Flyprat >
Reiseforum > American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)
View Full Version : American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)
Pages :
1
2
3
[
4]
5
6
7
8
9
10
11
Hvordan regnes poeng her? Eventuelt samme som for C ?
Nei, deg tviler jeg på! Det blir i så fall *A uttakstabellen, men det er jo en super deal om man kan bruke CT! Kan jo prøve en dummybooking...
chrisljo
13-01-2013, 15:01
Sendte e-post til kundeservice om diverse ting, og fikk blant annet dette svaret om chip:
"Det arbeides med å få på plass chip på norske kort i løpet av 2013 - så fort som mulig."
Flere som har spurt om skjønner jeg :) Kommer dette på plass er Kiwi+Trumf+Amex en vinner :)
Første året mitt med kortet nærmer seg slutten til halv årspris, ringte medlemsservice og fikk sikret meg halv årspris fremover også... bedriftsavtale :)
Noen helt ferske erfaringer med å booke CT med *A-partnere? Tenker da spesielt etter utsagnene til han svensksen på businessclass.se.
Har dere som har booket på partnere brukt norsk kundesenter eller snakket med noen i Baltikum? Har en tur til D.C. akkurat nå som jeg booket hos en norsk dame på høsten 2012, men tenkte å endre denne til en NYC-tur litt senere på året. Dog svært sparsomt med seter på SAS og ser derfor på UA som jeg har skjønt ikke medfører YQ hos SK akkurat nå.
Lurer litt på beste fremgangsmåte her.
Chriscross
08-02-2013, 21:36
I sverige er det tydeligvis referral bonus på Amex, finnes det i Norge også? Kjenner en som endelig fortod dette med campanionticket.
Robbiedeluxe
14-02-2013, 02:37
I sverige er det tydeligvis referral bonus på Amex, finnes det i Norge også? Kjenner en som endelig fortod dette med campanionticket.
Spurte og de lurte mest på hva referral var... :8: Men svaret var omsider, nei.
Mulig idiotisk spørsmål, men er det lov å fly til en SK-destinasjon, men med et stopp og på ikke-SK metall på CT? Altså Oslo-Frankfurt-New York med LH feks..
Molinari
14-02-2013, 21:56
Mulig idiotisk spørsmål, men er det lov å fly til en SK-destinasjon, men med et stopp og på ikke-SK metall på CT? Altså Oslo-Frankfurt-New York med LH feks..
Skal du stoppe mer enn 24h i FRA, så vet jeg ikke. Men jeg har akkurat booket ruten i C med LH på CT, da det ikke var ledig med SK, hverken Non-stop eller via STO eller CPH.
Tenkte i utgangspunktet bare for en kjapp stopp. Vurderte å svi av noen EB-poeng og en CT på en tur på første evt. business-klasse eventuelt og da ha noen timer i FRA/MUN e.l. for å se på lounge-fasilitetene!
Stopover er ikke tillatt på EB-award billetter med partnere, dvs du må ha transfer på mindre enn 24 timer. Når det gjelder bruk av CT på *partnere så skulle det opphøre ifølge intervjuet på businessclass.se
Dette har nok med O&D å gjøre. Du sjekker tilgjengeligheten LHR-CPH og det stemmer at det er ledig P-cl (eco extra award) point to point, men reisen din er SFO-CPH via LHR og da blir tilgjengeligheten LHR-CPH en annen.
En av betingelsene til CT er at hele reisen må være i samme serviceklasse, det var ikke noe problem å booke UA I-cl (biz award) i kombinasjon med SK P-cl (eco extra award)?
Hva kom skatter og avgifter på? Tenkte på YQ/fuel surcharge på UA som det er rapporter på at ikke blir belastet på EB-bookinger. At skattene på LHR er høye er en annen sak, dog mindre ved transfer.
En liten oppdatering på denne. Etter å ha å diskutere med EBG supporten og gitt opp tok jeg saken videre til Customer Relations. Da løste det seg og jeg fikk plasser på den tidligere avgangen LHR - CPH. Skatter avgifter kom på 768 per pers. Ser ut til at jeg var heldig ref. innlegg om at det skal bli slutt på Companion Ticket på *A....:-)
Derimot har ingen forsøkt å booke en klasse som SK ikke har; F. Hører gjerne fra noen som fosøker dette!
Forsøkte i dag! Det er ikke mulig i følge den meget hyggelige representanten jeg snakket med. Kun til SAS destinasjoner og klasser som SAS selv har. Hun bekreftet at hvis SAS selv ikke har ledige seter var det fortsatt mulig å booke seter hos andre *A selskaper. Så fremt det var ledig på ønskede avganger og da kun i biz eller eco.
A
Godt å få bekreftet at vi fortsatt kan bruke partnere til CT når det er ikke er ledig hos SAS. Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg fortsatt har dette kortet.
Kan bekrefte at jeg fikk brukt CT til å booke med Star Alliance for bare noen dager siden. United på tur og SAS på retur til Washington D.C. Virker ikke som om jeg ble belastet YQ (drivstofftillegg) på United, så dette er en god deal. Styrte bevisst unna andre Star-selskaper pga. høy YQ.
N.Y.flyer
28-02-2013, 00:14
Hei, litt utenfor det siste i denne tråden, men med "Amex platinum eurobonus" og reiseforsikringen der. Gjelder den for familie, søsken, mor, far hvis reisen er betalt, men kortholder selv ikke deltar på betalte reise??
Hei, litt utenfor det siste i denne tråden, men med "Amex platinum eurobonus" og reiseforsikringen der. Gjelder den for familie, søsken, mor, far hvis reisen er betalt, men kortholder selv ikke deltar på betalte reise??
Har lest i vilkårene til AmEx-Plat og det står ikke noe spesifikt om dette her. Men til sammenligning så kan en lese følgende i vilkårene til EC-Gold:
2. hvem forsikringen gjelder for
[..] Hvis både familie og øvrige medreisende reiser sammen, gjelder forsikringen først for familie, deretter for de yngste medreisende inntil et maksimalt antall på 4 sikrede (inkl. kortinnehaver). For disse personene gjelder forsikringen når de reiser sammen med kortinnehaveren og kun for den perioden de reiser sammen [...]
Merk - dette er ikke vilkårene til AmEx, men et annet kredittkort. Dog står det spesifikt her at forsikringen kun gjelder når eier av kortet er en del av reisefølge. Jeg vil anta at det samme gjelder for AmEx, men du kan ringe DNB Skadeforsikring for å dobbelsjekke.
En annen ting en kan bemerke seg er at fler og fler hoteller og flyselskaper krever at en medbringer kredittkortene som billettene er bestilt med. Bestilte akkurat noen billetter til USA med BA, og på websidene til BA så var de veldig påpasselig med å få fram at en måtte ta med kredittkortet når en skulle reise.
Enig med siste taler. Har kun sett at reiseforsikringer via kredittkort er gyldige når eier av kredittkortet er en del av reisefølget, men 100% sikker er jeg ikke..
Vil uansett (fra et personlig ståsted og uten tilknytning til bransjen) anbefale å tegne en vanlig reiseforsikring som gjelder hele året når man er ute av huset. Koster sjelden mer enn 1000-1500,- for en familie og dekker deg overalt når man er ute av eget hus!
jamesclandestine
17-03-2013, 14:14
Hi all,
vet noen her en måte å ringe concierge service direkte? Tastevalgene er antageligvis ikke riktig lengre. Etter flere forsøk fikk jeg dem til å ringe meg via medlemservice. Da fikk jeg også denne mail lol:
"Vi har forsøkt telefonlinjene og ser at det er ett problem å få tak i oss. Vi skal ta tak i dette og få ordnet en bedre løsning.
Inntil da kan du ringe og be kundeservice sette deg over. Det er også mulig å sende oss en epost på american.express.platinum@medlemsservice.com ."
Ellers fungerte det veldig greit, fikk bord på en overbooked restaurant.
Også lurer jeg litt hvor de ellers kan være spesielt behjelpelig, som jeg ikke tenke på. Noen med gode erfaringer?
En ting til: Har noen her link til de riktige reiseforsikringsvilkår? I mitt forsikringsbevis står det RFBA 211, DnB kortforsikring 5, men tilsend og online er det bare "basic" med en annen kode...
Takk
Robbiedeluxe
17-03-2013, 14:57
+47 75 12 86 27
jamesclandestine
17-03-2013, 15:54
+47 75 12 86 27
Merci. P.S.: Ingen Thank you button? Eller er jeg blind?
Et spm til: Gebyrer hos Amex ved bruk i non NOK/USD valuta. Jeg må si at jeg er litt neg overrasket. Har brukt kortet i sør-afrika og det er oppslag av 2.5-3.5% per kjøp. Rart nok er det ikke slik ved kjøp i EUR valuta. Noen som vet hvordan man kan få mere detaljert opplysning om gebyrer per kjøp? Har et M&M business MC og de tar 1.25% gebyr (OG skriver dette separat under beløpet...).
Greit nok å få poeng, men hvis det er sant at AMEX tar så høye gebyrer, bruker jeg heller mitt MC og samler M&M miles for mindre penger mens i utlandet...
Robbiedeluxe
17-03-2013, 16:08
Merk at jeg tror dette nummeret er Eurocard Platinum eller DNB Saga sitt, men det er samme gjeng som håndterer alle requests uansett :)
jamesclandestine
17-03-2013, 17:35
Merk at jeg tror dette nummeret er Eurocard Platinum eller DNB Saga sitt, men det er samme gjeng som håndterer alle requests uansett :)
interessant, alle er affinion da eller?
jamesclandestine
17-03-2013, 19:50
En annen sak, har noen prøvd å få tilgang til disse lounges med SAS-kortet?
Delta Sky Club
American Airlines Admirals Club
US Airways Club
Tilgang er gratis med den amerikanske AMEX plat (sikker også de andre "ekte"), men lurer om de legger noe merk til det co-brandete kortet.
Er det for øvrig noen som bruker denne tjenesten jevt, eller til spesielle oppgaver?
Har selv forsøkt de en gang ifm. en bordbestilling, som en test...
En annen sak, har noen prøvd å få tilgang til disse lounges med SAS-kortet?
Delta Sky Club
American Airlines Admirals Club
US Airways Club
Tilgang er gratis med den amerikanske AMEX plat (sikker også de andre "ekte"), men lurer om de legger noe merk til det co-brandete kortet.
Prøvde hos Delta, men det gikk ikke.
jamesclandestine
17-03-2013, 19:58
Prøvde hos Delta, men det gikk ikke.
Anga de noe grunn?
Anga de noe grunn?
Grunn og grunn, miss Bloom...
De sa at "That card does not allow you access". Det er liksom ikke noe å krangle på da.
Disse AmEx'ene til DNB er jo ikke ekte platinumkort. Det er jo bare svartmalte gullkort: 3754*****
jamesclandestine
17-03-2013, 21:47
Grunn og grunn, miss Bloom...
De sa at "That card does not allow you access". Det er liksom ikke noe å krangle på da.
Disse AmEx'ene til DNB er jo ikke ekte platinumkort. Det er jo bare svartmalte gullkort: 3754*****
Vet det, men allikevel gir dem en god del av fordeler tilknyttet det ekte, til mindre enn halv pris (226 vs. 600 euro).. Jeg er ganske fornøyd med det..
Men verdt å vite at det ikke fungerte.. :)
Hovedgrunnen til at jeg betaler for dette kortet er CT. Dersom EB fortsetter å la oss benytte andre *selskaper på SAS-destinasjoner fornyer jeg kortet, hvis ikke, er det ikke verdt det for meg - det blir for vanskelig å finne ledige seter.
chrisljo
18-03-2013, 09:46
Hovedgrunnen til at jeg betaler for dette kortet er CT. Dersom EB fortsetter å la oss benytte andre *selskaper på SAS-destinasjoner fornyer jeg kortet, hvis ikke, er det ikke verdt det for meg - det blir for vanskelig å finne ledige seter.
Enig, de andre featurene er nice-to-have (litt flere poeng, concierge, etc), men uten CT på IC i C er ikke kortet verdt årsavgiften.
+1
Fjernes muligheten for *A blir det nok skrotet..
chrisljo
18-03-2013, 12:05
+1
Fjernes muligheten for *A blir det nok skrotet..
Vet ikke hvor mange kort DNB har klart å pushe, men vi her inne bør vel være ikke en helt ubetydelig kundegruppe.
Burde man forsøke å ta opprette en dialog med DNB/SAS på samme måte som businessclass.se gjorde?
Til de siste innleggene:
Er det noen som helst signaler fra SAS/EB/Am.Ex. om at CT i seg selv og/eller mulighet for *A partner på CT skal forsvinne? Eller er dette bare enda flere innlegg med fjas som er hentet ut fra løse luften?
Hva var for øvrig formålet med dialogen opprettet av businessclass.se?
chrisljo
18-03-2013, 12:56
Til de siste innleggene:
Er det noen som helst signaler fra SAS/EB/Am.Ex. om at CT i seg selv og/eller mulighet for *A partner på CT skal forsvinne? Eller er dette bare enda flere innlegg med fjas som er hentet ut fra løse luften?
