PDA

View Full Version : American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Pages : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Chriscross
01-07-2011, 17:35
For noe møkk! Godt jeg ikke har gått i fella. Mitt icc dollar kort gir to personer Prioritypass medlemskap med fri inngang. Kortet koster 550 dollar for to medlemskap og har flere andre fordeler. Måtte DNB Kort og resten av konsernet blø for sin gjerrighet ved neste korsvei.

Jamesbond_ppk
01-07-2011, 17:45
Helt enig.
Jeg sender samme mailen.

Hehe fri men ikke gratis.. For noe lureri.
For meg ser det ut til at de har endret status på kortet.

Fikk pakken i dag. Sendte mailen også.

Larsabal
01-07-2011, 17:55
Jeg har også sendt et kort og bestemt svar på mailen jeg mottok hvor jeg skriver at dette er villedende markedsføring og hvor jeg ber de endre status på mitt PP-kort til et nivå hvor jeg ikke blir belastet ved bruk, slik opprinnelig avtale er.

Igjen rask respons fra kundeservice. Og igjen et kort svar hvor de skal se på ordlyden og beklager misforståelsen. Da ble jeg litt irritert og ba om et utfyllende og personlig svar, og ikke en standardfrase som de på "gulvet" på kundeservice gir. Det er sikkert ingen på jobb i systemet før mandag med myndighet til å gjøre noe med saken uansett. Jeg lar det gå noen dager ut i neste uke før jeg hisser meg nevneverdig mer opp og blir grumpy.

edit: supreraskt svar på siste mail hvor de ber om til mandag så en riktig saksbehandler kan se på saken og kontakte meg. Slikt skal det være! :-)

BårdK
01-07-2011, 18:02
Synes det er stor forskjell på å syte til media og å tipse om en håpløs kundebehandling i kombinasjon med en artig sak om et temmelig latterlig forsøk på å komme seg unna. I tillegg er min opplevelse av DnB NOR at de ofte ikke opptrer kundevennlig før de blir presset til det.

SudCaravelle
01-07-2011, 18:45
Maken til sinne og vrede disse 200 kronene påfører DnB ;)

Plutselig var pressen vår venn igjen..

LNv22
01-07-2011, 20:09
Maken til sinne og vrede disse 200 kronene påfører DnB ;)

Plutselig var pressen vår venn igjen..

Koster et PriorityPass bare 200 kroner?

Dette synes jeg det helt klart er verdt å klage på. Kommer til å rette en henvendelse til DnB NOR og AmEx selv.

Superhai
01-07-2011, 20:41
Koster et PriorityPass bare 200 kroner?

Nei, vet ikke hva dnbnor må ut med, men "fri tilgang" som i dnbnors vokabulær koster 7-800 kr. Mens fri som i "gratis" koster ca 2500 kr.

tamtamm
01-07-2011, 20:41
Dette dreier seg nok om mer en 200,- ja.

Forskjellen er 300€.

Our Membership Plans
With Priority Pass you have access to over 600 airport lounges worldwide and a choice of three membership plans to suit your particular traveling needs.

Whichever plan you choose, Priority Pass provides access to airport lounges at a significant saving over business class fares.

Standard Membership
This low cost plan is designed for the traveler who wants the security of access when needed with a low annual fee - just EUR99. After a visit to a participating lounge a fee of just EUR24 per person, per visit is charged to the member’s designated payment card.
Annual Fee: EUR99 Member Visit Fee: EUR24 Guest Visit Fee: EUR24

Standard Plus Membership
This plan incorporates Standard Membership with 10 member lounge visits included - for an annual fee of just EUR249. After the free visits have been used, each visit is charged at EUR24 per visit to the member's designated payment card.
Annual Fee: EUR249 Member Visit Fee: 10 Visits FREE then EUR24 Guest Visit Fee: EUR24

Prestige Membership
Designed for the frequent traveler who would prefer to make a one-off payment to gain access to lounges. For as little as EUR399 free access to all the participating lounges in the program is available as often as required.
Annual Fee: EUR399 Member Visit Fee: All visits FREE Guest Visit Fee: EUR24

Your selected country of residence is Norway.

https://www.prioritypass.com/Join/What-it-costs.cfm

marekbz
01-07-2011, 21:40
Verdt å merke seg at et slikt PriorityPass (dvs laveste nivå) kan man i teorien få gratis gjennom Terra's kredittkort "TwoCard";

http://www.twocards.no/TwoCardBusiness/Priority%20Pass.aspx

SudCaravelle
01-07-2011, 21:54
Sorry, tenkte på de 200 kronene for å komme inn på loungene når man har passet.

Følte at folk ble litt vel "arge forbrukere"

Fly med oss
01-07-2011, 22:02
Jeg rakk ikke å få kortet før jeg dro, men ut fra det som skrives her inne nå, så skal jeg kanskje være "fornøyd"? Jeg kommer også til å sende den samme mailen, men vil først se kortet - regner med det ligger klart til meg når jeg kommer hjem. Dette er ikke bra i det hele tatt, og hvis jeg ikke får det fullverdige produktet jeg har betalt for, blir det et kort bekjentskap med AmEx...

Someone
01-07-2011, 22:06
Enig det er for dårlig, men det er ikke pga Priority Pass at jeg har skaffet Amex. Selv om det sikkert er kjekt det også

The Viking
01-07-2011, 23:37
Klart villedende markedsføring og "ikkje bra!"
Men: For meg ser det også ut til at de fraskriver seg den reklamerte "Dekker egenandelen ved skade på leiebil".
Noen andre som har lest forsikringsvilkårenes pkt 7.2.4 og stusser?

O_K_
02-07-2011, 17:40
Klart villedende markedsføring og "ikkje bra!"
Men: For meg ser det også ut til at de fraskriver seg den reklamerte "Dekker egenandelen ved skade på leiebil".
Noen andre som har lest forsikringsvilkårenes pkt 7.2.4 og stusser?

Jeg dro på ferie på fredag og rakk bare skumlese, men jeg har hele tiden vært litt bekymret for at de ikke har nevnt denne dekningen i noen mer formelle dokumenter tidligere.

Jeg trodde faktisk dette var et forsøk på å lage et litt mer perstisjetungt kort, men som vanlig blir alt DnBNor tar i til gråstein, uavhengig om det er gull eller platina i utgangspunktet.

Dette virker mer og mer som en dårlig kopi av et allerede eksisterende platinumprodukt fra en annen leverandør (eurocard).

Jeg priser meg lykkelig for at jeg fortsatt har mitt Diners kort, de har gjort en fenomenal jobb med å utvide antallet lounger i det siste, og jeg er meget fornøyd med kundeservice!

Hva min AmEx angår så sitter jeg klar med saksen så jeg kan returnere det i 2 deler så snart jeg får bekreftet fra Hertz at mine reservasjoner er overført til et annet kort, og så får jeg vurdere om jeg skal skaffe meg green card igjen (var det jeg hadde oprinnelig), evt amex gold etterhvert, men akkurat nå frister det virkelig ikke.

LNv22
04-07-2011, 11:38
Er det noen som har rettet noen henvendelser til AmEx / DnB NOR vedr. Priority Pass her nå, og evt. fått svar?

Jamesbond_ppk
04-07-2011, 11:44
Etter å sendt samme melding som de andre og som ble postet her, har jeg akkurat fått følgende svar:

"Takk for din henvendelse

Vi beklager at dette er tolket feil.

Vi ser at dette kan skape misforståelse og har derfor endret våre nettsider slik at det ikke skal skape utydig kommunikasjon. Tanken rundt dette er at det er fri tilgang til all PP sine longer i form av at du faktisk har tilgang og ikke knyttet til at adgangen er gratis.

For øvrig inneholder reglene for nettsidene (publisert i bunnmeny) informasjon om fraskrivelser av ansvar for feil på nettsidene – se utdraget under:(http://americanexpress.no/om/regler-for-nettsidene/)

5. Begrenset ansvar for bruk av nettstedet

Opplysninger, programvare, produkter og beskrivelser av tjenester som publiseres på nettstedet eller et linket nettsted, kan inneholde unøyaktigheter eller trykkfeil, og American Express fraskriver seg uttrykkelig ethvert ansvar for slike unøyaktigheter eller feil.
"

... Dette var meget dårlig gjort synes jeg ...

Var gratis adgangen til Priority Pass rekalmert andre steder enn på nett sidene?

LNv22
04-07-2011, 12:15
Priority Pass er så langt jeg kan se ikke behandlet i avtalevilkårene for kortet.

Dersom det viser seg at PP kun er nevnt på websidene, synes jeg det blir alt for tynt å avspise kundene med at dette var skrivefeil på sidene. Spesielt tatt i betraktning at dette var en del av hovedinnholdet på siden, og at det sto beskrevet i "tabellen" som viste hva man fikk mot å betale årsavgiften, og hva som var forskjellen fra Premium og Platinum. Kundene har med andre ord valgt Platinum på bakgrunn av den informasjonen som fremkom av det man kan kalle hovedinnholdet på sidene.

For det tilfellet at man likevel ikke får ytelsen som avtalt, bør man kunne kreve en form for kompensasjon. Jeg kommer hvertfal til å ta tak i dette når jeg mottar velkomstpakken.

tamtamm
04-07-2011, 13:49
Har ikke fått noe svar ennå.

SudCaravelle
04-07-2011, 14:15
Jeg fikk faktisk ikke noen følelse at AmEx kortet skulle gi PP med gratis adgang til loungene, jeg regnet med at det ga muligheten til å gå inn på lounger man med økonomibillett ikke har adgangt til, da mot å betale for seg.
Slik MC platinum har hatt i flere år.

Regner med at kundegruppen for platinum kort har sikkert forandret seg en del med årene, og erfaringsmessig så har gebyrer på 30-40 euro for disse kundene ikke vært "dealbreakere".

Uansett så er det jo trist at mange har blitt skuffet..

O_K_
04-07-2011, 18:21
Jeg fikk faktisk ikke noen følelse at AmEx kortet skulle gi PP med gratis adgang til loungene, jeg regnet med at det ga muligheten til å gå inn på lounger man med økonomibillett ikke har adgangt til, da mot å betale for seg.
Slik MC platinum har hatt i flere år.

Regner med at kundegruppen for platinum kort har sikkert forandret seg en del med årene, og erfaringsmessig så har gebyrer på 30-40 euro for disse kundene ikke vært "dealbreakere".

Uansett så er det jo trist at mange har blitt skuffet..

Det er vel i hovedsak på bakgrun av at man med AmEx plat i de fleste andre land har gratis adgang at mange forventet det av en norsk utgave også, og jeg må si at jeg automatisk tolket fri som gratis.

Andre norske kort, som ikke utgir seg for å være på langt nær så "premium" som AmEx plat gir gratis adgang (diners), dog ikke via PP men sitt eget program, men det er mye de samme lungene som benyttes her i europa (Menzies).

For meg er amex plat helt uaktuellt, de to tjenestene jeg ikke får noe annet sted fra for øyeblikket er conciers service og stop service +. Begge disse finnes i amex gold, og da til en betydelig lavere årspris, men akkurat nå er jeg såpass gretten på DnBNor og amex at det egentlig mer heller mot at jeg, og boliglånet også, forlater banken totalt, og ser hva fokus eller nordea har å tillby. Har allerede flirtet litt med fokus når det gjaldt lønns og forbruskonto, og de er rimelig på hugget i alle fall, så kan jo hende det kommer noe godt ut av dette til slutt for min del;)

Fnate
04-07-2011, 19:18
Jeg har også sendt en klagemail, og som nevnt tidligere så syntes jeg det er kjipt. Jeg blir også prinsipielt irritert når man markedsfører med pølsevev.

Men det er jo et bra kort alene. Dealen er søt i fht points og 2-4-1 (selv om jeg vil holde voucheren i hånda før jeg tror på at jeg får den). Forsikringen er tross alt også ganske bra. Som regel flyr man da også med et selskap der man har loungene tilgang. Så det er ikke pga PP jeg fikk AmEx. Men prinsipielt irriterer det meg da jeg ikke liker å bli lurt.

Alt i alt finner nok ingen meg gråtende i VG, med platinumkortet i hånden.

Dag Viking
04-07-2011, 19:21
Jeg har også sendt en klagemail, og som nevnt tidligere så syntes jeg det er kjipt. Jeg blir også prinsipielt irritert når man markedsfører med pølsevev.

Men det er jo et bra kort alene. Dealen er søt i fht points og 2-4-1 (selv om jeg vil holde voucheren i hånda før jeg tror på at jeg får den). Forsikringen er tross alt også ganske bra. Som regel flyr man da også med et selskap der man har loungene tilgang. Så det er ikke pga PP jeg fikk AmEx. Men prinsipielt irriterer det meg da jeg ikke liker å bli lurt.

Alt i alt finner nok ingen meg gråtende i VG, med platinumkortet i hånden.

Enig i dette. Har ingen planer om å bruke priority pass uansett, for meg var det forsikring, 20 poeng pr 100-lapp, evt 2-4-1 og tilbudene som er viktige. Siden jeg omtrent bare reiser med *A, så er et gullkort mye viktigere enn PP.

Likevel blir det nok en klagemail når jeg kommer hjem.

Chriscross
04-07-2011, 19:43
Enig i dette. Har ingen planer om å bruke priority pass uansett, for meg var det forsikring, 20 poeng pr 100-lapp, evt 2-4-1 og tilbudene som er viktige. Siden jeg omtrent bare reiser med *A, så er et gullkort mye viktigere enn PP.

Likevel blir det nok en klagemail når jeg kommer hjem.

Var det ikke noen som skrev at de også stikker fra egenandelen på leiebil også? Synes hele greia tyder på at de har kopiert teksten fra en annen Amexside, også funnet ut til deres forskrekeklse at en i noen land faktisk får noen fordeler å snakke om.

Fosskok med Google translate bør koste noen kroner for selskaper med sosialdemokrater som konsernledere med Zegna bag til 10 000-15 000 nok.;)

robertaas
05-07-2011, 00:35
Om de ikke har levert en vesentlig del av produktet innen over 1 måned bør dere kunne kreve heving av kjøpet eller reduksjon i pris.

Ønsker dere virkelig å være kunde av et selskap som holder på slik? Og når de ikke gidder svare dere nå tror dere virkelig de gidder svare dere om dere plutselig skulle trenge hjelp når dere er på reise?

BårdK
05-07-2011, 09:54
Enig i at det ikke er noen grunn til gråte, men det er så til de grader klønete og dårlig kundeservice. "Fri tilgang til lounge" behøver ikke tolkes, det betyr gratis.

Jamesbond_ppk
05-07-2011, 10:18
I svaret deres sier de at de tar ikke ansvar for feil på nettet. Tingen er at jeg registrete ikke på nettet men via en selger på OSL. Der brukte de samme salgsargumentene som på nettet dvs gratis (dvs fri, 0 KR) adgang til PP lounge.

Egentlig har jeg ikke behov for PP lounge tilgang i og med at jeg er og blir EBG for en stund til. Men jeg kommer hvertfall til å kreve kompensasjon for dette. Tenkte å spørre etter dobbel så mye poeng (dvs 12kx2 =24000).

Høres det fornuftig ut? Det er ikke mye å spørre mener jeg, når PP tilgang burde egentlig fornyes hvert år med kortet...

Sucellos
05-07-2011, 10:57
Disclaimeren som står på siden til Amex har begrenset verdi. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig og Avtalelovens §32 vil trolig ikke komme til anvendelse her siden det ikke på noen måte burde være åpenbart for kunden at det skyldtes en "trykkfeil". Dermed står kunden sterkt i forhold til å kreve levering i henhold til avtale eller heve kjøpet med en erstatning i størrelsesorden differansen mellom avtalt pris og den pris man må betale for å kjøpe en tilsvarende vare andre steder. (Altså differansen opp til det høyeste PP-nivået om man kjøper direkte fra PP)

En tilsvarende tolkning av Avtalelovens §32 ble nylig også lagt til grunn i Forbrukertvistutvalget i en sak mot MPX hvor MPX gjemte seg bak at de tilbudte priser var trykkfeil og at de hadde en disclaimer på siden sin.

