PDA

View Full Version : American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Pages : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11

Are G
04-03-2014, 21:24
Hvordan fungerer dette ifm. regel 25?

"Kortholder må fortsatt være kvalifisert for Companion Ticket på det tidspunkt reisen
foretas."

Om man vil være skeptisk leser jeg dette som at "du må allerede ha brukt 100 000 kr i det året du ønsker å reise"...

marekbz
04-03-2014, 21:52
7 dagers søk *A på kvs funker greit.

Hvordan? Hos meg fungerer det ikke. Uansett hvor mange dager jeg søker på, kommer kun resultater for én dag opp. Dette er både om jeg velger å søke på *A eller kun SK.

Har lagt inn ANA, har Diamond lisens.

Dag Viking
04-03-2014, 22:04
Hvordan? Hos meg fungerer det ikke. Uansett hvor mange dager jeg søker på, kommer kun resultater for én dag opp. Dette er både om jeg velger å søke på *A eller kun SK.

Har lagt inn ANA, har Diamond lisens.

Har du valgt 7dagers i nedtrekksgardina?

marekbz
04-03-2014, 22:31
Har du valgt 7dagers i nedtrekksgardina?

NÅ har jeg det, ja. :colgate:

Jeg holdt på med PowerSearch ikonet til høyre, tenkte ikke på rullegardinen øverst.

Takk! :)

VBAX
05-03-2014, 14:47
Nytt fra American Express

En del av dere har etterspurt kort med chip. Det er derfor gledelig å kunne fortelle at vi før sommeren vil oppgradere alle American Express kort med chip.

For dere som har SAS EuroBonus American Express kort, skjer oppgraderingen etter påske 2014. Årsaken til det, er at EuroBonus 1. april endrer reglene for de forskjellige EuroBonus-nivåene, og lanserer et nytt nivå, Diamond. Flere av våre medlemmer vil bli berørt av endringen, så vi har i samarbeid med SAS funnet det mest hensiktsmessig å la denne endringen få tre i kraft først. Chip funksjonaliteten vil bli aktivisert på nye kort fra denne dato.

Hvis du er innehaver av American Express Card eller American Express Gold Card, vil du motta kort med chip I løpet av mars måned.

Vi har erfart i testingen av Chip'en at noen terminaler i Norge ikke leser American Express chip’en på kortet (i all hovedsak en leverandør), men det er fokus hos både Teller og American Express på feilretting / sertifisering slik at samtlige terminaler skal fungere med chip. Hvis du som bruker opplever dette, anbefaler vi at du bruker magnetstripen, den fungerer på samme måte som før med signatur av kvittering.

Vidar Bergseth
DNB
American Express

econ
05-03-2014, 17:11

En del av dere har etterspurt kort med chip. Det er derfor gledelig å kunne fortelle at vi før sommeren vil oppgradere alle American Express kort med chip.

For dere som har SAS EuroBonus American Express kort, skjer oppgraderingen etter påske 2014. Årsaken til det, er at EuroBonus 1. april endrer reglene for de forskjellige EuroBonus-nivåene, og lanserer et nytt nivå, Diamond. Flere av våre medlemmer vil bli berørt av endringen, så vi har i samarbeid med SAS funnet det mest hensiktsmessig å la denne endringen få tre i kraft først. Chip funksjonaliteten vil bli aktivisert på nye kort fra denne dato.

Hvis du er innehaver av American Express Card eller American Express Gold Card, vil du motta kort med chip I løpet av mars måned.

Vi har erfart i testingen av Chip'en at noen terminaler i Norge ikke leser American Express chip’en på kortet (i all hovedsak en leverandør), men det er fokus hos både Teller og American Express på feilretting / sertifisering slik at samtlige terminaler skal fungere med chip. Hvis du som bruker opplever dette, anbefaler vi at du bruker magnetstripen, den fungerer på samme måte som før med signatur av kvittering.

Vidar Bergseth
DNB
American Express

Dette er godt nytt :)

jamesclandestine
08-03-2014, 12:14
ja det er gode nyheter. får vi håper at det samtidig øker akseptans av AMEX i Norge.. Hvor ofte har jeg hørt at AMEX er for usikker uten chip + PIN.

jamesclandestine
08-03-2014, 17:25
Kort spm om travel priv og Hertz medlemskap. Jeg er medlem i Hertz Gold Plus Rewards (alle kan bli gratis medlem ved å melde seg inn på hertz.no. Medlemsfordeler er de samme som f.eks. AVIS preferred tilbyr.
Nå ser jeg på travel priv at man bli medlem i Hertz Gold Plus Reward - Hertz fem-stjerners loyalitetsprogram. Det tolket jeg som Hertz Gold Plus - Five Star membership, altså tier 2 i programmet. Men når jeg vil melde meg inn, står det ingenting om det.
Nå lurer jeg: Blir man oppgradert i etterkant, eller er linken bare til det vanlige medlemsprogrammet ?

The Viking
08-03-2014, 18:12
Kort spm om travel priv og Hertz medlemskap. Jeg er medlem i Hertz Gold Plus Rewards (alle kan bli gratis medlem ved å melde seg inn på hertz.no. Medlemsfordeler er de samme som f.eks. AVIS preferred tilbyr.
Nå ser jeg på travel priv at man bli medlem i Hertz Gold Plus Reward - Hertz fem-stjerners loyalitetsprogram. Det tolket jeg som Hertz Gold Plus - Five Star membership, altså tier 2 i programmet. Men når jeg vil melde meg inn, står det ingenting om det.
Nå lurer jeg: Blir man oppgradert i etterkant, eller er linken bare til det vanlige medlemsprogrammet ?
Det er bare til det vanlige medlemsprogrammet. Plus Rewards er nytt fra i fjor i Norge; en forlengelse av USA-programmet med bonuspoeng pr leie osv. Dessverre ingen ekstra status ennå... Internasjonalt gir "ekte" Platinum 5* og Centurion Pres- Circle. Ryktet sier at US Centurion fra 2014 får Hertz Platinum.

Insomnia4u
08-03-2014, 23:40
ja det er gode nyheter. får vi håper at det samtidig øker akseptans av AMEX i Norge.. Hvor ofte har jeg hørt at AMEX er for usikker uten chip + PIN.

Snakket med kundeservice om dette i går. De mente at det uansett kom an på operatøren.
Når det er sagt bør vel Ikea åpne for amex igjen, grunnen for å fjerne amex var vel for mye svinn/svindel.

peterfox
09-03-2014, 01:32
Det er bare til det vanlige medlemsprogrammet. Plus Rewards er nytt fra i fjor i Norge; en forlengelse av USA-programmet med bonuspoeng pr leie osv. Dessverre ingen ekstra status ennå... Internasjonalt gir "ekte" Platinum 5* og Centurion Pres- Circle. Ryktet sier at US Centurion fra 2014 får Hertz Platinum.

Var på EVE forrige helg, hadde tatt høyde for oppgradering, og hadde bestilt laveste gruppe bil, Bestilt Polo = Polo, skikkelig "møkk" med 4 par alpin-ski med tilbehør, men vi kom etter 1 1/2 time til Narvik.....

jamesclandestine
09-03-2014, 10:36

Når en velger "leiebilfordeler" står det dog ganske klart "Oppgradering til Hertz Gold Plus Rewards fem-stjerners status [...]." Noen her som har meldt seg inn til Hertz via denne linken? Jeg er allerede Hertz medlem..

The Viking
10-03-2014, 10:30
Når en velger "leiebilfordeler" står det dog ganske klart "Oppgradering til Hertz Gold Plus Rewards fem-stjerners status [...]." Noen her som har meldt seg inn til Hertz via denne linken? Jeg er allerede Hertz medlem..

Ikke helt korrekt: Det står:
"Kostnadsfritt medlemskap i Hertz Gold Plus Reward - Hertz fem-stjerners loyalitetsprogram."
De definerer selve lojalitetsprogrammet til å være av 5* kvalitet, du blir IKKE 5-star medlem... Fikk dette bekreftet av min norske "Hertz concierge" på tlf i dag.

Enhanced
10-03-2014, 10:49
"Kostnadsfritt medlemskap i Hertz Gold Plus Reward - Hertz fem-stjerners loyalitetsprogram."
De definerer selve lojalitetsprogrammet til å være av 5* kvalitet, du blir IKKE 5-star medlem... Fikk dette bekreftet av min norske "Hertz concierge" på tlf i dag.
Med andre ord betyr det at "fordelen" man får med kortet hos Hertz er den samme som alle får med å melde seg gratis inn på nettsidene deres (til Amex/Hertz sitt forsvar så er vel dog dette med at alle medlemmene i rewards-programmet automatisk har "Gold"-status noe som kom for bare noen måneder siden, tror jeg).

Ph34r
10-03-2014, 10:51
Fordelene med Amex på nettsidene har vært tatt opp flere ganger her og også direkte med dem. De er en skam!

På brevet vi sendte fikk vi vel ikke noe godt svar på når/om dette vil bedres. Nettsidene har vært "døde" lenge og det er skammelig dessverre.

3cseat
10-03-2014, 11:02
Fordelene med Amex på nettsidene har vært tatt opp flere ganger her og også direkte med dem. De er en skam!

Mine efaringer med AMEX er så dårlige over mange år, at jeg har klippet mitt kort for lenge siden. Kommer nok aldri til å benytte de igjen.

KristianSk
10-03-2014, 11:21
Kan være enig i at fordelene ikke er det helt store, men bonuspoengene alene gjør kortet verdt årsavgiften for min del.

veos
10-03-2014, 12:04
Kan være enig i at fordelene ikke er det helt store, men bonuspoengene alene gjør kortet verdt årsavgiften for min del.

Tja - det er veldig avhengig av forbruk. For min del så legger jeg ut en god del for jobb i både fly- & togbilletter, leiebil og hoteller som alle aksepterer AmEx. Om jeg ser bort i fra jobbrelaterte utgifter ville jeg slitt med å få poengene til å veie opp for årsavgiften på 1700;-.

Om jeg i tillegg trekker inn de andre "fordelene", erfaringen med CT booking og en middels reiseforsikring så tørr jeg påstå at du skal ha et "OK AmEx forbruk" for å få valuta for pengene.

Rune
10-03-2014, 12:12
Min opplevelse er at årsavgiften er verdt det, hvis du når omsetningskravet for en CT. Deretter kommer naturligvis utfordringen med å få tatt ut denne på en IC-tur i C-klasse...

jamesclandestine
10-03-2014, 19:19

Det jeg mente står under "leiebilfordeler", da får du opp tre råd for Hertz,Sixt,Avis med beskrivelse for hver - texten er klippet derfra.

