Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Enden på visa er nok at flere ATR-er vil flakse rundt på kortbanenettet til slutt, enten "grønn/rødmalte", eller at andre aktører kommer inn med franske maskiner for å dekke anbud og behov.

En fornyet variant av Dash 8 blir et luftslott - Det er ønsketenkning å tro at en bitteliten produsent skal klare å stable på beina et nytt modellprogram på egenhånd, på et snevert markedsgrunnlag. Etablerte aktører kommer til å renne programmet deres i senk i priskonkurranser, for å holde på markedsposisjonene sine.

Enig med din oppsummering her , det har tidligere vært uttalt fra produsenten at de må ha forpliktende bestillinger for 45-50 maskiner om det skal være aktuelt å starte opp igjen serie produksjon.
Det kan synes vanskelig å få til med dagens gjenværende brukere.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Enig med din oppsummering her , det har tidligere vært uttalt fra produsenten at de må ha forpliktende bestillinger for 45-50 maskiner om det skal være aktuelt å starte opp igjen serie produksjon.
Det kan synes vanskelig å få til med dagens gjenværende brukere.

Vel... om Widerøe forplikter seg til å skifte ut dagens flypark pluss noen regionale + evt. statsstøtte i Canada (dette gir jo arbeidsplasser) så bør det ikke være helt umulig... Så lenge viljen og kapitalen er der til å forplikte seg til utskifting.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Jeg har innmari lite tro på noen nye Dash-8. Eneste halveis realistiske jeg ser for meg for Widerøe er Dornier 328 ECO kanskje? Eventuelt den "nye" ATR`en?

Jeg tror widerøe blir stående litt i en spagat. Markedet de opererer i, og tilgjegelige flytyper var ikke en utfordring på 80 og 90 tallet. Nå har flytypene utviklet seg, og det er vel egentlig kun widerøe, av noe relevant størrelse, som "MÅ" ha Dash-8 ish fly.

Påstand: Det er ingen nye fly på gang eller annen løsning for Widerøe pr. i dag og frem til tidligst 2040 :) Kjør debatt :)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Vel... om Widerøe forplikter seg til å skifte ut dagens flypark pluss noen regionale + evt. statsstøtte i Canada (dette gir jo arbeidsplasser) så bør det ikke være helt umulig... Så lenge viljen og kapitalen er der til å forplikte seg til utskifting.

Lite trolig , teknologisk er Dash'en etter hvert outdated !
Det er lite oppdateringer siden flytypen ble lansert på nittitallet. Da var det allerede åttitalls design.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Lite trolig , teknologisk er Dash'en etter hvert outdated !
Det er lite oppdateringer siden flytypen ble lansert på nittitallet. Da var det allerede åttitalls design.

Vel, Q200. Og hva er alternativene? ATR-42 og hva? Og hvilke kostnader er der ikke med opplæring av personale, teknisk osv.?

Dornier-328 og ATR-42 er vel også fra 90-tallet eller tidligere?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Problemet STOL, og tåle skikkelig drittvær.
Dornier må ha lengre bane, så ev. ATR42 STOL kan potensielt prøve å erstatte Dash 8-100/200.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Problemet STOL, og tåle skikkelig drittvær.
Dornier må ha lengre bane, så ev. ATR42 STOL kan potensielt prøve å erstatte Dash 8-100/200.

ATR-42 i skikkelig drittvær, på korte rullebaner og på lavere marsjhøyde -- med fire-frem kortstopp på veien... Jeg er glad jeg slipper i tilfelle.

Så skal man omskolere piloter, teknisk, etc. -- og erfarne piloter blir ukjente med ny flytype under krevende forhold, så regulariteten vil lide.

Hadde jeg vært WF hadde jeg prøvd hardt på å få til noe med Dash-8 med de alternativene... Og i mellomtiden gjort akkurat hva de gjør -- holde på eksisterende fly.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Lite trolig , teknologisk er Dash'en etter hvert outdated !
Det er lite oppdateringer siden flytypen ble lansert på nittitallet. Da var det allerede åttitalls design.

Hvordan er Q400 teknologisk ? Kunne DHC (Viking & Co) ta Cockpit, med modifikasjoner, fra Q400 og sammen med nyere motorer lage en Q100-NEO ?

DHC (Viking) har jo som kjent bygget «nye» oppgraderte Viking Twin Otter 400, mindre kjent er de har gjort det samme med et av de Kanadiske Brannflyene.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Hvordan er Q400 teknologisk ? Kunne DHC (Viking & Co) ta Cockpit, med modifikasjoner, fra Q400 og sammen med nyere motorer lage en Q100-NEO ?

DHC (Viking) har jo som kjent bygget «nye» oppgraderte Viking Twin Otter 400, mindre kjent er de har gjort det samme med et av de Kanadiske Brannflyene.

