Ytterligere 787 forsinkelser

Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Må bare konstatere at den potente tiltingen av vingene Boeing har gjort på B787 rett og slett er lekkert...B777 var sjef før, nå er B787 kongen.
 
Re: Mot B787 First Flight som planlagt

...og det ble ogsaa High Speed Taxing I dag, opptil takeoff speed, nese hjulet ble ikke loeftet....maa vaere fristende aa ta av ;-)
 
Re: Mot B787 First Flight som planlagt

...om ikke annet så kan 787 bli en bra buss som brukes fra terminal til maskiner parkert uten gate;)
 
Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Det ser mer og mer ut som at årets julebord kan inneholde first flight for både 787 og 747-8. Selvsagt skal det en del til, men FOR et julebord det hadde blitt!

Ellers burde kanskje denne tråden vært stengt etterhvert, og en ny åpnet? Tittelen er i hvert fall temmelig langt fra realiteten etterhvert...
 
Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Det ser mer og mer ut som at årets julebord kan inneholde first flight for både 787 og 747-8. Selvsagt skal det en del til, men FOR et julebord det hadde blitt!

Ellers burde kanskje denne tråden vært stengt etterhvert, og en ny åpnet? Tittelen er i hvert fall temmelig langt fra realiteten etterhvert...

Det er bare å droppe de siste 2 ordene i headingen.
Forøvrig er det jo ikke bra hverken for fabrikant eller brukere dette.
Her snakker vi om et teknologi strekk som er så stort at denne type problematikk må kunne påregnes i et slikt prosjekt.
Nå som verden går mer og mer bort fra vanlige metaller til plastiske materialer i fly vil nok flere produsenter erfare denne type problematikk både strukturelt og elektronisk.
Her er Boeing sin tur til å erfare det som britene erfarte da de introduserte Comet'en i sin tid.
Av og til må verden gjennom en lærekurve. Det skjønner alle flyselskapene som har bestillt flytypen.
Aldri så galt at det ikke er godt for noen. Med dagens nedtur i markedet skaper ikke 787 forsinkelse den helt store krisen så lenge markedet har overskudd av bredbuks fly.
Produksjon av nye 767 og 330 pluss tilgjengelig kapsitet i annen hånds markedet demper problemene med sene 787 leveringer.
 
Problemene er nok stoerre enn foerst antatt:
http://seattletimes.nwsource.com/html/boeingaerospace/2009565319_boeing30.html

har en ganske bra skisse og beskrivelse....hmm First Flight bebynner aa dra seg mot Scanairs Julebord 2009...(som gaar av stablen Januar 2010)

Jeg tror nok at julebordet i januar neste år vil avvikles uten Dreamlineren har vært i luft slik jeg leser beskrivelsen i siste nummer av Flight International.
Boeing har identifisert hvordan de skal fixe "inside the wing stringer at the side-of-body where the wing and the centre wingbox meet.."
Men det vil ta meget lang tid å utføre disse modifikasjonene.
I slutten av september kommer revidert leverings plan til kundene.
 
Jeg tror nok at julebordet i januar neste år vil avvikles uten Dreamlineren har vært i luft slik jeg leser beskrivelsen i siste nummer av Flight International.
Boeing har identifisert hvordan de skal fixe "inside the wing stringer at the side-of-body where the wing and the centre wingbox meet.."
Men det vil ta meget lang tid å utføre disse modifikasjonene.
I slutten av september kommer revidert leverings plan til kundene.

Hyyysssjj Ole Johan...jeg driver litt markedsfoering av Julebordet her....;);)
 
Gøyal poll på forsiden på flightglobal.com nå, What will fly first: 1) 787, 2) A400M, 3) Pigs. Akkurat nå leder 3), tett fulgt av 1) :p
 
Gøyal poll på forsiden på flightglobal.com nå, What will fly first: 1) 787, 2) A400M, 3) Pigs. Akkurat nå leder 3), tett fulgt av 1) :p

Haha. Lo godt når jeg så den. Uansett, finnes det noe kommersielt fly som har blitt slik plaget av forsinkelser som 787? Overgår vel A380 glatt nå?
 
Akkurat nå leder 3)

Den er også i Seattle!

0301.jpg
 
Boeing skal visstnok ha fortalt Qatar and Qantas as first flight nå er beregnet i slutten av 2009 og at en ny tidsplan for testprogrammet skal foreligge i september

http://www.heraldnet.com/article/20090821/BIZ/708219918/1005

At least two airlines say they’ve been told by the Boeing Co. that its delayed 787 Dreamliner will fly by year’s end.

The chief executive for Qantas Airlines said that Boeing officials told him last week the 787 will make its first flight in 2009, according to a report published Thursday in The Australian. That echoes the comments of Qatar Airways’ chief executive, who laid out a similar time line to Reuters in late July.
 
Da skal Boeing ha kommet med en ny tidsplan på en investorkonferanse idag.

- First flight: Innen utgangen av 2009
- Første levering: 4. kvartal 2010
- Full produksjon: 2013

Itillegg vil verdien av de 6 første maskinene bli skrevet ned til 0 og kostnadene tatt som R&D-kostnader. Masking 1-3 vil ikke bli solgt, mens 4-6 vil bli solgt selv om de nå er skrevet ned til 0
 
Kan de bli gitt til enkelte kunder som kompensasjon?

Og hva vil skje med 1, 2 og 3? Brukt som testmaskiner for modifikasjoner o.l.?

EDIT: Refererer til Someone's post
 
Back
Top