Når det gjelder AMEX generelt, så syns jeg at ting bedrer seg. Er fornøyd med forsikringspakken og affinion har vært veldig behjelpelig i en del situasjoner. Det har nå kommet en god del hoteltilbud etc. og. på travelpriv.

erlendag
11-03-2014, 11:54
Da er endelig informasjonen om Companion Ticket som kom før jul bekreftet fra Amex:

https://www.americanexpress.no/saseurobonus/companion-ticket/
https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/AmEx/Tekstdokumet/1403_CompanionTicket_vilkaar.pdf

Highlights:
* Platinum tillater CT med Star Alliance
* Companion Ticket kan brukes for reise til enhver destinasjon i enhver klasse
* Forbehold om mikset klasse er endret til å gjelde at begge som reiser må reise på samme klasse.

Dette burde bety at vi kan maksimere vår CT med å ta ut bonusbillett til Australia i første klasse :) Burde gå greit å få Lufthansa First også, bare å ringe og endre til LH mot gebyr på 150kr, når billettene legges ut innenfor 14 dager før avreise.

The Viking
11-03-2014, 12:03
Endelig! CT-2014 er allerede i boks og neste vinterferie til BKK forsøkes garantert i F...
OG: CT er gyldig både inneværende år OG ytterligere 12 mnd, absolutt positivt!

Rune
11-03-2014, 12:04
Dette var, i min bok, svært gode nyheter.
I tillegg ser det ut som om man kan gi bort en bonustur til to personer, der man da benytter CTen.

Nå gjelder det bare å sørge for å ha nok poeng til en bonustur til Thailand i januar 2015 - gjerne med F-klasse mellom FRA-BKK. :)

englundjesper
11-03-2014, 12:06
Bra! Jag har Platinum och en CT daterad 02.01.2014. Hoppas nya reglerna gäller för mig då.

econ
11-03-2014, 12:39
Hentet fra vilkårene :

14.
I tråd med generelle EuroBonus regler, kan kortholder velge å gi en EuroBonus reise til en annen person, og dermed også da gi Companion Ticket til en tredje person. Uavhengig om det er korthaver selv, eller en annen person som reiser på EuroBonus poeng, må begge reise på samme fly og samme klasse.

Vil dette si at man kan gi bort CT til en annen slik at korthaver ikke må reise selv?

erlendag
11-03-2014, 12:45
econ: Det er korrekt.

LNv22
11-03-2014, 12:50
Meeeeeget gode nyheter i dag!

For reiser med *A partner legger jeg til grunn at det er den ordinære uttakstabellen som gjelder, altså med forhøyet poengsats i forhold til reiser med SK. Flott at man har droppet øvrige avgifter i form av eks. et spesielt gebyr eller ekstrapoeng for å bruke CT med *A partner (det kan vel kanskje tilskrives den ikke ubetydelige årsavgiften).

Someone
11-03-2014, 13:02
Meeeeeget gode nyheter i dag!

For reiser med *A partner legger jeg til grunn at det er den ordinære uttakstabellen som gjelder, altså med forhøyet poengsats i forhold til reiser med SK. Flott at man har droppet øvrige avgifter i form av eks. et spesielt gebyr eller ekstrapoeng for å bruke CT med *A partner (det kan vel kanskje tilskrives den ikke ubetydelige årsavgiften).

Nja, regn med at fuel surcharge som vanlig kommer når man booker partnere

The Viking
11-03-2014, 13:06
Slightly OT:
Ringte medlemsservice for å etterlyse årets CT, han nevnte da at et "vanlig" Amex Platinum kort nå var like rundt hjørnet, skal ang. inkludere:
-Helårsreiseforsikring
-CC Gold
-FHR hotellprogram
-Oppgradert PP
-Loungetilgang i USA på lik linje med US Amex Plat.

Skal vi vedde på hva årsavgiften blir??

Ph34r
11-03-2014, 13:16
Sat**... Hva skjer. Blir dette plutselig et virkelig premiumprodukt?!?!?

Vegasbaby
11-03-2014, 13:17
Bra! Jag har Platinum och en CT daterad 02.01.2014. Hoppas nya reglerna gäller för mig då.

Ble det ikke sagt at disse reglene ikke får tilbakevirkende kraft?

LNv22
11-03-2014, 13:18
Nja, regn med at fuel surcharge som vanlig kommer når man booker partnere

Ja, det hadde jeg regnet med; det kommer jo uansett til i dag også om du booker en reise med EB poeng for en person. Poenget mitt var at det ikke er lagt til noen ytterligere avgifter eller poengbelastninger for å benytte CT med *A partner.

englundjesper
11-03-2014, 13:35
Ble det ikke sagt at disse reglene ikke får tilbakevirkende kraft?

Ja, det var väl det vi kom fram till några poster tillbaka i tråden, ser jag nu. Tråkigt.

thorhansen
11-03-2014, 13:37
Forsøkte å booke nå, men callcenteret hadde ikke hørt om disse regelendringene.
Ser ingenting i betingelsene om når dette skal gjelde fra og for hvilken opptjeningsperiode det skal gjelde for.

Ph34r
11-03-2014, 13:48
Skal tilsynelatende gjelde alle CTer opptjent ila. 2014! Ingen av disse skal ha blitt sendt ut enda ettersom man avventet endelige regler.

thorhansen
11-03-2014, 13:57
Skal tilsynelatende gjelde alle CTer opptjent ila. 2014! Ingen av disse skal ha blitt sendt ut enda ettersom man avventet endelige regler.

Jeg fikk min i posten forrige uke.

/Thor

TommyL
11-03-2014, 14:07
Endelig! Supert å få det bekreftet :)

veos
11-03-2014, 14:14
For en gledelig nyhet dette er. Og dersom det The Viking skriver stemmer (og "rundt hjørnet" faktisk er rundt hjørnet) så får vi nok et skikkelig og etterlengtet Platinum-produkt på markedet!

Slightly OT:
Ringte medlemsservice for å etterlyse årets CT, han nevnte da at et "vanlig" Amex Platinum kort nå var like rundt hjørnet, skal ang. inkludere:
-Helårsreiseforsikring
-CC Gold
-FHR hotellprogram
-Oppgradert PP
-Loungetilgang i USA på lik linje med US Amex Plat.

Jeg tipper 5-7500,-/året for hovedkort og halv pris for tilleggskort.

TommyL
11-03-2014, 14:38
Jeg tipper 5-7500,-/året for hovedkort og halv pris for tilleggskort.

Stopp en halv! Betyr dette at dagens Platinum blir erstattet med et som koster 5-7 tusen i året??!!

veos
11-03-2014, 14:49
Stopp en halv! Betyr dette at dagens Platinum blir erstattet med et som koster 5-7 tusen i året??!!

Nei nei, jeg har lest det som at dagens kort (SAS EuroBonus Platinum American Express Card også videre) opprettholdes som i dag, men at det I TILLEGG kommer et American Express Platinum (altså uten tilknyting til SAS/EuroBonus og med "AmEx-design") ala. dette som er fra UK. (https://www.americanexpress.com/uk/content/platinum-card/?filter=membership)

(Og ikke ta det jeg gjetter for god fisk, jeg bare tipper på oppfordring fra "The Viking" ;-))

lobster
11-03-2014, 14:55

Mitt tips blir vel et sted rundt 4-5000 kr.

ex_trd
11-03-2014, 15:21
Har dette tilbakevirkende kraft tro? Har nettopp brukt min CT for '13 på en EU-tur med SK.

thorhansen
11-03-2014, 15:37
Har dette tilbakevirkende kraft tro? Har nettopp brukt min CT for '13 på en EU-tur med SK.

Da burde jo dette ha stått i betingelsene. Jeg ser ingenting som sier at 2013 CTs ikke kan brukes.

/Thor

The Viking
11-03-2014, 15:39
Nei nei, jeg har lest det som at dagens kort (SAS EuroBonus Platinum American Express Card også videre) opprettholdes som i dag, men at det I TILLEGG kommer et American Express Platinum (altså uten tilknyting til SAS/EuroBonus og med "AmEx-design") ala. dette som er fra UK. (https://www.americanexpress.com/uk/content/platinum-card/?filter=membership)

(Og ikke ta det jeg gjetter for god fisk, jeg bare tipper på oppfordring fra "The Viking" ;-))

Amex Norge har hatt og vil nok i større grad fokusere på to "produktlinjer".
1. Centurion Line; De tradisjonelle kortene inkl. green, Gold, ulike Corporate og nå Platinum ila 2014.
2. "Affinity Line" (Min tolkning av produktlinjen): SAS Amex, men i utlandet også typisk BA-Amex, MB-Amex, SPG Amex, Citibank-Amex osv. Muligens kan vi se større produktbredde på dette området i fremtiden..

De tyngste "fordelene" (Og årsavgiftene) vil nok fremdeles knyttes til Centurion lines topprodukt.

The Viking
11-03-2014, 15:40
Og: 4-5' for Platinum pr år er nok en god vurdering...

econ
11-03-2014, 15:53
Forsøkte å booke nå, men callcenteret hadde ikke hørt om disse regelendringene.
Ser ingenting i betingelsene om når dette skal gjelde fra og for hvilken opptjeningsperiode det skal gjelde for.

Skal du prøve å booke om turen til Bali som SAS rotet det til på, og bruke CT her i stedet?

thorhansen
11-03-2014, 16:00
Skal du prøve å booke om turen til Bali som SAS rotet det til på, og bruke CT her i stedet?

Som alternativ no 1.
Samtidig leter jeg etter en F reise på samme tur som jeg hadde tenkt å bruke CT på, og kansellere den SAS dreit seg ut på.

/Thor

TommyL
11-03-2014, 16:06

Ok, jeg skjønner. Takk for oppklaring :)

peterfox
11-03-2014, 16:46
Hei,
1) Noen som kan bekrefte om det gjelder med tilbakevirkende kraft (min CT utløper i september),

2) Det er O-klasse som er LH F ?

3) Er det 190.000 poeng til Far East ? - Ser det er godt med O-klasse til KUL nå i mars

TommyL
11-03-2014, 17:31
Lurer også på dette med tilbakevirkende kraft...har en ubrukt CT fra november...

Ph34r
11-03-2014, 17:41
Jeg fikk min i posten forrige uke.

/Thor

Hmm OK..

Da har de tydeligvis startet å sende ut. Noen endring i vilkårene som er listet på den kontra tidligere utgaver?

thorhansen
11-03-2014, 17:43
Hmm OK..

Da har de tydeligvis startet å sende ut. Noen endring i vilkårene som er listet på den kontra tidligere utgaver?

Nei, står akkurat det samme. Inkl av den kun er gyldig for reiser med SAS.

/Thor

Fnate
11-03-2014, 17:46
Stusset også da jeg leste igjennom kundefordelene mine hos DNB her om dagen. Da stod det noe om AmEx rewards og at jeg skulle kunne få noe der. Har ikke sjekket det nøye, men mistenker at noe kanskje er på vei. Det hadde funka det.

Chriscross
11-03-2014, 17:57
Og: 4-5' for Platinum pr år er nok en god vurdering...