For min egen del kommer jeg til å kjøre denne saken av prinsipp. Jeg er ikke i tvil om hva som egentlig ble markedsført. At Amex/DnB i ettertid angrer og prøver å levere et dårligere produkt er deres problem.

På det personlige plan kan det jo legges til at etter å ha "gått gradene" hos Amex tidligere er jeg i grunn mest forundret over at jeg lot meg lure igjen, jeg burde jo vite bedre når den gjengen lover gull og grønne skoger...

SudCaravelle
05-07-2011, 12:26
Når jeg leser alle disse postene så kjenner jeg hvor ufattelig glad jeg er for at jeg ikke jobber med noen som helst form for salg eller handel mot privatpersoner.

Maken til storm i vannlaglass og hobbyjuridisk adferd er det lenge siden jeg har sett.

Hvis disse 24 euroene er så voldsomt problem så si opp kortet deres da.. Hvis dere reiser så mye at det blir maaaaange "24 euro" så får man vel gullkort?

På forumet her så er det ofte en høy fokus på at det er ikke "gratis mat og drikke" som er loungegodene så da er vel tilgangsmuligheten her og ikke euroene som er problemet.

Jeg regner med at det er andre her som jobber i handel og hadde vel fnyst av så voldsomme reaksjoner fra sine kunder.

Beklager - men for meg blir dette så veldig "TV2 hjelper deg" vrøvl.

Jamesbond_ppk
05-07-2011, 13:00
Disclaimeren som står på siden til Amex har begrenset verdi. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig og Avtalelovens §32 vil trolig ikke komme til anvendelse her siden det ikke på noen måte burde være åpenbart for kunden at det skyldtes en "trykkfeil". Dermed står kunden sterkt i forhold til å kreve levering i henhold til avtale eller heve kjøpet med en erstatning i størrelsesorden differansen mellom avtalt pris og den pris man må betale for å kjøpe en tilsvarende vare andre steder. (Altså differansen opp til det høyeste PP-nivået om man kjøper direkte fra PP)

En tilsvarende tolkning av Avtalelovens §32 ble nylig også lagt til grunn i Forbrukertvistutvalget i en sak mot MPX hvor MPX gjemte seg bak at de tilbudte priser var trykkfeil og at de hadde en disclaimer på siden sin.

For min egen del kommer jeg til å kjøre denne saken av prinsipp. Jeg er ikke i tvil om hva som egentlig ble markedsført. At Amex/DnB i ettertid angrer og prøver å levere et dårligere produkt er deres problem.

På det personlige plan kan det jo legges til at etter å ha "gått gradene" hos Amex tidligere er jeg i grunn mest forundret over at jeg lot meg lure igjen, jeg burde jo vite bedre når den gjengen lover gull og grønne skoger...

Hva foreslår du at vi svarer dem? Kanskje best å ha felles tilbake melding?

ex_trd
05-07-2011, 13:34
Når jeg leser alle disse postene så kjenner jeg hvor ufattelig glad jeg er for at jeg ikke jobber med noen som helst form for salg eller handel mot privatpersoner.

Maken til storm i vannlaglass og hobbyjuridisk adferd er det lenge siden jeg har sett.

Hvis disse 24 euroene er så voldsomt problem så si opp kortet deres da.. Hvis dere reiser så mye at det blir maaaaange "24 euro" så får man vel gullkort?

På forumet her så er det ofte en høy fokus på at det er ikke "gratis mat og drikke" som er loungegodene så da er vel tilgangsmuligheten her og ikke euroene som er problemet.

Jeg regner med at det er andre her som jobber i handel og hadde vel fnyst av så voldsomme reaksjoner fra sine kunder.

Helt uenig med deg. Det er på ingen måte synd på DnB NOR i denne saken. Men det er vel typisk norsk med både lite krevende kunder (som lar seg herse med) og selskaper som er lite kundevennlige og ikke tar ansvar for sine tabber.

TOS_EBG
05-07-2011, 13:41

Så dersom du leste at business billetten din eller EBG'en din ga deg fri tilgang til lounger så ville det ikke være noe problem å betale 24€ hvergang du gikk inn i en slik?

SudCaravelle
05-07-2011, 13:48
Så dersom du leste at business billetten din eller EBG'en din ga deg fri tilgang til lounger så ville det ikke være noe problem å betale 24€ hvergang du gikk inn i en slik?

Jeg ville ikke laget et kjempestyr nei... forbrukertvist, "aldri mere bruke dere", paragrafer, gruppetilbakemeldinger, boikott moderselskap osv.. Det ville jeg syntes vært pinlig og bortkastet tid. Dette må også sammenlignes med at fakta er at PP er bare en liten del av pakken AmEx tilbyr, som tross alt et betalingskort (faktisk i utgangspunktet for folk med god råd) som ville gjort oppstyret mindre forståelig.

Grunnen til at jeg ville inn på denne loungen ville også være litt for å komme til litt ro og ikke døvendigvis bælme gratis øl - PP gir tross alt adgang til et sted man tidligere uten business billett eller gullstatus ikke kom inn.

robertaas
05-07-2011, 13:53
Når jeg leser alle disse postene så kjenner jeg hvor ufattelig glad jeg er for at jeg ikke jobber med noen som helst form for salg eller handel mot privatpersoner.Hvorfor? Hadde du planlagt å drive med svindel og villedende markedsføring du også?

SudCaravelle
05-07-2011, 13:56
Hvorfor? Hadde du planlagt å drive med svindel og villedende markedsføring du også?

He he... der kom svindel ordet også..

Lykke til ;)

O_K_
05-07-2011, 14:32
Jeg ville ikke laget et kjempestyr nei... forbrukertvist, "aldri mere bruke dere", paragrafer, gruppetilbakemeldinger, boikott moderselskap osv.. Det ville jeg syntes vært pinlig og bortkastet tid. Dette må også sammenlignes med at fakta er at PP er bare en liten del av pakken AmEx tilbyr, som tross alt et betalingskort (faktisk i utgangspunktet for folk med god råd) som ville gjort oppstyret mindre forståelig.

Det er ikke bare PP som har suffet meg når det gjelder dette kortet. AmEx plat må kunne regnes som et premium produkt, og er ikke bare et betalingskort, men også mange ekstratjenester som skal være nyttige for en person som har litt over gjennomsnittlig sirkulasjon på kredittkortet. Skal man KUN bruke kortet til å betale er det ikke noe problem å finne langt mer prisgunsitige kort som tillater godt over 250.000kr i kreditt (forutsatt at du er kredittverdig), man må derfor anta at en del av det man betaler for i årsprisen til AmEx plat er tilleggstjenester.

AmEx platinum føres i mange land, og i de fleste er PP med gratis tilgang inkludert i årsprisen, det er derfor naturlig å forvente det samme i norge, og særlig når det som står på hjemmesidene også helt klart kan tolkes i den retningen.

Jeg trodde helt ærlig at innføringen av AmEx plat (selv om det var co-branded) var et ledd i å innføre et nytt og høyere nivå på AmEx kort i norge, som skulle være på linje med tillsvarende produkt i andre land.

Når det gjelder kundestøtte vil jeg også forvente fra ethvert produkt jeg kjøper at jeg får klare og tydlige svar, og kan de ikke svare meg når jeg ringer så tar de kontakt tilbake. AmEx har på stort sett alle hendvendelser praktisert "go dag mann, økseskaft". Det at ikke alt er klart til utsendelse første ukene et kort sendes ut er for så vidt greit, men da skal man ikke si at det er på vei, og skal være der i løpet av 2 uker.

Jeg forventer også en høyere grad av service på et produkt som AmEx paltinum enn hva jeg forventer på mitt NAF mastercard (begge deler drives av DnB Nor card services), ettersom AmEx skal være et premium produkt. Jeg både betaler en høy årsavgift, har en langt høyere sirkulasjon på kortet, og DnB Nor har antagelig langt høyere brukerstedsgebyrer (ut fra det jeg har hørt fra folk som driver forretning). Da stiller jeg også helt andre krav til service og hva jeg får igjen, akkurat som jeg stiller en del høyere krav på Theaterkafeen enn jeg gjøre på McDonalds, selv om jeg nok spiser begge stedene i løpet av et normalt år.

Er et loungebesøk, for meg, verdt 24€? Definitivt ikke! 24€ er ingen stor økonomisk belasning, men jeg synes det er altfor mye å betale for å slippe inn i en lounge, til tross for at jeg liker å slappe av i fredlige omgivelser.

Det som er tilfellet er at AmEx Norge tydeligvis har gitt forbrukerene forhåpninger som ikke tilfredstilles med dette kortet. Navnet er platinum, som i alle andre land, årsavgiften er omtrent lik årsavgiften på platinum kort i andre land, men tjenestene er dessverre i en helt annen klasse, det til tross for at jeg ikke kan se for meg at tjenester som PP er dyrere å skaffe til nordmenn i forhold til andre lands borgere.

Robbiedeluxe
05-07-2011, 14:48
Hvorfor kan ikke bare AmEx etablere seg i Norge så slipper vi halvdårlige kopier? Chip, 24/7 kundeservice og concierge, Priority Pass, forsikring som dekker alle reiser (selv de betalt med et annet kort) og en god nettbank (uten BankID) er en av mange ting vi hadde fått på "kjøpet"...

SudCaravelle
05-07-2011, 15:07
AmEx platinum føres i mange land, og i de fleste er PP med gratis tilgang inkludert i årsprisen, det er derfor naturlig å forvente det samme i norge, og særlig når det som står på hjemmesidene også helt klart kan tolkes i den retningen.

Jeg trodde helt ærlig at innføringen av AmEx plat (selv om det var co-branded) var et ledd i å innføre et nytt og høyere nivå på AmEx kort i norge, som skulle være på linje med tillsvarende produkt i andre land.

.

Enig med det du skriver her, men jeg er litt forundret over at så mange er så skuffet, når så mange (ikke bare på dette forum men også på andre tilsvarende forum) har vært meget nøye på å fortelle at dette er et Mikke Mus-Platinum og langt fra "ekte" varer ;)

(Jeg la til et smiletegn på god forum maner for å vise at jeg ikke er sint)

JoeW
05-07-2011, 15:08

Glad jeg ikke falt for fristelsen... Den dagen AmEx får tilstedeværelse i Norge (jfr. Robbie) og "ekte" Plat-kort--ikke noe co-branding begynner det å bli interessant.

Ang. PriorityPass er jeg enig--€24 er for mye for et gjennomsnittlig loungebesøk--for min del ville det være aktuelt kun ved lengre transits eller flyforsinkelser. Når det gjelder DnB/AmExs expenses ift PriorityPass burde de jo faktisk få en god deal med tanke på at PP ikke har avtaler med lounger i Norge, og man dermed må regne gjennomsnittlig bruk som noe lavere... (Spesielt om man ser det sammen med at mange av innehaverne også er StarGold med dertil adgang til andre lounger i tillegg)...

robertaas
05-07-2011, 15:15
Er et loungebesøk, for meg, verdt 24€? Definitivt ikke! 24€ er ingen stor økonomisk belasning, men jeg synes det er altfor mye å betale for å slippe inn i en lounge, til tross for at jeg liker å slappe av i fredlige omgivelser.Lounger varierer også i kvalitet så selv om noen skulle være villig til å betale for aksess enkelte steder ville de ikke nødvendigvis være fornøyde med det de får for pengere i andre lounger.

Her fra en tripreport hvor jeg for første gang brukte Diners-kortet til å komme meg inn i en lounge. Priority Pass bruker samme lounge.
I Frankfurt ga kortet meg adgang til SKy Lounge. Det er en enkel og rolig lounge som hadde mye ledig kapasitet. Matserveringen lignet den man får som inkludert frokost på de billigste hotellene: hvit kjøpeloff med uendelig holdbarhet, ett par enkle pålegg i små pakker, Dancake i tynne skiver, kjeks, et par epler med klebemerke på og dispeser for soft drinks og varme drikker. De hadde også peanøtter og potetgull. Når noe hadde stått tomt en stund gikk en person som satt i resepsjonen over, tok ut ut en plastpose og fylte på mere. Dette var en veldig enkel servering sammenlignet med fersk gourmetmat laget på stadet som man får i andre lounger. De med "priority pass" som betaler et par hundre kroner per loungebesøk må føle seg skikkelig snytt om de betalte for å komme inn her.

Ellers var det et par PC-er og fri wlan. Ingen infotavle for avganger. Loungen stenger 21:00.
Om man først betaler for et kort med "fri aksess" til loungen, og så etterpå går med på å betale for å komme inn i denne loungen så er man svindlet to ganger på rad.

LNv22
05-07-2011, 15:24
"ekte" Plat-kort--ikke noe co-branding begynner det å bli interessant.

Det er tydelig at man finner forskjellige ting interessant.

For min del synes jeg kortet er svært interessant tatt i betraktning muligheten for companion ticket.

Jeg genererer minimum 100 000 EB poeng i året, og har videre ingen problemer med å omsette på AmEx for kr 100 000 pr. år.

Dette gir da muligheten for en årlig bonus tur i business til Asia eller USA, for både meg selv og dama. Jeg synes med andre ord det er verdt å betale kr 1 700 for å ta ut en IC bonusreise i C en gang i året for 2 pers., kontra en gang hvert annet år, som det ellers ville blitt (da dette krever dobbelt så mye poeng).

Dette forandrer likevel ikke mitt synspunkt vedr. PP; det er alt for slapt av DnB NOR å vise til standard disclamer her.

Sucellos
05-07-2011, 15:59
Hva foreslår du at vi svarer dem? Kanskje best å ha felles tilbake melding?

Nei, har i grunn ikke det. Jeg har pekt litt i riktig retning dersom folk har lyst til å vite hvilke rettigheter de har og det burde være godt nok for å relativt raskt lage sitt eget svar. Til tross for at enkelte her tydeligvis synes det er paragrafrytteri har jeg langt bedre erfaring med å relativt nøytralt gjøre oppmerksom på at man er klar over hvilke rettigheter man har i en klagesak. Jeg må ærlig talt si at jeg synes denne saken er langt, langt unna ekstremtilfellene hvor folk som slenger inn en klage på at de ikke ble ønsket velkommen ombord på forskriftsmessig måte i håp om å få noen skarve bonuspoeng. Vi snakker om et kredittkort med 1700,- i årsavgift, som sammenlignet med tilsvarende produkt på det norske markedet er høyt, som markedsføres som high-end (til tross for at det ikke er det) og det å da holde utsteder til de lovnader det ble markedsført med må være lov.

Et par eksempel: Første gang jeg etterlyste PP-kortet til kundeservice fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått alt jeg trengte, det var bare å vise fram Amex-kortet så slapp man inn i loungen. Det sier også litt om nivået hos kundeservice når man som kunde må lære dem opp. Neste gang fikk jeg høre at det var på sendt, noe som også åpenbart var bløff siden det tok ytterligere to uker før det ankom. Det er summen av slike hendelser gjennom et årelangt kundeforhold som gjør at man etter hvert blir litt lei av Amex/DnB-kombinasjonen.

Nå skal det sies at ikke alt er bare svart, concierge-tjenesten som jeg har brukt noen år gjennom gullkortet er innimellom relativt bra, og jeg har positive opplevelser med såvel reiseforsikringen som lokalisering og gjenforening med bagasje på bærtur. I tillegg ruller jeg såpass over kortet i løpet av et år gjennom jobb og fritid at det forsåvidt lønner seg å ha kortet uansett fordeler eller ei, men akkurat det fritar jo ikke leverandør fra å levere det de har lovt. Så får nå det være opp til hver enkelt om de føler det er verdt en klage eller ikke. Min vurdering her er i alle fall at kundene har en god sak, men man fighter mot et selskap som ikke akkurat er kjent for å legge seg flat og innrømme feil for å please kundene sine.

SudCaravelle
05-07-2011, 16:21
Jeg har et par spørsmål om companion ticket,

Jeg er nærmer meg halvveis til denne nå og lurer på om man da begynner å jobbe seg opp mot ticket nummer 2 med en gang, eller må man vente på ny 12 måneders periode?

