Flyprat >
Reiseforum > American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)
View Full Version : American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)
Pages :
1
2
[
3]
4
5
6
7
8
9
10
11
Nyoppdagede brukersteder: Advance.no (elektronikk) og Vic Oslo City (klær).
brandos.no (sko) (via PayPal)
Chriscross
27-01-2012, 12:13
Hadde det gått an å lage en sticky på starten av denne tråden med mulige brukersteder?
Dag Viking
06-02-2012, 23:06
Brukte reiseforsikringen på en avbestilling, og fikk ikke tilbake drivstoff-tillegg (det manglet ca 150kr pr billett) . Er dette vanlig på alle reiseforsikringer?
Chriscross
07-02-2012, 08:06
Brukte reiseforsikringen på en avbestilling, og fikk ikke tilbake drivstoff-tillegg (det manglet ca 150kr pr billett) . Er dette vanlig på alle reiseforsikringer?
Tror tanken er at du selv skal kreve det tilbake fra flyselskapet. Mulig du så kan kreve å få gebyret flyselskapet krever tilbake fra reiseforsikringen igjen.
Synes det ellers er fasinerende at DNB kort har dobbelt så lang leveringstid på deres "Premium produkt" sammenlignet med hva de har på Trumf Visa. :rolleyes:
SudCaravelle
07-02-2012, 09:27
Da ble jeg kvalifisert til CT nummer to gitt - som jeg heller ikke får brukt :o
Noen av de andre landsforviste her som vet om det er noe poeng og beholde kortet når man flytter ut av landet? Er det praktisk mulig og ikke minst lov?
Takk.
VirreVapp
07-02-2012, 09:30
Tja, kortet kan du vel beholde ?? Skulle ikke være ulovlig å melde flytting og ta med seg kortet? Er godt i gang med CT nr 2 her også..
VirreVapp
07-02-2012, 09:32
Ang reiseforsikring, Ja jeg tror det er vanlig. Også hos Europeiske måtte jeg gå til selskapet og kreve inn deres "tillegg"...
Dag Viking
07-02-2012, 09:57
Tror tanken er at du selv skal kreve det tilbake fra flyselskapet. Mulig du så kan kreve å få gebyret flyselskapet krever tilbake fra reiseforsikringen igjen.
En del av skatter og avgifter har jeg fått tilbake fra selskapet, men de refunderer ikke alt. Det blir et "hull" som hverken reiseforsikring eller flyselskap vil tilbakebetale. Dette er vel drivstoffavgiften.
Er det slik med alle reiseforsikringer? Har Europeiske også som jeg aldri har brukt, men valgte å benytte am-ex denne gangen.
Eltema.no tar AmEx gjennom PayPal ser jeg.
Støtter forslag om sticky med brukersteder.
Litt OT, men det avslører jo hvor dustete fuel-tillegget egentlig er. Om det hadde vært reelt ville det jo vært det enkleste i verden å refundere ved en kansellering. Men det er jo som å klage over at jorda er rund.
The Viking
07-02-2012, 23:05
Noen av de andre landsforviste her som vet om det er noe poeng og beholde kortet når man flytter ut av landet? Er det praktisk mulig og ikke minst lov?
Takk.
Burde ikke være noe problem så lenge du opprettholder norsk bankforbindelse og evt avtalegiro eller liknende?
Har selv ett UK basert høyvalør Amex, brukte Direct debit fra en offshore account inntil nylig, nå kjører jeg regningen over DNB her hjemmefra.
Takk.
Kan ikke se noe problem i det -- har selv opprettholdt mang et norsk kredittkort, uten å ha vært bosatt i Norge de siste fem årene. Det er jo bare å ha en konto å betale fra. Så kan jo neste spm. være hvorvidt det er hensiktsmessig med et kort i NOK, men det avhenger jo av så mangt. Praktisk mulig og lov er det ihvertfall.
NordicLane
08-02-2012, 02:02
En del av skatter og avgifter har jeg fått tilbake fra selskapet, men de refunderer ikke alt. Det blir et "hull" som hverken reiseforsikring eller flyselskap vil tilbakebetale. Dette er vel drivstoffavgiften.
Er det slik med alle reiseforsikringer? Har Europeiske også som jeg aldri har brukt, men valgte å benytte am-ex denne gangen.
Jeg måtte avbestille en tur til Malta våren 2011 og brukte Diners-forsikringen (Chartis). Jeg meldte kun til Chartis, fikk da noe kreditert fra Norwegian ca 10% (noe jeg i ettertid vil tro tilsvarte avgiftene) og resterende ca 90% direkte fra Chartis. Jeg antok da at Chartis hadde en egen meldingsrutine til Norwegian for å redusere sine utbetalinger tilsvarende avgiftene.
Uansett så mener jeg du har krav på 100% fra forsikringsselskapet, det finnes ikke noe unntak for avgifter eller gebyrer slik jeg kjenner villkårene. Hvordan Amex/DnB håndterer avgiftene mot flyselskapet skal ikke ha noe å si for deg.
Etter å ha signet meg opp for Amex platinum til halv årspris på OSL lille julaften mottok jeg endelig kortet idag, halvannen måned senere.
Den 12. januar mottok jeg en pinkode og ble irritert når jeg så det var til premium-kortet som jeg ikke var videre interessert i. Ringte Amex dagen etter og etter en lang samtale sa kundekonsulenten at han ville gå god for platinum-kortet, sendte e-post med noe dokumentasjon rett etter samtalen. Selve premium-kortet kom først 28. januar forøvrig. 1. februar ringte jeg opp for å etterlyse status på platinum-kortet, det ga tydligvis fortgang og jeg mottok kortet idag altså.
Bittert at det skulle ta så lang tid, NYC-ferie i åtte dager fra 20. januar hadde gitt god omsetning på Amex mtp. CT og bonuspoeng, nå gikk alt på Mastercard med halv opptjening istedet. Diners unngår jeg å bruke i utlandet da min erfaring er at man får elendig valutakurs. Jaja, nå har jeg ihvertfall 3 EB-kort, sikkert ikke den eneste her inne :)
Da fikk man brukt CTen for i år.
Tur retur Chicago ble booket i business senhøstes i forbindelse med planlagt bryllupsreise. Så nå får jeg heller begynne å se på mulighetene videre fra Chicago til steder med hvit sand og behagelig vann.
Eneste ulempe med CT er at de i motsetning til vanlig EB-billetter ikke lar seg booke som open-jaw. Ellers var ikke konsulenten jeg traff på i går helt inne i gamet hvordan CTer fungerer så måtte sette back-office på saken, selv om hun selv var veldig hyggelig
Jamesbond_ppk
13-02-2012, 21:15
Da fikk man brukt CTen for i år.
Tur retur Chicago ble booket i business senhøstes i forbindelse med planlagt bryllupsreise. Så nå får jeg heller begynne å se på mulighetene videre fra Chicago til steder med hvit sand og behagelig vann.
Eneste ulempe med CT er at de i motsetning til vanlig EB-billetter ikke lar seg booke som open-jaw. Ellers var ikke konsulenten jeg traff på i går helt inne i gamet hvordan CTer fungerer så måtte sette back-office på saken, selv om hun selv var veldig hyggelig
+1.
Fikk et brev fra Amex i forrige uke (tok ca 5 uker fra oppnåd status til at SAS fikk CT), sjekket mulighetene i helgen og ringte til SAS i dag. De måtte først sjekke at de hadde mottatt CT fra Amex (det hadde de; det kan ta et par dager mellom brevet og motagelse), også booket jeg turen i høsten. Denne gangen til IAD.
2 pers. i C, ca 900 NOK i skatt + 90000 poeng. Veldig bra deal.
Eneste ting er at som "Someone" sier, er det ikke lov med open jaw (ville egentlig ha OSL-CPH-IAD/EWR-OSL), men ok. Aldri vært i Washington før, har vært mange ganger i NYC, så dette blir bra :)
Dag Viking
13-02-2012, 21:50
Da fikk jeg inspirasjon til å bestille årets juleshopping-tur, det blir New York i desember med SK907/908. Etter HH-trikset må det vil bli Hilton på Manhatten, evt det nyåpnede Conrad ved Wall Street.
Meget smertefri bestillingsprosess, og damen hadde full kontroll på CT.
Ledige seter fant jeg på KVS, og SAS fant de samme.
jameson82
29-02-2012, 00:14
SAS EuroBonus Premium American Express Card
Vi feirer 20-års jublieet til SAS EuroBonus og gir deg 20 % flere Ekstrapoeng i oppstartspremie på SAS EuroBonus Premium Card! Det gir deg tilsammen 7200 Ekstrapoeng i oppstarspremie i kampanjeperioden! Søk nå så du ikke går glipp av muligheten til å opptjene 7200 EuroBonus Ekstrapoeng! Gjelder tom 30.4.2012.
http://americanexpress.no/saseurobonus/vaare-kort/sas-eurobonus-premium-american-express-card/?bnetsession=620344
Chriscross
13-03-2012, 10:27
Hva endte det egentlig med angående egenandel ved billeie? I velkomstbrevet fra Amex jeg mottok i januar stod det at dette var inkludert, men i forsikringsvilkårene kan jeg ikke finne noe om det.
Hva endte det egentlig med angående egenandel ved billeie? I velkomstbrevet fra Amex jeg mottok i januar stod det at dette var inkludert, men i forsikringsvilkårene kan jeg ikke finne noe om det.
Står oppført som en egen forsikring:
http://www.americanexpress.no/vaare-kort/sas-amex-kort/sas-eurobonus-platinum-american-express-card/#forsikringer
Chriscross
13-03-2012, 20:32
Takker!
Greit med kjøpsforsikringen også. Dette kuttet jo DNB fra Saga-programmet for en del år siden.
Chriscross
13-03-2012, 20:41
Jeg ser forresten at SAS Amex Platinum har kortnummer som starter med 3745xx xxx, det samme som mitt "ekte" platinun fra UK. Tidligere i denne tråden var det en som kom inn i en lounge der platinum gav tilgang. Kan dette skyldes at kortnummeret indikerer at Sas-kortet også oppfattes som "ekte"? Da er i tilfelle neste spørsmål om en kan ha flaks og få lov til å bestille FHR-hoteller via Amex i Sverige. De får jo uansett provisjon for å selge hotellrommet.
Det kan jo også dukke opp tilbud lignende det folk har benyttet for å få Hilton Gold, men der kravet er Amex platinum.
The Viking
14-03-2012, 08:28
Jeg ser forresten at SAS Amex Platinum har kortnummer som starter med 3745xx xxx, det samme som mitt "ekte" platinun fra UK. Tidligere i denne tråden var det en som kom inn i en lounge der platinum gav tilgang. Kan dette skyldes at kortnummeret indikerer at Sas-kortet også oppfattes som "ekte"? Da er i tilfelle neste spørsmål om en kan ha flaks og få lov til å bestille FHR-hoteller via Amex i Sverige. De får jo uansett provisjon for å selge hotellrommet.
Det kan jo også dukke opp tilbud lignende det folk har benyttet for å få Hilton Gold, men der kravet er Amex platinum.
Dette stemmer vel ikke helt, norske kort starter med 3754 1XXXXX XXXXX, mens UK baserte Plat eller Cent kort starter vel med 3742 8XXXX XXXX ?
Robbiedeluxe
14-03-2012, 19:18
Nå har jeg ikke kortene foran meg, men er det ikke 3754 vs. 3745?
Mitt starter med 3754 1....
Noen andre enn meg som har opplevd problemer fra tid til annen med å få betalt?
- I dag fikk jeg mail fra Amazon at min ordre ikke kunne sendes da betalingen hadde blitt avvist (har Amex kortet lagret for one click shopping og det har fungert før).
- På Arlanda Express automater fungerer det konsekvent ikke. Sier at de kun tar imot kort med PIN kode (som jeg har på kortet...)
- På Babyshop fungerte det ene gangen jeg handlet, andre gangen avvist.
- Hos Stockholm Taxi må jeg noen ganger taste pinkode, andre ganger ikke og noen ganger blir kortet avvist.
- I dag fikk jeg mail fra Amazon at min ordre ikke kunne sendes da betalingen hadde blitt avvist (har Amex kortet lagret for one click shopping og det har fungert før).
- På Arlanda Express automater fungerer det konsekvent ikke. Sier at de kun tar imot kort med PIN kode (som jeg har på kortet...)
- Hos Stockholm Taxi må jeg noen ganger taste pinkode, andre ganger ikke og noen ganger blir kortet avvist.
Har ikke hatt særlig problemer der. Men som du må jeg alltid bruke et annet kort på Arlanda Express.
