Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Mange meninger om Wizz..
 

Attachments

  • D4C11E19-118A-49B0-B8A5-45B0A315E5C2.jpg
    D4C11E19-118A-49B0-B8A5-45B0A315E5C2.jpg
    57.9 KB · Views: 1,955
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Mange meninger om Wizz..
Til hans forsvar, så mener han seg feilsitert..
274e153a578d5e28d9ad9de075831a6d.jpg
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Han mener nok ordnede forhold, slik som NAI og NAX.........
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Han mener nok ordnede forhold, slik som NAI og NAX.........

Alle har mulighet til å melde seg inn i fagforeninger, og det er tariffavtaler i alle land som Norwegian har/har hatt ansatte.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Tenkte mer på fast ansettelse. Skatt. Hvor er du ansatt? OSM eller NAI? Og lønn som hvertfall i USA var under halvparten av de andre.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Tenkte mer på fast ansettelse. Skatt. Hvor er du ansatt? OSM eller NAI? Og lønn som hvertfall i USA var under halvparten av de andre.

NAI er ett driftsselskap uten ansatt crew. Norwegians crew er/var ansatt i datterselskaper i de landene der de er basert. Skatt betales utifra skatteavtaler med land du bor i om det er forskjellig fra din base. Sosiale avgifter betales til landet du er ansatt i. Kontraktene har de siste 4-5 årene vært faste. Lønn varierer, men for pilotene er de ganske så internasjonale og like i alle land, iallefall innenfor Europa. OSM har vært deleier i visse datterselskap, men det har ikke endret en fast ansettelse med alt som følger med det.
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Betalingen er per flytime – det begynner på null og gir maksimalt 8500 euro (91.000 kroner) i måneden. I tillegg får besetningen i Norge dekket hotell og 50 euro (535 kroner) i diettpenger daglig.


Ser at HA-LJE ikke flyr spesielt mye. I går fløy maskinen kun TRD og BGO. Det innbærer at det sitter piloter på hotell på Jessheim, som knapt får betalt for å være i Norge. Og de får heller ikke reise hjem på fridagene sine.
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Det er jo åpenbart at disse kontraktene og polsk crew på tremånedersrotasjon her er Union Busting 101, og en måte å komme rundt krav om norske vilkår på norske baser. Men hvilke muligheter har norske myndigheter til å stanse det? Kunne fx Luftfartstilsynet gitt beskjed om at dette ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig, bl.a. at uten sykepenger så risikerer man syke piloter på jobb? Og dermed nektet Wizz å fly innenriks, inntil det er rettet opp?


Etter selv å ha bodd i Tromsø i fire år (og Harstad tre) vil jeg ellers skrive under på dette innlegget:

https://www.dn.no/innlegg/fly/luftf...skin-til-tromso-under-hoststormene/2-1-916188
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Og dette synes du er greit? NAI er like populære f eks i USA som Wizz Air i Norge. På samme grunnlag. NAI begynte noe som Wizz viderefører. Og den lønna som var annonsert i USA for noen år siden, var ca en tredjedel av lønna i USA. Som FO på narrowbody tjente du opp mot det dobbelte som en 787 kaptein.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Og dette synes du er greit? NAI er like populære f eks i USA som Wizz Air i Norge. På samme grunnlag. NAI begynte noe som Wizz viderefører. Og den lønna som var annonsert i USA for noen år siden, var ca en tredjedel av lønna i USA. Som FO på narrowbody tjente du opp mot det dobbelte som en 787 kaptein.
:old:stir

NAI(D8) har aldri opererert en 787 ! De har kun 737...Kun MAX og NG operasjon på dem til SWF ETC...

NUK(DI) og NAX(DY) derimot .........
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

De hadde flere 737 som kom til USA og. De av oss utenfor selskapet klarer ikke og holde orden på pyramiden. De jobb annonsene jeg så var 787, så da var det vel NAX.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

De hadde flere 737 som kom til USA og. De av oss utenfor selskapet klarer ikke og holde orden på pyramiden. De jobb annonsene jeg så var 787, så da var det vel NAX.

