1944vintage
ScanFlyer Gold
Nøkkeltallene i Widerøes regnskaper 2009-2011 kan lese her:
http://www.purehelp.no/company/account/wideroeesflyveselskapas/917330557
http://www.purehelp.no/company/account/wideroeesflyveselskapas/917330557
Spör du meg sä spör jeg deg ... jeg bare observerer at det trekker ut tidsmessig med ä ordne salget, mens SAS allikevel tilsynelatende foretrekker ä ikke ta WF til Börsen - en enkel rett-fremad-gäende strategi for en villig, rettsinnet selger med äpne hender - sä logisk kunne det kanskje vaere noe muffens som fulmer et eller annet sted ? Spörsmälet ditt skulle heller stiles til SAS' ledelse : Gentlemen, hvorfor taes WF ikke til Börsnotering ???????? Og hvorfor i alle dager skulle det være et problem?
Takk, Someone ... men da forekommer det meg umiddelbart noe : det ä "selge" SAS (= innkassere tilsv. markedsverdi i NOK som WF er verdt) kunne da teoretisk ganske enkelt löses ved ä ordne med ä fä WF börsnotert 100 % ?
SAS har valgt ä ikke ta denne veien ... Jeg ser to mulige forklaringer :
(1) SAS er nödt til ä selge (under press fra Bankene/Staten) men er ikke villig til ä la hvem-som-helst overta en aktivapost av strategisk verdi for SAS' egen drift i/fra Norge (f.eks. RYR, som er stinn med cash !); mao, igjen dette med hals-lenken som gär med salget ? eller
(2) SAS önsker ä unngä at WFs regnskaper kommer for granskning av Börs-kommisjonen ?
Spör du meg sä spör jeg deg ... jeg bare observerer at det trekker ut tidsmessig med ä ordne salget, mens SAS allikevel tilsynelatende foretrekker ä ikke ta WF til Börsen - en enkel rett-fremad-gäende strategi for en villig, rettsinnet selger med äpne hender - sä logisk kunne det kanskje vaere noe muffens som fulmer et eller annet sted ? Spörsmälet ditt skulle heller stiles til SAS' ledelse : Gentlemen, hvorfor taes WF ikke til Börsnotering ?
For at et selskap skal kunne taes opp til børsnotering må det først være en minimum spredning (jeg tror minst 100 forskjellige eiere) i eierskapet. For å få Widerøe på børs må SAS i såfall arrangere en komplisert emisjon eller delsalg. I dette tilfelle er nok den framgangsmåten mye vanskligere enn å finne een eller en liten gruppe kjøpere som er villig til å kjøpe hele selskapet.
Angående de 600 mill som Widerøe ikke har betalt til SAS så må de være oppført i balanseregnskapet som gjeld. Noe annet ville jo være ren svindel. Hvis beløpet er riktig ført som gjeld i balansen så får en eventuell effektuering av betaling til SAS ingen invirkning på egenkapitalen. I så fall er det feil det Finansavisen skriver.
Et stort cash flow problem kan det jo derimot bli for Widerøe å hoste de 600 mill nå hvis de ikke har de pengene lett likvide.
Det som eventuelt kan være tilfelle er at SAS prøver å selge Widerøe med de 600 mill stående i Widerøe (SAS ettergir gjelden). Dette for å sukre salget av Widerøe. I så fall drar det med seg noen problemer. De 600 mill var opprinnelig tatt inn i konserregnskapet for å slippe å betale selskapskatt av beløpet. Blir de stående i Widerøe kommer jo helt sikkert kemneren og skal ha sine 28% skatt.
Det andre problemet er at SAS i så fall må avskrive nye 600 mill på sitt allerede hardt pressede balanseregnskap.
Angående de 600 mill som Widerøe ikke har betalt til SAS så må de være oppført i balanseregnskapet som gjeld. Noe annet ville jo være ren svindel. Hvis beløpet er riktig ført som gjeld i balansen så får en eventuell effektuering av betaling til SAS ingen invirkning på egenkapitalen. I så fall er det feil det Finansavisen skriver.
Uansett så tror jeg ikke dette handler om "kreative" regnskapsføringer eller mangel på kjøpere. Widerøe har vært grei butikk for SAS, de ønsker ikke å selge dersom prisen ikke er riktig. Og det aller viktigeste, tror jeg, er at SAS ønsker å sørge for at de ikke er med å etablere en konkurrent til på det nordiske markedet.
Du har rett, dette skurrer.
Se: http://www.purehelp.no/company/account/wideroeesflyveselskapas/917330557
I 2010 og 2011 har Widerøe gitt nesten 320 mill i konsernbidrag, mens posten "skyldig konsernbidrag" er 0. Men det er mulig at det er inngått avtaler som gjør at dette sorterer under "Annen kortsiktig gjeld".
SAS har vel ikke noe særlig valg her. Salgene er en forutsetning og en del av en pakke.
Tror nok Purehelp har lagt dette i posten "Kortsiktig gjeld" som er på 735 mill i 2011.
Men det er nettopp dette som skurrer og som Spacetime sier; dersom denne gjelden er balanseført, så vil ikke innfrielse av den påvirke egenkapitalen. Men Finansavisen sier at en innfrielse av konsernbidrag-gjelden vil føre til utradering av egenkapitalen, og såvidt jeg kunne lese i går, så ble dette langt på vei bekreftet av selskapene selv.
Det ble bekreftet internt i WF i går at det IKKE utraderer egenkapitalen (se posten til LN-MOW).
... Kan hende (ren spekulasjon fra min side) at kjøpere er helt uinteresert i å kjøpe (eller å få gratis for den del) et Widerøe med 600 mill stående gjeld til SAS. Kjøpere er heller ikke interesert i å kjøpe et tappet og forgjeldet Widerøe etter at SAS har hevet skjekken sin på 600 mill.
For i det hele tatt gjøre Widerøe salgbart må da SAS ettergi Widerøes 600 mill gjeld. Det vil i såfall svi. Straffeskatt og kraftig nedskrining i SAS balansen er riset som venter for å ha utnyttet Widerøes overskudd til SAS's gunst tidligere.
Eller har jeg misforstått noe fundamentalt?
I en annen post antyder Someone at WF ikke selv er et A/S ... hvilken selskapsform er sä WF stiftet under ?... WF sine regnskaper er like offentlige og dermed tilgjengelig for børsen, selv om de er organisert som et datterselskap av et børsnotert selskap ...
I en annen post antyder Someone at WF ikke selv er et A/S ... hvilken selskapsform er sä WF stiftet under ?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.