PDA

View Full Version : American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Pages : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11

Helikopter
16-07-2015, 09:46
Tenkte å bestille noen skolebøker hos ark.no men dem tar ikke amex
kan jeg velge faktura å betale den med amex kortet i nettbanken ?
visst ikke noen tips til andre plasser som jeg kan betale med amex kortet for å handle bøkene ?

Sjekk ut tanum og norli. Ikke mulig å betale med amex i nettbanken.

hifiman
19-07-2015, 08:46
takk men sjekket begge og de tar kun visa eller mc på nettbutikken ihvertfall

hanschristian
20-07-2015, 09:29
Jeg skal ut og reise i 130 dager, og har betalt min RTW billett med mitt EB Amex. Jeg har snakket med kundeservice hos dem, og de tilbyr muligheten for å utvide denne forsikringen til å gjelde for hele reisen, og ikke bare for 90 dager som ligger som standard for forsikringen.

Er det noen som har erfaring med dette?

Mitt alternativ er å bruke Gouda sin forsikring som er laget spesielt for lange reiser. Før jeg setter opp mine matriser for de ulike fordelene og ulempene med de to polisene satt opp mot hverandre, ville jeg satt stor pris på litt ekte erfaringer fra dere her inne. Ikke minst på hvilken behandling dere har fått fra henholdsvis Amex forsikringen VS Gouda.

jamesclandestine
26-07-2015, 10:11
Hei,

Kan companion billetten brukes via familiekontoen når receiveren holder CTen?

Takk

chrisljo
26-07-2015, 12:18
Hei,

Kan companion billetten brukes via familiekontoen når receiveren holder CTen?

Takk

Poengene og CT må være på samme konto, men hvem som helst kan reise med billetten.

jamesclandestine
26-07-2015, 12:33
ok. når jeg åpner en familiekonto, blir min konto (hvor CT er reg) da mottakerkto eller dannes det en helt ny en, som f. eks. hos aegeans together account?

rkvalvaa
26-07-2015, 12:43
ok. når jeg åpner en familiekonto, blir min konto (hvor CT er reg) da mottakerkto eller dannes det en helt ny en, som f. eks. hos aegeans together account?

Om du setter din konto som mottakerkonto, så overføres alle poeng fra familien til deg den 8. hver måned, ingen ny konto som opprettes :-)

jamesclandestine
26-07-2015, 13:01
utmerket! takk

LNv22
26-07-2015, 17:40

Begge disse tar AmEx i butikk - i alle fall Universitetsgaten og Karl Johan.

CaptainMorgan
27-07-2015, 22:26
Jeg har per dags dato et SAS American Express Classic kort. Da jeg skal øke omsetningen betraktelig (ca 450 000 ila 1 år) ønsker jeg å skaffe meg AmEx Platinum.

Noen som vet om jeg får 12 000 poeng i velkomstgave selv om jeg har AmEx Classic fra før? - Skal selvfølgelig si opp Classic-kortet før jeg søker.

Og er det fortsatt halv pris på årsavgiften det første året? SAS opplyser nemlig om dette her http://www.sas.no/eurobonus/opptjen-poeng/kombinertkort/
men på disse sidene står det ingenting om årsavgiften http://www.sas.no/Templates/FlexiblePage.aspx?id=216858

KristianSk
27-07-2015, 22:40
Noen som vet om jeg får 12 000 poeng i velkomstgave selv om jeg har AmEx Classic fra før?

Du skal egentlig ikke få det, men jeg fikk.

Slike beløp lønner det seg uansett å omsette på Platinum, velkomstgave og halv årsavgift eller ikke.

ma-are
28-07-2015, 09:28
Jeg oppgraderte fra Premium til Platinum for noen måneder siden. Forsøkte først å gjøre det via nettet, og det stod da ingenting om halv årsavgift eller poeng. Pga problemer med nettregistreringen fikk jeg tilsendt et papirskjema. Her stod det at jeg skulle få både poeng og halv pris. Etter at jeg fikk kortet dukket 12.000 poeng opp, mens de trakk full årsavgift. Gjorde dem oppmerksomme på dette og fikk tilbakebetalt halve årsavgiften. Mulig jeg var heldig...

Fly med oss
28-07-2015, 09:35
Jeg oppgraderte fra Premium til Platinum for noen måneder siden. Forsøkte først å gjøre det via nettet, og det stod da ingenting om halv årsavgift eller poeng. Pga problemer med nettregistreringen fikk jeg tilsendt et papirskjema. Her stod det at jeg skulle få både poeng og halv pris. Etter at jeg fikk kortet dukket 12.000 poeng opp, mens de trakk full årsavgift. Gjorde dem oppmerksomme på dette og fikk tilbakebetalt halve årsavgiften. Mulig jeg var heldig...

Nå har jeg hatt Platinum-kort siden det ble introdusert (i 2011?), og de har aldri klart å få til det med årsavgiften. Den blir trukket hvert år, selv om jeg av ulike årsaker har hatt rett til halv eller ingen årsavgift gjennom disse årene. Nå senest i juni i år, hvor de trakk full årsavgift til tross for at jeg har hatt diamantstatus hos SAS siden det ble introdusert i fjor. Det blir med andre ord en årlig telefon til Amex/DNB for å få ordnet opp.

TOS_EBG
28-07-2015, 12:00
Nå har jeg hatt Platinum-kort siden det ble introdusert (i 2011?), og de har aldri klart å få til det med årsavgiften. Den blir trukket hvert år, selv om jeg av ulike årsaker har hatt rett til halv eller ingen årsavgift gjennom disse årene. Nå senest i juni i år, hvor de trakk full årsavgift til tross for at jeg har hatt diamantstatus hos SAS siden det ble introdusert i fjor. Det blir med andre ord en årlig telefon til Amex/DNB for å få ordnet opp.
En epost til kundeservice gjør samme nytten.

jamesclandestine
02-08-2015, 10:39
Hva i all verden har skjedd hos affinion? Siden jeg ble medlem for noen år siden har jeg brukt conciergen noen få ganger per år for restaurant, hotell, fly og enkelte spesielle ting. Vanlig prosedyre er enten å ringe, eller sende mail, så komme en kvittering og i løpet av to tre dager en booking.

Nå skulle jeg til thailand i november og var ute etter billige biz billetter og sendte en mail (etter over ett år uten å bruke dem. INGEN svar før dag 3. og da leser jeg med forbauselse:

Hei
Du skal kontekte reiseservice på 22983510. Du kan også logge deg inn på travelprivilegesnorway.com

Mvh

Wtf? Nettsiden har vel ingenting med flyreiser å gjøre og hva et frekt svar.

Er det noen her som har amex plat som saga kunde? Tilbyr dem den internasjonale amex travel service og FHR? Hørte de bruker en annen concierge og..

Helikopter
06-08-2015, 07:05
Er det bare jeg som ikke skjønner hvordan nettbanken til Amex fungerer?
Jeg har akkurat betalt skolepenger, da overførte jeg 40.000 til kontoen min. Da stod den plutselig som bokført -40.000 før jeg hadde betalt. Når skolepengene var trukket stod det 5000kr ish i bokført saldo. Uten noen minus.

På fakturaen min som må betales 15.08 står det Nytt skyldig beløp: -765,11.
Jeg satte da for morro skyld over 1000kr og nå har jeg bokført saldo på -1000kr ca. Betyr dette at jeg har 10.000kr (kredittgrensen min) + 1000kr disponibelt?

Før har jeg bare satt over litt i her og der når lønnen kom, men nå er jeg student i utlandet å må roe ned kortbruken.

FQTV
06-08-2015, 07:34
Minus betyr tilgode til deg. Du har altså innbetalt for mye.

hifiman
06-08-2015, 08:15
kan man overføre penger fra amex til sin egen bank konto ?

blokhus
06-08-2015, 12:00
Hva i all verden har skjedd hos affinion? Siden jeg ble medlem for noen år siden har jeg brukt conciergen noen få ganger per år for restaurant, hotell, fly og enkelte spesielle ting. Vanlig prosedyre er enten å ringe, eller sende mail, så komme en kvittering og i løpet av to tre dager en booking.

Nå skulle jeg til thailand i november og var ute etter billige biz billetter og sendte en mail (etter over ett år uten å bruke dem. INGEN svar før dag 3. og da leser jeg med forbauselse:

Hei
Du skal kontekte reiseservice på 22983510. Du kan også logge deg inn på travelprivilegesnorway.com

Mvh

Wtf? Nettsiden har vel ingenting med flyreiser å gjøre og hva et frekt svar.

Er det noen her som har amex plat som saga kunde? Tilbyr dem den internasjonale amex travel service og FHR? Hørte de bruker en annen concierge og..

Affinion er ikke verdt en eneste krone mener jeg personlig. Har stort sett bare fått ubrukelige svar. AMEX PLAT (skikkelig) er en helt annen service. De gjør det som jeg hadde forventet at affinion skal kunne løse. Jeg har AMEX ICC card,så usikker på om DnB bruker samme (basert i UK), eller om det bare er den vanlige affinion.

Insomnia4u
11-08-2015, 19:36
Blir EBD i løpet av august. Noen som vet om de kutter til "halv årsavgift", eller gjelder det først året etter? Altså at en får gratis årsavgift

BGOflyer
11-10-2015, 19:44
Er det noen søm vet hvilket medlemsnivå man får på Priority Pass som Amex Eurobonus Platinum kunde? Må jeg betale for loungene eller er det inkludert noen gratis besøk!? Skal innom FRA på tirsdag og er nylig nedgradert....

sexten
11-10-2015, 20:37
Er det noen søm vet hvilket medlemsnivå man får på Priority Pass som Amex Eurobonus Platinum kunde? Må jeg betale for loungene eller er det inkludert noen gratis besøk!? Skal innom FRA på tirsdag og er nylig nedgradert....

Du får det heilt basic medlemsnivået, som gjer at du får lov til å kjøpa lounge-access.
Eg har kasta kortet, så veit ikkje om det stod noko navn på medlemsnivået, men det var eit svart kort med gullskfrift.

BGOflyer
12-10-2015, 11:22
hehe, da skal jeg kaste det jeg og :)
det står ikke noe om nivå på selve kortet...

lutt
12-10-2015, 16:34
Dere som kaster PriorityPass'et fra AMEX, har dere andre muligheter for å komme inn på lounger når billett/medlemsskap ikke gir tilgang? Eller synes dere bare det ikke er verdt prisen?

Skal sies at jeg aldri har brukt det selv, men har vært tilfeller før jeg fikk kortet hvor jeg kunne vurdert det...

Kjeksen
12-10-2015, 16:42
Jeg beholder kortet og tar det med på tur om jeg kan komme borti situasjoner hvor det er eneste mulighet. Da er det bedre å betale 250kr eller hva det er for å slippe inn i en lounge. Kan fort være en meget grei "investering"

Insomnia4u
12-10-2015, 19:13
Jeg beholder kortet og tar det med på tur om jeg kan komme borti situasjoner hvor det er eneste mulighet. Da er det bedre å betale 250kr eller hva det er for å slippe inn i en lounge. Kan fort være en meget grei "investering"

Enig. Trodde heller ikke jeg skulle få bruk for det, men angret bittert da det lå hjemme, og jeg måtte sitte i Beirut´s røykfylte og utrivelige *A-Lounge. På den andre siden av terminalen er en stor og behagelig Priority Pass/Sky Alliance Lounge. Har husket kortet siden.

jamesclandestine
13-10-2015, 17:44
Noen spm angående innhenting av reiseruten: Jeg skal for første gang i mange år benytte meg av deutsche bahn. Har kjøpt billett til rabattert pris, som da er knyttet til tog, dvs jeg må reise med toget er jeg booked på. Hvis (og det skjer meeeget ofte) tog 1 er forsinket har jeg høy sannsynlighet for å miste tog 2. Med denne billetten ville bahn måtte skaffe ny billett til meg (jeg kan ikke bare hoppe på nestmulig tog). I praksis er dette tungvint og koster mye tid.

