"You deserve to be slapped!" - Hawaii 2013

YUL-YVR_zps785495d7.gif

Dagen derpå våknet jeg da mobilen gav lyd ifra seg, heldigvis så var det vekkerklokka og ikke en sms eller noen som ringte.

AC1143 YUL-YVR
10:05-12:39 - 18/8-13
A319 – C-GAPY
Sete 2F

Jeg kom meg opp og fikk tatt meg en dusj før jeg sjekket ut. Hadde fått en liten bag med amenitys av AC på flighten til YUL dagen før, det meste av det som lå i den lot jeg ligge igjen til de som skulle klargjøre rommet til neste gjest. Hovedsakelig pga av jeg ikke hadde plass til å ta den med meg :p
Det var ikke all verdens med ting oppi den, men en helt grei bag.

Fikk sjekket ut og kommet meg til flyplassen. Sjekket inn helt frem til HNL, hvor jeg da også fikk utdelt deklarasjonskortet slik at jeg kunne fylle det ut på vei til YVR.

Gjennom sikkerhetskontrollen bar det, og fant veien rett til gate. Det var så pass kort tid til boarding at jeg så ikke noe vits i å stikke innom loungen i 10-15 min.
Så at de kom tauende med flyet rett etter at jeg hadde satt meg ned, og da det var på plass så gikk crewet om bord for å gjøre det klart til boarding.

Boarding begynte og jeg kom meg om bord og fant frem til setet man skulle være plantet i de neste timene. Og mens resten av passasjerene boardet så satte jeg meg til å kikke litt på AVOD-kartet. La fort merke til at det var noe som ikke stemte overens...

IMG_2490_zps9c618fc7.jpg

Det er da ikke SFO vi skal til :drunk:

Fikk fatt på en i crewet og sa at noen burde fortelle AVOD-systemet at det er YVR vi skal til :p
Litt senere så så jeg at noen hadde gjort det.

Etter hvert så pushet vi, og tok til skyene i retning YVR. Hvor det etter hvert ble tid for litt mat på veien. Hadde valgt biff på denne flighten, og det var ikke noe dårlig valg det.

IMG_2497_zps4e99a034.jpg

Slik så den ut.

IMG_2498_zps2c1e9611.jpg

IMG_2499_zps8ca391ed.jpg

Til dessert så vanket det is og nybakt cookie, og til det så valgte jeg en kopp med te.

Så da var det bare å sette seg til rette og nyte livet mens man nyter litt avslappende musikk.

Sånn FYI, mens jeg skriver dette så har jeg på Greensleeves
og drømmer om å sitte der oppe med en kopp te, kikke ut vinduet, gjerne med litt lett turbulens, og nyte livet

*Sukk* Tilbake til TR... :(

Ble også et par filmer innimellom alt dette, før man landet på YVR.
Hadde fylt ut nesten hele deklarasjonsskjemaet om bord, men hadde glemt hele navnet på hotellet jeg skulle bo på i Waikiki, så da var det å finne en plass hvor jeg kunne slå på laptopen og finne det ut. Så gjort.

Det ble en tur gjennom en sikkerhetskontroll før man skulle stille seg opp for å snakke med en agent fra CBP. Begge tingene gikk bra, og man kom seg "inn" i USA enda en gang :drunk: :p

Så var det å finne en Maple Leaf-kantine å sette seg ned i, mens man ventet på neste flight.

YVR-HNL_zpsa31d0757.gif

AC047 YVR-HNL
15:20-18:15 - 18/8-13
B763 – C-GHLU
Sete 1A

Da det nærmet seg boardingtid så valgte jeg å bevege meg mot gate, og på vei dit så gikk jeg forbi en delikatessebutikk, a.k.a. Hudson News. Der hadde de et lekkert blad å lese i, Flying. Som jeg leste i i en god stund på vei til HNL.

Boarding begynte og jeg fant veien ned i sete 1A. På tide å sitte på skrå igjen :p

Det ble push-back og take-off etter hvert, og opp i luften kom man.
Etter en stund så ble det varme kluter, og servering. Valgte kyllingen denne gangen også, og til dessert så var det en cappuccino-kake.

