Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det er ingen åpning for andre aktører å fly på FOT-rutene i en anbudsperiode. Så det er ingen andre selskaper som kan fylle eventuelle hull i det nye ruteopplegget. Widerøe vant anbudet for neste periode og er konge på haugen inntil nytt anbud skal tildeles.

Espen

De påklagede hullene har vel ikke oppstått i anbudsrutene.
Det er vel endringer i TOS-VDS som har skapt protester.

Og som er heilt i tråd med det oppdragsgiveren har bestilt.

Nå har jeg lest anbudsdokumentene her og det er helt tydelig hva Widerøe legger opp til. Det var ikke krav om korrespondanse med flyruter mot Oslo fra stamflyplassene i Finnmark. Men de hadde full anledning til å legge opp til dette og sørge for et godt tilbud.

De de isteden har gjort er å rute alle praktiske reiseveier inn mot Tromsø med bytte der. De rutene er operert kommersielt og de kan ta hvilken pris de vil på disse rutene, det gjør de også. Om du ser på full flekspriser Vadsø-Oslo via Kirkenes eller Tromsø så vil du se at det er dobbelt så dyrt med det opplegget de legger opp til nå.

I tillegg blir antallet mulige reiseveier kuttet kraftig ned, spesielt nordover på kvelden.

Jeg syns det er merkelig at staten, når de først skal kjøpe flytjenester ikke sørger for at det legges opp til ruter hvor man kan utnytte synergi fra connections utenfra FOT området.

Men når de ikke gjør det så kan man jo ikke annet enn å ønske velkommen konkurranse på de kommersielle rutene hvor dette er tillatt.

Nå har jeg lest anbudsdokumentene her og det er helt tydelig hva Widerøe legger opp til. Det var ikke krav om korrespondanse med flyruter mot Oslo fra stamflyplassene i Finnmark. Men de hadde full anledning til å legge opp til dette og sørge for et godt tilbud.

De de isteden har gjort er å rute alle praktiske reiseveier inn mot Tromsø med bytte der. De rutene er operert kommersielt og de kan ta hvilken pris de vil på disse rutene, det gjør de også. Om du ser på full flekspriser Vadsø-Oslo via Kirkenes eller Tromsø så vil du se at det er dobbelt så dyrt med det opplegget de legger opp til nå.

I tillegg blir antallet mulige reiseveier kuttet kraftig ned, spesielt nordover på kvelden.

Jeg syns det er merkelig at staten, når de først skal kjøpe flytjenester ikke sørger for at det legges opp til ruter hvor man kan utnytte synergi fra connections utenfra FOT området.

Men når de ikke gjør det så kan man jo ikke annet enn å ønske velkommen konkurranse på de kommersielle rutene hvor dette er tillatt.

Har du noen eksempler? Nysgjerrig på hvordan opplegget er blitt omgjort.

Ikke alt som siteres riktig i pressen, men her er WF's kommentar på Facebook på samme tema. Man må være klar over at WF ikke fritt kan sette rutetider.

Widerøe ønsker å presisere at endringer i ruteopplegg for Finnmark ikke skyldes at staten kjøper færre flyseter, selv om dette er tilfelle på enkelte andre anbudsområder. I Finnmark er tidtabellen konstruert for å oppfylle alle anbudsvilkår og samtidig generere minst mulig tilskudd. Enkelte ruteendringer skjer som følge av at staten har endret krav til reisetid og avgangstider. Eksempelvis tillater ikke det nye anbudet at WF957 med avgang 20:35 fra Kirkenes -Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Bærlevåg, Hammerfest, Tromsø. I hht det nye anbudskriteriet lander dette flyet for sent i Tromsø. Dette innebærer at Widerøe må fly tidligere, og da mister vi forbindelse fra Oslo - maskinen.

Widerøe har avtalt møte med Finnmark fylke der vi skal drøfte mulighetene for mindre tilpasninger i tidtabellen. Dersom både vi og brukerne blir enige om enkelte tidsjusteringer som ikke endrer anbudsprisen vil Widerøe ta dette opp med departementet.

Har du noen eksempler? Nysgjerrig på hvordan opplegget er blitt omgjort.

Tidligere har man kunne fra Vadsø til Oslo flydd klokken 0542 via Alta. Denne er kuttet.
Fra Oslo har man også kunnet fly til Vadsø og resten av kysten med fly klokken 1755 via Kirkenes. Denne er kuttet.
Man har også kunnet reise Oslo til Vadsø 1955 via Alta, denne er også kuttet.

Siste reelle alternativ til Øst-Finnmark fra Oslo er nå 1625 via Tromsø, med de nevnte mye høyere kostnader.

Naturlige konsekvenser av dette er jo at utvikling av næringsliv og reiseliv blir mye mye vanskeligere da det blir vanskelig å komme seg inn og ut av fylket på en smidig, men også rimelig måte.

Som innflytta søring merker man skikkelig godt hvor mye flyene har å si for utviklingen her oppe.

Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Dagbladet har en artikkelserie på gang opp mot valget, som sier litt om hvordan ting går i utkanten.

I dag, så er det Namsos' og deler av helgelandskysten sin tur, med tanke på flyplassenee og hvordan ting har blitt etter det nye anbudet tråtte i kraft.

Bare så det er sagt, så er jeg ikke ute etter å kritisere WF, de er økonomer og gjør det de får betalt for, men det er noen politkere som kanskje ikke har tenkt igjennom alle konsekvensene.

Regjeringen endret kravene i anbudsrunden til Widerøe, og trafikken stupte ved Namsos lufthavn. Nå roper flere ordførere i Kyst-Norge varsko om at pasienter og næringslivet lider.
Selv kommer jeg fra Namsos og flyr mer enn gjerne opp dit når det lar seg gjøre, men jeg er som regel ute i god tid og trenger ikke ta ting på sparket.

Men det går raskt feil veg for OSY om det fortsetter slik, samt at den største flaskehalsen for å kjøre til TRD sakte men sikkert blir utbedret. (RV 17 mellom Namsos og Steinkjer).

På den andre siden, så ser det ut som RVK, sakte men sikkert jobber seg oppover, selv med litt dårligere kveldstilbud, om jeg husker rett.

Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Dersom samferdselsdepartementet har trodd at det bare er å kutte krav og tilskudd, og forvente at tilbyder skal opprettholde samme tilbud for egen regning og risiko bare fordi det har vært lønnsomt tidligere, samtidig som man øker avgiftstrykket for tilbyderen med 50% gjennom de siste fire årene, så er gjengen der dessverre ikke helt vel bevart. WF skal og må tjene penger, ellers er det ikke mye butikk i å holde på med noe som helst.

Rammevillkårene for norsk luftfart har blitt drastisk dårligere de siste årene og mindre fly som betjener korte ruter er den store taperen blant taperne.

Jeg skjønner at tilbudet er blitt dårligere siden 1. april, og det er veldig beklagelig. Det er selvfølgelig i WFs interesse at plassene og rutene blir brukt, men da må det samtidig legges til rette for dette og ikke motarbeides.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Back