Spm altså om jeg kan bestille ny billett til tog x (som skal tas i stedet for tog 2) hvis jeg går glipp av connection ved første stopp. Dekker "innhenting av reiserute" dette?

sabergum
13-10-2015, 21:07
Spm altså om jeg kan bestille ny billett til tog x (som skal tas i stedet for tog 2) hvis jeg går glipp av connection ved første stopp. Dekker "innhenting av reiserute" dette?

I utgangspunktet ja, men vilkårene har minstekrav til overgangstid og/eller forsinkelsens størrelse. Med togreiser er det typisk så korte overgangstider at forsikringen ikke vil dekke det (og uansett dekker DB det).

lutt
14-10-2015, 01:58
Prioritypass: Viser seg at PP har lansert en app hvor man slipper å ha med plastikken, men hvor det er nok med denne appen med brukernavn/passord og strekkoden som vises for medlemmer flest.

Men, ikke for oss med Norsk AMEX Plat. Og en haug andre som har fått PP via betalingskort.

Hva i alle verden er unnskyldningen for at nettopp denne gruppen MÅ ha med plastikken og ikke kan klare seg utelukkende med en app?

Helikopter
12-11-2015, 11:52
Noen som vet om det blir gebyr på uttak i minibank selv om man har pluss på kortet?

Chr1st1an
16-11-2015, 16:09
Er det bare jeg som ikke skjønner hvordan nettbanken til Amex fungerer?
Jeg har akkurat betalt skolepenger, da overførte jeg 40.000 til kontoen min. Da stod den plutselig som bokført -40.000 før jeg hadde betalt. Når skolepengene var trukket stod det 5000kr ish i bokført saldo. Uten noen minus.

Finnes det en mulighet for å betale regninger med en Amex nettbank? Får man da EB poeng for dette?

ToreD
16-11-2015, 22:37
Finnes det en mulighet for å betale regninger med en Amex nettbank? Får man da EB poeng for dette?

Nei, ingen poeng

Chr1st1an
17-11-2015, 12:56
Nei, ingen poeng

Hva er da oppsiden?

FQTV
17-11-2015, 14:11
Bruk av kort i betalingsterminal eller ved kjøp på Internett.

Minibank og regninger gir ikke poeng.

Upsaker
17-11-2015, 18:40
Hva er da oppsiden?

Fordelen, om du vil kalle det det, er vel å kunne utsette betalingen av regninger.

jamesclandestine
20-11-2015, 16:08
https://www.americanexpress.no/

New look :)

MCO-WDW
20-11-2015, 17:35
Fikk netopp brev fra DNB.
175% prisøkning på SAS EuroBonus Classic Card fra 2016.
Opp fra 150kr i året til 399kr.
DNB trenger vist mere penger.

kosvines
20-11-2015, 20:06
Fikk samme brev. Kommer til å si opp kortet. Kan ikke se at årsavgiften på noen av kortene er verdt det.

Upsaker
20-11-2015, 20:52
Hvordan blir årsavgiften på sølv og platinum?

kosvines
20-11-2015, 21:15
1200,- for premium og 1700,- for platinum.

Upsaker
20-11-2015, 22:02
1200,- for premium og 1700,- for platinum.

Likt som tidligere med andre ord?

A346
11-12-2015, 08:52
Har en forholdsvis normal lønnsinntekt og et "passe" stort boliglån som alle andre - vil jeg kvalifisere for Premium? Muligheten for CT frister selvfølgelig, og med noe jobbreising, utlegg for jobb og private innkjøp blir det lett en omsetning på over 100' per år på kortet.

Sign on bonusen er i dag på 6000 poeng. Er dette ok eller kan det komme kampanjer? Mener også jeg har sett halv kortpris første år - er det noe som dukker opp fra tid til annen?

sabergum
11-12-2015, 09:26
Har en forholdsvis normal lønnsinntekt og et "passe" stort boliglån som alle andre - vil jeg kvalifisere for Premium? Muligheten for CT frister selvfølgelig, og med noe jobbreising, utlegg for jobb og private innkjøp blir det lett en omsetning på over 100' per år på kortet.

Jeg er i ca. samme situasjon og fikk Premium uten spørsmål. Hadde riktignok Amex Gold i et par år i forkant, i tillegg til at jeg er totalkunde hos DNB som sikkert teller positivt i form av at de har litt historikk på meg.

ErlA
14-12-2015, 11:59
Premium er ganske enkelt å få, og dersom man får avslag på platinum kjører man bare premium i 6måneder i forkant, så får man fort platinum også.

sabergum
14-12-2015, 12:25
Noen som vet om det er mulig å booke CT på SK codeshare hvis man oppgraderer til Platinum etter at CT er utstedt?

Eriksan
14-12-2015, 15:33
Bonusbilletter bookes aldri på codeshare. Regner med at tenker på bonusbilletter med *A partnere, CT utstedes med de vilkår og rettigheter som hører til kortet på utstedelsesdato.

sabergum
18-12-2015, 16:03
Bonusbilletter bookes aldri på codeshare. Regner med at tenker på bonusbilletter med *A partnere, CT utstedes med de vilkår og rettigheter som hører til kortet på utstedelsesdato.

Ja, det var *A jeg mente. Jeg har nå oppgradert til Platinum etter at omsetningskravet var nådd, men før CT har blitt utstedt. Fikk nettopp bekreftet fra Amex Medlemsservice at jeg vil få CT på Platinum-vilkår :)

RobertH
18-12-2015, 18:09
Fikk innvilget platinum, men har avbestilt det før det kom... har ventet over en uke, og når jeg ringte fikk jeg beskjed om at kortet ennå ikke var sendt til produksjon. Som Egon Olsen så treffende uttrykte det: "Ammmatører og hengerumper!" Jeg ba damen pent om å annullere kortet - denne typen "premium"-produkter klarer jeg meg fint uten.

erlendag
22-12-2015, 18:10
Ifølge Amexs nettsider (https://www.americanexpress.no/for-medlemmer/medlemstilbud/tilgang-til-sas-lounges/) koster det kun kr 109 for tilgang til SAS-loungen med SAS Plat. Sjekket med kundeservice, de bekreftet skriftlig at prisen er riktig. Løp og kjøp.

Mekum
27-12-2015, 19:08
Mulig jeg misforstår, men er det slik at å søke seg til et Amex platinum er noe helt annet enn for andre kredittkort? Hva er i så fall kriteriene for å få, utover å være kredittverdig?

ToreD
27-12-2015, 21:33
Inntekt på minimum ca 650-700 er det generelle kravet

ErlA
28-12-2015, 14:55
Mulig jeg misforstår, men er det slik at å søke seg til et Amex platinum er noe helt annet enn for andre kredittkort? Hva er i så fall kriteriene for å få, utover å være kredittverdig?

Ja de stiller krav til inntekt. Dersom man får avslag første gang er trikset å kjøre premium kortet en periode på 4-6måneder, for å så søke igjen. Da får man somegel innvilget det.

sail4fun
31-12-2015, 09:13
Oppdaget at jeg var rundt 7000,- fra 100KNOK omsetning . Trengte noe minne og en SSD disc , jaggu ikke lett å få kjøpt dette i Norge med AMEX kort...,
Men en ny Nespresso maskin, minne og SSD disc ble bestilt så får vi se om vi får inne faktura på rett år...

jjessen
31-12-2015, 11:15
Oppdaget at jeg var rundt 7000,- fra 100KNOK omsetning . Trengte noe minne og en SSD disc , jaggu ikke lett å få kjøpt dette i Norge med AMEX kort...,

Men en ny Nespresso maskin, minne og SSD disc ble bestilt så får vi se om vi får inne faktura på rett år...

Har du bestilt idag får du det neppe på faktura i år da nettbutikker først gjør trekket samme dag som varen sendes fra lager.

Peppep
01-01-2016, 18:39
Elkjøp/Lefdal tar AmEx i nettbutikkene (via PayPal).

view
01-01-2016, 20:05
Elkjøp/Lefdal tar AmEx i nettbutikkene (via PayPal).

Er det noen merkostnader for bruker å betale slik med Amex?

Peppep
01-01-2016, 20:30
Nei.

(Ekstra tegn pga tullete minimumslengde på innleggene.)

Insomnia4u
02-01-2016, 11:11

I utlandet har amex ofte litt høyere kurs bakt inn i varekjøpene ift visa/amex. Jeg handlet to par sko i to omganger samme dag med amex og mastercard. MC viste billigere kurs.

Er sikkert flere her som kan si mer om dette, men mener jeg har sett andre poster som bekrefter. Om det er hver gang eller tilfeldig vet jeg ikke, men jeg bruker amex mye pga CT og EB-poeng.

sabergum
02-01-2016, 21:47
Var begge transaksjoner i lokal valuta? Både SAS Amex og de fleste MC har 1,75% påslag på offisiell kurs, så det skal i utgangspunktet ikke være noen forskjell med mindre brukerstedet har belastet deg i NOK med sin egen kurs.

Insomnia4u
03-01-2016, 17:08
Var begge transaksjoner i lokal valuta? Både SAS Amex og de fleste MC har 1,75% påslag på offisiell kurs, så det skal i utgangspunktet ikke være noen forskjell med mindre brukerstedet har belastet deg i NOK med sin egen kurs.

Det var i lokal valuta ja HKD. Er klar over forskjellen.

Sykkelthor
04-01-2016, 08:58
Er det noen som vet om poengopptjening og omsetning mot CT regnes fra fakturabeløp eller total omsetning på kortet? Jeg var litt for pesimistisk / edruelig da jeg satt kredittgrensen på kortet mitt.,men i stedet for å øke den har jeg enn så lenge bare sørget for å gjøre ekstra innbetalinger etterhvert som jeg bruker kortet. Hvis poengopptjening skjer basert basert på fakturabeløp i stedet for omsetning får jeg kanskje sose meg til å øke kredittgrensen.

JanFredrikB
04-01-2016, 10:04
Er det noen som vet om poengopptjening og omsetning mot CT regnes fra fakturabeløp eller total omsetning på kortet? Jeg var litt for pesimistisk / edruelig da jeg satt kredittgrensen på kortet mitt.,men i stedet for å øke den har jeg enn så lenge bare sørget for å gjøre ekstra innbetalinger etterhvert som jeg bruker kortet. Hvis poengopptjening skjer basert basert på fakturabeløp i stedet for omsetning får jeg kanskje sose meg til å øke kredittgrensen.
Heldigvis omsetning, noe annet hadde vært ganske tåpelig!

Orbiter
04-01-2016, 10:51
Jeg var litt for pesimistisk / edruelig da jeg satt kredittgrensen på kortet mitt.,men i stedet for å øke den

Du kan få økt kredittkrensen med inntil 50.000kr via telefon. Skal du øke mer enn dette så må de gjøre ny kredittvurdering og litt mer, men inntil 50k fikk jeg økt via telefon og saksbehandleren opplyste at det var så mye han kunne gjøre på telefon.

Du kan forøvrig bruke mer enn det kredittgrensen er på, det som er viktig med kredittgrensen er at du ikke kan ha mer enn dette utestående når regningen er betalt. Akkurat hvor mye over du kan gå vil de neppe ut med, men i alle fall 30k over er helt innenfor.

3cseat
04-01-2016, 10:52
I utlandet har amex ofte litt høyere kurs bakt inn i varekjøpene ift visa/amex. Jeg handlet to par sko i to omganger samme dag med amex og mastercard. MC viste billigere kurs.

Er sikkert flere her som kan si mer om dette, men mener jeg har sett andre poster som bekrefter. Om det er hver gang eller tilfeldig vet jeg ikke, men jeg bruker amex mye pga CT og EB-poeng.