Jeg vet det ikke gir poeng ved kjøp av innelandsreiser, men teller summene som en del av opp til 100K?

Takker på forhånd.

marekbz
05-07-2011, 16:37

Jeg er nærmer meg halvveis til denne nå og lurer på om man da begynner å jobbe seg opp mot ticket nummer 2 med en gang, eller må man vente på ny 12 måneders periode?

Jeg vet det ikke gir poeng ved kjøp av innelandsreiser, men teller summene som en del av opp til 100K?

Takker på forhånd.

Kanskje du kan høre med kundeservice? Og selv oppleve nivået de er på... ;)

Nå svarer ikke jeg på det du spør om (vet ikke om jeg forstod det heller), men;
Jeg har prøvd å høre med dem. De sier en ting, i vilkårene står en annen. Det står fremdeles i vilkårene, den dag i dag, at det gjelder for kalenderår. Punkt 20 (http://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/AmEx/Tekstdokumet/Avtalevilk%C3%A5r%20for%20SAS%20EuroBonus%20Platin um%20American%20Express%20Card%20og%20SAS%20EuroBo nus%20Premium%20American%20Express%20Card%20fra%20 DnB%20NOR%200611.pdf).

I deres markedsføring opererer de med 12 måneders periode. Da jeg gjorde dem (kundeservice) oppmerksom på det, så var svaret; "Å, gjør det det ja, det visste jeg ikke".

Hvilken disclaimer skal de bruke der, mon tro? 12 måneders periode står omtalt på sas.no (http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroBonus-partnere/Kombinertkort/American-Express/).

Vil ellers tro at omsetningen for innenlands flybilletter gjelder som opptjeningsgrunnlag for 100k.

LNv22
05-07-2011, 16:49
Kanskje du kan høre med kundeservice? Og selv oppleve nivået de er på... ;)

Nå svarer ikke jeg på det du spør om (vet ikke om jeg forstod det heller), men;
Jeg har prøvd å høre med dem. De sier en ting, i vilkårene står en annen. Det står fremdeles i vilkårene, den dag i dag, at det gjelder for kalenderår. Punkt 20 (http://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/AmEx/Tekstdokumet/Avtalevilk%C3%A5r%20for%20SAS%20EuroBonus%20Platin um%20American%20Express%20Card%20og%20SAS%20EuroBo nus%20Premium%20American%20Express%20Card%20fra%20 DnB%20NOR%200611.pdf).

I deres markedsføring opererer de med 12 måneders periode. Da jeg gjorde dem (kundeservice) oppmerksom på det, så var svaret; "Å, gjør det det ja, det visste jeg ikke".

Hvilken disclaimer skal de bruke der, mon tro? 12 måneders periode står omtalt på sas.no (http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroBonus-partnere/Kombinertkort/American-Express/).

Vil ellers tro at omsetningen for innenlands flybilletter gjelder som opptjeningsgrunnlag for 100k.

Og for det tilfellet at det gjelder innenfor en 12 mnd. periode, og ikke kalenderår, må denne 12 månders perioden defineres.

Fra kortets utstedelsesdato (som ikke er trykket på kortet)?
Fra dato for første bruk?

Det er virkelig helt merkelig at dette ikke reguler nærmere noe sted.

For det tilfellet at det ikke er kalenderår, må vilkårene uansett endres umiddelbart.

bhen
07-07-2011, 17:30
Som flera andra skickade jag mail till AmEx och klagade lite, fick føljande svar som jag egentligen tycker er helt Ok och kan acceptera..

"Takk for din henvendelse.

Vi har sett nærmer på teksten på nettsidene, og ser at teksten kan misforstås. Teksten er nå endret, og vilkår for Priority Pass er tilgjengelig på nettsiden.

Betingelsene for bruk av Priority Pass er beskrevet i ”Vilkår for Priority Pass” som du også fikk tilsendt sammen med velkomstpakken din.

For å gi deg muligheten til å finne ut hvordan det er å benytte Priority Pass, ønsker vi å gi deg et loungebesøk for to personer (verdi 48 €). Tilbudet er gyldig ut 2011, og vi håper du får anledning til å benytte deg av tilbudet.

Dersom du ikke ønsker å benytte Priority Pass, er det helt opp til deg, da vil det ikke påløpe noen kostnader på kortet.
Hvis misforståelsen om bruken av Priority Pass har ført til at du ikke ønsker å beholde ditt medlemskap i SAS Eurobonus Platinum American Express® Card, står du fritt til å avslutte medlemskapet. Send oss en skriftlig melding om at du ønsker å melde deg ut, og vi vil refundere innbetalt årsavgift.

SAS Eurobonus kortene har flere fordeler, hvor Priority pass kun er en av flere fordeler på Platinum kortet. Vi håper derfor at du opprettholder medlemskapet og fortsetter å bruke kortet. Du er selvfølgelig velkommen til å ta direkte kontakt med meg hvis du skulle ha ytterligere spørsmål eller kommentarer.

Med vennlig hilsen
for DnB NOR Bank ASA"

The Viking
07-07-2011, 18:54
Fikk avklart egenandelscoverage i forhold til leiebilskade:

"Vi takker for din henvendelse

Vi bekrefter med dette at det er egenandelforsikring ved leiebilforhold på ditt SAS EuroBonus Platinum American Express kort. Med andre ord er egenandelskostnaden ved skade på leiebil dekket.

http://www.americanexpress.no/saseurobonus/vaare-kort/sas-eurobonus-platinum-american-express-card/#forsikringer

Med vennlig hilsen
Kundeservice
DnB NOR Bank ASA
Telefon- og nettbank

"

The Viking
07-07-2011, 19:03
Og dette er mitt litt "spydige" eller kyniske tilsvar:

"Takk for svar, men referanse til webside er dessverre ikke godt nok all den tid dere har en disclaimer der det hevdes at dere IKKE er ansvarlig for feil på nettsidene og forsikringsvilkårene som er vedlagt kortet ikke spesifiserer denne fordelen.

Ber om raskt tilsvar på dette samt mine opprinnelige andre forespørsler som jeg heller ikke kan se er besvart p.t. "

robertaas
08-07-2011, 01:45
Vi har sett nærmer på teksten på nettsidene, og ser at teksten kan misforstås. Teksten er nå endret, og vilkår for Priority Pass er tilgjengelig på nettsiden.Er dette det samme selskapet som kom med "garanterte spareprodukter" og som senere påstod at det var kundene som hadde misforstått at de var garanterte? :lol:

Fnate
08-07-2011, 12:04

Takker på forhånd.

Jeg har sjekket litt på dette og er ikke 100% sikker, men ganske sikker på at du kun får en Companion ticket pr. 12 måneders periode.

Om innlandsreiser teller eller ei vet jeg ikke.

Jeg er også VELDIG spent på om man faktisk kan bruke dem på f.eks bonus billett i business til f.eks Tokyo eller noe sånt. Altså at det ikke blir noe "kun innen Europa" eller "kun economy" eller noe i den duren.

LNv22
08-07-2011, 13:58
Jeg er også VELDIG spent på om man faktisk kan bruke dem på f.eks bonus billett i business til f.eks Tokyo eller noe sånt. Altså at det ikke blir noe "kun innen Europa" eller "kun economy" eller noe i den duren.

Virkelig, her kommer jeg til å bli vanskelig hvis det ikke dreier seg om hele SAS sitt rutenett og alle klasser. Tviler for øvrig på at de kommer med noe sånnt; de har markedsført det som "companion ticket" uten noen nærmere begrensning og i de skrevne vilkårene fremkommer det heller ingenting om begrensninger, så denne er nok ganske trygg.

LNv22
08-07-2011, 14:10
Virkelig, her kommer jeg til å bli vanskelig hvis det ikke dreier seg om hele SAS sitt rutenett og alle klasser. Tviler for øvrig på at de kommer med noe sånnt; de har markedsført det som "companion ticket" uten noen nærmere begrensning og i de skrevne vilkårene fremkommer det heller ingenting om begrensninger, så denne er nok ganske trygg.

Da er det positivt gitt en oversikt over reisevilkårene, og man må kunne legge til grunn at alle klasser er OK siden det ikke fremkommer noe annet. Jeg ville uansett stått på det jfr. de tilsendte vilkårene for kortet.Reisevilkår for Companion ticket:

•Gjelder for reise med SAS
•Gjelder for opptil 2 personer
•Gjelder for reiser fra Skandinavia til SAS-destinasjoner i hele verden
•Reisen må bestilles per telefon (ikke mulig å bestilles via Internett)
•Man har rett til én Companion Voucher i en 12-måneders periode og opptjente poeng kan ikke overføres til ny 12-måneders periode.
•Kombinasjon av klasser ikke tillatt og reisen må foretas til og fra samme by
•Utreisen må foretas før voucherens gyldighetsdato går ut (innenfor 12 måneder).

http://www.sas.no/no/Arkiv/EuroBonus/EuroBonus-partnere/Kombinertkort/American-Express/

Men, selv om de har klart å legge ut disse reisevilkårene, som definitivt avklarer spørsmålet om kombinasjon av selskaper, hvilke klasser osv., er det fortsatt åpent hvordan man skal beregne kvalifiseringsperioden.

På samme side står det (min utheving):
** Har du oppnådd et minimumsbruk av kortet (130 000,- for Premium, 100 000,- for Platinum) i løpet av ett år kan du ta med en venn på en bonusreise med SAS.

I vilkårene står det kalenderår......

Fly med oss
08-07-2011, 16:03
•Gjelder for reiser fra Skandinavia til SAS-destinasjoner i hele verden

La oss bare ikke håpe at "hele verden" egentlig betyr Europa, på samme måte som at "fri adgang til lounger" egentlig betyr at det koster penger :angry:

Robbiedeluxe
08-07-2011, 18:03
Jeg ble i går oppgringt av DnB NOR – etter at de har fått med seg (blant annet) denne tråden. Hadde en hyggelig og interessant samtale der jeg gav en del ideer. Videre fikk jeg følgende svar:

Companion ticket gjelder kun til SAS-destinasjoner, altså SAS-opererte flyvninger. Codeshare spiller ingen rolle, maskinen som flyr må altså være i SAS sine farger. Dette er ikke en begrensning satt av DnB NOR, men SAS. Videre så ble jeg fortalt at DnB NOR egentlig ønsker å delta aktivt på sosiale medier, men venter på godkjennelse fra AmEx da de kun arbeider med AmEx gjennom en nokså streng franchise-avtale. Dette begrenser mulighetene de har når det kommer til å bruke AmEx-brandet offentlig. Men de vil gjerne svare oss her. Det står altså ikke på DnB NOR.

Videre fikk jeg inntrykket av at DnB NOR egentlig ønsker å legge masse ny funksjonalitet på kortet, men at de er begrenset av både SAS og AmEx. Spesielt SAS ble jeg overrasket over hvor "passive" og tildels "negative" (mine ord, ikke DnB NORs) de er med hensyn til dette produktet.

robertaas
08-07-2011, 19:37
Videre fikk jeg inntrykket av at DnB NOR egentlig ønsker å legge masse ny funksjonalitet på kortet, men at de er begrenset av både SAS og AmEx.Det høres merkelig ut at AmEx skulle ønske at deres platinumkort skulle være mest mulig likt kort man får gratis i Norge. Jeg tror nok du kun har hørt én side i denne saken.

JoeW
09-07-2011, 11:08
Det høres merkelig ut at AmEx skulle ønske at deres platinumkort skulle være mest mulig likt kort man får gratis i Norge. Jeg tror nok du kun har hørt én side i denne saken.
Hvorfor skulle AmEx egentlig bry seg for mye om dette? Dette er et DnB NOR Kort/SAS-produkt, som bruker AmEx som betalingsnettverk.

robertaas
09-07-2011, 11:14
De burde være bekymret for at det ødelegger merkevaren.

robertaas
09-07-2011, 12:16
Har tekstene blitt endret slik at det er klart hvilken tjeneste man betaler for?

Linket fra SAS finner man om Diners:
"Tilgang til flere hundre Diners Club VIP-lounger på flyplasser over hele verden"

Og om AMEX Platinum:
"Et kort som gir deg adgang til VIP lounger på mer enn 600 flyplasser i over 100 land og 300 byer."

Jeg kan ikke se at "tilgang" og "adgang" skulle ha forskjellig betydning her.

Om man leter videre for AmEx er eneste presisering som jeg klarte finne:
"Medlemmer har også tilgang til å ha med seg familie eller andre, som får adgang via medlemmets Priority Pass. Hvert besøk belastes med et gebyr på 24 Euro per besøkende."

For de som er vant med slike kort og loungeaksess, som man bør anta at målgruppen for AmEx Platinum er, så er det vanlig at det er forskjellige vilkår om man har med én eller flere ekstra personer til loungen. I omtalen av en slik person bruker man for EBG "gjest" og for Diners "guest". Det er helt naturlig her å anta at "besøkende" er det samme som "gjest" og "guest", spesielt da man akkurat i setningen før har beskrevet at man kan ta med ekstra personer.

jjessen
10-07-2011, 22:07
Jeg ble i går oppgringt av DnB NOR – etter at de har fått med seg (blant annet) denne tråden.

Er jo bra at de har begynt å reagere og kanskje begynner å høre med kundene hva de egentlig ønsker. At de har annonsert kortet med PP med "fri" inngang (som Amex Platinum har i andre land) for så å trekke det og henvise til en skrivefeil er ille nok det.

Men tror de virkelig at de kan ta markedsandeler fra Diners når de kommer med et billig PP der man må betale for å komme inn i loungene? Dette PP har jeg fått helt gratis hos Twocards og egenandelsforsikring for leiebil kan man få for 70,- hos Remembercard.

Eneste verdien jeg ser som gjør kortet verdt å beholde er Companion Ticket og det får man på begge kortene. Så jeg beholder mitt Platinum kort i år (siden det er halv pris) og bytter til Premium neste år hvis jeg forsetter.

Klarer man ikke å komme opp med Platinum fordeler som tilsier at målgruppen er villig til å betale 1700,- så bør man gjøre som i Sverige: Kall det helt enkelt et Amex Eurobonus kort og sett ned prisen till 800,- per år. Diners tar 695,- (og er gratis for en god del) med "fri" lounger.

Utflyttet
10-07-2011, 22:58
Med BankID så legitimerer du deg ihht hvitvaskingsloven, og de får alle tallene de trenger ifbm. etterfølgende kredittsjekk hos et av kredittforetakene (som har tall fra ligningen også). Dermed kan hele prosessen gjøres automatisk og effektivt.

3 uker og ikke en lyd. Hvilken del av dette var det som var effektivt, sa du? ;)

-A

AmexPlat
10-07-2011, 23:22
Hei, jeg har også Platinumkortet, men er enig med dere som er misfornøyd med enkelte ting, spesielt Priority Pass. Har sett litt på et annet kort: Handelsbanken Platinum. Koster 1500,- i året og har gratis Priority Pass OG loungetilgang på OSL Lounge (mot betaling tror jeg). Man får også egenandelsforsikring, consiergetjeneste og ID-forsikring, men ingen cashback/eurobonusfordeler.

Vurderer litt å søke på Handelsbanken Platinum, men samtidig håper jeg at DnB skjerper seg og utvider tilbudet. En ting de BØR klare å få til er loungetilgang på OSL, det burde vært en selvfølge når man cobrander et platinumkort med SAS. Hva syns dere?

Robbiedeluxe
11-07-2011, 13:42
Priority Pass har ikke avtale med OSL Lounge fordi denne er latterlig dyr — og SAS hadde neppe gitt bort tilgang mot å ha et spesielt kredittkort. Du skal enten fly business eller ha et Star Gold. At det står Gold Executive Platinum Super Master of the Universe på ditt kredittkort spiller liten rolle for SAS.

AmEx Centurion er vel det eneste kortet som har hatt tilsvarende fordel, der fikk vel folket US Gold status som tilsvarer Star Gold. Men igjen, hva gjør ikke US Airways for litt cash.

The Viking
11-07-2011, 18:28
AmEx Centurion er vel det eneste kortet som har hatt tilsvarende fordel, der fikk vel folket US Gold status som tilsvarer Star Gold. Men igjen, hva gjør ikke US Airways for litt cash.

