• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Wizz Air større enn Norwegian i passasjerantall i januar

C130

ScanFlyer Gold
Wizz Air større enn Norwegian i passasjerantall i januar

I dag ble det klart at Wizzair har passert Norwegian i antall passasjerer med 2000 flere i januar.
Fra E24:

Etter at Norwegian slapp sine trafikktall tirsdag morgen ble det samtidig klart at det også har skjedd et lite taktskifte i europeisk luftfart.
For første gang er nemlig Wizz Air større enn Norwegian, målt i passasjerer. Mens Norwegian fraktet 2,334 millioner passasjerer, fraktet Wizz Air marginalt flere med sitt rapporterte passasjertall på 2,336 millioner passasjerer.

https://e24.no/boers-og-finans/norw...e-lavprisselskapet-passert-norwegian/24252416
 
Re: Wizzair større enn Norwegian i passasjerantall i januar

Med 88 mot 145 fly finner jeg dette rart ....
 
Re: Wizzair større enn Norwegian i passasjerantall i januar

Mistenker gjennomsnittlig lengde på flyvningene er endel forskjellig?
 
Re: Wizzair større enn Norwegian i passasjerantall i januar

Jeg antar at de ligger et godt stykke bak på antall passasjerkilometer, det er vel beste "oppskrift" for å ta hensyn til forskjellene på sektorlengder.
 
Re: Wizzair større enn Norwegian i passasjerantall i januar

DY har ca 6000 flere seter tilgjengelig enn WIZZ. Med litt høyere kabinfaktor og kortere distanser så klarer de å slå Norwegian.
 
Re: Wizzair større enn Norwegian i passasjerantall i januar

Tilsynelatende har Wizz Air også en imponerende flåteutnyttelse, med veldig mange "red-eye" avganger, langt flere ganger enn hva Norwegian og andre lavprisselskaper har.
 
Re: Wizzair større enn Norwegian i passasjerantall i januar

Wizzair-toget ruller ufortrødent videre med noe som ved første øyekast virker som imponerende tall..

Ungarske Wizz Air fraktet 2,48 millioner passasjerer i mars – det er 25,2 prosent flere enn de gjorde i mars i fjor.

Rimelig heftig vekst for de rullerende tallene også..


https://min.e24.no/a/WL3m8d



2f754c8a200e33845b89e145a0b3c89c.jpg
5dedd05d85131eb8172bd43ea5ca14e5.jpg


Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Last edited:
Re: Wizzair større enn Norwegian i passasjerantall i januar

Tilsynelatende har Wizz Air også en imponerende flåteutnyttelse, med veldig mange "red-eye" avganger, langt flere ganger enn hva Norwegian og andre lavprisselskaper har.

Maskinene tjener jo som kjent mest penger i lufta...
Så er jo spørsmålet om f.eks. DY kunne dratt inn mere penger på å kjøre flere red-eyes til diverse mer eller mindre odde destinasjoner...
 
Re: Wizzair større enn Norwegian i passasjerantall i januar

Man skal vel ikke helt undervurdere, at Wizzairs hjemmemarked ligger i en del af Europa, hvor prisen er absolut det vigtigste parameter, når der skal købes flybilletter. Købekraften for det fleste i østeuropa er ikke på samme niveau som i resten af Europa - og især Skandinavien. Derfor er det nok lettere for Wizzair at fylde flyene selv på "skæve" tidspunkter.
 
Re: Wizzair større enn Norwegian i passasjerantall i januar

Noen som har tallene på Wizzair sin flåteutnyttelse så man kan sammenligne med Norwegian? Og ikke bare tro...
 
Re: Wizzair større enn Norwegian i passasjerantall i januar

Wizzair flyr i gjennomsnitt 12,48 timer per døgn i følge årsrapporten for 2017 mot Norwegians 11,4, så litt forskjell er det.

Men det blir vel flere blockhours på longhaul-flyene, som vel er inkludert i Norwegians tall. Skal det sammenlignes med Wizz, må det bli i det samme markedssegmentet. Eller?
 
Back
Top