Widerøe - Norwegian på Torp

Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Personlig tror jeg NAS taper kampen, ser allerede i sommer at de kun flyr en daglig til Trondheim, mot Widerøes 3.

Det har noe med at det er mindre som reiser i skoleferiene.
Ser jo at også Widerøe kutter en avgang mellom Torp - Trondheim.

På Rygge kutter vist nok DAT helt ut på sommeren.
Ser også at Norwegian kutter avganger innenriks fra Oslo i skoleferien
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Noen som vet hvordan det går i dette bikkjeslagsmålet?
Avinor slapp i går trafikktallene for mars, hvor Torp innenriks endte opp med ca 49 000 pax fordelt på 842 bevegelser, som utgjør en gj.kabfaktor på 58 pax. Kjenner ikke til fordelingen mellom NAS og Widerøe, men det kan ikke være sunn drift for noen av aktørene.
Noen som tør å spå fremtiden?

49.376 reiste fra Torp innenriks i mars måned iår. Men husk at det var påskeferie i mars. Alle flyplasser på Østlandet gikk ned på innenriks i mars
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

49.376 reiste fra Torp innenriks i mars måned iår. Men husk at det var påskeferie i mars. Alle flyplasser på Østlandet gikk ned på innenriks i mars

At det har vært påskeferie spiller vel liten rolle når det gj.kabinfaktor som er problemstillingen?
En kabinfaktor på drøye 60 pax fordelt på 2 aktører der den ene opererer med 186 seter kan ikke bli et pent regnestykke for noen av partene.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

49.376 reiste fra Torp innenriks i mars måned iår. Men husk at det var påskeferie i mars. Alle flyplasser på Østlandet gikk ned på innenriks i mars

Og i Februar var det 47 344 fordelt på 839 bevegelser. Altså 56,4 pax per fly i snitt...
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Billettprisen NAS tar gjør ikke saken bedre.
Dersom de tjener penger på passasjerer som betaler 100-200 kroner, må de ha enorm avanse på sine billetter fra Gardermoen.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Tror man med rimelig stor sikkerhet kan slå fast at både Norwegian og Widerøe taper penger på Torp-Bergen og Torp-Trondheim. Spørsmålet er bare hvem som taper minst, og hvem som har råd til å holde på med denne priskrigen lengst. Og jeg vil kanskje tro Norwegian har størst kasse å konkurrere med her?
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Observasjoner som jeg og min familie har gjort på Torp-Bergen med DY er at det er stort sett bra belegg. Jeg tipper på at ikke alle betaler 149 eller 199! De får sikkert noe inn på bagasje også. Om de tjener penger er jeg heller usikker på. Enkelte avganger har blitt med WF pga at det har vært fullt med DY. Nå har DY gjort om rutetidene så får vi se hvilken effekt dette har.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Fra NOU 2012:
Konkurranseregelverket setter samtidig grenser for omfanget av støtten og stiller krav til at tilskuddene ikke skal kunne kryssubsidieres inn i kommersielt drevne flyruter. Norge har i dag 61 FOT-ruter, flere enn noe annet land i EØS

Norwegian kan lovlig kryssubsidiere så lenge de ikke går i samme fellen som SAS gikk i da de ble domfelt i Coast Air saken.

Widerøe må være mye forsiktigere siden de er den dominerende aktøren på FOT markedet.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Har en venninne som ofte benytter seg av Torp - Værnes med NAS i hverdagen, ho hevder det sjelden er over 50 pax.
Er det noen som vet hvor store kostnader Norwegian har per passasjer per kilometer?
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Har en venninne som ofte benytter seg av Torp - Værnes med NAS i hverdagen, ho hevder det sjelden er over 50 pax.
Er det noen som vet hvor store kostnader Norwegian har per passasjer per kilometer?

CASK var 0.45NOK i 2011, som er den siste årsrapporten som ligger ute. Men CASK synker jo legre strekningene er. Og TRF-BGO/TRD er godt under snittet. Så CASK er nok en del høyere på disse strekningene....
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

CASK var 0.45NOK i 2011, som er den siste årsrapporten som ligger ute. Men CASK synker jo legre strekningene er. Og TRF-BGO/TRD er godt under snittet. Så CASK er nok en del høyere på disse strekningene....