Ikke helt korrekt, Centurion gir også VS Gold og One World Emerald status. ;-) pluss lounge access til NW og Delta lounger i tillegg til fullt PP medlemskap.

Martin
11-07-2011, 18:31
Ikke helt korrekt, Centurion gir også VS Gold og One World Emerald status. ;-) pluss lounge access til NW og Delta lounger i tillegg til fullt PP medlemskap.
Hvis de påstår at de gir access til NW-lounger, er ikke de fordelene oppdatert på et par år, siden NW ikke finnes lenger.

AmexPlat
11-07-2011, 19:56
Priority Pass har ikke avtale med OSL Lounge fordi denne er latterlig dyr — og SAS hadde neppe gitt bort tilgang mot å ha et spesielt kredittkort. Du skal enten fly business eller ha et Star Gold. At det står Gold Executive Platinum Super Master of the Universe på ditt kredittkort spiller liten rolle for SAS.

Jeg forstår dette med SAS, men det faktum at Handelsbanken Plat har klart å få til en avtale med OSL Lounge og tilby gratis Priority Pass for kr 1500/år viser at dersom Amex ønsket det, så kunne de tilbudt det samme på sitt produkt.

Fnate
11-07-2011, 20:02
Jeg forstår dette med SAS, men det faktum at Handelsbanken Plat har klart å få til en avtale med OSL Lounge og tilby gratis Priority Pass for kr 1500/år viser at dersom Amex ønsket det, så kunne de tilbudt det samme på sitt produkt.

Du må nok huske på at DNB må kjøpe poengene av SAS så alt har en kostnad. Det er også en grense for hvor høy kommisjon brukerstedene kan leve med.

Ergo er størrelsen på kluten mer eller mindre gitt. Spørsmålet blir i hvilken retning vi ønsker og/eller hvor hardt vi som kunder klarer å vri den.

The Viking
11-07-2011, 20:24
Hvis de påstår at de gir access til NW-lounger, er ikke de fordelene oppdatert på et par år, siden NW ikke finnes lenger.

Ooops, sorry!
Sist gang jeg brukte mitt kort mhp. NW lounge eksisterte de...

The Viking
15-07-2011, 13:08
Og her er Centurionkriteriene p.t.
You now have access to over 135 lounges from our partners American Airlines Admirals© Club, Continental Airlines Presidents Club®*, Delta Sky Club™, bmi Business Lounges and US Airways© Club.* This access is extended to you, regardless of which class you are travelling in, and in the case of US Airways club; which carrier.

T.A.K
15-07-2011, 21:48
Tok en liten test på både Rema og Rimi i dag med amex kortet og kan si for de som ikke vet det at hos Rema fungerer det ikke, men overaskelsen var stor når den gikk gjennom hos Rimi :)

Kvalsvik
16-07-2011, 14:30
Har testet kortet på Meny, fungerte ikke der.

SQ 777
16-07-2011, 15:13
Rema tar kun BankAccept...

SlidesArmed
16-07-2011, 15:25
Fungerer fint på ICA Gourmet på Aker Brygge

LN-TKP
16-07-2011, 15:27

Det er lokale variasjoner. Rema på Majorstuen tar F. eks MasterCard.

JohnRR
16-07-2011, 17:26
Fungerer hos: Jernia, Claas Ohlson, Euro Sko, ESSO, Apple Store(iTunes), Torshov Bilrekvisitta (Lokale avvik), Tollvesenet (MAX 25k), Trønder Taxi, Expert, Hund som Hobby (TRD), US Autoparts (TRD), Euroflorist.

Fungerer IKKE hos: Apotek 1, Statoil, Meny, Shell, 3T, Europris, XL Sport, Tilbords.

Listen oppdateres fortløpende.

Lokale avvik forekommer.

TOS_EBG
19-07-2011, 20:13
Fikk første faktura med årsavgift på 1700 på Platinumkortet, men en telefon til medlemsservice ordnet saken og 850 ble tilbakeført umiddelbart.

Så man må følge litt med......

JohnRR
19-07-2011, 20:44
Fikk første faktura med årsavgift på 1700 på Platinumkortet, men en telefon til medlemsservice ordnet saken og 850 ble tilbakeført umiddelbart.

Så man må følge litt med......

Akkurat samme skjedde her...

Ser ut som det er flere som sliter med dette.

Sløvt...

Chriscross
19-07-2011, 22:01

Nja, Rema er franchise så noen tar iallfall Mastercard. Blant annet den i Marken i Bergen sentrum. Men ikke Amex...

Kvalsvik
20-07-2011, 12:53
Denne posten går vel mer på kundeservicen en sjølve kortet.

Har hatt problemer med å logge inn på nettbank sidene til American Express, Bank ID loggin fugerer fint, men når jeg kommer inn på nettbanken får jeg bare opp en feilmelding:

Oppkobling mot banksystem feilet.
En teknisk feil har oppstått.

Sendte en godt utfyllende mail til kundeservice kl 08:43 der jeg beskrev problemet, hva som skjedde, Bank id fungerte fint i vanleg nettbank og at jeg har prøvdt andre nettlesere og pc'er.

Svar fra kundeservice kl 18:47:

Vi takker for din henvendelse
Anbefaler at du logger deg på vedhjelp av en annen nettleser, for eksempel Firefox.

Med vennlig hilsen
DnB NOR Bank ASA
American Express Card Services Unit

lobster
20-07-2011, 14:34
Jeg har samme problemet uavhengig av nettleser. Hvis jeg forsøker å se transaksjonene eller fakturaen for juni får jeg samme feilmelding, mens transaksjonene hittil i juli vises uten problem. Kanskje problemet dukker opp hvis det blir mange transaksjoner?

André Nalin
20-07-2011, 18:37
har hatt problemet en ukes tid.. fikk noe lignende svar fra kundeservice selv om jeg poengterte at jeg hadde logget inn uten problemer før med 2 forskjellige pc'er, samt Chrome, Firefox og Explorer - og selvsagt prøvd de forskjellige alternativene nå.
Hadde heldigvis husket å opprette efaktura så fikk ihvertfall betalt på forfall.. men begynner egentlig å bli litt fed av det som virker som et uferdig produkt

Kvalsvik
20-07-2011, 20:13
Fekk svar igjen idag:

Vi takker for din henvendelse
Vi har fått melding om at det er feil ved innlogging i American Express Nettkonto.
Vi beklager dette, og gåper på en snarlig løsning.

Med vennlig hilsen
Kundeservice
DnB NOR Bank ASA
Telefon- og nettbank

----

Virker som et uferdig produkt med et so godt som uvitande kundeservice.
MEN, har fått 11800 nye bonuspoeng på konto for denne perioden, så de virker jo som d skal :)

Enhanced
27-07-2011, 23:02
Blir spennende å se om det er PP select, eller om det er en amerikansk ting.
PP select er et PP som ekskluderer PC og RCC fra oktober 2011, trolig for å beskytte CO/UA sin samarbeidspartner Chase.

Jeg venter på å motta Platinum-kortet nå; er det noen som nå kan kommentere hvorvidt det står Select eller ikke på deres mottatte Priority Pass?

tamtamm
28-07-2011, 00:54
Jeg venter på å motta Platinum-kortet nå; er det noen som nå kan kommentere hvorvidt det står Select eller ikke på deres mottatte Priority Pass?

Jeg har Platinum og det står ikke Select på mitt PP.

jjessen
28-07-2011, 01:07

Det er det "kjipe" PP som følger med hvor du må betale 24 Euro per besøk. Har vært masse diskusjoner rundt det her i forumet da Amex først reklamerte for et kort med fri inngang og så trakk det. Dette PP kan du få gratis hos Twocards.... ikke mye til Platinum fordel!

LNv22
04-08-2011, 15:29
Og DA, endelig, er det på plass et fullstendig og skriftlig regelsett vedr Companion Ticket (CT). Dette var jaggu på tide og avklarer en del forhold som tidligere kunne tolkes på forskjellige måter. Jeg legger inn linken nederst.

Det var også forskjellige svar hver gang jeg ringte kundeservice ang dette, håpte jeg at det kom skriftlige vilkår så snart som mulig. Fryktet ellers en rekke lengere kveruleringssamtaler med både SK, EB og DNB NoR ifm uttak av reisen.

Her er en kort oppsummering, og presiseringer av det jeg lurte mest på:

*Opptjeningsperioden, er som det sto i kortvilkårene, et kalenderår.
*CT kan brukes for reiser i enhver klasse. Begge reisende må reise i samme klasse.
*CT kan brukes for reiser til enhver SAS destinasjon.
*Det kan under ingen omstendigheter overføres omsetning til neste år. Nullstilling hver 31/12.
*Oppnås omsetningskravet inneværende år, må man vente til neste år for å kunne opptjene seg en ny CT. Altå kun en CT pr. år.
*Når omsetningskravet oppfylles, oversendes et verdikort til EB som er gyldig i 12 måneder. Altså ikke knyttet til kalenderåret.
*Det forutsettes to ledige bonusseter.
*Gjelder bare på fyvninger med flightnr SK og WF. Altså ingen franchisetakere, kodeandelspartnere eller medlemmer av Star Alliance.
*Turen må starte og slutte i Skandinavia.
*Ved avbestillinger 24t før avrise vil CT overføres tilbake til eierens EB konto.
*CT kan ikke benyttes sammen med andre tilbud.

Fullstendige vilkår er lagt ut her:
http://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/AmEx/sas/Betingelser/Vilk%C3%A5r_CT_mai_2011.pdf

Så da, omsetning på hhv 100 000 / 130 000 ila. de neste 5 mnd. anyone? :D

Fnate
04-08-2011, 15:57
Så da, omsetning på hhv 100 000 / 130 000 ila. de neste 5 mnd. anyone? :D

Tusen takk for at du publiserte dette. Det klarifiserer en hel del. Nådde omsetningen for en liten stund siden og regner med at jeg får en eller annen info av dem snart.

Dette var i det minste veldig gode nyheter.

SudCaravelle
04-08-2011, 16:05
Hmm... mange regler. Blir spennende å se hvordan de første "rapportene" blir her inne.

Jeg er på 83.000 NOK nå og regner med å dra i land en før jul. Har opplevd en god del steder hvor de ikke tar det i Norge.

Dinersen fikk kjørt seg hardt på Lefdal i dag etter nekt av AmEx (som tidligere varlset i denne tråden)

Noen som forresten vet om det er noen møbelforretninger som tar AmEx i Oslo området?

Someone
04-08-2011, 16:21
Greit å få det klarlagt. Selv er jeg halveis til 100K, så satser på at det går greit.

Er det noen som vet noen steder man kan fornye månedskort/Flexus hos Ruter hvor de aksepterer AmEx?

Dag Viking
04-08-2011, 16:32
Flott, da er dette omtrent i boks. Får satse på at man finner ledige seter til NRT eller NYC på passende tidspunkt i 2012 da.

Chriscross
04-08-2011, 16:33
Trodde det var noen Narvesen som tok Amex? Kanskje den ved Hotel Continental? Evt kanskje NSB på OSL?

The Viking
04-08-2011, 16:55
Bra at det var kalenderår; da blir det Cmpanion Ticket x 2 ila 1,5 år ;)

Men det skal ikke være enkelt;
Nådde 100' tidlig i juli, og planlegger nå en 2:1 bonusbillett primo 2012. Eurobonus kan ikke finne e-certifikatet for Companion Ticket, Amex/DNB vet ikke om de har sendt det eller ei....
Jeg får ikke bestilt billettene før cert er på plass... Hmmm..

Vegasbaby
04-08-2011, 16:59

Nådde 100' tidlig i juli, og planlegger nå en 2:1 bonusbillett primo 2012. Eurobonus kan ikke finne e-certifikatet for Companion Ticket, Amex/DNB vet ikke om de har sendt det eller ei....

For oss andre er det selvsagt fint at noen går først og tråkker opp stien - men kjipt for deg som må bruke masse tid på dette. Hold oss oppdatert! Er snart oppi 80k selv.

jjessen
05-08-2011, 01:30
Fungerer hos: Jernia, Claas Ohlson, Euro Sko, ESSO, Apple Store(iTunes), Torshov Bilrekvisitta (Lokale avvik), Tollvesenet (MAX 25k), Trønder Taxi, Expert, Hund som Hobby (TRD), US Autoparts (TRD), Euroflorist.

Fungerer IKKE hos: Apotek 1, Statoil, Meny, Shell, 3T, Europris, XL Sport, Tilbords.

Listen oppdateres fortløpende.

Lokale avvik forekommer.

For de som handler på nett: Mange nettbutikker tar ikke imot Amex, men tar butikken Paypal så går det an å bruke Amex via de.

Fnate
05-08-2011, 08:00

Fikk du noen confirmation fra AmEx på at du hadde kvalifisert deg til Companion ticket'en?

Nådde det i slutten av Juli selv, men tenkte at det kanskje kommer når den aktuelle fakturaen er betalt eller noe?

The Viking
05-08-2011, 08:30
Fikk du noen confirmation fra AmEx på at du hadde kvalifisert deg til Companion ticket'en?

Nådde det i slutten av Juli selv, men tenkte at det kanskje kommer når den aktuelle fakturaen er betalt eller noe?

En liten foreløpig oppdatering etter flere tlf. i går:
Amex sender ut bekreftelse til kunden ca. én mnd. etter den "kvalifiserende" fakturaen, dette for å sikre seg mot evt annulerte kjøp og tilbakeføring av poeng/beløp.
For meg betyr visstnok dette at jeg ila få dager vil få en bekreftelse. I forhold til e-cert får jeg vite mer over helgen.

SudCaravelle
05-08-2011, 08:48
En liten foreløpig oppdatering etter flere tlf. i går:
Amex sender ut bekreftelse til kunden ca. én mnd. etter den "kvalifiserende" fakturaen, dette for å sikre seg mot evt annulerte kjøp og tilbakeføring av poeng/beløp.
For meg betyr visstnok dette at jeg ila få dager vil få en bekreftelse. I forhold til e-cert får jeg vite mer over helgen.

Takk for informasjon, fint hvis du holder oss oppdatert :)

The Viking
05-08-2011, 14:31
Siste tilbakemelding fra Amex pr mail:

"Jeg har blitt kontaktet av XXXXXX ved vår medlemsservice vedrørende Companion Ticket overførsel.

Denne overførselen til SAS samles opp en gang i måneden og sendes noe forsinket til SAS av kvalitetssikringsgrunner. Skal også sjekke med SAS neste uke hvorfor deres medlemsservice ikke kjenner til dette.

Jeg har bedt vår IT avdeling gå inn for å sjekke at du ligger i den neste overførselen til SAS. Jeg bekrefter tilbake til deg så snart jeg hører tilbake fra dem."

Siste fra SAS pr tlf:
Når jeg får bekreftelsen fra Amex i brevs form kan SAS sin BALTIKUM avdeling kontaktes for å søke opp og utstede TC billettene. Dette er tydeligvis delegert dit på tlf. +46 1848 09167.

Dette kan bli spennende; min erfaring med outsourcede callcentra er på det beste kun mediokert...

SudCaravelle
05-08-2011, 14:45
Siste tilbakemelding fra Amex pr mail:

"Jeg har blitt kontaktet av XXXXXX ved vår medlemsservice vedrørende Companion Ticket overførsel.

Denne overførselen til SAS samles opp en gang i måneden og sendes noe forsinket til SAS av kvalitetssikringsgrunner. Skal også sjekke med SAS neste uke hvorfor deres medlemsservice ikke kjenner til dette.

Jeg har bedt vår IT avdeling gå inn for å sjekke at du ligger i den neste overførselen til SAS. Jeg bekrefter tilbake til deg så snart jeg hører tilbake fra dem."

Siste fra SAS pr tlf:
Når jeg får bekreftelsen fra Amex i brevs form kan SAS sin BALTIKUM avdeling kontaktes for å søke opp og utstede TC billettene. Dette er tydeligvis delegert dit på tlf. +46 1848 09167.

Dette kan bli spennende; min erfaring med outsourcede callcentra er på det beste kun mediokert...

