Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Tror nok WF er altfor lite til og utvikle et produkt som er skreddersydd til norske forhold. I det som finnes på markedet i dag og det som sannsynligvis kommer så ser det for meg ut som ting kommer til og forandre seg på kort baner i fremtiden.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Uansett hva fremtiden bringer så vil det være flere lokalsamfunn, særlig i nord som vil være prisgitt en form for forbindelse luftveien rett og slett fordi alternativet kan være ingen kommunikasjon i det hele tatt.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det kan nok bli en realitet, om produktet ikke forandres. 37 seters fly med den STOL kapsitet er vanskelig og erstatte i store nok kvanta til og tjene på det. BE1900 størrelse blir neste(TO størrelse) men da er det uten trykk kabin i Twottern. Og 1900 er vel ikke laget i dag.
Eventuelt King Air som er et utrolig kapabelt fly, men selvsagt ikke har seter nok til dagens «behov». PC12 er et annet alternativ, men om du forventer stor kabin med flyvertinne så tror jeg du kan bli skuffet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det kan nok bli en realitet, om produktet ikke forandres. 37 seters fly med den STOL kapsitet er vanskelig og erstatte i store nok kvanta til og tjene på det. BE1900 størrelse blir neste(TO størrelse) men da er det uten trykk kabin i Twottern. Og 1900 er vel ikke laget i dag.
Eventuelt King Air som er et utrolig kapabelt fly, men selvsagt ikke har seter nok til dagens «behov». PC12 er et annet alternativ, men om du forventer stor kabin med flyvertinne så tror jeg du kan bli skuffet.

Ja. Jeg har hatt BE1900 og King Air i tankene jeg også. Jeg tenker at vi dersom skal ha et flytilbud på kortbanenettet i fremtiden der Dash 8 ikke lenger er et alternativ må aktørene (som samferdselsdep og flyselskapene) diskutere om mindre fly med færre seter kan være et alternativ.

King Air lander vel på de fleste kortbaneflyplassene våre allerede som ambulansefly. Ellers: Kan vi utelukke helikopter som en fremtidig løsning på deler av nettverket?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

BE1900 produksjonen ble avsluttet i 2002 ref verdas vide veb. Er det realistisk at den starter igjen?

Heli er jo en besnærende tanke, men etter min mening å gå baklengs inn i fremtiden på. Noe mer enn 1 time ombord på en S92 er iallefall for min del MER enn nok, samt er det ikke veldig god kapasitet på cargo osv.

King Air 360 har en kapasitet på 11 pax (?) som nok blir litt lite. Minimum rullebane er 3300 fot, noe som blirr litt mye i forhold til noen av flystripene?

Jeg vet ikke, men det Widerøe driver med er innmari spesielt i mitt hode. Jeg tror man må tenke radikalt nytt på denne delen av samferdsel i Norge.

Edit:
Jeg tror denne linken har dukket opp før. Jeg syns kanskje ikke Per Julius nødvendigvis er helt på skovtur...
https://flymagasinet.com/2021/05/28/hver-kommune-sin-flystripe/
 
Last edited:
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det finnes King Air som kan gjøre jobben, så lenge jobben betyr betydelig færre pax enn i dag.
Heli er altfor dyrt, og 8000 deler som prøver og skille seg.
 
Last edited:
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

https://www.atr-aircraft.com/our-aircraft/atr-42-600s-stol/

Dette antyder 30-50 pax på 850m.

Dash8-100 er 39.

Betyr det at ATR42-600S kan ta 50 på 850m runway? Bare nysgjerrig.

Se hva som står lengre ned på den linken... ;)

70% loadfactor, på en tur på ca. 200 nm....Det blir jo 35 pax, omtrent som Dashen idag....i tillegg kommer jo faktorer som vær og vind inn i bildet også...

Det er bare å få ATR´en til Nord Norge og vestlandet nå og la den vise hva den er god for ;) en spennende maskin er det !
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Hvor store kvanta kreves det egentlig før man kan regne med at det kunne bli snakk om nyproduksjon av 100/200 til en fornuftig pris? Kunne man ikke spekulere i at det kan være interessant for DHC å få en ordre som kickstarter dette? De produserer jo også andre fly som ikke akkurat går ut av fabrikken i hopetall. O
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

DHC har solgt produksjonsrettighetene til flyet, så det er eventuelt Viking Air som må starte opp en produksjon.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

DHC har solgt produksjonsrettighetene til flyet, så det er eventuelt Viking Air som må starte opp en produksjon.

Bombardier solgte både produksjonsrettighetene og navnerettighetene til DHC til Longview/Viking Air. Vet ikke helt hvordan selskapsstrukturen deres ser ut, men de profileres uansett som De Havilland nå

https://dehavilland.com/en
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Bombardier solgte både produksjonsrettighetene og navnerettighetene til DHC til Longview/Viking Air. Vet ikke helt hvordan selskapsstrukturen deres ser ut, men de profileres uansett som De Havilland nå

https://dehavilland.com/en


Derfor jeg kalte det DHC, men det er jo en evig navnelek der i Canada, med alt som drives av motorer.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Hvor store kvanta kreves det egentlig før man kan regne med at det kunne bli snakk om nyproduksjon av 100/200 til en fornuftig pris? Kunne man ikke spekulere i at det kan være interessant for DHC å få en ordre som kickstarter dette? De produserer jo også andre fly som ikke akkurat går ut av fabrikken i hopetall. O

Hvem andre i verden en Widerøe trenger nye Dash 8-100/200/300 egentlig?

(ment som ett generelt spml egentlig)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Hvem andre i verden en Widerøe trenger nye Dash 8-100/200/300 egentlig?

Tydeligvis ikke mange nok til at noen finner det lønnsomt å lage noe passende. Finland, Island, Grønland, Canada og sikkert noen russere. Sistnevnte er vel dog utelukket fra det meste som de enten ikke stjeler eller tjuv-importerer i nærmeste fremtid.

Har Embraer noe som kan modifiseres/utvikles til å funke her nord?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Hvem andre i verden en Widerøe trenger nye Dash 8-100/200/300 egentlig?

(ment som ett generelt spml egentlig)

Air Greenland?

De har 8 Dash 8-200 i flåden. Behovet vil dog falde fremover i forbindelse med byggeri af nye lufthavne med længere baner.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

De brukes jo av flere, så da er vel behovet der? Eller for å være mer spesifik: Både i Nordamerika og "down under" er det selskaper med disse i flåta, som flyr på kortbane.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

De brukes jo av flere, så da er vel behovet der? Eller for å være mer spesifik: Både i Nordamerika og "down under" er det selskaper med disse i flåta, som flyr på kortbane.

De fleste av disse har vel få problemer med å kunne bruke ATR?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Blant de i N-AM og Oceania må de i så fall ha 600Stol, for å kunne betjene ting som betjenes i dag. At problemet kan melde seg i Canada, kan vel potensielt være en katalysator?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Enden på visa er nok at flere ATR-er vil flakse rundt på kortbanenettet til slutt, enten "grønn/rødmalte", eller at andre aktører kommer inn med franske maskiner for å dekke anbud og behov.

En fornyet variant av Dash 8 blir et luftslott - Det er ønsketenkning å tro at en bitteliten produsent skal klare å stable på beina et nytt modellprogram på egenhånd, på et snevert markedsgrunnlag. Etablerte aktører kommer til å renne programmet deres i senk i priskonkurranser, for å holde på markedsposisjonene sine.
 
Last edited:
Back
Top