Det svenske koster vel 6000 sek pr år. Internasjonalt Dollar 550 dollar, så det er nok godt tippet, frykter 6000 kr da...

lobster
11-03-2014, 19:33
Stusset også da jeg leste igjennom kundefordelene mine hos DNB her om dagen. Da stod det noe om AmEx rewards og at jeg skulle kunne få noe der. Har ikke sjekket det nøye, men mistenker at noe kanskje er på vei. Det hadde funka det.
Har du SAGA Platinum?

Ph34r
11-03-2014, 19:41
Har sendt en epost for å høre om:

- Når kundeservice blir oppdatert og dette trår i kraft.
- Om CT'er opptjent i 2014 vil omfattes av endringene, selv om gamle vilkår står listet.

KristianSk
11-03-2014, 19:42
Amex rewards som kan overføres til BA hadde vært fint, men jeg tror det ikke før jeg får se det..

veos
11-03-2014, 22:00

Mulig det er OT, men har DNB kundeprogram noe med AmEx å gjøre? Både Saga Gull og Platinum har MasterCard i avtalen meg bekjent?

Fnate
11-03-2014, 22:20
Mulig det er OT, men har DNB kundeprogram noe med AmEx å gjøre? Både Saga Gull og Platinum har MasterCard i avtalen meg bekjent?

Nææh, tenkte det samme. Men et sted stod det at man som Saga Plat hadde tilgang til AmEx som opptjente membership rewards. Husker ikke nøyaktig hvor. Kan hende det var i brukeravtalen.

KristianSk
11-03-2014, 22:43
Jeg blir vel heller ikke overrasket om noen har oversatt eurobonuspoeng til membership rewards.. Men håper inderlig jeg tar feil!

Insomnia4u
11-03-2014, 23:37
Kan ikke se at andre har kommentert dette, men nå er det altså 100K som er grense for CT på alle kortene, men ulik uttaksmulighet. Veldig greit at de satte ned 130K-grensen.

Chriscross
12-03-2014, 06:30

Dnb har rettighetene til Amex privatkort i Norge på en eller annen måte. Tidligere fikk en halv årspris på Amex som Saga kjnde, men da fantes ikke membership rewards.

Ph34r
12-03-2014, 08:29
Svar fra ansvarlig i DnB:

Ja det er riktig at vi nå holder på med å oppdatere systemer om de nye vilkårene som skal gjelde for alle CT utstedt i 2014. Alle CT opptjent i 2014 som er utstedt skal gjelde med de nye vilkårene. Testingen av filoverføringen til SAS har tatt noe lenger tid enn forventet men nærmer seg nå slutten. De CT som ble sendt i slutten av februar vil bli oppdatert og IT avdelingene holder på å rydde opp i denne filen.

Når det gjelder Centurion Line Platinum kortet er det under utvikling og vil bli lansert i løpet av våren men vil i begynnelsen være by invitation only, samt at det vil selges gjennom enkelte DNB kanaler. Men her er det fortsatt flere IT systemer som må i drift i løpet av våren.

Vegasbaby
12-03-2014, 09:45
Svar fra ansvarlig i DnB:

Ja det er riktig at vi nå holder på med å oppdatere systemer om de nye vilkårene som skal gjelde for alle CT utstedt i 2014. Alle CT opptjent i 2014 som er utstedt skal gjelde med de nye vilkårene.

Dette må kanskje forstås slik at vi som klarte kravet i november/desember 2013 og deretter fikk den tilsendt/datert i januar/februar 2014 ikke er omfattet? Jf. "opptjent" i 2014.

Ph34r
12-03-2014, 09:54
Det TROR jeg er riktig. Tror det kun er de som er opptjent (altså de som har nådd et forbruk på 100.000 ila 2014) som er "eligible"..

Vegasbaby
12-03-2014, 10:37
Det TROR jeg er riktig. Tror det kun er de som er opptjent (altså de som har nådd et forbruk på 100.000 ila 2014) som er "eligible"..

Høres jo også mest rettferdig ut - selv om jeg gjerne skulle ha benyttet CT'en min til noe annet enn SAS+ til BCN.

KristianSk
20-03-2014, 10:10
Dere som har Platinum - hvor lang tid tok det før dere fikk kortet deres?
Når jeg fikk Classic ifjor høst mener jeg kortet kom etter rundt fem dager, jeg fikk innvilget Platinum på lørdag og kortet eksisterer fremdeles ikke i nettkontoen.
Det er fremdeles noen dager til jeg skal ut på langtur igjen, men begynner å bli skeptisk til om det dukker opp før jeg drar selvom Amex Support sier "det går sikkert fint, men vi kan ikke gi noen nøyaktig dato"...

Rune
20-03-2014, 10:18
Jeg fikk mitt første kun etter noen få (3-4) virkedager. Dette er dog et par år tilbake nå...

mcleif
20-03-2014, 10:22

Mener å huske det tok ganske lang tid. Flere uker.

econ
20-03-2014, 10:27
Da jeg oppgraderte fra premium til platinum, tok det ca 2 uker før jeg fikk kortet.

KristianSk
20-03-2014, 10:31
Kanskje jeg er heldig og får det rett før jeg drar... Har også en teori om at kortproduksjonen er satt på vent da de uansett må lage nye kort med chip 1. april? Er vel ikke første gang medlemsservice ikke har blitt informert om ting evt.

Takk.

TommyL
20-03-2014, 16:22
10-11 dager tok mitt.

Insomnia4u
20-03-2014, 16:43
Hvis en linker amex til paypal og betaler regninger derifra, vil beløpet telle som omsetning eller bare kontantuttak?

TommyL
20-03-2014, 18:23
Paypal blir vel omsetning det...hvordan får man betalt regninger med Paypal?

veos
20-03-2014, 18:48
Kanskje jeg er heldig og får det rett før jeg drar... Har også en teori om at kortproduksjonen er satt på vent da de uansett må lage nye kort med chip 1. april? Er vel ikke første gang medlemsservice ikke har blitt informert om ting evt.

Takk.

Jeg fikk beskjed om at det var faste produksjonsdager i måneden når jeg ventet på kort for to-tre år siden, så ditt kommer nok snart.

Du får nok et kort nå også et nytt når kortet med chip er klart, jeg mener også ha lest 01/04, men kjenner jeg DNB rett er nok det ikke reelt :)

Produksjonen er nok ikke på vent da det produseres flere tusen kort hver dag (og så og si samtlige i Norge kommer fra samme sted) og det er nok nødvendig å opprettholde dagens design til erstatningskort osv.

FQTV
20-03-2014, 19:02

Søkte i februar. Fikk kortet i midten av april. Om det var søknaden eller kortproduksjonen som tok tid vites ikke. Dette er vel to år siden.

LNv22
20-03-2014, 19:16
Paypal blir vel omsetning det...hvordan får man betalt regninger med Paypal?

PayPal blir omsetning, ja. Men du klarer vel ikke å betale regninger med PayPal?

Insomnia4u
21-03-2014, 02:20
PayPal blir omsetning, ja. Men du klarer vel ikke å betale regninger med PayPal?

Nei, mente faktura som blir sendt via PayPal. Men det er jo ikke så mange for min del, ser det ennå ikke lar seg gjøre å betale vanlige regninger via paypal (eller amex)

jamesclandestine
23-03-2014, 14:24
Spm angående AMEX EB Plat forsikring: Jeg har tenkt meg følgende reiserute: Norge - FRA, stoppover - FRA- DXB - FRA - stoppover i kanskje 1-2 uker - så tilbake til Norge. Er reisen til dubai dekket eller ikke? Mht til reisen må starte og slutte i Norge..

Takk

Chriscross
23-03-2014, 15:52
Den reisen du skisserer starter i Norge, men 50% av reisen må selvfølgelig betales med Amex.

ErlA
25-03-2014, 08:24
Er det noen av dere som har gått fra premium til Platinum ( co branded EB).

Spørsmålet er om man får videreføre opptjeningen mot CT eller om man starter på nytt?

econ
25-03-2014, 09:22
Er det noen av dere som har gått fra premium til Platinum ( co branded EB).

Spørsmålet er om man får videreføre opptjeningen mot CT eller om man starter på nytt?

Hvis du leter litt i tåden så finner du svaret, hvis du ikke gidder så er svaret Ja ;)

ErlA
25-03-2014, 10:33
Burde lett, men fant ut det var lettere å spørre :=)

vegardg
26-03-2014, 17:47
Fikk 'Declined' når jeg skulle registrere kortet ved innsjekk på hotell nå nettopp. Ringte til Medlemsservice og de kunne fortelle at de hadde trøbbel med noen systemer som gjorde at SAS-kortene ikke fungerte for øyeblikket.

Vegasbaby
26-03-2014, 19:24
Ah, det kan forklare hvorfor kortet ble avvist på Kiwi ca kl 16.

erikd
27-03-2014, 00:07
Bra det ikke bare er meg! :)

marekbz
27-03-2014, 13:44
Ah, det kan forklare hvorfor kortet ble avvist på Kiwi ca kl 16.

Når du betaler med AMEX på Kiwi, bruker du PIN koden, eller må man "styre på" med signatur og legitimasjon?

Det er i følge mine beregninger kun marginalt bedre opptjening ved å bruke Amex på Kiwi + trumf kort, enn mot TrumfVisa direkte.

Amex + Trumf = 33,89 poeng per 100 kr. (61,67 ved TrippelTrumf)
TrumfVisa = 27,78 poeng per 100 kr. (55,56 ved TrippelTrumf)

Det gir ca 600 poeng ekstra per 10.000 kr i dagligvarer kun på Kiwi - det er ikke "stresset" med signatur, legitimasjon og deretter Trumfkortet verdt.

Eller? :)

econ
27-03-2014, 14:08
Når du betaler med AMEX på Kiwi, bruker du PIN koden, eller må man "styre på" med signatur og legitimasjon?

Det er i følge mine beregninger kun marginalt bedre opptjening ved å bruke Amex på Kiwi + trumf kort, enn mot TrumfVisa direkte.

Det gir ca 600 poeng ekstra per 10.000 kr i dagligvarer kun på Kiwi - det er ikke "stresset" med signatur, legitimasjon og deretter Trumfkortet verdt.

Marginalt vil jeg ikke si det er, er jo nesten 20% bedre med Amex vs trumf.
Men hvis man er av de som sliter med å få opp omsetningen på Amex kortet ville jeg ikke nølt med å bruke det på alle matvare kjøp.

Tar ikke så lang tid med signatur, men jeg er enig at chip + pin hadde vært bedre.

marekbz
27-03-2014, 14:28
Marginalt vil jeg ikke si det er, er jo nesten 20% bedre med Amex vs trumf.
Men hvis man er av de som sliter med å få opp omsetningen på Amex kortet ville jeg ikke nølt med å bruke det på alle matvare kjøp.

Enig, omsetningsmessig er det selvsagt bra.

Tar ikke så lang tid med signatur, men jeg er enig at chip + pin hadde vært bedre.

Når jeg hadde Diners, brukte det PIN i enkelte butikker selv uten chip. Har opplevd dette med AMEX i ett tilfelle selv (på Egon, Oslo S), men da husket jeg ikke den PIN koden i farten.