Min erfaring er den samme. Dette kan kanskje variere avhengig av hvilken avtale du har, men min erfaring er DC, Visa, MC og AMEX i den rekkefølgen, dvs DC har som regel den beste kursen med de avtalene jeg har. Vil dog gjøre obs på at det er noen år siden sist jeg tested dette med transaksjoner på alle kort samme dag i samme valuta, så det kan hende dette har endret seg

bmgzor
04-01-2016, 11:52
Akkurat hvor mye over du kan gå vil de neppe ut med, men i alle fall 30k over er helt innenfor.

Når jeg skulle bruke veldig mye på kortet for noen mnd siden fikk jeg beskjed om at jeg kunne bruke 100% over kredittgrensen automatisk. Min grense er 100 000 så totalt 200 000 før det ble stopp.

Trengte jeg mer var det bare å gi beskjed så skulle de åpne opp pr transaksjon.

sabergum
05-01-2016, 17:07
Etter bestilling av SAS Amex Platinum har jeg til nå mottatt totalt fire kort. To helt identiske Amex-kort, i tillegg til "velkommen til Eurobonus"-brev og blått kort med mitt medlemsnummer som jeg har hatt siden 2001, samt det mest interessante - et sølvkort med mitt EBB-nummer. Mye kan tyde på at DNB IT har arbeidet litt for tett med SAS IT :-)

Kan dette sølvkortet med EBB-nummer brukes til noe?

sail4fun
21-01-2016, 19:14

:) , det holdt gitt , DNB melder at jeg får CT'n i begynnelsen av februar. :spin

BårdK
21-01-2016, 19:34
Når legger de fleste ut awardbilletter? Søker for neste jul og finner en del utreiser rundt 20. desember, men nada tilbake rundt 30. desember.

Tornerose
21-01-2016, 19:49
Når legger de fleste ut awardbilletter? Søker for neste jul og finner en del utreiser rundt 20. desember, men nada tilbake rundt 30. desember.

Tror de sa det var 340 dager før de la ut bonusbilletter hos Sas. Til Boston og Miami har de nettopp lagt ut.

BårdK
21-01-2016, 21:00
Takk Tornerose, det ser ut til å stemme også for andre *A selskaper.

Chr1st1an
02-02-2016, 17:28
Kom over en reklame på baksiden av et sas magasin hvor det stod at man kunne få duplikatkort av sas amex kortet slik at samboer også kan opptjene poeng og omsetning mot CT.
Da jeg har ringt å spurt om dette for 1 år siden ble jeg noe forbannet da jeg nå så dette, men etter en liten mail til amex kom det frem at dette bare gjaldt Sverige.
Det stod selvfølgelig i liten skrift i reklamen....

Noen som vet noe om dette er tiltenkt innført i Norge og hvorfor det ikke er mulig i Norge nå?

TommyL
02-02-2016, 19:15
Jeg håper også at dette kommer snart.

GT007
02-02-2016, 23:45
CT spørsmål.
Selvsagt nesten umulig å finne en T/R med SAS i biz. Mitt spm er: viss eg booker SAS ene veien og for eksempel Thai andre veien, halveres da skatter og avgifter. SAS tar jo nesten ikkje skatter, mens Thai tar MYE!

TommyL
03-02-2016, 01:08
Ja det gjør de.

GT007
04-02-2016, 19:34
Booket CT tur i biz med følgende Routing, OSL-ARN-HKG med SAS,
HKG-BKK-KBV-BKK-FRA-OSL med Thai
Ble 3500,- i skatter per person
Har 1 dag i HKG og 1 dag i BKK, sol og bad i KBV resten av turen
Agenten prøvde seg med at det ikkje var lov å fly omveien om HKG, men det gikk til slutt. Sparte nok totalt 2-3000 ved å fly SAS på tur ned

sabergum
09-02-2016, 20:05
Flere enn meg som ikke har fått Eurobonus-poeng fra januarfakturaen? Jeg hadde i overkant av 14.000 poeng opptjent i januar, men har ennå ikke fått de inn på kontoen (fakturadato 26.01). Sendte en mail til Amex support i dag, og fikk følgende svar:

"Det har dessverre vært problemer med kjøring av Eurobonuspoeng til SAS så de er dessverre satt på vent til neste fakturakjøring. Vi beklager ulempen dette medfører."

Dette virker litt merkelig - og helt håpløst. Spesielt når de 14.000 poengene er omtrent akkurat det jeg mangler på en finfin CT-booking i april med 2 ledige plasser i skrivende stund...

jjessen
09-02-2016, 20:47
Har fått mine poeng for Januar godskrevet 28. Januar.

djiis
16-02-2016, 12:52
Hei,

Hvilke regler / vilkår gjelder ved oppgradering av kort (EB Classic Am Ex -> EB Premium/Platinum Am Ex)? Får en poeng i velkomstgave ved oppgradering, eller gjelder det kun ved første kort? Også, kjøres det fortsatt kampanjer med redusert årsavgift ved signering av nytt kort?

miura
16-02-2016, 23:52
Hei,

Hvilke regler / vilkår gjelder ved oppgradering av kort (EB Classic Am Ex -> EB Premium/Platinum Am Ex)? Får en poeng i velkomstgave ved oppgradering, eller gjelder det kun ved første kort? Også, kjøres det fortsatt kampanjer med redusert årsavgift ved signering av nytt kort?
Hvis det er mindre enn 12 måneder siden du fikk Classic er det lite sannsynlig at du får velkomstpoeng på nytt. Man skal i utgangspunktet ikke få det men det er flere rapporter om folk som har fått det.

Ingen kampanjer på halv årspris første året nå, SAS fjernet det fra sine sider i desember og selgerne på OSL tilbyr heller ikke dette (Platinum).

Chr1st1an
22-02-2016, 18:13
Forresten noen som har klart å skaffe et ekstra amex platinum til samboer selv uten at samboer oppfyller krav til inntekt?

Besvarer mitt eget spørsmål;

SAS har tidligere hatt sperrer for at man skal kunne ha duplikatkort av SAS AMEX. Dette har blitt løst og ballen ligger nå hos DNB for at de skal gjøre sine it systemer klare for duplikatkort.
Siden dette fungerer i Sverige vil det (forhåpentligvis) ikke være lenge til før DNB ordner det her på berget. Signalene fra AMEX-DNB var at noe burde skje i år.

Det finnes derimot en "walk-around"!
Om man har SAS AMEX platinum får man en ekstra god pris på AMEX Gold. (300,- per år)
Dette kortet gir også 20eb/100,- OG man kan få duplikatkort til samboer.
Til info får man også sign-on bonus på 50.000 AMEX poeng ved å bestille kortet. Det tilsvarer 10.000 eb poeng.
Man kan altså få det originale AMEX kortet til en meget gunstig pris og mulighet for opptjening av bonuspoeng som også kan overføres til BA, Sherwood, Jumeirah+++.

Den eneste negative tingen er at man ikke tjener opp CT billett på AMEX gold. Men det er sikkert en del av oss her inne som omsetter for en del mer enn 100k i året på SAS AMEX, så da er det bare å bruke SAS AMEX frem til 100k, så AMEX gold på resten! ;-)

NorPlay
15-03-2016, 10:47
Før helgen fikk jeg brev med tilbud om oppgradering til AmEx Platinum. I brevet stod det at jeg var forhåndsgodkjent, og dersom jeg takket ja til oppgradering, ville jeg få halv pris første året samt få være med i trekningen av 100k EB-poeng. Jeg har hatt Premium-kort i 3-4 år nå.

Jeg har tidligere søkt 2 ganger om oppgradering, og fått avslag begge gangene.

Er det andre på forumet som har fått dette tilbudet?

BårdK
15-03-2016, 10:50
Har hatt Plat siden begynnelsen og derfor naturlig nok ikke mottatt tilbudet, men det er vel bare å slå til?

darkcho
15-03-2016, 11:46
Før helgen fikk jeg brev med tilbud om oppgradering til AmEx Platinum. I brevet stod det at jeg var forhåndsgodkjent, og dersom jeg takket ja til oppgradering, ville jeg få halv pris første året samt få være med i trekningen av 100k EB-poeng. Jeg har hatt Premium-kort i 3-4 år nå.

En haug med folk som har fått dette i følge insideflyer.no

NorPlay
15-03-2016, 12:21
Har hatt Plat siden begynnelsen og derfor naturlig nok ikke mottatt tilbudet, men det er vel bare å slå til?

Hehe. Ingen betenkningstid her, jeg takker selvsagt ja!

Helikopter
15-03-2016, 17:42
Skal bli hyggelig å bli med i det gode selskap

BårdK
15-03-2016, 19:03
Muligens litt OT, men jeg forsøker. Litt avhengig av familiestørrelse, men disse CT-greiene er det ikke SÅ mye spare for oss, en familie på to voksne og to jenter på 13 og 15. Vet at jentene kunne klart seg fint på economy, i alle fall på pluss, men jeg har en merkelig sperre på at vi skal reise på forskjellige klasser. Min tredje CT-tur med familien blir dermed som de to første. To av oss reiser i C på poeng og CT (pluss avgifter på typisk rundt 10K) og jeg og en av de andre på betalte C-billetter. Men, det bidrar i alle fall til at jeg opprettholder Diamantstatus, om ikke SAS endrer opptjeningskravene.

Det som er nytt på vår kommende tur til SIN i desember er at vi flyr ulike selskaper. Kona og en av jentene med Thai (poeng og CT) og jeg og den andre jenta med Swiss og Singapore Airlines - utenkelig å betale 2x25K som var prisen for C med Thai da jeg booket på poeng og CT.

Bare en liten refleksjon, men det finnes kanskje smartere strategier?

Insomnia4u
16-03-2016, 15:59
...men jeg har en merkelig sperre på at vi skal reise på forskjellige klasser....

Er vel kanskje det som gjør at det ikke blir noe å spare ;) Ellers er det å si at poeng gir mest value på First Class, siden avgiftene på billettene er det samme uansett klasse.

BårdK
17-03-2016, 11:41
Vet det om First, men den gangen kona og jeg reiste uten barna brukte jeg månedsvis på finne F-billetter til steder vi ville besøke uten å lykkes.

ErlA
17-03-2016, 19:04
Sinsykt mye avgift du betalte da?.

800kr i avgift på plus over dammen fra Norge til NY. Følte det var ok.

Men for noen er kanskje ikke plus godt nok? :=)

BårdK
17-03-2016, 19:39
Da var det vel med SK da, ErlA? Vanlig å betale 4-5000 pr. billett på andre *A-selskaper.

ErlA
18-03-2016, 16:40
Da var det vel med SK da, ErlA? Vanlig å betale 4-5000 pr. billett på andre *A-selskaper.

Var SK ja, med THE NEW CABIN! trenger man jo ikke noe annet ;)

braekk
18-03-2016, 16:47
Dette er mye avgift: :-)

Betalte 9000kr per person SVG-OSL-FRA-BKK-AKL-SYD-BKK-LHR-SVG.

Thai First...

TommyL
18-03-2016, 18:00
Hellige jul, 9000 spenn pr hode!! Må vel være ny rekord i svindelavgiftene...og jeg som syntes 5000 per hode sist var horribelt...

view
18-03-2016, 19:04
Hellige jul, 9000 spenn pr hode!! Må vel være ny rekord i svindelavgiftene...og jeg som syntes synes 5000 per hode sist var horribelt...

Enig med deg - svindel er en god beskrivelse av dette.

ILS2
18-03-2016, 20:44
Den største svindelen er at SAS gir inntrykk av at de kun krever dette inn på vegne av operating carrier, mens de i stedet putter beløpet rett ingen lomme.

braekk
18-03-2016, 20:58
Den største svindelen er at SAS gir inntrykk av at de kun krever dette inn på vegne av operating carrier, mens de i stedet putter beløpet rett ingen lomme.

Ikke snakk.