IMG_2512_zpsc5f282f0.jpg

Slik så det ut. Godt var det, og det meste forsvant. De greiene øverst til venstre forsvant da brettet forsvant :p

Som nevnt så brukte jeg mye tid på å lese i Flying, så tiden gikk ganske fort. I tillegg så så jeg piloten til en serie som heter The Americans, som virket noe merkelig, og etter å ha sett episode 2 og 3 på vei hjem igjen, så ser jeg ikke for meg at den kan bli langlivd.
Uansett... Etter hvert så dukket Oahu opp i vinduet, så da nærmet det seg landing.

Landet og taxet til gate, velkommen til Hawaii! Da jeg gikk ut av flyet så gikk jeg rett på en vegg... av varme og luftfuktighet. Tenkte at så fort jeg kom meg inn i terminalen så ville det bli bedre, dessverre så tok jeg feil.
Terminalen på HNL er veldig åpen, det er ikke så mange vinduer, slik at varmen og luftfuktigheten er der også. Så da var det bare å komme seg ut, og finne en taxi som kunne kjøre meg til hotellet.

Ved ankomst hotellet så ble man 45 USD fattigere, inkl. tips, og man kom seg inn i den åpne lobbyen på Sheraton Princess Kaiulani i Waikiki. Fikk utdelt rom 2641, hvor det endelig ble levelig. Tenkte å ta meg en tur online der, men det fikk jeg visst ikke lov til :drunk:
Prøvde et par ting, men til ingen nytte. Etter en telefon til guest services, og noen samtaler med tech.support, så hadde man endelig internett. Det tok over en time :drunk:

Vel, etter en stund på nettet så var det leggetid. For man skulle opp tidlig dagen etter, for å kjøre øya rundt.

Hadde fylt ut nesten hele deklarasjonsskjemaet om bord, men hadde glemt hele navnet på hotellet jeg skulle bo på i Waikiki, så da var det å finne en plass hvor jeg kunne slå på laptopen og finne det ut. Så gjort.

Tips: Selv bruker jeg Tripit, som igjen har en snedig app som sikkert også finnes til din telefon. Da har man sånt lett tigjengelig på mobilen ;)

Tips: Selv bruker jeg Tripit, som igjen har en snedig app som sikkert også finnes til din telefon. Da har man sånt lett tigjengelig på mobilen ;)

Alternativt kan man bare bruke et hotellnavn man vet eksisterer feks Hilton eller Holiday Inn. Svært sjeldent de sjekker det...

Alternativt kan man bare bruke et hotellnavn man vet eksisterer feks Hilton eller Holiday Inn. Svært sjeldent de sjekker det...

Bør det ikke helst matche ESTA'en din?

Jeg har lært meg til å ikke kødde med imigrationpapirer i USA. Ikke via min ulykke men av to kolleger som havna skikkelig utpå etter å ha vært litt nonchalante og ovenpå. Som regle sjekker de ikke, men plutselig en dag kobles 2 og 2 sammen og så smekker revesaksa.

Bør det ikke helst matche ESTA'en din?

Bør matche det du fyller i APISen ved innsjekk. ESTA behøver du ikke fylle ut hotellnavn på, har ikke gjort det de fire siste årene, null problem og så slipper man å ajourføre den.

Bør matche det du fyller i APISen ved innsjekk. ESTA behøver du ikke fylle ut hotellnavn på, har ikke gjort det de fire siste årene, null problem og så slipper man å ajourføre den.

APIS, selvfølgelig. Jeg fører faktisk inn hotell på ESTA'en også jeg. Oppdaterer flighter og alt. Da er jeg sikker.

En kollega køddet med ferie/jobb på tollskjemaet. Han ble sendt hjem igjen. En annen slurvet generelt, helt til de en dag sa at nok er nok. I 5 år måtte han på kontoret "upstairs" hver bidige gang han skulle dit. Det ble til at vi alltid reiste på separate flighter så jeg slapp sitte i to timer og vente på han.

Oahu_zpsdaca164b.jpg

Denne dagen startet med en sms kl 1826... norsk tid... 0626 HNL-tid... da den var lest så ble onde tanker sendt i retning Berger, hvor smsen stammet fra. :p
Etter det så snudde jeg meg om og la meg til å sove en time til, da jeg ble vekket av mobilen igjen. Heldigvis var det vekkerklokka, som gjorde som den hadde blitt satt til :p

Etter å ha vasket meg, kledd meg så somlet jeg meg ned til lobbyen hvor jeg fikk bestilt shuttle til flyplassen, hvor det stod en Jeep Wrangler og ventet på meg.