Hva var for øvrig formålet med dialogen opprettet av businessclass.se?
Dialog er kanskje litt hardt i, men de intervjuet SAS ansvarlig for Amex kortet:
http://www.businessclass.se/artiklar/850-businessclass-intervjuar-martin-wassborn-pa-sas-eurobonus/kommentar2.html
(her også info om tap av *A mulighet kommer fra)
Ideen er vel at BC medlemmers spørsmål og innspill kommer frem til beslutningstakere. Alle som har sendt ting til kundeservicer vet vel at de fleste av disse forsvinner i et svart hull.
Noen som vet om det er aldersgrense eller nedre inntektsgrense på disse kortene?
Se post 557 (http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=738876&postcount=557)
Blir litt off-topic, men tror mesteparten av innholdet er relevant til SAS-AmEx.
Mitt første spørsmål er hvor er det hensiktsmessig å ta ut CT? Jeg tenker å reise med fruen, og helt fra jeg anskaffet AmEx var meningen å reise OSL-NewYork, helst i BIZ, men nå ser jeg at poengene muligens ikke strekker helt til.
Har p.t ca 40.000 EB-poeng og nesten fylt opp CT-kvoten, så noe mer poeng blir det. Er også villig til å kjøpe (*) mer poeng om dette gjør utslag i bedre reisemål. Er det noen som har noen tips til andre gode reisemål? Dvs i str-orden 50-80.000 poeng, gjerne i Biz, som en også får noe ut av reiseopplevelsen med eks lounge, seter, mat og what-not en kan skrape til seg.
(*) ser også nå at SAS har kampanje fram til 30.april om å kjøpe EB-poeng til rabatterte priser, eks koster 40.000 poeng €750. I mitt tilfelle vil jeg med kjøp av 40k poeng, da få en CT til EWR i Eco+, dvs for ca 5.800kr får jeg flybill for 24.000kr, men så ser jeg jo også at har jeg først sagt A må jeg jo si B, og kjøper jeg 60k poeng koster det meg ca 8.800kr og får da flybill for ca 40k. Sånn har en det gående.
Les mer: http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Kjop-poeng/
Alt i alt er det ikke noe kjempescoop å kjøpe mer poeng. Men hvis en alt skal til NY, så koster det da ca 5.500/8.800 foe Eco+/Biz bill. Er dette verdt dette? Er det evt noen andre gode reisemål for EB-poeng?
På forhånd takk
Hei,
Jeg sliter litt med å komme inn på loungene når jeg har AMEX EBG Platinum kortet.
Samtidig så sparer jeg poeng med Lufthansa, og da står det LH*S på boarding kortet mitt.
Dette fører til at de må trykke inn EBG nummeret manuelt, og noen steder må jeg forklare dette til de, og noen kan være litt vanskelige.
Var innom 4 forskjellige lounger siste uken, og det var stress med dette på hver av de.
Seneste Frankfurt Senator lounge i dag. Litt flaut å diskutere med de når det står folk i kø..
Er det noen som har erfart lignenede?
Vet noen om det er mulig å få det tradisjonelle gullkortet på siden, selv om man har AMEX EBG?
Takk!!
Fly med oss
03-05-2013, 19:11
Vet noen om det er mulig å få det tradisjonelle gullkortet på siden, selv om man har AMEX EBG? Takk!!
Ja, bare send en mail til den dedikerte mailadressen for gullkunder og be om et vanlig gullkort. Litt usikker på om jeg bør poste adressen her. Send meg evt. en PM hvis du ikke har den.
Det er greit å slippe å levere fra seg noe som faktisk er et kredittkort i all verdens rare lounger. (Takk til ILS2 som minte meg på dette!)
Jeg har opplevd å nærmest bli avvist i gullinnsjekkingen på OSL med mitt AmEx EBG Platinum... "Denne skranken er bare for gullkunder" var det jeg fikk høre :headbang
Hvis dere er EBG kan dere jo bare skaffe dere et Mastercard, som er gratis for EBG - ser mer ut som gull.
Er det bare meg, eller opplever også andre at DNB kundeservice for dette produktet ikke holder mål?
For eksempel responstid på mail. Sendte dem en mail 23.04. Ny, høflig purring i dag, 2 uker senere, så svarer de.
Vegasbaby
07-05-2013, 13:16
Jeg sa opp kortet i januar. Produktet var spennende da det blir introdusert, men oppfølgingen og utviklingen har uteblitt:
-Chip ble lovet, men kom aldri.
-Eksklusive deals (hoteller etc.) er bortimot fraværende.
-Ingen lounge-tilgang med PP uten å måtte betale.
-Svak nettbankløsning.
-Award-tilgjengeligheten stuper, særlig der den er mye verdt (C/long haul), uten at AmEx/DNB synes å bry seg om det.
-Uklare signaler om når CT kan brukes på annet enn SAS-flygninger.
-EB-opptjeningen i det lange løp kun marginalt bedre enn det man klarer med Trumf-visa-kortet.
Skulle nesten ønske BA kunne komme med Visa med CT, slik som i Sverige. Kanskje DNB ville prioritere å utvikle produktet da?
chrisljo
07-05-2013, 15:50
Jeg sa opp kortet i januar. Produktet var spennende da det blir introdusert, men oppfølgingen og utviklingen har uteblitt:
-Chip ble lovet, men kom aldri.
-Eksklusive deals (hoteller etc.) er bortimot fraværende.
-Ingen lounge-tilgang med PP uten å måtte betale.
-Svak nettbankløsning.
-Award-tilgjengeligheten stuper, særlig der den er mye verdt (C/long haul), uten at AmEx/DNB synes å bry seg om det.
-Uklare signaler om når CT kan brukes på annet enn SAS-flygninger.
-EB-opptjeningen i det lange løp kun marginalt bedre enn det man klarer med Trumf-visa-kortet.
Skulle nesten ønske BA kunne komme med Visa med CT, slik som i Sverige. Kanskje DNB ville prioritere å utvikle produktet da?
Deler din oppfatning. Har i det siste enkelt kunne fått 100K i spend og har derfor inntil videre valgt å beholde det, men mangel på chip er idiotisk, og Travel Priviligies er en vits. Hadde man et fått et par gratis lounge pass på SAS og kanskje gratis setevalg eller en annen Gold-lett så hadde kanskje værdt verd penge.
Hadde vært ennå bedre hvis AMEX etablerte seg på riktig i Norge, i stedet for at Norges mest udugelige møkkabank får fortsette å ødelegge AMEX sitt varemerke slik de gjør idag.
For øvrig enig i dine andre synspunkter om dette kortet. Jeg beholder det et par måneder til, så får vi se.
Hvor vanskelig skal det være å få fatt i et Platinum/Premium?
Jeg har pr idag det "dårligste" - altså classic. Jeg har søkt på de to andre, men har fått avslag også når jeg har sendt inn lønnsdokumentasjon.
Tjener omlag 470-480.000, kan komme oppmot en halv million, men jeg er kun 20 år. Er det alderen det står på? Er det noen forskjell på 20, 21, 22? Fyller 21 om ikke lenge, kan det være noe vits å prøve å søke igjen?
Det ble avslag grunnet en "helhetsvurdering"
Har plettfri betalingshistorikk, ikke utsatt så mye som èn krone siden jeg fikk kortet. Usikker på hvor mye penger jeg har omsatt siden jeg fikk det i november(?), men jeg har vel klart å opparbeide meg ca 10.000 eb-poeng.
Har jo kun 10% opptjening på dette kortet, og heller ingen mulighet for companion ticket. Ganske sikker på jeg skulle klart CT med begge de to andre..
Helikopter
13-05-2013, 20:28
Bytt til trumf heller, like god opptjening hvis du ikke klar plat
Ja, i utgangspunktet vil det vel lønne seg for meg med Trumf Visa (har også dette), for da vil jeg vel få 14% på alt og 28% på dagligvarer, om jeg konverterer opptjeningen til eurobonuspoeng?
Men jeg ønsker mulighet for CT, og concierge hadde så klart også vært morsomt, og det er derfor jeg har prøvd å holde en del av forbruket mitt på AmEx den siste tiden. Men det spørs nok om ikke det går i søpla hvis de ikke har muligheten til å tilby meg noe bedre, ja :)
Jeg har pr idag det "dårligste" - altså classic. Jeg har søkt på de to andre, men har fått avslag også når jeg har sendt inn lønnsdokumentasjon.
Tjener omlag 470-480.000, kan komme oppmot en halv million, men jeg er kun 20 år. Er det alderen det står på? Er det noen forskjell på 20, 21, 22? Fyller 21 om ikke lenge, kan det være noe vits å prøve å søke igjen?
Har plettfri betalingshistorikk, ikke utsatt så mye som èn krone siden jeg fikk kortet. Usikker på hvor mye penger jeg har omsatt siden jeg fikk det i november(?), men jeg har vel klart å opparbeide meg ca 10.000 eb-poeng.
Har jo kun 10% opptjening på dette kortet, og heller ingen mulighet for companion ticket. Ganske sikker på jeg skulle klart CT med begge de to andre..
Jeg ringe å spurte om alder for 1 år siden. Fikk beskjed om at det ikke var vits å søke vist jeg ikke hadde fyllt 26....
Jeg ringe å spurte om alder for 1 år siden. Fikk beskjed om at det ikke var vits å søke vist jeg ikke hadde fyllt 26....
Jøss, er det såpass sære? Hm.. De har fortalt meg at økonomi eller alder ikke er endelig, men at de tar en helhetsvurdering.
Har Diners Club noen aldersgrense, da? Jeg fikk Diners Club uten noe spørsmål. Sendte kun inn lønn, også dukka det opp i posten uten at jeg visste jeg hadde fått det innvilga engang.
Jøss, er det såpass sære? Hm.. De har fortalt meg at økonomi eller alder ikke er endelig, men at de tar en helhetsvurdering.
Har Diners Club noen aldersgrense, da? Jeg fikk Diners Club uten noe spørsmål. Sendte kun inn lønn, også dukka det opp i posten uten at jeg visste jeg hadde fått det innvilga engang.
Sære er de ;) Har både Diners og MC cobranded kort. Er 25, men fikk de da jeg var 23. Kunne sikkert fått de før også.
Ja, sære er de iallefall. Jeg forstår at 20 år kan virke avskrekkende for en bank som utsteder kredittkort, men når jeg har en forholdsvis grei inntekt, og de allerede har utsedt et AmEx Eurobonus Classic til meg, så forstår jeg ikke helt hvorfor det utgjør en større fare for de om jeg får et Platinum eller Premium
Har jo ingen bruksgrense på det AmEx kortet jeg har nå - så hvorfor jeg skulle utgjøre en større risiko med et av de mer "eksklusive" kortene, det forstår jeg absolutt ikke :)
Ikke har jeg bedt om noe særlig til kredittramme heller. Hadde i utgangspunktet ikke trengt noen kreditt på kortet i det hele tatt, men ba om å få 10.000 når jeg søkte. Det var vel det laveste alternativet.. Slike kort skal ikke brukes til forbruk på kreditt, kun til allerede eksisterende forbruk ;)
Tror heller ikke Amex er helt umulige. Men, hvis jeg tar på meg AmEx-hatten, ser jeg jo at lavere alder, (20 f.eks.) gir mye mindre historikk (2 år mot 7 hvis vi tar utgangspunkt i 25 år). At du klarer å vedlikeholde eventuell gjeld når du er tyve, og kanskje bor hjemme med en halv million i året, betyr ikke nødvendigvis at ting går like bra når du har kjøpt leilighet og fått en unge to år senere.
Tipper vel også aldersgrenser her kan være delvis branding.
Tror heller ikke Amex er helt umulige. Men, hvis jeg tar på meg AmEx-hatten, ser jeg jo at lavere alder, (20 f.eks.) gir mye mindre historikk (2 år mot 7 hvis vi tar utgangspunkt i 25 år). At du klarer å vedlikeholde eventuell gjeld når du er tyve, og kanskje bor hjemme med en halv million i året, betyr ikke nødvendigvis at ting går like bra når du har kjøpt leilighet og fått en unge to år senere.
Tipper vel også aldersgrenser her kan være delvis branding.
Jeg sitter på egen leilighet, jeg. Så ikke tenk på det ;)
Kan vel dog være at aldersgrense blir et statusprinsipp for DnB/amex
Det er fortsatt 5 år kortere historikk. :)
Men historikk er jo ikke alt.
Joda, jeg kan forstå det. Jeg får se hva jeg finner på .. Trumf visa er jo faktisk mer lønnssomt for meg - men kan jo hende jeg på sikt vil kunne få Platinum tidligere om jeg har litt å vise til :)
Joda, jeg kan forstå det. Jeg får se hva jeg finner på .. Trumf visa er jo faktisk mer lønnssomt for meg - men kan jo hende jeg på sikt vil kunne få Platinum tidligere om jeg har litt å vise til :) Aldersgrensen er ikke absolutt, så det skal du ikke se bort fra. :)
Robbiedeluxe
14-05-2013, 08:17
Omsett noen tusenlapper til på ditt Classic-kort, så skal det nok gå bra ser du. Jeg fikk AmEx Gold da jeg var 19, men det var etter en del omsetning på mitt grønne kort (i ca 6 mnd). Pass bare på at du omsetter i "riktig" kategori, f.eks. premium reiser, hoteller, restauranter etc.
