Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Jeg tenker at de har en dårlig sak.

De fleste av de som saksøkes har nok etiske retningslinjer for innkjøp, som det er godt mulig at Wizz bryter. Jeg tviler på at Wizz har noe reelt ønske om å føre bevis i en norsk rettssal for hvordan de motarbeider sosial dumping, for eksempel.

Dessuten er mye av dette politiske vedtak om oppfordringer. Det skal nok en del til før en norsk domstol bestemmer at disse vedtakene er ulovlig fattet.

Til slutt kjøper de fleste av de saksøkte inn flyreiser på rammeavtaler. Wizz har ikke vært med i en konkurranse om slike rammeavtaler, og har derfor problemer med å forklare at de har hatt økonomisk tap.

I stor grad enig her.

Men det virker kanskje som Wizz har tenkt å vise til hvilken effekt dette har på det brede publikum (folket), heller enn hvilket tap de direkte har fra de offentlige kundene. Rettsgrunnlagene som nevnes i nrk.no-artikkelen virker å være en slags blanding av konkurranserett, EØS-rett og kanskje æreskrenkelser - men det kan jo være mer presist angitt i prosessvarselet.

Sånn umiddelbart virker det uansett nokså tungt å vinne frem. Men ser ikke bort fra at noen politikere har valgt formuleringer eller uttryk som har vært uheldig, de er ikke alltid like kjappe til å forankre dette hos juridisk i kommuneadm. :rolleyes:

Uansett, også enig med Someone. Hva er strategien her?
Som SP-fremgangen har vist, er det norske folk forelsket i både kommunen og fylket sitt. Så kommer det et flyselskap, sågar utlendinger, for å saksøke. Slett ikke sikker på at det er dette som får Ola og Oline Dunk overbevist.

Så lenge ikke Wizz ønsker å la sine medarbeidere ha tariffavtale, tror jeg de vil streve med å få norske innkjøper i offentlig sektor til å handle med dem.

I alle offentlige instanser jeg kjenner til, er det et KRAV at tilbyder skal ha ordnede arbeidsforhold for sine medarbeidere.
De tilbydere som ikke har dette, blir ikke vurdert som leverandør, enkelt og greit.

Se med i denne linken f,eks

https://www.anskaffelser.no/ofte-st...onns-og-arbeidsvilkar-i-offentlige-kontrakter

De har ikke sjanse til å vinne anskaffelseskonkurranser før de ev. endrer egne arbeidsforhold. De kommer ingen vei med å påstå at kravet er ulovlig. Det kan være de ønsker å prøve det i EFTA-domstolen (skjønt, det er ikke bare opp de til Wizz selv), men jeg tror ikke de kommer til å prøve og vinne anbud. Dette MÅ de da ha sjekket selv før de gikk inn i det norske markedet. En anskaffelsesjurist hadde svart nokså kjapt.

Men det virker kanskje som Wizz har tenkt å vise til hvilken effekt dette har på det brede publikum (folket), heller enn hvilket tap de direkte har fra de offentlige kundene. Rettsgrunnlagene som nevnes i nrk.no-artikkelen virker å være en slags blanding av konkurranserett, EØS-rett og kanskje æreskrenkelser - men det kan jo være mer presist angitt i prosessvarselet

Vi får anta at det er mer presist angitt i prosessvarselet, men virker som det viktigste grunnlaget er det tradisjonelle, og alltid like bunnsolide, "advokaten min er enig med meg, så jeg har nok rett".

Men ser ikke bort fra at noen politikere har valgt formuleringer eller uttryk som har vært uheldig, de er ikke alltid like kjappe til å forankre dette hos juridisk i kommuneadm. :rolleyes:

Ja, akkurat den "evnen" virker det som de her deler med Wizz. Det skorter litt på hjemmeleksene hos begge :p

Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Men hvorfor kommer Wizz med dette nå? Er det et tegn på at det går dårligere enn de trodde?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men hvorfor kommer Wizz med dette nå? Er det et tegn på at det går dårligere enn de trodde?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tenker de vil at folk tenker noe slik:

De prøver å komme inn på markedet for å gi forbrukerne billige billetter og så får de etablissementet imot seg. De vil ikke at noen skal komme inn og utfordre det "etablerte duopolet".

Ikke sikkert det er så ille signal -- det er fortsatt myter om hvor mye de som jobber på fly tjener og folk med lav inntekt tenker nok at det er mer synd på dem selv enn disse overbetalte pilotene i SAS og Norwegian -- og det er klart ingen i kommunen eller fylkeskommunen bryr seg om dem (de som jeg prøver male tankegangen til her) -- det har de jo bevist gang på gang...