Har imidlertid lagt merke til at når jeg skal dra kortet ved boarding hos SAS så har det konsekvent sluttet å fungere. Har ikke funket de siste 5-6 gangene.
Dag Viking
17-03-2012, 13:28
Har imidlertid lagt merke til at når jeg skal dra kortet ved boarding hos SAS så har det konsekvent sluttet å fungere. Har ikke funket de siste 5-6 gangene.
Drog kortet to ganger ved boarding denne uka uten problemer, så kanskje det har vært noe enten med billetten eller kortet ditt?
Vegasbaby
17-03-2012, 13:48
Jepp - tiltrer denne.
For tre uker siden ble kortet blankt avvist på både ICA, Rimi og NSB Oslo S. Kundeservice var som vanlig behjelpelig: "Vi har ikke fått tilbakemeldinger om noen feil, så det anbefales å prøve igjen senere."
Forrige torsdag ble kortet avvist ved innsjekk på et hotell i Barcelona. Mail til kundeservice med nytt standardsvar. Heldigvis funket kortet igjen søndag ved utsjekk.
Jeg synes ærlig talt ikke dette er godt nok - man kan i hvertfall ikke satse på å alene reise rundt med dette kortet, man må alltid ha et annet i back up.
Drog kortet to ganger ved boarding denne uka uten problemer, så kanskje det har vært noe enten med billetten eller kortet ditt?
Hm. Interessant. Kanskje det er noe bøll med stripen min. Eller kanskje det er turer som var booket før omleggingen av IT systemet og reist etterpå. Takk for tips uansett.
Opplevde samme sist helg når jeg var ute å reiste, med dertil kø og manuell innsjekk.
Dag Viking
17-03-2012, 17:01
Hm. Interessant. Kanskje det er noe bøll med stripen min. Eller kanskje det er turer som var booket før omleggingen av IT systemet og reist etterpå. Takk for tips uansett.
Mine billetter var booket dagen før avreise, dvs i god tid etter omlegging av systemet.
Chriscross
17-03-2012, 17:50
Ot, men hatt samme problem med to Dinerskort tidligere.
Hvordan booker man tur når man skal bruke companion ticket? Må man ta det pr telefon?
Hvordan booker man tur når man skal bruke companion ticket? Må man ta det pr telefon?
Ja, står det i brevet. Ring nummeret som står der, og husk den "magiske" tasten det opplyses om i brevet, så man lett kan snike forbi køen og kommer rett til en kundebehandler ;)
Hei,
Fikk booket Eurobonus-tur fra Bergen til Bangkok i høstferien for meg og min samboer. Dessverre kun ledig på økonomiklasse, men sparte allikevel 80000 Eurobonuspoeng ved bruk av AMEX companion ticket. Fikk meget god hjelp på telefon hos SAS. Selve bookingen var gjort på noen minutter.
Jeg har hatt Diners i mange år og benyttet flittig Novia loungen på Arlanda ved SAS loungene. Den heter visst Menzies business lounge nå, ser også at det er en Menzies executive lounge som skal ligge mot F-piren på Schengen siden.
Diners tar nå NOK 125 per lounge besøk, litt uklart om Diners går på executive loungen. Med Priority Pass (gjennom Amex Platinum kort) kommer man inn i begge loungene for EUR 24. Leser også på businessclass.se at man kommer inn i begge loungene med Amex kort mot betaling. Lest at det koster både SEK 110 og SEK 90, i tillegg har noen skrevet at Amex Platinum muligens gir gratis inngang.
Noen som kjenner til Amex inngang til Menzies loungene? Skal til ARN mandag så da tenkte jeg å teste executive loungen før returen.
Robbiedeluxe
22-03-2012, 10:46
"Alle" kan komme inn på Menzies loungen på ARN. Selv har jeg brukt PP en gang SAS-loungen var stappfull (med kø på utsiden). Prisen varierer på hvilket kort du bruker, så da jeg skulle inn viste jeg frem lommeboken og så valgte hun det kortet som var billigst å bruke – valget falt på PP som da var gratis :)
Jeg er novise på AMEX Eurobonus, og fikk mitt først for to dager siden... Jeg ser at mitt kortnummeret starter med samme siffer som mitt AMEX Gullkort, 3754. Jeg antar at "ordentlige" platinumkort er anderledes i så måte...?
Nå er det vel bare å skifte max over på AMEX kortet så jeg kan invitere fruen med på tur... :)
En kjapp update fra Menzies business lounge fra ARN der jeg sitter nå.
Gikk til executive loungen ved F-piren først. Møtte en utålmodig og stressende dame bak disken som sa at det kostet SEK 250 å komme inn når jeg viste Amex platinum kortet. Sa at jeg trodde det kostet mye mindre med det kortet, fikk et kort svar at det var med Amex gold. Diners kortet funket ikke her.
Da gikk jeg videre dit jeg sitter nå og møtte en hyggelig dame bak disken. Hun sa at med Amex gold kostet det SEK 50, og det var kun det kortet de hadde avtale med Amex om. Vanlig inngang var SEK 250, alternativet var PP som det også var på executive loungen. Så da endte jeg opp med å bruke Diners-kortet...
The Viking
26-03-2012, 16:32
Jeg er novise på AMEX Eurobonus, og fikk mitt først for to dager siden... Jeg ser at mitt kortnummeret starter med samme siffer som mitt AMEX Gullkort, 3754. Jeg antar at "ordentlige" platinumkort er anderledes i så måte...?
Nå er det vel bare å skifte max over på AMEX kortet så jeg kan invitere fruen med på tur... :)
37= Amex
54= Landskoden for Norge.
De neste to sifrene definerer "Kortvaløren".
37= Amex
54= Landskoden for Norge.
De neste to sifrene definerer "Kortvaløren".
..om jeg ikke tar feil så er de to neste sifrene de samme på mitt Amex Eurobonus Platinum og mitt Amex gullkort (jeg skal sjekke, men mener at så var tilfellet).
Chriscross
18-04-2012, 21:23
Vet vel dessverre svaret, men er det fortsatt slik at en ikke får poeng dersom en betaler en innenlandsreise med Amex Eurobonuskort?
Vet vel dessverre svaret, men er det fortsatt slik at en ikke får poeng dersom en betaler en innenlandsreise med Amex Eurobonuskort?
Det stemmer det, men beløpet teller mot opptjening av omsetning, hhv 100' / 130', i forhold til å omsette nok for en Companion Ticket.
Kan man ikke bare købe via et online rejsebureau? De opgiver vel ikke om det er en indenrigs- eller udenrigsrejse du køber?
Dag Viking
18-04-2012, 23:52
Du får poeng hos NSB ;)
Chriscross
19-04-2012, 07:29
Du får poeng hos NSB ;)
Men nsb får deg ikke fremtil målet.;)
Bergen oslo er en nøtt for dem å knekke gitt:rolleyes:
Takk for tips om reisebyrå. Tipper Widerøe ikke duger her?
Noen som vet om companion ticket kan overføres til andre? Altså til et annet EB-medlem som benytter sine egne poeng og får 2 for 1...
Tviler egentlig på at det lar seg gjøre.
Har ansökt om SAS EB Amex i Sverige nå, siden de hadde et velkomsttilbud på 20.000poeng ved oppstart.
Et spörsmål; Jeg finner ikke noe om dekning av egenandel ved skade på leiebil i vilkårene, men jeg mener noen har skrevet om det tidligere her? Gjelder det bare en viss type SAS Amex?
Takk for svar!
Chriscross
27-04-2012, 10:33
Har ansökt om SAS EB Amex i Sverige nå, siden de hadde et velkomsttilbud på 20.000poeng ved oppstart.
Et spörsmål; Jeg finner ikke noe om dekning av egenandel ved skade på leiebil i vilkårene, men jeg mener noen har skrevet om det tidligere her? Gjelder det bare en viss type SAS Amex?
Takk for svar!
Det er en egen forsikring, ikke del av reiseforsikringen. Usikker på hvordan det er i Svergie i forhold til Norge siden Amex selv "driver" korttjenesten i Sverige. I Norge har banken DNB driften av privatkortene.
Blar du litt tilbake i denne tråden mener jeg du skal finne mer informasjon om det.
Takk for svar!
Jeg tror ikke der er denne forsikring med i det svenske kort. Jeg har ihvertfald ikke set det i da jeg fik mit svenske AMEX. Det er vist kun i Norge.
Nei, jeg kan heller ikke finne noe i de svenske vilkårene - men ble litt usikker da jeg ser andre nevne denne fordelen på sine norske SAS Amex.
Det er jo en rett stor fordel å ha, går en god del hundrelapper i löpet av ett år for å forsikre seg mot egenandel ved leie av bil.
BGOflyer
27-04-2012, 10:49
Hei,
Jeg driver og undersøker Amex Eurobonus og tenker å hive meg på tilbudet nå med 20% ekstra poeng i oppstartspremie. Da jeg er under 30 år ville derimot ikke representanten jeg har pratet med gi meg Platinum-kortet, og henviste meg til Premium. Jeg er jo mest interessert i Platinum-kortet av flere gode grunner (som er nevnt her inne allerede), men vurderer Premium om jeg ikke har tilgang til Platinum. Hva bør jeg gjøre for å få Platinum-kortet? Henvende meg til Amex per telefon eller sende søknad via hjemmesiden deres? Noen som har erfaringer med dette?
Hørtes rart ut. De pleier jo å kaste de kortene etter folk. En tur på Gardermoen så har du 2 unge svensker som vil stappe de inn i alle kroppens hulerom på deg.
Aner ikke hvordan den økonomiske situasjonen din er, men mulig de bruker alder som en excuse om du feks ikke har super inntekt eller betalingsanmerkninger fra før?
Vi er mange her som er under 30 og som har fått Amex Platinum, så det høres litt rart ut
Hei,
Jeg driver og undersøker Amex Eurobonus og tenker å hive meg på tilbudet nå med 20% ekstra poeng i oppstartspremie. Da jeg er under 30 år ville derimot ikke representanten jeg har pratet med gi meg Platinum-kortet, og henviste meg til Premium. Jeg er jo mest interessert i Platinum-kortet av flere gode grunner (som er nevnt her inne allerede), men vurderer Premium om jeg ikke har tilgang til Platinum. Hva bør jeg gjøre for å få Platinum-kortet? Henvende meg til Amex per telefon eller sende søknad via hjemmesiden deres? Noen som har erfaringer med dette?
Ring AmEx og spør så får du et skikkelig svar.
Jeg søkte om Corporate kortet før de kom med privatkortene og fikk bare et brev med "avvist på generelt grunnlag". Forstod ingenting da jeg har økonomien sånn nogenlunde i orden. Men ringte og fikk den rette forklaringen om at firmaet trengte flere ansatte. Det var jo ok.
Så ta en telefon.
De er litt restriktive med Platinum kortet, men har du en grei lønn og økonomi så kan det hjelpe å ringe og håpe du kommer i prat med en hyggelig person som ikke er alt for firkantet.
Inntektskravet for Platinum er egentlig 600 000 kr.
BGOflyer
27-04-2012, 12:15
Takk for gode tips, jeg skal ta en telefon. Jeg er fast ansatt i grei jobb og uten betalingsanmerkninger tidligere, så økonomien er nogenlunde i orden. Får håpe det ordner seg da :)
Jeg fikk platinum når jeg søkte for et år siden, på den tiden hadde jeg vel knapt oppført årsinntekt over 350.000 ettersom jeg akkurat hadde avsluttet doktorgraden. Hadde egentlig regnet med at jeg måtte sende over min nye ansettelseskontrakt med den nye inntekten min, men det trengtes ikke. Jeg var på det tidspunktet 28år.
Sa forresten opp Plat kortet mitt denne uken, det finnes andre kort som gir bedre fordeler til lavere årspris...
Sikkert en fordel om du da skriver de kortene, slik at han får tips om de.
Sikkert en fordel om du da skriver de kortene, slik at han får tips om de.
Det er det nok flere som er interessert i å høre om... Meg inkludert.
Jeg fikk platinum når jeg søkte for et år siden, på den tiden hadde jeg vel knapt oppført årsinntekt over 350.000 ettersom jeg akkurat hadde avsluttet doktorgraden. Hadde egentlig regnet med at jeg måtte sende over min nye ansettelseskontrakt med den nye inntekten min, men det trengtes ikke. Jeg var på det tidspunktet 28år.
Sa forresten opp Plat kortet mitt denne uken, det finnes andre kort som gir bedre fordeler til lavere årspris...
Companion Ticket er hovedgrunnen til at jeg holder meg inne med EB AmEx Plat.
