Wideroe skal selges

SAS uttalte vel i november/desember at de regnet med å selge Widerøe i løpet av 2013. Det er fortsatt 11 måneder igjen.
 
Videre styrker Per G. Braathen inntrykket av at SAS egentlig ikke ønsker å selge WF:

Nei, hvorfor skulle SAS egentlig ønske å selge Widerøe? Widerøe bidrar positivt til kassa i SAS. Grunnen til at de må selge Widerøe er et pålegg fra SAS's eiere. Salget av Widerøe er heller ikke en del av en sparepakke, men behovet for å skaffe cash i kassa. Derfor skulle det selges eiendeler for 3 milliarder kr.

Salget av eiendelene skulle tilsammen innbringe tre milliarder. Widerøe var ventet å innbringe 1-1,5 milliarder og SGH 500 millioner. Hvor disse tallene kommer fra aner jeg ikke, men det interessante er dersom noen har bommet grovt på estimatene for Widerøe, hva SAS da forvente å få for SGH?
Nå er jeg klar over at om Widerøe blir solgt blir sannsynligvis prisen høyere enn første tilbud. Men når første tilbud ligger på en tredel av maks estimat så er det vel ikke stor sannsynlighet for at man når minste estimatet? Eller hva? Kan SAS risikere at de får under en milliar for både Widerøe og SGH? Og hva skjer da med finansieringen av selskapet? Hva annet kan de selge for å nå opp i 3 milliarder.




Vidar
 
Last edited:
En ny må kjøpe nytt datasystem,bruker vel mye ifra SAS idag.
Flyflåten begynner å dra på årende så enn må se snart etter nykjøp av nye fly.??.
Widerøe er idag under SAS paraplyen,blir sikkert vanskelig uten SAS.
Bare se til Flybe.
Så verdien for Widerøe er kanskje ike verd så mange kroner verd til syende og slutt.
Tror Per Braathen hadde greid å viderføre Widerøe videre,som Braathens Regional.
Er klar over att Widerøe er ett sterkt varemerke.
 
En ny må kjøpe nytt datasystem,bruker vel mye ifra SAS idag.
Flyflåten begynner å dra på årende så enn må se snart etter nykjøp av nye fly.??.
Widerøe er idag under SAS paraplyen,blir sikkert vanskelig uten SAS.
Bare se til Flybe.
Så verdien for Widerøe er kanskje ike verd så mange kroner verd til syende og slutt.
Tror Per Braathen hadde greid å viderføre Widerøe videre,som Braathens Regional.
Er klar over att Widerøe er ett sterkt varemerke.

Kortbaneflyene (-100) til WF kan fortsette i 10-15 år til før de går ut på dato. De gjennomgår nå en slags "midlife update". Ellers så kan vel 300-maskinene byttes ut med Q400, og Q400-flåten begynner etterhvert å få en fin størrelse.

Hvorfor mener du det blir vanskelig uten SAS-paraplyen? Og hva har Flybe med det å gjøre?
 
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=72758
CHECK-IN.dk kunne i sidste uge fortælle om hvordan det mere end 2 måneder efter at selskaberne blev sat til salg, endnu ikke er lykkedes SAS at finde købere til det norske regionalflyselskab Widerøe og til SAS’ handlingselskab, SAS Ground Handling. Salgene skal skaffe penge i kassen til det trængte skandinaviske flyselskab. Og det begynder at haste med at finde købere.

Ændrede pensionsregler betyder, at SAS’ pensionsforpligtelser over for medarbejderne fra november i år skal modregnes selskabets egenkapital. Det betyder at egenkapitalen risikerer at blive reduceret til et meget lille beløb, som vil gøre det usikkert om selskabet kan leve videre. Derfor kan det være en god idé for SAS at polstre sig og få pengekassen fyldt op, påpeger en analytiker.

”Inden for tre til seks måneder bør SAS have gennemført frasalgene af Widerøe og SAS Ground Handling. Ellers begynder det at se sort ud for selskabet,” siger senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk.
. Salget er ennå ikke gjennomført, og prosessen blir forsinket av at Widerøe ikke har klart å komme til enighet med sine piloter om ny pensjonsordning, skriver Finansavisen.

Pilotene har sine pensjonsrettigheter nedfelt i tariffavtalen, og Widerøe kan derfor ikke endre disse uten aksept fra pilotene i selskapet først.