Interessant. Fast kostnad per flight til Værnes vil derfor ligge på mellom 40 000 - 50 000 kr*. Laveste pris NAS kan selge billetter for med håp om å kun dekke inn kostnadene ligger mellom 200 - 300 kr, ut i fra denne noe diffuse kalkylen kan man enkelt konstatere at dagens situasjon med 60 pax i snitt(som også Widerøe skal ha sin del av) er et økonomisk sluk.
- Correct me if I am wrong

* Tatt utgangspunkt i at det er ca 500 km mellom Torp og Værnes
 
Last edited:
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Nå vet ikke jeg noe sikkert her, men jeg vil nok tro Norwegian i snitt fyller mye mer enn 60 seter på innenriksrutene fra Torp. Er nok Widerøe som drar snittet ned her, de har mye høyere billettpriser enn Norwegian, i tillegg kjører de med mye mindre fly, stort sett Dash-8 Q400 (78 seter) vs Norwegians Boeing 737-800 (186 seter).

Men som nevnt, regnstykket ser nok ikke pent ut for noen av selskapene på TRF-BGO/TRD for øyeblikket.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Fra NOU 2012:

Norwegian kan lovlig kryssubsidiere så lenge de ikke går i samme fellen som SAS gikk i da de ble domfelt i Coast Air saken.

Widerøe må være mye forsiktigere siden de er den dominerende aktøren på FOT markedet.

Nå ble ikke SAS domfelt, men Coast Air saken gir DY nokså stort handlingsrom i prissettingen. Om man skal følge den dommen så er det ikke mye som er variable kostnader, og dommeren mente litt forenklet at pris måtte være under variable kostnader for at det skulle være rovprising.

Nå husker jeg ikke tallene for hvor stor andel av kostnadene SK fikk dekket inn, og som ble vurdert til å være tilstrekkelig, men det er på ingen måte slik at alle kostnadene ble dekket inn. Det betyr at selv om CASK = 0.80 (f.eks.) for denne flygningen så er det ikke det som er den relevante kostnaden som skal dekkes for å unngå anklager om rovprising. For å tjene penger er det en annen sak.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Utgiftene til DY er nok under snittet når de flyr fra Torp. Det er vel en rimeligere flyplass enn osl.

Videre er jo enkelte fly helt fulle ifm. helger og ferier. Det hjelper godt. Ikke sikkert de taper kjempemye totalt sett.

Tipper dette her vil fortsette i lang tid helt til Widerø evt. får ny eier som trekker pluggen.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Halverte Norwegian til en daglig avgang i fjor sommer eller er det nytt i år?
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Widerøe styrker rutetilbudet på innland – bedre frekvens på ettermiddags- og helgtilbudet

Widerøes ruteprogram for sommeren 2014 er klart. Selskapet øker frekvensen mellom de norske storbyene. - Næringslivet har etterspurt hyppigere avganger i de mest ettertraktede tidene på ettermiddagen til Torp og det er hyggelig å kunne imøtekomme disse ønskene, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien.

Flere avganger på ettermiddagen er Widerøes tilbud til næringslivet og privatreisende fra Sandefjord lufthavn fra slutten av mars. Frekvensen om ettermiddagen økes på rutene til Bergen og Stavanger. I tillegg styrker vi weekendtilbudet til Bergen og en ekstra rundtur til Trondheim på søndagene.

Totalt tilbyr Widerøe fra sommerprogrammets oppstart 89 avganger i uken på de mest etterspurte innenriksrutene fra Torp.

I takketalen under årets Grand Travel Award, der Widerøe for fjerde året på rad vant prisen for årets innenriks flyselskap, lovet Kongsteien at selskapet ikke skal hvile på laurbærene. - Frekvens er vårt fortrinn på Sandefjord lufthavn, og med sommerprogrammet 2014 møter vi våre kunders ønske om ytterligere forsterkning på ettermiddagsavgangene. Vi er det selskapet på Torp som frakter flest passasjerer innenriks, og strekker oss så langt vi klarer for å imøtekomme de reisendes ønsker og behov.

Sommerprogrammet starter i slutten av mars og de nye rutene er tilgjengelig på wideroe.no i løpet av morgendagen.

http://www.wideroe.no/nyhetsarkiv/w...lbudet/A3450E90-DD9B-4423-A8B7-7EFF0A1A37BB/1

Spennende satsning.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Litt overraskende at Widerøe øker på Sandefjord-Bergen, et marked som har nok overkapasitet fra før. Spennende utvikling!
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

TRF er en genial flyplass. Som dekker Vestfold og deler av Telemark på en fin måte. Mange business-folk i SVG og BGO som bor i området rundt Sandefjord/Tønsberg osv. I tillegg er transfer til Oslo lett som en lek med en eller to avganger i timen til Oslo en kort busstur unna terminalen. Kan tenke meg at når dobbelspor sannsynligvis kommer på plass inn mot Oslo så vil enda flere i Oslo/Drammen vurdere å bruke TRF for innenlands reiser enn OSL.
 
Back
Top