SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover

de er desværre bare rigtig dårlige til at formidle dem til omverdenen og kunne godt bruge lidt akut PR-hjælp.

Nå vet jeg ikke hvor du jobber FlyHi, men om de er riktig dårlige til å formidle sin sak til omverden så er det vel heller ikke rart at jeg oppfatter det hele slik? :)

men bevares, det er flere sider av denne sak, det vet vi jo alle. Og jeg fordømmer ingen, men slik det fremstilles når de åpner munnen og kommer med utsagn og påstander, så virker det ikke annerledes enn at de tenker ikke SAS og bolagets fremtid sin sak, men mere sin egen...

Men, jeg lar meg da alltids korrigere om jeg skulle ta veldig feil!

Nå har også SGS kommet på banen med sine krav, og i Finansavisen spekuleres det at emisjonen i SAS nå kan være truet.

W

Nå vet jeg ikke hvor du jobber FlyHi, men om de er riktig dårlige til å formidle sin sak til omverden så er det vel heller ikke rart at jeg oppfatter det hele slik? :)

men bevares, det er flere sider av denne sak, det vet vi jo alle. Og jeg fordømmer ingen, men slik det fremstilles når de åpner munnen og kommer med utsagn og påstander, så virker det ikke annerledes enn at de tenker ikke SAS og bolagets fremtid sin sak, men mere sin egen...

Men, jeg lar meg da alltids korrigere om jeg skulle ta veldig feil!

Tror mange deler denne oppfatningen med deg....

Nå har også SGS kommet på banen med sine krav, og i Finansavisen spekuleres det at emisjonen i SAS nå kan være truet.
W

Kjempesmart - det er nettopp nå (s)Wikestad må legge skvisen på Giske. på denne måten kan 12-1500 arbeidsplasser berges fra outsourcing. Om de er dyktige kommer det etterbetaling for alle årene med nulloppgjør også.
STÅ PÅ!

Saken er vel den at det ikke skulle flys IC fra CPH men fra OSL og ARN istedet! Det hadde løst hele CAU problematikken! IC hadde blitt et mye bedre produkt, ergo også konkuransemessig! :up:
Desverre kommer ikke dette til å skje før staten har solgt seg ut og det er det kommersielle og ikke politiske som styrer SAS.
Men for all del la oss holde kunstig liv, og drive Uhjelp til flatlandet :up:

Det som gjør at mange har sett seg lei CAU sine fakter er at, så langt jeg har fått med meg, så er CAU den eneste foreningen som eksplisitt går ut med følgende to holdninger:

a) vi forlanger at ruter skal flyes med SAS DK only (ref kranglene om OSL-CPH).

b) vi bryr oss ikke om andre i SAS-gruppen, dette er bare om CAU og vi driter i andre i bolaget.

Disse to betingelsen gjør at CAU (og danskene de representerer) fremstår som særdeles egoistiske og lar andre ta konsekvensene for å få ryddet opp i butikken, og på toppen går ut eksplisitt mot andre grupper kolleger de også skal samarbeide med.

-A

Saken er vel den at det ikke skulle flys IC fra CPH men fra OSL og ARN istedet! Det hadde løst hele CAU problematikken! IC hadde blitt et mye bedre produkt, ergo også konkuransemessig! :up:
Desverre kommer ikke dette til å skje før staten har solgt seg ut og det er det kommersielle og ikke politiske som styrer SAS.
Men for all del la oss holde kunstig liv, og drive Uhjelp til flatlandet :up:

Hvad er det lige præcis der gør at IC trafikken skulle flyttes fra CPH til OSL og ARN??? Hvori er det at produktet bliver bedre???

Hvad er det lige præcis der gør at IC trafikken skulle flyttes fra CPH til OSL og ARN??? Hvori er det at produktet bliver bedre???

At flydistansene blir kortere, mange får en transitt lufthavn mindre.... og hvorfor skal ikke danskene kunne ta en mellomlanding i enten sverige eller norge når nordmenn og svensker har måttet finne seg i mellomlanding på Kastrup i nesten evig tid?

Veldig frustrerende å ta turen ned til danmark, sette seg på 909 til EWR og finne ut at 80% av passasjerene ikke har noen geografisk tilhørighet til Danmark, men er transittpassasjerer fra inn og utland.... med andre ord, spiller det liten rolle om flyet hadde gått fra Oslo eller København eller Stockholm for den saks skyld, all den tid transittpassasjerene ikke bryr seg om det står ARN, CPH eller OSL på bagtag'en.

For flyselskapet hadde det strategisk vært riktig å velge minste motstands vei som transitt hub'er... Oslo vestover, Stockholm østover og København sørover.... Dette hadde spart fuel, samtidig som lønningene kunne begrenses med opp mot en time hver vei pr crew...

Også hadde man begrenset CAU sin aktivitet.... ingen tvil om det...

At flydistansene blir kortere, mange får en transitt lufthavn mindre.... og hvorfor skal ikke danskene kunne ta en mellomlanding i enten sverige eller norge når nordmenn og svensker har måttet finne seg i mellomlanding på Kastrup i nesten evig tid?