Aldersgrensene er bare tull, hilsen en som har "klart det".
zapateria
14-05-2013, 15:41
Brukte du BankID når du søkte eller tok du en "manuell" søknad som kom i post? Jeg er 35 og har godt over "grensen" på inntekt men fikk avslag i posten da jeg søkte manuelt. Prøvde igjen samme dag med BankID og da fikk jeg automatisk godkjent platinum.
pollymoe
19-05-2013, 13:17
Hvordan er det med fleksibiliteten på companion ticket bookinger? Jeg har bestillt business class billetter til Geneve, men vurdere å endre datoer. Får ikke endret noe på bestillingen på nett, ikke seter engang. Vurdere og å endre destinasjon til Nice, vil det være mulig å endre/avbestille for så å bestille en ny destinasjon? Eller har man brukt opp companion ticket når man har foretatt en bestilling?
pollymoe
19-05-2013, 18:43
Hvordan er det med fleksibiliteten på companion ticket bookinger? Jeg har bestillt business class billetter til Geneve, men vurdere å endre datoer. Får ikke endret noe på bestillingen på nett, ikke seter engang. Vurdere og å endre destinasjon til Nice, vil det være mulig å endre/avbestille for så å bestille en ny destinasjon? Eller har man brukt opp companion ticket når man har foretatt en bestilling?
Fannt svaret selv...
Bestilt Reise med Companion Ticket kan ikke utvides i tid og kan ikke overdras andre
etter at bestillingen er foretatt.
Dersom en reise som er bestilt med et Companion Ticket blir avbestilt mer enn 24 timer
før avreisen, vil Companion Ticket bli gjenutstedt til Korholders SAS EuroBonus Konto
for den gjenværende del av Companion Tic
kets opprinnelige gyldighetsperiode, som er
12 måneder.
Chriscross
21-05-2013, 10:13
Noen som har bestilt Star award i det siste? Det norske kontoret stenges vel i juni, og svenskene tillater jo bare sas-metall.
erlendag
21-05-2013, 10:50
SAS har dokumentert følgende regler , som ble oppdatert 10 mai:
Service benefits & redemption
A Platinum co-branded cardholder that has a spend of at least 100 000 NOK for Platinum / 130 000 NOK for Premium on the co-branded payment card in a calendar year, will receive a 50% discount on one (1) flight award called Companion Voucher, with the following restrictions, see below. 50% AFB discount can be combined with 50% child discount. Following cases are applicable:
Can only be booked via phone to Member Service (i.e. online booking is not possible)
Valid on SAS as first choice for up to 2 passengers (if no SAS flights available on the required dates, check with STAR)
Only valid for travel from Scandinavian country to any SAS destination worldwide
The discounted flight award needs to be booked by phone (i.e. online booking is not possible)
Only one flight award discount per year and member
A member only entitled to one Companion Voucher per 12-month period, and required spend collected in one 12-month period cannot be carried over into the next 12-month period.
Mixed classes and open jaw are not allowed.
Outbound travel must be taken before the expiry date of the voucher, which is 12 months.
The discounted flight award can only be booked via phone to Member Service, i.e. online booking is not possible, on the following phone number: 05400, and press xxx. No service fee applies..
SAS har dokumentert følgende regler , som ble oppdatert 10 mai:
Service benefits & redemption
A Platinum co-branded cardholder that has a spend of at least 100 000 NOK for Platinum / 130 000 NOK for Premium on the co-branded payment card in a calendar year, will receive a 50% discount on one (1) flight award called Companion Voucher, with the following restrictions, see below. 50% AFB discount can be combined with 50% child discount. Following cases are applicable:
Can only be booked via phone to Member Service (i.e. online booking is not possible)
Valid on SAS as first choice for up to 2 passengers (if no SAS flights available on the required dates, check with STAR)
Only valid for travel from Scandinavian country to any SAS destination worldwide
The discounted flight award needs to be booked by phone (i.e. online booking is not possible)
Only one flight award discount per year and member
A member only entitled to one Companion Voucher per 12-month period, and required spend collected in one 12-month period cannot be carried over into the next 12-month period.
Mixed classes and open jaw are not allowed.
Outbound travel must be taken before the expiry date of the voucher, which is 12 months.
The discounted flight award can only be booked via phone to Member Service, i.e. online booking is not possible, on the following phone number: 05400, and press xxx. No service fee applies..
Har du mulighet til å legge ut link?
Hmm, meget interessant.
Spørmålet er hvordan de velger at tolke denne:
if no SAS flights available on the required dates, check with STAR
I verste fall kan de jo velge å tolke "not available" som at det overhode ikke er noen bonusplasser tilgjengelig. Dvs finnes det SAS-plasser i economy, men ikke i extra eller business, så kan man bare glemme å få booket business med *A.
Vegasbaby
21-05-2013, 12:53
Antar dette er interne retningslinjer? Man bør kanskje se det som en fordel å kjenne til dette, men kanskje være varsom med å kreve det som en rettighet på telefon inntil det også inngår i de offisielle vilkår...? Er jo en super-fordel vi ikke vil miste...
erlendag
21-05-2013, 12:56
Jeg fikk benyttet denne regelen ved bestilling av CT-reise til Bangkok. Jeg fikk da Thai Airways business på returen, selv om det var ledige plasser i økonomi på SAS.
Dette står det på norsk under "Regler og begrensninger":
"SAS EuroBonuspoeng og Companion Ticket kan kun brukes på SAS sine flyvninger, hvor
„SK‟ og „WF‟ er spesifisert i begynnelsen av flight-nummeret. Companion Ticket kan
ikke innløses for reise med SAS‟s franchisetakere, kodeandelspartnere eller medlemmer
av Star Alliance."
Lover ikke bra når det gjelder å benytte alliansemedlemmer. Eller det noe jeg har misforstått?
jameson82
21-05-2013, 14:23
I såfall er CT og AMEX bortimot verdiløst.
Har prøvd å finne en tur i C til TYO i løpet av høsten men ikke sett 1 sete ledig
Reiste i påsken t/r ORD med CT. Reisen foregikk hovedskalig med UA i Biz. Så det fikser det om de vil. Det var ingen tilgjengelighet i SK C til ORD i Biz.
Thomas
Jeg var selv nylig i Chicago med CT og fikk bruke UA på LHR-ORD (biz), men den ble bestilt for lenge siden. Kanskje har de strammet inn nå.
Jeg fikk booket tur med United til SFO i sommer. Kunne blande klasser (Y+ til LHR med SK og C videre) så lenge jeg betalte poeng for business.
For noen uker siden ringte jeg SAS vedr. sommerens CT på SK907/908 i biz og hørte om det var mulig å reise videre til SFO (innenfor 24 timer) hvis jeg fant ledig UA/US award, det var ikke noe problem fikk jeg til svar.
Fly med oss
21-05-2013, 20:16
Opp til to passasjerer? Kan jeg reise alene og få 50% poengrabatt?
Opp til to passasjerer? Kan jeg reise alene og få 50% poengrabatt?
Sist jeg sjekket de norske betingelsene sto det noe i stil med at CT gjelder omtrent som en ekstra bonus-billett, dvs man betaler for 1 men får 2 st.
I betingelsene for det svenske AMEX-kortet var dog teksten annerledes. Der sto det voucheren gjelder som 50 % rabatt og at den derfor går å bruke for å booke en bonusreise for én person til halve prisen. Med andre ord så er det bedre betingelser (untatt muligheten å bruke *A) for det svenske AMEX-kortet, ettersom det gir bedre fleksibilitet. Er jo ikke alltid man får mulighet å reise 2 st, selv om den absolutte rabatten regnet i antall poeng selvsagt blir lavere da man bruker voucheren for 1 person.
Har ikke sjekket på lenge, så hva som gjelder akkurat nå vet jeg ikke.
Noen som veit om opptjening på norsk innenriks vil bety at man får kortpoeng av de pengene man bruker på flybilletter innenriks? Har jo vært unntatt til nå med begrunnelse i loven, så er jo veldig logisk hvis det blir gjeldende. Men ikke endret på sas.no enda.
chrisljo
22-05-2013, 13:14
Noen som veit om opptjening på norsk innenriks vil bety at man får kortpoeng av de pengene man bruker på flybilletter innenriks? Har jo vært unntatt til nå med begrunnelse i loven, så er jo veldig logisk hvis det blir gjeldende. Men ikke endret på sas.no enda.
Vil tror dette blir endret (forhåpentligvis også hos Norwegian Rewards), men at det kanskje ikke er gjort over natten.
Dag Viking
23-05-2013, 12:17
Svarte nettopp på en brukerundersøkelse, der jeg foreslo at CT kan brukes på *A first. Kanskje flere kan gjøre det samme?
Noen som veit om opptjening på norsk innenriks vil bety at man får kortpoeng av de pengene man bruker på flybilletter innenriks? Har jo vært unntatt til nå med begrunnelse i loven.
Alle mine kjøp av flybilletter med AmEx på både sas.no og wideroe.no, for innenlandsflighter har gitt meg Eurobonus-poeng i etterkant. Nå gjelder dette kun kjøp inneværende år (mars og april) og relativt lite volum, men jeg har fulgt spesielt med på om jeg fikk EB-poeng og det har jeg fått. Har også fått poeng fra billetter på noen av WF-rutene som ennå ikke gir opptjening.
Oppsummeringen må nok bli: don't rock the boat!
Her er det bare sitte stille og la alt følge strømmen som det har gjort.
chrisljo
27-05-2013, 09:41
Gammelt nytt, men da er siden ute:
https://www.americanexpress.no/saseurobonus/medlemstilbud/tilbud/?offerid=4908
Som innehaver av det ekslusive platinum kortet får man da 29kr i rabatt på SAS lounge.
Gammelt nytt, men da er siden ute:
https://www.americanexpress.no/saseurobonus/medlemstilbud/tilbud/?offerid=4908
Som innehaver av det ekslusive platinum kortet får man da 29kr i rabatt på SAS lounge.
Som sagt tidligere: det er en uholdbar pris de avkrever platinumkortholderne. Dette fremstår som en vits.
Hele platinum-kortet fremstår som en vits, det eneste positive er CT og 20 poeng/100 kr. Men det er vel for mye å håpe på at AMEX faktisk skal etablere seg på riktig i Norge noen gang, slik at vi slipper udugelige DNB....
Etter å ha søkt 3 ganger på SAS MC, med dertilhørende 3 avslag, så prøvde jeg lykken hos Amex. Fikk innvilget søknaden på første forsøk. I forrige uke dumpet mitt nye Amex SAS Classic kort ned i postkassa :) Let the fun begin!
Basse-HAU
28-05-2013, 07:02
Etter å ha søkt 3 ganger på SAS MC, med dertilhørende 3 avslag, så prøvde jeg lykken hos Amex. Fikk innvilget søknaden på første forsøk. I forrige uke dumpet mitt nye Amex SAS Classic kort ned i postkassa :) Let the fun begin!
Stikk motsatt hos meg:banghead:
Superhai
28-05-2013, 10:55
Etter å ha søkt 3 ganger på SAS MC, med dertilhørende 3 avslag, så prøvde jeg lykken hos Amex.
Jøss, det har ikke vært spesielt høye krav til SAS MC. Så det høres helt klart merkelig ut, spesielt om du er EBG også.
AMEX Plat tok kun ett minutt eller to med automatisk behandling. Min SAS MC søknad ble derimot avvist. Det viste seg å være pga. innvilget "høy" kredittramme på et Diners kort som ikke var i bruk. Ordnet seg når den ble manuelt behandlet. Kan virke som om det er litt tilfeldig hvordan man kommer ut av de automatiske behandlingsrutinene.
jcnorway
28-05-2013, 12:05
Jøss, det har ikke vært spesielt høye krav til SAS MC. Så det høres helt klart merkelig ut, spesielt om du er EBG også.
Man vekter nok resultatet fra kredittsjekken ulikt. Selv har jeg et EB MC som jeg fikk på første forsøk og har en limit på 100K. Søkte nylig om Nordic Choice Club MC og fikk avslag :p Ikke lett å alltid forstå hva de ulike selskapene vektlegger.
Tror det er SEB Kort som utsteder både EB MC og Choice MC, så det er mulig de synes du har nok kreditt hos de.
chrisljo
28-05-2013, 12:35
Tror det er SEB Kort som utsteder både EB MC og Choice MC, så det er mulig de synes du har nok kreditt hos de.
Jepp, gikk på noe lignende da jeg skulle øke kreditt på TwoCards. Med Obos kortet (alt er hos Eika/tidligere Terra) hadde jeg 150 000 sammenlagt og da ville de ikke øke. Men fikk ommøblert mellom kortene hvis jeg ønsket.