Shuttlen ankom hotellet og man begynte på turen til flyplassen, noe shuttlen brukte ca 45 min på :8:
Kom meg inn i terminalen og fant en Hertz-skranke, hvor det stod at man bare skulle finne Hertz-shuttlen. Så gjort, og jeg kom meg til deres utleveringsbrakke.
Fikk ut Wrangleren og tok en runde for å sjekke om det var noen skader, fant ingen. Dessuten så var bilen ganske ny, den hadde ikke gått mange milesene.

Etter å ha stilt sete, ratt og speil så var det å komme seg av gårde. Kom meg ut på Highway 1 South, mot Honolulu og Waikiki. Passerte de begge og fortsatte sørover.

IMG_2529_zps70958cee.jpg

Etter hvert så ble det slikt å se ut av frontruta.

Etter en stund så kom man til Halona Blowout lookout, hvor det også er en sti, of sorts, ned til en liten strand hvor det var folk som badet. Ut for å ta bilder, både oppe ved parkeringsplassen og nede på stranden.
Der nede var det også en hule i fjellet, hvor man beveget seg inn i. Den gikk helt til andre siden av veien, men det var så pass trangt i den enden at jeg ikke gikk helt gjennom.

Litt bilder derfra:
DSC_4410_zps759028a2.jpg

DSC_4433_zps622fb95c.jpg

DSC_4444_zpsac755c0a.jpg

I andre enden av denne stranden så hadde man det litt gøy.
Når man først har en slik bil så må man jo teste den litt ut :p

DSC_4448_zpsb07cb653.jpg

Tok altså turen ut i sanden, først i 2WD, til jeg satte meg fast (tok ca 2 sek :p), la over til 4L og kjørte videre som om ingenting hadde skjedd :p

Kjørte litt videre, hoppet ut og tok bildet over, kjørte opp på fast grunn igjen. Der la jeg tilbake til 2WD før jeg fortsatte på turen.

Stoppet igjen litt senere, denne gangen ved Waimanalo Beach Park lookout. Tok noen bilder, og så at det ville bli stilig med noen bilder fra stranden nedenfor.

DSC_4453_zps153f3473.jpg

Slik ser stranden ut fra utkikkspunktet

Parkerte på andre siden av stranden, og begynte å krysse stranden. Fant etter hvert ut at det sikkert ville være lettere å gå uten skoene på. Da jeg hadde tatt av skoene, og gått noen meter, ble jeg minnet på at sand som har ligget i solsteken i noen timer er varm, svært varm... På vei tilbake etterpå så ble jeg minnet på om at det samme gjaldt for betong og asfalt også :p
Fant fort veien ned i vannkanten hvor sanden ikke var like varm :p
I andre enden av stranden, fra hvor jeg hadde parkert, var det skarpe steiner. Så man gikk veldig forsiktig på skarp og varm stein ut for bl.a. følgende bilde

DSC_4473_zpsd74eea93.jpg

Man kan til og med skimte Wrangleren i bildet.

Tilbake i bilen så var beina så fulle av sand at jeg ikke ville ta på meg sokkene og skoene før den var tørr nok til å børstes av. Så da fortsatte jeg kjøreturen barføtt, noe som var overraskende behagelig :8:

Svingte innom en 7/11 og kjøpte 3 flasker med fludium pluss et par sjokolader, før man fortsatte turen, uten mål og mening :p

Kjørte Route 72 og 61 og havnet av en eller annen merkelig grunn inn på Highway 3, som leder tilbake til Honolulu :drunk:
På vei ned mot Honolulu så synes jeg at jeg hørte en rar lyd fra hjulene, og fryktet at jeg hadde punktert. Fikk kjørt til siden og sjekket dekkene, men ingen punktering, fant heller ikke noe annet som forklarte lyden. Kjørte videre og havnet inn på Highway 1 igjen, ca 2,5 time etter å ha forlatt HNL. Så da begynte man turen rundt på ny :p

