"You deserve to be slapped!" - Hawaii 2013

Onde tanker er vel ikke akkurat hyggelige :p

Nei, hadde knapt nok plass til det jeg kjøpte til meg selv.
Har du lyst på en så kan du sikkert finne en på nettet :p

Feil svar. Rett svar er dette: "Har du lyst på en så kan du sikkert ta en tur dit selv" :)

Dette blir et generelt svar, og ikke bare et svar til Martin.

Min mening er at man bør gjøre seg fortjent til de godene man får gjennom et lojalitetsprogram.

Ut ifra SVG flyr Sas, Lufthansa, KLM og BA, som har egne lojalitetsprogram, som er de realistiske å velge fra.
2 stk i *A, ett i ST og ett i OW, antallet huber for videre reiser dette gir er:
*A: 4 (OSL, CPH, FRA og LHR)
ST: 1 (AMS)
OW: 1 (LHR)

Så herifra så er det flest muligheter med *A. Så da er det logisk å gå for enten EB eller M&M. Så sant man ikke flyr så mye at flere program er fordelaktig.

Jeg flyr mest med SK og LH, derfor valgte jeg ett av dem da jeg valgte hvilket program jeg ville følge.

Aegean flyr ikke til Norge, og da heller ikke til SVG. Jeg synes at det ikke er vits i å melde seg inn i et selskaps lojalitetsprogram, når det er et selskap man ikke kommer til å fly med.

Skulle ting endre seg i fremtiden, så får man heller se om det er fordelaktig å bytte program. Ellers så blir jeg der jeg er ;)

Helt enig. Venter spent på fortsettelsen ;)

Bør kanskje fortsette før det blir lynsjestemning her :p
Har ikke lyst til å bli påtvunget pils eller å bli slått til :p

Fikk lov til å sove helt til vekkerklokken på mobilen vekket meg på onsdags morgen. Dessverre så hadde jeg satt den til å ringe tidligere enn jeg hadde likt, men slik er det når man skal pakke for å begynne på turen hjemover igjen. Skulle bare en tur innom Pearl Harbour først. Denne gangen så var det i hvert fall planlagt :p

Man får ikke lov til å ha vesker, bager eller andre ting til å oppbevare ting i, i Pearl Harbour. Så koffert og fotobag måtte settes til oppbevaring på hotellet før tourbussen ankom hotellet. Så hadde kun med D40 og S95 i tillegg til pass, mobil og lommebok.

Tourshuttelen ankom rett før kl 09 og man kunne sette seg inn i en behagelig temperert buss. Den touren jeg hadde valgt skulle ta oss med på bl.a. USS Arizona Memorial og USS Missouri. Det inkluderte også en tour av Honolulu og Punchbowl. Pearl Harbour Tour 8B for de som lurer på hvilken tour jeg valgte.
På vei opp til Pearl Harbour så fortalte Hani, som jeg mener å huske at guiden het, om oppbygningen til Pearl Harbour angrepet. Hani er forresten en fyr som nok hadde fått på seg den skjorten jeg tok bilde av dagen før, uten at den hadde fungert som kjole. En voksen kar altså.
På veien opp så ble det også terpet på at for at dagen skulle gå så knirkefritt som mulig, så måtte alle sørge for å rekke den videovisningen i Pearl Harbour Visitor Center som vi fikk utdelt billett til. Ellers å ville man bli forsinket på de videre aktivitetene.

Ved ankomst Pearl Harbour så måtte man ut av den gode og behagelige shuttlebussen og ut i varmen. Og etter at de som hadde valgt å ta med seg vesker og bager fikk muligheten til å få lagt disse igjen i oppbevaring ved besøkssenteret, så kunne man gå inn. Innforbi fikk vi litt informasjon, bl.a. var en av de viktigste tingene Hani nevnte, det at det var viktig å få i seg væske i løpet av dagen, for det var en varm dag. Rett innenfor så var det en sjappe hvor man kunne skaffe seg drikke. Så mange gikk inn der og kjøpte drikke mens man ventet på å få kommet seg over til USS Arizona. Det er også litt informasjonsposter der inne hvor man kan lese om litt forskjellige ting relatert til Pearl Harbour og det som skjedde 7. desember 1941. Det ligger også en ubåt ankret opp der, men den hadde jeg ikke billett til å besøke, og har ingen informasjon om den.

