Jeg vil tro de aller fleste ønsker seg OSL da SAS stasjonerte alle sine F50 crew der.
Seriøst? De hadde jo ingen F50-operasjoner til Oslo.
Seriøst? De hadde jo ingen F50-operasjoner til Oslo.
De havner nederst på listen; dvs. de havner i Tromsø eller Bodø alle som en.
Veldig seriøst, du må ikke glemme at det er SAS vi snakker om her. Mye mer økonomisk å ferge besetning rundt omkring må du skjønne! Her er en av grunnene til at det går som det går med SAS.
Ja, F50 crew har base OSL. Ren flaks har et meget godt poeng i sitt innlegg.
OSL-KSU gikk/går vel med F50?
Åhhh, Jumper G5 ikke bli hårsår da. [blablabla, blabla, blablabla, bla, blablabla] Kjenner ikke til biddingsystemet i SK nei, annet enn via kjente. [blablabla, blabla, blablabla, bla, blablabla] Høres fint ut å ikke produsere annet enn kostnader for arbeidsgiveren sin på dag en, [blablabla, blabla, blablabla, bla, blablabla] Det er vel ikke riktig at arbeidsgiveren skal betal for Pål for at han er singel og vil se seg rundt? Da har selskapet feilprioritert! Ingen driver flyselskap eller annen virksomhet for å være snill, butikk drives kun med den hensikt å tjene penger. [blablabla, blablabla, blabla, blablabla, bla]
Åhhh, Jumper G5 ikke bli hårsår da.
Kilden min er en kompis som forlot "mainline", tror det var i 2000-02 eller deromkring. Hans overflytting dit var ikke frivillig. Hvor mange det er snakk om vet jeg ikke, men han har fortalt at flere har kommet etter han frivillig pga disse tingene, til og med folk med lenger senioritet enn min venn.
SAS commuter hadde base i Tromsø vet jeg, men alle var vel også ansatt i commuter og ikke i SAS. De som ble utlånt fra SAS på begynnelsen av '90 tallet fikk vel også base i Tromsø. Om det er sånn at i høyden Fokkeren er innom maks tre ganger om dagen så kan du vel ikke forsvare å ha 50 mann basert der, det er jo ren skjær dårlig økonomi i det.
Å holde av ett sete eller tre for crewtransport, er ett sete eller tre som ikke kan selges!
----
Forlot han i 2000-2002, ble han oppsagt i SAS og fikk tilbud om Commuter. Senere har han kommet tilbake i SAS.
Siste avsnitt trenger man ikke være rakettforsker for å forstå, men så er da gjennomsnittlig belegg mindre enn 100%, og dette er de facto ikke et nevneverdig problem - i "verste fall" kan man også benytte klappseter. Men dersom en Fokker overnatter i Bergen, en overnatter på OSL, en i Kristiansand og en i Molde (eksempelvis) går det ikke an å opprette en crewbase på hvert av disse stedene. Da er det mest økonomisk å ha den basen der det allerede betales for arealer og basebemanning, uansett hvor beskjeden den er.
----
"Såvidt jeg har forstått det riktig så er vel alle slingen på F50 lange da?
Kjenner ikke til biddingsystemet i SK nei, annet enn via kjente. En fortalte meg at han alltid biddet sent ut fra base i CPH, ofte resulterte det i posisjonering til OSL eller ARN, så hotell og tidlig flyvning på neste dag som da var dag to ut av fem. Høres fint ut å ikke produsere annet enn kostnader for arbeidsgiveren sin på dag en, vi ser nå resultatet av disse fine ordningene. "
----
Det er i såfall et resultat av at slingene er bygget opp slik. Selskaper lager slinger på en ressursmessig mest mulig hensiktsmessig måte ut fra kommersielle behov og myndighetenes krav, og en "rar" første dag kan være begrunnet i oppbyggingen de neste dager.
----
"Det er vel ikke riktig at arbeidsgiveren skal betal for Pål for at han er singel og vil se seg rundt? Da har selskapet feilprioritert! Ingen driver flyselskap eller annen virksomhet for å være snill, butikk drives kun med den hensikt å tjene penger. Hva du beskriver som normal praksis som har vært brukt siden tidenes morgen fungerer ikke i dagens luftfartsindustri, om praksis og tankegang ikke endres går det gærnt."
---
Les kommentaren min en gang til. Er det fremdeles uforståelig, er det ikke så farlig. Både Per, Pål og flyselskapet forstår hvorfor man kan bidde, og hvis det er en slik slinge ledig og andre helst vil ha noe annet, så er problemet løst, og alle tre er happy. Jeg forstår det også, og vet at det ikke er kostnadsdrivende. Case closed, for min del.
---
"Jeg vil trekke min påstand om at det ikke er mange selskaper som tilbyr sånt, i stedet vil jeg påstå at det ikke er mange moderne flyselskaper med en oppegående ledelse eller med statstøtte som ikke tilbyr sånt."
---
Same s**t, different words ^_^
Der tar du nok helt feil, "ren flaks". SAS har crewbaser i Stockholm, København og i Oslo. Det er i hovedsak der flyene "har base". I tillegg er det mindre crewbaser i Stavanger og Trondheim, også fordi det er der mange av flyene er. Flyene bryr seg ikke om hvor de tilbringer natten, bare de får det stellet de trenger og de gjestene de bør ha til første flyvning.
Nå er dette forsåvidt snart irrelevant, men det naturlige stedet for F50-crew å ha base, ville ha vært Bergen. Og jeg skal like å se det regnestykket som viser at Oslo - uten en eneste F50-flygning (eller tidligere med tre) - kan være billigere.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.