Men det burde du kanskje ha litt kontroll på før du langer ut med det ..
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Jeg regner med wizz organiserer seg med baser og norske vilkår når/hvis de får fotfeste. Det kan ikke være billig å ha folk boende på hotell med kost i lengden. Og de "polske" kontraktene fremstår ikke som elendige vilkår, gitt at man flyr. De utsetter seg for en del mindre risiko ved å teste markedet på denne måten uten ansatte her i landet i første omgang. Eller er jeg naiv?
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

2. Wizzmaskin til OSL basen blir HA-LJD A32N ankomst fra KTW 27/11 06:30
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Jeg regner med wizz organiserer seg med baser og norske vilkår når/hvis de får fotfeste. Det kan ikke være billig å ha folk boende på hotell med kost i lengden. Og de "polske" kontraktene fremstår ikke som elendige vilkår, gitt at man flyr. De utsetter seg for en del mindre risiko ved å teste markedet på denne måten uten ansatte her i landet i første omgang. Eller er jeg naiv?

Det er definitivt enklere å teste markedet på denne måten, og i en periode med lavere etterspørsel andre steder er det nok lettere å flytte rundt på folk slik for å se hva som funker.

Og du har nok rett i at om de har tenkt å feste seg og vokse seg virkelig store på norsk innenriks så bør de nok ha norske baser. Ikke nødvendigvis fordi hotell blir dyrt i lengden, man kan jo inngå gode avtaler med billige hoteller om man kan garantere et visst antall rom til enhver tid. Men det vil nok være lurt med tanke på regularitet spesielt, og til en viss grad muligheten til å basere fly i distriktene. Pluss også å få et litt mer folkelig/norskt bilde hos folk flest.

Men man bør spørre seg:
(1) Er det egentlig intensjonen deres å være en stor aktør eller bare å skrape billigdelen av markedet med fulle fly og akkurat høy nok frekvens til at alle flyene er fulle?

(2) I hvilken grad vil de bruke importert arbeidskraft som pressmiddel mot norske ansatte? Hvor billig må en norsk ansatt være for at det skal være attraktivt for Wizz å ha en ansatt i Norge fremfor å fly dem inn? I hvor stor grad kan man konkurrere ut norske baser kostnadsmessig ved at flyvninger slynges f.eks. GDN-AES-OSL og OSL-AES-GDN for å tilby sene/tidlige fly?

(3) Hva selger best å gjøre? Det er viktig for dem at folk kjøper billettene. Om norsk crew gir ekstra inntekter til dem fordi folk liker å kunne snakke norsk -- om de føler at ved å gjøre Wizz litt "norsk" så kan de selge mer -- da kan det faktisk være lurt å betale for det det koster med norske baser bare pga. omdømme.

Det er ihvertfall naivt å tro at Wizz vil gjøre noe som ikke gir dem mest mulig fortjeneste på bunnlinjen.
(Ikke at dette er så annerledes med andre flyselskap nødvendigvis)

Jeg tror ærlig talt at ikke engang Wizz vet hva de kommer til å gjøre, det avhenger nok en god del av hva slags posisjon markedet i Norge vil gi dem. Akkurat nå tror jeg det viktigste er å erobre landet for å hindre at FR/U2 eller andre kommer inn.
 
Last edited:
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

2) I hvilken grad vil de bruke importert arbeidskraft som pressmiddel mot norske ansatte? Hvor billig må en norsk ansatt være for at det skal være attraktivt for Wizz å ha en ansatt i Norge fremfor å fly dem inn? I hvor stor grad kan man konkurrere ut norske baser kostnadsmessig ved at flyvninger slynges f.eks. GDN-AES-OSL og OSL-AES-GDN for å tilby sene/tidlige fly?

Vi får se. De har tidligere vist seg å være ganske kreative når det gjelder å utnytte systemet til sin fordel ift. hvor de som jobber for dem er ansatt.
 
Back
Top