18.000NOK + 240.000 poeng er på grensen til svindel, men skal vi til New Zealand og Fiji så SKAL vi til New Zealand og Fiji ;-)

sabergum
18-03-2016, 22:47

Stemmer dette? :o

Sundet81
19-03-2016, 09:08

Er dette en så åpenlys sak at man faktisk burde gå til Forbrukerrådet med den? Eller gjemmer SAS seg bak et juridisk sett vanntett skott her? Jeg synes dette er en helt horribel form for behandling av EB-kunder. Jeg skulle forstått det dersom OC rent faktisk krevde inn disse pengene, men hvis de ikke gjør det, så er det, tja, ren svindel.

braekk
19-03-2016, 09:17
Men kan det være en gjensidig avtale mellom flyselskapene (i Star Alliance)? Der avgiftene, i dette tilfellet, beholdes av SAS

TommyL
19-03-2016, 09:38
Stemmer dette? :o

Det stemmer på en prikk, det er det verste!

view
19-03-2016, 09:50
Men kan det være en gjensidig avtale mellom flyselskapene (i Star Alliance)? Der avgiftene, i dette tilfellet, beholdes av SAS

Den er hvertfall ikke gjensidig på den måten av de nord-amerikanske selskapene typisk ikke krever noe fuel surcharge på bonusbilletter hos partnere. Jeg vet dette gjelder UA og AC hvertfall. Det finnes flere UA MP kunder her på forumet som kan skilte med svært hyggelige bonusuttak som kun koster noen skarve hundrelapper i avgifter. Slik det bør være.

sabergum
19-03-2016, 10:07
Er dette en så åpenlys sak at man faktisk burde gå til Forbrukerrådet med den? Eller gjemmer SAS seg bak et juridisk sett vanntett skott her? Jeg synes dette er en helt horribel form for behandling av EB-kunder. Jeg skulle forstått det dersom OC rent faktisk krevde inn disse pengene, men hvis de ikke gjør det, så er det, tja, ren svindel.

Det er iallfall neppe lov å kalle det drivstofftillegg hvis sannheten er at avgiften ikke har noen sammenheng med drivstoffutgifter på den aktuelle flyvningen.

chrisljo
19-03-2016, 10:41

Selskapene betaler hverandre for bonusseter, derav at flere selskapet har høyere kost på partner awards. Derimot er dette uavhengig av YQ og så vidt jeg husker (så noe tall i en blogg post for en tid til tilbake) stort sett lavere enn YQ.

chrisljo
19-03-2016, 10:43
Det er iallfall neppe lov å kalle det drivstofftillegg hvis sannheten er at avgiften ikke har noen sammenheng med drivstoffutgifter på den aktuelle flyvningen.

Det var vel det amerikanske myndigheter kom frem til, og grunnen til BA (og LH?) nå kallet det "carrier charges".

For betalte billetter har det lite å si ettersom man annonserer sluttprisen, men for bonusbilletter burde man vært ærlig å kalt det "co-pay" eller lignende.

ILS2
20-03-2016, 21:53
Å gå etter flyselskapenes praksis med YQ på bonusreiser blir nok vanskelig. Til og med EU har mer eller mindre gitt blaffen i å regulere dette.

Muligheten ligger imidlertid å gå etter den nokså tvilsomme praksisen der selskapene bruker YQ som en "avgift" i prisingen sin, mens den egentlig er - og burde være - en integrert del av billettprisen som helhet. Særlig når skatter og avgifter refunderes for ubenyttede billetter blir denne praksisen ganske uklar fra et forbrukerperspektiv, når man ikke får refundert YQ på alle billettyper (selv om dette riktignok oppgis med liten skrift i bestillingen).

I blant annet Brasil er denne praksisen kjent ugyldig, noe som i sin tur tar knekken på YQ-praksisen på bonusbilletter, så dette er veien å gå. Kloke hoder burde kunne klare å lage en velformulert klage til norske forbrukermyndigheter, så kan det tenkes at YQ forbys i sin nåværende form i Norge også.

Det skal i hvert fall vanskelig forklares for selskapene hvorfor denne særavgiften, som ble innført pga høy oljepris, ikle ble korrigert ned da oljeprisen raste. I stedet endret flere selskapet bare navn på den til f. eks. International Surcharge, som for øvrig er like misvisende fra et forbrukerkjøpsperspektiv.

Hvis noen drar i gang en prosess på dette, hiver jeg gladelig min støttesignatur på den. Vinn YQ-kampen på vanlige billetter, så fordufter den også på rewards.

Inntil selskapene kommer opp med nye svindelavgifter.

Splite
22-03-2016, 08:00
Litt OT... Greit ha i bakhodet hvis det kommer et megasalg av miles noen gang igjen fra Lifemiles. Skal du feks ha TG First til BKK fra tyskland, ryker du bare på 125USD.
Miles & More samme, 5630 kr (OK, da med OSL-MUC-OSL). Noen verre?

Gnilre
29-03-2016, 18:08

Jeg har hatt et SAS Amex Classic i 13 måneder og fikk tilbud om oppgradering til Platinum for halv årspris første året. Etter noe betenkningstid sendte jeg avgårde bestillingen pr snail-mail for over to uker siden. Ennå ikke fått noe nytt kort. Tar det virkelig så lang tid ? Jeg håpet jo å få bruke det i påsken, men det gikk jo ikke.

BandIT
31-03-2016, 23:38
Jeg har hatt et SAS Amex Classic i 13 måneder og fikk tilbud om oppgradering til Platinum for halv årspris første året. Etter noe betenkningstid sendte jeg avgårde bestillingen pr snail-mail for over to uker siden. Ennå ikke fått noe nytt kort. Tar det virkelig så lang tid ? Jeg håpet jo å få bruke det i påsken, men det gikk jo ikke.

Sendte også inn for et par uker siden, intet hørt..

kosvines
01-04-2016, 06:54
Ingenting her heller. Men det har vel ikke vært noe særlig med aktivitet hos Posten eller DNB i påsken.

N.Y.flyer
03-04-2016, 07:50
KIWI Amex Platinum..

Fått beskjed i 2 butikker nå ved "Avvist kort" at Kiwi har sluttet å ta amex. Er det flere som opplever dette? Beskjeden er gitt i Bergens området.

Sundet81
03-04-2016, 11:43
KIWI Amex Platinum..

Fått beskjed i 2 butikker nå ved "Avvist kort" at Kiwi har sluttet å ta amex. Er det flere som opplever dette? Beskjeden er gitt i Bergens området.

Kiwi tar fremdeles Amex i Oslo, senest i morges.

Men det kan jo hende det er endringer på gang...

Chr1st1an
03-04-2016, 12:09
KIWI Amex Platinum..

Kiwi Birkebeinersenteret tar fortsatt amex.

Peppep
03-04-2016, 12:21
KIWI Amex Platinum..

Jeg har fått avvist ved et par anledninger, bl.a. på restaurant og i taxi. Ringte AmEx nå, de sier at det står som timeout i deres system, og at det er en kjent feil som de jobber med. Det skal visstnok hjelpe å "vente litt" og prøve igjen, men da bruker jeg heller et annet kort enn å skape kø.

sabergum
03-04-2016, 14:12
Jeg har fått avvist ved et par anledninger, bl.a. på restaurant og i taxi. Ringte AmEx nå, de sier at det står som timeout i deres system, og at det er en kjent feil som de jobber med. Det skal visstnok hjelpe å "vente litt" og prøve igjen, men da bruker jeg heller et annet kort enn å skape kø.Pleier som regel å gå gjennom på andre forsøk ved "Avvist".

Peppep
03-04-2016, 14:16
Pleier som regel å gå gjennom på andre forsøk ved "Avvist".
Jeg prøvde to ganger på rad i en Oslo Taxi forrige uke, begge ble avvist. Skjønner det egentlig ikke, har brukt TrumfVisa i flere år uten lignende problemer, bruker de ikke samme DnB-infrastruktur?

Someone
03-04-2016, 14:20
Jeg prøvde to ganger på rad i en Oslo Taxi forrige uke, begge ble avvist. Skjønner det egentlig ikke, har brukt TrumfVisa i flere år uten lignende problemer, bruker de ikke samme DnB-infrastruktur?

Amex funket uten problemer hos Oslo Taxi i går

Peppep
03-04-2016, 14:22
Amex funket uten problemer hos Oslo Taxi i går
Se de tidligere innleggene. Betviler ikke at Oslo Taxi aksepterer AmEx, det er et generelt problem at man iblant får "avvist" fordi terminalen ikke får kontakt med banken.

YawDamper
12-04-2016, 01:00
Ellers ville det være hyggelig om flere tok kontakt med DnB for å fortelle hvor ELENDIG deres "AMERICAN EXPRESS NETTKONTO" fungerer. Jeg har tidligere vært i kontakt med DnB om dette og påpekt hvor lite "premium-aktig" denne løsningen er, men det virker som om det overhodet ikke skjer noe som helst.

Løsningen har følgende mangler (minst):
- Det mangler søkemulighet (periode, salgssted, valuta, beløp, ...) :headbang
- Det mangler eksportmulighet (CSV, XLS, PDF)
- Det er ikke mulig å liste alle periodens transaksjoner på én side

Følgelig oppfordringen: la DnB få høre flere ønsker om forbedret AmEx nettkonto!

hanschristian
12-04-2016, 08:03
Ellers ville det være hyggelig om flere tok kontakt med DnB for å fortelle hvor ELENDIG deres "AMERICAN EXPRESS NETTKONTO" fungerer. Jeg har tidligere vært i kontakt med DnB om dette og påpekt hvor lite "premium-aktig" denne løsningen er, men det virker som om det overhodet ikke skjer noe som helst.

Løsningen har følgende mangler (minst):

- Det mangler søkemulighet (periode, salgssted, valuta, beløp, ...) :headbang

- Det mangler eksportmulighet (CSV, XLS, PDF)

- Det er ikke mulig å liste alle periodens transaksjoner på én side

Følgelig oppfordringen: la DnB få høre flere ønsker om forbedret AmEx nettkonto!

Tror det var noe av det første jeg gjorde etter at jeg fikk kortet. Det er virkelig ille... Her har SEB gjort en veldig mye bedre jobb for sine kort.

Eriksan
20-04-2016, 11:49
I går fikk jeg en epost fra SAS Eurobonus der jeg fulgte linken til Priority Pass som SAS Amex Platinum kortholder. Jeg har ikke giddet å bestille Priority Pass etter de sluttet å sende det ut hvert år og mitt gikk ut i november. Jeg leser at loungebesøk nå koster £15 per person per besøk som er litt billigere enn €24 som det var tidligere. Ser også at man får første loungebesøket gratis, så da er det kanskje verdt innsatsen å bestille et nytt PP.

Bolle
28-05-2016, 20:09
Mulig at de fleste har sett dette gjennom andre kilder, men American Express har nå en kampanje der nye kunder får 20 000 eurobonuspoeng (i steden for 12 000 som er det vanlig) for å bli ny kunde på SAS Platinum-kortet, dersom man blir vervet av en eksisterende bruker.

Dersom dette høres interessant ut for noen, har jeg fortsatt mulighet til å verve noen. Send i så fall PM så skal dere få en personlig link.

Chr1st1an
29-05-2016, 00:17
Mulig at de fleste har sett dette gjennom andre kilder, men American Express har nå en kampanje der nye kunder får 20 000 eurobonuspoeng (i steden for 12 000 som er det vanlig) for å bli ny kunde på SAS Platinum-kortet, dersom man blir vervet av en eksisterende bruker.

Dersom dette høres interessant ut for noen, har jeg fortsatt mulighet til å verve noen. Send i så fall PM så skal dere få en personlig link.

Hei. Jeg har ikke fått noen invitasjon om å verve noen... Er det noen perks for oss som evt verver også?

Upsaker
29-05-2016, 14:30
Hei. Jeg har ikke fått noen invitasjon om å verve noen... Er det noen perks for oss som evt verver også?

5000 poeng til den som verver: https://insideflyer.no/vervekampanje-samex/

Chr1st1an
05-06-2016, 15:23
Er det noen Elkjøp i Asker/Oslo som tar AMEX?
Tenkte å kjøpe den Weber Q3000 som de nå har på tilbud.
Vet de tar AMEX via paypal om man kjøper på nett, men gidder ikke å betale 500,- i frakt.