Jess, da var Premium innvilget. Nå er det ikke mer enn 1-2 mnd siden jeg fikk avslag sist, så jeg satt opp tempoet litt og hadde et OK forbruk på merkevarer og luksusresturanter i Thailand
Fikk jo i utgangspunktet avslag pga alder sist, så jeg vet ikke helt hva de ser på :)
Chriscross
17-06-2013, 20:03
Er det fortsatt mulig å komme til Fornebu på telefon for å booke tur? Noen som har booket CT med Star siste tre ukene?
Usikker på om info fra Erlendag når til Sverige eller Danmark.
jameson82
18-06-2013, 13:48
50% extra bonus ved bruk i utlandet i juli
https://www.americanexpress.no/medlemstilbud/tilbud-sas-eb-american-express-card/platinum/
Passer meg bra. Skal til Singapore, København og New York i Juli. Så nå vet jeg (igjen) hvilket kort jeg skal bruke. Synd det ikke var samme tilbudet i påsken for den mnd fikk jeg hele 14300 poeng for bruk av kortet.
CT i boks. Så å har jeg to CT å bruke men ikke nok poeng til der jeg vil reise :cry:
God flyvende sommer folkens.
jamesclandestine
18-06-2013, 16:15
:((( Vegas i August.
https://www.americanexpress.no/medlemstilbud/tilbud-sas-eb-american-express-card/platinum/
Det gjelder bare platinum?
Fikk nettopp ny CT. Post om dere får/ikke får bruke andre alliansemedlemmer ved bestilling til SK-destinasjoner.
jamesclandestine
18-06-2013, 18:46
Det gjelder bare platinum?
Nei. Faktisk alle tre kort og enda mere spennende får classic samme poeng tillegg som platinum, dvs dobbelt så mange poeng i det tilfellet, mens platinum får bare 50% ekstra.. Syns det er litt rart...
Passer bra. USA tur siste uken i juli:-)
The Viking
18-06-2013, 20:27
Skal betale større cruiseregning i juli til NCL i €, blir dette å regne som "utenlands"?
Fly med oss
18-06-2013, 20:29
Skal betale større cruiseregning i juli til NCL i €, blir dette å regne som "utenlands"?
Det kommer an på hvor du gjør betalingen.
* Gjelder ikke netthandel, kun kjøp som betales hos fysisk brukersted.
zapateria
18-06-2013, 21:20
Kjedelig for oss som tok sommerferien i Juni :p
Pefekt! Er i USA 27 juni - 14 juli. Blir til å kjøpe iPad og iPhone 5 til noen av vennene mine, så får jeg gamble vekk resten av kreditten min i Las Vegas siste helgen! :D
Chriscross
19-06-2013, 07:15
Hm, betaler en i butikk eller på nett om en bruker "collect at store" på apple i USA.
Fikk nettopp ny CT. Post om dere får/ikke får bruke andre alliansemedlemmer ved bestilling til SK-destinasjoner.
Har ikke vært noen problemer for meg, og veldig fleksible ift. regeln at det kun skal gjelde om SAS er fullt. Det har vært i prinsipp fritt valg de to bookinger jeg gjort. Seneste for 2uker siden.
/B
Chriscross
19-06-2013, 14:54
Har du snakket med svensker eller nordmenn når de har vært føeksible med flyselskap?
Har ikke vært noen problemer for meg, og veldig fleksible ift. regeln at det kun skal gjelde om SAS er fullt. Det har vært i prinsipp fritt valg de to bookinger jeg gjort. Seneste for 2uker siden.
/B
Jeg bestilte for under en uke siden og fikk også booke *A partner til SK destinasjon uten noen problemer (bortsatt fra fueltillegget da :/).
Hei,
Booket nylig CT med Lufthansa til NY i august i C.
Ingen problemer med det, norsk betjening på tlf.
Hei,
Booket nylig CT med Lufthansa til NY i august i C.
Ingen problemer med det, norsk betjening på tlf.
Hvor mye ble det i skatter, avgifter og drivstofftillegg?
Dette er sikkert svart på 100 ganger før, men er det kalenderår eller 12 måneder fra jeg får kortet som gjelder for CT?
NordicLane
19-06-2013, 19:47
Dette er sikkert svart på 100 ganger før, men er det kalenderår eller 12 måneder fra jeg får kortet som gjelder for CT?
12 måneder
Hvor mye ble det i skatter, avgifter og drivstofftillegg?
Skatter, avgifter og fuel ble ca 2.200 pr pers.
chrisljo
19-06-2013, 21:22
12 måneder
Sånn jeg har forstått det er inntjening kalenderår, mens gyldighet er 12 måneder. (hvilket gir rare incentiver ved høy spend tidlig på året)
Sånn jeg har forstått det er inntjening kalenderår, mens gyldighet er 12 måneder. (hvilket gir rare incentiver ved høy spend tidlig på året)
Har ikke brukt mitt kort den siste måneden pga. denne regelen. Utsetter 100000-grensa til over sommeren slik at CT blir gyldig til og med neste sommer.
Er det gjort noen endringer på telefon-valget for å bestille CT? Ringer 05400 og trykker det "skjulte valget" men ingen ting skjer....
Virker som den er borte ja, jeg kom gjennom til 05400 å fikk da beskjed om å ringe: 64 81 60 99 - men etter å ha stått i kø der som nr 1 i 30 minutter gav jeg opp.
Ringte så tilbake til 05400 og ble da fortalt av en annen kundebehandler at jeg måtte ringe Amex - som selfølgelig også var feil.
Og nå mens jeg skrev her så ringte SAS tilbake fra 64 81 60 99 - en Norsk kundebehandler som selfølgelig skulle hjelpe meg å booke CT HAU-SFO med SK og United :)110 000 poeng og en tusenlapp i avgifter.
Har ikke brukt mitt kort den siste måneden pga. denne regelen. Utsetter 100000-grensa til over sommeren slik at CT blir gyldig til og med neste sommer.
Da var mitt AMEX Platinum i boks på første forsøk. Undres litt på et års gyldighet mens opptjening på CT er kalender året ref. nest siste avsnitt på pkt 20 i avtalevilkårene, en smule irriterende for jeg tror ikke jeg klarer 100k på de neste 6 månedene.
Sitter og venter på Platinum kortet mitt, og har en reise for 3 personer til USA som skal betales med det. Biter nå negler og håper på at billetten ikke skal bli mye dyrere mens jeg venter på kortet...eller i verste fall at flighten(e) blir fulle! Noen som har mottatt kort den siste tiden? Stemmer det med ca 1 uke?
MVH
Tommy
Fikk mitt kort for ca 3 mnd siden, da tok det over 3 uker, men du kan jo bruke kortet til nesten ALT med litt planlegging, så det skulle ikke være noen utfordring uansett å nå 100 K, har allerede fått min første CT :)
Fikk mitt kort for ca 3 mnd siden, da tok det over 3 uker, men du kan jo bruke kortet til nesten ALT med litt planlegging, så det skulle ikke være noen utfordring uansett å nå 100 K, har allerede fått min første CT :)
Ouch...3 uker tør jeg ikke å vente. Da får jeg ta det på Diners, det er synd, da jeg hadde kommet et godt stykke på vei til CT med første gangs bruk.
Når det gjelder tips og triks for bruk av kortet...så mottas det med takk :)
MVH
Tommy
Jeg fikk som sagt mitt kort nylig, det tok 18 dager.
Hadde imidlertid ikke troen på å bruke 100k ut året, men må kanskje revurdere, forbruk hittil i juni er 51k, 15k i syden tur, resten jobb reiser, så det kan jo bli CT med det første om aktiviteten holder seg på dette nivået.
Skikkelig irriterende at jeg ikke slo til litt tidligere.
Sitter og venter på Platinum kortet mitt, og har en reise for 3 personer til USA som skal betales med det. Biter nå negler og håper på at billetten ikke skal bli mye dyrere mens jeg venter på kortet...eller i verste fall at flighten(e) blir fulle! Noen som har mottatt kort den siste tiden? Stemmer det med ca 1 uke?
MVH
Tommy
Fikk mitt forrige uke. Det tok ca 10 dager, så gikk ganske fort.
Tester leveringstiden på kort nå, nytt kort ble bestilt i går.
Så kan jeg jo også se hva som kommer først av Amex, SAS EB MasterCard og DnB Visa/Bank Accept.....i mens får jeg snylte på kona :p
Jeg har en CT liggende som går ut tidlig på høsten, og ligger an til å få en ny en nokså snart. Kan man bruke to stykker CT på et reisefølge på 4 (hvorav undertegnede er en av de reisende)?
OSL-FRA-NRT-MUC-OSL med LH i C gir ca 3500 i skatter og avgifter pr. person...
MVH
Tommy
Jeg fikk mitt kort etter 1 uke og 1 dag. :) Premium
Jeg fikk mitt kort etter 1 uke og 1 dag. :) Premium
Aiai, da er det håp i hengende snøre hehe :) Får håpe på like rask service!
Ouch...3 uker tør jeg ikke å vente. Da får jeg ta det på Diners, det er synd, da jeg hadde kommet et godt stykke på vei til CT med første gangs bruk.
Når det gjelder tips og triks for bruk av kortet...så mottas det med takk :)
MVH
Tommy
Les igjennom denne, her står de fleste amex vennlige butikker og andre tips til bruk av kortet
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99507&highlight=amex
Noen som jobber hos DNBs kredittkortavdeling som har veldig lyst til å sende meg en PM? (Evt. Trumf VISA?)
Tester leveringstiden på kort nå, nytt kort ble bestilt i går.
Så kan jeg jo også se hva som kommer først av Amex, SAS EB MasterCard og DnB Visa/Bank Accept.....i mens får jeg snylte på kona :p
Og fasiten på det var at samtlige kort ble levert innen fire dager, usikker på nøyaktig hvor mange da jeg var på ferie.
Det mest interessante er dog at mitt Amex EBG-kort har en helt annen "gyldig til" dato enn MC EBG. Hvilket jeg håper å kunne dra nytte av når jeg settes en hakk ned i status om noen måneder
4 dager...det var kjapt. Jeg venter på Amex enda, dag 10.
arnstein
04-07-2013, 22:20
Ser ut som det er litt extra poeng å plukke med seg nå i juli:
Kampanje - få 50% mer feriebonus!
Bruk ditt SAS EuroBonus American Express Premium eller Platinum kort i utlandet i juli og få 50% høyere bonusopptjening.
http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Kombinertkort/American-Express/
KristianSk
06-07-2013, 15:18
Fikk innvilget mitt kort idag, forhåpentligvis har jeg det før jeg drar på ferie.
Men denne hemmelige "kredittgrensen" gjør meg en smule "irritert". Noen som sitter på innsideinformasjon om hvordan den fungerer? Hva mener de er et større kjøp som bør klareres?
Takk :)
MVH
Tommy
Og til info tok det 12 dager før det lå i posten, og billettene er i boks. :)
Robbiedeluxe
06-07-2013, 17:18
Fikk innvilget mitt kort idag, forhåpentligvis har jeg det før jeg drar på ferie.
Men denne hemmelige "kredittgrensen" gjør meg en smule "irritert". Noen som sitter på innsideinformasjon om hvordan den fungerer? Hva mener de er et større kjøp som bør klareres?
Takk :)
Første gang jeg trakk kortet for mer enn 100.000 ringte jeg på forhånd. Etter det er grensen automatisk blitt økt. Er blitt fortalt de regner ca 1.5 ganger den største innbetalinger foretatt, men YMMV.
Takk! Ymmv? ;)
Your mileage may vary. 1.5x største tidligere faktura er nok en grei tommelfingerregel for bruksgrensen. :)
KristianSk
06-07-2013, 18:54
Takk for svar. Men for meg som ikke har gjort noen innbetaling enda, må jeg bare bruke til det evt. sier stopp?
Hvis vi snakker forholdvis normal bruk, er det neppe noe problem, men siden du er i tvil snakker vi kanskje om store innkjøp? I såfall kan du vel ringe å "forhåndsklarere" det?
Enhanced
06-07-2013, 21:58
Men denne hemmelige "kredittgrensen" gjør meg en smule "irritert". Noen som sitter på innsideinformasjon om hvordan den fungerer?
Null insideinfo her, men jeg hadde en opplevelse i Mai angående denne grensen som jo kanskje er verdt å nevne...
Når jeg søkte om kortet så valgte jeg å ha kun 30K i maksimal kreditt på kortet, da jeg forstod det slik fra innlegg i denne tråden at kredittgrense og bruksgrense var to forskjellige ting. Mao. at bruksgrensen skulle være, som for alle Amex, "ubegrenset" (med de vanlige forholdene).
Brukte kortet en god del i Mai og plutselig stoppet det på en hotellbetaling over nett. Ringte Amex sin kundeservice og spurte hvorfor - de sa at det var fordi jeg hadde gått mer enn to ganger over kredittgrensen. Jeg ble litt forundret og sa "er det ikke ubegrenset bruksgrense på alle American Express-kort da?" Han responderte med noe ala "Nei, ikke på dette kortet, altså..." før han ble litt mer vag. Jeg fikk intrykk av at han egentlig ikke helt visste hva han snakket om, så jeg orket ikke å følge mer opp.