DSC_4529_zpsb968d833.jpg

USS Arizona Memorial

Kl 10 så var det å strømme inn i en kinosal hvor man får se en video om Pearl Harbour, hvor også man ser eksplosjonen som senket USS Arizona, en svær eksplosjon det der. Etter den videoen så var det båt over til USS Arizona Memorial hvor man kunne ta vraket nærmere i øyesyn. Der ute hadde de også en svær tavle med navnene til alle som omkom om bord i USS Arizona den dagen.

DSC_4564_zps4b259ad8.jpg

DSC_4561_zpsd7c88ade.jpg

På øverste bilde kan man se hvordan vraket ligger i forhold til Memorial "broen".
Hvis man ser helt til høyre på tavlen så kan man se en rød prikk som viser hvor baugen ligger, som er merket med en bøye.
På siste bildet kan man se denne bøyen. Og i bakgrunnen ligger USS Missouri som vi besøkte etterpå.

Etter en liten stund der ute så kom båten tilbake for å hente oss tilbake til besøkssenteret.

Hani var ikke med på dette, da han hadde en annen gruppe han skulle kjøre mens vi var der.
Det hadde blitt avtalt et tidspunkt og sted vi skulle møtes etter, hvor Hani skulle hente oss for videre transport til Ford Island. Alle møtte opp da de skulle, så resten av dagen ble ikke ødelagt :p

Vi fikk satt oss inn en god og kjølig buss igjen, og da vi nærmet oss broen over til Ford Island så sa Hani at det ikke var lov til å ta bilder før vi hadde kommet ned til USS Missouri på andre siden. Det er tross alt en aktiv militærbase, som jeg da altså fant ut dagen før *kremt* :p

På andre siden av broa så fortalte Hani at det, i tillegg til USS Arizona, også ligger et annet vrak fra angrepet i 1941 ved øya. Men siden det er en del av den militære basen, så er det ikke så mange som har muligheten til å besøke dette vraket. Det er snakk om USS Utah som også ble torpedert.

Da vi kom ned til USS Missouri, og det var lov å ta bilder igjen, så gikk vi inn på rekke og rad. Rett før trappen man må opp for å komme om bord i båten, så har de muligheten til å ta bilde foran skipet. Så jeg stilte meg opp og ble tatt bilde av, som man kan se og eventuelt kjøpe før man går igjen etter besøket. Jeg ente forresten opp med å kjøpe mitt. Det som er litt morsomt med mitt bilde er at man kan se en svær fyr i rød hawaiiskjorte på toppen av trappen. Mao Hani. Han hadde gått først for å organisere den guidede touren på skipet.

Da alle var samlet oppe på skipet så introduserte Hani oss for vår guide, en ung spjæling på rundt 20 år :p
Var flink han, men den guidede touren varte ikke så veldig lenge, og etterpå så var det fritt frem til å undersøke skipet som man ville.

DSC_4593_zpsb2f94cf1.jpg

Her ble den guidede touren avsluttet, der som andre verdenskrig offisielt ble avsluttet.

Etter det så ble det altså å gå rundt for seg selv frem til vi skulle returnere.
Nede på hoveddekket igjen så gikk man litt bakover på skipet, og man passerte denne bulken...
DSC_4598_zps011899cc.jpg

... etterlatt av en Zero, i et kamikazeangrep som ikke var vellykket.
Det som er bra med den historien angående dette kamikazeangrepet er at piloten fra flyet ble funnet, og han ble gitt en verdig begravelse til sjøs dagen etter angrepet.

Siden det var så pass varmt ute, så fant man veien ned under dekk, hvor det er air condition :p

Vandret litt rundt omkring der og fant ut at her kunne jeg ikke tenkt meg å levd...
DSC_4607_zpscdbd517e.jpg

DSC_4612_zps4376c607.jpg

Litt vel trangt for min smak :p

Etter å ha hatt seg en runde eller 2 inne i skipet så var det på tide med forfriskninger, i form av en hamburger og noe drikke. Dette fant men utenfor skipet, nede hvor det var dårlig med air condition. Heldigvis hadde de skygge :p

Om bord igjen etterpå, og jeg var denne gangen over hoveddekket, bl.a. et utkikkspunkt hvor man bl.a. kunne se bort på USS Arizona Memorial.

Etter en stund så ble det tid for å returnere til Honolulu og Waikiki. Måtte bare innom besøkssenteret igjen, slik at de som hadde lagt bager og vesker til oppbevaring der kunne få dette tilbake igjen.

