Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Nå er det etterhvert blitt ganske pragmatiske der. Selv om PR-avdelingen sikkert sier noe annet.

Dashene er jo eldre enn Norwegian - så noe kan nok gjøres:-)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Hva tenker dere om flåtefornyelse i Widerøe – hva tror du blir teknologivalget når nye fly må anskaffes?

– Det er utrolig vanskelig å si. Før vi overtok selskapet, snakket vi med Widerøe rundt levetidsforlengelser og oppgraderinger av cockpit som er på gang. Vi er enige om at de flyene som flyr i dag, vil kunne fly i ti år til. Så vil vi se hvilken teknologi som vil komme – blir det elektrisk, mange snakker om hydrogen, e-fuel. Det vil måtte skje en flåtefornyelse, men jeg tror ikke det vil skje i noen stor målestokk i løpet av de neste fem årene, sier Geir Karlsen til Helgelands Blad.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Dere snakker om teknologi, og det er ikke det som er problemet. Det meste av det kan bli ettermontert. Du kan fly uten glass i tiår til, så lenge du har alt av terreng og trafikk informasjon.
En ny Dash eller ATR har vel stort settt samme teknologi, utenom i cockpit og Q forbedringer. Jeg har flydd mye fly med 70-80000 timer og de var helt topp. Problemet her er jo selvsagt cycles.
Uansett hva de velger fremover, eller hvilke valg de har, så må det investeres mye.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Jeg tviler på at det skjer, men likevel: 40-50 nye fly for å starte ny produksjon. Det finnes flere selskaper som i dag er avhengige av de minste dashene. Widerøe er ikke den "eneste" og heller ikke unik i flåtestørrelse, om vi ikke later som om Canada ikke eksisterer... Så er det poenget med at det også er svært interessant for kanadiske myndigheter å opprettholde flyproduksjon.

Når det gjelder det som er nevnt om alternativ, så glemmer man alternativet nedleggelse. Framnes ble lagt ned, etter bedre vei til EVE. Veiforbindelsen fra Sørkjosen mot ALF, TOS og BDU har vært i kontinuerlig bedring. Nå utbedres Kvænangsfjellet, som er den verste flaskehalsen... Det finnes flere veistrekninger en kunne tenke seg å oppgradere i "bytte" mot flyplass. Vardø-Vadsø er ei slik. På den andre sida, viss vi ser for oss billigere luftfart med små, elektriske fly... Da er det muligens å gå baklengs inn i framtida å legge ned lufthavner. Og, om små elfly er ok, hvorfor ikke bruke Twin Otter enn så lenge?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Jeg tror også at nedleggelser og/eller at flere byer får felles flyplass slik vi ser ved Mo i Rana kan bli et alternativ. Noe som kan «hindre» nye større flyplasser er vel faktisk at rutetilbudet opprettholdes og/eller økes og da er vel nye fly en nødvendighet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Jeg tror også at nedleggelser og/eller at flere byer får felles flyplass slik vi ser ved Mo i Rana kan bli et alternativ. Noe som kan «hindre» nye større flyplasser er vel faktisk at rutetilbudet opprettholdes og/eller økes og da er vel nye fly en nødvendighet.

Det er mulig du på sikt har rett mtp ny lufthavn i Mo i Rana, men så langt er ikke siste ord sagt når det gjelder fremtiden til lufthavnene i Mosjøen og i Sandnessjøen. Vi må nok ha noen politikere med store baller for at en felles lufthavn blir en realitet.

Espen
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Forlengede rullebaner -- ingen tvil, men hvilke fly skal fly på dem? Det blir jo uansett et spørsmål om en flåte som passer til mindre flyplasser. Er alternativene så mye bedre der? ATR og så ERJ? Nye turboprops fra Embraer? Q400?

Det er et poeng. Noe av problemet er vel også at det finnes ganske få fly som har riktig størrelse. Noen plasser (Hovden? Hammerfest?) kan det nok gi mening også med Q400 eller regionaljet av noe slag, men absolutt ikke overalt.

Forlengelse av rullebane, med tilhørende flytting av fjell, er jo heller ikke noe som er helt enkelt å gjennomføre.

Og konsolidering til færre flyplasser med lengre rullebaner blir en hard nøtt lokalpolitisk.

Definitivt.

D328 ECO -- Ingen av disse er vel i drift ennå. D328 er et fint nok fly, men kan de levere i mengden som trengs og med sikker nok infrastruktur på deler etc. til en flyflåte i den nødvendige størrelsen. I den grad den er kompatibel med gammel D328 er det ikke bygget så mange av dem heller...

ATR STOL -- Et pragmatisk valg, og mye mer sannsynlig, men mye skepsis til et treigere fly med lavere marsjhøyde i ulendt arktisk terreng og med isingsproblemer som der har vært med flytypen. Likevel, i motsetning til D328 og i likhet med Dash 8 er ikke deler og infrastruktur noe problem.

Den dagen Widerøe velger fly så blir jo Flyprat et kjedeligere sted. Mangenel på perfekte alternativer gjør jo dette forumet til et morsommere sted :)

19 seter -- Et kommersielt spørsmål også -- vil man fly med 19 seter om man kan fly 30+ med Dash eller ATR? Avhenger litt av FOT-ordningen selvsagt.

Var Kato Air de siste som brukte fly under 20 seter på FOT-rutene i 2008? Jeg blir ikke kjempeoverrasket om det kommer tilbake Twin Otter på noen av de minste rutene, men tida vil vise. På et eller annet tidspunkt vil jo noen endringer tvinge seg fram, når levetida på -100 er ute.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Var Kato Air de siste som brukte fly under 20 seter på FOT-rutene i 2008?...