Fikk han istedet til å øke kredittgrensen, sånn at kjøpet gikk igjennom. Så det kan virke som at Amex sin "usynlige" grense på akkurat disse kortene er kredittgrense * 2. Ser ikke helt hvorfor det skal gi noe mening, men det kan jo hende kredittgrensen er mer relevant for akkurat dette kortet enn det man skulle tro. Burde vel egentlig ringt tilbake og spurt mer om det, for få ting er jo mer irriterende enn å få en betaling avvist uten grunn.
Noen som kan bekrefte at de har fått Eurobonus poeng ved betaling med AMEX for innenriks, evt for billett med tilknytning innenriks?
Det virker som om (https://www.americanexpress.no/saseurobonus/medlemstilbud/tilbud/?offerid=4948) det er innført hos dem nå, ref lenken.
Diners virker å ville vente (http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Kombinertkort/Diners-Club/) "til høsten" (se nest nederst i lenken).
arnstein
07-07-2013, 18:38
Noen som kan bekrefte at de har fått Eurobonus poeng ved betaling med AMEX for innenriks, evt for billett med tilknytning innenriks?
Det virker som om (https://www.americanexpress.no/saseurobonus/medlemstilbud/tilbud/?offerid=4948) det er innført hos dem nå, ref lenken.
Diners virker å ville vente (http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Kombinertkort/Diners-Club/) "til høsten" (se nest nederst i lenken).
Hei,
Har alltid fått poeng for kjøp av billett med AmEx og nå i juni også poeng for selve reisen innenriks.
Diners har jeg ikke noen erfaring med.
Hei,
Har alltid fått poeng for kjøp av billett med AmEx og nå i juni også poeng for selve reisen innenriks.
Takker!
Så på fakturaen for juni er totalt forbruk for deg ganget med 0,20 = summen av Eurobonus poengene du har fått for den måneden? (gitt at du har hatt en innenriks billett da... )
Jeg har tidligere ikke fått poeng på innenriksfly betalt med Amex.
Er det noen som vet om SAS EuroBonus Platinum American Express er et "reelt" kredittkort fra American Express eller er dette kortet strengt tatt et DNB-kort med Amex logo? Har man de samme privilegene og rettighetene med dette kortet som med andre Amex Platinum? Hva er likt/forskjellig her?
Chriscross
08-07-2013, 00:06
Dnb kort, står til og med bare Dnb når du betaler i nettbank.
Rettighetene dine er vel samme som med gullkort pluss PP du betaler for lounge med.
Robbiedeluxe
08-07-2013, 08:31
Er det noen som vet om SAS EuroBonus Platinum American Express er et "reelt" kredittkort fra American Express eller er dette kortet strengt tatt et DNB-kort med Amex logo? Har man de samme privilegene og rettighetene med dette kortet som med andre Amex Platinum? Hva er likt/forskjellig her?
SAS EuroBonus Plat er ikke et vanlig AmEx Plat. Dette kortet finnes ikke i Norge.
erlendag
08-07-2013, 12:27
Denne måneden ble jeg fakturert den grøsselige årsavgiften på 1700 kr (Platinum). Tok en telefon til medlemsservice og spurte om de kunne gi meg rabatt. Etter å ha påpekt fjorårets omsetning på 200k og 100k til nå i år, innvilget de meg halv årsavgift :)
chrisljo
10-07-2013, 13:57
Denne måneden ble jeg fakturert den grøsselige årsavgiften på 1700 kr (Platinum). Tok en telefon til medlemsservice og spurte om de kunne gi meg rabatt. Etter å ha påpekt fjorårets omsetning på 200k og 100k til nå i år, innvilget de meg halv årsavgift :)
Ringte i samme ærend i dag. Kundeservice virket å ha litt trening i denne typen samtaler for hennes første argument var at jeg hadde fått mye ekstrapoeng på grunn av høy spend.
Jeg forfulgte derfor ikke det sporet, men fokuserte på at jeg ikke har (god) bruk for CT i år og til neste år. Hvilke sannsynligvis er sant. Den vant jeg og da prøvde hun seg på at det var andre fordeler, men ga seg lett når jeg nevnte at reisebyrået mitt hadde bedre vilkår.
Da fikk jeg tilbud om halv årsavgift og godtok det. Oppfriskende dialog i sommervarmen :)
Virker overkommelig å få redusert avgift, men den dagen jeg får god bruk CT og kortet har chip skal jeg betale full avgift nesten med glede.
Fly med oss
10-07-2013, 17:05
Virker overkommelig å få redusert avgift, men den dagen jeg får god bruk CT og kortet har chip skal jeg betale full avgift nesten med glede.
Apropos chip, så ringte jeg de i dag om dette. September/oktober i år ble nevnt, men de ville ikke love noe. Når jeg da spurte om jeg kunne forvente å få det i løpet av 2013 så var det visst gode muligheter for det. Men jeg tror det ikke før jeg får se det.
Brukte Consiergetjenesten senest i dag for å booke bord til seks i Nice på lørdag. Funket som vanlig glimrende :)
KristianSk
10-07-2013, 18:08
Hvor lang tid tok det før dere mottok kortet?
chrisljo
10-07-2013, 19:03
Apropos chip, så ringte jeg de i dag om dette. September/oktober i år ble nevnt, men de ville ikke love noe. Når jeg da spurte om jeg kunne forvente å få det i løpet av 2013 så var det visst gode muligheter for det. Men jeg tror det ikke før jeg får se det.
Siste jeg hørte var første kvartal i år :) tipper førstelinjen er lei av dette spørsmålet. Har vanskelig å forstå hvorfor det er vanskelig.
Fly med oss
10-07-2013, 20:01
Siste jeg hørte var første kvartal i år :) tipper førstelinjen er lei av dette spørsmålet. Har vanskelig å forstå hvorfor det er vanskelig.
Da får DNB bare fikse det, så slipper de å høre på gnålinga vår om akkurat dette :cool:
Da får DNB bare fikse det, så slipper de å høre på gnålinga vår om akkurat dette :cool:
Tipper det som mye annet er snakk om penger. Det er nok en diskusjon mellom Amex og DnB om hvem som skal betale for prosjektet. De ser gjerne ikke gevinsten med det heller, da det kanskje kalkulerer seg å ha en lavere sikkerhet etc. Når det gjelder om det vil være merkbart økt bruk med chip, er også uvisst.
Men nei, jeg forstår det ikke jeg heller.
Fly med oss
11-07-2013, 08:34
Når det gjelder om det vil være merkbart økt bruk med chip, er også uvisst.
Jeg synes nå det er klønete å betale med AmEx i vanlig butikk, spesielt når jeg handler for mindre beløp. Mange steder aner de ikke hva som skjer når det kommer ut en lapp med plass til signatur og jeg står der med førerkortet i hånda. "Hva, skal du gi meg førerkortet ditt? Ha-ha!" Må så signere på lappen, og det er et pes når enhver flate ved kassene i norske butikker er dekket av epler, tyggispakker og annet ræl beregnet på impulssalg. Så virker ikke pennen de har, og de må lete etter en ny. Så mye styr! Jeg vil i hvert fall bruke AmEx-kortet mitt mer ved småkjøp, dersom det får chip. Mange bekker små gir større bonusopptjening :up:
Jeg synes nå det er klønete å betale med AmEx i vanlig butikk, spesielt når jeg handler for mindre beløp. Mange steder aner de ikke hva som skjer når det kommer ut en lapp med plass til signatur og jeg står der med førerkortet i hånda. "Hva, skal du gi meg førerkortet ditt? Ha-ha!" Må så signere på lappen, og det er et pes når enhver flate ved kassene i norske butikker er dekket av epler, tyggispakker og annet ræl beregnet på impulssalg. Så virker ikke pennen de har, og de må lete etter en ny. Så mye styr! Jeg vil i hvert fall bruke AmEx-kortet mitt mer ved småkjøp, dersom det får chip. Mange bekker små gir større bonusopptjening :up:
Merkelig at de ikke allerede har innført det. Jeg har chip på mitt svenske AmEx.
Robbiedeluxe
11-07-2013, 10:03
Tipper det som mye annet er snakk om penger. Det er nok en diskusjon mellom Amex og DnB om hvem som skal betale for prosjektet.
Det handler nok ikke om penger. Sist "vi" var i kontakt med AmEx for flere måneder siden, var problemet softwaren på terminalene og sikre acceptance via AmEx-nettverket ved bruk av chip (som er et eget og ikke like innarbeidet nettverkt som Visa og MasterCard sitt, visstnok). Dette var svaret da, mulig situasjonen er annerledes nå.
Slik franchiseavtalen til AmEx pleier å fungere, dekkes OPEX av kortutsteder (DNB Kort).
Vi kan vel være rimelig sikre på at DNB også anser chip som fordelaktig og ønsker å tilby kundene dette så fort som mulig...
Kunne ikke vært mer enig! :) Det er ofte "vi" er de som må lære opp betjeningen og faktisk informere om at "jeg må signere på denne".
Et annet irritasjonsmoment er de brukerstedetene som faktisk har Amex klistermerket på terminalen, men som likevel ikke aksepterer kortet. Det er også mange plasser som aksepterer kortet, som gjerne ikke vet om det selv. Hovedregelen min er å alltid prøve Amex først ved nye plasser. Unntaket er småbeløp kombinert med kø, nettopp av samme grunner som du beskriver.
Dette med manglende chip på Amex/SAS kortet er vanskelig å forstå, over et halvt år siden jeg fikk (liten) chip på mitt grønne Amex Corp Card og det fungerer utmerket. Noen som kan forklare sammenhengen? NB har ikke lest hele tråden.
Robbiedeluxe
11-07-2013, 15:07
Det er to forskjellige utstedere av person- og bedriftskort.
Enhanced
11-07-2013, 21:37
Dette med manglende chip på Amex/SAS kortet er vanskelig å forstå, over et halvt år siden jeg fikk (liten) chip på mitt grønne Amex Corp Card og det fungerer utmerket. Noen som kan forklare sammenhengen? NB har ikke lest hele tråden.
Det er to forskjellige utstedere av person- og bedriftskort.
Jeg spør for å lære: Selv om det er to forskjellige utstedere av privat og bedriftskort, burde ikke det faktum at det allerede eksisterer et AmEx med chip i bruk gjøre at følgende
Sist "vi" var i kontakt med AmEx for flere måneder siden, var problemet softwaren på terminalene og sikre acceptance via AmEx-nettverket ved bruk av chip (som er et eget og ikke like innarbeidet nettverkt som Visa og MasterCard sitt, visstnok).
ikke burde være noe problem lengre?
zapateria
12-07-2013, 12:05
Et annet irritasjonsmoment er de brukerstedetene som faktisk har Amex klistermerket på terminalen, men som likevel ikke aksepterer kortet.
Eksempelvis Plantasjen. Verste er at jeg noen ganger bryr meg litt mindre om prisen hvis jeg tror de tar Amex siden jeg har problem med å nå CT forbruket, og så blir kortet avslått :(
KristianSk
12-07-2013, 15:26
Snakket akkurat med Amex om kreditt/bruksgrense.
Som det ble nevnt tidligere i tråden har kredittgrensen mer betydning enn man skulle tro, jeg tabbet meg ut her ved å velge laveste tilgjengelig kreditt da jeg uansett ikke har behov for den. Amex kunne ikke heve bruksgrensen uten noen måneders historikk, men kredittgrensen kan heves så fort jeg har mottatt kortet. Kredittgrensen en velger under søknad har altså mer å si enn man skulle tro :)
Vil også gi Amex/Dnb skryt for meget hurtige tilbakemeldinger på epost!
kosvines
12-07-2013, 15:34
Når det snakkes om bruksgrense, snakker vi da om hvor mye en kan belastes pr. transaksjon? At man eksempelvis kan ha en sperre på maks 15.000 pr. transaksjon?
Jeg har aldri vært borti noen problemer selv, men jeg tror ikke jeg har brukt mer enn 13-14.000 i løpet av en måned, og da fordelt over flere transaksjoner.
KristianSk
12-07-2013, 15:37
Jeg tror det er snakk om en totalt, akkurat som jeg har en fastsatt grense på mesterkortet. Uansett - sånn jeg forstår det gjelder dette bare de første månedene en har kortet, når DNB ser at en betaler det man skal blir det "fritt fram", hvertfall inntill et visst nivå.
Snakket akkurat med Amex om kreditt/bruksgrense.
Som det ble nevnt tidligere i tråden har kredittgrensen mer betydning enn man skulle tro, jeg tabbet meg ut her ved å velge laveste tilgjengelig kreditt da jeg uansett ikke har behov for den. Amex kunne ikke heve bruksgrensen uten noen måneders historikk, men kredittgrensen kan heves så fort jeg har mottatt kortet. Kredittgrensen en velger under søknad har altså mer å si enn man skulle tro :)
Vil også gi Amex/Dnb skryt for meget hurtige tilbakemeldinger på epost!
Men jeg er fremdeles litt forvirret over dette...jeg trodde altså at kredittgrense er det man får rentefritt i et visst antall dager. Bruksgrense skal være ubegrenset, men det løper rente på alt over kredittgrensen din fra første dag, og det må betales inne 14 dager.
