Passasjertall Norwegian Oktober 2018

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Var DN så negative da? Synes faktisk de beskriver situasjonen som den er, og heller ikke særlig negativt.
Normalt pleier DN være mer negative mot DY, men synes ikke de var det nå.
 
Var DN så negative da? Synes faktisk de beskriver situasjonen som den er, og heller ikke særlig negativt.
Normalt pleier DN være mer negative mot DY, men synes ikke de var det nå.
Ser de har moderert overskriften på DN.no litt til "Kjos venter trippel smell" istedenfor "trippel smell for Norwegian". Synes sistnevnte var veldig negativt ladet, men la gå. Det betyr ikke at jeg ikke synes at det er mørke skyer i horisonten for Norwegian, men hadde ikke skadet DN å skrive littegranne mer nyansert..
 
Tallene er meget svake. 5% RASK drop. Enda verre er faktum at Yielden faller. Husk at vi ble fortalt bare 2 uker siden at selskap ser en positiv yield trend fremover. Det skaper ikke tro i ledelsen dersom man gi ut en positiv guiding for yield og to uker senere presenterer tallene som faktisk sier det motsatte.

Regner man disse tallene sammen med samme CASK som i Q4 2017 og Ancillary per Pax av 180NOK, så har man 2.96 Mrd NOK ticket revenue, 0,61 Mrd Ancillary Revenue, tilsammen ca. 3,57 Mrd NOK Revenue. På kostnadssiden står det 3,95 Mrd NOK kostnader, som betyr at har DY tapt ca. 380-400 Mio NOK i OCT18. Det er voldsomt opp fra 215 Mio NOK tap i OC17, basert på tallene fra traffic numbers og kvartals-rapport.

Noe går fryktelig galt for tida. ASK stiger med 30%, men tapene stiger hele 80%.
 
Tallene er meget svake. 5% RASK drop. Enda verre er faktum at Yielden faller. Husk at vi ble fortalt bare 2 uker siden at selskap ser en positiv yield trend fremover. Det skaper ikke tro i ledelsen dersom man gi ut en positiv guiding for yield og to uker senere presenterer tallene som faktisk sier det motsatte.

Regner man disse tallene sammen med samme CASK som i Q4 2017 og Ancillary per Pax av 180NOK, så har man 2.96 Mrd NOK ticket revenue, 0,61 Mrd Ancillary Revenue, tilsammen ca. 3,57 Mrd NOK Revenue. På kostnadssiden står det 3,95 Mrd NOK kostnader, som betyr at har DY tapt ca. 380-400 Mio NOK i OCT18. Det er voldsomt opp fra 215 Mio NOK tap i OC17, basert på tallene fra traffic numbers og kvartals-rapport.

Noe går fryktelig galt for tida. ASK stiger med 30%, men tapene stiger hele 80%.
Hva er det da aksjemarkedene ikke plukker opp? Relativt flatt i dag. Er det da rett og slett slik at en ser at fallet i yielden ikke var så gale som først ventet?
 
Hva er det da aksjemarkedene ikke plukker opp? Relativt flatt i dag. Er det da rett og slett slik at en ser at fallet i yielden ikke var så gale som først ventet?

DNB gikk jo ut i går og skrev at de forventet 5% fall i Yield. Så det er vel priset inn allerede.
 
Det er logisk at Rask og yield synker. Omsetning pr kilometer på longhaul er lavere enn på shorthaul.
Når longhaul ekspansjonen i kilometer vokser (mye) raskere enn på shorthaul vil dette være konsekvensen.
Rask falt med 5%, og Cask med 10% altså isolert sett en positiv utvikling. Problemet nå er fuel kost som har økt.
 
BU662 har herved oppnådd høyeste oppnåelige rating som sjefspessimist... Når skrev du sist noe positivt om Norwegian?
 
BU662 har herved oppnådd høyeste oppnåelige rating som sjefspessimist... Når skrev du sist noe positivt om Norwegian?

BU662 har vel sett og følt en slik utvikling på nært hold, han satt med de samme analysene hos Air Berlin - så det mangler ikke kunnskap og han har analysene og verktøyene i orden. At resultatene av analysene ikke er det vi ønsker og håper for Norwegian - betyr ikke automatisk at feilen ligger hos analytikeren
BU662 har skrevet mer positivt om Norwegian enn de fleste her inne opp igjennom årene, men når snørra renner er det bedre å tørke nesa enn å ta en plastisk operasjon ;)

PS Norwegian gir opp Seattle - byen med USAs størst vekst og satser på Argentina som går igjennom den værste økonomiske utfordring siden 2002 (når Esel og vogn ble vanlig i bybildet) mulig at BU662 har et poeng
 
Last edited:
Back
Top