Det ble en halvtimes omvisning inne i Honolulu City, og en tur opp i Punchbowl krateret hvor mange av de falne fra WW2 ligger begravet.
På vei ned fra krateret så så man dette...
DSC_4639_zps7bdc0d47.jpg

... som er Waikiki.
Hani spurte om alle så hotellet sitt, men ingen svarte. Det er jo rett der nede, "right beside the ABC-store"
Alle lo :p

Hvis noen lurer på hvorfor så har jeg følgende bilde til dere
ABC-storelocationsHonoluluandWaikiki_zps726f192d.jpg

Her kan man se hvor alle ABC butikkene befinner seg i Honolulu og Waikiki :p

Tilbake på hotellet så var det å hente ut koffert og bag, og bestille shuttle til flyplassen.
Mens jeg ventet på den så stakk jeg over på RIC og fikk fatt i en siste banansplitt før avreise til HNL.

Shuttelen som ble bestilt kom fra Rabi Shuttle. Sjåføren der vil jeg ALDRI sitte på med igjen. Han stresset som bare det, kjeftet på og klaget over andre i trafikken. Og ved en anledning så viste han enten fingen eller bare knyttneven, men "det var visst ok, for det stod ikke Rabi Shuttle på den siden av bilen" :8:

YVR-HNL_zpsa31d0757.gif

Fremme på HNL så kom man seg ut av shuttelen, og inn i terminalen hvor man fant en plass å sjekke inn. Gjennom sikkerhetskontrollen og så var det å finne en kantine å sitte i, tilhørende UA.
Husker ikke så mye fra kantina, annet enn at jeg måtte gå et lite stykke, og deler av det var faktisk utendørs.

AC048 HNL-YVR
20:25-05:05 – 21-22/8-13
B763 – C-GHLV
Sete 8A

Etter boarding på ferdig, og det var på tide med sikkerhetsdemoen, så var det visst noen skjermer som ikke funket. Tror jeg, for sikkerhetsdemoen ble tatt manuelt denne gangen. Så fort at dette var ikke dagligdags, for det var ganske ukoordinert demo, i hvert fall fremme i C.

Etter take-off så ble man spurt hvilken av de 2 hovedrettene man ville ha, og også denne gangen gikk man for kyllingen.

IMG_2579_zpsc6cfe881.jpg

Som så slik ut da den ankom, og etter at jeg hadde begynt litt på den :p

Hadde spurt om jeg kunne stå over forretten, mao salaten, men det var ikke mulig i og med at den kom sammen med hovedretten :8:
Den ble dermed returnert med brettet etterpå :p

Dette var da det samme som jeg hadde fått på vei til HNL noen dager tidligere. Cappuccino kaka smakte kaffe :p
Men ned gikk den, begge gangene :p

Ble noe titting på skjermen mens man kom seg i retning YVR. Mens man ble servert både cola og te.

Det er bare å kjøre på med TR'en... Forhåndsbestiller og en ny slapp til en ikke navngitt tirsdag, sånn for sikkerhetsskyld, hvis...... ;-)

Maten så ikke ut som det helt store, men det smakte kanskje bedre enn det så ut?

Venter spent på fortsettelsen!

Da var det gjort. It wasn't pretty.... Etter litt trusler, så vil det komme en oppdatering snarlig..... ;-)

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    61.2 KB · Views: 741
Da alle var om bord i bussen så begynte vi på den lange turen fra øst av T2E og inn til T1B. Totalt så brukte vi over 40 min fra vi landet til vi var inne i T1B :drunk:

Uff.. Ikke sjokkert. Jeg hater FRA akkurat p.g.a dette. Har opplevd støtt og stadig å måtte spurte som en idiot for å rekke neste fly fordi bussen bruker halve dagen på å komme seg inn til terminalen. Det var forøvrig kombien av LH, Miles&More og FRA som gjorde at jeg hoppet over til EC og OneWorld (også et knalltilbud fra BA også da). LHR T5 er mye bedre en FRA, men ulempen er at man har en sikkerhetskontroll som er vond og ueffektiv og som man må igjennom uansett hvor man skal videre grunnet non-schengen..

Etter å ha vært i både ST og *A må jeg si at OW og EC er det beste ever. Bronse etter 1 tur og sølv etter 2. Digger revenue based system og fatter ikke hvorfor man gidder å være i M&M med LH.. (hvis ikke det skyldes jobb da).

Last edited:
Beklager at det har tatt litt tid, men her er neste del i såga.