Er det ikke slik? Det står jo at det er ubegrenset bruksgrense på hjemmesiden til Amex, så det stemmer vel?
KristianSk
12-07-2013, 15:44
Tror kortet åpnes til "ubegrenset" først etter noen måneder når DNB ser at du betaler. I begynnelsen er kun det du valgte som ønsket kredittgrense tilgjengelig for bruk.
Ok. Men det er litt merkelig, fordi jeg gikk godt over kredittgrensen allerede etter tre dager...og jeg har ikke hørt noe fra dem. Eller jo, de ringte fordi bruksmønsteret mitt var litt "mistenkelig", men etter å ha bekreftet kjøpene de lurte på, var alt ok. Jeg har en mistanke om at kundebehandlerne ikke er helt samkjørte/oppdaterte på reglene som gjelder...
KristianSk
12-07-2013, 16:57
Interessant.. Jeg tenkte jeg skulle heve kredittgrensen min, men da dropper jeg det og bruker til det sier stopp eller Amex ringer. Så får jeg evt. gå over på mastercard om Amex ikke vil mer. Virker litt rart om de ikke har klare retningslinjer på noe så essensielt, egentlig...
Sucellos
12-07-2013, 16:58
Det opereres med to begrepe. Kredittgrense er grensen for hva du kan la være å betale tilbake på forfall. Dette er et fast beløp du evt kan søke om å øke. Bruksgrensen er maksimalt beløp man kan ha utestående på kortet på ethvert tidspunkt. Bruksgrensen er typisk høyere enn kredittgrensen. Bruksgrensen er mer flytende, men det har tidligere blitt snakket om 1,5-2 ganger høyeste innbetalte faktura. Ved behov kan man ringe og sjekke hva grensene er, og slik jeg har forstått det er det også uproblematisk å få dem til å manuelt legge inn et høyere beløp som bruksgrense om man varsler at man forventer høyere forbruk. Bruksgrensen er altså ikke ubegrenset, men går opp med lang og god betalingshistorikk. Med tanke på "ubegrenset" eller ikke mener jeg å erindre at jeg fikk oppgitt at den hos meg lå et sted mellom 200 og 300.000,- sist jeg sjekket, noe som med mitt månedsforbruk definitivt oppleves som "ubegrenset.
KristianSk
12-07-2013, 17:03
Det de fortalte meg også. Men som ny kunde uten historikk kunne de ikke heve bruksgrensen (som var det jeg hadde behov for), men kredittgrensen (og dermed også bruksgrensen) kunne økes. Egentlig litt rart.
Bruksgrensen og kredittgrensen er det samme de første to måneder ble jeg fortalt.
Eg har 50k kredittgrense på kortet og fikk opplyst pr tlf at jeg hadde 100k som brukergrense. Forskjellen var at alt over kredittgrensen, 50k, måtte tilbakebetales på første faktura mens det innenfor de 50k var vanlig kreditt.
Tilbake betalte alt utestående på en innbetaling, ca 65k men ikke sjekket mer ang bruker eller kredittgrense etter det. Bruker kortet ganske mye. Har fått to CT på det året jeg har hatt platinumkortet. Så kanskje jeg burde ringe de igjen og høre hvor grensene går. TBC
KristianSk
13-07-2013, 00:57
Companion ticket - "Ta med en venn gratis på en bonusreise hvis du omsetter for mer enn 100 000 kr på kortet i løpet av ett år."
The Viking
17-07-2013, 13:42
Ringte CT nummeret i dag, ineffektivt viderekoblet til Tallinn, og hun var kategorisk i forhold til kun bookinger på SAS-metall, ingen unntak selv om det var en SAS destinasjon. Nektet å ta det videre eller konferere og var helt låst i sin holdning. Refererte kun til standard complaint form. :-(
Er det Tallinn som gjelder nå...det er jo der svenske kunder må ringe. De får ikke booke på annet enn SAS metall om det smalt. Og bonusbilletter hos SAS er jo ikke akkurat lett å finne...
Hvis det blir Tallinn fremover kan man jo bruke CT til å fyre opp i peisen med. På grensen til lureri når SAS har så elendig utvalg av bonusseter spør du meg!
jameson82
17-07-2013, 14:12
Helt enig. Da er AMEX ikke verdt årsavgiften.
erlendag
17-07-2013, 14:18
SAS Salesinfo sier fortsatt "Valid on SAS as first choice for up to 2 passengers (if no SAS flights available on the required dates, check with STAR)".
The Viking: Ringte du det norske nummeret innenfor åpningstiden på 09-17 ?
The Viking
17-07-2013, 14:47
Ja, ringte det norske nummeret klokken 12 i dag...
Litt bakgrunnsinfo som kanskje KAN forsvare at hun ikke ville prøve STAR:
Routingen er OSL-BCN 29/8 med retur 2/9 (Ja, jeg VET det ikke er mange poeng å bruke, men 2012 CT'en min utløper snart) med avgang etter jobb den 29. Det VAR ledig på direkteflighten om morgenen, men den kan jeg ikke ta, så KANSKJE hun har dekning for sine prinsippfaste uttalelser?
Booket CT for ca 2 uker siden. Snakket da med en veldig hyggelig norsk konsulent som da kunne fortelle at hele funksjonen for booking av CT skulle flyttes over til Tallinn innen kort tid. Ser ut som disse nye konsulentene er lite fleksible...
Robbiedeluxe
18-07-2013, 09:50
SAS Salesinfo sier fortsatt "Valid on SAS as first choice for up to 2 passengers (if no SAS flights available on the required dates, check with STAR)".
Kan noen bekrefte dette med en screenshot e.l.? Finnes det noe "Public" brukernavn/passord til dette?
Robbiedeluxe
18-07-2013, 09:57
Ringte CT nummeret i dag, ineffektivt viderekoblet til Tallinn, og hun var kategorisk i forhold til kun bookinger på SAS-metall, ingen unntak selv om det var en SAS destinasjon. Nektet å ta det videre eller konferere og var helt låst i sin holdning. Refererte kun til standard complaint form. :-(
Gikk du videre med dette? Jeg skal ringe om noen timer, grugleder meg.
Kan noen bekrefte dette med en screenshot e.l.? Finnes det noe "Public" brukernavn/passord til dette?
Dette kan synes å bli ganske viktig. Det hadde vært til stor hjelp om de som har tilgang til dette kunne skaffet et screenshot eller referanse / link.
--
Edit: Takk, da har jeg fått hjelp av noen snille sjeler.
Ellers kan jeg også nevne at jeg tok telefonisk kontakt med AmEx kundeservice og fortalte akkurat hva jeg synes om de elendige og utdaterte tilbudene som finnes under de forskjellige tilleggstjenestene med hvert sitt tåpelige navn. Under videre henvisning til årlig omsetning på kortet siden 2011 og dets manglende chip, kom det etter kort tid tilbud om halv årsavgift, samt lovnader om at programmet til høsten skulle bli bedre og kortet utstyres med den etterlyste chipen.
Basse-HAU
19-07-2013, 06:06
Mulig vært nevnt før, men er noen sider å bla seg igjennom. Firmaet vil anskaffe seg kredittkort (på tide), til noen ansatte. De som oftest bruker sitt private kort for utlegg, enten for kjøp av rekvisita eller reise etc.
Er Corporate kort noe tess, reiseforsikring er vel inkludert og 10 poeng pr 100,-. Lav årsavgift, 250,-.
Er det noen har erfaringer med disse, kontra andre kort? Jeg vil at det skal være enkelt for regnskapsansvarlig å bokføre, betale etc også.
Tenker selv å muligens søke for Platinium, selv med stiv årsavgift, satser på at jeg passer 100.000,- i året, men når det ikke blir så mange reiser i løpet av året, så renner ikke poengene inn, så spørs om det er verdt det...
"Nu kommer du kunna betala med ditt American Express-Kort på IKEA. Vi är glada att välkomna IKEA som ny Affärspartner. Från den 1 augusti kan du betala med ditt American Express-Kort på IKEA varuhus i Sverige från Haparanda Tornio i norr till Malmö i söder samt på IKEA - Möbler, sovrum, vardagsrum, kök, sängar, heminredning och inspiration - IKEA och via telefon."
Källa: Amex facebook
Kommer Amex börja fungera på IKEA i Norge också?
KristianSk
20-07-2013, 18:15
Om man ønsker å bytte fra vanlig Amex til SAS Eurobonus, lager man bare en ny søknad, eller tas det pr. epost?
Sucellos
20-07-2013, 18:28
Om man ønsker å bytte fra vanlig Amex til SAS Eurobonus, lager man bare en ny søknad, eller tas det pr. epost?
Jeg måtte i alle fall søke på nytt og måtte også selv kansellere mitt gamle Amex Gold siden det ikke gikk automatisk.
Gikk du videre med dette? Jeg skal ringe om noen timer, grugleder meg.
Hvordan gikk det Robbiedeluxe? Er spent på hvordan dette med CT og *A blir i fremtiden...
erlendag
22-07-2013, 11:40
På fredag ringte jeg CT-nummeret for å booke T/R Tokyo neste sommer. Jeg ble satt direkte over til callsenteret i Tallinn.
Etter å ha lest opp ønskede datoer og flighter (OZ via LHR-ICN), fikk jeg beskjed om at kun SK var tillatt. Jeg svarte da at jeg trodde dette kun var tilfelle for det svenske kortet, da jeg selv fikk booket *A på forrige CT. Men agenten stod på sitt, kun SK var tillatt. Jeg ba da agenten sjekke SAS sine interne regler på salesinfo. Etter mye frem og tilbake gikk han da med på å booke med *A som en "one-time exception".
Argh! Skulle hatt noe håndfast fra SAS på reglene her, som man kunne henvist til...på SAS er voucheren bortimot ubrukelig for meg ihvertfall. Ledige seter på C til USA vokser langt fra på trær. Er man flere så kan man ihvertfall bare glemme det. :( Da er *A (LH) eneste mulighet.
Argh! Skulle hatt noe håndfast fra SAS på reglene her, som man kunne henvist til...på SAS er voucheren bortimot ubrukelig for meg ihvertfall. Ledige seter på C til USA vokser langt fra på trær. Er man flere så kan man ihvertfall bare glemme det. :( Da er *A (LH) eneste mulighet.
Den svenske 2-4-1-voucheren er i hvert fall litt mer fleksibel på den måten at det går å bruke den for å få 50 % rabatt på antall bonuspoeng som kreves. Det går jo an å finne 1 plass i C av og til, men sjelden 2. Såvidt jeg vet kan man ikke bruke en norsk 2-4-1 for å få 50 % rabatt.
Dog har det alltid vært vanskeligere å bruke *A i Sverige, og dessverre virker det som at det er disse reglene som nå gjelder for den norske voucheren.
Etter å ha lest opp ønskede datoer og flighter (OZ via LHR-ICN), fikk jeg beskjed om at kun SK var tillatt.
Hva var din routing inkl layover, og hvor mye betalte du i avgifter?
Skjønner det er interessant å kynne benytte voucheren til mer spennende routinger og turer, og jeg planlegger dette selv dersom jeg får det til.
Argh! Skulle hatt noe håndfast fra SAS på reglene her, som man kunne henvist til...
Samtidig så står det jo svart på hvitt i vilkårene at voucheren kun gjelder SK, ref punkt #13 og #14. Jeg har samtidig ingen problemer med å finne i t/r til NRT i C neste sommer heller, med SK. Når det er sagt, så er SFO umulig å finne noe til, mens EWR går på enkelte datoer.
Så hva er det vi "klager" over egentlig? Saklig ment spørsmål. :)
erlendag
23-07-2013, 17:04
Hva var din routing inkl layover, og hvor mye betalte du i avgifter?
Alt i biz:
OSL-(Braathens Best)-LHR-(OZ Quadra smartium)-ICN-(OZ Quadra smartium)-NRT
NRT-(OZ 747 kombi)-ICN-(TK 77W)-IST-(TK)-OSL
140000 poeng. 2750 kr per pers
Det var ingen tilgjengelighet hos SK på mine ønskede datoer.
VirreVapp
23-07-2013, 18:09
I Detroit og i Phoenix kom hele familien inn i US Airways sine lounger, hun i skranken sa at med Star Alliance gold var det kun en gjest, men da hun sa AmEx plat kortet slapp vi inn alle sammen....
KristianSk
24-07-2013, 15:07
Tidligere i tråden formidlet jeg en mail fra Amex/DNB om at de første månedene vil bruksgrensen være den samme som kredittgrensen du har valgt under søknad. Jeg har nå passert kredittgrensen og kan fortelle at dette ikke stemmer.
For å spekulere litt kan man jo tenke seg at bruksgrensen (de første måneder) er den høyeste kredittgrensen jeg ville fått innvilget, men dette var ikke hva DNB fortalte meg.