Hmm... Håper ikke dette blir et opplegg man sitter igjen med et dårlig inntrykk av med mye mas og fjas..

LNv22
05-08-2011, 16:12
Ugh, er virkelig merkelig at man ikke klarer å lage gode systemer ol for slike ting som dette. Typisk hvis dette blir et jag og en plage å få i orden hvert år.

BårdK
11-08-2011, 18:43
Fikk nettopp tilgang til Delta Sky Club med platinum-kortet. Planen var å bruke FBG-kortet som jeg fikk gjennom statusmatch, men det gjaldt bare om jeg skulle fly videre internasjonalt. Men så prøvde dama å dra Amex-kortet og det gikk fint. Ikke noe å skrive hjem om denne loungen (SAN), men bedre enn å sitte ved gaten.

BTW: Nettkontoen er håpløs! Nede for tredje dag på rad. Det er litt kritisk da jeg befinner meg i USA og bruker kortet til ganske store transaksjoner som f.eks. delbetaling av bil.

BårdK
12-08-2011, 17:30
Fikk også tilgang til Deltaloungen i Atlanta med Amex-plat.

Fnate
13-08-2011, 08:25
Fikk også tilgang til Deltaloungen i Atlanta med Amex-plat.

Jøsses, det der er faktisk litt overraskende. Det er jo også en sjefsbenefit.

Enhanced
13-08-2011, 11:34
Kan det da faktisk være sånn at man faktisk får de fordelene som er listet opp her (https://www295.americanexpress.com/cards/platinum/benefit.do?benefitTemplate=template_c&benefitId=1) også med norsk Platinum-kort?

To gain admission, simply present your Platinum Card, a government issued ID, and a ticket valid for same-day travel to the club agent in:
American Airlines Admirals Clubs®
Continental Airlines Presidents Clubs®
Delta Sky Clubs®
US Airways Clubs®(Note: ticket not required for US Airways Clubs)
Airspace Lounges3
Your Spouse and children under age 21, or up to two traveling companions, may join you

jjessen
13-08-2011, 11:55
Kan det da faktisk være sånn at man faktisk får de fordelene som er listet opp her (https://www295.americanexpress.com/cards/platinum/benefit.do?benefitTemplate=template_c&benefitId=1) også med norsk Platinum-kort?

Kan aldri tenke meg at det er meningen, da hadde det stått på de norske hjemmesidene. Enten slipper de inn av uvitenhet fordi de ikke forstår forskjell på det norske og amerikanske kortet. Eller så er det mulig å komme inn mot avgift og BårdK får en belastning på sin neste regning.

BTW: Nettkontoen er håpløs! Nede for tredje dag på rad. Det er litt kritisk da jeg befinner meg i USA og bruker kortet til ganske store transaksjoner som f.eks. delbetaling av bil.

Ja den er håpløs. Jeg irriterer meg over de ikke kan vise valutakursen for utenlandske transaksjoner. Jeg må sitte å regne den ut selv når jeg lager reiseregninger. Merkelig for på Trumf Visa sin Nettkonto (som vel er den samme løsningen fra DnbNor) så klarer de det.

BårdK
13-08-2011, 15:06
Jeg kom inn begge steder etter at de dro kortet, så det er nok ingen menneskelig feil. Det jeg ikke tenkte på var at jeg vil bli belastet for det. Blir spennende å se.

The Viking
16-08-2011, 10:14
Oppdatering vs Companion Ticket:
to uker etter lovnad om umiddelbart bekreftelsesbrev foreligger det ennå intet... Purring pr tlf igjen iverksatt, jippiii...

Vegasbaby
16-08-2011, 10:18
Oppdatering vs Companion Ticket:
to uker etter lovnad om umiddelbart bekreftelsesbrev foreligger det ennå intet... Purring pr tlf igjen iverksatt, jippiii...

Og dette betaler man et stivt årsgebyr for? Provoserende dårlig. Krysser fingrene for at dette snart løser seg for deg. Selv har jeg 70k nå, men merker at tanken på å måtte slåss for å få denne billetten gjør meg motløs.

LNv22
16-08-2011, 12:00
Jeg har i tre uker nå ikke kommet inn på nettsaldoen på AmericanExpress.no (logg inn private kort -> BankID).

Jeg får følgende melding:

Feil
Oppkobling mot banksystem feilet.

En teknisk feil har oppstått.

Har ringt kundeservice om dette to ganger, men det lar seg tydeligvis ikke ordne.
Helt vanvittig tatt i betraktning årsgebyret for kortet...

Noen andre som opplever det samme?

Enhanced
16-08-2011, 21:59
Jeg får logget meg inn via BankID ihvertfall.

Fly med oss
16-08-2011, 22:19
Jeg opplever at innlogging og funksjonalitet er helt tilfeldig. Noen ganger kan jeg bare logge meg inn på jobb, andre ganger bare hjemmefra. Noen ganger virker alt som det skal, andre ganger får jeg feilmelding ved enkelte menyvalg. Det er ekstremt frustrerende.

BårdK
16-08-2011, 22:43
Jeg har ikke fått logget meg inn på en uke. Det er litt krise da jeg nettopp har flyttet til USA og kortet har vært brukt flittig, blant annet til delbetaling av bil og en rekke reiseutgifter. Får jo ikke engang laget mine reiseregninger. Snakket med kundeservice i går og de hevedet at problemet mitt er at jeg har en ikke-engelskspråklig bokstav i fornavent mitt! Wow, de sier til og med at de har jobbet med saken siden sist onsdag uten å lykkes. Hva gjør jeg. Ber om at årsgebyret tilbakeføres?

jjessen
17-08-2011, 21:39
Hva gjør jeg?

Kanskje du rett og slett må bytte fornavn til Bart så det blir lettere for Amex:-)

BårdK
18-08-2011, 04:44
Ja, ikke sant. Mine foreldre foutså ikke internett og det blør jeg for den dag i dag. Her i USA heter jeg Bard, men fikk kjempeproblemer med visaen min da det i passet står Baard, mens det på visa-dokumentet stod Bard. Så nå farter jeg rundt med to visa-dokumneter, ett med Bard og alle nødvendige underskrifter og ett med Baard. I og med at jeg bor 20 minutter fra Mexico slår det meg at jeg som lovlig oppholder meg her har valgt den vanskelige veien.

LN-TIB
18-08-2011, 14:57
Da var Platinium kort bestilt. Med tanke på at jeg skal gjøre opp en rundtur på Color Magic til rundt 260K om noen uker, så blir dette riktig så pent. Skulle bli 52000 poeng pluss to som kan reise med?!

kekker
19-08-2011, 15:44
Jeg gjorde en impulsbestilling av Amex kort på OSL tidligere i dag, så får jeg finlese denne tråden og se hva det blir til om jeg skal gå over til å samle sas poeng eller fortsette med Norwegian Reward..

The Viking
19-08-2011, 16:54
Da var Platinium kort bestilt. Med tanke på at jeg skal gjøre opp en rundtur på Color Magic til rundt 260K om noen uker, så blir dette riktig så pent. Skulle bli 52000 poeng pluss to som kan reise med?!

Her bør du ha tungen rett i munnen:
1. Med Amex' sin leveringshistorikk er du heldig om du har kortet i tide.
2. Du bør forhåndsklarere beløpet med Amex, de kjører da en ekstra kredittsjekk på deg for en evt høy engangsbelastning, ellers står du sannsynligvis der med et chip-og verdiløst kort når regningen skal betales, og beløpet må uansett autoriseres manuelt og over telefon.
3. Få fakturaen i NOK, ellers blir transaksjonsgebyret alene 3-4'
4. Du kan kun få én CT/år, uansett hvor mange ganger du runder 100' Jeg har rundet 200' og regner ikke med ytterligere fordeler. (Og ja jeg venter FREMDELES på bekreftelsen fra DNB Nor på mine første 100'!!)

SlidesArmed
28-08-2011, 19:35
Greit å få det klarlagt. Selv er jeg halveis til 100K, så satser på at det går greit.

Er det noen som vet noen steder man kan fornye månedskort/Flexus hos Ruter hvor de aksepterer AmEx?

Fornyet reisekortet på Trafikanten på Jernbanetorget i dag med AmEx.

O_K_
29-08-2011, 08:30
Noen som har fått StopService+ utstedt i det siste? Jeg bestillte 1. juli, og har enda ikke sett noe. Fikk en "Bekreftelse" 10. juli på at det var på vei...

Jeg kan også bekrefte mye tull med nettbanken. Jeg får logget inn, men kan ikke få opp transaksjonsoversikt for mitt EB Plat kort. For green card får jeg opp transaksjonsoversikten, så det er ikke noe galt med nettleser / plugin. Sente klage til AmEx, og fikk transaksjonsoversikt tilsendt som pdf, men virket ikke som de tenkte å gjøre noe ytterligere. Jeg fikk oppfølglingsspørsmål som om "er du sikkker på at det har vært noen transaksjoner i det siste" (I eposten hadde vedkommende som sagt sendt ved pdf'en, og den var en tettskreven A4 side...)

Det jeg virkelig savner fra AmEx i norge er mer velvilje til å løse problemer, og bedre oppfølging når noen melder avvik til kundeservice. Min opplevelse er at kundeservice for det meste skylder på andre sammarbeidspartnere, og henviser folk videre for å få løst problemene, istedenfor at kundeservice ringer rundt for å løse problemet for kunden. Det er heller ingen oppfølging fra kundeservice i etterkant av et problem for å høre om det ble løst og kunden er fornøyd.

At det er sånn for mitt NAF Mastercard er helt greit, det er et billigkort jeg kun bruker fordi det gir gode rabatter på bensin. At kundeservice for et premiumkort, som reklamerer med mange fordeler, ikke klarer å følge opp kundene bedre er meget dårlig.

jjessen
29-08-2011, 08:44
Noen som har fått StopService+ utstedt i det siste? Jeg bestillte 1. juli, og har enda ikke sett noe.

Jeg har prøvd meg på StopService jeg også. Logget inn med det brukernavn og passord jeg fikk med velkomsthilsen. Går fint an å logge inn men der har jeg 2 valg: Bestille StopService og logge ut...

Valgte å bestille og fikk mail dagen etterpå at jeg allerede hadde tilgang til tjenesten. Svarte at det ikke fungerte og eneste valg var å logge ut og siden har jeg ventet på at "IT skal fikse problemet"

Nettbanken fungerer for min del, jeg bare irriterer meg over at de ikke kan vise hvilken valutakurs som er brukt. Jeg må ha det inn når jeg skriver reiseregninger og da er det irriterende å måtte regne ut manuelt. De får det til på Trumf Visa så da bør det vel ikke være så vanskelig å få det til her.

T.A.K
30-08-2011, 13:54
Lite brukstips: Om noen skulle trenge nye vinterdekk snart og kunne tenkt seg noen poeng så tar ihvertfall dekkonline.com imot amex som betaling. Prisene der inne virker også å være konkuransedyktige. Har forøvrig selv ikke brukt siden enda..

The Viking
01-09-2011, 08:30
Dette kan jo bli spennende all den tid Amex kortet (Og forsåvidt Diners også) ikke kommer med chip:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10081804

Nå regner jeg med og håper at dette kun gjelder debetkorthåndteringen i terminalene, men likevel?

O_K_
01-09-2011, 08:52
Dette kan jo bli spennende all den tid Amex kortet (Og forsåvidt Diners også) ikke kommer med chip:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10081804

Nå regner jeg med og håper at dette kun gjelder debetkorthåndteringen i terminalene, men likevel?

Jeg tror nok det bare gjelder debetkortene, hvis ikke ville norge biltt et enda mer umulig land for turistene ettersom det på langt nær er alle land som har inført chip.

JoeW
01-09-2011, 12:22
Dette gjelder vel kun butikker som i dag kun aksepterer BankAxept?

LN-TIB
01-09-2011, 13:11
Her bør du ha tungen rett i munnen:
1. Med Amex' sin leveringshistorikk er du heldig om du har kortet i tide.

Du fikk rett her.. ikke sett snurten til noe som helst kort :headbang

jjessen
01-09-2011, 20:14

Som artikkelen skriver gjelder det kun BankAxept transaksjoner. Idag kan disse kjøres på magnetstripe som backup dersom chipen ikke fungerer.

Fra 01. desember vil rene BankAxept kort uten Visa ikke kunne brukes med magnetstripe. Kombinerte kort med Visa vil da gå på Visa delen hvis de dras på magnetstripe forutsatt at butikken tar kredittkort. Amex / Diners uten chip kan brukes som tidligere.

gardkarlsen
03-09-2011, 10:13
Hei

Jeg ser også frem til at de får chip på kortet for forhåpentligvis vil dette bety at det blir sikrere. I løpet av de månedene jeg har hatt kortet mitt har jeg kun blitt bedt om legitimasjon en gang :8:

SudCaravelle
03-09-2011, 11:44
Er det noen nye erfaringer her inne med companion ticket?

Har bikket grensen nå og er spent på fremdriften.

Fnate
03-09-2011, 13:11

Det er vel The Viking som har ventet lengst på dette. Det står noe om det lenger bak i tråden.

Var vel noe snakk om at man først ventet fakturaen var betalt for den påfølgende måneden (altså fakturaen etter den der du bikket 100K), før man skulle prosessere og sende ut bekreftelsen.

Venter sånn sett jeg også, men det kan da se ut som om det vil gå en drøy måned til.

The Viking
05-09-2011, 06:33

Ingen positive nyheter herfra dessverre..
Venter fremdeles på mitt "CT certificate", og har blitt lovet dette (Som jeg ble forrige mnd) i løpet av første uken i september. Seeing is believing...

The Viking
08-09-2011, 13:29
Fikk min CT bekreftelse i posten i går, har ikke brevet foran meg her; men eksisterer eget tilvalg på SAS tlf for bestilling av CT.
LITT klønete formulert står det at "CT er gyldig året etter at kravet oppfylles". Regner med at dette er INNEN utgangen av året og at det nå er fritt frem?

tamtamm
08-09-2011, 13:40
Fikk min CT bekreftelse i posten i går, har ikke brevet foran meg her; men eksisterer eget tilvalg på SAS tlf for bestilling av CT.
LITT klønete formulert står det at "CT er gyldig året etter at kravet oppfylles". Regner med at dette er INNEN utgangen av året og at det nå er fritt frem?

Du er sikkert pilot på dette prosjektet til SAS da.

Du må oppnå antallet poeng innen kalender år men kan vel bestille CT i l.a. året etter?

Someone
12-09-2011, 13:01
Er det flere enn meg som sliter med dårlig laminering på kortet? Har begynt å gå opp i hjørnene og er ikke lenge til det kommer til å ligne på en dårlig laget fake-skole-ID og jeg vil trenge et nytt kort

LNv22
12-09-2011, 14:34
Er det flere enn meg som sliter med dårlig laminering på kortet? Har begynt å gå opp i hjørnene og er ikke lenge til det kommer til å ligne på en dårlig laget fake-skole-ID og jeg vil trenge et nytt kort

Har samme problem!

LNv22
12-09-2011, 14:37
Regner med at dette er INNEN utgangen av året og at det nå er fritt frem?

Det er lagt ut et fullstendig regelsett, som det er linket til her.
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=659926&postcount=334

Så vidt jeg husker var den gyldig et et år etter utstedelse, altså at den ikke måtte brukes innen utgangen av året.

EDIT: Ja, se punkt 4 i reglene i linken over. Gyldig i 12 mnd etter utstedelse.

For det tilfellet at de har skrevet "CT er gyldig året etter at kravet oppfylles" kan jo dette tolkes som både 12 mnd etter kvalifisering, OG året etter, altså opptjent i 2011, benyttes ila 2012.

Ganske bemerkelsesverdig at det innenfor flybransjen og deres bonusprgrammer er så mye unøyaktigheter, slurv og tilfeldigheter ute og går. Hvem er det de har satt i arbeid egentlig? Finnes det noen kontrollorganer som ser over programmer, ordninger etc. før det publiseres?

