Wideroe skal selges

Personlig syns jeg det ville vært en god ide om fylkeskommunene Finnmark, Troms, Nordland, Nord-trøndlag, sør-trøndelag, møre og romsdal og sogn og fjordane gikk sammen om å kjøpe Widerøe.

Da må jeg spørre: hvorfor det?
 
Da må jeg spørre: hvorfor det?

Jeg må spørre om det samme. Kompetansen Troms fylkeskommune har vist på dette punkt er jo skremmende (Hurtigbåt/Bussproblematikken). Men kanskje de er bedre drivere enn anbusgivere? Landsdelsutvalget gikk jo som kjent og skeis, så sammarbeidsklimaet mellom fylkeskommunene nordpå er kanskje ikke det beste. Men kanskje det finnes positive virkninger som gjør det til en god ide alikevel? :)
 
Jeg kjenner ikke til samarbeidsproblemene internt i den nordre-landsdelen, men hvis de hadde greid å etablere et godt samarbeid med klare betingelser og retningslinjer for hvordan selskapet skal drives, synes jeg dette hadde vært en god ide. Det er vel allmenn kjent at Widerøe er viktig for infrastrukturen i denne landsdelen.
 
Last edited:
Poenget var jo at Widerøe skulle selges for at den norske staten skulle støtte opp mot bankene. Hvis SAS nå bruker uhorvelig mye tid på å selge, vil dette jo ikke ha hatt noen hensikt!
Da kan de få beskjed om å selge igjen neste gang SAS trenger penger....altså neste år!
 
De har sagt i løpet av 2013.

Kan det være nødvendig å bruke ett år på å få satt sammen et tilbud, må da kunne få til det på et par tre måneder?

Satt ikke næringsministeren noe frist på når prosessen skulle være ferdig?
 
Hvis planen i hele prosessen har vært at Widerøe skal selges innen 2013, og alle parter (banker, eiere osv) har vært inneforstått med det, så er det vel ikke noe kritikkverdig? Dere får det til å høres så dramatisk ut, og det bare basert på hvordan dere har forstått og tolket hvordan det burde foregått? At de sier at Widerøe skal selges trenger ikke bety at de må selges fortest mulig.

Widerøe er tett integrert i SAS, og det kan hende det er en del arbeid som må gjøres før det praktisk mulig lar seg selge selskapet. Og kan hende er det en del ting de vil foreta seg før et salg for å få opp salgsprisen.

- Vi har sagt at vi sikter på å selge Widerøe innen utgangen av 2013, men et salg kan godt komme i god tid før det er gått et år, sier Mejdell.

Ref.: http://e24.no/boers-og-finans/sas-styret-flere-har-meldt-interesse-for-wideroee/20301757
 
Hadde forstått det som at Widerøe skulle selges for å få pengene. Er litt vakt i såfall om man kanskje selger. For man vet ikke hva man kan få for selskapet og om man får solgt.. Må vel være en minstepris man vil ha. Har ikke vært så mye skriverier om det og veldig få klare svar.
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Derfor-presset-Giske-SAS-til-a-selge-Wideroe-2795718.html

SAS hadde intet ønske om å selge Widerøe. Det var den norske stat som forlangte at selskapet måtte selges, slik at SAS sikres en ny kassakreditt.
Næringsminister Trond Giske sier til Aftenposten at det var viktig for staten å sikre at kriserammede SAS skulle realisere de verdiene som ligger i selskapet for å bidra til statsgarantien for nye lån.

Giske, som ikke ønsker å kommentere detaljer i prosessen med krisepakken for SAS, sier at det også er viktig at det fremtidige Widerøe beholdes på norske hender.

- Jeg ser at det arbeides med en norsk løsning, og det synes jeg er bra. Det er viktig at vi beholder nasjonal kontroll over et selskap som er så viktig for oss som Widerøe, sier Giske.
 
Last edited:
Tviler på at widerøe blir solgt før anbuds runden i finnmark er klar.
Et mulig tap av anbud vil vel kunne senke verdien på selskapet?
vet ikke hvor stor % av selskapets flygninger dette er men det er vel merkbart. Hadde ikke tenkt å bovle i drivhuset. Bare en lite fundering rundt salget..
 
Et mulig tap av anbud vil vel kunne senke verdien på selskapet?
vet ikke hvor stor % av selskapets flygninger dette er men det er vel merkbart. Hadde ikke tenkt å bovle i drivhuset. Bare en lite fundering rundt salget..

Eller snu det på hodet, vinner de øker det verdien. En evt. investor vil i dag prise selskapet ifht. at anbudet ikke er avklart, og at det kun er måneder igjen av eksisterende anbud.

Dersom man er i en konkret forhandling om salg så er det også stor sannsynlighet for at man har prisklausuler for anbudet med i papirene.
 
Tviler på at widerøe blir solgt før anbuds runden i finnmark er klar.
Et mulig tap av anbud vil vel kunne senke verdien på selskapet?
vet ikke hvor stor % av selskapets flygninger dette er men det er vel merkbart. Hadde ikke tenkt å bovle i drivhuset. Bare en lite fundering rundt salget..

Prisingen av selskapet vil uten tvil påvirkes av utfallet i anbudet. Får DAT etablert seg på disse to anbudsrutene, så vil det ha langt større konsekvenser for Widerøe enn Lofoten ville hatt. DAT vil ganske sikkert spise seg nedover landsdelen og konkurrere på de kommersielle rutene som er. Betalingsvilligheten er stor for å komme seg rundt, og det nekter jeg å tro at DAT ikke vil ha en del av kaka av.