Når kortet nå i våres kommer med PIN, går jeg nok over til å bruke det overalt det lar seg gjøre.

chrisljo
27-03-2014, 17:32

Du har rett, men heldigvis er det nå tegn på at chip er på vei (etter 1. april), se post lenger oppe.

TommyL
30-03-2014, 14:41
Sååå...fins det noen som har forsøkt å bestille *A reiser med CT enda? Er spent om callsenteret har fått med seg de nye reglene.

thorhansen
30-03-2014, 14:44
@TommyL - Yup, reiser til Bali neste uke med Thai på CT ;)

The Viking
30-03-2014, 14:45
Sååå...fins det noen som har forsøkt å bestille *A reiser med CT enda? Er spent om callsenteret har fått med seg de nye reglene.
Ja, snakket med rimelig oppegående agent på torsdag, hadde bookingen til midtvesten klar og intet problem med OSL-SPI med LH og UA kombinasjon. 110' poeng for to i C.

bmgzor
30-03-2014, 14:54
Var dette med årets opptjente CT? Har noen prøvd med fjorårets?

Forstod de nye reglene kun skulle gjelde fra iår, men er jo ikke sikkert systemene er så oppdaterte :)

thorhansen
30-03-2014, 14:55
Med årets. Fjorårets går i bøtta.

TommyL
30-03-2014, 15:10
Ja, snakket med rimelig oppegående agent på torsdag, hadde bookingen til midtvesten klar og intet problem med OSL-SPI med LH og UA kombinasjon. 110' poeng for to i C.

Supert, det høres lovende ut for min bestilling :)

FlyingHigh
30-03-2014, 16:18
@TommyL - Yup, reiser til Bali neste uke med Thai på CT ;)
Kan man få brukt CT til destinasjoner SAS ikke flyr også nå..? Type Bali som nevnt her

BårdK
30-03-2014, 16:19
Ja, Star Allience fom. 1 april for CT opptjent i år.

thorhansen
30-03-2014, 16:20
Ja, Star Allience fom. 1 april for CT opptjent i år.

For Platinum ja

FlyingHigh
30-03-2014, 16:28
For Platinum ja
Vil det si at man kan bruke årets CT (opptjent i 2014) til alle destinasjoner Star Alliance flyr til i alle klasser (også first)?

thorhansen
30-03-2014, 16:29
Vil det si at man kan bruke årets CT (opptjent i 2014) til alle destinasjoner Star Alliance flyr til i alle klasser (også first)?

Stemmer :)

FlyingHigh
30-03-2014, 16:32
Stemmer :)
Takk for info :)

Det der er det visst mange på callsenteret som burde få beskjed om. De jeg har snakket med har sagt kun SAS-destinasjoner med SAS og/eller Star Alliance.

Helikopter
30-03-2014, 21:04
Ventet dere lenge på kortet? Jeg fikk godkjent på nettet 12. Mars, men har fortsatt ikke fått det.

veos
30-03-2014, 22:01
Ventet dere lenge på kortet? Jeg fikk godkjent på nettet 12. Mars, men har fortsatt ikke fått det.

Det er slik jeg har forstått det faste produksjonsdager i løpet av kalendermånedene, så om kort ble produsert rett før bestillingen på ditt kom ka det ta noe tid. Kortet ditt kommer nok per post i løpet av kommende uke - om ikke ville jeg tatt en telefon å etterlyst det :-)

Ph34r
31-03-2014, 08:29
Hvilket telefonnummer er oppgitt til callsenteret på årets CT'er? Noe skjult tastevalg?

ErlA
31-03-2014, 08:33

Hadde premium, fikk godkjent platinum, fikk det på fredag, ca en uke etter at ejg fikk godkjent.

Skal dog sies at de hadde rota med EB nummer så jeg må vente på nytt :headbang

thorhansen
31-03-2014, 22:57
Hvilket telefonnummer er oppgitt til callsenteret på årets CT'er? Noe skjult tastevalg?

+4764816099

fluxie
02-04-2014, 22:46
Hei på dere! Noen som har fått poeng fra Amex denne måneden? De pleier vel etter det jeg husker å være på konto til 30/31/1. Thomas

aboerr
02-04-2014, 22:50
Mine pleier å komme ca den 2. Men ikke fått noe hittil......

Ph34r
02-04-2014, 23:02
Nothing yet. Selve fakturaen var litt sen også, så tror de vil være inne om et par dager.

jameson82
02-04-2014, 23:03
Alltid inne den 5/6 i måneden hos meg.

Fnate
03-04-2014, 08:52
Hei på dere! Noen som har fått poeng fra Amex denne måneden? De pleier vel etter det jeg husker å være på konto til 30/31/1. Thomas

Jeg har fått. Men så har jeg fakturadato ca 15-18/xx og poengene bruker være inne et par dager senere. Får dem før regningen. Så også denne mnd.

veos
03-04-2014, 10:07
Har forfall 15.xx og fikk faktura i nettbank i dag, ingen poeng godskrevet enda..

BårdK
03-04-2014, 18:23
Fikk nytt kort i posten i dag, trodde det skulle ha chip, men den gang ei. Noen som husker når de skulle innføre dette?

veos
03-04-2014, 18:32
Fikk nytt kort i posten i dag, trodde det skulle ha chip, men den gang ei. Noen som husker når de skulle innføre dette?

Jeg også fikk nytt i dag, uten chip.. Ikke veldig overraskende.. Fra innlegg #1505 i denne tråden:

mrmojo73
03-04-2014, 22:32
New card today as well, but no chip....

BårdK
05-04-2014, 15:40
Fikk CT-brevet i dag (har Plat) og teksten var den gamle, dvs. kun med SAS fra Skandinavia med SAS-destinasjoner. Regner med at detter bare er sommel og at det som står på hjemmesiden er det som gjelder og at jeg kan reise med Star Alliance.

Vegasbaby
05-04-2014, 16:24
Herlighet, så sløve de er. Går det virkelig ikke an å prioritere dette produktet EN SMULE hos steinrike DNB?

veos
05-04-2014, 16:34
Herlighet, så sløve de er. Går det virkelig ikke an å prioritere dette produktet EN SMULE hos steinrike DNB?

Ser ikke slik ut.. Min oppfatning er at det er DNB som er problemet, du skal ikke lenge enn til Sverige før AmEx faktisk er et godt produkt, og AmEx Platinum (det opprinnelige, ikke SAS-branded) har en del fordeler (bl.a. Membership Rewards) som faktisk er verdt årsprisen.

Hvorfor AmEx holder seg unna Norge og lar DNB styret skuta har jeg ikke peiling på..

Klette
05-04-2014, 16:40
Noen som har prøvd å booke companion billett med star allianse partnere i det siste?

JoeW
05-04-2014, 16:42
Ser ikke slik ut.. Min oppfatning er at det er DNB som er problemet, du skal ikke lenge enn til Sverige før AmEx faktisk er et godt produkt, og AmEx Platinum (det opprinnelige, ikke SAS-branded) har en del fordeler (bl.a. Membership Rewards) som faktisk er verdt årsprisen.

Hvorfor AmEx holder seg unna Norge og lar DNB styret skuta har jeg ikke peiling på..
AmEx Platinum med Membership Rewards er vel nettopp lansert i Norge for DNBs SAGA-kunder: https://www.dnb.no/amexplatinum?WT.ac=Produkt_amexplatinum-v1&WT.svl=Link

veos
05-04-2014, 16:50
AmEx Platinum med Membership Rewards er vel nettopp lansert i Norge for DNBs SAGA-kunder: https://www.dnb.no/amexplatinum?WT.ac=Produkt_amexplatinum-v1&WT.svl=Link

Bare det at kortet lanseres kun for en spesifikk kundegruppe hos DNB er riv ruskende galt.. For et latterlig opplegg.
Dette er jo (egentlig) og skal ikke være et DNB-produkt som krever at du skal bruke DNB som bankforbindelse..

JoeW
05-04-2014, 16:52
Bare det at kortet lanseres kun for en spesifikk kundegruppe hos DNB er riv ruskende galt.. For et latterlig opplegg.

Hvorfor er det så riv ruskende galt å koble AmEx mot øvrige banktjenester?

veos
05-04-2014, 17:09
Hvorfor er det så riv ruskende galt å koble AmEx mot øvrige banktjenester?

Jeg synes det er galt å lansere produktet kun for de som er totalkunde i en spesifikk kundegruppe hos DNB. Vi som da ikke vil eller kan bruke DNB som hovedbankforbindelse vil dermed ikke få dette kortet. Ettersom AmEx allerede tilbys i Norge direkte uten tilknytning til en spesifikk bank er det etter mitt syn veldig dumt å innføre et nytt kort i den samme porteføljen et helt annet sted og for meg ser det ut som DNB gjør det kun for å gjøre sitt eget SAGA-program mer attraktivt..

braekk
05-04-2014, 17:13
Dere som har fått nytt kort: (Har sannsynligvis mitt nye kort liggende i postkassen)
Fikk nå nettopp kortet mitt avvist i Mexico. Må det nye kortet taes i bruk umiddelbart? Trodde det gamle ville fungere inntil det nye ble tatt i bruk?

Staroe
05-04-2014, 17:21
Har bestilte reise hos Thai i Asia i sommer. Betalt med "sas-amex" uten chip. Nå skiftes kortet ut, og det nye får nytt nummer. Klipp og kast det gamle, står det og lese. Thai sies å være nøye med at det kortet som ble brukt til betaling, må medbringes ved innsjekk. Altså...kan dette bli trøbbel? Noen?

aboerr
05-04-2014, 17:21
Fikk nettopp avvist mitt i Norge også, muligens Amex som har noe krøll nå.....

aboerr
05-04-2014, 17:23
Har bestilte reise hos Thai i Asia i sommer. Betalt med "sas-amex" uten chip. Nå skiftes kortet ut, og det nye får nytt nummer. Klipp og kast det gamle, står det og lese. Thai sies å være nøye med at det kortet som ble brukt til betaling, må medbringes ved innsjekk. Altså...kan dette bli trøbbel? Noen?

Ville absolutt tatt vare på det gamle inntil reiser er gjennomført...

chrisljo
05-04-2014, 17:32

Noen som aner noe om vekslingsrater fra MR til andre program?

Staroe
05-04-2014, 17:32
Takk. Will do.

KristianSk
05-04-2014, 17:35
Etter å ha sett raskt på Platinumkortet til DNB ser det ikke ut til at det kan måle seg med et Platinumkort fra UK, men det var vel ikke overraskende. Spent på årsavgiften, de kan neppe ta mer enn for SAS Platinum?