La oss håpe det var en sommervikar som svarte... ;)
Så hva er det vi "klager" over egentlig? Saklig ment spørsmål. :)
At CT kun kan brukes til en destinasjon i C? :)
erlendag
24-07-2013, 17:23
Teksten er nå endret til "Valid on SAS as first choice for up to 2 passengers"
:(
Det var nok spikeren i kista for *A på CT.
Chriscross
24-07-2013, 19:38
Og med det spijeren i kusta for mitt Amex tror jeg. Sitter nå med to vouchers jeg neppe får brukt, spesielt siden de ikke fikser bonus på gamle eco extra langt avgårde.
erlendag
26-07-2013, 15:15
Enda en forverring av Amex Plat:
DNB har uten å gi beskjed til kundene endret typen reiseforsikring som tilbys.
Infosiden for Amex plat ( https://www.americanexpress.no/vaare-kort/sas-amex-kort/sas-eurobonus-platinum-american-express-card/#forsikringer ) linker nå til følgende forsikringsbevis:
https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Forsikringsbevis_Reise_kort%20(4)_2013.pdf
Altså nivå 4 istedet for nivå 5 som det var før. Det er betydelige forskjeller på de to nivåene, f.eks. gir nivå 3000 kr ved forsinket bagasje og nivå 5 gir 6000 kr.
Vilkårene til nivå 5: https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Forsikringsbevis_Reise_kort%20(5)_2013.pdf
Jeg ringte DNB og påpekte endringen av vilkårene. De skulle sjekke om informasjonen på websiden faktisk er riktig, og komme med tilbakemelding.
Vegasbaby
26-07-2013, 15:25
Hm, trodde ikke de kunne gjøre dette uten å informere kundene på forhånd? På samme måte som bankers rentevilkår etc. ikke kan endres uten at det informeres om dette?
Er nok sikkert feil link på siden. I PDFen/forsikringsdokumentet står det at nivå 5-dokumentet er for Platinum-kortet: "Gjelder kortet SAS EuroBonus Platinum American Express Card": https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Forsikringsbevis_Reise_kort%20(5)_2013.pdf
Mens nivå 4 gjelder "Gjelder kortene American Express Gold Card og NHO Corporate":https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Forsikringsbevis_Reise_kort%20(4)_2013.pdf
Uansett fint om DNB oppdaterer linken. God observasjon!
erlendag
26-07-2013, 15:31
chaglen: det samme sa jeg til kunderådgiveren, men hun stod på at det skulle være nivå 4 for plat. Jeg måtte virkelig pushe for å få henne til å sjekke det opp.
erlendag
26-07-2013, 16:04
Kundebehandleren ringte meg tilbake nå. Korrekt reiseforsikring for SAS Amex Plat er nivå 5.
Men gjelder ikke reiseforsikringen kun for reiser som begynner og ender i Norge?
(For lat til å klikke på linken og lese all tekst)
erlendag
26-07-2013, 18:35
Men gjelder ikke reiseforsikringen kun for reiser som begynner og ender i Norge?
(For lat til å klikke på linken og lese all tekst)
Det er korrekt:
"Forsikringen gjelder for reiser som starter og slutter i Norge,
inkludert tjenestereiser. Reisen starter på det tidspunkt sikrede
forlater sitt bosted/arbeidssted og varer til sikrede er tilbake på
sitt bosted/arbeidssted. Forsikringen gjelder ikke reise i bosteds-,
studiesteds- eller arbeidsstedskommune."
erlendag: Så bra at dette ble avklart da. Regner med at de fikser linken også?
Det er korrekt:
"Forsikringen gjelder for reiser som starter og slutter i Norge,
inkludert tjenestereiser. Reisen starter på det tidspunkt sikrede
forlater sitt bosted/arbeidssted og varer til sikrede er tilbake på
sitt bosted/arbeidssted. Forsikringen gjelder ikke reise i bosteds-,
studiesteds- eller arbeidsstedskommune."
Da er egentlig forsikringen verdiløs for min del.
Så med to ubrukte CT som ikke kan brukes på *A, kun SK metall (hvis eg leste riktig her inne) og ingen forsikring så må eg vel revurdere behovet for Amex Plat. :angry:
Hei!
Fikk mitt American Express SAS Platinum for et par dager siden og har et praktisk spørsmål i forbindelse med CT som jeg ikke finner svar på ved et par enkle søk.
Jeg har tolket det dithen at dersom jeg omsetter 100.000 på kortet ila. kalenderåret kan jeg ta med meg en venn på en bonusreise i løpet av neste år. Med bonusreise antar jeg det menes en reise for Eurobonuspoeng hvilket jeg har svært lite av. Er det noe regel for når bonuspoengene må være opptjent (f.eks. samtidig som man kvalifiserer til CT?) eller kan jeg tjene opp (eventuelt kjøpe) bonuspoeng når jeg har mottatt voucheren?
Det er kanskje feil tråd å ta dette i, men jeg ser at reiser og den slags gir EB "grunnpoeng" men bl.a. poeng gjennom samarbeidspartnere gir "ekstrapoeng". Kan noen peke meg i retningen av en forklaring av forskjellen på disse? Jeg regner med det er grunnpoeng som er nødvendig for å gjennomføre en reise men hva bruker man ekstrapoengene til?
:)
Jeg har tolket det dithen at dersom jeg omsetter 100.000 på kortet ila. kalenderåret kan jeg ta med meg en venn på en bonusreise i løpet av neste år. Med bonusreise antar jeg det menes en reise for Eurobonuspoeng hvilket jeg har svært lite av. Er det noe regel for når bonuspoengene må være opptjent (f.eks. samtidig som man kvalifiserer til CT?) eller kan jeg tjene opp (eventuelt kjøpe) bonuspoeng når jeg har mottatt voucheren?
Poengene må være på konto, i det billetten bestiller (CYen brukes
Det er kanskje feil tråd å ta dette i, men jeg ser at reiser og den slags gir EB "grunnpoeng" men bl.a. poeng gjennom samarbeidspartnere gir "ekstrapoeng". Kan noen peke meg i retningen av en forklaring av forskjellen på disse? Jeg regner med det er grunnpoeng som er nødvendig for å gjennomføre en reise men hva bruker man ekstrapoengene til?
:)
Grunnpoeng kan ikke brukes, da det er i forhold til status hos Eurobonus. Grunnpoeng + Ekstrapoeng = Poeng for bruk
Poengene må være på konto, i det billetten bestiller (CYen brukes
Grunnpoeng kan ikke brukes, da det er i forhold til status hos Eurobonus. Grunnpoeng + Ekstrapoeng = Poeng for bruk
Hei!
Takk for rask tilbakemelding og oppklaring av spørsmålene mine.
La oss si at CT og poeng til en bonustur tur/retur f.eks. New York er i boks og man tar kontakt med SAS for å bestille turen. Det virker for meg at svært mange ikke får de turene de ønsker? Skal det være aktuelt for meg må det treffe både på dato, destinasjon og rett sted i kabinen. Oppfatningen jeg sitter med nå er at man ikke kan få svar på det før turen skal bestillles? Er det noen som har erfaring med å få bekreftet at det eksisterer datoer og deretter kjøpe det som eventuelt mangler av poeng for bestilling av turen? I mitt tilfelle har det vært såpass lite SAS at jeg må (og er villig til det) kjøpe et par tusen poeng for å få turen jeg ønsker og det ville vært kjedelig om poengene blir kjøpt for å så finne ut at SAS ikke kan ta meg dit jeg ønsker på CT'en.
Chriscross
29-07-2013, 18:28
Nylig har det blitt slik at du må fly sas-metall (ikke Star alliance f.eks Lufthansa). Det betyr at du kan logge inn på Eurobonussidene og se når det er ledige bonusbilletter. Du må fly samme klasse begge veier. Når du har funnet to billetter ringer du sas og booker.
Usa i økonomi er ganske lett å få billetter til om vinteren.
Robbiedeluxe
29-07-2013, 19:28
Det virker for meg at svært mange ikke får de turene de ønsker?
Dette varierer, men for min del har jeg ikke hatt dette problemer. Jeg booker lang tid i forveien og er som regel fleksibel -- eller rett før (top to dager før).
Oppfatningen jeg sitter med nå er at man ikke kan få svar på det før turen skal bestillles?
Det finnes flere måter å søke på, søk på ANA Tool eller KVS for avanserte søk på bonusbilletter. Alternativt kan du bruke SAS sine egne nettsider, du kan se bonusplasser selv om du ikke har nok poeng til å betale, slik at du når du ringer så er du 100% sikker på at det finnes ledige plasser.
Er det noen som har erfaring med å få bekreftet at det eksisterer datoer og deretter kjøpe det som eventuelt mangler av poeng for bestilling av turen?
Se forrige svar – dersom du finner ledig plass så er det ikke noe i veien for å kjøpe poeng. Selv ville jeg anbefalt å se på de ulike kampanjene de har hatt, eksempelvis bytte strømleverandør, abonnere på et blad etc. Du kan fort tjene 10-20.000 poeng gjennom å bestille ting du kanskje hadde gjort uansett.
I mitt tilfelle har det vært såpass lite SAS at jeg må (og er villig til det) kjøpe et par tusen poeng for å få turen jeg ønsker og det ville vært kjedelig om poengene blir kjøpt for å så finne ut at SAS ikke kan ta meg dit jeg ønsker på CT'en.
Se mitt forrige svar, det er sjeldent at det lønner seg å kjøpe poeng.
...og, velkommen til Flyprat! :drink :up: :fly :spin
Ja - velkommen til Flyprat, Veos.
... det er sjeldent at det lønner seg å kjøpe poeng.
Dersom det finnes ting du kan bestille eller kjøpe for å få poeng, og dette er noe du allerede trenger, er jeg naturligvis enig i at dette er langt bedre enn å kjøpe poeng.
Men, det finnes også tider hvor EuroBonus selger poeng med 40 % rabatt. Dersom du ikke finner tilbud på varer eller tjenester som gir deg de nødvendige poengene, vil jeg ikke si at det er en dårlig deal å kjøpe poeng på et slik tilbud - dersom alternativet ditt er å kjøpe en tilsvarende reise for to pers. for penger (her kommer det selvfølgelig alltid an på prisen / tilbudet som på tidspunktet finnes i markedet for den aktuelle reisen, og du må også ta i betraktning at du opptjener poeng på en betalt reise, hvilket du ikke gjør på bonusreise).
Dersom du har nådd omsetningsmålet på kortet ditt og har en CT klar, samt at du ønsker en reise i C for to personer til New York, trenger du 100 000 poeng. La oss si at du har 60' og mangler 40'. Med 40 % rabatten som stadig dukker opp på EB sine hjemmesider for kjøp av poeng, kjøper du disse da for EUR 750 / NOK 5 900. Tatt i betraktning at skatter og avgifter kun vil utgjøre noen hundrelapper pr. hode med SK, blir bilettprisen pr. pers ca. kr 3 000 og 30 000 poeng pr. person (dersom du ser kjøpet som et cash + poeng kjøp).
Jeg synes absolutt det er en knalldeal for en t/r reise i C til New York.
Så, hva anår den ovenfor siterte uttalelsen, vil jeg si det også kommer litt an på hvor mye poeng du mangler. Er det snakk om mye - slik som i eksempelet over - kan det kanskje være en grei deal å kjøpe poeng etter min mening. Reiser du lite, slik at du ikke opptjener mye poeng fra betalte flyreiser, skal du tegne et par abonnementer på balder og strømavtaler, samt handle inn en hel del du står i reell fare for å ikke ha behov for, for å hente inn en tilsvarende sum poeng.
Se mitt forrige svar, det er sjeldent at det lønner seg å kjøpe poeng.
...og, velkommen til Flyprat! :drink :up: :fly :spin
Så, hva anår den ovenfor siterte uttalelsen, vil jeg si det også kommer litt an på hvor mye poeng du mangler. Er det snakk om mye - slik som i eksempelet over - kan det kanskje være en grei deal å kjøpe poeng etter min mening. Reiser du lite, slik at du ikke opptjener mye poeng fra betalte flyreiser, skal du tegne et par abonnementer på balder og strømavtaler, samt handle inn en hel del du står i reell fare for å ikke ha behov for, for å hente inn en tilsvarende sum poeng.
Takk for gode og utfyllende svar. Det er det jeg ser at om jeg har rundt 60'000 poeng så gjør det meg ikke så veldig mye å betale 5.990,- for 40'000 poeng. I mitt regnestykke vil det bety at jeg betaler 5.990,- kroner for en tur/retur New York + avgifter.
I mitt regnestykke vil det bety at jeg betaler 5.990,- kroner for en tur/retur New York + avgifter.
Ja - og husk da et det er i business klasse. Du kan få det langt rimeligere i økonomiklasse (men det har jeg aldri prøvd :p)
chrisljo
30-07-2013, 09:42
Takk for gode og utfyllende svar. Det er det jeg ser at om jeg har rundt 60'000 poeng så gjør det meg ikke så veldig mye å betale 5.990,- for 40'000 poeng. I mitt regnestykke vil det bety at jeg betaler 5.990,- kroner for en tur/retur New York + avgifter.