Tornerose
05-06-2016, 15:49
Vet det ikke er det du spør om men på Elkjøp Lørenskog tar de i allefall;) ( men ikke på hent i butikk mener jeg)

BårdK
05-06-2016, 17:17
Pass på at dere som er EDB ikke belastes for årsavgift. De gjorde en feil og fakturerte meg.

Fly med oss
05-06-2016, 18:01
Pass på at dere som er EDB ikke belastes for årsavgift. De gjorde en feil og fakturerte meg.

Meg også. Igjen igjen. For å være ærlig tror jeg ikke de har noe system for dette.

view
05-06-2016, 19:52

Systemet er helt klart å fakturere alle, inklusiv EBD kunder. Så får alle EBD som klager kreditert dette. Lurer på hvor mange EBD som glemmer eller ikke vet om dette hvert år?

BårdK
05-06-2016, 21:20
Hvis de fakturerer alle og bare krediterer de som klager, bør SAS ta ansvar for å stramme inn rutinene.

MCO-WDW
05-06-2016, 22:33
Vet de tar AMEX via paypal om man kjøper på nett, men gidder ikke å betale 500,- i frakt.

elkjøp ullevål stadion tar amex.

MCO-WDW
05-06-2016, 22:36
Hvis de fakturerer alle og bare krediterer de som klager, bør SAS ta ansvar for å stramme inn rutinene.

Så lenge "gatas best bank DNB (C)" :headbang har ansvar for amex er det vel et under hvist man ikke blir forsøkt svindlet.

sail4fun
05-06-2016, 22:45

ElKjøp på Billingstad/SmartClub og om jeg ikke husker helt feil

BårdK
06-06-2016, 13:15
Så lenge "gatas best bank DNB (C)" :headbang har ansvar for amex er det vel et under hvist man ikke blir forsøkt svindlet.

Svindel eller bare en del av spleiselaget?

miura
07-06-2016, 18:57
Systemet er helt klart å fakturere alle, inklusiv EBD kunder. Så får alle EBD som klager kreditert dette. Lurer på hvor mange EBD som glemmer eller ikke vet om dette hvert år?
DNB mottar lister fra SAS med hvem som er EBD som godskrives manuelt. Noen vil oppleve at årsprisen blir fakturert pga. tidspunkt listen sendes over i forhold til opptjeningsperiode i EuroBonus.

view
07-06-2016, 19:36
DNB mottar lister fra SAS med hvem som er EBD som godskrives manuelt. Noen vil oppleve at årsprisen blir fakturert pga. tidspunkt listen sendes over i forhold til opptjeningsperiode i EuroBonus.

Ufattelig at dette håndteres så dårlig år etter år da, ikke rart man føler det er med overlegg. Det er ikke imponerende, men igjen så er det mye med DNB sitt SAS AMEX som er jalla, ikke minst nettløsningen og oversikten over transaksjoner som er helt krise.

Fly med oss
07-06-2016, 21:06

Høres rart ut... Min opptjeningsperiode går ut i september og årsavgiften belastes i mai. De burde ha plenty med tid.

Alfrednobel
14-08-2016, 22:14
Da har jeg muligheten til å verve 5 stk nye brukere av American Express!

Du får da en pangstart som AmEx-kunde med 20 000 EBP*, men det vet vel de fleste her inne fra før!
Jeg får 5000 EBP for oppdraget.

*Gjelder Amex-platinum
Hvis du søker om SAS Eurbonus Classic American Express-kort vil du motta 4000 EBP.
Hvis du søker om SAS Eurobonus Premium American Express-kort vil du motta 8000 EBP.
Hvis du søker om SAS Eurbonus Platinum American Express-kort vil du motta 20 000EBP.
(Platinum krever vel som jeg har forstått det en årsinntekt på 1 million og/eller formue på 2 millioner)

Hvis du er interessert kan du ta kontakt på PM, så sender jeg deg vervelink/kode.

Hvis du lar deg verve er det halv årsavgift første året.

Takknemlig om du tar kontakt :)

Ha en fin dag videre!

mvh
Alfred

Sundet81
15-08-2016, 08:37
(Platinum krever vel som jeg har forstått det en årsinntekt på 1 million og/eller formue på 2 millioner)

Platinum-kravet er 600K. Kanskje mindre også, ettersom mange Premium har fått oppgraderingstilbud den siste tiden.

storg
15-08-2016, 12:38

Her tror jeg du blander med kravene til DNB sitt saga program.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ErlA
15-08-2016, 14:20
Her tror jeg du blander med kravene til DNB sitt saga program.

Helt enig!

Med ok inntekt og mye forbruk på andre Amex kort får man lett platinum.

AmexPlat
17-08-2016, 16:59
Amex kjører som kjent vervekampanje for tiden. PM meg så kan jeg verve deg. 20000 poeng for de som får innvilget Amex SAS Platinum (til vanlig 12000 poeng), 8000 for Premium og 4000 for Classic. https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/vilkaar-og-betingelser/

Alfrednobel
18-08-2016, 18:26
Også fått bekreftet fra DNB chat at det som gjelder nå er full pris, men 8000 ekstra EBP for de som blir vervet.

Ny kunde: 20000 EBP*
Person som verver: 5000 EBP

*Gjelder Amex-platinum
Hvis du søker om SAS Eurbonus Classic American Express-kort vil du motta 4000 EBP.
Hvis du søker om SAS Eurobonus Premium American Express-kort vil du motta 8000 EBP.
Hvis du søker om SAS Eurbonus Platinum American Express-kort vil du motta 20 000EBP. Kravet til inntekt skal visstnok være 600 000 for Platinumkortet.

Ser flere har vervekoder nå. Jeg har igjen 3 stk, så si gjerne i fra hvis noen dumper innom og fatter interesse for bonusfeberen! :-)

waytogo74
26-08-2016, 17:01
Sett at man betaler leiebil med SAS Eurobonus American Express Platinum men via Paypal. Noen som vet om dette kan være problematisk med tanke på egenandelsforsikringen dersom uhellet skulle være ute?

kekker
27-08-2016, 12:14
Sett at man betaler leiebil med SAS Eurobonus American Express Platinum men via Paypal. Noen som vet om dette kan være problematisk med tanke på egenandelsforsikringen dersom uhellet skulle være ute?
Tror ikke du skal satse på det, det koster kortselskapene litt at du bruker PayPal, forsåvidt for deg som bruker også, da vekslingskursen ofte er dårlig.

Uten at jeg vet det vil jeg tro at du skal betale direkte med kortet ditt!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Discus
27-08-2016, 12:26

Mest sannsynlig gjelder ikke dette som "betaling med Amex" ifht. leiebilselskapet.

Upsaker
07-09-2016, 13:31
Fortsatt et par vervelinker igjen her også hvis noen trenger, send PM med navn og epost. Det er ikke halv årsavgift, men du får mer poeng enn vanlig på alle korterene. Med Classic får du 4000 istedenfor 3000 poeng, Premium er 8000 istedenfor 6000 og Platinum er 20000 istedenfor 12000.

Alfrednobel
07-09-2016, 13:52
Også 3 vervelinker her. Kjør på, ta kontakt! :-)

tdb
27-09-2016, 16:43
Hiver meg også på. Jeg har også tre vervelinker tilgjengelig. PM hvis interesse.

Insomnia4u
27-09-2016, 18:10
Har også fire vervelinker igjen.

Upsaker
06-10-2016, 14:11
Sammen med den første fakturaen kom det bare 5.000 av 15.000 vervepoeng og 12.000 av 20.000 velkomstpoeng, har det gjort det hos flere?
Flere vervelinker igjen her altså, hvis noen vil ha.

SudCaravelle
17-10-2016, 10:59
Unica.no tar Amex (selv om du merker det først i det du skal legge inn kortnummer - det står at de bare har Visa og MC)

De har Samsonite blant annet til langt lavere pris en for eksempel Carriealong etc.

Taurus Volans
02-11-2016, 00:48
Jeg ble Diamant i august 2014 men i 2015 fløy jeg "bare" 75 legs, så jeg ble nedgradert til Gull i februar i år. I august i år ble jeg igjen Diamant. Har hatt SAS Amex Platinum hele tiden. I dag oppdaget jeg at jeg har blitt fakturert kr 1700 i årsavgift i oktober. Da jeg gjorde Amex oppmerksom på at jeg var Diamant fikk jeg hele årsavgiften refundert.

Noen andre som har lignende erfaring?

mvh
Taurus

Fly med oss
02-11-2016, 06:13
Jeg ble Diamant i august 2014 men i 2015 fløy jeg "bare" 75 legs, så jeg ble nedgradert til Gull i februar i år. I august i år ble jeg igjen Diamant. Har hatt SAS Amex Platinum hele tiden. I dag oppdaget jeg at jeg har blitt fakturert kr 1700 i årsavgift i oktober. Da jeg gjorde Amex oppmerksom på at jeg var Diamant fikk jeg hele årsavgiften refundert.

mvh
Taurus

De har ikke noe godt system for dette, så det er bare å belage seg på å følge med på kontoutskriften og be om at beløpet blir refundert.

TriStar
02-11-2016, 07:39

mvh

Taurus

Hadde Diamond fra august 2014 til oktober 2015. Fikk refundert beløpet som ble fakturert oktober 2015. Så fikk 2 år med AmEx uten årsavgift for 1 periode med Diamond.

Sent from my iPad using Tapatalk

bwinds
12-11-2016, 12:36
Tar gjerne en vervelink til Amex om kampanjen gjelder enda :)

Takk

Sjabby
12-11-2016, 12:51
Tar gjerne en vervelink til Amex om kampanjen gjelder enda :)

Takk

https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rid=14907

SudCaravelle
14-11-2016, 08:50
Så nok et trivielt spørsmål fra denne kanten – har kommet inn i den norske Star Alliance strømmen igjen og fått tilbake SAS Amex kortet. Der lå det to CT billetter som dessverre hadde gått ut på dato.

Jeg må gi litt gass for å få en ny CT på bare noen måneder og lurer på hvordan de regner kalenderåret? Er det 31.12 eller er det siste fakturadato man har (tror det er 20.12 for meg) Jeg skal ha et høyt forbruk de ti siste dagene av året og lurer dermed på om dette teller, og siden dette er i et yalla-land om sen fakturering fra hotell, restauranter osv. kan gjøre at man ikke kvalifiserer.

Takker.

kimpe
14-11-2016, 09:12
Hei SudCaravelle!

Mener bestemt at Amex følger kalenderåret til 31.12.

Kim

Mykita
14-11-2016, 10:41
Hei SudCaravelle!

Kim

Det stemmer.

Gnilre
14-11-2016, 16:52
Hei SudCaravelle!

Kim
Jeg har fakturadato den sjette i hver måned. Det betyr at det jeg belaster AMEX-kortet mitt med i perioden 7.des 2016 - 6.jan 2017 kommer med på 2016 for opptjening av Companionticket i 2016, som altså kan brukes før 31.12.2017. Det var i hvert fall sånn de forklarte det hos Amex da jeg spurte.

WF789
15-11-2016, 14:37
Jeg har fakturadato den sjette i hver måned. Det betyr at det jeg belaster AMEX-kortet mitt med i perioden 7.des 2016 - 6.jan 2017 kommer med på 2016 for opptjening av Companionticket i 2016, som altså kan brukes før 31.12.2017. Det var i hvert fall sånn de forklarte det hos Amex da jeg spurte.

Jeg har samme dato, og bruken 1.-6. januar i år kom på 2016

Eriksan
17-11-2016, 08:46
Jeg har samme dato, og bruken 1.-6. januar i år kom på 2016

Sjekket fakturaen min nå som gikk til 5. januar, det som ble belastet etter årsskiftet kom på 2016 omsetningen, inkludert et kjøp 31.12.15. Merk at det ikke er kjøpsdato som styrer hvilken måned og år omsetningen teller for, men bokførings/valutadato.

