Widerøe - Norwegian på Torp

Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Litt overraskende at Widerøe øker på Sandefjord-Bergen, et marked som har nok overkapasitet fra før. Spennende utvikling!

Virker ikke akkurat sånn de gangene jeg flyr til/fra BGO (og særlig fra om ettermiddagen) - sjelden særlig langt unna smekkfull. Samme gjelder på SVG, og der er prisene samtidig sånn at du er usikker på om du reiste med flyet eller om du kjøpte det... :lol:

TRF har definitivt et vekstpotensiale når dobbeltsporet er ferdig frem til Sandefjord/Tønsberg og når strekningen Larvik - Eidanger er ferdig.
Flytoget pendler Torp - Gardermoen(senere til Hamar når dobbeltsporet langs Mjøsa er ferdig).
Dobbeltspor med høyhastighets flytog ned til Torp vil definitivt gi et byks i trafikkveksten noe som jeg regner med Widerøe har sett for lengst.
Dette vil nok på sikt også sette kroken på døra for Geiteryggen.

Virker ikke akkurat sånn de gangene jeg flyr til/fra BGO (og særlig fra om ettermiddagen) - sjelden særlig langt unna smekkfull. Samme gjelder på SVG, og der er prisene samtidig sånn at du er usikker på om du reiste med flyet eller om du kjøpte det... :lol:

Hvordan det er med kabinfaktoren vet jeg ikke noe om, men så spørs det hvordan det er med yield. Ungdomsbilletter fra TRF til BGO koster 299 ,- og tilgjengeligheten av ordinære billetter til 399 ,- er veldig høy. Det samme gjelder på TRF-TRD. Man kan få billetter til nevnte priser få timer før avreise.

Tviler ikke på at TRF-SVG er en lønnsom rute for Widerøe. Her har Widerøe monopol, og derfor må man ut med 550 ,- for en ungdomsbillett og naturlig nok er også prisen på ordinære billetter mye høyere enn på de to andre innenriksrutene.

Enig i at prisene de ganger jeg har vurdert TRF-BGO/SVG vs OSL er utslagsgivende til å velge OSL som også har høyere frekvens = flex hjemreise.

Hvordan det er med kabinfaktoren vet jeg ikke noe om, men så spørs det hvordan det er med yield. Ungdomsbilletter fra TRF til BGO koster 299 ,- og tilgjengeligheten av ordinære billetter til 399 ,- er veldig høy. Det samme gjelder på TRF-TRD. Man kan få billetter til nevnte priser få timer før avreise.

Kjenner heller ikke yield-tallene, så det blir spekulasjoner. Men, når jeg har flydd særlig BGO-TRF så har ikke lave priser på billettene vært noe jeg har fått iallefall. Vi snakker retur på ettermiddag på hverdager her.
Til TRD opplever jeg mye oftere billige billetter enn til BGO.

Etter snart to år er prisen til Norwegian de fleste dager 199 inkl avgifter. Kan det være at å bruke innleide eller ansatte med base Spaina/Torp på innenriks er et viktigere mål enn å unngå tap på enkeltruter?

"– De som flyr fra Torp er ikke organisert i Norwegian pilotforening (NPF) og Torp vil derfor ikke berøres, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer fra Sandefjord."

Innenriksrutene (iallefall TRF-BGO) ble fløyet med Torp-basert spansk crew tidligere, senest i S13.

Innenriksrutene (iallefall TRF-BGO) ble fløyet med Torp-basert spansk crew tidligere, senest i S13.

Ja gikk ett rutefly på morgenen nå i sommer TRF-BGO-TRF med rutenummet 5100-5101. Den avgangen hadde sikkert spansk crew. De andre avgangene med rutenummer 4xx som kommer innom TRF innenriks flys nok med norsk crew.

Last edited:

TRF ikke TRP... ;)
Rutene til/fra TRF har også gått i slynger fra BGO og TRD også... BGO-TRF-TRD og TRD-TRF-BGO..

