Norwegian flyr færre men tjener mer

Trafikktall Norwegian januar 2020

Tendensen fra siste måneder fortsetter. -25% i antall passasjerer og +15% i økt yield. Har dog ikke sett noe mer på detaljene


https://www.dn.no/luftfart/norwegia...rer-i-januar-men-lonnsomheten-oker/2-1-751345

Torsdag morgen la Norwegian frem ferske trafikktall for årets første måned. Rapporten viser at selskapet fløy totalt 1,97 millioner passasjerer i januar. Det er en nedgang på 25 Prosent fra året før. Yield – altså inntekten per passasjer per kilometer – har steget 15 prosent i samme periode.
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer.

15 % yieldvekst må sies å være positivt, men har ikke satt meg mer inn i tallene. Den jobben får BU ta seg av
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer.

Meldes også om den høyeste punktligheten i en enkeltmåned siden 2015, med 87,2%. Dette er imponerende med tanke på at det er januar, men den dårlige vinteren har vel mye av skylden, forhåpentligvis også sammen med nye håndbagasjeregler.
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer.

Meldes også om den høyeste punktligheten i en enkeltmåned siden 2015, med 87,2%. Dette er imponerende med tanke på at det er januar, men den dårlige vinteren har vel mye av skylden, forhåpentligvis også sammen med nye håndbagasjeregler.
Eventuelt som følge av at mange ruter er lagt ned, samt at det er kuttet i frekvenser andre steder.
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer.

Eventuelt som følge av at mange ruter er lagt ned, samt at det er kuttet i frekvenser andre steder.

Men husk at det er solgt mange fly, så programmet er fortsatt meget optimalisert med lite dødtid. I deler av januar har de leid inn opp til 5 maskiner.
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer.

Tjente ikke de pengene på oss iallefall, 2.500.- LAX-LGW-SVG pr. person inkl. mat/bagasje:colgate:
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer.

15 % yieldvekst må sies å være positivt, men har ikke satt meg mer inn i tallene. Den jobben får BU ta seg av

Tallene er ganske ok, ikke særlig bra, men også ikke katastrofe-tall som i januari sist år. Men med 30% ASK kutt snakker vi egentlig om en litt annen Norwegian en ifjor. En tredjel av produksjon er tatt vekk, dette er en stort dimension.

Revenue peker oppover etter man har kutted ut ledige seter og mye crap-from-crisco ruter. Dette gir fine prosentualt vekst, men man bør huske at man kommer fra absolute bunn-niveå. 80% loadfactor er det ikke å være stolt av for en LCC. Og på en RASK av 0,32 NOK taper DY penger på hver eneste ASK. Størst innslag kommer fra de nedlagte langruter til/fra Skandinavia. Det er den bittert sannhet.

Men, tapene blir mindre enn Januar 2019 og det er det hva man kan tyde som positiv. Men det renner forsatt mye penger ut av kassa ... Kostnader vil være opp også pga av fiks-kostnader som fordeler seg på 30% mindre ASK og operativ innleie.

Tallene viser klart at Norwegian er på riktig vei. Men det er forsattt langt til mål.
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer

På tross av alle flyene som står på bakken, klarer likevel Norwegian, å frakte 28.000 flere passasjerer, enn SAS, i januar.
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer

På tross av alle flyene som står på bakken, klarer likevel Norwegian, å frakte 28.000 flere passasjerer, enn SAS, i januar.

Det viktigste er å tjene mest mulig pr passasjer, ikke å fly flest mulig.

Hva tenker ekspertene her om Q4 resultatet? (13 Feb)
 
Norwegian flyr færre men tjener mer

Det viktigste er å tjene mest mulig pr passasjer, ikke å fly flest mulig.


Ja, og det gjentas hele tiden, men menes det egentlig noe med det - eller er det bare en selvfølgelighet/en frase? Alle som driver kommersielt må vel operere ut fra markedskrysset og forholde seg til hvor tilbud møter etterspørsel. Det gjelder jo også i en vekstfase - solide, trygge ruter er nødvendig for å finansiere utprøving av nye ruter (kryssubsidiering).
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer

På tross av alle flyene som står på bakken, klarer likevel Norwegian, å frakte 28.000 flere passasjerer, enn SAS, i januar.

Slik du skriver det, er sammenlikningen din helt søkt. Jeg synes det er utrolig at min lokale Rema har flere kunder enn Meny, selv om Meny har flere parkeringsplasser utenfor. On an unrelated note, det burde vært en “ignorer bruker”-funksjon på dette forumet

Ja, og det gjentas hele tiden, men menes det egentlig noe med det - eller er det bare en selvfølgelighet/en frase? Alle som driver kommersielt må vel operere ut fra markedskrysset og forholde seg til hvor tilbud møter etterspørsel. Det gjelder jo også i en vekstfase - solide, trygge ruter er nødvendig for å finansiere utprøving av nye ruter (kryssubsidiering).

Det er som du skriver vanskelige avveiinger mellom markedsposisjon, volum og prising. Dette er vel noe av the holy grail of revenue management.

Ref. diskusjonen i tråden: I lys av hvordan Norwegian har fossblødd penger de siste årene, er det vel grunn til at ledelsen nå har satt knallhardt fokus på lønnsomhet. Sitter man ikke igjen med noe på bunnlinjen hjelper det ikke med så stort volum man bare vil. Det er enkelt å få kjempevolum raskt om man selger billig nok. Alle kan svi av mye penger raskt for å kjøpe seg markedsandeler. Det er ikke der utfordringen ligger.
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer

Det viktigste er å tjene mest mulig pr passasjer, ikke å fly flest mulig.

Hva tenker ekspertene her om Q4 resultatet? (13 Feb)
Hvem har sagt det var det viktigste? -Men da vil det glede deg, at inntjeningen pr. passasjer, økte i denne måneden, som i den forrige, og den før der....
 
Back
Top