BGOflyer
27-04-2012, 14:17
Velkomsttilbudet med 14400 poeng er vel uansett en god deal for første år med halv pris slik jeg ser det. Så får første bruksår si om man klarer CT, og om det er vits i å fortsette med Amex.
Basse-HAU
27-04-2012, 17:01
Det er det nok flere som er interessert i å høre om... Meg inkludert.
Melder meg på denne ja:thumbup:
Chriscross
27-04-2012, 17:47
Velkomsttilbudet med 14400 poeng er vel uansett en god deal for første år med halv pris slik jeg ser det. Så får første bruksår si om man klarer CT, og om det er vits i å fortsette med Amex.
Får man 20% på Platinum også? Trodde det bare gjaldt premium.
Får man 20% på Platinum også? Trodde det bare gjaldt premium.
Mener du motsatt? Det er platinum som jo gir 20 poeng per hundrings. Premien er vel bare 15
Chriscross
27-04-2012, 19:38
Mener du motsatt? Det er platinum som jo gir 20 poeng per hundrings. Premien er vel bare 15
Sorry, men 20% ekstra poeng i velkomst. Får 7200 poeng for premium nå, men trodde en fortsatt bare får 12000 for platinum.
BGOflyer
30-04-2012, 12:55
Pratet med Amex to ganger, og det var noe uklare svar hva gjaldt både inntektskrav og minstealder for Platinum. Fikk opplyst minstealder på 28 år for Platinumkortet, og et inntektskrav som var noe mindre strikt (ville dog ikke informere om nøyaktig beløp som kreves).. Ettersom jeg er under 28 får jeg nøye meg med Premiumkortet for denne gang.
Spørs bare om det blir verdt det...
Chriscross
30-04-2012, 12:59
Pratet med Amex to ganger, og det var noe uklare svar hva gjaldt både inntektskrav og minstealder for Platinum. Fikk opplyst minstealder på 28 år for Platinumkortet, og et inntektskrav som var noe mindre strikt (ville dog ikke informere om nøyaktig beløp som kreves).. Ettersom jeg er under 28 får jeg nøye meg med Premiumkortet for denne gang.
Spørs bare om det blir verdt det...
Klarer fu ikke omsette 150 t nok hadde jeg ikke giddet. Vanskelig å få brukt kortet. Bedre å vente til Diners sikkert kommer med tilbud i løpet av året.
Kvalsvik
30-04-2012, 13:21
Jeg er 27år, men var bare 26 når jeg fikk platinum kortet...
Klarer fu ikke omsette 150 t nok hadde jeg ikke giddet. Vanskelig å få brukt kortet. Bedre å vente til Diners sikkert kommer med tilbud i løpet av året.
Diners er da generelt blevet meget sværere at bruge end AMEX. Her i huset bruges Diners praktisk taget aldrig mere.
Nei, jeg kan heller ikke finne noe i de svenske vilkårene - men ble litt usikker da jeg ser andre nevne denne fordelen på sine norske SAS Amex.
Det er jo en rett stor fordel å ha, går en god del hundrelapper i löpet av ett år for å forsikre seg mot egenandel ved leie av bil.
Remembercard i Norge har egenandelsforsikring for leiebil for kr 70 per år. Remembercard i Sverige ser ut til å ha noe tilsvarende.
Fredrik Propell
08-05-2012, 14:41
Er det overhodet noen muligheter å lure systemet slik at man får poeng for kjøpet av en flybillett innlands i Norge?
Fellowplane
08-05-2012, 15:35
Er det overhodet noen muligheter å lure systemet slik at man får poeng for kjøpet av en flybillett innlands i Norge?
Hva om du kjøper billetten gjennom en 3. Part som expedia etc? Alternativt kan du bruke Trumf Visa istedenfor. Det gir snaue 14 poeng pr 100 kroner brukt ved omgjøring fra trumf til eurobonus. Det gjelder uavhengig om du kjøper innenlands flybilletter eller hva det enn måtte være.
Med Trumf Visa får du hvertfall poeng som kan konverteres til Eurobonus.
Fredrik Propell
08-05-2012, 16:07
Hva om du kjøper billetten gjennom en 3. Part som expedia etc? Alternativt kan du bruke Trumf Visa istedenfor. Det gir snaue 14 poeng pr 100 kroner brukt ved omgjøring fra trumf til eurobonus. Det gjelder uavhengig om du kjøper innenlands flybilletter eller hva det enn måtte være.
Med Trumf Visa får du hvertfall poeng som kan konverteres til Eurobonus.
Har kun Amex, så ønsker kun å benytte meg av det kortet enn så lenge.
Men kunne jo være en mulighet å bestille gjennom Expedia eller lignende, bare for å prøve.
Takk for tipset.
Chriscross
08-05-2012, 17:13
Kjøpte hos Expedia her om dagen. Kan rapportere resultat om en måned.
Har kun Amex, så ønsker kun å benytte meg av det kortet enn så lenge.
Trumf Visa er gratis og gir ca 28 poeng per 100 kr for innkjøp av dagligvarer i NorgesGruppens butikker (Kiwi, Spar/Eurospar, Meny, Joker, Ultra, Jacobs, Centra) og det er veldig mange som ikke tar AMEX. Så finnes egentlig ikke noen grunn å ikke skaffe seg et Trumf Visa :)
Fredrik Propell
08-05-2012, 17:39
Trumf Visa er gratis og gir ca 28 poeng per 100 kr for innkjøp av dagligvarer i NorgesGruppens butikker (Kiwi, Spar/Eurospar, Meny, Joker, Ultra, Jacobs, Centra) og det er veldig mange som ikke tar AMEX. Så finnes egentlig ikke noen grunn å ikke skaffe seg et Trumf Visa :)
Hmm, interessant ja. Mulig jeg kan bytte ut mitt ordinære Visa kort med dette, og tjene enda flere poeng ^_^
@ Chriscross
Ja gjerne, det hadde vært av interesse.
sail4fun
08-05-2012, 17:59
3 ganger... har jeg lagt inn personalia på linken , men blir ikke kontaktet av AMEX, har de fylt kvota i år ?....
3 ganger... har jeg lagt inn personalia på linken , men blir ikke kontaktet av AMEX, har de fylt kvota i år ?....
Jeg tror det enkleste er å søke via denne siden: https://www.americanexpress.no/vaare-kort/
Jeg fikk umiddelbart svar og kortet i posten et par uker senere.
Trent600
08-05-2012, 18:59
Fylte ut søknad med BankID tidligere i dag og det tok vel under ti sekunder fra jeg hadde sendt den til jeg fikk mail med : "Vi har mottatt din SAS EuroBonus Platinum Card - søknad, som er behandlet og er innvilget. Kortet mottar du pr post om ca en uke."
Er det fortsatt halv årspris første året for både platinum og premium?
Trent600
09-05-2012, 13:11
Er det fortsatt halv årspris første året for både platinum og premium?
Vanskelig å si :-)
Her står det "Halv årsavgift første året både for Premium og Platinum "
http://www.sas.no/shared/EuroBonus/Opptjen-poeng/Kombinertkort/American-Express/
Klikker jeg på Platinumkortet så blir jeg sendt til "Americanexpress.no" og under betingelser der står det ingenting om det:
http://americanexpress.no/saseurobonus/vaare-kort/sas-eurobonus-platinum-american-express-card/?bnetsession=675985#betingelser
"Årlig medlemsavgift kr 1 700,- "
Skal ha kortet uansett, men kommer ihvertfall til å ta en telefon for å klage hvis jeg må betale full årsavgift.
Har fått brev om ny CT datert 10. mai. Var det slik at reisen da må foregå før 10. mai neste år?
Har nå for første gang opplevd å få to ukjente transaksjoner på kortet (uansett kort).
Grei prosess med å sperre kortet, skal også få tilsendt såkalt reklamasjonsskjema og ta saken derfra.
Det interessante her er at jeg (etter 3 telefoner til dem), nå får et erstatningskort innen 24 timer. Dette er et av medlemsfordelene (https://www.americanexpress.no/vaare-kort/sas-amex-kort/sas-eurobonus-platinum-american-express-card/#medlemsfordeler) til Platinum kortet.
Normalt hadde jeg ventet de 7-10 dagene det tar få nytt, men nå hadde jeg planlagte kjøp med kortet. Og da er jeg glad for at de honorerer tilbudet de har. Erstatningskortet var forøvrig kostnadsfritt, og skulle sendes med bud.
Vegasbaby
30-05-2012, 16:53
Har fått brev om ny CT datert 10. mai. Var det slik at reisen da må foregå før 10. mai neste år?
Lurer også på dette. Først trodde jeg det var konsensus for at man hadde hele påfølgende kalenderår på å booke/reise, men når man leser dokumentet med vilkårene ser det ut som det er 12 mnd fra utstedelsen.
Noe annet enn 12 måneder fra utstedt dato vil være vanskelig å håndheve.
For eksempel jeg som nådde grensen 31.12.11. Siden det må gå en hel måned før man får companion ticketen, fikk jeg den rundt 15. februar. Den var utstedt den 08. februar, mener jeg å huske.
Dermed, dersom det hadde vært påfølgende år, har jeg da potensielt gått glipp av januar, samt halve februar til å bestille turen på, og "kun" 10,5 å reise / planlegge på.
Er nok lettere å holde styr på for Amex å ha 12. måneders varighet.
Är det chip på kortet ännu? Sist jag såg det så saknade det chip. Men de har väl fixat det nu?
Chriscross
31-05-2012, 07:57
Är det chip på kortet ännu? Sist jag såg det så saknade det chip. Men de har väl fixat det nu?
Nope, ingen chip.:rolleyes:
VirreVapp
31-05-2012, 08:27
Ang gyldigheten:
"CT er gyldig påfølgende kalenderår etter at rettigheten er opptjent. Utreisen må foretas før fristen utløper"
Så slik jeg ser det er min CT i år slik at den kan benyttes hele 2013 og utreisen da egentlig være 31.12.2013...
Nope, ingen chip.:rolleyes:
Det er jo minst sagt merkelig at DNB ikke klarer å få dette til. Amex-kortene i Sverige har jo chip.
Det er jo minst sagt merkelig at DNB ikke klarer å få dette til. Amex-kortene i Sverige har jo chip.
De svenske AMEX er "rigtige" AMEX-kort og ikke en franchise. Det er måske derfor der er forskel på kortene. Mit svenske kort blev også sendt fra UK og PIN-code kom i et brev fra USA.
De svenske AMEX er "rigtige" AMEX-kort og ikke en franchise. Det er måske derfor der er forskel på kortene. Mit svenske kort blev også sendt fra UK og PIN-code kom i et brev fra USA.
Jada, men det burde uansett ikke være spesielt vanskelig for DNB å få ordnet dette. Får vel håpe at det kommer etterhvert, fast en skal kanskje ikke ha alt for høye forventninger nå det gjelder DNB...
Hvorfor er alle så opptatt av å få chip på kortene?
Det blir alt fler steder der en må ha chip for å kunne betale. I f eks UK har jeg opplevd å ikke kunne betale med kredittkort som savner chip. I Norge er det vel egentlig kun for BankAxept det kreves chip, men kravene vil vel sikkert øke i fremtiden.
Det blir alt fler steder der en må ha chip for å kunne betale. I f eks UK har jeg opplevd å ikke kunne betale med kredittkort som savner chip. I Norge er det vel egentlig kun for BankAxept det kreves chip, men kravene vil vel sikkert øke i fremtiden.
Men utgangspunktet er jo at dersom brukerstedet aksepterer Visa/MC/AmEx så MÅ de også godta disse kortene uten chip. Jeg har pt. to kort uten chip, riktignok kort jeg ikke bruker så ofte, ca. en gang eller to i måneden, men har ikke opplevd store problemer (selvom de f.eks. her i NL ofte må løfte på teipen over magnetleseren).
Personlig foretrekker jeg klart swipe og signature -- sikkerhetsissuet gir jeg litt F i, det får kortutsteder ta seg av.
Det tar kortere tid å taste fire siffer enn å styre med penn og kvittering. For de utålmodige av oss er det er ork å stå å vente på papirarbeidet ved kassen
Det tar kortere tid å taste fire siffer enn å styre med penn og kvittering. For de utålmodige av oss er det er ork å stå å vente på papirarbeidet ved kassen Synes mange steder det tar forholdsvis lang tid før kortet med chip er verifisert, for så at du godkjenner beløp, og taster kode -- og venter igjen. Og så er dette med å huske en haug med koder... Så lenge pennen er forholdsvis klar, tar det ikke lange tiden å skrible ned en bokstav eller to. I USA slipper du også å signere for småbeløp, bare en kjapp swipe -- vet ikke om det er kortutsteder/nettverk eller brukerstedet som tar regningen for ekstra-risikoen her.
