Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

Stemmer det at det stort sett bare var Widerøe som bød? Unntakene var DAT/DOT som ville ha Førde og Røres, og alle både Leap og Widerøe også ønsket Røros? Forstår jeg det riktig?

All heder til Widerøe, da de driver godt, men når ingen virker være villige til å utfordre dem på en seriøs måte, virker jo nesten konkurransen litt bortkastet
 
Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

Stemmer det at det stort sett bare var Widerøe som bød? Unntakene var DAT/DOT som ville ha Førde og Røres, og alle både Leap og Widerøe også ønsket Røros? Forstår jeg det riktig?
JA.
Air Leap la inn tilbud på ruten Røros–Oslo (1), DOT på rutene Røros–Oslo og Førde–Oslo (1-2) og Widerøe på alle de utlyste rutene (1-7).

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side3/id2661695/
 
Last edited by a moderator:
Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

På en uke har Røros fått både nye tog operatør og ny fly operatør - begge med oppstart Q2 neste år.
 
Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

På en uke har Røros fått både nye tog operatør og ny fly operatør - begge med oppstart Q2 neste år.

OT: Blir Svenske tilstander med FRP-minsiter på Røros iallfall. :D
 
Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

Grattis til Leap Air.
Morro med nye selskap inn på kortbanenettet!
 
Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

Grattis til Leap Air.

Morro med nye selskap inn på kortbanenettet!



Ikke akkurat kortbane på Røros [emoji6]
 
Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

Anbud kan by på så mangt, men DAT drev jo godt på Florø i flere år, så jeg håper Leap kan klare det. For toget blir det spennende, der er jo anbud noe nytt. Jeg håper virkelig selskapene klarer dette. Jeg håper SJ kan tilby førsteklasse som i Sverige. NSB komfort er ikke helt på høyden.
 
Last edited:
Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

Ser ut som det kommer en tredje rotasjon på Oslo-Røros....og det vil jo gi et helt annet tilbud:-)
 
Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

Ser ut som det kommer en tredje rotasjon på Oslo-Røros....og det vil jo gi et helt annet tilbud:-)

Så spennende! Vet at en del folk oppi høgget der er litt skeptisk til alle disse endringene, men det kan jo gjøre de en smule mer positive.

Det jeg er litt bekymret for, er hva som skjer ved feil på fly. For Air Leap har vel neppe ekstrafly i nærheten av OSL, og de har generelt mindre flåte enn Widerøe så vidt jeg forstår.
 
Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

Ser ut som det kommer en tredje rotasjon på Oslo-Røros....og det vil jo gi et helt annet tilbud:-)

Det er vel ikke så mange ganger de må fly 3x daglig for å oppfylle setekravet i løpet av året, om de i det hele tatt må gjøre det?

Kravet på OSL-RRS er 20500 seter i året, hver vei. I tillegg må det være minst 2x daglig man-fra og 2 ganger totalt lørdag og søndag. La si 1 hver dag

52 uker a 5 hverdager og 2 helgedager blir 520 + 104 = 624 avganger.


La oss si de flyr 360 dager i året (kutter ut de 5 rødeste dagene i året), så trekker vi fra 2 x 5 og sitter igjen med 614 avganger. Med Air Leap sine 33 seters fly får vi da 20262 seter. Så da holder det med å fly 3x daglig 7 ganger, og de er i boks, selv om det kanskje blir litt oftere. Eventuelt slå den sammen med en OLA en dag eller to og fly OSL-RRS-OLA?

Ellers er det jo krav om at først ankomst på OSL skal være før 08, og siste etter 16. Mens først avgang fra OSL senest 10, og siste avgang tidligst 17


Så spennende! Vet at en del folk oppi høgget der er litt skeptisk til alle disse endringene, men det kan jo gjøre de en smule mer positive.

Er ikke folk oppi høgget der sånn generelt skeptisk? :stir

Det jeg er litt bekymret for, er hva som skjer ved feil på fly. For Air Leap har vel neppe ekstrafly i nærheten av OSL, og de har generelt mindre flåte enn Widerøe så vidt jeg forstår.

Det er jo ikke akkurat sånn at Widerøe ikke kansellerer ved teknisk eller har 100% regularitet

Dessuten kan man på OSL-RRS bruke taxi, buss eller tog for fly
 
Last edited:
Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

Så spennende! Vet at en del folk oppi høgget der er litt skeptisk til alle disse endringene, men det kan jo gjøre de en smule mer positive.

Det jeg er litt bekymret for, er hva som skjer ved feil på fly. For Air Leap har vel neppe ekstrafly i nærheten av OSL, og de har generelt mindre flåte enn Widerøe så vidt jeg forstår.

Nå har Widerøe også kansellert ganske mye...og inntrykket er at det er lettere å innstille Oslo-Røros enn ruter til Vestlandet da det finnes alternativer på skinner til Røros. Men under tiden med Widerøe har passasjergrunnlaget steget jevnt år for år...så det er alt i alt en bra leveranse fra Widerøe som nå Air Leap skal overta og forhåpentligvis videreutvikle.
 
Back
Top