Du har rett på kort sikt, men på langt sikt må du også regne inn årsavgiften på Amex og tapt cashback (Trumf Visa etc).
chrisljo
30-07-2013, 10:24
Klaget nylig til gull e-posten på telefongebyr på CT booking. Fikk i dag refundert alt av servicegebyrer. Håper dette er en CT policy og ikke kun fordi jeg er en sytende gullmedlem.
Hvis man slipper telefongebyr så har man alltid mulighet til å bruke CT på innenriks i nødtilfelle. Dekker i hvert fall årsavgiften.
Klaget nylig til gull e-posten på telefongebyr på CT booking. Fikk i dag refundert alt av servicegebyrer. Håper dette er en CT policy og ikke kun fordi jeg er en sytende gullmedlem.
Hvis man slipper telefongebyr så har man alltid mulighet til å bruke CT på innenriks i nødtilfelle. Dekker i hvert fall årsavgiften.
Jeg er på min tredje CT i bruk og har aldri betalt noe telefongebyr ved booking.
Ring heller AmEx og klag på manglende chip eller utdaterte tilbud medlemstilbud (under alle disse latterlige navnene). Er du høflig og fremstiller saken din på en grei måte får du sikkert halv årsavgift.
chrisljo
30-07-2013, 11:02
Jeg er på min tredje CT i bruk og har aldri betalt noe telefongebyr ved booking.
Ring heller AmEx og klag på manglende chip eller utdaterte tilbud medlemstilbud (under alle disse latterlige navnene). Er du høflig og fremstiller saken din på en grei måte får du sikkert halv årsavgift.
Har nok vært uheldig med de som tok i mot bookingen.
Halv årsavgift er allerede ordnet :)
Er Amex Eurobonus Premium, ringte kundeservice i dag, da jeg er i Venezia og har planer om å betale hotellregningen på rundt 1000eur med kortet. Etter å ha lest noen rapporter rundt omkring så har jeg sett det er litt usikkerhet ang bruksgrense, selv om jeg på andre chargecards ikke har opplevd det som noe problem, tenkte jeg ringe for å heve kredittgrensen. Da jeg søkte satt jeg denne så lavt som mulig (10000), snakka med en hyggelig fyr, vips 5min senere, ny grense 40000. Positiv opplevelse!
peterfox
02-08-2013, 20:15
Hei,
Er det noen som har erfaring med bestilling av Companion ticket ?
Har ca 200 000 points som forfaller ganske snart, men det ser jo helt ille ut hvis man skal booke dette på www.sas.no
Hei,
Har ca 200 000 points som forfaller ganske snart, men det ser jo helt ille ut hvis man skal booke dette på www.sas.no
Ikke for å være frekk, men du kan jo forsøke å lese litt i denne tråden først. Vet det er mange sider, men det spørsmålet er så vagt at du nok må:
a) Si hva du egentlig lurer på, så får du nesten alltid hjelp ELLER
b) Om du lurer på alt; så les i tråden eller bruk søkefunksjon ;)
OG velkommen til forumet.
Hei,
Hei peterfox. Ut fra det jeg har lest bestiller man CT/EuroBonus-billetter via telefonen, ikke direkte via SAS.no. Anbefaler at du ringer SAS (05400) og hører med dem. Lykke til!
Robbiedeluxe
07-08-2013, 06:36
Har nå opptjent min CT nummer 3 for i år, og problemet mitt nå er at jeg ikke har nok poeng til 3 intercont-reiser ila neste år. Dette burde de nesten ha tenkt på, kanskje ved å ha introdusert feks 20.000 bonus ved 200.000 kr i oms, 30.000 ved 300.000 kr etc..
VirreVapp
07-08-2013, 08:45
Bare kjapt; får man ikke kun EN CT pr kalenderår, uavhengig om man omsetter for 100' eller 300' ??
chrisljo
07-08-2013, 09:28
Bare kjapt; får man ikke kun EN CT pr kalenderår, uavhengig om man omsetter for 100' eller 300' ??
Jo, men mindre man har kone og barn med kort i sitt navn :)
ahstrand
07-08-2013, 09:31
Hvordan går man frem for å få tilknyttet familie (les: kone- og barn-)kort da?
chrisljo
07-08-2013, 09:40
Hvordan går man frem for å få tilknyttet familie (les: kone- og barn-)kort da?
Tilleggskort er vel bare å ringe kunderservice og koster vel 400 kr eller noe sånt i året. Gir uansett ikke flere CTs.
Jeg tenkte mer på at alle i familien søkte kort på vanlig måte, men at far i huset "administrerte" økonomien.
jordbarsyltemannen
07-08-2013, 13:35
Noen som vet hva kravene er for å få Platinum-kort?
Fikk automatisk avslag når jeg sendte inn søknaden.
Prøvde da Premium i stedet. Den gikk gjennom.
Mulig å oppgradere dette i ettertid?
ahstrand
07-08-2013, 13:59
jordbarsyltemannen:
Kriteriene for å kvalifisere for et Amex Platinum-kort baseres på inntekt, gjeld osv
Dvs. en totaloversikt over privat øk situasjon, basert på de opplysninger du inngir i søknaden og informasjon fra tredjeparts kredittopplysningsbyrå.
Særlig viktig her er da forholdet mellom inntekt og gjeld
Man må dog ha en minimumsinntekt uten at Amex (i Norge DNB) opplyser konkret hva denne er - ref. ovenstående.
Robbiedeluxe
07-08-2013, 22:57
Jeg har fått flere, uten at jeg har tilleggskort?
Hei,
Ring 64816099 for å bestille CT :)
Chriscross
08-08-2013, 07:27
Bruk kortet litt, betal hele fakturaen innen forfall i tre måneder. Ring Amex så og si du har behov for fordelene i Platinumkortet.
Jeg har fått flere, uten at jeg har tilleggskort?
Jeg fikk også en til i samme kalenderår, men fikk ikke beskjed om at jeg hadde fått den. Tror den kom når jeg passerte 250K på platinum kortet. Fikk du beskjed om at du fikk flere?
Ser ut som det er litt extra poeng å plukke med seg nå i juli:
Kampanje - få 50% mer feriebonus!
Bruk ditt SAS EuroBonus American Express Premium eller Platinum kort i utlandet i juli og få 50% høyere bonusopptjening.
Fakturaen for juli kom 7.aug i nettbanken og poengene fra AmEx kom inn på EB-kontoen i dag 9.aug. Men etter en nøye gjennomgang av bruk og poeng så er ikke de 50% ekstra poengene kommet med.
Har vært i kontakt med AmEx-kundeservice to ganger i dag - de har vært meeeget hyggelig og hjelpsom forøvrig - og etter noe fram og tilbake har jeg overtalt dem om at mine 50% ekstra poeng ikke er kommet der kortet er brukt i utlandet. De jobber med saken, men på grunn av noe ferieavvikling og kompliserte systemer så må jeg vente til starten av neste uke før de kunne gi meg et endelig svar og hvorfor og når.
Anbefaler alle å dobbelsjekke om 50% bonuspoeng er kommet inn på konto. Men er de ikke det kan en kanskje vente til neste uke med å klage, jeg kommer til å poste oppdatering her når AmEx tar kontakt igjen. Bonuspoeng en opptjener pr beløp, kan en lett regne i Excel med "=ROUND(20*(<beløp>/100); 0)".
Jeg fikk mine 50 % ekstra poeng i hvert fall, var i USA halve juli og brukte nesten kun mitt AmEx der.
Jeg kan heller ikke se at jeg har fått 50% ekstra. Brukte ca 100.000 i USA i sommer, men fikk kun oppunder 20.000 i AmEx Eurobonus. Skulle vel vært nærmere 30.000?
Jeg fikk også en til i samme kalenderår, men fikk ikke beskjed om at jeg hadde fått den. Tror den kom når jeg passerte 250K på platinum kortet. Fikk du beskjed om at du fikk flere?
Betingelsene skriver jo tydelig "Det er bare mulig å tjene opp en Companion Ticket innenfor hvert kalenderår." Skal bli spennende å se hva som skjer om noen prøver å bestille med nr 2. Runder selv 200' denne måneden så en til hadde jo ikke skadet...
Begynte, men orket ikke å lese igjennom alle 50 sidene.
Spørsmålet til dere som har hatt det et år og to nå : er dette et kort en absolutt burde skaffe seg, i stedet for SAS-Mastercardet jeg har ?
Robbiedeluxe
10-08-2013, 07:20
Ja, Eirik.
chrisljo
10-08-2013, 10:29
Takk :) . ..
Det litt lengre svaret er at det er et bra kort hvis du utnytter Companion Ticket (som du får etter 100 000kr i spend på et år) på en god måte.
Utover det er ikke kortet verdt årsavgiften for de fleste, selvom 20 poeng per 100k og en bra reiseforsikring er fint å ha.
arnstein
10-08-2013, 19:07
Jeg sitter med ca 105.000 poeng, EBG status er rett rundt hjørnet og jeg har to CT i skuffen. Noen som har tips på hvordan jeg får mest mulig ut av poeng og CTs?
Hadde håpet å kunne ta familien til USA i forbindelse med julen, men det ser dårlig ut når jeg ser på tilgjengelige bonusbilletter på sas.no.
Har CT-booking tilgang på flere billetter enn det vi ser på SAS.no eller må jeg se meg om etter annet reisemål evt annet reisetidspunkt?
chrisljo
10-08-2013, 21:53
Jeg sitter med ca 105.000 poeng, EBG status er rett rundt hjørnet og jeg har to CT i skuffen. Noen som har tips på hvordan jeg får mest mulig ut av poeng og CTs?
Hadde håpet å kunne ta familien til USA i forbindelse med julen, men det ser dårlig ut når jeg ser på tilgjengelige bonusbilletter på sas.no.
Har CT-booking tilgang på flere billetter enn det vi ser på SAS.no eller må jeg se meg om etter annet reisemål evt annet reisetidspunkt?
Sistnevnte er jeg redd. Noe billetter kan dukke opp men det er sjelden. Har forresten sjekket alle destinasjoner (ORD, EWR, IAD, SFO)?
Tror heller ikke det er mulig å bruke flere CT samtidig hvis det var tanken?
arnstein
10-08-2013, 22:19
Sistnevnte er jeg redd. Noe billetter kan dukke opp men det er sjelden. Har forresten sjekket alle destinasjoner (ORD, EWR, IAD, SFO)?
Tror heller ikke det er mulig å bruke flere CT samtidig hvis det var tanken?
Takk. Hadde glemt å sjekke ORD der kan det se ut som det er mulig å få til noe. Får ringe CT-service og se hva som er mulig å få til.
Bonuspoeng en opptjener pr beløp, kan en lett regne i Excel med "=ROUND(20*(<beløp>/100); 0)".
Excel er et kjekt hjelpemiddel, men man trenger vel strengt tatt ikke fyre i gang et slikt program for dette regnestykket...;) 20% eller 1/5 av beløpet klarer man vel stort sett finne ut av ved litt hoderegning...:)
Det nevnes bruk av 2 CT her oppe: Er det slik at man ikke kan benytte 2 på en og samme tur...?
chrisljo
11-08-2013, 14:02
Excel er et kjekt hjelpemiddel, men man trenger vel strengt tatt ikke fyre i gang et slikt program for dette regnestykket...;) 20% eller 1/5 av beløpet klarer man vel stort sett finne ut av ved litt hoderegning...:)
Det nevnes bruk av 2 CT her oppe: Er det slik at man ikke kan benytte 2 på en og samme tur...?
Vilkår 8:
https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Vilkår%20for%20opptjening%20og%20bruk%20av%20Compa nion%20Ticket.pdf
chrisljo
11-08-2013, 14:05
Har nå opptjent min CT nummer 3 for i år, og problemet mitt nå er at jeg ikke har nok poeng til 3 intercont-reiser ila neste år. Dette burde de nesten ha tenkt på, kanskje ved å ha introdusert feks 20.000 bonus ved 200.000 kr i oms, 30.000 ved 300.000 kr etc..
Etter vilkår 3 skulle det bare vært mulig å få en CT
https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Vilkår%20for%20opptjening%20og%20bruk%20av%20Compa nion%20Ticket.pdf
Bikka 200k i fjor uten at flere CT kom min vei. Noe mer info om hvordan flere CT opptjenes?
arnstein
11-08-2013, 15:02
Etter vilkår 3 skulle det bare vært mulig å få en CT
Bikka 200k i fjor uten at flere CT kom min vei. Noe mer info om hvordan flere CT opptjenes?
Fikk en på tampen av fjoråret og en igjen nå i juli, så har to å bruke, men får nok ikke lov å bruke de samtidig, nei :-(
Chriscross
11-08-2013, 17:39
Er det flere som har fått avslag på reisemed Star Alliance nå?
Har forresten ikke fått 12000 poeng ved fornyelse av Amex. Skulle en ikke få dette hvert år?
chrisljo
11-08-2013, 19:15
Er det flere som har fått avslag på reisemed Star Alliance nå?
Har forresten ikke fått 12000 poeng ved fornyelse av Amex. Skulle en ikke få dette hvert år?
Ingen lovnad om det så vidt jeg husker, men vanlig å klage på årsavgiften også få halvert den.