Etter hvert så havnet man i denne byen:
IMG_2532_zpsbf7457e4.jpg

Der fant man en restaurant som kunne servere meg denne godbiten:
DSC_0091_zps2871ba28.jpg

Nemlig California Pizza Kitchen

Der prøvde de også å friste meg med dessert...
DSC_0092_zpsb8baf81b.jpg

...noe de nesten klarte også, etter å ha sett den nederste på menyen :8:
Men klarte å snike meg unna dessert denne gangen :p

Etter en stund i Kailua så bare det av gårde igjen. Havnet etter hvert inn på Route 830 og 83, som går nordover langs kysten. Nord av Kahaluu så stoppet jeg rett nord av en bro over en elv. Hvor man lekte litt med kameraet.

DSC_4479_zpse71a1de1.jpg

Etter å ha lekt seg ferdig så kjørte jeg videre nordover. Plutselig så kom man over denne "utsikten"

DSC_4516_zpsd8f96c4b.jpg

Hev bilen til side på busstoppet der. Hev meg utav bilen og fikk dratt med meg kameraet og fikk tatt et par bilder. Mens jeg holdt på å ta bildene holdt jeg et godt øye med vannkanten til høyre for der jeg stod på huk. I skumle historier, filmer og tv-serier så er det i slike vannkanter at krokodillene befinner seg :p
Om det finnes krokodiller, eller ikke, på Oahu vet jeg ikke noe om. Men pulsen var litt høyere enn normalt der og da :p

I løpet av resten av dagen så tok jeg ikke flere bilder (:drunk:), så resten av dagen blir kun tekst.

Nordover fra Kailua så var veikvaliteten litt varierende, fra meget bra til mindre bra. Hadde hele veien fra Kailua til North Shore, langs Route 83, vært god så hadde det vært en fin-fin rute å kjøre i MINIen min ;)
Men hadde jeg kjørt der med MINIen min, på de veiene slik de var, så hadde jeg risikert å brekke en ryggvirvel eller 2 :drunk:
Jeg satt i en Wrangler og ble "kastet" frem og tilbake, og til begge sidene, på enkelte steder :drunk:
Tror ikke jeg skal klage like høylytt om norske veier i fremtiden.

På veien rundt, fra sør til nord, så var det varierende klimaer, fra strender og lavastein til "regnskog" og masse trær. Egentlig litt merkelig på en så liten øy.

Ved North Shore så havnet jeg plutselig inn på Route 99 på vei sørover igjen. Litt lenger sør så så jeg et skilt det stod Dillingham på, tok av på enten 801 eller 803 og kjørte nord-vestover. Men av en eller annen grunn så havnet jeg tilbake på Route 99, skjønner fremdeles ikke hvordan jeg fikk til det :drunk:
Uansett så begynte klokken å bli mye, og jeg visste ikke hvor lang tid jeg ville trenge ned til HNL, så jeg gav opp forsøket på å finne Dillingham.

Kjørte sørover til jeg kom inn på Highway 2, som merget med Highway 1 litt senere. Fant veien til flyplassen for å levere bilen. Ca 100 meter fra leiebilreturen kom jeg på at det hadde sikkert vært greit å fylle på bensintanken før jeg leverer bilen.
Så ikke noe bensinstasjon i umiddelbar nærhet, var sikkert en kamuflert i nærheten, men så den ikke. Endte opp på andre siden av Highway 1 hvor jeg fant en bensinstasjon, men den var kun for militært personell. Men fikk i hvert fall et tips om hvor jeg kunne fylle, så fant en Chevron litt oppi gata.
Der prøvde jeg først med et kort, no-go, så et annet, no-go det også :8:
Men fikk hjelp av en ansatt, så fikk fylt opp tanken.

På vei tilbake igjen så havnet jeg plutselig i feil fil, oppdaget det akkurat for seint. Tenkte at jeg bare kunne fortsette rett frem og snu ved først mulighet. Rett frem bar det, og der var det visst en innsnevring, hvor onkel stod og snakket med hver enkelte som passerte. Lurte veldig på hva det kunne være, men ville jo finne det ut så fort det ble min tur. Det jeg hadde «funnet frem til» var en av inngangene til dette stedet :drunk:

Det var en forfjamset BSSW som rullet ned vinduet for å snakke med politimannen :8:

Ble forespurt om jeg hadde noe id, og han fikk passet mitt for å se hvem jeg var for en fyr. Etter at det var avklart hva som hadde skjedd så sa politimannen at jeg bare skulle kjøre rundt bua noen meter lenger fremme. Plutselig så dukket det opp en MP ut av intet som fikk passet mitt og geleidet meg rundt bua og ut igjen, hvor jeg fikk igjen passet.