Her ble det laget et opplegg (Amex/CT). Etter lansering visste ingen på tlf. hva som var gjeldende regler og hvilke vilkår som gjalt for en nokså stor benefit i programmet. Så, etter en lang stund, kom det skriftlige vilkår (utrolig at dette ikke forelå ved lansering av programmet). Etter dette tok det flere evigheter før kvalifiserte kunder fikk tilsendt sine forespeilede fordeler (CT), men da hadde man jammen tilsynelatende angitt unøyaktige og misvisende opplysninger i oversendelsesbrevet, som ikke var i samsvar med de tidligere skriftlige vilkårene. Er det ingen kontroll av dokumenter som går ut? Er det heller ingen kontroll og kvailitetssikring av nye dokumentmaler (oversendelsesbrev CT) før det går ut til kundene?

Nå har jeg ikke sett oversendelsesbrevet eller det mottatte verdikortet selv, men jeg synes det gjennomgående er mye slurv som pumpes ut av SAS / EB. Dette hadde ikke passert uten større oppvask i min bransje...

BårdK
12-09-2011, 17:55
Enig i at det har vært mye rot. Jeg har forlengst brukt over 100k på kortet, må jeg be om CT, eller kommer det automatisk?

Discus
12-09-2011, 19:16
Ganske bemerkelsesverdig at det innenfor flybransjen og deres bonusprgrammer er så mye unøyaktigheter, slurv og tilfeldigheter ute og går. Hvem er det de har satt i arbeid egentlig? Finnes det noen kontrollorganer som ser over programmer, ordninger etc. før det publiseres?

Basert på hva som tyter ut av på www.sas.no, SAS EB, markedsføring og oppstart av nye ruter m.v. så kan det virke som svaret på det siste spørsmålet ditt er: NEI

jjessen
12-09-2011, 20:35

Samme her, man kan jo ikke forlange al verden for 1700 kroner i året:-)

lobster
12-09-2011, 21:21

Samme problem hos meg, kortet fliser seg opp i enden.

JoeW
12-09-2011, 21:55
Har et DnB NOR corporate-kort med samme problemet med flisingen--det ser særdeles velbrukt ut særdeles fort, men funksjonaliteten er ihvertfall høyst tilstedeværende for egen del, så har ikke orket å styre med det. Antar det er samme produsent som har laget disse AmEx-kortene...

Someone
12-09-2011, 22:23
Merkelig, for mine andre DnB kort er svært holdbare og har ikke opplevd noe problemer med dem

Discus
12-09-2011, 22:28
Merkelig, for mine andre DnB kort er svært holdbare og har ikke opplevd noe problemer med dem

Mye chip-bruk på dem, kanskje? Jeg har samme "flise-problem" på mitt EB Mastercard, til tross for at det går mye i chip der. Produsert av Tag Systems.

The Viking
12-09-2011, 22:28
Enig i at det har vært mye rot. Jeg har forlengst brukt over 100k på kortet, må jeg be om CT, eller kommer det automatisk?

Det kommer....

Etterhvert....

Kanskje....

Hvis du er heldig....

Og maser.....

Og maser...

Og er heldig....

Ogsåvidere... ;P

Vegasbaby
12-09-2011, 23:33
Det kommer....

Etterhvert....

Kanskje....

Hvis du er heldig....

Og maser.....

Og maser...

Og er heldig....

Ogsåvidere... ;P

Supert. Har også nådd 100K, men ser ikke frem til endeløs korrespondanse med håpløse kundekonsulenter. Håper noen kan sette dem på plass snart.

pingo
13-09-2011, 00:10

Ikke med American Express kortet, men med et Priority Pass , hvor 1/3 del af lamineringen efterhånden sidder løs. Heldigvis skal det skiftes ud snart alligevel.

Dag Viking
13-09-2011, 15:44
Fikk melding fra en kollega som jeg "vervet" til SAS Am-Ex. Han hadde vunnet en tur til NYC, tre netter på hotell og valgfri Broadway-forsteilling for to personer, gjennom kortet. Tydelig at alt ikke er negativt.

BårdK
13-09-2011, 16:14
Det kommer....

Etterhvert....

Kanskje....

Hvis du er heldig....

Og maser.....

Og maser...

Og er heldig....

Ogsåvidere... ;P

Betryggende at det går automatisk! Er litt rart, jeg har vært DnB-kunde i mange år, ikke på grunn av de aller beste betingelsene, men på grunn av god kundeservice (jeg er nok en lønnsom kunde).
Var innom Red Carpet Club i dag i San Francisco på vei fra SAN til PVG. Der var det et oppslag i skranken om at nye Priority Pass-kunder som har sitt Priority Pass gjennom Star Alliance-kredittkort ikke har noen rettigheter uten å betale. BTW og OT: Upperdeck på UA var bedre og romsligere enn på BA, hyggelig overraskelse bortsett fra at de FA som betjente oss var halvsure og bestemte burugler på nærmere sytti. Ikke noen galt med eldre damer, men disse var litt vel sjefete.

T.A.K
15-09-2011, 05:13
Nådde 100K grensen for noen uker siden og har nå sendt de en mail med litt spørsmål angående CT. Har ikke hatt noen kontakt med kundeservice whatsoever så blir spennende å se hvordan dette blir etter å ha lest mye annet enn skryt her inne.

Jeg har forøvrig som flere nevner problemer med lamineringen på kortet. Kanskje kortene ikke er laget for norske lommebøker :-P

Fly med oss
20-09-2011, 21:29
Noen som har betalt med AmEx i en møbelbutikk i Oslo-området? Det begynner å bli tide på å kjøpe en ny seng, og tenkte jeg skulle score noen kjappe bonuspoeng.

Someone
20-09-2011, 21:31
Noen som har betalt med AmEx i en møbelbutikk i Oslo-området? Det begynner å bli tide på å kjøpe en ny seng, og tenkte jeg skulle score noen kjappe bonuspoeng.

Lurer på det samme.....kjøpte leilighet idag, så trenger tips til amex-venlige steder fremover

The Viking
20-09-2011, 22:08
Duxiana og Hästens på senger, Tannum på møbler, og da er nok veien kort til en CT

SudCaravelle
21-09-2011, 07:47
Jeg kan i alle fall bekrefte at Skeidar og Living ikke tar AmEx.

Living tar dog Diners.. (så en del poeng har det blitt etter et noe overilt huskjøp i ferien :8:)

Venter forøvrig fremdeles spent på dette CT "beviset" i posten...

Er det noen som har noen tips til "artig" langtur med feks. Senior som det er ledige business bonus seter? Ser at BKK er bare å glemme ut hele 2012

Robbiedeluxe
21-09-2011, 08:43
Hva med Shanghai?

SudCaravelle
21-09-2011, 10:14
Hva med Shanghai?

Godt tips.. Men det var ingen ledige reiser i det hele tatt for poeng, ikke engang economy. Mulig fordi ruten er ny?

ex_trd
21-09-2011, 10:16
Er det noen som har noen tips til "artig" langtur med feks. Senior som det er ledige business bonus seter? Ser at BKK er bare å glemme ut hele 2012

Ikke sunt for Sr. uansett i BKK vel? :D

NRT er jo en spennende destinasjon om man ikke har vært i Japan før.

SudCaravelle
21-09-2011, 10:23
Ikke sunt for Sr. uansett i BKK vel? :D

NRT er jo en spennende destinasjon om man ikke har vært i Japan før.

Ja det kan du si.. Kan bli suspekt tenker jeg.

Sjekket NRT og der var det faktisk en del ledig for 130.000 poeng t/r i Biz.

tamtamm
29-09-2011, 00:03
Noen som har fått CT i posten nå eller må det mases på?

The Viking
29-09-2011, 08:41
Noen som har fått CT i posten nå eller må det mases på?

Se Post # 373 og 391.

tamtamm
29-09-2011, 12:16
Se Post # 373 og 391.

Ja takk har selvfølgelig sett det men det har gått noe tid siden det ble skrevet, så spørsmålet var om noen har fått noe NÅ?

BårdK
29-09-2011, 20:23
Jeg har ikke hørt noenting og det er temmelig lenge siden jeg nådde grensa på 100K.

The Viking
01-10-2011, 07:38
Det tok drøyt 2 mnd fra oppnådd grense til CT sertifikatet forelå.
I mellomtiden forsvant aller 40,000pt tilbudene til NRT....

Jamesbond_ppk
01-10-2011, 08:02

Dette bør du klage til SAS om. Det er rett og slett ikke akseptabelt!

The Viking
01-10-2011, 08:06
Dette bør du klage til SAS om. Det er rett og slett ikke akseptabelt!

Det er ikke SAS som har skylden, men Amex Norge som ikke fikk ut den berømmelige fingern...

lobster
01-10-2011, 10:28

Kunne du benyttet tilbudet til NRT kombinert med CT? Forstod det som at CT ikke kan kombineres med andre tilbud, men jeg har ikke finlest vilkårene.

Jamesbond_ppk
01-10-2011, 13:19
Det er ikke SAS som har skylden, men Amex Norge som ikke fikk ut den berømmelige fingern...

So what? De samarbeider og billetten utsettes av SAS gjør ikke den det. Jeg er klar over at SAS ikke kan fikse dette, men det er vel ikke poenget. Poenget er at de snakker med DnBNor for å forbedre situasjonen...

Someone
01-10-2011, 13:41
Noen vet hvilke sportsbutikker/skiutstyrsbutikker som tar amex? Eller steder de selger Tempursenger?

Enhanced
01-10-2011, 13:47
Benyttet Amex på en G-Sport nylig ihvertfall, men aner ikke om det betyr at hele kjeden aksepterer kortet eller om jeg bare hadde flaks med butikken (Jessheim).

marekbz
01-10-2011, 21:10
Benyttet Amex på en G-Sport nylig ihvertfall, men aner ikke om det betyr at hele kjeden aksepterer kortet eller om jeg bare hadde flaks med butikken (Jessheim).

Har også benyttet kortet med hell hos G-Max i Stavanger (på Forus). Er vel G-Sport det?

Nabobutikken XXL aksepterer ikke AMEX. Dermed lett valg for meg, med andre ord...

gardkarlsen
06-10-2011, 18:10
Jeg fikk et brev fra SAS/American Express idag med "Gratulerer, Gard - du får en Companion ticket!". Så da ser det ut som det er fritt frem for å bestille en billett til neste år.

LN-TIB
06-10-2011, 18:18
Jeg fikk et brev fra SAS/American Express idag med "Gratulerer, Gard - du får en Companion ticket!". Så da ser det ut som det er fritt frem for å bestille en billett til neste år.

Er det lenge siden du passerte grensen som kvalifiserte?

gardkarlsen
06-10-2011, 18:20
Er det lenge siden du passerte grensen som kvalifiserte?

Nja...er ikke helt sikker. Men jeg fikk kortet i juni og brukte en god del med en gang så jeg tror jeg passerte grensen i august.

Someone
06-10-2011, 18:28
De tar Amex på Tempur Sleep Center i Rådhusgaten......sjelden har vel noen vært mer ivrige til å betale mest mulig depositum som idag

SudCaravelle
06-10-2011, 20:51
Mine nye hoffleverandører Jernia Vinderen og ICA Vinderen tar heldigvis AmEx :D

T.A.K
09-10-2011, 18:04
Da var jeg fått min companion ticket i posten. Tok ca 5 uker fra grensen ble nådd til den dumpet i postkassen. Så da får man begynne å tenke på destinasjon :)

tamtamm
10-10-2011, 08:24
Da var jeg fått min companion ticket i posten. Tok ca 5 uker fra grensen ble nådd til den dumpet i postkassen. Så da får man begynne å tenke på destinasjon :)

Gikk dette uten at du måtte be om den?

Fnate
10-10-2011, 08:26

Fikk min igår også. Trengte ikke mase. Ser ut til at de har greit system for å sende det ut nå.

tamtamm
10-10-2011, 09:07
Fikk min igår også. Trengte ikke mase. Ser ut til at de har greit system for å sende det ut nå.

Godt takk, da går det vel 5 uker fra i dag for meg. Mener jeg betaler meg opp til over 100k i dag.

LNv22
10-10-2011, 09:30
Har selv passert grensen og venter... tenker jeg skal ta en telefon og høre hva som er status.

The Viking
10-10-2011, 10:43
Nå som systemet er oppe og går tror jeg generelt at utstedelsesdelay i snitt ligger på 5 uker; dvs MINST en billing cycle. dette for å unngå regress på enkelte av de benyttede beløp (F.eks. refunderte flybilletter, krediterte reklamasjoner osv).

SudCaravelle
10-10-2011, 12:07
Mye vil har mer: Jeg synes det er rart man ikke kan opparbeide seg nok en CT når den første er nådd innen samme periode. Jeg kjenner jeg ikke er å ivrig på å "ta regningen" med jobb osv når man har oppnådd denne første 100K grensen.

Igjen - blir spennende å høre hvordan booke prosessen går for de første her inne, og hvor fleksibelt det blir... Hvis man drar fire på tur kan man da bruke (enkelt) CT på en av personene og ha de to siste på samme booking osv.

Eller.... Booke CT billett til BKK og ha en BKK-SIN på samme billett men ikke CT fordeler osv.

T.A.K
10-10-2011, 12:53

Vel, jeg sendte en mail rett etter jeg passerte å lurte på når den kom. Fikk i svar at dette gikk det automatikk i og at jeg da burde ha den innen noen uker. Så skal vel ikke skryte på meg at jeg maste. Virker hvertfall som om de har fått det opp å gå dette med CT.

Forøvrig synes jeg også det er "teit" at man kun kan opparbeide seg en CT. Kjenner jeg liksom ikke vil bruke kortet så mye mer nå. Ser desverre også for meg at de fra neste år av gjerne skrur opp grensen for omsetting til f.eks 150K. Dagens grense er jo veldig fort oppnåelig for mange føler jeg. Må jo koste noen kr dette her? Tiden vil vise :)

LN-TIB
18-10-2011, 22:26
Jeg betalte faktura på over 100K for over en måned siden men har ennå ikke sett snurten av hverken poeng eller companion ticket. Poengene står oppført på faktura fra Amex, så de er registert der, men ikke på EB kontoen. Noen med erfaring når det vil overføres til SAS EB? Og kommer companion ticket ca 3 uker etter dette igjen?

jjessen
19-10-2011, 17:44
Noen med erfaring når det vil overføres til SAS EB?

Mine poeng har alltid vært på konto bare noen få dager inn i den nye måned dvs rundt 3.-5. Så der er de faktisk mye kjappere enn DC og MC.

FlyBazz
19-10-2011, 21:32
Jeg betalte faktura på over 100K for over en måned siden men har ennå ikke sett snurten av hverken poeng eller companion ticket. Poengene står oppført på faktura fra Amex, så de er registert der, men ikke på EB kontoen. Noen med erfaring når det vil overføres til SAS EB? Og kommer companion ticket ca 3 uker etter dette igjen?

Men får man bonuspoeng ved å betale regninger med kortet? Jeg har ikke kortet selv enda, men finnes det en funksjon for å betale regninger i "nettbanken til kortet"?

I så fall er det jo bare å bruke TrumfVisa kortet til ALT og deretter betale TrumfVisa regningen med AmEx kortet. Da blir det dobbel-morro!

TommyL
19-10-2011, 22:13
Kan man betale fakturaer med Trumf Visa?

FlyBazz
19-10-2011, 22:51
Du kan betale regninger i nettbanken til TrumfVisa, men det gir ikke Trumf-bonus.

TG923
20-10-2011, 02:50
Du kan betale regninger i nettbanken til TrumfVisa, men det gir ikke Trumf-bonus.

Derimot påløper det renter - Nominell rente pr. år 22,50 %

TommyL
20-10-2011, 06:56
Åja...ikke så lukrativt da med andre ord :)

VirreVapp
20-10-2011, 10:22
Jeg passerer 100K nå, og skal da vel få en companion ticket etter hvert. jeg leste litt emn fant ingen detaljer rundt dette. Er det sånn da at de matcher enhver bonusbillett jeg tar ut. slik at om jeg tar ut en Business billett til Tokyo så "dekker" de en business billett til Tokyo for kona ?