Erlingni
05-04-2014, 18:01
Jeg er DnB SAGA kunde (og har hatt AmEx SAS EB Platinum siden 2011), men har ikke fått noe informasjon om dette kortet. Jeg finner heller ikke noe spor av det, når jeg logger inn på DnB nettbanken.
Kundeservice DnB (SAGA service) og AmEx medlemsservice vet ingen ting, og henviser til min SAGA rådgiver. Hun har out of office reply på mailen sin, med at hun har gått av med pensjon.... :drunk::headbang

Dersom dette kortet er såpass "eksklusivt", at det er klin umulig å bestille selv for de i "targeted" kundegruppen, er jo dette helt håpløst (ekskluderer faktisk ALLE...hehe). For håpe det her kun er snakk om litt "startproblemer", da det er rykende ferskt... :8:

veos
05-04-2014, 18:13
Jeg er DnB SAGA kunde (og har hatt AmEx SAS EB Platinum siden 2011), men har ikke fått noe informasjon om dette kortet. Jeg finner heller ikke noe spor av det, når jeg logger inn på DnB nettbanken.

Kundeservice DnB (SAGA service) og AmEx medlemsservice vet ingen ting, og henviser til min SAGA rådgiver. Hun har out of office reply på mailen sin, med at hun har gått av med pensjon.... :drunk::headbang

Dersom dette kortet er såpass "eksklusivt", at det er klin umulig å bestille selv for de i "targeted" kundegruppen, er jo dette helt håpløst (ekskluderer faktisk ALLE...hehe). For håpe det her kun er snakk om litt "startproblemer", da det er rykende ferskt... :8:

Tidligere i denne tråden står det uttalt fra DNB at kortet et Invite Only, hvertfall i første omgang, så at du ikke finner det i nettbanken er nok naturlig ;-)

Erlingni
05-04-2014, 18:20
Tidligere i denne tråden står det uttalt fra DNB at kortet et Invite Only, hvertfall i første omgang, så at du ikke finner det i nettbanken er nok naturlig ;-)

Og jeg forstod det ut i fra denne tråden som om det var SAGA kundene som ble invitert... Men da skjønner jeg sammenhengen!:rolleyes:
Uansett ingen av de jeg snakket med hos verken DnB eller AmEx som vet noe som helst, og det er kanskje litt "rart" (i min verden)... Det kunne de jo bare ha sagt! AmEx sa isteden: "dette kortet kan kun bestilles hos din SAGA rådgiver", og det er da tydeligvis ikke tilfellet (for meg):(

Erlingni
05-04-2014, 18:30
Forresten leste jeg på DnBs forum nå, at årsavgiften er satt til 5000,-

Robbiedeluxe
05-04-2014, 18:44
Forresten leste jeg på DnBs forum nå, at årsavgiften er satt til 5000,-

Hva gjøre kortet bedre enn Eurocard Platinum? Klarer ikke helt å se det.

KristianSk
05-04-2014, 18:54

Slik jeg leser denne siden - https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/konto/saga.html så kan alle sagakunder få Platinumkort. Får vel bare vente og se, er vel ikke siste gang DNB forvirrer i Amex sammenheng :)

Jeg kan ikke se at dette skal være verdt 5000,- årlig, men det er muligens bare meg. Concierge tjenesten ser ut til å være den samme som hos EB Platinum og Gold, altså ikke døgnåpen?

Fnate
05-04-2014, 20:00
Synes det var spennende jeg. Litt avhengig av welcome rewards opplegget. Hvis det stemmer at det kun kan brukes på Steen og Strøm og EGER, så er det jo ikke så fett. Kan man bruke det på flyreiser og tjene opp 2-4-1 som i andre land så er det fett.

Robbiedeluxe
05-04-2014, 20:13
Med tanke på at de skriver Membership Rewards® så skal man ikke se bort i fra at man kanskje også kan bruke den britiske MR-katalogen?

Fnate
06-04-2014, 00:01
Med tanke på at de skriver Membership Rewards® så skal man ikke se bort i fra at man kanskje også kan bruke den britiske MR-katalogen?

Membership (!) Rewards var det så klart... :)

Om den Britiske katalogen gjelder for veksling til airline miles, så er det jo fabelaktig. 3MR = 2 Eurobonus poeng, for eksempel. 1 krone = 1MR, om jeg har forstått rett. Og du kan veksle inn i en bråte andre airline miles. Det som passer til reisen.

Nå har jeg drukket litt vin, så det er mulig matematikken min er litt på en snurr, men det virker da ok.

chrisljo
06-04-2014, 08:52
Membership (!) Rewards var det så klart... :)

Om den Britiske katalogen gjelder for veksling til airline miles, så er det jo fabelaktig. 3MR = 2 Eurobonus poeng, for eksempel. 1 krone = 1MR, om jeg har forstått rett. Og du kan veksle inn i en bråte andre airline miles. Det som passer til reisen.

Nå har jeg drukket litt vin, så det er mulig matematikken min er litt på en snurr, men det virker da ok.

Vekslingsgraden kalibreres til hver valuta så at 100 norske MR = 10 EB poeng er sannsynlig. Altså halvparten av EB Platinum.

Chriscross
06-04-2014, 14:01
Vekslingsgraden kalibreres til hver valuta så at 100 norske MR = 10 EB poeng er sannsynlig. Altså halvparten av EB Platinum.

Må vel være lov å håpe på iallfall 15 poeng/100 kr. Med dollar er det jo ett poeng pr dollar. Stemmer det med ett poeng pr kr skal keg gladelig betale 5000 kr for det. Generøst med to gjester pr besøk på Priority Pass.

Kunne vel spyttet i spg gold og Accor Plat.

The Viking
06-04-2014, 17:19
Må vel være lov å håpe på iallfall 15 poeng/100 kr. Med dollar er det jo ett poeng pr dollar. Stemmer det med ett poeng pr kr skal keg gladelig betale 5000 kr for det. Generøst med to gjester pr besøk på Priority Pass.

Kunne vel spyttet i spg gold og Accor Plat.

Har hatt Amex UK Plat i en periode før jeg fikk Centurion, og likner mye på UK Plat fordelene, kanskje kommer også HH Gold etter hvert?
UK kortet har MR conversion til SAS på 1:1, men her snakker vi tross alt GBP, noe som igjen tilsvarer 10:1 her på berget.
Neste mål blir å få et Norgesbasert kort uten å måtte betale årsavgift? ;)

KristianSk
06-04-2014, 17:33
Om man kan velge fra den britiske MR-katalogen, tror dere ikke de ville skrevet noe annet enn gavekort fra Eger og Steen & Strøm?

Helikopter
07-04-2014, 10:17

Ringte i dag, ingen av søknadene i mars hadde gått igjennom. Så gikk igjennom i dag.

wilhelm
07-04-2014, 15:23
Fikk post fra Amex/DNB i dag med informasjon om at kort m/ chip + ny pinkode kommer snart.

w

marekbz
10-04-2014, 16:43
Og der var kort med chip på plass for min del! Endelig. :)

Det nye kortet har også oppdatert EB status.

andyp
10-04-2014, 16:54
Fikk også kort med chip i dag, men jubler ikke akkurat...nå skal dette kortet benyttes i 2 uker før det kommer enda et nytt kort med Diamond status. Hva er vitsen med å sende ut dette nå og ikke samkjøre med ny status etter påske...

haakonks
10-04-2014, 19:36
Jeg fikk også nytt kort idag...

Tror ikke jeg gidder å ta det i bruk, da jeg allerede er Diamond, og et nytt kort er vel rundt hjørnet... :)

bmgzor
11-04-2014, 03:41
For min del betydde dette 3 nye kort. 1 nytt med ny utløpsdato og gull, 1 nytt med chip og gull. Så enda ett med diamond og chip..

Kortene koster nok ikke allverden, men det må da være bedre måter å gjøre dette på.

KristianSk
11-04-2014, 05:03
Noen som har fått poeng denne måneden? Jeg har tidligere fått mine den 6., men ikke kommet noe i April.

econ
11-04-2014, 05:46
Har heller ikke fått mine poeng denne måneden, pleier å få dem den 6 hver måned

Cecilie
11-04-2014, 06:44
Mine rullet inn som vanlig den 1.

VirreVapp
11-04-2014, 06:56
Mine mangler også fremdeles...

veos
11-04-2014, 08:28
Jeg har forfall 15/** og bruker å få poeng rundt den første hver måned, men nå i april kom de den 5, så tydelig at det er noe forsinkelse :-)

TOS_EBG
11-04-2014, 08:43
Noen som har fått poeng denne måneden? Jeg har tidligere fått mine den 6., men ikke kommet noe i April.

Samme her, så det er nok noe muffins i systemene ;)

VirreVapp
11-04-2014, 08:43
Bare det ikke kommer Wrap inn i systemet...

Ph34r
11-04-2014, 09:36
Her er svar fra ansvarlig for Amex i Norge. Epost sendt til meg i dag:

"Når det gjelder nye SAS kort med Chip så har vi ikke startet masse migreringen fra magnet stripe kort til Chip ennå, med unntak av de som er oppgradert fra Basic til Silver. Den oppgraderingen kom i måned skifte mars / april og kortene er allerede ute hos kort medlemmene. Hvis noen som er kvalifisert til Diamond har re - bestilt kort hos oss nå, så vil de få Gold selv om de er kvalifisert for Diamond da vi ikke har mottatt oppgraderingsfilen fra SAS. Derimot er det en endring i IT systemene som må gjøres da kortet er Diamond i SAS og Gold i Star Alliance. Denne løsningen er ikke på plass ennå, da denne hybrid løsningen gjør at IT systemene måtte endres. Denne endringen er i slutt test nå og vil bli produksjons satt så raskt vår IT avdeling kommer gjennom sine prosesser og kvalitetssjekker etter påske. Kortene er på lager og vi vil svært gjerne sende disse ut så raskt som mulig. En liten nyhet er jo at vi har besluttet at Diamond medlemmer får valgfritt American Express kort uten årsavgift så lenge de er Diamond medlemmer.

Når det gjelder oppfølgingen av CT opplegget skal det meste være på plass og vi har laget de nye vilkårene på norsk og på Engelsk slik at Tallinn ikke skal ha problemer. Men dette er et SAS ansvar og vi følger dette opp med SAS, som igjen må ta dette med kundesenteret som betjener dette. Brevene som vi sendt ut var feil men skal nå være rettet.

Når det gjelder Membership Rewards så kommer det til å bli lansert i løpet av året. Her er det også noe utvikling som gjenstår, men vil bli tilbudt alle medlemmer med et Centurion Line produkt i løpet av 2014."

englundjesper
11-04-2014, 11:17
Det blir nog som i Sverige, där Amex skickar ut de nya korten i september.

Geissler
11-04-2014, 12:54
Mine rullet inn som vanlig den 1.

Samme her.

KristianSk
11-04-2014, 15:14
Da mistenker jeg at det har skjedd noe galt med oss som har forfall den 20.? Men de kommer vel...

chrisljo
11-04-2014, 16:03
30% på cash and points, gratis Amex og EBG til konen. Her lukter det MR for meg.