Veldig frustrerende å ta turen ned til danmark, sette seg på 909 til EWR og finne ut at 80% av passasjerene ikke har noen geografisk tilhørighet til Danmark, men er transittpassasjerer fra inn og utland.... med andre ord, spiller det liten rolle om flyet hadde gått fra Oslo eller København eller Stockholm for den saks skyld, all den tid transittpassasjerene ikke bryr seg om det står ARN, CPH eller OSL på bagtag'en.

For flyselskapet hadde det strategisk vært riktig å velge minste motstands vei som transitt hub'er... Oslo vestover, Stockholm østover og København sørover.... Dette hadde spart fuel, samtidig som lønningene kunne begrenses med opp mot en time hver vei pr crew...

Også hadde man begrenset CAU sin aktivitet.... ingen tvil om det...

Okay, jeg troede bare at crew var fordelt fra alle 3 lande, men der har jeg nok taget fejl.... Hhhmmm, der er godt nok mange nordmænd og svenskere der arbejder i DK og er organiseret i CAU så.....

Nøgternt set vælger man vel ens mainhub udfra dels lufthavnens befolkningstal (oplandet), her må man nok konstatere at CPH er det rette valg.
Dernæst vælger man vel lufthavnen udfra lufthavnens rutenetværk, og her må vi så til gengæld nok konstatere at CPH er det rette valg igen.

At sprede Longhaul ud på 3 forskellige lufthavne er der ingen forretning i!
Undskyld mig, men SAS har netop haft prøvet med ARN med meget dårlige resultater til følge, så jeg har svært ved at se hvad det er der skal retfærdiggøre en flytning af longhaul aktiviteterne fra CPH. Altså udover det at det ville tilfredsstille en lille flok forsmåede Scanair brugere.

Undskyld mig, men SAS har netop haft prøvet med ARN med meget dårlige resultater til følge, så jeg har svært ved at se hvad det er der skal retfærdiggøre en flytning af longhaul aktiviteterne fra CPH.

De dårlige resultatene har vel vært forklart av flere som kjenner ting fra innsiden som rein sabotasje.

-A

Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Boarding idag:
"SAS-ansatte dyrest i drift
SAS har fire ganger så høye personalutgifter som Norwegian, tre ganger mere enn Finnair/British Airways og dobbelt så mye som Air France KLM. Det er konklusjonen i en undersøkelse, som er laget av Centre for Asia Pacific Aviation.

SAS har noen av flybransjens høyeste personalutgifter ifølge en analyse, som er laget av Centre for Asia Pacific Aviation. Her kommer det skandinaviske flyselskapet dårligst ut med personalekostnader som ligger tre ganger over gjennomnittet i flyindustrien, skriver business.dk.

Ifølge undersøkelsen skal SAS ha fire ganger høyere personalutgifter enn konkurrenten Norwegian når det gjelder kapasitet og og antall kilometer (ASK).

Nå er det vanskelig å sammenlige et nettverkselskap med en lavprisoperatør som flyr "point to point", men også i forhold til de store internasjonale nettverkselskapene kommer SAS dårlig ut.

SAS-kostnadene skal være tre ganger høyere enn hos konkurrentene Finnair og British Airways og det doble av giganten Air France KLM."

Last edited:

Undskyld mig, men SAS har netop haft prøvet med ARN med meget dårlige resultater til følge, så jeg har svært ved at se hvad det er der skal retfærdiggøre en flytning af longhaul aktiviteterne fra CPH. Altså udover det at det ville tilfredsstille en lille flok forsmåede Scanair brugere.

Nu övergavs ARN-PEK och ARN-BKK i samma veva som SAS tvingades skära ned kapaciteten på långdistanstrafiken. Reduktionen drabbade ju faktiskt också CPH.

Att ha tre fasta nav för långdistansflyget är inte vettigt, däremot tror jag på flexibel produktion, dvs att SAS ska kunna flytta kapacitet mellan CPH, ARN och OSL för att göra det möjligt att möta efterfrågan. Det var ju det SAS gjorde när man startade ARN-PEK.

Veldig frustrerende å ta turen ned til danmark, sette seg på 909 til EWR og finne ut at 80% av passasjerene ikke har noen geografisk tilhørighet til Danmark, men er transittpassasjerer fra inn og utland.... m.

Dette er hele poenget med en hub .. man samler trafikk nok til at ruten kan lønne seg. Uten slik samling er det ikke mulig å drive ruta lønnsomt. Dette gjelder både for passasjerer og materiell .. det er ganske enkelt stordriftsfordeler.

Disclaimer: Dette forøvrig som bakgrunnsinfo - ikke for å ta standpunkt i herjende debatt ...

Kansje den enkleste veien etter hvert er å gjøre akkurat det, og sende selskapet igjennom en hurtig og styrt tur i konkurs, og så la kommersielle krefter styre oppstarten, uten å la seg styre av skandinavisk fordelingspolitikk.