LNv22
20-10-2011, 10:27
Jeg passerer 100K nå, og skal da vel få en companion ticket etter hvert. jeg leste litt emn fant ingen detaljer rundt dette. Er det sånn da at de matcher enhver bonusbillett jeg tar ut. slik at om jeg tar ut en Business billett til Tokyo så "dekker" de en business billett til Tokyo for kona ?

Her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=659926&postcount=334

gardkarlsen
31-10-2011, 16:24
Hei

Hvor lett (eller hvor vanskelig) vil det være å finne to ledige billetter på business class fra Køben til Bangkok i løpet av 2012 slik at jeg eventuelt kan få brukt min companion ticket? Vil det være omtrent umulig eller er det lett bare man er litt fleksibel?

Vegasbaby
31-10-2011, 16:53
Hei

Hvor lett (eller hvor vanskelig) vil det være å finne to ledige billetter på business class fra Køben til Bangkok i løpet av 2012 slik at jeg eventuelt kan få brukt min companion ticket? Vil det være omtrent umulig eller er det lett bare man er litt fleksibel?

Er det ikke bare å sjekke på sas.no om det finnes tilgjengelig to bonusbilletter CPH - BKK på det reisetidspunkt du ønsker? Eller er det noe jeg ikke har sett i vilkårene?

LNv22
31-10-2011, 18:27
Er det ikke bare å sjekke på sas.no om det finnes tilgjengelig to bonusbilletter CPH - BKK på det reisetidspunkt du ønsker? Eller er det noe jeg ikke har sett i vilkårene?

Stemmer. Logg deg inn og begynn søket etter ledige plasser. Selve bestillingen må imidlertid foretas på telefon.

Chriscross
31-10-2011, 19:27
Hei

Tror det er omtrent umulig om du skal ha i C, spesielt om du skal ha to plasser. Har sett ledige plasser i M og Y, men faktisk aldri i C.

Commuter
31-10-2011, 22:46
Tror det er omtrent umulig om du skal ha i C, spesielt om du skal ha to plasser. Har sett ledige plasser i M og Y, men faktisk aldri i C.

Jeg har tidligere søkt frem til Mai/Juni ifm en Companion Ticket.. Veeeeldig sporadisk tilgjengelighet i M og Y (et par avganger med kapasitet), ingenting i C.

tamtamm
03-11-2011, 16:26
Da var CT i posten i dag.

LNv22
03-11-2011, 16:53
Da var CT i posten i dag.

Når passerte du grensen? Eller, hvor lenge etter fakturaen hvor du oversted 100' fikk du noe i posten?

3tflyer
03-11-2011, 22:19
CT i boks! Tok ca. 4 uker fra oppnådd 100 000.

tamtamm
03-11-2011, 23:27
Når passerte du grensen? Eller, hvor lenge etter fakturaen hvor du oversted 100' fikk du noe i posten?

Ja ser det gikk 4 uker siden jeg betalte regningen og var da over 100k.
CT gjelder fra 0111 og ett kalender år.

Dag Viking
03-11-2011, 23:36

Da gjelder det å forte seg med å bruke den før den går ut.

tamtamm
04-11-2011, 07:50
Da gjelder det å forte seg med å bruke den før den går ut.

Ja det gjør nok det.
Er ikke så sikker på hvor lett det er å få booket dette fortrinnsvis til BKK.

tamtamm
04-11-2011, 09:29

Ja er vel ikke ett kalender år da men som det står i brevet: "- Companion ticket er gyldig påfølgende kalenderår etter at rettigheten er opptjent. Utreisen må foretas før fristen utløper. Skatter og avgifter kommer i tillegg for begge reisende."

Det betyr vel da innen utgangen av neste år? 311212?

Regner med at CT kan brukes i f.b.m. bonus reise?

SudCaravelle
04-11-2011, 10:33
Ja er vel ikke ett kalender år da men som det står i brevet: "- Companion ticket er gyldig påfølgende kalenderår etter at rettigheten er opptjent. Utreisen må foretas før fristen utløper. Skatter og avgifter kommer i tillegg for begge reisende."

Det betyr vel da innen utgangen av neste år? 311212?

Regner med at CT kan brukes i f.b.m. bonus reise?

Jeg får klart inntrykket av at det gjelder ut hele 2012, men at dette har variert litt fra første lansering.

En del kompiser har bestilt noen turer på CT nå og er fornøyde med resultatet, også ved noen litt klønete ombestillinger.

Jeg "sparer" min til en del av pappaperm sent neste år da bonusbilettene for NOV/DEC ikker er lagt ut ennå.

lobster
04-11-2011, 20:53
Ser at de nå også tilbyr SAS EuroBonus Classic Card, med 10 poeng opptjening pr hundrelapp, og årsavgift på kr 150,- Ingen CT-mulighet.

http://www.americanexpress.no/vaare-kort/sas-amex-kort/sas-eurobonus-classic-american-express-card/#oversikt

BårdK
04-11-2011, 21:45
Det med kalenderår er uklart. Min CT er datert 3. oktober og slik jeg leser brevet må jeg reise før 3. oktober neste år. Hvis jeg tar feil er jeg bare glad for det. Noen som har hørt med AmEx om dette?

3tflyer
07-11-2011, 12:13
Da er CT billett i boks. TRD - OSL - EWR t/r i C. 90 000 poeng. Hyggelig hjelp på tlf. hos Eurobonus! Vi tar turen i starten av august. Overnatting på Best Western Seaport - med poeng fra BW Awards.

BårdK
18-11-2011, 19:11
Tok ikke sjangsen på det med kalenderår og siden min CT er datert 3. oktober bestilte jeg OSL-ARN-ORD i midten av september i C til kona og meg. Kjapt og greit ordnet vha. Skype fra USA. Nå gjenstår det "bare" å skaffe barnevakt og at kona får fri fra jobben i noen dager...

Trdfly
19-11-2011, 19:34
En jeg kjenner fikk i dag brev fra SAS og AmEx om at han blant annet kunne opptjene 12 000 ekstrapoeng ved å bestille EuroBonus AmEx-kort. Spørsmålet er; er det mulig å bestille dette kortet bare for å få de 12 000 poengene? Altså at man bestiller SAS AmEx-kortet og deretter avbestiller det igjen, etter at man har mottatt "velkomstpoengene". Må han betale årsavgiften dersom han gjør dette?

Someone
19-11-2011, 19:36
Ja, når du mottar kortet så blir du samtidig fakturert årsavgiften

orhel
23-11-2011, 19:30
Ble stoppet på TOS i dag av en veldig ivrig selger og det var ikke måte på hvor mange fordeler det var å signe opp der og da. Gratis innmeldigsavgift (?!), halv årsavgift første året og 6000 bonuspoeng som i følge selger var nok til en tur til københavn :headbang

Jeg forklarte at samme tilbud lå på nettet, men det virket ikke som om hun trodde på meg :rolleyes:

Tipper det blir den del råsalg av denne typen markedsføring...

Fnate
23-11-2011, 19:37
og 6000 bonuspoeng som i følge selger var nok til en tur til københavn :headbang

Det stemmer vel det? Du kommer bare ikke hjem igjen...

orhel
23-11-2011, 19:42
Nja, enveis koster 7200 poeng.. Hun gav uansett uttrykk for tur/retur..

LNv22
24-11-2011, 12:05
Og DA, har jeg fått bestilt bonusreise, samt brukt min American Express Companion Ticket!

Skriver en kort oppsummering av prosessen, så enkelte spm. vedr. CT kommer frem, samt at jeg får delt mine erfaringer med SAS/EB kundeservice:

Som beskrevet i flere poster over, sendes CT ut ca. en mnd. etter at man har mottatt første faktura hvor det fremkommer at omsetningen har passert 100 000. Jeg fikk denne fakturaen 4. november, og skal etter planen motta CT om en uke. Ved henvendelse til AmEx pr. telefon forklarte jeg imidlertid at jeg har funnet en reward reise som jeg er redd forsvinner dersom jeg ikke får booket den snarest (dette har skjedd flere ganger tidligere i høst). De sa da, at hvis jeg ikke hører noe fra dem i løpet av dagen, kan jeg regne med at CT er oversendt SK/EB umiddelbart, eller senest 2-3 dager etterpå. Jeg hørte ikke noe mer ut over dagen, og samme kveld (i går) tok jeg sjansen på å ringe SK/EB for å bestille.

Det var ingen ventetid ved telefonhenvendelsen til SK/EB kundeservice/billettbestilling.
Damen på telefonen så at jeg var AmEx medlem, men hadde aldri hørt om Companion Ticket eller noen 2 for 1 ordning osv. Hun brukte mye tid i forskjellige "systmer" men kunne ikke se at det fantes noe som skulle gi meg noen rettigheter ut over det vanlige. Likevel foreslo hun å ringe "kydige" hos EB og forhøre seg.

Ti minutter senere fikk jeg følgende tekstmelding:
"Heisann. Vi kan gjøre bestillingen med AmEx til Chicago for Dem over telefon. Dette er ingen probelm. Vennligst ring tilbake dersom De ønsker bestillingen. Med vennlig hilsen SAS kundesenter BGO."

Jeg ringte tilbake, nå med ett minutts ventetid på telefon.
Da jeg kom igjennom var det naturligvis ikke samme saksbehandler, og vedkommende hadde selvfølgelig ikke hørt om AmEx CT. Fryktet her at jeg måtte starte "prosessen" på nytt. Foreslo likevel at hun la ned litt arbeid med å finne ut hvem jeg sist hadde snakket med, og etter noen minutter fikk jeg beskjed om at "riktig" vedkommende ville ringe meg tilbake. Det skjedde også etter ca. 10 minutter.

Tilbake på tråden med den hyggelige damen jeg først snakket med. Nå skulle det meste være i orden og det var bare å bestille. Vi gjennomgikk reiserute og personalia, og bookingen ble opprettet for meg og mitt reisefølge. Kredittkort for skatter og avgifter ble belastet for 2 pers. Setevalg ble foretatt. I følge damen var bookingen nå opprettet og reservert. Hun måtte imidlertid sende over "hele pakka" til EB for endelig behandling, som bl.a. besto av trekk av korrekt poengsum. Dersom prosessen gikk som det skulle, ville jeg i følge kundeservice motta diverse bekreftelser i løpet av de neste dagene.

Sent i går mottok jeg 2 x pdf bekreftelser (e-ticket) fra SK for hhv. meg selv og reisefølget. Noe senere tikket det inn en SMS med res.nr. og ruteinfo. I morgentimene i dag forsvant 90 000 EB poeng fra kontoen.

Det hele ser ut til å ha gått igjennom. Prosessen har etter min oppfatning vært smertefri. Servicen hos SK/EB, særlig oppfølging og hjelpsomhet, har vært upåklagelig. Videre var det kun ved en aneldning ventetid pr. telefon, men et minutt kan ikke sies å trekke noe ned. Til slutt, stort pluss for rask tilbakeringing.

Og, ikke minst, hva jeg sitter igjen med:

16. jul 2012: OSL - CPH - ORD i C
2. aug 2012: ORD - ARN - OSL i C

Kostnad for 2 pers: 90 000 EB poeng + kr 992 i skatter og avigfter.

Det frister til gjentakelse.

ex_trd
24-11-2011, 12:13
Og DA, har jeg fått bestilt bonusreise, samt brukt min American Express Companion Ticket!

Skriver en kort oppsummering av prosessen, så enkelte spm. vedr. CT kommer frem, samt at jeg får delt mine erfaringer med SAS/EB kundeservice:

Som beskrevet i flere poster over, sendes CT ut ca. en mnd. etter at man har mottatt første faktura hvor det fremkommer at omsetningen har passert 100 000. Jeg fikk denne fakturaen 4. november, og skal etter planen motta CT om en uke. Ved henvendelse til AmEx pr. telefon forklarte jeg imidlertid at jeg har funnet en reward reise som jeg er redd forsvinner dersom jeg ikke får booket den snarest (dette har skjedd flere ganger tidligere i høst). De sa da, at hvis jeg ikke hører noe fra dem i løpet av dagen, kan jeg regne med at CT er oversendt SK/EB umiddelbart, eller senest 2-3 dager etterpå. Jeg hørte ikke noe mer ut over dagen, og samme kveld (i går) tok jeg sjansen på å ringe SK/EB for å bestille.

Det var ingen ventetid ved telefonhenvendelsen til SK/EB kundeservice/billettbestilling.
Damen på telefonen så at jeg var AmEx medlem, men hadde aldri hørt om Companion Ticket eller noen 2 for 1 ordning osv. Hun brukte mye tid i forskjellige "systmer" men kunne ikke se at det fantes noe som skulle gi meg noen rettigheter ut over det vanlige. Likevel foreslo hun å ringe "kydige" hos EB og forhøre seg.

Ti minutter senere fikk jeg følgende tekstmelding:
"Heisann. Vi kan gjøre bestillingen med AmEx til Chicago for Dem over telefon. Dette er ingen probelm. Vennligst ring tilbake dersom De ønsker bestillingen. Med vennlig hilsen SAS kundesenter BGO."

Jeg ringte tilbake, nå med ett minutts ventetid på telefon.
Da jeg kom igjennom var det naturligvis ikke samme saksbehandler, og vedkommende hadde selvfølgelig ikke hørt om AmEx CT. Fryktet her at jeg måtte starte "prosessen" på nytt. Foreslo likevel at hun la ned litt arbeid med å finne ut hvem jeg sist hadde snakket med, og etter noen minutter fikk jeg beskjed om at "riktig" vedkommende ville ringe meg tilbake. Det skjedde også etter ca. 10 minutter.

Tilbake på tråden med den hyggelige damen jeg først snakket med. Nå skulle det meste være i orden og det var bare å bestille. Vi gjennomgikk reiserute og personalia, og bookingen ble opprettet for meg og mitt reisefølge. Kredittkort for skatter og avgifter ble belastet for 2 pers. Setevalg ble foretatt. I følge damen var bookingen nå opprettet og reservert. Hun måtte imidlertid sende over "hele pakka" til EB for endelig behandling, som bl.a. besto av trekk av korrekt poengsum. Dersom prosessen gikk som det skulle, ville jeg i følge kundeservice motta diverse bekreftelser i løpet av de neste dagene.

Sent i går mottok jeg 2 x pdf bekreftelser (e-ticket) fra SK for hhv. meg selv og reisefølget. Noe senere tikket det inn en SMS med res.nr. og ruteinfo. I morgentimene i dag forsvant 90 000 EB poeng fra kontoen.

Det hele ser ut til å ha gått igjennom. Prosessen har etter min oppfatning vært smertefri. Servicen hos SK/EB, særlig oppfølging og hjelpsomhet, har vært upåklagelig. Videre var det kun ved en aneldning ventetid pr. telefon, men et minutt kan ikke sies å trekke noe ned. Til slutt, stort pluss for rask tilbakeringing.

Og, ikke minst, hva jeg sitter igjen med:

16. jul 2012: OSL - CPH - ORD i C
2. aug 2012: ORD - ARN - OSL i C

Kostnad for 2 pers: 90 000 EB poeng + kr 992 i skatter og avigfter.

Det frister til gjentakelse.

Flott at du fikk ordnet det, men dårlig at de enda ikke har fått dette i mer ordnede former enn at man må jage det slik du måtte. Smaker veldig godt med to t/r i Biz til USA for 90k poeng må jeg si.

SudCaravelle
24-11-2011, 12:36
Takk for at du tar deg tid til å informere.

LNv22
24-11-2011, 13:54
Smaker veldig godt med to t/r i Biz til USA for 90k poeng må jeg si.

Ja, spesielt når man tar i betraktning at det er flybilletter til kr 62 338 (31 169 pr. pers. full flex biz, bonusbill. er fleksible hvis jeg har forstått det ritkig) :D

Takk for at du tar deg tid til å informere.
Bare hyggelig, synes det har vært et interessant - og ikke minst gunstig - opplegg. Men med den dårlige (og misvisende) informasjonen som til tider har blitt distribuert er det greit å komme med noen hands-on erfaringer.

