Gandalf
ScanFlyer Silver
Så er man trygt i vetle heimen igjen, jet-lag sliter littepitt i kroppen, men det går seg nok til.
Altså, hjemreisen.
Fredagens arbeide ble avsluttet med en hyggelig lunch i Steveston, en liten landsby sydenfor Richmond. Hovednæringen her er fiskeri, og de har en idyllisk liten Fishermans Wharf hvor spisestedene ligger tett i tett. En annen god ting her er at all parkering er gratis. Nok om det.
Hils pent på vår servitør, da vel?
Fish n`chipsen hun serverte var av ypperste klasse, fullt på høyde med det beste utenlandske.
Etter å ha tatt farvel med mine canadiske verter, var det bare igjen å starte opp automobilen
Og følge Number 2 road (de har virkelig satt fantasien i sving når det gjelder veinavnene i Richmond, de har numbers 1 thru 6 på kartet....) og raka vegen til YVR.
Selv om bilen har Wash plates, er den altså leid i Vancouver.
Richmond har forresten en fin liten by-law. Alle bensinstasjoner skal ha full service pumps. Vi som har levd en stund vet hva det går ut på, ungsauene får heller finne frem æ-hadd-no-tænkt-mæ-fuill-tank-ja reklamen fra Lotto, og finne ut av det selv.
Finnes sikkert på du-røret.
Altså som snøggast innom Petro Canada stasjonen på YVR før bilen leveres på voitures de location. Noen tanker om det franske språket følger her. Her klarer de altså å bruke tre ord på å si leiebil. Jeg minnes en stand up comedy med David Hyde Pierce (Broder`n til Frasier) om dette. Han tok utgangspunkt i cabin announcements på Air Canada (alltid tospråklig) og hvorfor den franske versjonen var så mye lengre enn den engelske? Hva er det de forteller fransosene som vi andre ikke må vite? Man undres.
Tilbake til fredagen, full tank kom på 39.428 liter, i alt CAD 56.66. Dette gir CAD 1.44 pr. liter, som igjen gir siger og skriver norske kroner 7.31 etter dagens kurs. Joda, de klager over bensinprisene der også. De har gått opp med rakettfart det siste året, så vidt jeg husker var literprisen litt over 5 kroner i mai....
Vel, nok om det - her skal det flys!
YVR-FRA
LH493
A346
EOBT 1600
Sete 4D
Vel, først er det innsjekk og security. De skal visst ha et eller annet kretsmesterskap i området i 2010, så det er en god del byggeaktivitet rundt terminalen. De holder blant annet på med en bybane, de også. Vi som er Bergensere (opphold på humanitært grunnlag for mitt vedkommende) vet alt om hviket sirkus det kan medføre. Trøsten får være at Vancouverværingene var ikke stort bedre, jeg har reist mer og mindre regelmessig dit i ti år nå, og fått med meg både brødet og sirkuset deromkring. Nuvel.
Innsjekkingen går som en drøm, EBG sørger for egen skranke og det hele. Jeg remser av meg hele livshistorien til bagasjen bare for å bli fortalt at de har sluttet å være nysgjerrig på den. Pri-tag blir behørig festet, det er lim på den for de som lurer.
En kjapp tur ut i friluft for den siste sigarett før fast-track og maple lounge inntas. Fast tracken er ikke så fast i dag, hvorfor skal alle som har kledd av seg kle på seg igjen i det øyeblikket de får tilbake belte og sko og whatever? Kan de ikke trekke litt unna? Amatører! Forresten, security i YVR har humor! Mer om det senere.
Vel inne i loungen blir det kunngjort at vår Abfahrt vil bli ca 40 minutter forsinket. Ordnung var ikke så veldig muss sein i dag altså. En leken GT blandes og nytes før en behagelig rusletur til gate D55 gjennomføres.
I døra står Helga, Fritz og Simone (real name!) og tar smilende i mot. Noe sier meg at Simone sin jobb ikke er å helle gin i gapet på en norsk utslagsvask, men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er. Svaret kommer når Kapitän Schnurrbart presenterer sitt crew. Simone er nemlig Senior First Offizier. Akkurat ja, det var det de tre brede gullstripene betød! At Simone skulle vise seg å fare med hvite små løgner skal vi komme tilbake til.
Vel fremme ved sete 4D blir jeg antastet av en blond hvirvelvind, med noen av de lengste bena jeg har opplevd. Jeg sverger at hun var kløvd helt opp til haken! Hun vil sitte der hun også. Gentleman som man er tilbyr man selvsagt fanget, men den gang ei. Det hele løser seg elegant, hun har nemlig 3D, og vil gjerne sitte sammen med sin venninne i 4G. Okey da! Flytter frem ett hakk, akkurat tidsnok til å ta i mot champisen som Fritz er i ferd med å by frem. Gode greier!