WF789
18-11-2016, 13:44
Ringte i dag for å prøve å oppgradere premium til platinum. Men null sjanse så lenge du ikke tilfredstilte inntektskravet. Og at andre hadde fått tilsvarende måtte være løgn, for kravet var absolutt for alle.

ToreD
18-11-2016, 16:03
Ringte i dag for å prøve å oppgradere premium til platinum. Men null sjanse så lenge du ikke tilfredstilte inntektskravet. Og at andre hadde fått tilsvarende måtte være løgn, for kravet var absolutt for alle.

Ring igjen på mandag.
Da treffer du sikkert en annen agent med et annet svar....

WF789
18-11-2016, 16:06
Blir å prøve igjen ja, så snart (om?) jeg får brukt CT-en kommer jeg til å si at jeg alternativt sier opp kortet, betaler ikke 1200 i året for SAS' dårlige tilgjengelighet.

BonusFlyer
20-11-2016, 13:42
Hei!

Jeg er helt ny her på forumet og forsøker å sette meg inn i verden av kort og poeng.

Skjønner at det er en god del å vinne på å starte med en invitasjon. Skulle det være noen som ikke har brukt sine "verv en venn" så vil jeg bli en lykkelig mottaker!

https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/

Mvh E.R.

Herlov
20-11-2016, 14:29
Hei!

Jeg er helt ny her på forumet og forsøker å sette meg inn i verden av kort og poeng.

Skjønner at det er en god del å vinne på å starte med en invitasjon. Skulle det være noen som ikke har brukt sine "verv en venn" så vil jeg bli en lykkelig mottaker!

https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/

Mvh E.R.

Jeg verver deg med glede. Sjekk innboksen din. :)

sabergum
20-11-2016, 15:10
Jeg har også vervelenker igjen. PM meg hvis det er av interesse.

BonusFlyer
20-11-2016, 15:49
Tusen takk alle sammen for link og PM! Ser frem til å prøve produktet/ene!

MVH E.R.

julenissen
22-11-2016, 17:13
Heisann! Jeg fikk nylig mitt Amex Premium kort etter søknad. Ser nå at jeg muligens har gått glipp av fordelen med bli vervet. Noen som har ide om det funker å avbestille for så å bli vervet igjen? Andre måter, eller er mulighet får 20000 kjappe poeng borte for evig tid?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tjab
22-11-2016, 17:16
Heisann! Jeg fikk nylig mitt Amex Premium kort etter søknad.

Helt latterlig at selve Julenissen må søke. Klage og makulert kort sendes bøllene i DNB.

Eriksan
25-11-2016, 08:49
Hvis noen vil søke om SAS Eurobonus Amex kort så har jeg vervelenker. Platinum gir da 20.000 poeng i velkomstbonus, Premium 12.000 poeng og Classic 4.000 poeng.

Send PM

Orbiter
27-12-2016, 18:40
En longshot, men prøver alikevel: Har EBG noen fordeler mht pris på SAS-AmEx? Tenker da ikke på når en får kortet, men den vanlige årsavgiften som de krever inn hvert år.

Eller er det kun EBD som har null årsavgift (?)

Chriscross
27-12-2016, 20:55
Bare Diamond med fordel på Amex.

Eriksan
28-12-2016, 16:07
Hvis noen vil ha litt ekstra krydder på EB-kontoen sin når de søker Amex-kort kan følgende vervelink brukes, linken er gyldig i én dag til.

http://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rID=67010

sexten
29-12-2016, 12:50
Har også ein lenkje, gyldig i 14 dagar:
https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rid=2660

Apollon
29-12-2016, 14:32
Noen som vet om de er veldig strenge på 600.000 brutto årsinntekt, slik at søknader på Platinium blir konsekvent avslått med en årsinntekt under dette?

martino
29-12-2016, 19:54
Noen som vet hvilket "type" prioritypass man får ved amex platinum? 10 gratis besøk, eller ingen øvre grense?

chrisljo
29-12-2016, 20:43
Noen som vet hvilket "type" prioritypass man får ved amex platinum? 10 gratis besøk, eller ingen øvre grense?

0 gratis besøk og 15 pund per besøk. Muligens man får et velkomstbesøk til å starte med, men deretter er det betaling.

Sundet81
30-12-2016, 08:20
0 gratis besøk og 15 pund per besøk. Muligens man får et velkomstbesøk til å starte med, men deretter er det betaling.

Jepp, et gratis førstebesøk og deretter 15 pund pr. besøk. Fair nok det, så lenge kursen er som den er og man flyr på en billig billett.

waytogo74
30-12-2016, 12:49
Jepp, et gratis førstebesøk og deretter 15 pund pr. besøk. Fair nok det, så lenge kursen er som den er og man flyr på en billig billett.

Fikk Priority Pass i går og velkomstbrevet sier "1 complimentary visit per year".

BGOflyer
30-12-2016, 13:55
er det halv årspris første år på noen av disse kortene når man benytter vervekampanjen?

sexten
01-01-2017, 17:54
Siste vervelink: https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rid=47336

Splite
03-01-2017, 11:26
Noen som vet om de er veldig strenge på 600.000 brutto årsinntekt, slik at søknader på Platinium blir konsekvent avslått med en årsinntekt under dette?

Jeg søkte 2-3 ganger, fikk avslag. Så kom tilbud i posten. Lå på 550.000 da tror jeg.
Skjedde med flere her inne.

A346
03-01-2017, 13:08
Dersom noen har en aktiv vervelink til AmEx Premium, så kan det vanke noen lettjente EB-poeng...

sabergum
03-01-2017, 13:20
Dersom noen har en aktiv vervelink til AmEx Premium, så kan det vanke noen lettjente EB-poeng...

PM sendt :)

Kimmo
06-01-2017, 08:13
Hei.
Skulle søke på Amex kort og var ikke helt klar over at jeg kunne søke på Platinum før jeg søkte på Classic. Så jeg søkte først på Classic og fikk dette i posten før jeg søkte på Platinum og fikk det godkjent. Er det noen som vet om det er noe mulighet for at jeg kan få de 12 000 poengene som jeg egentlig da skulle hatt eller må jeg ta til takke med de 3000 og det er ingen vei utenom? Det ser ut som jeg foreløpig har fått 1500 poeng. Takk for svar. :)

Eriksan
06-01-2017, 08:40
Det er flere her inne som har fått poeng for Platinum etter oppgradering fra premium inkludert meg, men det er riktignok 5 år siden for min del.

Kimmo
06-01-2017, 08:53
Måtte du gjøre noe for å få det eller skjedde det automatisk? :)
Hvor lang tid pleier det å ta før de setter inn poengene?

BårdK
06-01-2017, 12:10
Trodde totalbeløpet skulle komme på faktura iht. de nye kravene fra Finanstilsynet, men når jeg fikk efaktura på mitt Mastercard i går sto kun minstebeløpet oppført. Får vel Amex-faktura i dag eller morgen, spennende hva som skjer der.

Sundet81
06-01-2017, 12:27
Trodde totalbeløpet skulle komme på faktura iht. de nye kravene fra Finanstilsynet, men når jeg fikk efaktura på mitt Mastercard i går sto kun minstebeløpet oppført. Får vel Amex-faktura i dag eller morgen, spennende hva som skjer der.

Amex-faktura for desember bebudet at det 'fra 1. januar 2017' vil komme hele utestående beløp i betalingsfeltet. D.v.s. at faktura for januar 2017, som kommer primo februar, vil ha dette.

chrisljo
06-01-2017, 13:32
Amex-faktura for desember bebudet at det 'fra 1. januar 2017' vil komme hele utestående beløp i betalingsfeltet. D.v.s. at faktura for januar 2017, som kommer primo februar, vil ha dette.

DNB har hatt dette lenge hvis man har bedt om det, så regnet med det at går lett.

BårdK
07-01-2017, 10:59
Fikk Amexfaktura i dag og der var hele beløpet fylt ut.

jordbarsyltemannen
11-01-2017, 22:17
Noen som har tips til reisemål i Asia?
Skal reise en uke i midten av mars. Tenker da å reise i C med award ticket, og vil gjerne reise til en plass hvor man har litt å gjøre i en uke.

-Sindre
16-01-2017, 12:50
Om noen funderer på å bli med i den gode AmEx-klubben er det bare å benytte følgende link:
https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rid=45408

Ekstra poeng til deg (8000) og meg (5000)!

braekk
16-01-2017, 20:15
Her kommer enda en vervelink om noen har behov for ekstra poeng

https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rid=98469

-Sindre
17-01-2017, 12:07
Om noen funderer på å bli med i den gode AmEx-klubben er det bare å benytte følgende link:
https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rid=45408

Ekstra poeng til deg (8000) og meg (5000)!

Tusen takk til deg som benyttet linken! Send PM om du trenger å vite noe ifbm. registreringen.

Her er en link til hvis andre skulle være interessert:
https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rid=50183

-Sindre
19-01-2017, 10:19
Tusen takk til deg som benyttet linken! Send PM om du trenger å vite noe ifbm. registreringen.

Ser at noen har benyttet denne også. Tusen takk! Som tidligere, send PM om du trenger å vite noe ifbm. registreringen.

https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rid=98833

sabergum
19-01-2017, 10:38
Her er også en link hvis noen har behov:

https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rid=70279

martino
22-01-2017, 19:35
Har benyttet et av vervetilbudene øverst. Noen som vet når poengene (8000 + 12000) kommer inn på konto? Man må kanskje bruke kortet først? Og - vet noen om man kan ha positiv saldo, altså sette inn mer enn man bruker for som en buffer på kortet? Det funker på trumfvisa hvertfall..!

dreamflyer
22-01-2017, 20:38
Velkomstpoengene skal komme inn på konto ganske snart etter at du har brukt kortet for første gang.

Legger også ved en link, dersom noen ønsker å benytte seg av dette tilbudet:
https://www.americanexpress.no/verv-en-venn/bestill/?rid=29935

roger
22-01-2017, 21:54
Er på jakt etter nytt kort, siden Diners dør sakte men sikkert. Er berre EBS, kjem nok ikkje til å få opprykk. Tjena heller ikkje 600+. Er det nokon av Amex - korta som er ok å bruke då, eller er det like greitt å betale 450 for MC, som sikkert har fleire brukarstader enn Amex?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

-Sindre
23-01-2017, 09:15
Har benyttet et av vervetilbudene øverst. Noen som vet når poengene (8000 + 12000) kommer inn på konto? Man må kanskje bruke kortet først? Og - vet noen om man kan ha positiv saldo, altså sette inn mer enn man bruker for som en buffer på kortet? Det funker på trumfvisa hvertfall..!

Hei, jeg fikk først poengene etter ca. en måned. Altså når første faktura ble sendt ut sammen med poengene jeg hadde opparbeidet i løpet av den første måneden. Fikk dog en mail etter noen få dager. Vil anbefale å høre med kunderservice. Det er en chat der som er veldig behjelpelig.

Er på jakt etter nytt kort, siden Diners dør sakte men sikkert. Er berre EBS, kjem nok ikkje til å få opprykk. Tjena heller ikkje 600+. Er det nokon av Amex - korta som er ok å bruke då, eller er det like greitt å betale 450 for MC, som sikkert har fleire brukarstader enn Amex?

Om du er EBS eller EBG/EBD har vel ikke noe å si? Har du historie med DnB (f.eks. lån, vanlig kort, mastercard, sparekonto) er det muligheter for å få det selv om du tjener under 600k. Alternativt kan man begynne med Premium for deretter å oppgradere til Platinum etterhvert.

Som jeg skrev tidligere ville jeg nok ikke bestilt Amex om du ikke har forbruk over 100k per kalenderår, da syns ihvertfall ikke jeg det er verdt årsavgiften. Hvis det kun er for å samle eurobonuspoeng hadde jeg nok gått for mastercard, billigere og mulig å bruke flere plasser, men færre eurobonuspoeng per 100 kr (med mindre du er DNB Saga). Er en del muligheter til å bruke Amex (f.eks. Kiwi, Meny, de fleste flyselskap og hoteller osv.) og det blir flere.