-A

Helt enig og dette kommer til å skje hurtigere enn folk har tenkt seg.
Det jobbes nå meget aktivt i det svenske og norske embetsverket med saken.

Dette er hele poenget med en hub .. man samler trafikk nok til at ruten kan lønne seg. Uten slik samling er det ikke mulig å drive ruta lønnsomt. Dette gjelder både for passasjerer og materiell .. det er ganske enkelt stordriftsfordeler.

Disclaimer: Dette forøvrig som bakgrunnsinfo - ikke for å ta standpunkt i herjende debatt ...

Men her er noe å tenke på:

Hvor mye hadde det reelt sett kostet å hatt IC-trafikk i OSL, ARN og CPH, i motsetning til dagens ordning med kun CPH? Om man hadde tre hub'er så hadde man kansje greidd å demme opp for mer av trafikken BA/KL/AF/LH flyr fra Norge, samtidig som det hadde vært et langt mindre pressmiddel fra èn enkelt gruppe i SAS-bolaget med tanke på å bruke hele IC-biten som gissel og den resulterende beslutningsvegringen som har herjet SAS-ledelsen i 5-8 år nå?

-A

Det handler ikke om hvem som skal mellemlande hvor eller hvor korte/lange flydistancerne er. Det handler om at have et effektivt trafiksystem, hvor du kan samle trafik, opnå volume til at gøre ruter rentable og i det hele taget opnå stordriftsfordele - ganske som LN-MOW beskriver.

Lad os så forresten lege med tanken om at have hub på OSL - ville det ikke rent faktisk betyde at flere ville skulle igennem en transit/transfer lufthavn, da lokalmarkedet på OSL jo er mindre end CPH og ARN, hvorved der ville være behov for at flyve flere ind for at fylde flyene?

For din argumentation er SK909 et dårligt eksempel at trække frem. CPH-EWR er en af de SK IC ruter ud af CPH med størst andel af lokalpax, da disse udgør ca. 60%. Og til din orientering er der ingen SK IC ruter ud af CPH hvor transferandelen er i nærheden af at udgøre 80%.

Jeg forstår ikke hvorfor disse tanker om tre hubs bliver ved med at dukke op. Det giver ikke mening nu og kommer heller aldrig til at give mening. Det er muligt at der kan opremses en række fordele ved at have et tre-hub system, men alle disse fordele bliver tilsidesat af det faktum at det vil være nødvendigt med separat feed ind til tre forskellige hubs. Med tanke på den skandinaviske geografi og demografi bliver dette aldring nogensinde rentabelt - så det er udelukkende et sofa CEO koncept...

De dårlige resultatene har vel vært forklart av flere som kjenner ting fra innsiden som rein sabotasje.

-A

...eller folk på indersiden som ønsker at det skal fremstå som sabotage? Sådan er der så meget og hvilken historie du får hænger nok sammen med de øjne der ser...

Der findes tilsvarende fagforeninger i Norge og Sverige som arbejder for norske og svenske ansattes interesser. Synes da heller ikke jeg har set mange eksempler på at disse fagforeninger har gjort noget for danskerne. Ikke at jeg ville forvente det heller - for det er jo som nævnt ikke deres opgave.

De største norske og svenske foreningene (NKF og SCCA) har ved flere anledninger forsøkt å få til et samarbeid mellom alle de skandinaviske kabinforeningene i SAS. Hvem har hver gang vært bokstavelig talt tause og i møter direkte sagt nei? CAU. I Norge har man mer eller mindre gitt opp å få til et samarbeid.

Jeg har ikke hørt en eneste fra kabinen i Danmark beklage sig over de ændrede arbejdsforhold.

http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=8155
Skulle vel være nok av eksempler her?

Men her er noe å tenke på:

Hvor mye hadde det reelt sett kostet å hatt IC-trafikk i OSL, ARN og CPH, i motsetning til dagens ordning med kun CPH?

Mye. Med mindre man mangedobler flåten. Det er selvfølgelig mulig å sette opp en form for W-operasjon - det ble jo i stor grad gjort i de glade SK907-dager, men man kompliserer sin operasjon der den burde forenkles og gjør seg også mer sårbar ved uregelmessigheter. I tillegg må man ha kompetanse på typen og en del kritiske reservedeler.

Kan ikke sette kroner og øre på dette, men det blir som en ekstra utestasjon.

Mye. Med mindre man mangedobler flåten. Det er selvfølgelig mulig å sette opp en form for W-operasjon - det ble jo i stor grad gjort i de glade SK907-dager, men man kompliserer sin operasjon der den burde forenkles og gjør seg også mer sårbar ved uregelmessigheter. I tillegg må man ha kompetanse på typen og en del kritiske reservedeler.

Kan ikke sette kroner og øre på dette, men det blir som en ekstra utestasjon.

Joda, jeg er klar over at det koster. Men jeg tviler på at det hadde kostet mer en den beslutningsvegringen som har vært forårsaket av CPH som gissel.

-A

Back