Videre styrker Per G. Braathen inntrykket av at SAS egentlig ikke ønsker å selge WF:
Hva annet kan de selge for å nå opp i 3 milliarder.
En ny må kjøpe nytt datasystem,bruker vel mye ifra SAS idag.
Flyflåten begynner å dra på årende så enn må se snart etter nykjøp av nye fly.??.
Widerøe er idag under SAS paraplyen,blir sikkert vanskelig uten SAS.
Bare se til Flybe.
Så verdien for Widerøe er kanskje ike verd så mange kroner verd til syende og slutt.
Tror Per Braathen hadde greid å viderføre Widerøe videre,som Braathens Regional.
Er klar over att Widerøe er ett sterkt varemerke.
CHECK-IN.dk kunne i sidste uge fortælle om hvordan det mere end 2 måneder efter at selskaberne blev sat til salg, endnu ikke er lykkedes SAS at finde købere til det norske regionalflyselskab Widerøe og til SAS’ handlingselskab, SAS Ground Handling. Salgene skal skaffe penge i kassen til det trængte skandinaviske flyselskab. Og det begynder at haste med at finde købere.
Ændrede pensionsregler betyder, at SAS’ pensionsforpligtelser over for medarbejderne fra november i år skal modregnes selskabets egenkapital. Det betyder at egenkapitalen risikerer at blive reduceret til et meget lille beløb, som vil gøre det usikkert om selskabet kan leve videre. Derfor kan det være en god idé for SAS at polstre sig og få pengekassen fyldt op, påpeger en analytiker.
”Inden for tre til seks måneder bør SAS have gennemført frasalgene af Widerøe og SAS Ground Handling. Ellers begynder det at se sort ud for selskabet,” siger senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk.
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article7020845.ece. Salget er ennå ikke gjennomført, og prosessen blir forsinket av at Widerøe ikke har klart å komme til enighet med sine piloter om ny pensjonsordning, skriver Finansavisen.
Pilotene har sine pensjonsrettigheter nedfelt i tariffavtalen, og Widerøe kan derfor ikke endre disse uten aksept fra pilotene i selskapet først.
- Vi er ikke i mål med pensjonsforhandlingene, men vi er kommet langt på vei. Det er for eksempel enighet om at vi skal gå over fra ytelses- til innskuddspensjon, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteigen i Widerøe.
Det drøyer med salget av Widerøe, men når det først skjer, må selskapet betale SAS over 600 millioner kroner i tilbakeholdte konsernbidrag fra flere år tilbake.
Når et salg er på plass, sendes imidlertid egenkapitalen i Widerøe rett i minus på grunn av gjelden til morselskapet
Spikeren i kista for et WF-salg? På en eller annen måte må denne gjelden "forsvinne" før noen med kommersielt skjønn vil kjøpe selskapet? Eller?
En ny må kjøpe nytt datasystem,bruker vel mye ifra SAS idag.
...
Mao, det gjelder ä fä vite nöyaktig HVA disse 600 MNOK (eller MSEK ?) stär for ?
... mao : SAS-strategene har ordnet med litt window-dressing for seg selv ved ä la Wideröe pumpes for surstoff til mors-selskapet som i flere är har ligget pä ICU v/sykehuset i Stockholm ... Isäfall, det som evntlt skulle saneres her er fortrinnsvis SAS-regnskapet, hvor minus-resultatene over de siste 6 regnskaps-perioder skal senkes videre ned pga kunstig grunnlag for konsoliderings-regnskap, sä kan man heller la WF söke Trond Giske og hans kollega v/Finansdepartementet for etter-inngivelse av skatte-gjeld; selvfölgelig kan det vurderes pä siden av dette hvorvidt det evntlt kunne legitimeres at SAS sakföres av Staten og/eller av WF ?... WF har gått med greie overskudd siste årene, og har dermed kunnet yte slikt bidrag til et skadeskutt morselskap ...
Minoritets-aksje-eierene i WF har all grunn for ä vaere utilfreds, pga av uklarhet som pr idag preger WFs egentlige aksjeverdi pä Börsen ?!
Uff ja ... LN-TIBs forklaring er Prima, men (for mitt beskjedne vedkommende, jeg som ikke vil/kan forstä slike innviklede ting) den gir ikke en tilfredstillende peiling for hva den egentlige Strategien er i SAS : to sell or not to sell, that is the question ? Hva menes med det der "600 MNOK-halsbändet" ? Som evntl Kjöper, önsker man nok sikkert ikke ä ha SAS bak seg, seende ned i WFs videre regnskaper fremover, sä og si "over skulderen" pä de nye eierene ?... Ellers forklarer TIB det veldig bra ...
I dagens utgave av Finansavisen spekuleres det i at Widerøes avsatte beløp i konsernbidrag til SAS belaster egenkapitalen vår, og at den blir negativ ved et salg. Dette er feil.
Konsernbidragene er midler som er satt av av overskuddet i Widerøe. Beløpet er penger som Widerøe skylder til SAS. En faktisk betaling av denne gjelden påvirker ikke egenkapitalen i Widerøe. Denne type disponering av overskudd i et konsern er helt normalt, og er ofte et ledd i å optimalisere den totale skattebelastningen for konsernet.
Takk, Someone ... men da forekommer det meg umiddelbart noe : det ä "selge" SAS (= innkassere tilsv. markedsverdi i NOK som WF er verdt) kunne da teoretisk ganske enkelt löses ved ä ordne med ä fä WF börsnotert 100 % ?... WF ( ) er 100% eiet av SAS. Og således ikke på børs. Det er vel heller ikke et ASA idag ...
(2) SAS önsker ä unngä at WFs regnskaper kommer for granskning av Börs-kommisjonen ?
??????? Og hvorfor i alle dager skulle det være et problem?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.