Men greit, kan være med på at dersom butikken må lete rundt etter en penn, og man gir en ordentlig full signatur på kvitteringen at det kan ta lenger tid.
[QUOTE=JoeW;750135] I USA slipper du også å signere for småbeløp, bare en kjapp swipe -- vet ikke om det er kortutsteder/nettverk eller brukerstedet som tar regningen for ekstra-risikoen her.
QUOTE]
Ganske sikker på at det er betalingstedet som tar risiko. Har faktisk opplevd taxi sjåfører i Oslo som ikke gidder å ta signatur. Men kan være de ser ann personene.
Varför jag vill ha chip?
Jag fick kortet kopierat och någon tog ut 20000kr i Tyskland, det var ett styr av guds nåde att först gå till polisen och anmäla, och sen skriva redogörelse, för att vänta i 3 veckor på att jag skulle få tillbaks pengarna (debet-kort ). Hade kortet haft chip hade jag säkert klarat mig undan från att fått kortet klonat.
Det var en olustig situation.
Varför jag vill ha chip?
Jag fick kortet kopierat och någon tog ut 20000kr i Tyskland, det var ett styr av guds nåde att först gå till polisen och anmäla, och sen skriva redogörelse, för att vänta i 3 veckor på att jag skulle få tillbaks pengarna (debet-kort ). Hade kortet haft chip hade jag säkert klarat mig undan från att fått kortet klonat.
Selvsagt skjønner jeg det, men 1) du skulle vel ikke behøvd å politianmelde dette? Kunne du ikke tatt det direkte med kortutsteder? og 2) AmEx er jo et kredittkort, så det er jo ikke snakk om å være uten pengene.
(Og selvom kortet har chip bruker de jo magnetstripe en del steder, og du kan jo fortsatt få kortet skimmet -- selvom klart sannsynligheten reduseres noe.)
Jag var tvungen att besöka politiet ( den norska varianten ) och göra en polisanmälan då banken krävde polisanmälan och redogörelse för vad som hade skett och om jag hade använt kortet säkert, för att överhuvudtaget refundera pengarna.
Men ja jag vet att jag spårade ur från topic, men visst har du rätt i att med Amex så står du inte där med tom plånbok.
Men om jag slapp bryet att gå till politi så ska jag glatt införskaffa Amex eurobonus den dagen jag flyttar hem till Norge... med eller utan chip :-)
Men får man bonuspoeng ved å betale regninger med kortet? Jeg har ikke kortet selv enda, men finnes det en funksjon for å betale regninger i "nettbanken til kortet"?
Jeg har fått min søknad innvilget og får kortet i neste uke. Men lurer på det samme som FlyBazz; kan man betale regninger med Amex og på den måten opptjene bonuspoeng? Kunne ikke finne noe svar på dette i tråden.
Varför jag vill ha chip?
Det er derfor man aldri bruker debetkortet til annet enn å ta ut kontanter i minibank:-) Handle gjør man med et kredittkort da slipper man å ende opp med tom konto og blir man skimmet så må man ikke legge ut penger.
Jeg har fått min søknad innvilget og får kortet i neste uke. Men lurer på det samme som FlyBazz; kan man betale regninger med Amex og på den måten opptjene bonuspoeng? Kunne ikke finne noe svar på dette i tråden.
Nei, det kan man ikke.
Nei, det kan man ikke.
Ikke ennå i hvert fall. I Sverige tilbyr bedriften Betalo en tjeneste for akkurat dette: betaling av regninger med kredittkort (kun Visa og Mastercard). Mulig det kommer noe lignende til Norge etterhvert.
Men det er uansett ikke særlig lønnsomt: Betalo tar 2.5 % gebyr for alle betalinger. Da vil det egentlig kun lønne seg under kampanjer når en får fler poeng enn vanlig.
Vegasbaby
01-06-2012, 17:07
Noe annet enn 12 måneder fra utstedt dato vil være vanskelig å håndheve.
For eksempel jeg som nådde grensen 31.12.11. Siden det må gå en hel måned før man får companion ticketen, fikk jeg den rundt 15. februar. Den var utstedt den 08. februar, mener jeg å huske.
Dermed, dersom det hadde vært påfølgende år, har jeg da potensielt gått glipp av januar, samt halve februar til å bestille turen på, og "kun" 10,5 å reise / planlegge på.
Er nok lettere å holde styr på for Amex å ha 12. måneders varighet.
Ang gyldigheten:
"CT er gyldig påfølgende kalenderår etter at rettigheten er opptjent. Utreisen må foretas før fristen utløper"
Så slik jeg ser det er min CT i år slik at den kan benyttes hele 2013 og utreisen da egentlig være 31.12.2013...
I vilkårene for selve kortet (datert sept 2011) heter det i pkt 20 om "Eurobonus" at CT er en "... billett som gir Kortholder rett for en 2 for prisen av 1 bonusreise med SAS i etterfølgende kalenderår." Dette står imidlertid i motstrid med de utfyllende reglene om CT som er laget, her snakkes det om de neste 12 måneder.
Juridisk sett vil det normalt være hovedavtalen som vil gjelde i slike tilfeller, ev. så må avtalen tolkes i den profesjonelle aktørs disfavør. Det kryr for øvrig av skrivefeil og svorske uttrykk i denne kortavtalen, så her burde noen ta affære.
Interessant nok fikk jeg i dag tilbud i posten om Amex Platinum fra SAS (selv om jeg allerede har det), med følgende targeted beskjed: Du har nok poeng til en bonustur til USA! Hvorfor ikke besøke Hollywood og Walk of Fame! (Akkurat. Gleder meg til å finne den turen med SAS til LA.)
Jeg sendte følgende mail:
"Hei
Har fått bekreftet CT i brev datert 10. mai i år. Er det slik at reisen da må finne sted før 10. mai 2013 eller må den finne sted i løpet av kalenderåret 2013 (med siste mulige utreisedato 31.12.2013)?"
Dette var det jeg fikk til svar:
"Takk for din henvendelse
Din Companion ticket varer i 12.mnd fra utstedt dato.
Du har da frem til mai 2013 å benytte deg av din Companion Ticket.
Eit tips kan vere å høre med SAS om du kan reise etter mai 2013, dersom du bestiller før
den går ut."
Altså et år etter dato på brevet (eller ut måneden?), men vi kan høre med SAS.
Enhanced
19-06-2012, 11:37
Mottok følgende e-post i går fra DnB, med link til en spørreundersøkelse om kortet:
Kjære kunde!
Du mottar forespørsel om å delta på denne undersøkelsen fordi du har SAS EuroBonus Platinum American Express Card som forvaltes av DNB Bank ASA.
Vi ønsker å vite hvor tilfreds du er med kortet. Svarene fra denne undersøkelsen vil være til hjelp i vårt arbeid med å forbedre våre tjenester.
Vi håper derfor du kan ta deg tid til å svare på noen enkle spørsmål. Undersøkelsen tar om lag 3-4 minutter, og dine svar vil bli behandlet med full anonymitet.
Spørsmålene gikk på f.eks. om man var fornøyd med hvor ofte man får brukt kortet, fordelene som er knyttet til det, forslag til fordeler som burde vært inkludert, etc. Så de er ihvertfall interessert i å høre hva man synes og hva som kan forbedres.
The Viking
19-06-2012, 15:57
Ny problemstilling i forhold til CT:
Forsøker å booke OSL-BCN i I-klasse, nå på tilbud. Samtidig ville jeg ha Companion Ticket, noe systemet refuserte, også via tlf. bookingen. Imidlertid kan jeg ikke finne noen begrensninger i vilkårene som tilsier at CT ikke gjelder koblet sammen med div. poengrabattstilbud?
Ny problemstilling i forhold til CT:
Forsøker å booke OSL-BCN i I-klasse, nå på tilbud. Samtidig ville jeg ha Companion Ticket, noe systemet refuserte, også via tlf. bookingen. Imidlertid kan jeg ikke finne noen begrensninger i vilkårene som tilsier at CT ikke gjelder koblet sammen med div. poengrabattstilbud?
Det går ikke å kombinere CT med poengrabatt
The Viking
19-06-2012, 16:11
Det går ikke å kombinere CT med poengrabatt
Men: Hvor i avtalevilkårene er dette spesifisert?
Men: Hvor i avtalevilkårene er dette spesifisert?
I vilkårene for Eurobonus sine rabatterte billetter. Problemet her er ikke at CT billetter ikke kan kombineres, men at denne 50% rabatten de kjører nå til BCN ikke kan kombineres med andre rabatter og tilbud, som f.eks CT. Så det er ikke i CTen/Amex hindringen ligger
http://www.sas.no/EuroBonus/Tilbud-og-nyheter/Poengrabatt/
Poengrabatt-tilbudene kan ikke kombineres med andre rabatter og tilbud
Dette er sikkert et dumt spørsmål men jobber med o få nok omsettning på kortet til en ct ticket og da lurer jeg på om kontant uttak i minibank går under omsettningen på kortet??? Kan sikkert få svar om jeg ringer Amex men helt sikkert noen av dere som vet :-)
Dette er sikkert et dumt spørsmål men jobber med o få nok omsettning på kortet til en ct ticket og da lurer jeg på om kontant uttak i minibank går under omsettningen på kortet??? Kan sikkert få svar om jeg ringer Amex men helt sikkert noen av dere som vet :-)
Nei. Er kun reelle kjøp som gjelder i henhold til avtalevilkårene
Nei. Er kun reelle kjøp som gjelder i henhold til avtalevilkårene
Noen som vet om en overføring av penger til Paypal regnes som reelt kjøp?
Ser at jeg har brukt AMEX kortet mer enn jeg trodde i år, og en CT er faktisk innen rekkevidde. Men slik som planene er framover så ser det ikke ut til at kortet får kjørt seg like mye som før sommeren.
Elkjøp tar desverre ikke AMEX, men de har en god deal på å levere produkter tilbake og få penger tilbake i hånden. Dette hadde jo vært en måte å få reelt kjøp men iuten å bruke penger. Noen som vet om andre slike triks?
Noen som vet om en overføring av penger til Paypal regnes som reelt kjøp?
Ser at jeg har brukt AMEX kortet mer enn jeg trodde i år, og en CT er faktisk innen rekkevidde. Men slik som planene er framover så ser det ikke ut til at kortet får kjørt seg like mye som før sommeren.
Elkjøp tar desverre ikke AMEX, men de har en god deal på å levere produkter tilbake og få penger tilbake i hånden. Dette hadde jo vært en måte å få reelt kjøp men iuten å bruke penger. Noen som vet om andre slike triks?
Synes kanskje vi skal holde oss for gode til å pønske ut måter å få til fiktiv omsetning på kortet her i denne tråden.
Synes kanskje vi skal holde oss for gode til å pønske ut måter å få til fiktiv omsetning på kortet her i denne tråden.
Å bruke angreretten ihht til norsk lov ser jeg ikke på som et problem.
Tror folk både her på forumet og ellers begir seg inn på værre gråsoner enn dette.
Vegasbaby
19-07-2012, 16:50
Jeg sendte følgende mail:
"Hei
Har fått bekreftet CT i brev datert 10. mai i år. Er det slik at reisen da må finne sted før 10. mai 2013 eller må den finne sted i løpet av kalenderåret 2013 (med siste mulige utreisedato 31.12.2013)?"
Dette var det jeg fikk til svar:
"Takk for din henvendelse
Din Companion ticket varer i 12.mnd fra utstedt dato.
Du har da frem til mai 2013 å benytte deg av din Companion Ticket.
Eit tips kan vere å høre med SAS om du kan reise etter mai 2013, dersom du bestiller før
den går ut."
Altså et år etter dato på brevet (eller ut måneden?), men vi kan høre med SAS.
Og i brevet som kom idag om at grensen for companion ticket er nådd, står det (slik som i fjor) "gyldig påfølgende kalenderår etter at rettigheten er opptjent". Så da sier support en ting og selve brevet med ticketen noe annet.
(De kunne forresten spandert på seg litt korrekturlesning av dette brevet, at man "i hele 2011" kan bo på Small Luxury Hotels osv. er jo noe utdatert informasjon.)
VirreVapp
19-07-2012, 17:02
Jeg fikk nettopp årets CT, og jeg vil forholde meg til selve tildelingsbrevet som sier ..."påfølgende kalenderår".
Så enten en langtur neste sommer eller Asia julen 2013.
Å bruke angreretten ihht til norsk lov ser jeg ikke på som et problem.
Tror folk både her på forumet og ellers begir seg inn på værre gråsoner enn dette.