To be continued, stå ved.
Altså, hjemreisen.
Fredagens arbeide ble avsluttet med en hyggelig lunch i Steveston, en liten landsby sydenfor Richmond. Hovednæringen her er fiskeri, og de har en idyllisk liten Fishermans Wharf hvor spisestedene ligger tett i tett. En annen god ting her er at all parkering er gratis. Nok om det.
Hils pent på vår servitør, da vel?

Fish n`chipsen hun serverte var av ypperste klasse, fullt på høyde med det beste utenlandske.
Etter å ha tatt farvel med mine canadiske verter, var det bare igjen å starte opp automobilen

Og følge Number 2 road (de har virkelig satt fantasien i sving når det gjelder veinavnene i Richmond, de har numbers 1 thru 6 på kartet....) og raka vegen til YVR.
Selv om bilen har Wash plates, er den altså leid i Vancouver.
Richmond har forresten en fin liten by-law. Alle bensinstasjoner skal ha full service pumps. Vi som har levd en stund vet hva det går ut på, ungsauene får heller finne frem æ-hadd-no-tænkt-mæ-fuill-tank-ja reklamen fra Lotto, og finne ut av det selv.
Finnes sikkert på du-røret.
Altså som snøggast innom Petro Canada stasjonen på YVR før bilen leveres på voitures de location. Noen tanker om det franske språket følger her. Her klarer de altså å bruke tre ord på å si leiebil. Jeg minnes en stand up comedy med David Hyde Pierce (Broder`n til Frasier) om dette. Han tok utgangspunkt i cabin announcements på Air Canada (alltid tospråklig) og hvorfor den franske versjonen var så mye lengre enn den engelske? Hva er det de forteller fransosene som vi andre ikke må vite? Man undres.
Tilbake til fredagen, full tank kom på 39.428 liter, i alt CAD 56.66. Dette gir CAD 1.44 pr. liter, som igjen gir siger og skriver norske kroner 7.31 etter dagens kurs. Joda, de klager over bensinprisene der også. De har gått opp med rakettfart det siste året, så vidt jeg husker var literprisen litt over 5 kroner i mai....
Vel, nok om det - her skal det flys!
YVR-FRA
LH493
A346
EOBT 1600
Sete 4D
Vel, først er det innsjekk og security. De skal visst ha et eller annet kretsmesterskap i området i 2010, så det er en god del byggeaktivitet rundt terminalen. De holder blant annet på med en bybane, de også. Vi som er Bergensere (opphold på humanitært grunnlag for mitt vedkommende) vet alt om hviket sirkus det kan medføre. Trøsten får være at Vancouverværingene var ikke stort bedre, jeg har reist mer og mindre regelmessig dit i ti år nå, og fått med meg både brødet og sirkuset deromkring. Nuvel.
Innsjekkingen går som en drøm, EBG sørger for egen skranke og det hele. Jeg remser av meg hele livshistorien til bagasjen bare for å bli fortalt at de har sluttet å være nysgjerrig på den. Pri-tag blir behørig festet, det er lim på den for de som lurer.
En kjapp tur ut i friluft for den siste sigarett før fast-track og maple lounge inntas. Fast tracken er ikke så fast i dag, hvorfor skal alle som har kledd av seg kle på seg igjen i det øyeblikket de får tilbake belte og sko og whatever? Kan de ikke trekke litt unna? Amatører! Forresten, security i YVR har humor! Mer om det senere.
Vel inne i loungen blir det kunngjort at vår Abfahrt vil bli ca 40 minutter forsinket. Ordnung var ikke så veldig muss sein i dag altså. En leken GT blandes og nytes før en behagelig rusletur til gate D55 gjennomføres.
I døra står Helga, Fritz og Simone (real name!) og tar smilende i mot. Noe sier meg at Simone sin jobb ikke er å helle gin i gapet på en norsk utslagsvask, men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er. Svaret kommer når Kapitän Schnurrbart presenterer sitt crew. Simone er nemlig Senior First Offizier. Akkurat ja, det var det de tre brede gullstripene betød! At Simone skulle vise seg å fare med hvite små løgner skal vi komme tilbake til.
Vel fremme ved sete 4D blir jeg antastet av en blond hvirvelvind, med noen av de lengste bena jeg har opplevd. Jeg sverger at hun var kløvd helt opp til haken! Hun vil sitte der hun også. Gentleman som man er tilbyr man selvsagt fanget, men den gang ei. Det hele løser seg elegant, hun har nemlig 3D, og vil gjerne sitte sammen med sin venninne i 4G. Okey da! Flytter frem ett hakk, akkurat tidsnok til å ta i mot champisen som Fritz er i ferd med å by frem. Gode greier!
To be continued, stå ved.