W6 Wizz Airs ruter til Sandefjord/Torp

Dette er en reaksjon på at Norwegian legger ned ruten Oslo-Wroclaw, og denne ruten ble ellers annonsert sammen med syv andre nye ruter fra Wroclaw.

Er Norwegian i ferd med å tape markedsandeler mellom Skandinavia og Polen, til blant annet Wizz?

Er Norwegian i ferd med å tape markedsandeler mellom Skandinavia og Polen, til blant annet Wizz?

Ja Wizz har nok bremset kraftig opp for veksten til Norwegian i Polen.
Husker selv når Norwegian hadde to daglige til WAW.

That's history!

Norwegian har lagt ned all trafikk mellom Stockholm Polen (Warszawa og Krakow), men øker fra seks til syv daglige mellom Oslo og Warszawa, i tillegg til at København-Warszawa åpnes.

Norwegian har lagt ned all trafikk mellom Stockholm Polen (Warszawa og Krakow), men øker fra seks til syv daglige mellom Oslo og Warszawa, i tillegg til at København-Warszawa åpnes.

Antar du snakker om syv ukentlige OSL-WAW;)

Blir CPH-WAW fløyet fra den polske eller danske basen? Uansett er jo dette snakk om en gjennåpning. CPH-WAW gikk vel 6 ganger om uken på det meste tidligere. Tok den selv engang da WAW fortsatt hadde Etiuda-terminalen :crowded :baeh

Antar du snakker om syv ukentlige OSL-WAW;)

Blir CPH-WAW fløyet fra den polske eller danske basen? Uansett er jo dette snakk om en gjennåpning. CPH-WAW gikk vel 6 ganger om uken på det meste tidligere. Tok den selv engang da WAW fortsatt hadde Etiuda-terminalen :crowded :baeh

Ja, syv ukentlige! Beklager. København-Warszawa er en gjenåpning, ja, og den skal som tidligere flys seks ganger i uken, men denne gangen er det den danske basen som skal operere den.

På polske humlete veier var ikke det en fornøyelse akkurat..

Nå er polske humlete veier et godt stykke overdrevent klassifisering av veinettet der nede. Har selv syklet gjennom hele polen, kjørt bil på tvers flere ganger, osv og kjenner meg overhode ikke igjen i tiltalen. det polske veinettet er blitt meget bra og holder et nivå som er langt høyere enn det norske.

Men jeg skal gi deg rett i at det er en lang kjøretur fra flyplassen og inn til Krakow. Deler av veien er nå blitt motorvei, så det hjelper noe, men det er avstanden som er grusom; Ikke standarden på veien....

Veien fra Pyrzowice flyplass (den som W6 kaller Katwice/Karkow) til Krakow er over 100 km, pga Katowice flyplass finns 40 km fra sentrum nordover.

W!ZZ Air bussen for pax er kjempedyrt og det tar minst to timer til Krakow, i rush hour kan det vaere 4 timer...

A4-motorvei er nesten alltid delvis stengt pga veiarbeten.

Ta Norwegian direkt isteden, hvis mulig...

Det blir spennende å se om det er marked for både Ryanair fra Torp til Krakow, og Wizz til Katowitze.
Wizzair hører man ikke mye om her hjemme, ei heller på forumet. Jeg har aldri engang sett en eneste posting om passasjertall, kabinfaktor eller økonomi her.

De lever nok i skyggen av Ryanair når det gjelder mediaeksponering. Men faktum er at de frakter veldig mye folk til/fra Torp. Magefølelsen sier at kabinfaktoren er veldig bra. Jeg blir ikke forundret om de "tar" FR i konkurransen mellom Tor og Polen.

Spørsmålet mitt kan sikkert besvares av imm.

Ble litt gira på en tur til Praha jeg nå i romjulen. Var jo veldig billig for to personer kommer billetten på cirka 1000 kroner.

Men kan jeg kjøpe en trillekoffert som er innenfor målene for håndbagasje og ta denne med som håndbagasje? Egentlig ett teit spørsmål, men vil spare penger der jeg kan spare penger og da var bagasje, pri boarding og transport fra flyplassen de plassene der jeg vil spare først.

Spørsmålet mitt kan sikkert besvares av imm.

Ble litt gira på en tur til Praha jeg nå i romjulen. Var jo veldig billig for to personer kommer billetten på cirka 1000 kroner.

