Widerøe - Norwegian på Torp

Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Nei...spotprisen på fuel har ikke endret seg vesentlig i q3 sammenlignet med året før.

Forklaringen er skjerpet konkurranse (fra boarding.no):
– Marginene våre presses veldig i den skjerpede konkurransen, men vi holder på passasjerene våre, sier Kobberstad. Samlet har Widerøe en økning på 9 prosent flere passasjerer så langt i 2012.

Hvordan går konkurransen på Torp nå? Fortsatt full kamp?
Hvor mye har WF øket kapasiteten i år? Planer for kapasitetsøkning fremover?
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Spørs om ikke en ny eier i Widerø vil kutte i avgangene her.

Ja, og så kan de skrive med liten skrift ved flydøra og på brevarkene sine "Ved konkurranse så gir vi oss". ;) Nei, hvis WF gir opp vil de bare gå baklengs fra skanse til skanse til det ikke er noe av verdi igjen. Håper WF får en litt mer langsiktig eier enn som så. WF har mistet færre passasjerer enn ventet på Torp. Det er åpenbart ikke god butikk for noen å fly med sånn konkurranse som nå, men jeg tror nok Norwegian taper desidert mest, med de største flyene, LATTERLIG lave priser, og de fleste passasjerene stjeler nok Norwegian fra seg selv på OSL.
 
En av årsakene til at Widerøe fikk et såpass mye svakere kvartalsresultat for 3. kvartal 2012 sammenliknet med samme periode i fjor, var ifølge kvartalsrapporten konkurranse på de kommersielle rutene. Ettersom Sandefjord-rutene må være de mest konkurranseutsatte kommersielle rutene i porteføljen, tipper jeg at Widerøe taper penger i Sandefjord nå.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Lurer på hva som skjer om Norwegian klarer å presse Widerøe ut fra Torp, og WF dermed forsvinner fra TRF-CPH? Vil SAS selv ta over ruten, eller vil man la KLM/SkyTeam stjele alle passasjerene?
 
Last edited:
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Lurer på hva som skjer om Norwegian klarer å presse Widerøe ut fra Torp, og WF dermed forsvinner fra TRF-CPH? Vil SAS selv ta over ruten, eller vil man la KLM/SkyTeam stjele alle passasjerene?

Da vil jo DY selv ta over ruten ;)
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Vel, det blir jo lite transfer fra DY til SAS om DY tar over TRF-CPH. Har Norwegians priser steget paa TRF-BGO/TRD. Det ser ikke slik ut paa lavpriskalenderen. DY kan umulig tjene penger paa innenriks fra Torp naa.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Lurer på hva som skjer om Norwegian klarer å presse Widerøe ut fra Torp, og WF dermed forsvinner fra TRF-CPH? Vil SAS selv ta over ruten, eller vil man la KLM/SkyTeam stjele alle passasjerene?

SAS betjener jo i dag KRS-CPH uten base noen av stedene. Nå tror ikke jeg WF blir presset ut, men uansett så går det fortsatt ann å drive TRF-CPH.....
 
Utdrag fra pressemelding nettopp distribuert til media:
Widerøe utvider, gjeldende fra sommerprogrammets oppstart 2. april 2013, rutetilbudet mellom Sandefjord lufthavn Torp og Stavanger lufthavn Sola fra fire til fem daglige rundturer på hverdager.....På denne måten vil vi kunne tilby meget god frekvens fordelt utover hele dagen, og imøtekommer dermed våre kunders ønsker om et ytterligere forbedret rutetilbud.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

SAS betjener jo i dag KRS-CPH uten base noen av stedene. Nå tror ikke jeg WF blir presset ut, men uansett så går det fortsatt ann å drive TRF-CPH.....

Regner med at du mente Widerøe ;)

Men ja, det er et godt poeng. Men dersom SAS går konkurs, er det derimot stor sjanse for at TRF-CPH forsvinner tror jeg.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Er Norwegian fornøyd med satsingen på Torp tro?

Nå jeg har sjekket har prisene vært 299 eller mindre for ikke fleksibel billett og 850 kr for fleksbillett tett opptil avgang. Dersom DY tjener penger på dette må de ha enorm avanse på osl-bgo.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Nå jeg har sjekket har prisene vært 299 eller mindre for ikke fleksibel billett og 850 kr for fleksbillett tett opptil avgang. Dersom DY tjener penger på dette må de ha enorm avanse på osl-bgo.

Fremdeles ofte 149,- inkl avgifter. Belegget er ikke bra. To fly bindes opp i den beste tiden morgen og ettermiddag til 8 daglige flygninger innenlands. Tar noen passasjerer fra WF, men kanskje flest fra sine egne OSL-ruter? Skulle vært interessant å høre om det er litt diskutert internt.

Utland, som utgjør langt færre flygninger, går nok mye bedre.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Ser ut som dy tjener penger torsdag til søndag, og taper de andre dagene. De tjener nok mer på fulle fly på søndager på torp enn fra osl. I sum kanskje ikke så galt til å være en relativ ny rute. Utfra siste kvartalstall har selskapet definitivt evne til å fortsette satsingen. Flott at det er plass til to aktører.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Ser ut som dy tjener penger torsdag til søndag, og taper de andre dagene. De tjener nok mer på fulle fly på søndager på torp enn fra osl. I sum kanskje ikke så galt til å være en relativ ny rute. Utfra siste kvartalstall har selskapet definitivt evne til å fortsette satsingen. Flott at det er plass til to aktører.

Vel, f.eks neste søndag trf-bgo, 199 og 299 på de to flyene. Osl-bgo samme dag, 8 av 10 fly kr 569,- Trekk fra avgiftene på prisene, så er prisen på trf 1/3 av det den bør være, på en dag du sier er god.

Hvis trf innenriks gir Norwegian en inntekt som er 10.000 for lav per flygning i snitt så utgjør det 25 mill på årsbasis.

Klart de har råd til å fortsette. Jeg tviler på at de taper så lite som i mitt eksempel, som er tatt rett ut av luften, så skulle som sagt vært interessant å høre om det dikuteres internt.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Noen som vet hvordan det går i dette bikkjeslagsmålet?
Avinor slapp i går trafikktallene for mars, hvor Torp innenriks endte opp med ca 49 000 pax fordelt på 842 bevegelser, som utgjør en gj.kabfaktor på 58 pax. Kjenner ikke til fordelingen mellom NAS og Widerøe, men det kan ikke være sunn drift for noen av aktørene.
Noen som tør å spå fremtiden?
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Personlig tror jeg NAS taper kampen, ser allerede i sommer at de kun flyr en daglig til Trondheim, mot Widerøes 3.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Hvis man ser på setekapasiteten, så er ikke forskjellen så veldig stor. Selv håper jeg fortsatt Norwegian vinner kampen, og det blir Widerøe som forsvinner. Tror det vil medføre lavere priser enn et Widerøe-monopol, og flyene er mye bedre, selv om frekvensene sikkert blir noe lavere.
 
Last edited:
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Hvordan var prisnivået med WF før Norwegian kom? Vanskelig å finne billetter til 395, som vel er den laveste prisen til WF innenriks?
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Denne situasjonen har vart mye lengre enn jeg i utgangspunktet trodde den ville, begge aktørene er vel rimelig sikre på å tjene penger dersom den andre gir seg.
Dersom Widerøe går ut av kampen som taperen er jeg spent på hvordan de vil forvalte de frigjorte ressursene.
 
Back
Top