Jeg tror vi sikkert alle kjenner noen som tenker litt sånn -- og er ikke det ganske sammenfallende med folk som tenker pris først da?

I tillegg har du jo barnefamilier som nå kanskje ser at en billett for 4 med Wizz hadde spart dem sårt trengte penger og Wizz inntar offerrollen...

Idiot Norge som ikke er medlem i EU lar andre lands selskap komme og ta jobbene fra nordmenn gjennom en avtale som det norske folk ikke ville ha. Dersom de klager landet som ikke medlem inn til pampene i Brussel, vil Norge høre på hva se sier.

Gjennom debattinnlegg her inne får man av og til ny innsikt som rett og slett gjør en målløs.

De har ikke sjanse til å vinne anskaffelseskonkurranser før de ev. endrer egne arbeidsforhold. De kommer ingen vei med å påstå at kravet er ulovlig. Det kan være de ønsker å prøve det i EFTA-domstolen (skjønt, det er ikke bare opp de til Wizz selv), men jeg tror ikke de kommer til å prøve og vinne anbud. Dette MÅ de da ha sjekket selv før de gikk inn i det norske markedet. En anskaffelsesjurist hadde svart nokså kjapt.

Et annet punkt er vel at det kun er ved inngåelse av rammeavtaler og lignende som faktisk om fattes av "Anskaffelsesforskriften" her? Nå har jo mange offentlige instanser riktignok dette på sine viktigste ruter, men forstår jeg det rett så inngår ikke kjøp av flybilletter utover dette under dette, da dette er langt under terskelverdiene som er satt her.

Så kan sikkert noen som har bedre kontroll på jussen komme med fasiten

Gjennom debattinnlegg her inne får man av og til ny innsikt som rett og slett gjør en målløs.

Prøv å lese debattinnleggene i amerikanske media om bombingen i Nashville, du .... :lol:

Prøv å lese debattinnleggene i amerikanske media om bombingen i Nashville, du .... :lol:

Er selv på en Discord server og leser, de har fått sin egen kanal på servern "Tin Foil Hat Zone" ^^

Et annet punkt er vel at det kun er ved inngåelse av rammeavtaler og lignende som faktisk om fattes av "Anskaffelsesforskriften" her? Nå har jo mange offentlige instanser riktignok dette på sine viktigste ruter, men forstår jeg det rett så inngår ikke kjøp av flybilletter utover dette under dette, da dette er langt under terskelverdiene som er satt her.

Så kan sikkert noen som har bedre kontroll på jussen komme med fasiten

Da får jeg gjøre det:)

Dette blir litt grovt, men: Nei, det er ikke anledning til å dele opp anskaffelser for å unngå å komme inn under reglene i LOA/FOA (lov/forskrift). På ingen måte valgfritt. Hvis en eller annen offentlig instans kjøper inn flyreiser for 7-8 mill. kan de ikke betrakte dette som enkeltreiser som hver enkelt havner inn under terskelverdiene (hvor den laveste er 100k).

Så kan det jo være enkeltenheter i stat el kommune som klarer å komme seg unna på noen av unntakene, og det kan være enkeltgrunner for likevel å gå utenom rammeavtaler i det særskilte tilfelle. Men ellers skal det ut på anbud.

Da får jeg gjøre det:)

Dette blir litt grovt, men: Nei, det er ikke anledning til å dele opp anskaffelser for å unngå å komme inn under reglene i LOA/FOA (lov/forskrift). På ingen måte valgfritt. Hvis en eller annen offentlig instans kjøper inn flyreiser for 7-8 mill. kan de ikke betrakte dette som enkeltreiser som hver enkelt havner inn under terskelverdiene (hvor den laveste er 100k).

Så kan det jo være enkeltenheter i stat el kommune som klarer å komme seg unna på noen av unntakene, og det kan være enkeltgrunner for likevel å gå utenom rammeavtaler i det særskilte tilfelle. Men ellers skal det ut på anbud.

