Re: Widerøes flåte
Dette handler jo om flåten, men et sentralt spørsmål der er jo hva tanken er nå når Norwegian + Widerøe er en realitet.
Siden vi har sett at Norwegian firer ned på avganger på lørdager enkelte steder og Widerøe da tar over med flere flyvninger, så er det et åpenbart spørsmål om DY/WF ikke vil tenke litt mer strategisk over tid om hvem som betjener hvilket marked.
Jeg kan se at det ville gitt mening for selskapet å ha høyere frekvens med WF heller enn lavere med DY på destinasjoner som MOL, KRS og kanskje ubetjente som KSU.
Det kan stille spørsmål om hvilke fly som passer for dette -- om WF skal være "DY regional" i tillegg til WFs tradisjonelle profil. Og det er jo logisk at de skal det, også når man ser på hva WF har gjort i senere år + ruter der DY har bevist seg for stor og WF passer (BGO-AES f.eks.).
Spørsmålet i flåtesammenheng er -- om man nå antar at denne utviklingen fortsetter -- er det ERJ eller skal man tenke nytt? Kanskje ta en real forhandlingsrunde med Embraer, Airbus og andre for en RJ.
Spekulasjon, ja, men basert på signaler som vi ser så langt -- og også på ruter som man ser DY gi opp for WF...
Vil også tenke det på sikt kan gi muligheter for flere flyvninger fra distriktene til utlandet om man går for en slik taktikk, med Regional med mindre fly fra sekundære flyplasser.