En ting er at dette får betydning for prisingen av WF. En annen ting er at dette fremskynner kraftig kostnadskutt i WF som før eller siden må komme skal de være konkurransedyktige med andre regionalaktører.

I en slik kontekst er det ikke rart WF slåss med nebb å klør for SCAT-1 kravet. Dette anbudet er viktigere enn noen tidligere for selskapets fremtidige utvikling.
 
Nå er det ikke slik at WF "slåss" for SCAT 1.
DAT har gått til sak mot Staten og i den forbindelse står WF på sidelinjen.
Om kravet til SCAT 1 blir lagt til side,for en periode eller lignende, tror jeg det vil bli vanskelig for WF å vinne anbudet.
På den annen side har WF etterhvert høstet verdifull erfaring med SCAT 1 ,en erfaring som bekrefter at systemet gir øket sikkerhet.
Tidligere argumentet fra DAT/R om at SCAT 1 er gammeldags og ikke har betydning for sikkerheten,osv. må derfor være betydelig svekket.
Av den grunn har jeg ingen tro på at kravet om SCAT1 fra 1 April vil bli lagt til side.

Ellers er det ingen tvil om at DAT idag operere billigere enn WF,.men det er også klart at WF har foretatt og foretar kontinuerlige kostnadskutt noe som betyr at selskapet idag fremstår som et vesentlig mer veldrevet selskap enn for noen år siden.
Salg av WF vil ganske sikkert bety en kraftig omstrukturering av selskapet og en kjøper av WF vil måtte ta i betraktning at DAT,eventuelt andre, vil spise seg inn på markedet. Med nye flyplasser vil også anbudsmarkedet bli mindre.
En kjøper vil derfor måtte ha helt nye visjoner for WF og ikke minst ha klare strategiske planer for videre drift.
Der vil nok ikke bli "business as usual" i WF.

Vil tapet av NN vil ha betydning for prisen?
Ikke nødvendigvis.
Prisen er avhengig av hvilket potensial som ligger i selskapet, sett flere anbudsrunder fremover og ikke minst hvilken strategi kjøper legger opp til.
Horisonten vil nok være lengre enn en anbudsperiode.
 
Last edited:
En avgjørelse innom kort 1 feb?
Begynner kassa beholdningen krympe for fort..? Misstenker pengene fosser ut. Ikke mye som har skjedd siden de nye avtalene med ansatte.
Ingen info om salg av flymotorer, fastigheter eller SHG?

http://www.boarding.no/art.asp?id=52524
En avgjørelse er trolig like rundt hjørnet og vil komme før den 1. februar, opplyser en kilde tett på forhandlingene til boarding.no.

Årsaken er - ifølge den samme kilden, at SAS trenger inntektene fra salget for å holde fremdriften i den nye spareplanen som ble lansert i november.

Det var under presentasjonen av den nyeste spareplanen 4Exelence New Generation at det ble kjent at SAS skulle - eller rettere sagt måtte, selge sin "grønne juvel" Widerøe. Dette skal ha vært en av betingelsene norske myndigheter stilte for å gi ytterligere lånegarantier til det kriserammede flykonsernet.

Et Widerøesalg vil trolig tilføre SAS-kassen mellom én og 1,3 milliarder kroner, dersom selskapet vinner anbudskonkurransen på flyvningene i Nord-Troms og Finnmark. Prisen vil trolig bli vesentlig lavere dersom danske DAT skulle få tilslaget. En avgjørelse om hvem som får konsesjonen er ventet iløpet av kort tid.
 
Ikke mye som har skjedd siden de nye avtalene med ansatte.
Ingen info om salg av flymotorer, fastigheter eller SHG?

Det stod om eiendomssalget i DN i dag, det ser ikke lenger ut som det er så sikkert at det er Avinor som skal kjøpe så SAS jobber også mot andre kjøpere. Hvis jeg husker rett så eier SAS kun opsjoner for å kjøpe mye av eiendommene de benytter i Norge (evt. på OSL?), og det er disse opsjonene de skal forsøke å selge.
 
En avgjørelse innom kort 1 feb?
Begynner kassa beholdningen krympe for fort..? Misstenker pengene fosser ut. Ikke mye som har skjedd siden de nye avtalene med ansatte.
Ingen info om salg av flymotorer, fastigheter eller SHG?

Jeg finner denne nyheten kun hos Boarding og det sier vel sitt....
 
Hadde det vært hold i nyheten, så ville flere medier skrevet om det. En nyhet som bare finnes på Boarding er etter min erfaring som regel ingen nyhet.
 
Mer om salgsprossesen rundt WF og andre eiendeler på aftenposten.no idag: http://www.aftenposten.no/okonomi/SAS-losning-i-det-bla-7101639.html.

Ifølge AP har SAS håpet å få 1-1,5 mrd for WF, mens en av interessantene har lagt inn et bud på overkant av 500 millioner. Videre styrker Per G. Braathen inntrykket av at SAS egentlig ikke ønsker å selge WF:

-  Prosessen har ingen fremdrift. Et salg fordrer en villig selger og en villig kjøper. Slik SAS har opptrådt på til nå virker det som om selskapet ikke er interessert i å selge Widerøe, sier Per G. Braathen til Aftenposten.
 
Nå er det gjerne litt mer komplisert å selge en bedrift enn en kaffe. Forrige jobben min ble solgt, og fra vi ble lagt ut for salg til kontrakten var underskrevet tok ~8mnd. Så ytterligere 4mnd før salget var fysisk gjennomført. Så ting tar tid
 
Back
Top