- Vi er ikke i mål med pensjonsforhandlingene, men vi er kommet langt på vei. Det er for eksempel enighet om at vi skal gå over fra ytelses- til innskuddspensjon, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteigen i Widerøe.
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article7020845.ece



Spørs hvor mye dette haster. SAS har meldt om 1 kvartalet kan bli veldig dårlig. Man er uten tvil avhengig av penger forå øke egenkapitalen. Spørsmålet blir hvor fort man er avhengig av pengene. Dette setter SAS i en veldig dårlig forhandlings situasjon. Det vet evt kjøper(e). Dermed kommer neppe SAS kommer opp i de summene man har forventet fra fra salgene. Taper man rettsaken med linjeflyg pilotene kan det fort bli ennå mere akutt. Man kan komme til å behøve selge ytterligere.
 
Last edited:
Spikeren i kista for et WF-salg? På en eller annen måte må denne gjelden "forsvinne" før noen med kommersielt skjønn vil kjøpe selskapet? Eller?

Eneste måte å få den til å forsvinne må være at WF betaler dette til SAS, noe jeg ikke umiddelbart tror de har kontanter til å gjøre. For nye eiere vil dette i første omgang redusere kjøpsprisen i forhold til verdivurdering noenlunde tilsvarende. Dersom de har lån som krever det vil jeg tro de må inn med ny kapital i tillegg for å holde egenkapitalandelen i henhold til låneavtaler.
 
Her er det noe som ikke passer :

Enten er Wideröe sunn drift og verdt noen penger, og da blir mellom-regningene mellom datter-selskapet og SAS rutinemessig gjort opp etter hvert regnskapsär (dvs Wideröe betaler for sitt !), eller sä er Wideröe i virkeligheten IKKE ISTAND til ä gjöre opp for seg, hvorved det akkumuleres ulikviderte mellom-regninger fra ett regnskapsär til det neste osv, til en samlet verdi pä 600 MNOK over flere perioder ? Isäfall er utbudsprisen (vi antar (eksempelsvis) : tilsvarende ätte ärs kumulert netto drifts-resultat ?) bare humbug ... idet den ikke reflekterer virkeligheten.

Eller kan det vaere noe annet ? ... hvis nä SAS-sjefene f.eks. har ordnet med ä overföre pä Wideröe's Aktiva noe gammelt skrot (fly ?) som SAS ikke selv har klart ä kvitte seg av med, er gjelds-posten i regnskaps-sammenheng useriös og kan underlegges Internal Audit, sä det er bare ä sende tilbake til mors-selskapet nevnte aktiva-post med hilsen og mange takk-vaersägod, hvoretter tilsvarende Passiva-post c/o Wideröe saneres til NULL og alt kommer iorden ?

Mao, det gjelder ä fä vite nöyaktig HVA disse 600 MNOK (eller MSEK ?) stär for ?

Imidlertid beviser denne mellom-posten at egentlig er ikke SAS-styrelsen fullt innstilt pä ä SELGE Wideröe (selge = kutte alle bänd) idet de tydeligvis önsker fortsatt ä kjöre videre med èn fot innenfor dören : med en gjeld pä 600M til forhenvaerende eier vil Wideröe stä som en hund i halsbänd !
 
Last edited:
Mao, det gjelder ä fä vite nöyaktig HVA disse 600 MNOK (eller MSEK ?) stär for ?

Det er ikke så humbug. Dette er konsernbidrag som gis mellom mor og datterselskap for å utligne skatteavregning mot staten. Det vil si at om SAS har 100m i minus, så kan WF slippe å betale skatt for 100m dersom de yter konsernbidrag til SAS. Dermed slipper konsernet samlet å betale 28m i skatt til staten.

Selve utbetalingen mellom selskapene trengs ikke gjennomføres for å få skattemessig effekt, men må bokføres i balansene som gjeld fra giver (WF) til mottaker (SAS). Det er hele konsernbidrag på 100m som bokføres, ikke skattefordelen. WF har gått med greie overskudd siste årene, og har dermed kunnet yte slikt bidrag til et skadeskutt morselskap. Det er akkumulert sum av dette som må gjøres opp ved et salg.
 
... WF har gått med greie overskudd siste årene, og har dermed kunnet yte slikt bidrag til et skadeskutt morselskap ...
... mao : SAS-strategene har ordnet med litt window-dressing for seg selv ved ä la Wideröe pumpes for surstoff til mors-selskapet som i flere är har ligget pä ICU v/sykehuset i Stockholm ... Isäfall, det som evntlt skulle saneres her er fortrinnsvis SAS-regnskapet, hvor minus-resultatene over de siste 6 regnskaps-perioder skal senkes videre ned pga kunstig grunnlag for konsoliderings-regnskap, sä kan man heller la WF söke Trond Giske og hans kollega v/Finansdepartementet for etter-inngivelse av skatte-gjeld; selvfölgelig kan det vurderes pä siden av dette hvorvidt det evntlt kunne legitimeres at SAS sakföres av Staten og/eller av WF ?