Jeg ser på det som et etisk problem hvis man kjøper en gjenstand med eneste hensikt å bytte den.
CT er et stort gode, utnytting tar livet av alle gode ting, se bare på hvordan US Airways har rasert Star Alliance awards for alle sine partnere.
Av disse grunner mener jeg at dette er tabu på et åpent nettforum.
VirreVapp
19-07-2012, 17:19
Jeg ser på det som et etisk problem hvis man kjøper en gjenstand med eneste hensikt å bytte den.
CT er et stort gode, utnytting tar livet av alle gode ting, se bare på hvordan US Airways har rasert Star Alliance awards for alle sine partnere.
Av disse grunner mener jeg at dette er tabu på et åpent nettforum.
Helt enig!
erlendag
09-08-2012, 10:44
Har fått booket min første CT :D
Klarte å få til Bangkok i business for to personer i Mars neste år
Tur 12 Mars OSL-CPH-BKK med SAS
Retur 01 April BKK-FRA-OSL med Thai Airways*
Skatter og avgifter kom på kr 2056 per snute pga Thai Airways på returen.
Total pris: 135000 poeng.
*Den hyggelige kundeveilederen kunne fortelle meg at det er tillatt å booke med Star Alliance hvis SAS ikke har ledige bonusseter
Fly med oss
09-08-2012, 11:03
*Den hyggelige kundeveilederen kunne fortelle meg at det er tillatt å booke med Star Alliance hvis SAS ikke har ledige bonusseter
Wow, skulle ønske dette var kommunisert ut. Så er spørsmålet om alle kundebehandlere er klar over dette?
chrisljo
09-08-2012, 11:15
Hvis dette stemmer er det en god forbedring av Amex produktet. Er du EBG/P eller noen annet som skulle tilsi ekstraordinær service?
Regner fremdeles med at man må fly til SAS destinasjoner.
erlendag
09-08-2012, 11:27
Jeg er EBG men vet ikke om det betyr noe.
Så vidt jeg kan se sier CT-vilkårene til Amex at flyvningene må være på SK-metal.
Regner også med at man må fly til SK-destinasjoner.
Chriscross
09-08-2012, 11:27
En fantastisk forbedring om det stemmer, men er redd du var heldig, like heldig som jeg var når jeg ikke ble belastet fuel-tillegg på forrige bonustur med LH/UA. ;)
Vegasbaby
09-08-2012, 11:39
En fantastisk forbedring om det stemmer, men er redd du var heldig, like heldig som jeg var når jeg ikke ble belastet fuel-tillegg på forrige bonustur med LH/UA. ;)
Jeg snakket faktisk også med en kundebehandler om dette, og jeg tolket ham dithen at de var litt usikre på dette om bruk av andre StarAlliance-partnere når SAS ikke hadde bonusbilletter, men at de foreløpig la godviljen til på dette punkt. Så mitt råd er: IKKE SETT DETTE PÅ SPISSEN VED Å BE OM DETTE SKRIFTLIG BEKREFTET, la oss heller ligge lavt og benytte dette så lenge vi kan. Ellers var kundebehandleren klinkende klar på kravet om SK-destinasjon.
The Viking
09-08-2012, 23:50
Har selv fått alternative routinger med *A skissert som mulighet når jeg har forsøkt å bestille CT, men som sagt tidligere; kravet er at det MÅ være en SK destinasjon, så ingen CT til verken GRU eller GIG dessverre....
VirreVapp
10-08-2012, 07:26
Jeg har ikke fått tilbud om alt reroutinger.. med Alliance selskap, KUN SK destinasjon og SK metall
Hmm, klar for min andre CT. Forrige ble brukt til EWR. Håper på BKK nå, og dersom det er mulig å få med andre selskaper så er det jo veldig bra. Eneste måten å sjekke dette på er vel å prøve å bestille!
Men i brevet fra amex/eurobonus står det klart: Gjelder for reise med SAS fra Skandinavia til SAS-destinasjoner i hele verden.
Siden bruken av AmEx i Norden ikke er spesielt utbredt, blir det til at man bruker kortet mest på utenlandstur.
Noen som har en formening om AmEx skiller seg noe särlig fra VISA hva gjelder valutakurser på kortkjöp i utlandet?
chrisljo
15-08-2012, 17:20
Sjekket opp mot Trumf Visa på to turer.
For $ endte begge kortene på ca 2% vs Norges Bank, mens på SEK endte Amex i underkant av 3%, mens Trumf Visa holdt seg rundt 2%.
Bakgrunnen er at Amex veksler via $ uansett og at du dermed betaler dobbeltgebyr.
Moralen er å begrense bruken av Amex til USD og NOK, med mindre man trenger det for CT, som fort er verdt 4%-10% av bruken.
Takk for svar!
Med AmEx må man altså regne 1% extra på valuta utover lokal og USD.
Derimot gir AmEx 20% EB-opptjening mot Trumf Visas 14%. I tillegg har man med AmEx muligheten til å få companion trip.
Så konklusjonen er vel som du skriver; Så lenge man benytter AmEx lokalt og i USA, så er AmEx en bedre deal enn Trumf Visa. (Med mindre det er trippel trumf etc).
chrisljo
16-08-2012, 16:59
Trumf bonus kan du få uansett ved å vise vanlig Trumf kort.
Så selv om du betaler med Amex så får du 1% Trumf og eventuell Trippel Trumf.
Man bør ha begge kortene uansett, siden TrumfVisa er gratis og man kan få EB-poeng for kjøp av innenlands flyreiser.
N.Y.flyer
18-08-2012, 00:24
Noen som kan si meg reisene innen eurobonus som gir flest poeng i forhold til pris? :)
robertaas
18-08-2012, 00:41
Noen som kan si meg reisene innen eurobonus som gir flest poeng i forhold til pris? :)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=103736
rkvalvaa
19-08-2012, 15:04
Fikk nettopp min CT, brev datert 1.8, og som andre har meldt står det her at den er gyldig påfølgende kalenderår, mens det i vilkårene til kortet står 12mnd fra utstedelsesdato.
Men over til en annen ting, noen som har klart å få tak i 4 bonusseter i business med SAS til USA eller Asia på samme flygning?
Det optimale for meg ville vært å bruke CT for min kone og i tillegg fått billetter med 50% poengrabatt for 2 barn. Men er vel sjelden at det åpnes opp så mange seter i business utenom europa? Får slå meg løs i KVS og gjøre noen grundige søk :-)
Ronny
4 bonusseter i C med SAS tror jeg du kan glemme. Jeg har forsøkt tilsvarende og det som er mulig er at jeg og ett av barna reiser på poeng og CT og at kona og det andre barnet flyr et annet *A-selskap til samme sted. En annen mulighet er at jo at du og et av barna reiser på monkeyclass.....
Sa opp mitt amex etter 1 år, pga mangel av bruks steder og chip. Ser nå at de har ny kampanje med 6000 poeng. Kan jeg som tidligere innehaver benytte meg av dette å få nye 6000 poeng?
Noen som vet dette helt sikkert?
Edit: Ett annet spørsmål. Jeg har Eurocard/mastercard. Kan man da også ha EB Mastercard?
VirreVapp
24-09-2012, 13:15
vanskelig med 4 C class seats ja :-( Ille nok å finne to! Jeg har en CT tur nå til Tokyo og har også funnet 2 C-billetter for neste CT tur i Juli 2013 til USA. Barna blir da med på Monkey.. De får ev bruke poeng for oppgaredring eller OptionTown..
Men jeg tror ikke det er mange flighter du finner 4 bonusseter i C-class på nei...
Jeg har bestilt både Mastercard og Amex da jeg kommer til å reise en del i tiden fremover. Ser at det på begge kortene står "Eurobonus Basic" skrevet på kortene (noe som er riktig). Denne uka får jeg sølvstatus, og etter neste langflyging bikker jeg nok over gullgrensen. Sender kortselskapene ut nye kort når man endrer kategori, eller får man dette kun ved neste års utsendelse av nye kort?
Dag Viking
25-09-2012, 23:10
Nye kort kommer etter et par uker, med riktig farge.
Sa opp mitt amex etter 1 år, pga mangel av bruks steder og chip. Ser nå at de har ny kampanje med 6000 poeng. Kan jeg som tidligere innehaver benytte meg av dette å få nye 6000 poeng?
Noen som vet dette helt sikkert?
Edit: Ett annet spørsmål. Jeg har Eurocard/mastercard. Kan man da også ha EB Mastercard?
SAS har EB mastercard ja: http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Kombinertkort/
Utflyttet
16-10-2012, 11:56
- Dette er lureri av SAS
Svein Terje Høyer ville bestille bonusbillett til USA neste vår. Det viste seg å bli vanskelig.
http://reise.bt.no/reise/--Dette-er-lureri-av-SAS-25177.html#.UH0uesXviSo
-A
VirreVapp
16-10-2012, 12:02
Når det gjelder San Francisco er ikke bonusbilletter lagt ut enda. Dette iflg SAS fordi ruten er ny og belegg/trafikk ikke er sikkert. Derfor er ikke bonusseter frigitt her, og "ingen" vet når dette vil skje heller..
Sendte selv en forespørsel til SAS CR, men har ikke fått svar på denne i det hele tatt. 5-6 uker siden det nå...
Så å benytte en CT i business class til en "eksotisk" destinasjon med SAS er IKKE enkelt..
http://reise.bt.no/reise/--Dette-er-lureri-av-SAS-25177.html#.UH0uesXviSo
-A
Dette er da helt normalt for alle bonusprogram.....virker også som at han er like sjokkert som Siv Jensen på en dårlig dag at de holder igjen seter for betalende kunder:rolleyes:
Men det er ikke umulig å bruke den, men man må planlegge god tid i forveien, og reiser selv med CT i C i ORD om en uke
Når det gjelder San Francisco er ikke bonusbilletter lagt ut enda. Dette iflg SAS fordi ruten er ny og belegg/trafikk ikke er sikkert. Derfor er ikke bonusseter frigitt her, og "ingen" vet når dette vil skje heller..
Sendte selv en forespørsel til SAS CR, men har ikke fått svar på denne i det hele tatt. 5-6 uker siden det nå...
Så å benytte en CT i business class til en "eksotisk" destinasjon med SAS er IKKE enkelt..
Jepp, de gamle forsøkte å booke bonusseter til SFO neste sommer og fikk samme beskjed. Dog så løste de det enkelt og la inn noen tusener ekstra poeng og fikk til en kombiansjon av LH/UA i C OSL-SFO istedet
Molinari
16-10-2012, 12:57
Jepp, de gamle forsøkte å booke bonusseter til SFO neste sommer og fikk samme beskjed. Dog så løste de det enkelt og la inn noen tusener ekstra poeng og fikk til en kombiansjon av LH/UA i C OSL-SFO istedet
Men da ikke med CT??
Men da ikke med CT??
Nei, de har ikke Amex
jameson82
16-10-2012, 13:25
Står sikkert nevnt før her men opptjeningsperioden er det ifra 1/1-31/12 eller ett år ifra anskaffelse av kortet. Fikk det i juli og har brukt det for 60.000 men kommer nok ikke over 100k ut året
Står sikkert nevnt før her men opptjeningsperioden er det ifra 1/1-31/12 eller ett år ifra anskaffelse av kortet. Fikk det i juli og har brukt det for 60.000 men kommer nok ikke over 100k ut året
Følger kalenderåret
The Viking
16-10-2012, 16:22
Men da ikke med CT??
Burde fått det med CT; All den tid det er en SAS destinasjon innenfor en tidsperiode hvor SAS også server destinasjonen. Med tilgjengelighet med *A partnere skal en kunne få ut CT. Gjorde selv dette OSL-BCN i høstferien med LH.
En kamerat av meg booket CT for et par dager siden til Tokyo i Business med avreise i november. Det viktigste med CT er å være fleksibel på destinasjon og tidspunkt. Hvis man låser seg fast i "New York i påsken"-tankegangen, tror jeg fremtiden vil by på mange skuffelser.
Burde fått det med CT; All den tid det er en SAS destinasjon innenfor en tidsperiode hvor SAS også server destinasjonen. Med tilgjengelighet med *A partnere skal en kunne få ut CT. Gjorde selv dette OSL-BCN i høstferien med LH.
Er dette ein etablert praksis/rettighet no? Eller må ein vere litt heldig med kven ein snakkar med? I så fall kan jo livet bli svært mykje enklare.
The Viking
16-10-2012, 22:59
Er dette ein etablert praksis/rettighet no? Eller må ein vere litt heldig med kven ein snakkar med? I så fall kan jo livet bli svært mykje enklare.