Jeg har fløyet BGO-TRF-BGO med DY en del ganger, og det er som regel smekkfullt. Crewet er som regel norsk utenom en spansk gjeng i fjor sommer da jeg først fløy LGW-TRF for så å ta TRF-BGO på morgenen noen dager senere.. Flyet fløy tilbake til TRF og så til AGP.

Jeg har fløyet BGO-TRF-BGO med DY en del ganger, og det er som regel smekkfullt. Crewet er som regel norsk utenom en spansk gjeng i fjor sommer da jeg først fløy LGW-TRF for så å ta TRF-BGO på morgenen noen dager senere.. Flyet fløy tilbake til TRF og så til AGP.

Du reiser i helga du da?
For ellers ser det for meg ut å være nokså stille.

Du reiser i helga du da?
For ellers ser det for meg ut å være nokså stille.

Fredager og søndager ja, er sikkert ikke helt representativt. Ser de kutter ned til 6x ukentlig i sommer samtidig som at TRF-LGW reduseres til 4x ukentlig, men det er vel fordi flyene skal brukes på europeiske sommeruter.

Uten at jeg har noe som helst peil på belegg hos Norwegian på Torp så finner jeg det svært merkelig at belegget er høyt så lenge de har masse billetter til kr 199,- på de fleste avganger. Normalt sett ville jeg tro at prising og etterspørsel hang sammen ?

Jeg har bare brukt Norwegian til Bergen 4 ganger fra Torp i uka, og alle de gangene har det vært under halvfullt fly i alle fall.

Håper uansett at både Widerøe og Norwegian får nok pax til at de finner det forsvarlig å fortsette på de samme rutene fra Torp.

Uten at jeg har noe som helst peil på belegg hos Norwegian på Torp så finner jeg det svært merkelig at belegget er høyt så lenge de har masse billetter til kr 199,- på de fleste avganger. Normalt sett ville jeg tro at prising og etterspørsel hang sammen ?

Jeg har bare brukt Norwegian til Bergen 4 ganger fra Torp i uka, og alle de gangene har det vært under halvfullt fly i alle fall.

Håper uansett at både Widerøe og Norwegian får nok pax til at de finner det forsvarlig å fortsette på de samme rutene fra Torp.

Jeg har min tvil om at det er marked for to selskaper, ihvertfall midt i uka. Lave billettpriser hver eneste dag sier litt om hvordan det går. Eller hva tror dere?

Last edited by a moderator:

Det ligger ikke ute billetter for salg på norwegian.no etter 24.oktober? Det gjorde det for litt siden, tror jeg.

Er vel på den tiden det er overgang til vinterprogrammet så er vel sikkert ikke alt som er på plass enda :)

SISTE NYTT for Norwegian rutene på Torp:

De fleste ruter videreføres men med annet flymønster da Norwegian har flere baser ute. Så baseflyet på Torp legges ned.

- Gran Canaria får 2 ukentlige avganger.
- Antalya og Tenerife går ut.
- Både Bergen og Trondheim skal opereres med 2 daglige avganger bortsett fra lørdag.

Må seie eg ikkje skjønar kvifor DY gidd innanriks frå TRF. Dei gangane eg har sjekka prisar har det jo vore nesten berre 199,- å sjå. Ser at prisane i sommarferien er høgare og ny minstepris er 349,- no. Det er 100,- lågare enn med WF, så med bagasje blir det rimeleg likt. Prisane med WF har vel blitt litt lågare pga. konkurransen, så for kundane er det bra :). Eg forstår berre ikkje korleis det kan vere butikk i det.

Må seie eg ikkje skjønar kvifor DY gidd innanriks frå TRF. Dei gangane eg har sjekka prisar har det jo vore nesten berre 199,- å sjå. Ser at prisane i sommarferien er høgare og ny minstepris er 349,- no. Det er 100,- lågare enn med WF, så med bagasje blir det rimeleg likt. Prisane med WF har vel blitt litt lågare pga. konkurransen, så for kundane er det bra :). Eg forstår berre ikkje korleis det kan vere butikk i det.

Nå er det vel ikke noe mer butikk DY enn det er for WF, så da kan en jo spørre seg hvorfor noen av de gidder?!

Back