Air Norway/North Flying fløy Fairchild Metro 23 mellom Fagernes og Oslo frem til 1. april 2016. Da var det over og ut for den ruta.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det er vel kanskje en økt sjanse for at man om 10 år ikke lenger er i den situasjonen at det på kortbanenettet vil opereres med en "enhetsflåte", som man praksis har gjort lenge nå. De små Dashene har jo på en måte vært en nesten perfekt one-size-fits-all løsningen. Men ikke sikkert det blir slik med neste generasjon fly, og fremtidig infrastruktur.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det er vel kanskje en økt sjanse for at man om 10 år ikke lenger er i den situasjonen at det på kortbanenettet vil opereres med en "enhetsflåte", som man praksis har gjort lenge nå. De små Dashene har jo på en måte vært en nesten perfekt one-size-fits-all løsningen. Men ikke sikkert det blir slik med neste generasjon fly, og fremtidig infrastruktur.

Jeg ser for meg at TwinOtter blir brukt på en del av de mindre, i utgangspunktet. Så har WF ymse mystiske problemer med resten av flåta, i tide og utide, sånn at man kan regne med TwinOtter over alt, når som helst, på alt av anbudsruter.

PS: En maxitaxi står og venter på passasjerene til Sørkjosen.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Om ti år så kan det jo også finnes noe annet på markedet enn en hauggammel flykonkstruksjon som fikk et lett ansiktsløft og i dag lages noe som er tilnærmet garasjeproduksjon i Kanada...
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Om ti år så kan det jo også finnes noe annet på markedet enn en hauggammel flykonkstruksjon som fikk et lett ansiktsløft og i dag lages noe som er tilnærmet garasjeproduksjon i Kanada...
Et øyeblikk trodde jeg du mente Boeing 737, men så oppdaget jeg at det sto Kanada og ikke Kansas. :rolleyes:
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Om ti år så kan det jo også finnes noe annet på markedet enn en hauggammel flykonkstruksjon som fikk et lett ansiktsløft og i dag lages noe som er tilnærmet garasjeproduksjon i Kanada...

Du tenker på et av disse mange flyprosjektene som lanseres, planlegges, bygges, godkjennes og serieproduseres på under 15 år?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Du tenker på et av disse mange flyprosjektene som lanseres, planlegges, bygges, godkjennes og serieproduseres på under 15 år?

Nei ikke de heller. Men føler meg ganske trygg på at vi i 2030 (eller 2034) ikke ser en Twin Otter på norsk innenriks ;)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Nei ikke de heller. Men føler meg ganske trygg på at vi i 2030 (eller 2034) ikke ser en Twin Otter på norsk innenriks ;)

Sant nok (uten at jeg helt er med på hvilke varianter du spesifikt har i tankene). Det skjer jo mer spennende ting og raskere desto mindre flyene er.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Med tanke på at cycles her er den knappe faktoren som på sikt vil "tvangspensjonere" maskinene, hvorfor brukes de da fast på ruter hvor Q400 helt fint kan brukes? -100 og -200 brukes jo f.eks fast på ruter som OSL-BGO/TRD, TOS-ANX-EVE-BOO, TOS-ALF, TOS-KKN osv. Burde de ikke heller spart på de minste maskinene og helst bare bruke de der de må brukes?
Er godt innforstått med at maskinene i løpet av en vanlig dag drar videre inn på kortbanenettet, og at å bruke de minste maskinene også på ruter med storflyplass i begge ender gir en fleksibilitet hvis noe uforutsett skulle skje samt optimalisering av operasjonen. Markedet for å fly Q400 på f.eks TOS-KKN er heller kanskje ikke til stede (og anbudskravene tilfredsstilles med de minste flyene), men hvis antall cycles igjen på de minste maskinene virkelig begynner å bli en knapp faktor så er det vel litt rart at de "kastes bort" på slike ruter?
WF har helt sikkert dette som en tanke på bordet, og har sikkert funnet ut at dette er den beste løsningen. Men kanskje ser vi en endring i dette nå som DY er eier og mtp at rutenettene i større grad skal koordineres?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Markedet for å fly Q400 på f.eks TOS-KKN er heller kanskje ikke til stede

Før FOT flyr det jo 737 her, store deler av året, riktig nok OSL-TOS-KKN, men likevel.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Før FOT flyr det jo 737 her, store deler av året, riktig nok OSL-TOS-KKN, men likevel.

Og basert på egne observasjoner da jeg har hoppet på denne i TOS var det alltid mellom 30 og 50 som gikk av på TOS som kom fra KKN.
Jeg har en liten antakelse om at WF ville ha denne inn som FOT-rute blant annet fordi DY stjal for mange pax, og denne ble jo FOT-rute før oppkjøpet ble kjent også.



TOS-KKN var kanskje ikke det beste eksemplet for å illustrere det hele, men prinsippet er det samme;)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Hva tenker dere om flåtefornyelse i Widerøe – hva tror du blir teknologivalget når nye fly må anskaffes?

– Det er utrolig vanskelig å si. Før vi overtok selskapet, snakket vi med Widerøe rundt levetidsforlengelser og oppgraderinger av cockpit som er på gang. Vi er enige om at de flyene som flyr i dag, vil kunne fly i ti år til. Så vil vi se hvilken teknologi som vil komme – blir det elektrisk, mange snakker om hydrogen, e-fuel. Det vil måtte skje en flåtefornyelse, men jeg tror ikke det vil skje i noen stor målestokk i løpet av de neste fem årene, sier Geir Karlsen til Helgelands Blad.

Det at Dash8-100 kan flyge i ti år til, er omtrent ei naturlov på linje med at "<fritt-valgt-teknologi>-fly er klare til trafikk om fem år" :)
 
Back
Top