Minoritets-aksje-eierene i WF har all grunn for ä vaere utilfreds, pga av uklarhet som pr idag preger WFs egentlige aksjeverdi pä Börsen ?!
 
Last edited:
Minoritets-aksje-eierene i WF har all grunn for ä vaere utilfreds, pga av uklarhet som pr idag preger WFs egentlige aksjeverdi pä Börsen ?!

Det er ingen minoritetseiere i WF, da de er 100% eiet av SAS. Og således ikke på børs. Det er vel heller ikke et ASA idag heller

Ellers forklarer TIB det veldig bra selv om du ikke evner/ønsker å forstå forhold mellom mor/datterselskaper og skatteregler/-muligheter
 
... Ellers forklarer TIB det veldig bra ...
Uff ja ... LN-TIBs forklaring er Prima, men (for mitt beskjedne vedkommende, jeg som ikke vil/kan forstä slike innviklede ting) den gir ikke en tilfredstillende peiling for hva den egentlige Strategien er i SAS : to sell or not to sell, that is the question ? Hva menes med det der "600 MNOK-halsbändet" ? Som evntl Kjöper, önsker man nok sikkert ikke ä ha SAS bak seg, seende ned i WFs videre regnskaper fremover, sä og si "over skulderen" pä de nye eierene ?
 
Bare for å ødelegge diskusjonen med noen fakta .. disse midlene er ikke noen del av Widerøes egenkapital ...

I dagens utgave av Finansavisen spekuleres det i at Widerøes avsatte beløp i konsernbidrag til SAS belaster egenkapitalen vår, og at den blir negativ ved et salg. Dette er feil.

Konsernbidragene er midler som er satt av av overskuddet i Widerøe. Beløpet er penger som Widerøe skylder til SAS. En faktisk betaling av denne gjelden påvirker ikke egenkapitalen i Widerøe. Denne type disponering av overskudd i et konsern er helt normalt, og er ofte et ledd i å optimalisere den totale skattebelastningen for konsernet.
 
Hvis SAS har funnet det beleilig ä bokföre konsoliderings-bidrag fra WF (mäl : redusere skatte-eksponering pä Konsern-basis) kan det vaere at regnskaps-teknisk er datterselskapets ärs-resultat blitt oppbläst kunstig - tilpyntet - for ä skape grunnlag til et "fetere" enn forsvarlig koncern-bidrag ... etter min mening er det flere mäter dette kan gjennomföres pä, hvorav èn kunne evtlt vaere ä ta i "beskjedent" med nedskrivnings-mulighetene som f.eks. flyene gir ... Her gjelder det arbitrasje mellom motstridende finansielle interesser. Someone antyder WF og SAS er èn og samme, da den ene eies 100 % av den andre ? Jeg tror ikke medarbeiderene i WF og SAS tatt individuelt er helt av samme oppfatning dvs WF-folk mener ä ha rett til ä bli betraktet som en ressurs (og dèt fortjener de absolutt !), mens uansett de risikerer ä bli trukket ned under vannet hvis SAS synker, fordi deres fremtid festes med lenke à 600 MNOK til utviklingen i SAS ? Alternativet (i mitt eksempel) kunne evntlt ha vaert at WF istedenfor var eier av noen til en höyere grad nedskrevne fly - WF fär samme skatte-eksponering men ingen lenke fester WF lenger til SAS !
 
... WF ( ) er 100% eiet av SAS. Og således ikke på børs. Det er vel heller ikke et ASA idag ...
Takk, Someone ... men da forekommer det meg umiddelbart noe : det ä "selge" SAS (= innkassere tilsv. markedsverdi i NOK som WF er verdt) kunne da teoretisk ganske enkelt löses ved ä ordne med ä fä WF börsnotert 100 % ?

SAS har valgt ä ikke ta denne veien ... Jeg ser to mulige forklaringer :

(1) SAS er nödt til ä selge (under press fra Bankene/Staten) men er ikke villig til ä la hvem-som-helst overta en aktivapost av strategisk verdi for SAS' egen drift i/fra Norge (f.eks. RYR, som er stinn med cash !); mao, igjen dette med hals-lenken som gär med salget ? eller

(2) SAS önsker ä unngä at WFs regnskaper kommer for granskning av Börs-kommisjonen ?

Var jeg spekulant (en säkalt Oslo vestkant-börste) ville jeg (a) stille opp med en smigrende "kommunal"-politisk hatt pä hodet; og (b) prutte ned WF-prisen (takket vaere Rickard Gustavsson er dette en enkel affaere !); og (c) kjöpe og deretter (d) selge beistet umiddelbart til RYR, dvs : la RYR hugge opp WF's trafikk-rettigheter til det om-organiseres som et regionalfeeder-selskap inn i RYR's nettverk i/fra Skandinavia ?
 
Back
Top