Fikk forlatt inngangen til militærbasen og kjørt tilbake til flyplassen, hvor jeg kom tilbake til leiebilreturen. Fikk levert bilen, uten skader, og fikk dratt med meg tingene mine. Spurte om det var lenge til shuttelen kom tilbake, det ville visst ta noen minutter. Ble spurt om hvor jeg skulle, og fikk da vite at det var ca 50 m til et taxistopp.
Det ble taxi tilbake til hotellet, og ytterligere 45 USD forsvant fra lommeboka mi.

Tilbake på hotellet så var det å ta en tur online, før jeg fant ut at det sikkert hadde vært lurt å så seg noe søvn. Ble en tidlig kveld denne dagen.

Herlig herlig herlig! Hawaii er jo alle tiders. Når jeg ser bildene fra bilturen din så er det mange plasser jeg kjenner meg igjen. Bare det at du hadde litt finere vær enn det jeg hadde (overskyet og litt regn da jeg kjørte rundt øya for 4 år siden)

Og krokodiller er det vel ikke på Hawaii. Ei heller giftige slanger. Skogene på de Hawaiianske øyer er således ypperlige for fotturer :)

Denne dagen startet med en sms kl 1826... norsk tid... 0626 HNL-tid... da den var lest så ble onde tanker sendt i retning Berger, hvor smsen stammet fra. :p

Altså, du kan ikke forvente at jeg skal gå og holde styr på tidssoner og sånt bare fordi du har vaklgt å dra til Hawaii ^_^

Også vet jeg ikke hvordan det er på din telefon, men på min (en iPhone 4S) er det en knapp på siden som man kan skru av lyden med ;)

Herlig , var nok en gang på samme runden for noen dager siden. Bader alltid i herlige Kailua. Kan ikke svømme så jeg plasker alltid i vannkanten :colgate:

Synd du ikke fikk med Dillingham. Var ikke der denne gang, men står på lista til jul da vi er tilbake, med Lincoln Mkz .:old Urk , hjem på søndag, 764 til EWR , lunsj på Manhattan og 752 hjem om kvelden.

PS: her er mobilen av om natta. På kontoret er beskjed om kontortid 23.00-04.00:up: Ingen har ringt. Merkelig :headbang

En ting til BSSW, er at du har fått fram de fantastiske fargene i havet rundt Oahu.... Takk for det...;)

He-he herlig. Ganske godt gjort å havne ved inngangen til Hickham... Det området er nå ihvertfall out of bounds for en norsk turist.

He-he herlig. Ganske godt gjort å havne ved inngangen til Hickham... Det området er nå ihvertfall out of bounds for en norsk turist.
Hickam_zps3fe46b30.jpg

Vil ikke påstå at det er lett å se inngangen, i tillegg så var det mørkt da jeg hadde kommet dit ;)

Nja, USS Arizona Memorial er inne på militært område, sammen med USS Missouri.
Men ellers så vil jeg si meg enig i det :p

Tirsdagen startet ikke helt ulikt dagen før. Bare denne gangen ble smsen mottatt 19:33 norsk tid, mao 07:33 HNL-tid. Bare en halvtime før jeg skulle stå opp. Onde tanker ble nok en gang sendt i retning Berger :p

Planen for denne dagen var å ta en tur til Pearl Harbour, men da jeg endelig fikk kommet meg ned så var visst alle de interessante tourene utsolgt for dagen. Men fikk i det minste booket sete på en tour dagen etter.
Så da var det opp på rommet med kamerabagen. Tok kun med meg kompaktkamera resten av dagen.