"Når det gjelder nye SAS kort med Chip så har vi ikke startet masse migreringen fra magnet stripe kort til Chip ennå, med unntak av de som er oppgradert fra Basic til Silver. Den oppgraderingen kom i måned skifte mars / april og kortene er allerede ute hos kort medlemmene. Hvis noen som er kvalifisert til Diamond har re - bestilt kort hos oss nå, så vil de få Gold selv om de er kvalifisert for Diamond da vi ikke har mottatt oppgraderingsfilen fra SAS. Derimot er det en endring i IT systemene som må gjøres da kortet er Diamond i SAS og Gold i Star Alliance. Denne løsningen er ikke på plass ennå, da denne hybrid løsningen gjør at IT systemene måtte endres. Denne endringen er i slutt test nå og vil bli produksjons satt så raskt vår IT avdeling kommer gjennom sine prosesser og kvalitetssjekker etter påske. Kortene er på lager og vi vil svært gjerne sende disse ut så raskt som mulig. En liten nyhet er jo at vi har besluttet at Diamond medlemmer får valgfritt American Express kort uten årsavgift så lenge de er Diamond medlemmer.

Når det gjelder oppfølgingen av CT opplegget skal det meste være på plass og vi har laget de nye vilkårene på norsk og på Engelsk slik at Tallinn ikke skal ha problemer. Men dette er et SAS ansvar og vi følger dette opp med SAS, som igjen må ta dette med kundesenteret som betjener dette. Brevene som vi sendt ut var feil men skal nå være rettet.

Når det gjelder Membership Rewards så kommer det til å bli lansert i løpet av året. Her er det også noe utvikling som gjenstår, men vil bli tilbudt alle medlemmer med et Centurion Line produkt i løpet av 2014."

Someone
12-04-2014, 00:15
Da mistenker jeg at det har skjedd noe galt med oss som har forfall den 20.? Men de kommer vel...

Et tips er å gjøre som meg, sjekk EB kontoen en gang i måneden. Da slipper man Bekymre seg over sene poeng postinger

Orbiter
16-04-2014, 09:22
Har heller ikke fått mine poeng denne måneden, pleier å få dem den 6 hver måned

Bruker også å få mine poeng ca 6. hver måned men ingenting i april. Snakket med kundeservice og det "var en kjent feil og de jobbet med det, så poengene kommer så snart vi har fått overføringen i orden". På meg virket svaret som om poengene kommer først neste kjøring, dvs 6. mai.

Har også for ca ti dager siden fått brev om at nytt kort er på vei, men det nye kortet er ennå ikke trykket, kunne mannen på kundeservice opplyse om. Angivelig trykker de nye kort etter tema (Classic, Premium, Platinum), og AmEx-plat er den siste typen de trykker, og de er ikke klar før i starten av mai.

KristianSk
16-04-2014, 09:29
Bruker også å få mine poeng ca 6. hver måned men ingenting i april. Snakket med kundeservice og det "var en kjent feil og de jobbet med det, så poengene kommer så snart vi har fått overføringen i orden". På meg virket svaret som om poengene kommer først neste kjøring, dvs 6. mai.

Har også for ca ti dager siden fått brev om at nytt kort er på vei, men det nye kortet er ennå ikke trykket, kunne mannen på kundeservice opplyse om. Angivelig trykker de nye kort etter tema (Classic, Premium, Platinum), og AmEx-plat er den siste typen de trykker, og de er ikke klar før i starten av mai.

Jeg fikk Platinum med chip på fredag, men jeg er EBG. Diamond må vente til mai slik jeg har forstått det.

chrisljo
16-04-2014, 10:51
Jeg fikk Platinum med chip på fredag, men jeg er EBG. Diamond må vente til mai slik jeg har forstått det.

Jeg er EBG og har Amex Platinum, og har ikke fått nytt kort. Går nok i batcher i et system ikke kundeservice kjenner i detalj.

viking83
16-04-2014, 11:18
Hei, når får man de ekstra poengene for å signere opp? Venter fortsatt på mine 6000 poeng.

Og er det normalt at kortet er kun gyldig i 8 mnd fra man får det?

jameson82
16-04-2014, 11:20
Hei, når får man de ekstra poengene for å signere opp? Venter fortsatt på mine 6000 poeng.

Og er det normalt at kortet er kun gyldig i 8 mnd fra man får det?

Kortet er gyldig ut opptjeningsperioden pluss 3 måneder

Flere en meg som enda ikke har fått april poengene?

Are G
16-04-2014, 11:56

På MC/Diners går det vel fort par måneder før de kommer, så er nok samme greia her.

KristianSk
17-04-2014, 09:48
Ser ut til at chipen skaper problemer for meg i Singapore... Forsøkte å betale taxi, tastet inn kode - declined. Forsøkte å betale hotell, tastet kode declined. Resepsjonisten tastet inn kortet manuelt og det ble godkjent uten problem, men han sa at det ikke var mulig å bruke magnetstripen så lenge chipen var der (?)

Håpløst... Medlemsservice har selvsagt tatt seg fri i påsken.

Fly med oss
17-04-2014, 11:18
Håpløst... Medlemsservice har selvsagt tatt seg fri i påsken.

Ja, ganske hårreisende å gjøre seg utilgjengelige midt i utrullingen av et nytt produkt. Jeg ringte i går (onsdag) kl 1605 og da hadde de stengt for påsken :angry:

mrmojo73
18-04-2014, 19:33
Looking to use a 2014 earned CT. I thought I read something in the earlier CT conditions that travel with child attracted a discount in the number of EB points required. There appears to be nothing in the current T&Cs that mentions this. Have I missed something?

VBAX
22-04-2014, 08:03
Velkomstpoengene kommer etter at første fakturering.

Utløpsdatoen på kortet styres av medlemsskapet i SAS Eurobonus, dvs at for sølv-, Gull- og Diamond medlemmer fornyes kortene en gang i året. Utløpsdatoen på disse kortene er 3 måneder etter at Eurobonus året er fornyet.

For de av dere som har problemer med Chip kortene, ber jeg dere ta kontakt med medlemsservice. Et av problemene vi har hatt i Norge er at enkelte terminal leverandører(2) ikke har sertifisert terminalene for American Express Chip. For Norge begynner dette å falle på plass, men vi vil gjerne vite om konkrete eksempler hvor EMV Chip prosesseringen ikke fungerer. Vi melder alltid slike eksempler videre slik at American Express kan ta tak i den enkelte terminal leverandør for utbedring.
Hvis forretningen har avtale om American Express akseptanse, og terminalen ikke tar Chip, skal megnetstripen fortsatt fungere.

Vidar Bergseth
DNB
Leder American Express

KristianSk
22-04-2014, 09:24
Snakket akkurat med medlemsservice ang. mine problemer i Singapore, og de meldte problemet videre.. Andre som har hatt problemer i utlandet etter de fikk kort med chip?

ErlA
22-04-2014, 09:28
Snakket akkurat med medlemsservice ang. mine problemer i Singapore, og de meldte problemet videre.. Andre som har hatt problemer i utlandet etter de fikk kort med chip?

Har fått 3 velkomst brev for premium og 2 velkomstbrev for platinum, men enda ikke fått kort med chip ( iløpet av de siste 2 månedene, skiftet fra premium til platinum, noe som ikke var en smertefri opplevelse).

Fly med oss
22-04-2014, 19:42

Hadde problemer med å kjøpe metrobillett i København. Skal melde det inn, må bare finne igjen kvitteringen jeg fikk med melding om at kjøpet var avvist.

vegardg
23-04-2014, 11:43
Gjorde et forsøk på tanke på selvbetjeningspumpe på Hawaii for noen timer siden. Automaten ville at jeg skulle oppgi zip code. Noen som vet hva vi med norske kort skal taste inn her?

JoeW
23-04-2014, 11:48
00000. Tror alt går gjennom på utenlandske kort. Har både brukt 0 foran postnummer og mitt lokale zip i USA. Aldri vært noe problem.

econ
23-04-2014, 11:58
Gjorde et forsøk på tanke på selvbetjeningspumpe på Hawaii for noen timer siden. Automaten ville at jeg skulle oppgi zip code. Noen som vet hva vi med norske kort skal taste inn her?

Det har jeg lurt på og, må alltid gå inn og betale på forhånd, dette er sykt irriterende da jeg ikke vet hvor mye det koster for full tank.

De stoler jo tydeligvis ikke på folk da de ikke åpner pumpene før du har betalt.

kosvines
23-04-2014, 12:10

Jeg fant en liten workaround forrige jeg var i USA, men det funket ikke for alle kort (og ikke på alle stasjoner heller. Var noen kjeder det funket på).

Tast inn 0 foran det norske postnummeret ditt. Det funket på Exxon og Philips 66 (og Pilot tror jeg det var). Funket ikke hos BP.

Funker det ikke med det "trikset" så må du bite i det sure eplet og gå inn for å forhåndsbetale.

mrmojo73
23-04-2014, 12:18
Looking to use a 2014 earned CT. I thought I read something in the earlier CT conditions that travel with child attracted a discount in the number of EB points required. There appears to be nothing in the current T&Cs that mentions this. Have I missed something?

I rang the CT booking line and according to the agent the child discount on EB points required only applies to SAS operated flights and not *A partners.

Chriscross
23-04-2014, 13:16
I rang the CT booking line and according to the agent the child discount on EB points required only applies to SAS operated flights and not *A partners.

Høres fornuftig ut siden en ikke får barnerabbatt på vanlige Star Alliance bonusbilletter heller.

mrmojo73
24-04-2014, 17:34

My points that usually get posted around the 6th of each month, were posted today.

BårdK
24-04-2014, 17:57
Da kom mine også omsider.

KristianSk
24-04-2014, 18:17
Jeg fikk også mine poeng idag, men morsomt nok står at det at poengene ble kreditert 4. April.

mrmojo73
24-04-2014, 18:54
Jeg fikk også mine poeng idag, men morsomt nok står at det at poengene ble kreditert 4. April.

Same for me.

ErlA
24-04-2014, 20:57
Same for me.

Samme her,

viking83
25-04-2014, 13:06
Når får jeg de velkomst poengene mine? Meldte meg opp og fikk kort i feb. Har brukt kortet flere ganger.

Klette
28-04-2014, 05:06
Hei,

Noen som vet hvor jeg kan ringe for å finne ut når companion billettene mine går ut på dato?

VirreVapp
28-04-2014, 07:02
Hei,

Noen som vet hvor jeg kan ringe for å finne ut når companion billettene mine går ut på dato?

Hva med AmEx ??

chrisljo
28-04-2014, 07:45
Det samme nr som for bestilling.

closebutnocigar
28-04-2014, 18:13
Når får jeg de velkomst poengene mine? Meldte meg opp og fikk kort i feb. Har brukt kortet flere ganger.

