Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

De kom inn når markedet lå med brukket rygg.
De hadde pressekonferanse samme dag som Flyr, med nyhet om satsing innenlands i Norge, neppe tilfeldig.

Nå kom det avklarende nyheter om Norwegian denne uka, men hva om;

- Norwegian hadde konket
- Flyr hadde ikke klart å stable seg på beina, eller ikke ville klare å konkurrere veldig lenge mot Wizz.
- Wizz hadde klart PR krigen noe bedre, og ikke fått mange mot seg.

Da hadde de kanskje sett at de ville tjene penger og blitt her lenger. Men nå når Norwegian kom seg igjennom krisa er det 0% sjans å tjene penger.

Tilfeldigheter skal man ikke kimse av!

Vi får se om aksjekursene til Flyr og Norwegian kommer til å reagere på denne nyheten som ble kjent etter at Børsen stengte på fredag.

Vi får se om aksjekursene til Flyr og Norwegian kommer til å reagere på denne nyheten som ble kjent etter at Børsen stengte på fredag.

Elles har jo aksjekursene til flyselskapene ikke alltid visst seg å følge verken logikk eller fornuft. F.eks gikk kursen til Flyr opp når det ble kjent at Norwegian ble reddet

De undervurderte nok varigheten av Corona. Det samme kan vel sies om FLYR.

I høst snakket mange om at påsken ville bli bortimot normal at og sommeren -21 ville folk reise som gale for å ta igjen det tapte...

I høst snakket mange om at påsken ville bli bortimot normal at og sommeren -21 ville folk reise som gale for å ta igjen det tapte...
Litt offtopic:
Nå er vaksinasjonsprosenten i USA forholdsvis høy. Finnes det noen statistikk for hvordan ting har utviklet seg der? Er trafikken markant høyere enn i fjor? Begynner selskapene å øke antall avganger? Det gir iallefall en god pekepinn på hvordan ting utvikler seg her fremover

De undervurderte nok varigheten av Corona. Det samme kan vel sies om FLYR.

Korona er en faktor i alt, men tror det her blir feil å bruke det som hovedårsak her. Da kunne de bare fortsatt med en veldig redusert program, og ikke trekke seg helt ut. For innenriks trafikken kommer til å øke fra dagens nivå, nå i sommeren

Det som var problemet deres er at de uansett Korona, ikke klarte å kapre noe særlig markedsandel, deres litt vel kreative basestrategi feilet og de oppdaget at det som et utenlandsk selskap nærmest er umulig å komme inn på norsk innenriks

Litt offtopic:
Nå er vaksinasjonsprosenten i USA forholdsvis høy. Finnes det noen statistikk for hvordan ting har utviklet seg der? Er trafikken markant høyere enn i fjor? Begynner selskapene å øke antall avganger? Det gir iallefall en god pekepinn på hvordan ting utvikler seg her fremover

Den kommer seg

https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1228005&postcount=1122

Er det slik at Wizz Air skal kun fly ut fra OSL nå. Til sine utenlandske destinasjoner fra Norge?? Siden Wizzair legge jo ned sin Norske innenriks satsing. Beholder BOO og TOS sine ruter til Gdansk for eksempel??

Er mange statistikker fra USA, de bruker tall fra TSA. Jeg følger ikke med så nøye, men tror jeg så noen prate om 1.8M gjennom sikkerhetskontrollen en av dagene i forrige uke. 2019 hadde nok over 2M, men 2020 var vel rundt 4-500.000. Helt uoffisielle tall fra meg, men trenden er klar.
Alle flyplasser er stappfulle, og de fleste flyr jeg flyr er fullbooket. Selv om ikke alle møter så er det sjelden mer enn et par ledige seter.
I hele USA er 50% ferdig vaksinert. Der jeg bor er det 70%, andre deler av byen er kanskje 30%.

Elles har jo aksjekursene til flyselskapene ikke alltid visst seg å følge verken logikk eller fornuft. F.eks gikk kursen til Flyr opp når det ble kjent at Norwegian ble reddet

I skrivende stund er Flyr opp 7,8% og Norwegian er opp 10,3%.

2 interessante saker her:

Flyr og Wizz annonserte innenrikssatsingen på samme dag (oktober 2020).

På samme 'børsdag' som Wizz annonserer å trekke seg fra de norkse innenriksmarkedet, starter Fly salg av innenriks flybilletter (mai 2021).

Jeg er klar over at Wizz kunngjorde beslutningen for å trekke seg fra det norske innenriksmarkedet sist helg men på det tidspunketet var børsen stengt.

"«De siste syv månedene har vist at det ikke er finansielt bærekraftig å ha innenlands kapasitet i Norge på kommersiell basis når alle andre flyselskaper får hjelp og derfor ikke opererer på markedsbetingelser,» uttalte en representant fra Wizz Air til DN i helgen.

Det er vel noe av det dummeste vi har hørt innen luftfart de siste fem årene – og det sier ikke lite.

Trodde Wizz Air virkelig at de var kommet til et shangri-la à la laissez faire, Milton Friedman, Ayn Rand, Adam Smith og den usynlige hånd?

I så fall bør Wizz Airs ledelse kreve å få returnert pengene som er betalt til sin PR-rådgiver Geelmuyden Kiese for slett innføring i norsk samfunnsliv og økonomi.

