TCAS
ScanFlyer Crusty
Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor
"Administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe ber Avinor om å få fortgang i arbeidet med å installere et nytt sikkerhetssystem på kortbanenettet."
http://www.an.no/nyheter/article4574761.ece
Så kan man diskutere om ikke Avinor har fått et for stort ansvarsområde. De skal drive sine flyplasser kommersielt, de skal drive sikkerhetskontroll av pax/ansatte og de skal drive flysikkerhet. Når de da må bruke milliardbeløp årlig på å tilfredsstille krav til sikkerhetskontroll, vil/kan ikke det gå utover flysikkerheten? I dette tilfellet er SCAT-1 et "frivillig" tiltak (men ikke desto mindre viktig) som er med på å heve flysikkerheten på kortbanenettet, men når Avinor samtidig er nødt til å tilfredsstille stadige endringer til f.eks. krav som kommer i forbindelse med sikkerhetskontroll: Hva er det da enklest å nedprioritere?
"Administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe ber Avinor om å få fortgang i arbeidet med å installere et nytt sikkerhetssystem på kortbanenettet."
http://www.an.no/nyheter/article4574761.ece
Så kan man diskutere om ikke Avinor har fått et for stort ansvarsområde. De skal drive sine flyplasser kommersielt, de skal drive sikkerhetskontroll av pax/ansatte og de skal drive flysikkerhet. Når de da må bruke milliardbeløp årlig på å tilfredsstille krav til sikkerhetskontroll, vil/kan ikke det gå utover flysikkerheten? I dette tilfellet er SCAT-1 et "frivillig" tiltak (men ikke desto mindre viktig) som er med på å heve flysikkerheten på kortbanenettet, men når Avinor samtidig er nødt til å tilfredsstille stadige endringer til f.eks. krav som kommer i forbindelse med sikkerhetskontroll: Hva er det da enklest å nedprioritere?
Last edited: