Shortfield
Mellom bakkar og berg...
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor
- First GBAS landing with a production civil aircraft: Qantas 737, Sydney, Australia, 2005 and GBAS autoland on A380 test flight in Sydney, Australia 2007
Ref: http://honeywellintotheblue.com/archive/q2-09/assets/intotheblue-q2-09.pdf (Se side 23)
Så det er nok ingen begrensninger på flytype, kun avionikken som betyr noe.
Sånn jeg forstår det så er SCAT-1 eneste GPS-teknologien idag, som kan erstatte ILS Cat II/III, i tillegg har man muligheten for "curved approaches". Hvorvidt SCAT-1 er mer hensiktsmessig enn LPV på kortbanene i Norge, vet jeg ikke. Hvis Widerøe har tenkt å benytte seg av "curved app" så MÅ man jo ha GBAS-basert innflyging, ergo SCAT-1. Hvis ikke så er det muligens utviklingen av EGNOS-systemet (europas svar på WAAS) som ikke går raskt nok. Jeg vet heller ikke om EGNOS-systemet gir/vil gi god nok dekning i fjellheimen i Norge.
Når det gjelder SCAT-I så ser det ut til at den kun er sertifisert for bruk i DHC8 og KingAir 200.
- First GBAS landing with a production civil aircraft: Qantas 737, Sydney, Australia, 2005 and GBAS autoland on A380 test flight in Sydney, Australia 2007
Ref: http://honeywellintotheblue.com/archive/q2-09/assets/intotheblue-q2-09.pdf (Se side 23)
Så det er nok ingen begrensninger på flytype, kun avionikken som betyr noe.
Sånn jeg forstår det så er SCAT-1 eneste GPS-teknologien idag, som kan erstatte ILS Cat II/III, i tillegg har man muligheten for "curved approaches". Hvorvidt SCAT-1 er mer hensiktsmessig enn LPV på kortbanene i Norge, vet jeg ikke. Hvis Widerøe har tenkt å benytte seg av "curved app" så MÅ man jo ha GBAS-basert innflyging, ergo SCAT-1. Hvis ikke så er det muligens utviklingen av EGNOS-systemet (europas svar på WAAS) som ikke går raskt nok. Jeg vet heller ikke om EGNOS-systemet gir/vil gi god nok dekning i fjellheimen i Norge.