Q200 er vel Q400-teknologien anvendt på 200 (som i sin tid var en oppdatert 100 med nye motorer)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det som er sikkert er at debatten om kortbanenettets fremtid må fortsette. Det hadde blitt ramaskrik den dagen Widerøe måtte kaste inn håndkle på driften av melkerutene nordpå fordi levetiden på flyparken er helt ute.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

De erfarne pilotene i WF kommer ikke til og ha problemer med og lære en ny type. De flyr mange legg så det skjer nok fort.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Hvordan er Q400 teknologisk ? Kunne DHC (Viking & Co) ta Cockpit, med modifikasjoner, fra Q400 og sammen med nyere motorer lage en Q100-NEO ?

Alt er mulig så lenge noen er villig til å betale for det. Q400 kunne potensielt vært mye mere moderne når den kom ut, men ble "dumbed down" for å kunne ha en tilnærmet common type rating med små Dashene selv om den flyr på en helt annen måte.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det er vel i grunnen fire mulige løsninger, om -200 ikke er aktuell
  • Forlenge rullebaner
  • Nye fly, med Dornier 328 ECO og ATR 42 STOL som mest sannsynlige alternativer
  • Redusere til 19 seter

Og løsningen kan vel godt ende opp med en kombinasjon.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det er vel i grunnen fire mulige løsninger, om -200 ikke er aktuell
  • Forlenge rullebaner
  • Nye fly, med Dornier 328 ECO og ATR 42 STOL som mest sannsynlige alternativer
  • Redusere til 19 seter

Og løsningen kan vel godt ende opp med en kombinasjon.

Jeg tror du definitivt er inne på noe her.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det er vel i grunnen fire mulige løsninger, om -200 ikke er aktuell
  • Forlenge rullebaner
  • Nye fly, med Dornier 328 ECO og ATR 42 STOL som mest sannsynlige alternativer
  • Redusere til 19 seter

Og løsningen kan vel godt ende opp med en kombinasjon.

Forlengede rullebaner -- ingen tvil, men hvilke fly skal fly på dem? Det blir jo uansett et spørsmål om en flåte som passer til mindre flyplasser. Er alternativene så mye bedre der? ATR og så ERJ? Nye turboprops fra Embraer? Q400?

Og konsolidering til færre flyplasser med lengre rullebaner blir en hard nøtt lokalpolitisk.

D328 ECO -- Ingen av disse er vel i drift ennå. D328 er et fint nok fly, men kan de levere i mengden som trengs og med sikker nok infrastruktur på deler etc. til en flyflåte i den nødvendige størrelsen. I den grad den er kompatibel med gammel D328 er det ikke bygget så mange av dem heller...

ATR STOL -- Et pragmatisk valg, og mye mer sannsynlig, men mye skepsis til et treigere fly med lavere marsjhøyde i ulendt arktisk terreng og med isingsproblemer som der har vært med flytypen. Likevel, i motsetning til D328 og i likhet med Dash 8 er ikke deler og infrastruktur noe problem.

19 seter -- Et kommersielt spørsmål også -- vil man fly med 19 seter om man kan fly 30+ med Dash eller ATR? Avhenger litt av FOT-ordningen selvsagt.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Interessant diskusjon. Er det mulig å anslå enhetskostnaden per sete ved bruk av ATR42 vs. Dash100? Dersom en velger en 19-seter antar jeg den skyter i været og får konsekvenser for kortbanenettets utbredelse. Om økningen er liten videreføres det nok som i dag. Og akkurat det vil vel være førende i hva SD vil kreve i neste runde.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

30 til 40 nye flystriper (ikke flyplasser)

Småfly uten CC.
Eventuelt. Fly på komersielt grunnlag / kombinasjon.

For dere som har kompetanse. Hvor lenge er det rasjonelt å fly rundt i en dash 8? Kan man klare 10 år til på wf's eldste maskiner?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

For dere som har kompetanse. Hvor lenge er det rasjonelt å fly rundt i en dash 8? Kan man klare 10 år til på wf's eldste maskiner?

De annonserte jo tilbake i 2022, nok en levetidsforlengelse på flere maskiner, som skal ta dem fra 120.000 til 160.000 cycles. Det er jo fort 10 år mer liv
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Norwegian har jo et helt annet syn på eldre fly vs. nye…så da kan man jo håpe at det blir fortgang i fornyelsen.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Norwegian har jo et helt annet syn på eldre fly vs. nye…så da kan man jo håpe at det blir fortgang i fornyelsen.


Nå er det etterhvert blitt ganske pragmatiske der. Selv om PR-avdelingen sikkert sier noe annet.
 
Back
Top