Med SAS American Express Premium har du også mulighet til CT (companion ticket), men den kan kun brukes hos SAS og ikke innen Star Alliance.
Tror linken kun fungerer for American Express Platinum, men er ikke helt sikker. Du kan jo evt. prøve for Premium med denne (jeg ville forsøkt å søke på Platinum først uansett):

roger
23-01-2017, 09:51
Hei, jeg fikk først poengene etter ca. en måned. Altså når første faktura ble sendt ut sammen med poengene jeg hadde opparbeidet i løpet av den første måneden. Fikk dog en mail etter noen få dager. Vil anbefale å høre med kunderservice. Det er en chat der som er veldig behjelpelig.

Om du er EBS eller EBG/EBD har vel ikke noe å si? Har du historie med DnB (f.eks. lån, vanlig kort, mastercard, sparekonto) er det muligheter for å få det selv om du tjener under 600k. Alternativt kan man begynne med Premium for deretter å oppgradere til Platinum etterhvert.

Som jeg skrev tidligere ville jeg nok ikke bestilt Amex om du ikke har forbruk over 100k per kalenderår, da syns ihvertfall ikke jeg det er verdt årsavgiften. Hvis det kun er for å samle eurobonuspoeng hadde jeg nok gått for mastercard, billigere og mulig å bruke flere plasser, men færre eurobonuspoeng per 100 kr (med mindre du er DNB Saga). Er en del muligheter til å bruke Amex (f.eks. Kiwi, Meny, de fleste flyselskap og hoteller osv.) og det blir flere.

Med SAS American Express Premium har du også mulighet til CT (companion ticket), men den kan kun brukes hos SAS og ikke innen Star Alliance.
Tror linken kun fungerer for American Express Platinum, men er ikke helt sikker. Du kan jo evt. prøve for Premium med denne (jeg ville forsøkt å søke på Platinum først uansett):

Takk for svar. Får kike litt på det. Forbruk over 100k har eg, gitt at eg får brukt kortet til "alt". Det er litt avgjerande det. Får lese meg litt opp. Størrelse på årsavgift må vurderast. Samt at eg ikkje er så sikker på om eg får skikkeleg valuta for CT egentleg.

-Sindre
23-01-2017, 10:08
Takk for svar. Får kike litt på det. Forbruk over 100k har eg, gitt at eg får brukt kortet til "alt". Det er litt avgjerande det. Får lese meg litt opp. Størrelse på årsavgift må vurderast. Samt at eg ikkje er så sikker på om eg får skikkeleg valuta for CT egentleg.

"Alt" får du nok ikke brukt det til, men kanskje 2/3 hvis man går litt aktivt inn for det. I mine øyne bør man benytte CT til en business/first-reise utenfor Europa hvis det skal være noe vits. Da er det til gjengjeld veldig verdt det ;)

TG923
23-01-2017, 11:32
Husk at Shell Mastercard gir Trumfpoeng på alle kjøp og er uten årsavgift.
Ved overføring fra Trumf til EuroBonuspoeng gir det 13,89 poeng pr. krone.

Hvis CT ikke er høyaktuelt for deg hvert år ville jeg droppet AmEx med dyr årsavgift.

OttoL
23-01-2017, 12:03
Hvis en er Saga-kunde hos DNB kan en også få 20 poeng per hundrings mot en avgift på 99 kr i måneden. Eventuelt 15 poeng per hundrings mot 49 kroner i måneden for grønt og hvitt kort. Ganske grei velkomstbonus også, så nesten verdt å signe opp og se hvor det bærer, iallfall hvis CT er uaktuelt.

-Sindre
23-01-2017, 13:13
Husk at Shell Mastercard gir Trumfpoeng på alle kjøp og er uten årsavgift.
Ved overføring fra Trumf til EuroBonuspoeng gir det 13,89 poeng pr. krone.

Hvis CT ikke er høyaktuelt for deg hvert år ville jeg droppet AmEx med dyr årsavgift.

Er ikke helt sikker, men får man denne prosenten i tillegg til den vanlige? Med Amex (eller DnB Mastercard Saga) får man 20 + 13,89 poeng hvis man handler hos f.eks. Kiwi. Får man 13,89 eller 13,89+13,89 med Shell Mastercard?

Jeg har Shell Mastercard i tillegg til amex, men bruker det kun for den 1/3 hvor jeg ikke får benyttet Amex.

Hvis en er Saga-kunde hos DNB kan en også få 20 poeng per hundrings mot en avgift på 99 kr i måneden. Eventuelt 15 poeng per hundrings mot 49 kroner i måneden for grønt og hvitt kort. Ganske grei velkomstbonus også, så nesten verdt å signe opp og se hvor det bærer, iallfall hvis CT er uaktuelt.

Jepp, som jeg har sagt: Amex er lurt om du tenker å benytte CT. Nå er det sikkert ikke så mange som er saga-kunde, men ellers er 15 poeng per 100 kr for 600 kr bedre butikk enn 20 poeng per 100 kr for 1600 kr med mindre man har veldig høyt forbruk.

TG923
23-01-2017, 13:26
Er ikke helt sikker, men får man denne prosenten i tillegg til den vanlige? Med Amex (eller DnB Mastercard Saga) får man 20 + 13,89 poeng hvis man handler hos f.eks. Kiwi. Får man 13,89 eller 13,89+13,89 med Shell Mastercard?

Kun 13,89 så vidt jeg vet.
Jeg bruker Trumf Visa (også uten årsavgift) ved kjøp hos Norgesgruppen.

Jeg skjønner at andre vurderer det annerledes, men jeg er allergisk mot 'fordelsprogrammer' fra DnB...

OttoL
23-01-2017, 13:31
Kun 13,89 så vidt jeg vet.
Jeg bruker Trumf Visa (også uten årsavgift) ved kjøp hos Norgesgruppen.

Jeg skjønner at andre vurderer det annerledes, men jeg er allergisk mot 'fordelsprogrammer' fra DnB...

Tja, du får jo en del poeng som velkomstgave da. Sier du det opp etter en måned er det en lav pris å betale for 6000 poeng.

Ellers er vel ekstratrumfen kun for de som har trumf-visa. Tok et raskt kjøp på kiwi for en uke siden og i ren trøtthet betalte jeg med feil kort. Kom kun opp 13,89 i trumf-bonus.

Chriscross
23-01-2017, 13:31
Med Shell MasterCard får du 13,88 + 13,89 poeng om du i tillegg viser Trumfkortet.

OttoL
23-01-2017, 14:03
Med Shell MasterCard får du 13,88 + 13,89 poeng om du i tillegg viser Trumfkortet.

Aha, det visste jeg ikke men forklarer grunnen.

Men Trumf Visa gir vel fortsatt mer avkastning i poeng?

Upsaker
23-01-2017, 21:15
Trumf VISA gir 2% hos Norgesgruppen (13,89+13,89), 4% ved trippeltrumf og 0,5% på annen handel.

sabergum
23-01-2017, 21:26
Trumf VISA gir 2% hos Norgesgruppen (13,89+13,89), 4% ved trippeltrumf og 0,5% på annen handel.Vær obs på at "annen handel" ikke gjelder dagligvarebutikker utenom Norgesgruppen, der er det ingen bonus.

roger
23-01-2017, 22:23
Vær obs på at "annen handel" ikke gjelder dagligvarebutikker utenom Norgesgruppen, der er det ingen bonus.
Det er nett det som er eit stort ankepunkt for min del; ser knapt ein norgesgruppebutikk...

Eriksan
25-01-2017, 08:36
Det er nett det som er eit stort ankepunkt for min del; ser knapt ein norgesgruppebutikk...

Det at Kiwi og Meny tar Amex er en stor fordel med Amex, det gir høy årlig omsetning og mange EB-poeng når man i tillegg dobbeltdipper med vanlig trumfkort.

ma-are
29-01-2017, 19:41
Om noen trenger vervelink til AmEx har jeg et par til overs. Ta kontakt på PM.

N.Y.flyer
03-02-2017, 22:07
Hei

Noen som har erfaringer med følgende reise og selskaper?
Jeg yar ut min companion ticket, etter over en time i telefon med booking fikk vi det endelig til:):) wooho..

BGO-CPH-PVG-NRT- 3 dager-HND-ICN-FRACHP-BGO

Reiser med på de lengste strekkene:

SAS Airbus A340-300 Business Class
NH ALL NIPPON AIRWAYS 787-8 Dreamliner Business Class
OZ ASIANA AIRLINES Airbus A321-100/200 Business Class
OZ ASIANA AIRLINES Airbus INDUSTRIE A380-800 Business Class

Noen som har greie på om dette er bra eller bør en vurdere å bytte??

Takker så mye for svar:)

SAS_flyer
04-02-2017, 08:38
Hei

Noen som har erfaringer med følgende reise og selskaper?
Jeg yar ut min companion ticket, etter over en time i telefon med booking fikk vi det endelig til:):) wooho..

BGO-CPH-PVG-NRT- 3 dager-HND-ICN-FRACHP-BGO

Reiser med på de lengste strekkene:

SAS Airbus A340-300 Business Class
NH ALL NIPPON AIRWAYS 787-8 Dreamliner Business Class
OZ ASIANA AIRLINES Airbus A321-100/200 Business Class
OZ ASIANA AIRLINES Airbus INDUSTRIE A380-800 Business Class

Noen som har greie på om dette er bra eller bør en vurdere å bytte??

Takker så mye for svar:)
OZ sitt er meget bra synes jeg. Ikke forsøkt A380. Mye betjening gir effektiv og god service.

Jeg synes også SK sitt produkt etter oppgraderingen er bra. Fint med skandinavisk touch.

GT007
09-02-2017, 08:18
Har et mega ilands problem!
Har en CT fra 2016 som jeg mest sannsynlig ikke får brukt ila 2017, men har planer om en stor tur i 2018. Problemet er at jeg ikke klarer å opptjene CT for 2017 før slutten av året og da er jeg redd mine billetter er borte.
Tror dere det er mulig å booke turen nå i sommer med min CT fra 2016 (som ikke kan brukes på reiser i 2018) bare for å reservere turen, og senere når jeg får årets CT i Okt/Nov, bytte slik at turen er sikret
Er det noen som har gjort dette før eller kjenner reglene for om dette er mulig
Takk for svar

Eriksan
09-02-2017, 08:42
Har et mega ilands problem!
Har en CT fra 2016 som jeg mest sannsynlig ikke får brukt ila 2017, men har planer om en stor tur i 2018. Problemet er at jeg ikke klarer å opptjene CT for 2017 før slutten av året og da er jeg redd mine billetter er borte.
Tror dere det er mulig å booke turen nå i sommer med min CT fra 2016 (som ikke kan brukes på reiser i 2018) bare for å reservere turen, og senere når jeg får årets CT i Okt/Nov, bytte slik at turen er sikret
Er det noen som har gjort dette før eller kjenner reglene for om dette er mulig
Takk for svar

Det går nok ikke hvis det er med *A og du må ringe Tallinn, de har kontroll på gyldighetsperioden for CT. Er det med SAS hele veien kan du booke selv på sas.no for reise i 2018 med CT opptjent i 2016.

GT007
09-02-2017, 11:45
Men tror du at reisen kan gå igjennom med SAS også? med en CT fra 2016 og reise sommer 2018?

Eriksan
10-02-2017, 08:31
Men tror du at reisen kan gå igjennom med SAS også? med en CT fra 2016 og reise sommer 2018?

Hvis du booker inne på profilen din på sas.no og bruker Amex 50% voucher så går det fint, ikke noe sperre på CT gyldighet på reiseperioden der. På sensommeren brukte jeg selv 2015 CT på OSL-MIA i business for reise i juli 2017.

Klette
23-05-2017, 20:49
Hei,

Hadde et lite uhell med en leiebil i Italia og klarte å rygge ene speilet inn mot en mur. Er det noen som vet om kortet dekker reparasjonen av speilet på noen måte?