Kan bare svare for meg selv. Jeg bestilte kort i februar/mars, og fikk velkomstpoeng registrert i forrige uke (samtidig som jeg fikk første faktura)

jamesclandestine
05-05-2014, 18:37
Jeg fant ikke den andre tråden, som jeg ville huske:
Har noen bestilt/mottat allerede den nye AMEX plat fra dnb? Jeg har bestilt SAGA pakke i dag ettersom denne er tilknyttet pakken og da er den også annonsert. Samtidig er jeg nå litt i tvil om det lønner seg i forhold til SAS sitt kort mtp årspris. Det er tre fordeler som møter øye : PP Prestige? (jeg går ut fra det) med pp til tilleggskort og gjestereglene, Membership rewards og AMEX/Delta lounge tilgang. Spesielt AMEX plat sine lounges kan være veldig fine.. Ellers er vel det meste dekket av SAS kortet. Amex sitt international airline program har jeg ikke hørt så mye bra om og det er ikke benevnt muligheten til compagnion billett i first/biz..

Chriscross
05-05-2014, 20:36
Jeg fant ikke den andre tråden, som jeg ville huske:
Har noen bestilt/mottat allerede den nye AMEX plat fra dnb? Jeg har bestilt SAGA pakke i dag ettersom denne er tilknyttet pakken og da er den også annonsert. Samtidig er jeg nå litt i tvil om det lønner seg i forhold til SAS sitt kort mtp årspris. Det er tre fordeler som møter øye : PP Prestige? (jeg går ut fra det) med pp til tilleggskort og gjestereglene, Membership rewards og AMEX/Delta lounge tilgang. Spesielt AMEX plat sine lounges kan være veldig fine.. Ellers er vel det meste dekket av SAS kortet. Amex sitt international airline program har jeg ikke hørt så mye bra om og det er ikke benevnt muligheten til compagnion billett i first/biz..

Jeg ville heller betalt 550 dollar for internasjonalt dollar kort i platinum og beholdt Sas amex platinum. Dette koster omtrent like mye tilsammen som norskt platinum. Med ICC får du Mange flere fordeler enn hva det norske platinum har markedsført så langt. Tror icc akkurat nå gir 60 000 membership rewards til nye medlemmer. Disse poengene kan overføres til mange flybonuspragrammer med ratio 3:2, bortsett fra til sq og cx som gir :1:.

Du kan betale for meg PP loungebesøk for 5000 kr/år. Fhr-hotellene er jo ofte en god deal, men stort sett veldig fine og dermed veldig dyre hoteller.

flugger
06-05-2014, 00:56
Høres fornuftig ut siden en ikke får barnerabbatt på vanlige Star Alliance bonusbilletter heller.

Er det heller ikke gratis med infant på *A med CT? Tenker spesielt LH og LX.

TommyL
06-05-2014, 06:37
Er det heller ikke gratis med infant på *A med CT? Tenker spesielt LH og LX.

Koster 10 % av en billett i samme kabinklasse. Typisk rundt 2500,- til USA f.eks.

veos
06-05-2014, 08:25
Jeg ville heller betalt 550 dollar for internasjonalt dollar kort i platinum og beholdt Sas amex platinum. Dette koster omtrent.

Du skriver du ville betalt 550 USD for "internasjonalt dollar kort i Platinum", jeg regner med du sikter til AmEx Platinum fra US?

Er det slik at hvermansen kan søke om dette nå, eller er det fortsatt en del arbeid om man ikke er bosatt i US?

KristianSk
06-05-2014, 08:40
Du skriver du ville betalt 550 USD for "internasjonalt dollar kort i Platinum", jeg regner med du sikter til AmEx Platinum fra US?

Er det slik at hvermansen kan søke om dette nå, eller er det fortsatt en del arbeid om man ikke er bosatt i US?

International Currency kort kommer fra Amex i UK i form av euro eller dollar kort. "Alle" kan få kortet (krav om inntekt), men det er en papirmølle som jeg selv ga opp til slutt.. Kortet har også en transaksjonsavgift på 3% for kjøp i andre valutaer enn euro/dollar.

http://www.americanexpress.com/icc/eurodollar/?inav=gb_menu_cards_pc_viewdollareurocards_pr

The Viking
06-05-2014, 08:45
International Currency kort kommer fra Amex i UK i form av euro eller dollar kort. "Alle" kan få kortet (krav om inntekt), men det er en papirmølle som jeg selv ga opp til slutt.. Kortet har også en transaksjonsavgift på 3% for kjøp i andre valutaer enn euro/dollar.

http://www.americanexpress.com/icc/eurodollar/?inav=gb_menu_cards_pc_viewdollareurocards_pr

Jeg kan underskrive på papirmøllen, OMG!
Fikk Amex Plat i 1997(!) fra UK etter nesten et halvt års frem og tilbake med garantierklæring fra egen bank om at jeg kunne innestå for et sekssifret beløp pr mnd, "Letter of Good Standing" ++.
Til slutt gikk det igjennom, og Centurionkortet kom i -99.
Nå er elektroniske søknader mer vanlig og kommunikasjonen går (i teorien) lettere, men vær forberedt på solid byråkrati når du ikke er bosatt i USA eller UK.

Og gresset er ikke SÅ grønt på den andre siden, fordelene for Platinum er utvannet i forhold til tidligere.

jamesclandestine
07-05-2014, 10:10
Takk. Da tror jeg saken er klar for meg - jeg beholder SAS kortet.

econ
07-05-2014, 10:35
Jeg fikk CT i posten igår, og de har endret på teksten.

- Gjelder for reise med SAS, Widerøe eller Star alliance medlemmer fra Skandinavia til SAS, Widerøe eller Star Alliance-destinasjoner i hele verden.

Men det som jeg merket meg var følgende:

-Companion ticket er gyldig i 12 måneder etter at rettigheten er opptjent. Utreisen må foretas før fristen utløper.

Ble det ikke sagt tidligere at CT skulle være gyldig inneværende år pluss 12 måneder??

Staroe
07-05-2014, 10:53
Sikkert bare noe gammel tekst som henger igjen. Fra vilkårene:

"Når omsetningskravet er nådd, vil et elektronisk verdikort (Companion Ticket) registreres
på Kortholders SAS EuroBonus-konto. Registreringen skjer senest ved utgangen av måneden etter oppnådd omsetning. Companion Ticket vil være gyldig fra og med den dato det kontoføres på Kortholders SAS EuroBonus-konto og være gyldig i inneværende år pluss 12 måneder."

jamesclandestine
07-05-2014, 16:39
Jeg fikk CT i posten igår, og de har endret på teksten.

Ble det ikke sagt tidligere at CT skulle være gyldig inneværende år pluss 12 måneder??

Nei. 12 måneder.

econ
07-05-2014, 18:31
Nei. 12 måneder.

Ifølge vilkårene som også Staroe referer til, så står det klart og tydelig inneværende år pluss 12 måneder.

Passer meg litt dårlig hvis det kun er 12 måneder da jeg alerde har ferieplaner for i sommer og ikke så mye ferie igjen etterpå, så det hadde vært greit å ha denne til sommerturen 2015.

https://www.cresco.no/fileshare/filarkivroot/AmEx/Tekstdokumet/1403_CompanionTicket_vilkaar.pdf

sail4fun
07-05-2014, 19:38
Gikk i ei lita snublefelle i går , eller er det fw i wf terminalene som lurte meg ?

Har Amex SAS/Plat kort med utløpst stempel through May/2014 , men det var ikke wf villig til å akseptere ombord , Står som utløpt på maskinen sa CA' , så jeg måtte ta neste kort i bunken.
Ringte AMEX aka DNB for å purre kortet, men de sa at det skulle være gyldig ut May, og at nytt kort nå var i produksjon. Sendes vanligvis ut 2 uker før utløp (som jeg er vant med )
Men at WF ikke akseptert det ... hm,.. nytt forsøk i morgen.

Anyone ?

KristianSk
07-05-2014, 19:43
Var det ikke noe snakk om at WFs terminaler ikke aksepterer Amex tidligere i tråden?

sail4fun
07-05-2014, 20:02
Var det ikke noe snakk om at WFs terminaler ikke aksepterer Amex tidligere i tråden?

Takk, da skal vi i alle fall sjekke igjen i morgen.
Neste kort har vel CHIP , mulig de er mer vennligstilt da ?

KristianSk
07-05-2014, 20:03
Jepp, jeg mener det var det de sa - det vil fungere igjen med de nye kortene.

Vegasbaby
07-05-2014, 22:42
Ifølge vilkårene som også Staroe referer til, så står det klart og tydelig inneværende år pluss 12 måneder.

Passer meg litt dårlig hvis det kun er 12 måneder da jeg alerde har ferieplaner for i sommer og ikke så mye ferie igjen etterpå, så det hadde vært greit å ha denne til sommerturen 2015.

https://www.cresco.no/fileshare/filarkivroot/AmEx/Tekstdokumet/1403_CompanionTicket_vilkaar.pdf

Enig, her må Amex klargjøre. Har også gått ut fra disse vilkårene.

Rune
09-05-2014, 09:31
Enig, her må Amex klargjøre. Har også gått ut fra disse vilkårene.

Ringte til medlemsservice i dag tidlig for å sjekke ut nettopp dette. Fikk bekreftet at informasjonen vedrørende gyldigheten for CT er feilaktig i forhold til det som er oppgitt i brevet som er sendt ut. De hadde visstnok ikke rukket å oppdatere dette standardskrivet (les: Noen har ikke gjort jobben sin skikkelig).

Det er gyldigheten som står i vilkårene, innværende kalenderår + 12 måneder, som er korrekt.

For bare skape bittelitt forvirring, sa hun jeg snakket med at gyldigheten var utstedelsesdato + 11 måneder + 12 måneder. Jeg refererte til vilkårene på AmEx sine sider (https://www.americanexpress.no/saseurobonus/companion-ticket/) og da sa hun at dette var korrekt...

Uansett: CT opptjent i 2014 kan brukes på utreise så sent som 31. desember 2015. :)

TommyL
09-05-2014, 09:51
Flott med avklaring! :)

Vegasbaby
09-05-2014, 12:23
Bra jobbet, Rune. (Men hvor vanskelig er det egentlig å prioritere korrektur på dette viktige brevet på 1 - en - side?)

jamesclandestine
10-05-2014, 11:34
Interessant, den beksjeden fikk ikke jeg da jeg bestilte tur på mitt CT for tre uker siden. Jeg måtte tom begynne reisen dagen før datoen på CT var utløpt.

hifiman
10-05-2014, 11:42
Hvilken nettbutikk(er) kan jeg handle data deler å betale med Amex? Komplett.no funker dem for eks?

aboerr
10-05-2014, 12:02
Hvilken nettbutikk(er) kan jeg handle data deler å betale med Amex? Komplett.no funker dem for eks?

For noen år siden handlet jeg på MPX, da kunne jeg velge oppkrav og henting/betaling på min lokale Rimi butikk som aksepterer Amex. Men dette kan vel variere endel utfra hvor du bor.

TommyL
10-05-2014, 12:16
På min lokale Ica butikk kan man betale MyPack sendinger med Amex, da det er butikken som tar i mot betalingen for dette.

hifiman
10-05-2014, 13:03
Takk :) da er det bare å prøve seg fram

Are G
10-05-2014, 13:05
Du kan vel også bestille mypack til den butikken du ønsker?
Paypal tar amex så alle butikker som bruker Paypal kan brukes, Elkjøp tar også amex selv om de har begrenset med pc komponenter.