Men kan jeg kjøpe en trillekoffert som er innenfor målene for håndbagasje og ta denne med som håndbagasje? Egentlig ett teit spørsmål, men vil spare penger der jeg kan spare penger og da var bagasje, pri boarding og transport fra flyplassen de plassene der jeg vil spare først.

Klart du kan ta med en trillekoffert som håndbagasje. Bare hold deg innenfor 10 kilo så er alt i orden. Trillekofferter i "standard håndbagasjestørelse" er store nok for noen få dagers fritidsreise for de fleste.

Klart du kan ta med en trillekoffert som håndbagasje. Bare hold deg innenfor 10 kilo så er alt i orden. Trillekofferter i "standard håndbagasjestørelse" er store nok for noen få dagers fritidsreise for de fleste.

Tusen takk for kjapt svar. Da blir det mest sannsynlig booket reise for denne gutten med samboer 23 desember til Praha. Feire jul der nede og hjem igjen søndag 27. desember. Og pris???

Under 1000 kroner.

Wizz Air legger ned ruten Sandefjord Torp - Kiev Zuhlyany. Siste flyvning blir Onsdag 30. mars.

Torp-Kiev er egentlig en sommerrute, og sesongen skulle startet nå 27. mars med to ukentlige avganger, men nå dropper de altså ruten. Den vil bare få to avganger i år, 27 og 30. mars. Veldig trist at Norge mister sin eneste rute til Kiev, enn skulle tro det var grunnlag for den nå som Aerosvit ikke kommer allikevel.

Poznan, Praha, Katowice, Warszawa, Wroclaw, Riga og Gdansk fortsetter som før fra Torp.

Synd, og litt merkerlig, når de vel egentlig skulle fått mer konkurranse, men likevel ikke får det. Det bør i alle fall ligge snublende godt til rette for DY fra OSL nå! SAS har jo også lagt ned fra CPH. Selv bestilte jeg med AirBaltic via Riga, det var klart billist og enklest.

Synd, og litt merkerlig, når de vel egentlig skulle fått mer konkurranse, men likevel ikke får det. Det bør i alle fall ligge snublende godt til rette for DY fra OSL nå! SAS har jo også lagt ned fra CPH. Selv bestilte jeg med AirBaltic via Riga, det var klart billist og enklest.

Noe av problemet er vel at Torp ligger langt unna Oslo, og det finnes mange andre alternativer for dem som vil komme seg fra Oslo til Kiev, via kontinentet. Wizz Air er heller ikke det mest kjente selskapet for Ola Nordmann. Men dersom det er grunnlag for en direkterute mellom Oslo og Kiev, burde definitivt Norwegian slå til nå!

Personlig tror jeg for Wizz Air sin del, at de burde prøve seg på Sofia eller Bucharesti. Dette er ruter med betydelig mer etnisk trafikk, og i tillegg er det nok mer aktuelle reisemål for nordmenn.

Last edited:
Vel, hvor merkelig er det egentlig? Til nå er det svært mye som tyder på at markedet mellom Oslo og Kiev i beste fall er marginalt, og DY holder seg nok kloklig unna

Synd dette.
Tipper Aerosvit søker slots neste år på OSL, om de klarer det "riktige" denne gangen.
Om ikke DY kommer de i forkjøpet, da.

An-148 kan jo være et godt alternativ på OSL-KBP.

Synd dette.
Tipper Aerosvit søker slots neste år på OSL, om de klarer det "riktige" denne gangen.
Om ikke DY kommer de i forkjøpet, da.

Men hvorfor kom ikke Aerosvit i år da? OSL-KBP lå jo ute for salg tilogmed, før de droppet ruten.

Last edited:
Jeg kjenner ikke passasjergrunnlaget Torp-Kiev, men antar at det kunne være noe potiensiale Oslo-Kiev, ettersom Aaerosvit antydet at de ville prøve seg. Og Torp-Kiev har da eksistert i noen år, og potensialet Oslo-Kiev vil være en del høyere. Og som Kjos sier "nordmenn flyr hvor som helst, bare det er billig nok". Kiev må da være et utmerket alternativ til "oppbrukte" storbyferiesteder, spesielt etter at det ble visumfritt. Med litt annonsering og medieomtale forstår jeg ikke at dette må være en vel så bra rute som f.eks. St Petersburg.

Back