Det er rimelig åpenbart at Wizz Air har gjort en rasjonell kalkyle på sannsynligheten for at Norwegian skulle konke, og at det ville etterlate et stort hull som Wizz Air kunne fylle. "

https://www.dn.no/borskommentar/fan...e-fem-arene-og-det-sier-ikke-lite/2-1-1018104

Data fra RDC tyder på at Sør Norge har vært helt krise for Wizz og de har knapt klart få betalt for billettene

Attachments

• WizzNO.PNG
    WizzNO.PNG
    216.8 KB · Views: 1,223
Jeg må bare spørre. Er det noen her inne som har reist med Wizz Air innenriks eller utenriks?? Er Wizz Air så ille som alle skal ha det til??? Jeg bare fant og leste på ei flyforum side her på nettet. Skrevet av Nordmenn som har reist med Wizz Air. Det var jo bare negative tilbake meldinger fra alle disse på den siden. Aldri mer Wizz Air.

Jeg må bare spørre. Er det noen her inne som har reist med Wizz Air innenriks eller utenriks?? Er Wizz Air så ille som alle skal ha det til??? Jeg bare fant og leste på ei flyforum side her på nettet. Skrevet av Nordmenn som har reist med Wizz Air. Det var jo bare negative tilbake meldinger fra alle disse på den siden. Aldri mer Wizz Air.

Som passasjer (har tatt dem 3-4 ganger, men ikke i Norge) synes jeg ihvertfall det i snitt er bedre enn FR (som jeg har måttet ta i mangel på alternativer en god del ganger). Med mindre man har aller billigste billett kan man godt sjekke inn på flyplass etc. Og servicen ombord har også vært ganske god.

Halve kopper med kaffe (gjennomført) og små bord/kort benavstand men ellers ganske kurant opplevelse. Og god serviceopplevelse. (Nå har jeg riktignok ikke opplevd at noe gikk galt).

Tror en god del av kritikken man leser rundtomkring er basert på andre ting enn passasjeropplevelsen dog — enten det at man er imot (ikke-norske?) lavprisselskaper mer eller mindre av prinsipp — eller fordi man har mer eller mindre legitime kritikker mot Wizz’ ansattpolitikk.

Last edited:

Har fløyet med de 1 gang. Helt kurant, akkurat hva jeg forventet transport fra A-B for en billig penge.
Bestillte billett for fruen, etterpå endret de tiden til en tid som ikke var akseptabel, fikk tilbud om 100% refund, eller 120% inn på wizz konto.
Valgte det siste og 15 mins etterpå så var de tilbakeført.
Opplever og bookingsidene deres som veldig enkle å navigere i:)

Grei skuring, du får det du betaler for, og min erfaring er også bedre enn med Ryanair (uten at jeg har opplevd at noe gikk direkte galt med noen, men bare alt det reklamestyret til Ryanair er ille nok).

Jeg har reist på aller billigste billetter, flere ganger. Om du er litt dreven i å pakke lett, så går det fint. Et apropos jeg har nevnt før, er at Wizz tillater duty free-poser, utover minimum håndbagasje. Det gjør at man fortsatt kan shoppe på tur hjem.

Jeg har få motforestillinger mot å fly rett ut av Norge med et selskap som opererer på vilkår der de enn holder til. Innenriks blir en annen historie, men så er det en gang slik at Wizz står for mange av de faktiske alternativene ut av landet, på flyplasser som ikke har all verdens direkteruter.

Jeg har få motforestillinger mot å fly rett ut av Norge med et selskap som opererer på vilkår der de enn holder til. Innenriks blir en annen historie,

Ja, innenriks er det en annen historie. Men innenriks i Norge er det få motforestillinger mot de titusenvis polsk-baltiske gjestearbeiderne som daglig sliter og strever her i landet, ikke fordi de er bedre kvalifisert enn nordmennene, men fordi de jobber mer til en billigere penge.

Men nå er jo ikke de sysselsatt i den fornemme luftfarten, derimot i bygg og anlegg, jordbruk, fiskeforedling, renhold og andre yrker hvor man blir svett og får skitt på hendene.

Og til spørsmålet: Jeg har vært en fornøyd kunde hos Wizz til Polen og flyr gjerne med dem dit igjen.

Prøvde de OSL-TOS en vei i Nov/Okt. Synes det var helt greit, men så var det bare 20 pax også. Alt blir jo ganske avslappet og behagelig under slike forhold.

Stussa derimot på 2 ting.

Rett før boarding så var det fram med vekta og de gikk rundt og veide all håndbagasje. Jeg synes dette var såpass spesielt at jeg tok et bilde av det. Da fyrte hun ene innsjekkingsagenten på alle pluggene. Jeg beklaget dette etterpå når jeg boardet flyet, men hun var fortsatt sur.

Piloten hadde en ganske informativ og hyggelig PA. Ålereit info om TOS og været. Liker slikt, selvom det ikke rimer at en litauer skal informere meg om TOS. Har sett flere videoer av WIZZ i ettertid, og dette virker som er noe de har som prosedyre?

Piloten hadde en ganske informativ og hyggelig PA. Ålereit info om TOS og været. Liker slikt, selvom det ikke rimer at en litauer skal informere meg om TOS. Har sett flere videoer av WIZZ i ettertid, og dette virker som er noe de har som prosedyre?

Ja, det er overraskende mye pilotskravling hos Wizz, tydelig en policy: Til høyre ser vi ditt, til venstre ser vi datt. Det virker å være en hyggelig policy, og en bedre måte å holde folk våkne på når salgstralla skal ut, en remjinga til Ryanair.

Back