Landet tidlig neste dag på YVR. Kom meg fort av, og rett i immigrasjonen. Der ble man stående en liten stund og vente på min tur.
Da det endelig ble min tur så snakket jeg med en der en liten stund. Tror han tidlig hadde bestemt seg for at jeg er en rar person, men fikk forklart en del ting, så jeg tror han skjønte hva jeg holdt på med. Men dessverre så hadde han allerede satt fra seg en krussedull som tilsa ekstra sjekk. Gikk videre og der hvor skjemaet skal leveres ble jeg henvist inn til venstre. Der inne var det folketomt :8:
Ikke en agent å se, ei heller andre pax. Men da jeg hadde kommet et stykke inn så dukket det opp en jente, med vest og det hele, og spurte meg litt ut. Etter en rask samtale så fikk jeg slippe inn i Canada.

Fant veien airside igjen og fant frem til kantina. Der spurte jeg om det var mulighet med en dusj, joda det var det, men jeg måtte snakke med de oppe. Opp trappen gikk man, men der oppe så man ingen man kunne snakke med :8:
Etter å ha letet litt så tok man turen ned for å snakke med han nede om saken. Men der nede var visst de jeg skulle snakke med. Det ordnet seg til slutt altså, så man fikk vasket seg før videre reise. Må ha vært en ganske høy luftfuktighet der inne, for det tok en stund før jeg følte jeg var helt tørr igjen :drunk:

AC150 YVR-YUL
09:20-17:07 – 22/8-13
A320 – C-GJVT
Sete 4F

Ble sittende å blomstre i kantina i en stund før det var på tide å forflytte seg til gate.

Kom seg etter hvert om bord i maskinen som denne morgenen skulle fly oss til YUL, en flygning som varer i nesten 5 timer. Fikk satt seg godt til rette i et sete som ikke stod skjevt i forhold til flyretning.

IMG_2582_zps1a15ad08.jpg

Grei plass dette.

Min sidemann var ikke mr N. Obody, men en herre jeg antar var fra Kina.

Denne turen husker jeg ikke så mye fra, fordi jeg var trøtt, sov og ellers har glemt en del :p
Husker ikke engang om det ble servert mat, noe jeg antar at det ble :p
Det jeg husker best fra turen var at naboen, som ikke snakket så godt engelsk, ville ha en kopp varmt vann. Men han måtte ha hjelp fra kona på andre siden av midtgangen for å få det.

IMG_2583_zps571fdcd9.jpg

Ikke mye svingning i løpet av turen :p

Det nærmet seg etter hvert landing i YUL og alle, inkl meg, måtte rette opp seteryggen og ta av alle øreklokker utenom de som var utdelt av AC... :rolleyes:

Etter landing så var det å finne veien til kantinen hvor en fikk satt seg ned og slappet av litt. Men det var ikke noe mettende mat der, bare masse snacks. Så man tok turen ut av kantina og fant seg en plass man kunne kikke ut, og få seg noe mat.

IMG_2588_zps9cd67eb0.jpg

Her kan man se bussene som hentet oss ved flyet da jeg hadde kommet fra BRU. Tatt fra der jeg spiste den hamburgeren under.

IMG_2589_zpsd86446bd.jpg

Dette bestilte jeg, og mett ble jeg :p

AC832 YUL-BRU
19:45-08:35 – 22-23/8-13
B763 – C-GHOZ
Sete 2A

Etter hvert så ble det tid for boarding igjen, og man fant seg til rette i 2A, som da står litt på skrå. Pre departure drinks ble delt ut, og jeg gikk for et glass med en gul fluid med kjent smak, nemlig OJ :p
I tillegg så tok de og delte ut menyer og litt senere kom rundt og spurte hva man ønsket.
Boarding completed, og da alle hadde satt seg ned så ble det push-back. Vi ble dyttet bak og motorer startet opp, men så...

Teknisk! Etter husken min så var det en datamaskin som ikke funket som den skulle, så de måtte (etter noen forsøk på restart) tilbake til gate for å få noen til å kikke på det. Tilbake på gate ble vi sittende en liten stund og vente. Etter hvert så ble vi sendt inn i terminalen igjen, for å vente. En gjeng fant ut at det passet å vente i kantina, som var like i nærheten. Slo følge med dem, men fant ut at den hadde akkurat stengt :p Så da var det å blomstre ved gate.