TG923
24-11-2011, 16:36
Ja, spesielt når man tar i betraktning at det er flybilletter til kr 62 338 (31 169 pr. pers. full flex biz, bonusbill. er fleksible hvis jeg har forstått det ritkig) :D

Fleksible i den forstand at du kan avbestille/endre før avreise (på utreise) ja.
Lang fra full flex regler likvel, du er jo avhengig av ledige bonusseter på nytt ved endring, bonuspoengene må ikke være forfalt for å få de tilbake på konto ved avbestilling.

3tflyer
24-11-2011, 17:26
Fikk ordnet min billett TRD - EWR i C veldig enkelt ved å ringe til EuroBonus. Agenten hadde kjennskap til CT og jeg hadde selv sjekket om ledige seter i C i starten av august.

BårdK
24-11-2011, 23:44
Samme med meg, samtalen tok ca. 3-4 minutter.

Sailor
15-12-2011, 14:26
Hei!

Ett kjapt spm om opptjening av CT.

Passerer 100 000 no i desember, men "kredittperioda" er fra 6 dec til 6 jan. Vil dette gå inn for 2011 så eg får CT?

Alex

Robbiedeluxe
16-12-2011, 08:30
Passerer 100 000 no i desember, men "kredittperioda" er fra 6 dec til 6 jan. Vil dette gå inn for 2011 så eg får CT?

Ja, det gjør det.

BårdK
16-12-2011, 18:19
Robbiedeluxe, vet du om ny CT må opptjenes i neste meldemsperiode eller kalenderår?

Edit: Fant ut av det: http://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Vilk%C3%A5r%20for%20opptjening%20og%20bruk%20av%20 Companion%20Ticket.pdf

"Det er bare mulig å tjene opp en Companion Ticket innenfor hvert kalenderår. Dersom Kortholder oppnår omsetningskravet innenfor kalenderåret, vil ytterligere forbruk ikke samles opp mot en annen Companion Ticket. Kortholder kan begynne å tjene opp til sin neste Companion Ticket først neste kalenderår. Omsetning kan ikke overføres fra et år til et annet. Hvert kalenderår starter opp med null (0) i opptjening."

Chriscross
01-01-2012, 21:03
Så langt foran i denne tråden at en fikk kortet gratis første året om en allerede har Amex. Noen som vet hvordan jeg går fram for å få ordnet dette når jeg har internasjonalt dollar kort?

BårdK
03-01-2012, 21:25
I august fikk jeg tilgang til Delta Sky Club på innenriks i USA med mitt platinumkort både på SAN og SAT. Noen skrev her da at de trodde jeg ville måtte betale, men jeg ble ikke trukket noe som helst på kortet. Jeg ble også nektet å betale et visumkontor her i USA på grunn av at jeg hadde norsk kort. Sendte en e-post og en av kundeservicesjefene ringte meg og ba om nettsiden til firmaet for å ta kontakt med det, han fortalte at vi skulle ha samme rettigheter med norske som med andre kort.

Til lørdag skal jeg forsøke med på Sky Club igjen med innenriksbillett. Er det noen andre som har forsøkt i noen av disse:

"In addition to the Priority Pass membership, you can enjoy the best airport club lounges. Receive complimentary access to:

American Airlines Admirals Club® lounges
Delta Sky Club™
US Airways® Club locations in airports around the world3"

Link: http://www.americanexpress.com/lacidc/en/laccards/viplounges.shtml

Papz
04-01-2012, 17:59
Hei!

Her er en liten update på anvendelse av Amex.

Bestilte varer på Komplett.no og valgte betalingmåte oppkrav.
Forsendelse med MyPack (Tollpost) og valgte en lokal ICA butikk som utleveringssted.

ICA tar jo som kjent Amex, så jeg tenkte det var forsøket verdt.

Vel, det virket som bare det.

Vet ikke om det er av betydning, men denne ICA butikken har ikke
'Post i Butikk', men Tipping og MyPack utlevering sammen.
Jeg brukte betalingsterminal i en av de ordinære kassene.

Frister til gjentagelse...

ronhalv
06-01-2012, 14:55
Hei alle sammen,

Første post på forumet i litt frustrasjon.
Har lest gjennom denne posten tidligere siden jeg ble ringt opp av en selger som lurte på om jeg var interressert i platinum eurobonus american express. Han var skikkelig på og jeg sa at han kunne sjekke det ut og bestille hvis det var så bra som han beskrev. Etter mye om og men rundt priority pass osv så bestemte jeg meg for at Companion Ticket var for fristende og bestilte. Fikk som et lite sjokk avslag, selger sa jo at jeg riktig person for et slikt kort og hadde sjekket i sine systemer osv.

Ringte idag supporten til American Express og pratet med 2 veldig hyggelig personer uten noe ventetid. Fikk da vite at den ettertraktede grensen er 800 000 på dette kortet. Etter det jeg tidligere har lest, så var det fler som ikke hadde dette i årslønn? Eller har jeg misforstått? Sett prat om 5-600k osv, men aldri dette tallet.

Forstår at jeg er på vanskelig grunn her siden jeg spør om lønn og er selvfølgelig ikke ute etter å vite hvor mye folk har, men meninger rundt dette.

Som første kommentar har jeg ikke rukket signatur og slikt, men forumet har mye av interesse og kommer nok til å bli mer aktiv etterhvert.

NB: Neste store flytur i feb-mars:
TRF-AMS-NBO-JNB-PLZ-CPT-AMS-OSL

Mvh
ronhalv

FlyBazz
06-01-2012, 15:09
Lønn isolert sett er sjelden et godt mål på kundens betalingsevne. Kredittselskapet gir deg en score basert på inntekt, bosted, betalingsanmerkninger, hvor lenge du har vært i fast arbeid, om du har eget firma etc. Listen er lang og scoringmodellene er komplekse. Ofte justerer de faktorene også dersom det er mørke utsikter (les finanskrise), for å sikre seg.

Someone
06-01-2012, 15:20
At du prøver å pushe kort, men lovnader om at du skal få det er ikke noe nytt. Og tviler de sjekker mye info før de ringer. Kjenner mange som har blitt tilbudt kort for så å ikke få søknaden godkjent.

Det er en slags grense i forhold til inntekt på kortet, men den er ikke absolut og er endel faktorer som kan også slå inn her

ronhalv
06-01-2012, 15:40
Det enkleste jeg tenker de taper er jo alt jeg bruker via jobben av reiser og kundemiddager etc. CT hadde jeg fått, men nå usikker på om jeg skal gidde å ta premium. Da er det "bare" 15 poeng per 100 kr ++ at det ikke var det kortet jeg ville ha;)

storg
06-01-2012, 15:55
Det er også slik i Norge at man ikke har lov til å kjøre ekstern kredittsjekk før man har en avtale med kuden. Så på nye kunder må man kjøre markedsføring i blinde.

Vegasbaby
06-01-2012, 16:12
Skulle ønske AmEx kunne kombinere denne kort-pushinga med en økning i antall brukersteder i Norge. Hadde også vært greit om de gjorde som Diners og informerte om brukerstedene på sine nettsider. Tips til rimelig møbelbutikk i Oslo-området mottas feks fremdeles med takk, jf. post 397 og 398...

Dag Viking
06-01-2012, 17:06
Handlet noe greier på Bohus med Am-Ex i dag. Møbelringen tar til sammenligning ikke kredittkort i det hele tatt.
Selgeren uffet seg når jeg betalte meg Am-Ex, de hadde visst så høye gebyrer.

Vegasbaby
06-01-2012, 18:24
Kan jeg spørre hvilken Bohus dette var?

Dag Viking
06-01-2012, 18:58
Skøyen. Var ikke klar over det før jeg så merket på kort-automaten.

SudCaravelle
06-01-2012, 19:02
Jeg snakket med SAS kundesenter i dag om en reise, hvor jeg samtidig stilte et "vanlig" eurobonusspørsmål og det kom det opp i systemet hennes at her kan du bruke to for en bonusen din fra AmEx uten at jeg hadde nevnt hverken CT eller AmEx.

Da ser det ut som dette blir mindre komplisert enn fryktet. Jeg får forøvrig ikke brukt min CT(er) og desverre men forståelig nok så kan disse ikke overføres eller spanders bort.

Vegasbaby
06-01-2012, 19:32
Skøyen. Var ikke klar over det før jeg så merket på kort-automaten.

Takk! Da blir det kanskje ny sofa snart!

marekbz
06-01-2012, 21:23
Selgeren uffet seg når jeg betalte meg Am-Ex, de hadde visst så høye gebyrer.

Er det noen som egentlig vet hvor mye gebyr de tar? Kan det være SÅ mye mer enn VISA og MC? Er dette bare etterhvert blitt et usant rykte?

Jeg skjønner ikke at butikkene er så "i mot" AMEX. I lengden vil flere aksepterte kort i en butikk, øke omsetningen (jeg har ikke noe dekning for å si det, vet bare at jeg selv unngår plasser som kun tilbyr Bank Accept, for eksempel).

Bevisste forbrukere leter og velger utsalgssteder basert på den største fordelen de får med et gitt kort... men jeg er redd det er for få av oss.

Håper likevel selv på en økning i brukersteder, her til lands spesielt.

En annen ting; hvorfor ikke chip? Jeg har sett AMEX kort med chip. Selv bildet av AMEX kortet øverst til venstre på den norske siden (http://www.americanexpress.com/norway/homepage.shtml) har chip.

Robbiedeluxe
06-01-2012, 22:23
BankAxept tar rundt 10-20 øre for hver transaksjon, mens AmEx tar opp mot 3%.

Av hele transaksjonen.

Chriscross
07-01-2012, 07:10
BankAxept tar rundt 10-20 øre for hver transaksjon, mens AmEx tar opp mot 3%.

Av hele transaksjonen.

Før tror jeg det faktisk var opp mot 5%.

Rart om Amex ikke har chip siden det det er fra Dnb. Mitt engelske amex har til og med det.

tamtamm
07-01-2012, 13:28
Drev en butikk for bortimot 10 år siden, da var Amex det dyreste kredittkort selskapet å ha og de som tok mest av provisjonen. Mener å huske at de da tok 5% av hver transaksjon.

Fnate
07-01-2012, 13:46
Drev en butikk for bortimot 10 år siden, da var Amex det dyreste kredittkort selskapet å ha og de som tok mest av provisjonen. Mener å huske at de da tok 5% av hver transaksjon.

Dette varierer voldsomt og, jeg tror, det er bransje/volum/tibyder variasjoner. Man tar det brukerstedet i utgangspunktet er villige til å betale. Jeg har sett det betydelig lavere enn tallet du gir, og det er ikke så fryktelig mye dyrere enn f.eks Mastercard.

Utfordringen for brukerstedene er jo at man må regne på hvor mange salg man faktisk taper på å ikke ta kortet. Hvor mange vil FAKTISK velge å ikke handle om man ikke kan bruke kredittkortet sitt, målt opp mot den ekstra kostnaden man får.

Om man tar kredittkort vil det være en del kunder som velger å bruke det bare fordi det er tilgjengelig. De hadde ellers gjennomført handelen med vanlig debetkort.

Lang post, men dette er interessante regnestykker som jeg har drevet mye med i tidligere år.

tamtamm
07-01-2012, 13:52
Ja ser poenget. Det er nok det den vurderingen de fleste butikkene gjør seg basert på hva som selges og inntening. De fleste som har Amex i Norge har nok også andre kort.
Det tilbudet jeg fikk av Amex i sin tid var nok basert på nystartet butikk innen import av møbler. Så det var nok ikke det beste tilbudet de kunne gi.

oskars
20-01-2012, 19:57
Etter å ha forkastet to forsøk fra SAS på å pushe AmEx Platinum som DM, ble jeg i dag oppringt av en selger. Han overbeviste meg om at 12000 bonuspoeng var en greid deal for for 850,-

I samtalen hadde jeg også noen spørsmål og vil gjerne verifisere med dere om vedkommende ga riktige svar:

Spm: Jeg er i dag EBG, vil jeg miste noen av fordelene i AmEX Platinum dersom jeg blir "degradert" til EBS?
Svar: Nei, du beholder fordelene i Platinum uavhengig av Eurobonus nivå

Spm: Som EBG må man ha gyldig dagsbillett med Star Alliance for å få tilgang til SAS Business Longue på OSL, trenger man ikke dette om man har AmEx Platinum? Altså dersom jeg flyr med f.eks. Norwegian denne dagen vil jeg fortsatt få tilgang til Lounge (og gjerne gold longue)?
Svar: Du trenger ingen dagsaktuell billett i SA for å få tilgang så lenge du har AmEx Platinum

Andre spørsmål:
1. Pongene man oppnår ved kjøp (20%) er de kun bonuspoeng eller teller de som grunnpoeng også?
2. Hva er det som avgjør hvilket nivå av EB AmEx kortet man får aksept for?
3. Kan man bli nedgradert fra Platinum nivået dersom man, hypotetisk sett, skulle slutte å fly SAS, med unntak av bonusflygninger?

JoeW
20-01-2012, 20:14
Spm: Som EBG må man ha gyldig dagsbillett med Star Alliance for å få tilgang til SAS Business Longue på OSL, trenger man ikke dette om man har AmEx Platinum? Altså dersom jeg flyr med f.eks. Norwegian denne dagen vil jeg fortsatt få tilgang til Lounge (og gjerne gold longue)?
Svar: Du trenger ingen dagsaktuell billett i SA for å få tilgang så lenge du har AmEx Platinum

Det stemmer jo ikke -- da man med AmEx Plat ikke har tilgang til SAS Business Lounge eller andre Star Alliance lounger -- men PP med betaling.

Andre spørsmål:
1. Pongene man oppnår ved kjøp (20%) er de kun bonuspoeng eller teller de som grunnpoeng også?Ekstrapoeng.
2. Hva er det som avgjør hvilket nivå av EB AmEx kortet man får aksept for? Utgangspunktet er vel inntekt etc -- har intet med flyaktivitet å gjøre.
3. Kan man bli nedgradert fra Platinum nivået dersom man, hypotetisk sett, skulle slutte å fly SAS, med unntak av bonusflygninger?Platinum-nivået har intet med antall flyvninger eller flyaktivitet å gjøre.

Someone
20-01-2012, 21:36
Det stemmer jo ikke -- da man med AmEx Plat ikke har tilgang til SAS Business Lounge eller andre Star Alliance lounger -- men PP

Og om uansett ikke finnes på Oslo

Og som JoeW er inne på, AmEx kortet har ingenting med status hos Eurobonus å gjøre

dotten33
20-01-2012, 23:22
Jeg skal reise til USA i 4 måneder nå. Bestilte meg SAS EuroBonus Platinum Card på onsdag.
Noen som vet dette med leveringstid på kortet? I mailen står det ca. 1 uke. Noen som har erfaring med at dette kan ta lengre/kortere tid? Avreise er kommende onsdag.

Takk for eventuelt svar.

BårdK
21-01-2012, 02:25
Velkommen på forumet, dotten33. Kan du ikke bare ettersende post til USA?

Vegasbaby
21-01-2012, 08:57
Jeg skal reise til USA i 4 måneder nå. Bestilte meg SAS EuroBonus Platinum Card på onsdag.
Noen som vet dette med leveringstid på kortet? I mailen står det ca. 1 uke. Noen som har erfaring med at dette kan ta lengre/kortere tid? Avreise er kommende onsdag.

Takk for eventuelt svar.

En bekjent bestilte det 1. jan og mottok det 13. jan, så det skal nok dessverre holde hardt.

dotten33
23-01-2012, 20:03
Takker for svar. Da må jeg få ettersendt det. Typisk at de skriver ca. 1 uke men at det egentlig tar 2 uker. Men det er lov å håpe så jeg slipper å ettersende. Bare ekstra styr.

Vegasbaby
25-01-2012, 20:36
Nyoppdagede brukersteder: Advance.no (elektronikk) og Vic Oslo City (klær).

Fly med oss
25-01-2012, 21:50
Jeg mener jeg så AmEx-logoen hos Ica Gourmet på Aker Brygge i dag.

SudCaravelle
25-01-2012, 22:24
Jeg mener jeg så AmEx-logoen hos Ica Gourmet på Aker Brygge i dag.

De fleste ICA tar AmEx.