Ja, men det vil jo da stort sett gjelde de store kommunene og de store destinasjonene. At f.eks Stord kommune boikotter Wizz har jo i praksis liten effekt [emoji6]

Min er erfaring fra det private og et statsforetak er jo at man gjerne har en miks av generelle storkunde avtaler, dog ofte egentlig med et reisebyrå (da faller vel Wizz ut) også har man spesialavtaler på strekninger man har store volumer på

Ja, men det vil jo da stort sett gjelde de store kommunene og de store destinasjonene. At f.eks Stord kommune boikotter Wizz har jo i praksis liten effekt [emoji6]

Min er erfaring fra det private og et statsforetak er jo at man gjerne har en miks av generelle storkunde avtaler, dog ofte egentlig med et reisebyrå (da faller vel Wizz ut) også har man spesialavtaler på strekninger man har store volumer på

Det skal ikke så mye til for at man overstiger terskelverdiene. Men dersom det blir veldig smått kan det være lovlig med ad hoc-innkjøp. Mer relevant er det nok at mange offentlige etater, statlige og kommunale, kjøper inn ulovlig ved direkteanskaffelser. Noen fordi de vil unngå regelverket, men mange fordi de ikke vet at det blir ulovlig. Jeg jobber med dette daglig, både mot offentlige og private, og det er en voldsom uvitenhet der ute, selv etter at vi ble med i EØS i 1994.

Det store bildet er nok likevel at dersom et flyselskap vil ha betydelige inntekter fra det offentliges reiser, så må de være med på konkurransene om rammeavtaler. Det blir sikkert noe småplukk her og der ellers også, men ikke noe som monner volummessig.

Ser heller ikke bort fra 'aktivisme'. Klager til KOFA er en billig sak, og f.eks. arbeidsorganisasjoner kan stå klare til å klage på kommuner mm. som går utenom anskaffelsesreglene. Vi har sett lignende fra andre områder, eksempelvis miljøvernere.

En ting er jo forsyningsforskriften og ymse EØS regler, men det tyder også på at kommune har satt seg like lite inn i den norske boikott loven fra 1947, som Wizz har satt seg inn i norsk arbeidsliv

https://e24.no/naeringsliv/i/865prr/jusekspert-ganske-klart-en-ulovlig-boikott-av-wizz-air-i-norge

Selv om både private og offentlige virksomheter i utgangspunktet har lov til å boikotte andre, setter boikottloven klare spilleregler for hvordan.

Det er bestemmelser i denne loven fra 1947 som Wizz Air mener offentlige organer i Norge har brutt – og at flyselskapet dermed er ulovlig boikottet. Det fremgår av søksmål-varsler E24 har innsyn i.

En ting er jo forsyningsforskriften og ymse EØS regler, men det tyder også på at kommune har satt seg like lite inn i den norske boikott loven fra 1947, som Wizz har satt seg inn i norsk arbeidsliv

Forsyningsforskriften tror jeg vi kan se helt bort fra ;-)

Mengden forbehold er ganske store i den artikkelen fra E24. "En oppfordring til kunder om å la være å kjøpe varer eller tjenester, kan omfattes av lovens boikott-definisjon" "Ja, dersom en domstol kommer til at Wizz Air faktisk ble boikottet etter lovens definisjon" "Boikottloven har ligget litt i dvale, etter at den ble mye brukt på 1930-tallet." "Men ytringsfriheten i Norge og Europa har blitt vesentlig styrket siden den gang."

Jeg synes fortsatt dette minner om "advokaten min er enig med meg". Så får vi se da, men inntil noen med tilgang til Lovdata Pro søker om noe presedens som tyder på at dette har noe for seg, så blir jeg overrasket om dette fører til noe annet enn advokathonorarer.

Det er vel helt legitimt å ikke benytte seg av en tjeneste så lenge den aktuelle tilbyderen ikke tilfredsstiller de etiske retningslinjene til de respektive firmaer, kommune og stat?

Det er vel også legitimt å velge bort en tilbyder så lenge det ikke finnes noe i rullene som krever at de skal brukes?

Det er vel helt legitimt å ikke benytte seg av en tjeneste så lenge den aktuelle tilbyderen ikke tilfredsstiller de etiske retningslinjene til de respektive firmaer, kommune og stat?

Absolutt, og hadde de f.eks gjennomført en anbudskonkurranse om en rammeavtale er det ikke umulig at de faktisk kunne diskvalifisere Wizz alt på et tidlig tidspunkt

Men man må gjøre det riktig og i henhold til loven. Akkurat det samme med en boikott. Ikke umulig flere av kommunene lovlig kunne gjort et vedtak her. Men de må i det minste åpne lovboka før de vedtar noe i hui og hast for å rekke lunsjen

Back