KristianSk
10-05-2014, 13:13
Du kan vel også bestille mypack til den butikken du ønsker?
Paypal tar amex så alle butikker som bruker Paypal kan brukes, Elkjøp tar også amex selv om de har begrenset med pc komponenter.

Elkjøp tar ikke Amex såvidt meg bekjent? Hvertfall gjør ikke Skøyen eller Drammen det, som jeg frekventerer. De tar dog Diners.

TommyL
10-05-2014, 13:20
Hva med å kjøpe SpendOn VISA, og betale med det? Tar SpendOn Amex?

jamesclandestine
10-05-2014, 13:40
Hva med å kjøpe SpendOn VISA, og betale med det? Tar SpendOn Amex?

Det burde gå, hvertfall når du kjøper det på bensinstasjon. Samtidig så koster det gebyr å kjøpe og bruke kortet...

veos
10-05-2014, 17:56
Elkjøp tar ikke Amex såvidt meg bekjent? Hvertfall gjør ikke Skøyen eller Drammen det, som jeg frekventerer. De tar dog Diners.

Virker som det varierer fra butikk til butikk hos Elkjøp. Har selv brukt AmEx hos Elkjøp Carl Berner senest for et par uker siden.

EDIT: Kom på at AmEx ikke ble akseptert hos Elkjøp (Megastore) Ullevål, så de tar det ikke, men her ble jeg fortalt at de skulle begynne når AmEx hadde chip. Merk at det var personen bak kassen som sa det..

Dag Viking
10-05-2014, 18:41
Virker som det varierer fra butikk til butikk hos Elkjøp. Har selv brukt AmEx hos Elkjøp Carl Berner senest for et par uker siden.

EDIT: Kom på at AmEx ikke ble akseptert hos Elkjøp (Megastore) Ullevål, så de tar det ikke, men her ble jeg fortalt at de skulle begynne når AmEx hadde chip. Merk at det var personen bak kassen som sa det..

Slependen tar heller ikke AmEx

hifiman
11-05-2014, 08:13
flere som har problemer med å bruke kortet hos Norwegian ?
får bare feil melding, sjekk dine opplysninger
valgt amex i rulllemenyen når jeg skulle betale

vegardg
11-05-2014, 12:14

"Når det gjelder nye SAS kort med Chip så har vi ikke startet masse migreringen fra magnet stripe kort til Chip ennå, med unntak av de som er oppgradert fra Basic til Silver. Den oppgraderingen kom i måned skifte mars / april og kortene er allerede ute hos kort medlemmene. Hvis noen som er kvalifisert til Diamond har re - bestilt kort hos oss nå, så vil de få Gold selv om de er kvalifisert for Diamond da vi ikke har mottatt oppgraderingsfilen fra SAS. Derimot er det en endring i IT systemene som må gjøres da kortet er Diamond i SAS og Gold i Star Alliance. Denne løsningen er ikke på plass ennå, da denne hybrid løsningen gjør at IT systemene måtte endres. Denne endringen er i slutt test nå og vil bli produksjons satt så raskt vår IT avdeling kommer gjennom sine prosesser og kvalitetssjekker etter påske. Kortene er på lager og vi vil svært gjerne sende disse ut så raskt som mulig.

Dette klarte de å kløne til. Jeg har ikke rebestilt kort, men mottok likevel et kort med chip det sto "EuroBonus Gold" på i går.

aboerr
11-05-2014, 12:18
Fikk ny PIN fra Amex i går.... Litt spent på om jeg får Gold eller Diamond kort. Også spent på om det er noen chip på det. Men det finner jeg vel ut til uka.

vegardg
11-05-2014, 12:27
Fikk ny PIN fra Amex i går.... Litt spent på om jeg får Gold eller Diamond kort. Også spent på om det er noen chip på det. Men det finner jeg vel ut til uka.
Jeg fikk med Gold, til tross for at jeg har vært Diamond siden nivået ble innført. DNB skylder på SAS:

Hei,
Vi har sendt en henvendelse på dine vegne til SAS. Det er de som har ansvaret for oppdateringer av medlemsnummer. Vi må avente svar fra dem før vi kan se på din sak.

Med vennlig hilsen
DNB Bank ASA
American Express Card Services Unit

aboerr
11-05-2014, 13:05
Jeg fikk med Gold, til tross for at jeg har vært Diamond siden nivået ble innført. DNB skylder på SAS:

Hehe, typisk..... Jaja, er jo ikke så fryktelig viktig.....
Problemet er at jeg stort sett booker alt av reiser på Amex, og hvis de driver å sender ut nye kort hele tiden må jeg ta vare på de gamle for å vise frem ved innsjekk o.l.

JoeW
11-05-2014, 14:00
Hehe, typisk..... Jaja, er jo ikke så fryktelig viktig.....
Problemet er at jeg stort sett booker alt av reiser på Amex, og hvis de driver å sender ut nye kort hele tiden må jeg ta vare på de gamle for å vise frem ved innsjekk o.l.
Kortnummer er vel det samme?

aboerr
11-05-2014, 14:03
Kortnummer er vel det samme?

Har ikke vært det for meg de siste gangene... Hadde det vært samme nr hadde det jo vært greit.

Ph34r
12-05-2014, 13:16
"Oppdatering av medlemsnummer" eksisterer jo ikke pr. nå. EBD er ikke innført, så her får Amex fikse. MasterCard og Diners klarer det jo..

englundjesper
12-05-2014, 13:21

Hoppas inte på för mycket. Jag fick PIN 24 mars, men har fortfarande inte fått mitt kort.

storg
12-05-2014, 13:23
"Oppdatering av medlemsnummer" eksisterer jo ikke pr. nå. EBD er ikke innført, så her får Amex fikse. MasterCard og Diners klarer det jo..

Jeg tolker det dit hen, at de i motsetning til MasterCard og Diners ikke har fått beskjed om hvem som bare er EBG og hvem som er Diamond. Så det bør jo løses seg, men det er fortsatt SAS sitt problem og ikke AMEX sitt.

Vegasbaby
12-05-2014, 13:23
Interessant, den beksjeden fikk ikke jeg da jeg bestilte tur på mitt CT for tre uker siden. Jeg måtte tom begynne reisen dagen før datoen på CT var utløpt.

Om Ph34r har en direkte-kanal til Dnb her (jf. brevet som ble skrevet en tid tilbake) kunne det kanskje vært mulig å få oppklart dette? Sikkert ikke bare meg som gjerne ville ha dette bekreftet.

Ph34r
12-05-2014, 14:42
Om Ph34r har en direkte-kanal til Dnb her (jf. brevet som ble skrevet en tid tilbake) kunne det kanskje vært mulig å få oppklart dette? Sikkert ikke bare meg som gjerne ville ha dette bekreftet.

On it..

Men viktig å huske at det er forskjellige vilkår på CT opptjent i 2013 og 2014. For de opptjent i 2014 skal nye regler gjelde, mens om man bestiller på gammel CT er det gamle vilkår og således kun gyldighet på 12 mnd fra opptjeningsdato!

TommyL
12-05-2014, 15:42
Jeg fikk nytt kort med PIN i dag. Funket ikke på min lokale ICA butikk, måtte dra stripe. Merkelig.

SASDC8
13-05-2014, 10:48
Noen som har hatt suksess med å booke first class som companion ticket? Når jeg ringer dem i dag får jeg beskjed om at dette ikke er mulig...

Prøvde å forklare at det står in any class, men det ville de ikke høre på.

EDIT: Etter en ny samtale inn der jeg fikk snakke med en lagt hyggeligere ansatt løste det seg, men også hær måtte jeg sitere reglene for companion ticket. Ble ganske mye i skatter og avgifter (når man er vant til SK og LH sine), men uansett lagt billigere enn de 140000 det hadde kostet å booke reisen med penger :D

VirreVapp
13-05-2014, 12:18
Noen som har hatt suksess med å booke first class som companion ticket? Når jeg ringer dem i dag får jeg beskjed om at dette ikke er mulig...

Prøvde å forklare at det står in any class, men det ville de ikke høre på.

EDIT: Etter en ny samtale inn der jeg fikk snakke med en lagt hyggeligere ansatt løste det seg, men også hær måtte jeg sitere reglene for companion ticket. Ble ganske mye i skatter og avgifter (når man er vant til SK og LH sine), men uansett lagt billigere enn de 140000 det hadde kostet å booke reisen med penger :D

Og hvor går turen? Og med hvilket selskap?

thorhansen
13-05-2014, 13:05
Noen som har hatt suksess med å booke first class som companion Prøvde å forklare at det står in any class, men det ville de ikke høre på.

Absolutt :) Men tok sin tid for meg også
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124732

TommyL
13-05-2014, 15:42
Ble ganske mye i skatter og avgifter (når man er vant til SK og LH sine), men uansett lagt billigere enn de 140000 det hadde kostet å booke reisen med penger :D

Hvis det ble så mye at man synes skattene til LH er billig...da tør jeg ikke tenke på hvor mye det kom på!!! Hvor mye ble det egentlig?

jameson82
14-05-2014, 15:27
Fikk koden til nye Am-Ex i posten for 2.5 uke siden men kortet har jeg ikke sett snurten av. Flere som har opplevd det samme eller burde jeg melde kortet savnet i postgangen?

Someone
14-05-2014, 15:28
Fikk koden til nye Am-Ex i posten for 2.5 uke siden men kortet har jeg ikke sett snurten av. Flere som har opplevd det samme eller burde jeg melde kortet savnet i postgangen?

Samme her.

vegardg
14-05-2014, 15:48
Det gikk vel fort 3-4 uker fra jeg fikk kode til kortet kom.

Ph34r
14-05-2014, 21:43
Svar fra AMEX angående gyldighet og diamondkort:

- Gyldigheten er inneværende år + 12 mnd

- Diamondkort kommer i månedsskiftet mai/juni da de har fått filene fra SAS

ToreD
14-05-2014, 23:25
Jeg fikk kortet dagen før koden..

chrisljo
14-05-2014, 23:31
Fikk kortet 10-14 dager etter koden

englundjesper
15-05-2014, 08:08

Fick koden 24 april, men har fortfarande inte fått något kort. Amex menade att jag skulle ta kontakt om det inte kommer innan måndag 19 maj.

ErlA
15-05-2014, 08:34
Fått 2 sett med koder... Men ikke noen kort enda ;)

veos
16-05-2014, 06:13
Tenkte bare å si at jeg fikk PIN-brevet for fem uker siden og aldri noe kort. Ringte AmEx og ga beskjed og to dager senere (altså i går) lå riktig kort med chip i postkassa :-)

Så dere som har fått PIN-brev kan jo ta en telefon :-)

Helikopter
16-05-2014, 10:18
Kjempe off topic fortsetter. Jeg fikk godkjent kortet 12.mars. Fortsatt ikke noe kort. 4 telefoner med like mye lovnader om at nå er virkelelig kortet på vei.