Jeg har ennå til gode å bli nektet CT med *A partnere på forespørsel, og SAS' oversikt sammenfaller godt med KVS/ANA availability, så de holder heller ikke tilbake info.
Molinari
17-10-2012, 12:31
Jeg har ennå til gode å bli nektet CT med *A partnere på forespørsel, og SAS' oversikt sammenfaller godt med KVS/ANA availability, så de holder heller ikke tilbake info.
Men er det da antall poeng i henhold til*A award chart som gjelder? Så man må legge litt på SK sine poeng?
SK T/R i C til USA 100K EB-poeng
*A partner T/R i C til USA 110K EB-poeng
Personlig vil jeg jo heller legge 10K på for å fly LX over dammen.....
Men er det da antall poeng i henhold til*A award chart som gjelder? Så man må legge litt på SK sine poeng?
SK T/R i C til USA 100K EB-poeng
*A partner T/R i C til USA 110K EB-poeng
Personlig vil jeg jo heller legge 10K på for å fly LX over dammen.....
Da gjelder selvsagt *A award betingelser som også betyr fuel surcharge og dermed en mye høyere pris enn med SK.
Ser av fakturaen jeg mottok pr. 6. okt at jeg har passert 100K i omsetning på platinumkortet mitt, venter dermed på brev med bekreftelse av CT. :) Trodde aldri jeg skulle klare det, ihvertfall ikke på under 8 måneder (fikk kortet ut i februar).
En kamerat av meg booket CT for et par dager siden til Tokyo i Business med avreise i november. Det viktigste med CT er å være fleksibel på destinasjon og tidspunkt. Hvis man låser seg fast i "New York i påsken"-tankegangen, tror jeg fremtiden vil by på mange skuffelser.
Reiste til NY i sommer inkl CT og det var rimelig greit å finne avgang med to ledige på business. Har sjekket samme for 2013, uten å ha funnet en eneste mulighet. Tydelig at de ikke legger fler enn en ut. Dessuten er det økt fra 90k til 100k. Samlet sett gjør dette CT/AMEX langt mindre attraktivt når tilgangen er såpass begrenset.
jameson82
22-10-2012, 21:08
spørsmål angående reiseforsikring på kortet:
Står om jeg husker rett i vilkårene at 50% av reisen må ha vært betalt med kortet.
Har en Div.miles tur snart og skattene for turen er betalt med kortet men ikke miles.
Dekker da AMEX turen min?
ghostern
24-10-2012, 14:34
Eg har co-branded AmericanExpress-kort, men har ikkje planer om å vidareføre dette når det går ut i januar (sidan eg ikkje får brukt det nok til CT). Men eg tenkte å bestille neste års påskeferie på kortet i løpet av neste mnd.
Gjeld reiseforsikringa framleis då? Eg tipper nok at svaret er negativt :)
Og sånn mtp å seie opp kortet. Må ein sende ein skriftleg oppsigelse, eller holder det å ringe/fylle ut eit skjema på nettet?
chrisljo
24-10-2012, 17:35
Tror det må gjøres skriftlig, men sikkert greit å ringe å fiske etter et tilbud for å beholde det.
sail4fun
24-10-2012, 17:38
+ Sannergaten skotøysmagasin tar AMEX
FlyingHigh
25-10-2012, 23:36
Samme erfaring her. Booket nettopp CT-tur for neste år Oslo-Bangkok med SAS ene veien og Thai Airways tilbake. Kostet 140 000 eurobonuspoeng. Eneste er at det koster noe mer med *A partnere (skatter og fueltillegg) så regningen kom på NOK 2300 per pers i business class.
Takker og bukker for den med andre *A-selskaper. Men i brevet fra Amex står det "Gjelder for reiser MED SAS fra Skandinavia til SAS-destinasjoner...".
Booket nettopp OSL-LHR (SK) og LHR-ORD (UA) og ORD-ARN-OSL (SK) i slutten av april for kona og meg. Det gikk greit bortsett fra at den hyggelige damen ikke fikk trukket poeng fra min konto, men hun fikk booket billettene og ordnet seter til oss. Poeng og avgifter skulle ordnes på mandag.
Chriscross
27-10-2012, 18:22
Takker og bukker for den med andre *A-selskaper. Men i brevet fra Amex står det "Gjelder for reiser MED SAS fra Skandinavia til SAS-.
Slett det der fra psten din umiddelbart.;)
Tror kanskje ordlyden i brevet er endret?
Sorry for den. Men det var uansett ikke noe spørsmål knyttet til bruk av UA på en av flightene og dette gjør hele CT-konseptet mye mer attraktivt. NOK 2368 pr. pers og 110K poeng er helt greit for to C-billetter.
Så det du sier er at det gikk helt fint å bestille reisen hvor en av flightene er UA selv om du benyttet deg av CT? Isåfall veldig interessant!
Ja, men jeg tenkte ikke på denne muligheten før jeg så postene til The Viking og FlyingHigh. Var inne på å droppe CT-billetten min siden jeg måtte finne noe før 10. mai 2013 og jeg ikke fant en enste langtur i C med to ledige bonusseter på SAS. Nå flyr vi via LHR, men jeg fant også flere alternativer via FRA med LH, og SK OSL-FRA.
Det gjør jo hele ordningen med CT vanvittig mye mer interessant :) Takker for informasjon!
Gjelder mastercard:
Bruk den første helgen i desember til shopping. Fra og med 30. november til og med 2. desember får du nemlig triple Ekstrapoeng på alt*. Det betyr at hver hundrelapp du handler for med ditt SAS EuroBonus World MasterCard, gir deg 30 Ekstrapoeng. Og det gjelder både i butikker og på nettet**. Så vær trippelsmart, og pass på å kjøpe julegavene dine denne helgen.
Da fikk jeg min Companion Ticket i posten.. Hadde vel oppnådd 100K innen den 30.09.12 og fikk den tilsendt rett etter neste regning den 30.10.12, altså 1 mnd + 5/6 dager..
chrisljo
07-11-2012, 18:15
Samme her. Sendt meg 1.11 basert på fakturaen for oktober.
T/R Beijing i C bestilt i morges :)
PS! CT kan brukes fra den er sendt fra Amex. Dvs at du kan bestille et par dager før du får den (ring Amex og spør om den er sendt). Nyttig hvis du ser de siste billettene ledig.
Noen som vet om man får brukt CT på enkeltreiser med SK?
Jeg får liksom aldri brukt opp mine og hadde tenkt å ta med noen kompiser på dagstur til London før jul. Så har man planlagt SK vs BA shoot-out i biz.
chrisljo
08-11-2012, 10:03
Må være t/r.
Må være t/r.
Takker. Da blir det CT nr 2 som går ut på tid. :) Det er forøvrig bare min feil. Klandrer ikke SAS for det. Det er en knall "perk" om man har tid til å bruke det.
Kan du ikke bare en booke t/r og kun bruke utreisen?
VirreVapp
15-11-2012, 07:57
Missing Points for October??
Ser at AmEx poengene fra Oktober ikke har kommet på EB kontoen enda.. Vanligvis er disse på konto den 5. eller 6. den påfølgende mnd. Nå er det den 15.
Så jeg ville forventet at AmEx poengene opptjent i Oktober ville vært på konto den 5/6. November... Det er de ikke...
Er det noe på gang her ???
Dag Viking
15-11-2012, 08:03
Missing Points for October??
Ser at AmEx poengene fra Oktober ikke har kommet på EB kontoen enda.. Vanligvis er disse på konto den 5. eller 6. den påfølgende mnd. Nå er det den 15. Er det noe på gang her ???
De har kommet på min konto, dato 5.oktober
Det samme har 2500 poeng fra Fjordkraft. Om jeg får brukt poengene blir en helt annen sak, og saldoen på trumf skal ikke veksles i bonuspoeng på en stund.
VirreVapp
15-11-2012, 08:06
De har kommet på min konto, dato 5.oktober
Det samme har 2500 poeng fra Fjorkraft. Om jeg får brukt poengene blir en helt annen sak, og saldoen på trumf skal ikke veksles i bonuspoeng på en stund.
Det er vel september poengene som kom i Oktober....
Hmm.. Jeg får mine poeng samtidig med fakturaen.. Når faktura for oktober kom 31. oktober/1. november kommer også poengene for oktober på konto like etter..
Har snakket med kundeservice nå, det har vært noen problemer med Eurobonus-filen de sender over hver måned, de regnet med at det ville ordne seg om kort tid.
Etterlyste også min CT siden jeg passerte 100K bekreftet på fakturadato 6. oktober. CT blir generert i slutten av påfølgende måned altså 30. november for min del, så jeg må vente ekstra lenge siden fakturadato er noen dager inn i ny måned. Håper det ender med at jeg får brukt den :rolleyes:
VirreVapp
15-11-2012, 11:49
Har snakket med kundeservice nå, det har vært noen problemer med Eurobonus-filen de sender over hver måned, de regnet med at det ville ordne seg om kort tid.
Etterlyste også min CT siden jeg passerte 100K bekreftet på fakturadato 6. oktober. CT blir generert i slutten av påfølgende måned altså 30. november for min del, så jeg må vente ekstra lenge siden fakturadato er noen dager inn i ny måned. Håper det ender med at jeg får brukt den :rolleyes:
Håper det er kun problemer da, og ikke "problemer"....
Still missing.........
Da fikk jeg benyttet Companion Ticket. Kan bekrefte det andre har postet tidligere at det ikke var noe problem å booke andre *A selskaper. Har i dag booket tur for to i business til ORD fra OSL via FRA med kun LH og UA materiell. Var aldri noe diskusjon og medarbeideren var svært opplagt og hyggelig. Var litt spent siden jeg ikke hadde funnet noen ledige seter på SAS i de tidsrommene vi kunne reise. Da jeg ga LH og UA flight nr fikk jeg bare ”det skal jeg selvfølgelig ordne” og ”har du ønsker om seter?”
A
Tid for å booke årets CT, har noen hatt noe suksess med open-jaw?
Tid for å booke årets CT, har noen hatt noe suksess med open-jaw?
Nei, kun fått beskjed at det ikke går
Da fikk jeg benyttet Companion Ticket. Kan bekrefte det andre har postet tidligere at det ikke var noe problem å booke andre *A selskaper. Har i dag booket tur for to i business til ORD fra OSL via FRA med kun LH og UA materiell. Var aldri noe diskusjon og medarbeideren var svært opplagt og hyggelig. Var litt spent siden jeg ikke hadde funnet noen ledige seter på SAS i de tidsrommene vi kunne reise. Da jeg ga LH og UA flight nr fikk jeg bare ”det skal jeg selvfølgelig ordne” og ”har du ønsker om seter?”
A
Kan jeg spørre om hva skatter, avgifter og YQ kom på?
Chriscross
19-11-2012, 20:38
Noen som har forsøkt med seter i F?
Kan jeg spørre om hva skatter, avgifter og YQ kom på?
Var mest opptatt med at jeg fikk gjennom booking, men mener hun sa det kom på 3500.
A
Fly med oss
20-11-2012, 13:33
Noen som husker hvilket skjult menyvalg som benyttes ved bestiling av CT? Er på jobb og har ikke brevet fra AmEx med meg. Send det gjerne som PM. Takk :cool:
Fly med oss
20-11-2012, 13:58
Noen som husker hvilket skjult menyvalg som benyttes ved bestiling av CT? Er på jobb og har ikke brevet fra AmEx med meg. Send det gjerne som PM. Takk :cool:
Takk til Robbiedeluxe - da har jeg fått hjelpen jeg hadde behov for :)
Da ble CTen for 2013 benyttet. Endte opp med Roma i Himmelspretten. Selv om det er mer value å bruke den på IC i C, så gjalt det det å finne noe som passet. Dessuten koster Roma i slike vårlige langhelger fort >4000kr per person i economy.
Endte opp med OSL-ARN-FCO//FCO-OSL til meget gunstige tider, så alt i alt fornøyd :)
Robbiedeluxe
20-11-2012, 15:18
Takk til Robbiedeluxe - da har jeg fått hjelpen jeg hadde behov for :)
That's what she said. :cool:
That's what she said. :cool:
Jeg har også kastet det skjulte innvalget til EB ved bruk av CT, noen som kan hjelpe?
VirreVapp
21-11-2012, 10:22
Og jeg registrerer at AmEx poengene fra Oktober fremdeles ikke er kommet inn på min EB konto....
Og jeg registrerer at AmEx poengene fra Oktober fremdeles ikke er kommet inn på min EB konto....
Har fakturaperiode som slutter 18. hver måned, og har allerede fått mine poeng i november
chrisljo
21-11-2012, 10:44
Tror valget er "5"
Mine var inne 01. November.
