Widerøes flåte

Re: Widerøes flåte

Er det noen planer om å kjøpe mer jetmaskiner hos Widerøe, post norwegian overtakels
 
Re: Widerøes flåte

Litt off-topic - men dagens eier av Widerøe gjorde vel et poeng av at SAS i sin tid fløy med maskiner som nærmet seg 20 år…nå er situasjonen litt annerledes med et datterselskap som har fly som er rundt 30 år og som ikke har en erstatter klar. Nå har jo ikke konkurrenten (DAT) til Widerøe i Norge særlig nyere fly heller…men begge burde vel tenke på fremtiden…(…noe de sikkert gjør på bakrommet allerede)
 
Re: Widerøes flåte

Flyene hadde vært nye om det fantes nye fly å kjøpe.

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk
 
Re: Widerøes flåte

LN-WIY har i dag vært ute på testflyvning, så er nok ikke lenge til den går inn i produksjon.
 
Re: Widerøes flåte

WIP var vel også den eldste i flåten, så vidt jeg kan se. Hvor skal den plukkes fra hverandre, tro?

De har plukket fra hverandre minst en -300 på Langstranda tidligere, så kanskje de tar jobben selv med -WIP også?
 
Re: Widerøes flåte

De har plukket fra hverandre minst en -300 på Langstranda tidligere, så kanskje de tar jobben selv med -WIP også?

Jeg skal til WF i Bodø om en uke , skal finne svar på spørsmålet ditt og andre vi har da.
 
Re: Widerøes flåte

LN-WIP flyr nå BOO-KEF. Heftelsene på maskinen ble slettet hos Sparebanken i går, så det kan vel tyde på nye eiere (Avmax?).

Samtidig har LN-WSD (C-FCXA) fløyet YYC-YQT-YQA, så mulig crewet tar denne maskinen med seg til Norge :)
 
Re: Widerøes flåte

LN-WIP flyr nå BOO-KEF. Heftelsene på maskinen ble slettet hos Sparebanken i går, så det kan vel tyde på nye eiere (Avmax?).

Hvor mange cycles har denne? Den er vel med stor sannsynlighet "brukt opp"?
 
Re: Widerøes flåte

LN-WIP begynte sitt liv i 1990 som OE-LLK hos Tyrolean hvor den fløy i 5 og et halvt år før den kom til WF.
 
Re: Widerøes flåte

Dette handler jo om flåten, men et sentralt spørsmål der er jo hva tanken er nå når Norwegian + Widerøe er en realitet.

Siden vi har sett at Norwegian firer ned på avganger på lørdager enkelte steder og Widerøe da tar over med flere flyvninger, så er det et åpenbart spørsmål om DY/WF ikke vil tenke litt mer strategisk over tid om hvem som betjener hvilket marked.

Jeg kan se at det ville gitt mening for selskapet å ha høyere frekvens med WF heller enn lavere med DY på destinasjoner som MOL, KRS og kanskje ubetjente som KSU.

Det kan stille spørsmål om hvilke fly som passer for dette -- om WF skal være "DY regional" i tillegg til WFs tradisjonelle profil. Og det er jo logisk at de skal det, også når man ser på hva WF har gjort i senere år + ruter der DY har bevist seg for stor og WF passer (BGO-AES f.eks.).

Spørsmålet i flåtesammenheng er -- om man nå antar at denne utviklingen fortsetter -- er det ERJ eller skal man tenke nytt? Kanskje ta en real forhandlingsrunde med Embraer, Airbus og andre for en RJ.

Spekulasjon, ja, men basert på signaler som vi ser så langt -- og også på ruter som man ser DY gi opp for WF...

Vil også tenke det på sikt kan gi muligheter for flere flyvninger fra distriktene til utlandet om man går for en slik taktikk, med Regional med mindre fly fra sekundære flyplasser.
 
Re: Widerøes flåte

LN-WFT er ferdig i lakkeringsboksen i Maastricht, og står nå utenfor hangaren hos Widerøe i Bodø. LN-WFS er nå i Maastricht for ny lakk, LN-WFO er vel neste ut i slutten av januar hvis jeg ikke tar helt feil.

Photo: Arjen Sleeuwenhoek
 

Attachments

  • 474025670_1025521049614096_3367369056624330568_n.jpg
    474025670_1025521049614096_3367369056624330568_n.jpg
    79.7 KB · Views: 1,107
Re: Widerøes flåte

Hvor mang er det igjen i det gamle liveryet?

Per 21. Januar 2025:
Q400: LN-RDY/RDZ
Q300: LN-WFO
-100: LN-WIA/WID/WIE/WIF/WIG/WIH/WIL/WIN/WIO/WIR/WIW/WIX

Da hvis du ser bort fra LN-WFS (Q300) som nå står i lakkeringshallen på MST.
Samt så kan det bemerkes at LN-WIP/WFP/RDV som alle ble slettet fra registret og WFs flåte i 2023/2024, ikke hadde nye farger.
 
Last edited:
Re: Widerøes flåte

LN-WFO setter kurs mot TRF i kveld, så ned til MST i morgen.
Nylakkert LN-WFS kommer i retur fra MST når LN-WFO lander der.
 
Back
Top