• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Innspill til kategorisering av norske GA-flyplasser i forbindelse med masteroppgave

Flybird

ScanFlyer Blue
Heisann!

Jeg er i gang med en masteroppgave hvor jeg blant annet ønsker å se nærmere på spesifikke trekk ved karriereutviklingen til dagens flyplassjefer i Norge og hvordan de henger sammen med deres tilfredshet av karrierevalg.

I tillegg til de kommersielle lufthavnene i Norge ønsker jeg å inkludere en liten håndfull GA-flyplasser som har en flyplassjef ansatt i tilnærmet full stilling. Vil dere si at følgende definisjon oppfyller dette kravet? "GA airports are in this context defined as any civil operated non-commercial service airport in mainland Norway with a paved runway and either an aero club or fuel farm present at the airport." Jeg blir da sittende igjen med følgende GA-flyplasser:

  • Bjorli Airport
  • Bømoen Airport
  • Dagali Airport
  • Elverum Airport
  • Fyresdal Airport
  • Gol Airport
  • Gullknapp Airport
  • Hamar Airport
  • Hattfjelldal Airport
  • Kjeller Airport
  • Lista Airport
  • Oppdal Airport
  • Rakkestad Airport
  • Ringebu Airport
  • Tønsberg Airport
  • Østre Æra Airport

Er det noen av dere som kjenner til disse flyplassene og vet hvorvidt de har en flyplassjef ansatt i tilnærmet full stilling?

Defineringen av de kommersielle lufthavnene gjorde jeg basert på Avinor sin kategorisering og lurte inn de ikke-Avinoreide lufthavnene der de passet.

Large airports
  • Bergen Airport
  • Oslo Airport
  • Stavanger Airport
  • Trondheim Airport

National airports
  • Bodø Airport
  • Kristiandsand Airport
  • Moss Airport
  • Sandefjord Airport
  • Tromsø Airport
  • Ålesund Airport

Regional airports
  • Alta Airport
  • Bardufoss Airport
  • Harstad/Narvik Airport
  • Haugesund Airport
  • Kirkenes Airport
  • Kristiansund Airport
  • Lakselv Airport
  • Molde Airport
  • Svalbard Airport

Local airports
  • Andøya Airport
  • Båtsfjord Airport
  • Berlevåg Airport
  • Brønnøysund Airport
  • Fagernes Airport
  • Florø Airport
  • Førde Airport
  • Hammerfest Airport
  • Hasvik Airport
  • Honningsvåg Airport
  • Leknes Airport
  • Mehamn Airport
  • Mo i Rana Airport
  • Mosjøen Airport
  • Namsos Airport
  • Narvik Airport
  • Notodden Airport
  • Røros Airport
  • Rørvik Airport
  • Røst Airport
  • Sandane Airport
  • Sandnessjøen Airport
  • Skien Airport
  • Sogndal Airport
  • Sørkjosen Airport
  • Stokmarknes Airport
  • Stord Airport
  • Svolvær Airport
  • Vadsø Airport
  • Vardø Airport
  • Ørlandet Airport
  • Ørsta-Volda Airport
 
Last edited:
Foreslår at du sjekker ut http://www.norskeflyplasser.no, og kontakter de kontaktpersonene som står der for å finne det ut..
Ender vel opp med å gjøre det ja.

Noen som har noen innspill til følgende kategorisering av de 6 private flyplassene i landet som har ruteflygninger?

  • Large Airport (Avinor classification + Oslo)
  • National Airport (Avinor classification + Sandefjord and Moss)
  • Regional Airport (Avinor classification)
  • Local Airport (Avinor classification + Skien, Stord, Ørlandet and Notodden)
  • Large GA Airport (Any civil operated non-commercial service airport in mainland Norway with a paved runway and either an aero club or fuel farm present at the airport, including Kjeller)

Var litt usikker på hvilken kategori jeg skulle putte Ørlandet i. Sånn passasjermessig passer den bra i Local Airport, men om man ser på dens rolle i det norske flyplassnettverket så burde den kanskje vært i Regional Airport?
 
Back
Top