Valgte å ta en tur rundt i lokalområdet i stedet og begynte å gå nord-vestover på Kalakaua Avenue. Denne når etter en stund Beachwalk, ca i det krysset finner man en restaurant som man har hørt navnet på før; Hard Rock Cafe :p
Hadde en kikk i utsalget før jeg turte å bevege meg utendørs igjen, det var alt for varmt for en rogalending. Gikk videre i retning av stranden, prøvde å holde meg mest mulig i skyggen, men ikke alltid det var mulig :(

Kom ned til Army museet rett ved stranden, hvor man tok turen inn i suvenirsjappa for å kjøle seg ned. Etter noen minutter der så turte jeg bevege meg mot stranden...
IMG_2550_zps0ffce484.jpg

... som ser slik ut

Snudde rett etter å ha tatt det bildet.

Gikk litt rundt i skyggen før jeg beveget meg tilbake til HRC, denne gangen så tok jeg turen opp i andre etasje hvor restauranten befinner seg. Fikk et bord i skyggen, og det første som skjedde så var at jeg bestilte noe kaldt å drikke, før jeg i det hele kikket på menyen. Da brusen dukket opp på bordet mitt så hadde jeg valgt en burger å nyte.
Glasset ble ganske fort tømt, mens man ventet på burgeren. Etter en stykk burger og minst 2 refills senere så var det på tide å komme seg videre. Men en tur innom utsalget først, hvor man forsvant ut med en t-skjorte og en hatt.

Tilbake på hotellet så barrierte jeg meg på rommet i et par timer for å kjøle meg ned. Merket at det begynte å svi litt i nakken også :drunk:

Turte å bevege seg utendørs igjen i 18 tiden, da det hadde blitt noe kjøligere utendørs. Rett utenfor hotellet, i The Kings Village, så var det noe spetakkel som pågikk, så man gikk for å undersøke. Bytte av kongens vakter var det som pågikk. Fikk med meg slutten av det. Tok en runde rundt i The Kings Village etterpå, og havnet plutselig utenfor Rock Island Cafe, som er et avsnitt for seg selv.

IMG_2562_zpsa97a234c.jpg

Slik ser den ut med en gang man kommer inn den ene inngangen.

Rock Island Cafe er et sted alle bør ta en tur innom når i området!
Da jeg passerte iskrembaren så var det en som lurte på om jeg hadde lyst på noe. Jo, is er godt det, men klarte ikke å bestemme meg. Ikke før jeg så banansplitten som ei dame holdt på å lage til, da var jeg solgt... En stk slik bestilt, med ALT tilbehør!
En stykk banan, 3 kuler is (vanilje, jordbær og sjokolade), jordbærsaus med bær, sjokoladesaus, krem, karamellsaus, litt nøtter over det og til slutt, heeelt på toppen, et kirsebær! *Sikle*

IMG_2563_zps176e86f2.jpg

Slik ser herligheten ut

Det var en stykk BSSW, med knallrunde øyne og siklende munn, som tok den i mot og kunne begynne å nyyyyte ;)

En av de andre der så at jeg hadde tatt det forrige bildet og lurte på om jeg ville at han skulle ta bilde av meg der jeg satt og nøt desserten. Joa...

IMG_2564_zps14e17411.jpg

mmmMMMmmm, godt!

Den der var jammen mettende også, så det ble ikke noe annet enn en flaske fluidium senere på kvelden, å spise eller drikke den dagen.

Kom litt i snakk med han som tok bildet av meg, og da jeg nevnte hvor jeg var fra så sa han at det hadde blitt skrevet en artikkel om Rock Island Cafe i en avis. Utklipp hadde blitt hengt opp en plass i lokalene, som man fant. Dagbladet var det som hadde skrevet om den, i Søndag Uke 39. Årstall ukjent, har ikke funnet det igjen på nettet.

Etter opplevelsen på RIC så gikk jeg videre til International Market Place rett rundt hjørnet for hotellet. Der var det mye rart å se, og kjøpe. Kjøpte ikke så mye, et morsomt skilt og en stykk lei. Sendte også av gårde et postkort mens man var der.

Fant noen sjapper som solgte t-skjorter, og man fant en som passet for en som jobber på Berger :p

IMG_2567_zps24356758.jpg

I tillegg så fant jeg en Hawaiiskjorte størrelse Fluffy eller Damn! Ref: Gabriel Iglesias

IMG_2570_zps69fa20cb.jpg

Den var minst 1,5m x 1,5m :drunk:

Fant veien tilbake til hotellet hvor det ble en tur på nettet før man la seg.

Back