Leie av bil ble betalt med kortet.
Har ingen erfaring med dette ved leie av bil med kortet.

jjessen
23-05-2017, 22:35
Hvis det er Platinum kortet så inkluderer den egenandels forsikring for leiebil som skal dekke slikt.

Eriksan
24-05-2017, 08:36
Flere og flere helårs reiseforsikringer har dekning for egenandel ved skade på leiebil, men ofte begrenset til maks 8000-10000 kr.

view
24-05-2017, 13:26
Hvis det er Platinum kortet så inkluderer den egenandels forsikring for leiebil som skal dekke slikt.

Ja men viktig å notere seg at den ikke gjelder for Luxury biler, tror grensen er ca verdi på bil 500.000 NOK.

Klette
24-05-2017, 17:59
Det var en Jeep Renegade, så ikke akkurat luksusbil :)

FQTV
31-05-2017, 02:05
Noen som har erfaring med å bruke AMEX på bensinpumpe over here? Fikk opp at jeg måtte taste in zip-kode på 5-siffer.

AMEX kundeservice var ikke mye til hjelp på Mail.

Har SAS AMEX Plat.

CaptainMorgan
31-05-2017, 03:54
Noen som har erfaring med å bruke AMEX på bensinpumpe over here? Fikk opp at jeg måtte taste in zip-kode på 5-siffer.

AMEX kundeservice var ikke mye til hjelp på Mail.

Har SAS AMEX Plat.

Har bodd et par år i statene nå. Alltid brukt norske debit/credit-kort. Er dessverre ingen pumper som godtar AMEX-kortet så vidt meg bekjent, selv om jeg har hørt man kan taste 00000 osv, uten at dette har funket for meg. Det letteste er å gå inn å kassa og betale på forhånd der. Betaler du 20 bucks men kun fyller for 15, så vil resterende 5$ bli overført tilbake ila kort tid.

eql1zr
31-05-2017, 09:24
Har bodd et par år i statene nå. Alltid brukt norske debit/credit-kort. Er dessverre ingen pumper som godtar AMEX-kortet så vidt meg bekjent, selv om jeg har hørt man kan taste 00000 osv, uten at dette har funket for meg. Det letteste er å gå inn å kassa og betale på forhånd der. Betaler du 20 bucks men kun fyller for 15, så vil resterende 5$ bli overført tilbake ila kort tid.
"76" godtar amex ved pumpene. Tast inn valgfri fem siffer som zip-kode

BårdK
04-06-2017, 12:14
Ble belastet for årskontingent i år også selv om jeg er EBD, men ordnet det på chatten. Her må man tydeligvis passe på selv.

FQTV
04-06-2017, 23:14

Uten å notere meg hvilken stasjoner jeg tanket på så tok alle AMEX og mitt forrige spm om zip-kode ble løst med å bruke 00000.

BGOflyer
16-01-2018, 16:18
Om man har hatt SAS Amex Platinumkort fra mai 2015 og i ett år og mottatt 12000 velkomstpoeng da, får man nye velkomstpoeng om man bestiller dette kortet på nytt nå?

Fleksnes
29-01-2018, 18:28
Skaffet med Amex premium nå, når kan jeg forvente at bonuspoengene er inne på EBkontoen?

Kortet er selvsagt tatt i bruk, og hvordan ser jeg hvor mye bonuspoeng jeg henter ut ved bruk av kortet?

Discus
29-01-2018, 23:43
Kortet er selvsagt tatt i bruk, og hvordan ser jeg hvor mye bonuspoeng jeg henter ut ved bruk av kortet?
Står pr. transaksjon på fakturaen hvis du mener løpende oversikt.

Fleksnes
31-01-2018, 19:13
Tenkte mest på når de dukka opp på eurobonuskontoen. Både forbrukspoeng og velkomstgaven

Eriksan
02-02-2018, 08:29
Poengene pleier å komme 3-5 dager etter fakturadato. Mange år siden jeg fikk velkomstpoengene, men mener jeg fikk de etter første faktura, altså ganske raskt.

Discus
30-08-2018, 23:21
<mod>

Saksopplysning - den gamle typen kort i denne tråden.

Nye kort som kommer diskuteres i ny tråd: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=146771

</mod>

Chr1st1an
01-09-2018, 13:06
Til dere som har fått avvist deres amex kort i dag så er det bare en midlertidig feil hos Amex og dnb. Er noe problem med koblingen. Det skal bli fikset ila kort tid.

Jeg kan i tillegg opplyse om at DNB kommer med et motsvar til AMEX sine nye (elendige) kort. Det vil bli sendt ut mer opplysninger om dette ila høsten. Blir spennende!

jcnorway
01-09-2018, 14:10
Til dere som har fått avvist deres amex kort i dag så er det bare en midlertidig feil hos Amex og dnb. Er noe problem med koblingen. Det skal bli fikset ila kort tid.

Jeg kan i tillegg opplyse om at DNB kommer med et motsvar til AMEX sine nye (elendige) kort. Det vil bli sendt ut mer opplysninger om dette ila høsten. Blir spennende!

Takk for info. Prøvde for ca 15 minutter siden og da fikk man fortsatt avvist på terminalen. Typisk når man finner steder som faktisk tar kortet [emoji28]

Og ser fram til motsvaret fra DNB [emoji106][emoji2532]

Chriscross
01-09-2018, 21:31

Var vel noe snakk om en MasterCard-variant fra DNB. Hadde vært supert om de kommer med noe World Elite.

Er nok redd for at kommer til å gå rett Amex Elite-fella for å få de 20000 basis poengen, selv om man vel I teorien vel nesten kan få like mange poeng på to turer til 3000 kr/stk til Asia/USA. får liksom ikke lov til å ta de turene av kona lenger uten at barna er med, og de går på skolen.

haakonks
04-09-2018, 23:06
Takk for info. Prøvde for ca 15 minutter siden og da fikk man fortsatt avvist på terminalen. Typisk når man finner steder som faktisk tar kortet [emoji28]

Og ser fram til motsvaret fra DNB [emoji106][emoji2532]
"Bli kvitt DNB" er jo det eneste positive med at AmEx tar over egne kort i Norge... :D

At DNB kommer med noe "bra" tilsvar til AmEx tror jeg ikke før jeg får se det. De er ikke akkurat kjent for å gi ved dørene.

Fnate
04-09-2018, 23:21
"Bli kvitt DNB" er jo det eneste positive med at AmEx tar over egne kort i Norge... :D

At DNB kommer med noe "bra" tilsvar til AmEx tror jeg ikke før jeg får se det. De er ikke akkurat kjent for å gi ved dørene.

Hva er det som er så omågjøre med å bli kvitt DNB egentlig? Synes de funker tipp topp som bank jeg.

Det eneste annoying må være at de har stålsatt seg på at 250k er maks bruksgrense på AmEx kortet mitt og denne måneden har jeg derfor måttet betale det ned 2 ganger. Har skjedd flere ganger før og det er irriterende. Var aldri et issue før når jeg hadde vanlig grønt AmEx i gamle dager.

Men ellers funker jo DNB tipp topp nå. Gode kort og en flotters dagligbank.

Chr1st1an
05-09-2018, 20:47
Hva er det som er så omågjøre med å bli kvitt DNB egentlig?

Dnb har ingen god nettbank løsning for amex. Det er vel det punktet de fleste irriterer seg over.

Problem nr to er at Dnb har vel den desidert dårligste nettbanken i dette landet. De har bygget den opp (Evry har vel strengt tatt bygget den) imange år og gjort den alt for avansert. Det gjør at den til stadighet ikke fungerer.

Jeg har ikke Dnb i privat sammenheng annet enn via amex, men benytter dem i jobb. Og makan til opplegg de holder på meg trodde jeg ikke var mulig i 2018.

- Skyhøye gebyrer for alt fra betaling av faktura til bruk av nettbank.
- Må ha Internet Explorer (evt Safari) for å kunne utføre visse tjenester.
- Stabilitet på lik linje med min 7 mnd gamle unge som prøver å stå oppreist.
- Inn/utbetalinger som endrer seg fra dag til dag. (altså plutselig endrer godskrevet dato)
- Uhyre vanskelig å finne tjenester.

Om man har benyttet andre nettbanker ila de siste 10 år så skjønner man fort hvor elendig dnb er.

Nok rant om Dnb, men der har du forklaringen. ;)

Someone
05-09-2018, 21:22
Dnb har ingen god nettbank løsning for amex. Det er vel det punktet de fleste irriterer seg over.

Den skjønte jeg ikke helt? Enten er det noen funksjoner i kortet jeg ikke aner finnes, men skjønner ikke hva Amex har med nettbank å gjøre?

Annet enn at månedens eFaktura kommer seilende inn en gang hver måned

Fnate
05-09-2018, 21:51

Problem nr to er at Dnb har vel den desidert dårligste nettbanken i dette landet. De har bygget den opp (Evry har vel strengt tatt bygget den) imange år og gjort den alt for avansert. Det gjør at den til stadighet ikke fungerer.

Jeg har ikke Dnb i privat sammenheng annet enn via amex, men benytter dem i jobb. Og makan til opplegg de holder på meg trodde jeg ikke var mulig i 2018.

- Skyhøye gebyrer for alt fra betaling av faktura til bruk av nettbank.
- Må ha Internet Explorer (evt Safari) for å kunne utføre visse tjenester.
- Stabilitet på lik linje med min 7 mnd gamle unge som prøver å stå oppreist.
- Inn/utbetalinger som endrer seg fra dag til dag. (altså plutselig endrer godskrevet dato)
- Uhyre vanskelig å finne tjenester.

Om man har benyttet andre nettbanker ila de siste 10 år så skjønner man fort hvor elendig dnb er.

Nok rant om Dnb, men der har du forklaringen. ;)Har aldri opplevd noe av det du beskriver for å være ærlig. Men då bruker jeg vanlige nettlesere.

Nettbanken er faktisk en av grunnene til at jeg liker DNB.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Chr1st1an
05-09-2018, 22:15
Den skjønte jeg ikke helt? Enten er det noen funksjoner i kortet jeg ikke aner finnes, men skjønner ikke hva Amex har med nettbank å gjøre?

Annet enn at månedens eFaktura kommer seilende inn en gang hver måned

Hehe.
Da antar jeg du aldri har vært her:
https://www.americanexpressonline.no/

Chr1st1an
05-09-2018, 22:24
Har aldri opplevd noe av det du beskriver for å være ærlig. Men då bruker jeg vanlige nettlesere.

Nettbanken er faktisk en av grunnene til at jeg liker DNB.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Vi har alle våre behov og vaner. Jeg har benyttet Skandiabanken som min primære bank siden 2003 og har aldri opplevd problemer. Har også vært innom Sparebank 1 og Sogn & Fjordane. Ingen av de har på 10+ år lagd like mye problemer som Dnb har klart på 1års bruk.
Er nok derimot litt forskjell på privat og bedrift. Jeg benytter nok dnb nettbanken noe mer enn snittet. :-/

Bare det at de klarte å sperre alle amex kort i helgen, og når man ringer dem så blir man koblet fra køen etter 3 min. Chat funksjonen på nettet klarte ikke å koble opp pga tekniske problemer. Det ble referert til en side man kunne se på status på Dnb sine systemer. Der stod det: "alle systemer fungerer normalt".

Etter ca 3-4 t fikk jeg kontakt per tlf og da kom det en innrømmelse at både chat og tlf hadde store problemer og koblingen mot Amex var borte slik at alle kort ble sperret. Da har du noen problemer med systemene dine som du ikke skulle hatt i 2018 med den gigantiske it avdelingen som jobber med Dnb systemene.

Forøvrig er det vel bare å google dnb og problemer, så har du nok lesestoff i kveld. hehe

Someone
05-09-2018, 22:24
Hehe.

Da antar jeg du aldri har vært her:

https://www.americanexpressonline.no/

He He det stemmer.

Så hva skal jeg inn der for? [emoji6]