Robbiedeluxe
21-11-2012, 12:13
Tror valget er "5"
Nope. Det er VII.
VirreVapp
21-11-2012, 13:34
Snakket med AmEx, de hadde oppdaget at en filoverførong den 6. gikk feil. Skulle forsøke å kjøre den igjen i dag.. (15 dager senere....)
Hva tror folk her inne:
Siden SAS har begynt å akseptere bookinger med *A selskaper på CT hvis de ikke har ledig selv, vil de også akseptere en flyvning til JFK?
Har lyst på en tur til USA i August og fant plasser med utreise LOT (Dreamliner i C) og retur SAS i C. Men LOT lander på JFK og er det da ansett som "samme destinasjon"??
Robbiedeluxe
21-11-2012, 16:32
Min erfaring er at JFK og EWR behandles likt. På samme måte som at NRT og HND. Men må har ikke jeg testet dette med CT så YMMV.
Får snart min fyrste CT, og må jo prøve andre *A-selskap sidan det ikkje akkurat er flust av SAAS-seter:
Destinasjonen må vel vere ein SAS-destinasjon. Men er det nokon som veit/har erfart om det går å booke f.eks. OSL-FRA-LAX/SEA-SFO?
Får snart min fyrste CT, og må jo prøve andre *A-selskap sidan det ikkje akkurat er flust av SAAS-seter:
Destinasjonen må vel vere ein SAS-destinasjon. Men er det nokon som veit/har erfart om det går å booke f.eks. OSL-FRA-LAX/SEA-SFO?
Verken LAX eller SEA er vel SAS-destinasjoner, så det burde ikke gå nei.
Verken LAX eller SEA er vel SAS-destinasjoner, så det burde ikke gå nei.
Det veit eg, men SFO vil jo vere destinasjonen. Om dei opnar for CT på *A-selskap, er det kanskje ikkje sikkert at dei er så nøye på om ein har ein eller to mellomlandingar på veg til SAS-destinasjonen?
Jeg er på jakt etter en ny seng av høyere kvalitet. Regner med at dette vil koste et sted mellom 30 000 og 50 000.
Tar gjerne i mot tips til møbelforretninger som godtar AmEx...
Jeg er på jakt etter en ny seng av høyere kvalitet. Regner med at dette vil koste et sted mellom 30 000 og 50 000.
Vi kjøpte seng på Tempur Sleep Center i Rådhusgata i fjor. De tar Amex, men du må huske på å betale i butikken (som depositum), hvis ikke får du faktura i posten.
Tempur kan anbefales, men som "helseng" og ikke bare overmadrassen. Men det er en annen diskusjon
Hästens i Oslo tar AmEx. De gjorde i hvert fall tidligere.
Chriscross
26-11-2012, 11:37
Stod det ikke et sted at Bohus på Skøyen tar Amex? Bohus litt kjipt, tror de har de svenske sengene "Carpe Diem" som kan anbefales (om du ikke skal ha harry-svensk med rutemønster da:p).
Dag Viking
26-11-2012, 11:48
Stod det ikke et sted at Bohus på Skøyen tar Amex? Bohus litt kjipt, tror de har de svenske sengene "Carpe Diem" som kan anbefales (om du ikke skal ha harry-svensk med rutemønster da:p).
Stemmer vel det
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=703368&postcount=480
zapateria
26-11-2012, 12:59
Hvordan er det med fordelene på amex gold vs amex platinum til sas eurobonus? Tenker da på f.eks. Jade Dining der det er oppdelt i "standard" og "gold".
Hva tror folk her inne:
Siden SAS har begynt å akseptere bookinger med *A selskaper på CT hvis de ikke har ledig selv, vil de også akseptere en flyvning til JFK?
Har lyst på en tur til USA i August og fant plasser med utreise LOT (Dreamliner i C) og retur SAS i C. Men LOT lander på JFK og er det da ansett som "samme destinasjon"??
Sjekket forresten dette med EBG supporten. Ikke noe problem å booke JFK...
Robbiedeluxe
05-12-2012, 19:21
Hvor mye kan man pushe dette? Siden TG i C til BKK funker, vil også F fungere?
Prøv.. og gi oss en tilbakemelding Robbie :)
Hallo
Har akkurat fått meg AmEx Platinum, med SAS branding. I den forbindelse har jeg noen spørsmål om hotell-booking som jeg ikke helt har funnet ut av.
Jeg hadde håpet i det lengste at jeg skulle få tilgang til FHR (Fine Hotel & Resort) gjennom AmEx-Plat, men som jeg vel innerst inne visste så gjorde jeg ikke det. Har nå sjekket ut tilbudet som er under Travel Privileges.
Det ene som slår meg er at alle de fire avtalene som p.t. er listet går ut 31.12.2012, i praksis så det ut til at jeg kunne booke fram til 31.03.2013 men jeg hadde tenkt meg ut å reise både til sommeren og til høsten. Noen som vet ca når nye avtaler kommer?
Hvordan er upgrade mulighetene når en booker via TP sin AmEx deal? På førstesiden til TP så står det så fint "få [...] oppgradering av rommet [..]", men på neste detaljside så er de ikke like skråsikre lengre for under Vilkår så står det "Romoppgradering til en høyere romkategori enn den kjøpte kategorien avhenger av tilgjengeligheten ved tidspunktet for innsjekking. Hotellet har ingen forpliktelse til å garantere dette tilbudet [...]". Prisene som tilbys er også ca $20 dyrere pr natt med AmEx deal enn uten noe deal. Noen som har noen erfaringer med upgrade, dvs får enstort sett alltid dette eller vil hvert enkelt hotell prøve å unngå dette i det lengste (en har jo som regel ikke noe kjennskap til om det faktisk er ledige bedre rom når en står i resepsjonen, en er prisgitt resepsjonisten)?
Hva defineres egentlig som "upgrade"? Om hotellet eks tilbyr de tre kategoriene: DeLux-rom, DeLux-rom med utsikt og JrSuite, vil da en upgrade fra DeLux være til "med utsikt" eller blir upgrade til JrSuite?
Et siste spørsmål. Jeg skal reise sammen med flere andre og har tenkt å booke flere rom på samme hotell. Vil jeg kunne få AmEx-rate på fler enn ett rom? Jeg kommer selv til å være med på reisen, men i reisefølget er det trolig bare et AmEx-Plat kort, og muligens bare et AmEx kort i det hele. Vil hotellet muliggjøre eks upgrade av flere rom, eller kommer de til å nekte meg oppgradering av flere enn ett rom ved innsjekk?
Fikk min CT idag datert 3. des, nesten 2 mnd etter jeg passerte 100K på faktura pr. 6. okt.
Vedr. gyldighet har de tydligvis gjort om på teksten (ref. tidligere innlegg i denne tråden):
- CT er gyldig i 12 måneder etter at rettigheten er opptjent. Utreisen må foretas før fristen utløper.
Fikk faktisk booket CT t/r NYC i business med SAS i juli, via CPH med SK901 kveld ut og SK908 direkte hjem :)
Robbiedeluxe
06-12-2012, 15:59
Hva defineres egentlig som "upgrade"? Om hotellet eks tilbyr de tre kategoriene: DeLux-rom, DeLux-rom med utsikt og JrSuite, vil da en upgrade fra DeLux være til "med utsikt" eller blir upgrade til JrSuite?
Et siste spørsmål. Jeg skal reise sammen med flere andre og har tenkt å booke flere rom på samme hotell. Vil jeg kunne få AmEx-rate på fler enn ett rom? Jeg kommer selv til å være med på reisen, men i reisefølget er det trolig bare et AmEx-Plat kort, og muligens bare et AmEx kort i det hele. Vil hotellet muliggjøre eks upgrade av flere rom, eller kommer de til å nekte meg oppgradering av flere enn ett rom ved innsjekk?
Jeg har kun brukt AmEX FHR på mitt "ekte "AmEx Platinum (IDC-kort fra London). Har derfor ikke erfaring med det norske programmet, men må innrømme det ikke fremstår like attraktivt som det ekte FHR.
Når det gjelder oppgraderinger, vær obs på at flere hoteller har innført "Phantom Levels", dvs. fiktive nivåer slik at de skal kunne begrunne en oppgradering. Dette er nivåer som ikke finnes på nettsiden, og som heller ikke kan bestilles. Ofte kan det være snakk om et rom med en faksmaskin eller noe annet jalla som de begrunner nivået med.
Se opp for dette.
chrisljo
06-12-2012, 16:20
Fikk faktisk booket CT t/r NYC i business med SAS i juli, via CPH med SK901 kveld ut og SK908 direkte hjem :)
Gratulerer! Den er ikke lett å få til :)
chrisljo
06-12-2012, 16:21
Fikk min CT idag datert 3. des, nesten 2 mnd etter jeg passerte 100K på faktura pr. 6. okt.
Vedr. gyldighet har de tydligvis gjort om på teksten (ref. tidligere innlegg i denne tråden):
- CT er gyldig i 12 måneder etter at rettigheten er opptjent. Utreisen må foretas før fristen utløper.
Hvilket betyr at man bør holde av de siste 5000 på kortet hvis man ikke trenger CT i inneværende år.
En nydelig incentiv for å bruke kortet mindre;) Ikke alt som er helt bra med SAS Amexet.
Hvilket betyr at man bør holde av de siste 5000 på kortet hvis man ikke trenger CT i inneværende år.
En nydelig incentiv for å bruke kortet mindre;) Ikke alt som er helt bra med SAS Amexet.
En må vel gå ut i fra at de teller 12 måneder fra datoen på brevet. Det er iallefall det som er naturlig (ellers ville man tapt 2 måneder i ventetid), og da spiller det ingen rolle når man får det. 12 måneder er 12 måneder.
Punkt 4, i vilkårene (https://www.americanexpress.no/vaare-kort/sas-amex-kort/sas-eurobonus-platinum-american-express-card/#medlemsfordeler):
Når Kortholder har nådd omsetningskravet, vil et e-verdikort (“Companion Ticket”) sendes SAS EuroBonus fra DNB og tilføres Kortholders SAS EuroBonus Konto. Companion Ticket vil være gyldig fra og med den dato kontoføres på Kortholders SAS EuroBonuskonto, og være gyldig i 12 måneder.
Er det noen som har forsøkt å booke en F tur med *partner til en SK destinasjon med CT?
leoLatex
21-12-2012, 11:12
Er det noen som har prøvd å bruke dette kortet for å få oppgradert medlemsskap i hotell- loyalitetsprogrammene? Tenker på Hilton HHonors Gold, Starwood SPG Gold og Club Carslsson Platinum. Dette skal jo gå med "vanlig" Amex Platinum.
The Viking
21-12-2012, 17:38
[QUOTE=leoLatex;809528]Er det noen som har prøvd å bruke dette kortet for å få oppgradert medlemsskap i hotell- loyalitetsprogrammene? Tenker på Hilton HHonors Gold, Starwood SPG Gold og Club Carslsson Platinum. Dette skal jo gå med "vanlig" Amex Platinum.[/QUOTE
Både HH og SPG Gold lar seg relativt lett skaffe på annet vis, SAS Amex Plat gir ingen rettigheter. ClubCarlsson har ikke Plat; nivået over Gold er Concierge.
Både HH og SPG Gold lar seg relativt lett skaffe på annet vis
How? Har ikke funnet noen måte å gjøre dette på nå som kampanjen på HH Gold er gått ut?!
Hei,
Er det noen som vet når opptjeningen til CT begynner?
Vi skal nå inn i 2013, og jeg lurer på når vi begynner å bygge på 100K milepæl for ny CT.
Er det når beløp blir bokført i 2013?
Er det etter at faktura for Desember-Januar er generert til betaling 01.02.13?
Grunnen jeg lurer på dette er at jeg kjøpte noe på kortet for 8500,- NOK igår, og lurer på om dette kommer med på 2012 eller 2013...
Vil DNB vite tidspunktet for når kjøpet ble gjort, eller vil de forholde seg til når det ble bokført...
Noen som har noen ideer eller erfaringer?
A
Skal bestille meg AmEx Plat nå og ser det kommer med 12 000 poeng. Tenkte bare å dobbeltsjekke at det ikke er noe slik at når man har takket ja til alle de andre (mastercard og diners) tilbudene med 6000 poeng pr stk, så får man ikke her? Noe som har fått alle 3 bonusene ? =)
Ikke noe problem, har alle tre og har fått poeng ved bestilling.
Jeg fikk til og med bonus for både premium 6K (som jeg ble tilsendt først og klagde min nød) og platinum 12K :p
Hehe, opplevde det samme E.N. :D Til tross for at damen på kundeservice sa at jeg ikke kom til å få nye poeng for oppgraderingen til Platinum!