Der ble man sittende i en god stund, mens man ventet på at flyet skulle bli fikset. Rundt kl 23 så kom de opp med drikkevarer og litt snacks fra flyet som de da delte ut. Antageligvis allerede da visste de at flyet ikke ville gå denne kvelden, for jeg tror de da hadde begynt å fikse hotell. Men sa de noe om det til oss? Neida, vi fikk en ny beskjed om forsinkelse... Tilslutt så ble det sagt at flighten ble kansellert, men at alle var booket om til dagen etter hvor det ble satt opp 2 flighter samme dag.
Da begynte kaoset foran skranken. Jeg fløy i C, så jeg visste at jeg ville bli tatt godt vare på, så jeg stresset ikke med å komme meg til skranken. Så jeg satt bare å så på kaoset foran skranken. Jeg satt allerede slik at jeg så rett på skranken, så jeg slapp å snu meg :p

Etter en stund så tenkte jeg at det er kanskje på tide å stille seg opp for å få hotellvoucher og slikt, så da stilte jeg meg opp i en kø som beveget seg svært sakte :p
De bak skranken hadde prøvd lenge å få folk til å stille seg opp i 3 rekker for raskere betjening, men det hjalp ikke, det ble en stor mølje foran skranka. Jeg fikk en dame bak meg, som stilte seg opp pent og pyntelig bak meg.
Noen minutter senere så var det en som prøvde å snike seg inn bak meg, men det ville ikke hun som stod bak meg være med på. Han som prøvde å snike seg inn var ganske påståelig, mens dama sa at hun hadde stått bak meg. Jeg blandet meg inn og bekreftet hennes påstand, siden jeg hadde fått med meg at hun hadde stilt seg opp bak meg. Og fikk da tilbake fra den "hyggelige" fransktalende herren; "You deserve to be slapped!"
Jeg stirret tilbake på "herren", men sa ikke noe, i ca 10 sek. Han kommenterte det, men gjorde ikke noe med saken.
Litt senere så begynte de bak skranka og rope opp navn på de som hadde fått rom, og kunne komme seg til hotell, og jeg syntes å ha hørt mitt navn blant de som ble ropt opp. Så jeg beveget meg frem til skranken og fikk utdelt litt info, og fikk forklart at jeg hadde fått rom på Crowne Plaza. Så det var bare å komme seg ned til immigrasjon og stille seg opp der, snakke med en fyr der at flighten min var kansellert og kom meg ut til der shuttlebussene stopper. Der var det allerede en ganske heftig kø, for de som hadde fått rom på Holiday Inn, men vi som hadde fått rom på Crowne Plaza stilte oss opp i en annen kø. Problemet var dog at det viste seg at det var samme shuttle som gikk til de 2 hotellene, så da shuttlebussen kom så ble det et kaos uten like for å komme seg med.
Jeg var så pass frekk at jeg tok med meg begge kolliene mine inn i bussen, en fotobag og en kabinkoffert (kofferten er med i et bilde tidligere i TRen). Ble bare trangt for meg, men jeg slapp å komme meg bak for å legge kofferten inn der :p

Da bussen var full så var det noen som ikke hadde fått lagt inn koffert og som satt om bord, og noen som hadde lagt inn koffert som ikke hadde plass. Brydde meg ikke så mye om det, men tror det løste seg forholdsvis greit. Vi kjørte i hvert fall til Crowne Plaza først. Vi var vel kun et par stykker fra den bussen som skulle bo der. Da vi hadde stilt oss opp i kø for å sjekke inn, så kom det noen jeg hadde stått og snakket litt med mens vi ventet på shuttlebussen. De hadde gitt opp kaoset og heller lagt ut for taxi bort.

Fikk et rom og fikk kommet meg online, hvor jeg da måtte få orden på flightene videre fra BRU, som jeg da ikke ville nå. Heldigvis så var den separate bookingen så pass fleksibel at det var mulig å booke om til dagen etter, så da ble det gjort.

Klokken var vel en plass mellom 01 og 02 da alt var fikset opp i, og jeg hadde ikke sovet så mye siden HNL, så jeg var ganske trøtt. Så da alt var i orden så kunne jeg legge meg i en seng og sove!

Turte å bevege seg utendørs igjen i 18 tiden, da det hadde blitt noe kjøligere utendørs. Rett utenfor hotellet, i The Kings Village, så var det noe spetakkel som pågikk, så man gikk for å undersøke. Bytte av kongens vakter var det som pågikk. Fikk med meg slutten av det. Tok en runde rundt i The Kings Village etterpå, og havnet plutselig utenfor Rock Island Cafe, som er et avsnitt for seg selv.

Ahh Kings Village, aner ikke hvor mange ganger jeg har brukt den Burger Kingen der i løpet av halvåret jeg studerte på Hawaii. Fint for kjapp mat en sen kveld, men ikke veldig sunt. Den baren du viser er også velkjent, bodde ca 120 meter derifra vis a vis Hyatt Regancy i Koa Ave.

Back