Hva skjer med SAS og AmEx? Nå har det i flere dager ikke vært mulig å betale med AmEx på SAS.no... jeg skulle gjerne sikret meg noen av prisene som ligger ute!
Står litt om det her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113054
Det er ekstremt uprofesjonelt håndtert hvis det er tekniske problemer som årsaker dette. Man begynner nesten å lure på om SAS og AMEX vurderer å si opp avtalen pga for høye priser fra AMEX.
Edit: Så ikke ph34r sin post om den andre tråden før nå
Ser det er blitt spurt om før, men fant ikke noen som har svart. Vil det fungere å bestille innenlands flybilletter via feks expedia og opptjene EB poeng eller vil Amex oppfatte at dette er innenriks fly og ikke gi 20 poeng pr 100-lapp?
Basse-HAU
06-01-2013, 09:54
AMEX fungere visstnok ikke. Men TrumfVisa glir nok igjennom ;)
Fly med oss
06-01-2013, 21:34
Jeg ser at meldingen om at SAS ikke aksepterer AmEx er tatt bort fra forsiden på www.sas.no - så da tyder det på at alt er i orden igjen. Eller..?
Jeg hadde håpet i det lengste at jeg skulle få tilgang til FHR (Fine Hotel & Resort) gjennom AmEx-Plat, men som jeg vel innerst inne visste så gjorde jeg ikke det. Har nå sjekket ut tilbudet som er under Travel Privileges.
For å gi en liten demo over hvilket tilbud som finnes under TravelPrivileges, så har jeg lagt vet et screenshot av tilbud som er tilgjengelig på et (nokså) tilfeldig hotell i en (nokså) tilfeldig by. "Nokså" fordi både Las Vegas er et av mine neste reisemål og Aria trolig er hotellet vi skal bo på, så dermed har jeg sjekket priser på dette hotellet på et utall ulike steder.
Med å endre litt på dataene under "Promo code or IATA", så får en fram både AmEx-rate sammen med andre tilgjengelige rates. For dette tilbudet kan en altså bestille et Delux room for AmEx-rate $189.69 natta (+tax +resort fee) å få en "gratis" upgrade til Delux CityView. Velger en å ikke bruke AmEx får en samme oppgraderte rom for $6 mindre pr natt, evt $28 mindre pr natt og håpe på en gratis upgrade i det en sjekker inn. Dog får en også frokost (om en kommer seg opp i tide), og på dette hotellet har den nok verdi på ca $25-35 da frokostbuffet er ganske dyrt.
En kan jo selvsagt også være heldig å få en AmEx-upgrade fra Delux-room til laveste suite-kategori, som jeg ikke ser som usannsynlig, og da er verdien minst på $100 pr natt. Et guestimate så vil jeg tro at en AmEx-platinum kunde er mer tilbøyelig for å få en god upgrade enn en vanlig kunde som har bestilt hotellet via Expedia eller noe slikt. Det er jo slett ikke sikkert at han som står bak kassen vet forskjell på "AmEx (SAS) Platinum" og "AmEx (real) Platinum"
http://i915.photobucket.com/albums/ac355/ofiversen/aria_amex_rate2_zpsf19e2e79.png
Dette er ikke ment for å syte og klage, men mer for en liten info til folk som vurderer AmEx. Jeg har også bare sjekket et hotell, så mulig andre tilbud i andre byer er mye mer fordelaktig.
Da har jeg fått bestilt årets Companion ticket og vil dele litt erfaringer og spørre om et råd. Valget falt på San Francisco fra 25. Juli til 1. August.
Før jeg bestilte sjekket jeg med EBG supporten om det ville være mulig å bestille fra HAM da det ville være mest praktisk for oss (skal levere lille frøken hos besteforeldrene syd i Danmark) og fikk til svar at det gikk. Når jeg skulle bestille hadde pipen dog fått en annen lyd. Damen var bastant på at det ikke var lov. Jeg fortalte at jeg hadde en mail som sa noe annet og hun spurte til og med etter navnet på agenten som hadde svart dette. Hun sjekket så med sin sjef mens jeg var på hold og hadde så en eksakt kopi av brevet foran seg som tydelig sa at "utreise måtte være fra Skandinavia". Endte med at jeg avsluttet samtalen, var ingen vilje til å stå ved ordet når de hadde gjort en feil.
Dagen etter ringte jeg opp igjen etter å ha sjekket plasser fra CPH. Hadde sjekket med KVS på LHR - SFO (plasser i C) og på SAS sine hjemmesider for CPH - LHR og (plasser i Y+ som ikke vises på KVS). Var ikke noe problem å bestille *A. Utreisen gikk greit hun fikk opp samme plasser jeg hadde funnet. Men på retur fant hun ikke plasser på første connection (SK502 02. AUG), kun på neste fly (SK504) noe som gir 6:55 connection time på LHR. Bad henne booke da jeg tenkte kanskje billettene akkurat hadde gått eller jeg hadde sett feil. Men det vises fortsatt 4 ledige plasser på Y+ på SK 502 den dagen. Har vært i kontakt igjen med EBG supporten for å få endret men de også nekter for at det er ledige plasser på denne avgangen....!!
Hvordan kan det være at availability som agenten ser og den jeg ser på web er ulike. Er det annen availability når det er *A award enn ren SAS award som vises på web? Noen gode tips om hvordan jeg kan overbevise SAS om at de må booke meg over på den tidligere avgangen?
Konklusjon er vel at det ikke var noe problem å booke *A, men at det ellers ikke var mulig å dra strikken alt for langt utover det som står i betingelsene:-)
Dette har nok med O&D å gjøre. Du sjekker tilgjengeligheten LHR-CPH og det stemmer at det er ledig P-cl (eco extra award) point to point, men reisen din er SFO-CPH via LHR og da blir tilgjengeligheten LHR-CPH en annen.
En av betingelsene til CT er at hele reisen må være i samme serviceklasse, det var ikke noe problem å booke UA I-cl (biz award) i kombinasjon med SK P-cl (eco extra award)?
Hva kom skatter og avgifter på? Tenkte på YQ/fuel surcharge på UA som det er rapporter på at ikke blir belastet på EB-bookinger. At skattene på LHR er høye er en annen sak, dog mindre ved transfer.
Chriscross
11-01-2013, 11:21
Da har jeg fått bestilt årets Companion ticket og vil dele litt erfaringer og spørre om et råd. Valget falt på San Francisco fra 25. Juli til 1. August.
Før jeg bestilte sjekket jeg med EBG supporten om det ville være mulig å bestille fra HAM da det ville være mest praktisk for oss (skal levere lille frøken hos besteforeldrene syd i Danmark) og fikk til svar at det gikk. Når jeg skulle bestille hadde pipen dog fått en annen lyd. Damen var bastant på at det ikke var lov. Jeg fortalte at jeg hadde en mail som sa noe annet og hun spurte til og med etter navnet på agenten som hadde svart dette. Hun sjekket så med sin sjef mens jeg var på hold og hadde så en eksakt kopi av brevet foran seg som tydelig sa at "utreise måtte være fra Skandinavia". Endte med at jeg avsluttet samtalen, var ingen vilje til å stå ved ordet når de hadde gjort en feil.
Dagen etter ringte jeg opp igjen etter å ha sjekket plasser fra CPH. Hadde sjekket med KVS på LHR - SFO (plasser i C) og på SAS sine hjemmesider for CPH - LHR og (plasser i Y+ som ikke vises på KVS). Var ikke noe problem å bestille *A. Utreisen gikk greit hun fikk opp samme plasser jeg hadde funnet. Men på retur fant hun ikke plasser på første connection (SK502 02. AUG), kun på neste fly (SK504) noe som gir 6:55 connection time på LHR. Bad henne booke da jeg tenkte kanskje billettene akkurat hadde gått eller jeg hadde sett feil. Men det vises fortsatt 4 ledige plasser på Y+ på SK 502 den dagen. Har vært i kontakt igjen med EBG supporten for å få endret men de også nekter for at det er ledige plasser på denne avgangen....!!
Hvordan kan det være at availability som agenten ser og den jeg ser på web er ulike. Er det annen availability når det er *A award enn ren SAS award som vises på web? Noen gode tips om hvordan jeg kan overbevise SAS om at de må booke meg over på den tidligere avgangen?
Konklusjon er vel at det ikke var noe problem å booke *A, men at det ellers ikke var mulig å dra strikken alt for langt utover det som står i betingelsene:-)
Ba du dem om å bare søke lhr-cph for å se om det da ville være ledig? Synes det nesten alltid er problemer med tlgjengeligheten de ser når en ringer, de gidder ikke søke opp segment for segment...
Ba du dem om å bare søke lhr-cph for å se om det da ville være ledig? Synes det nesten alltid er problemer med tlgjengeligheten de ser når en ringer, de gidder ikke søke opp segment for segment...
Ja, bad om det men svaret var som følger:
"Jeg får ikke splittet segmentene - dvs at reisen San Francisco-København henger sammen - jeg får heller ikke opp i mitt system at det er ledig på tidligere avganger London-København. Det er eventuelt ledig på nettet dersom man kun skal reise London-København."
Akkurat som jeg antok mao
Dette har nok med O&D å gjøre. Du sjekker tilgjengeligheten LHR-CPH og det stemmer at det er ledig P-cl (eco extra award) point to point, men reisen din er SFO-CPH via LHR og da blir tilgjengeligheten LHR-CPH en annen.
En av betingelsene til CT er at hele reisen må være i samme serviceklasse, det var ikke noe problem å booke UA I-cl (biz award) i kombinasjon med SK P-cl (eco extra award)?
Hva kom skatter og avgifter på? Tenkte på YQ/fuel surcharge på UA som det er rapporter på at ikke blir belastet på EB-bookinger. At skattene på LHR er høye er en annen sak, dog mindre ved transfer.
"Ekspertene" her på forumet anbefaler jo alltid å søke segment for segment når man skal bygge opp *A / DM turer. Hvorfor skal det ikke være mulig å booke en tur så lenge det er plass på hvert enkelt segment?
Var ikke noe problem å reise i Y+ deler av strekningen når det ikke var plass på C, men jeg betaler selvfølgelig poeng for C. Det som menes i betingelsene er vel at man ikke kan blande C på utreise og Y på hjemreise feks som man kan med en ordinær SAS bonustur.
Har ikke fått eticket ennå så jeg vet ikke eksakt skatter, men hun snakket om rundt kr 700 (per pers regner jeg med). Hun klarte ikke å trekke poengene (ble trukket idag) så jeg fikk kun reiserute.
Har lest litt gjennom her, men er fortsatt litt forvirret. Har 100K poeng og en CT som jeg hadde tenkt å bruke på en C tur til USA til sommeren. Nå har jeg med jevne mellomrom søkt på sas.no siden i høst engang, og ennå ikke funnet ledige seter for 2 i C og har derfor slått dette fra meg.
Tolker jeg det slik at det vil være mulig å reise med annet *A selskap på CT billetten nå?
Robbiedeluxe
12-01-2013, 12:28
Tolker jeg det slik at det vil være mulig å reise med annet *A selskap på CT billetten nå?
Såfremt det er en SAS-destinasjon, så virker det som om dette stemmer, ja.
Så lenge det er til en SAS destinasjon kan man booke på *A partnere ja, dvs NYC, WAS, CHI og SFO i USA. På *A segmenter blir man belastet fuel surcharge noe man ikke blir på SAS, YQ på transatlantiske segment pleier å ligge på rundt 1000 kr + evt YQ på tilslutningsfly. Ser ut til at man slipper YQ på UA, fullt mulig å finne seter med dem fra flere gateways. Award med *A involvert koster 110K i biz til USA forøvrig.
Når jeg sjekket tilgjengeligheten på SAS til USA i sommer for en måned siden var det ikke mange ledige billetter i biz til NYC, WAS og CHI, fant vel flest på retur i august. Fant masse ledig med OS via VIE til NYC, de faser inn helt nye biz-seter lignende LX sine.
Ja, jeg kan hvertfall bekrefte det, og det virker som andre som forsøker dette også har fått det til. Tror dette hadde blitt plukket opp av EB/SK nå dersom det ikke skulle gå.
Derimot har ingen forsøkt å booke en klasse som SK ikke har; F. Hører gjerne fra noen som fosøker dette!
Derimot har ingen forsøkt å booke en klasse som SK ikke har; F. Hører gjerne fra noen som fosøker dette!
Hvordan regnes poeng her? Eventuelt samme som for C ?
Robbiedeluxe
12-01-2013, 14:20
Jeg vil anta det ikke går, i beste fall regner de nok etter den vanlige Star Alliance sin uttakstabell for F.