Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

TCAS

ScanFlyer Crusty
Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

"Administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe ber Avinor om å få fortgang i arbeidet med å installere et nytt sikkerhetssystem på kortbanenettet."
http://www.an.no/nyheter/article4574761.ece

Så kan man diskutere om ikke Avinor har fått et for stort ansvarsområde. De skal drive sine flyplasser kommersielt, de skal drive sikkerhetskontroll av pax/ansatte og de skal drive flysikkerhet. Når de da må bruke milliardbeløp årlig på å tilfredsstille krav til sikkerhetskontroll, vil/kan ikke det gå utover flysikkerheten? I dette tilfellet er SCAT-1 et "frivillig" tiltak (men ikke desto mindre viktig) som er med på å heve flysikkerheten på kortbanenettet, men når Avinor samtidig er nødt til å tilfredsstille stadige endringer til f.eks. krav som kommer i forbindelse med sikkerhetskontroll: Hva er det da enklest å nedprioritere?
 
Last edited:
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Kan jo alltids be Rygge spytte noen kroner inn i potten for å fremme national flysikkerhet.

Nei, vent litt. Det var jo det overskuddet fra Gardermoen skulle brukes til.
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Kan jo alltids be Rygge spytte noen kroner inn i potten for å fremme national flysikkerhet.

Nei, vent litt. Det var jo det overskuddet fra Gardermoen skulle brukes til.


Ser ikke helt poenget ditt...


Dette er Statens (Avinor) ansvar. Med det styresettet som finnes i Norge, der private selskaper blir holdt opp etter veggen, så kan man ikke forvente seg så mye mer.
La private selskaper selskaper ta over noen av Avinors oppgaver, så vil vi nok se en forskjell i kvalitet.

Men med rødgrønt flertall i natt, vil nok ikke det skje. Staten skal holde en jernhånd over alt, og da er det sikkerheten det til slutt går ut over.
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

- SCAT 1 er et satellittbasert innflygingssystem som eliminerer alle mulige menneskelige svikt i forbindelse med landing, forklarer informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe

Jo, takk...
 
Last edited:
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

- SCAT 1 er et satellittbasert innflygingssystem som eliminerer alle mulige konkurrenter i forbindelse med neste anbud, forklarer informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe

...var vel egentlig det Widerøe ønsker. Dette systemet er vanskelig å få innstallert i annet enn Dash8
 
Last edited by a moderator:
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

- SCAT 1 er et satellittbasert innflygingssystem som eliminerer alle mulige konkurrenter i forbindelse med neste anbud, forklarer informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe

...var vel egentlig det Widerøe ønsker. Dette systemet er vanskelig å få innstallert i annet enn Dash8

Du kan godt la være å legge ord i munnen på meg, som jeg strengt tatt ikke har ytret.
 
Last edited:
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

SCAT1 = GLS systemet ikke sant? Eller tar jeg heeeelt feil?

Det er helt korrekt! Brukes litt om hverandre de begrepene.
GLS er vel egentlig en type SCAT 1, special category 1.
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Selvfølgelig ønsker Widerøe at norske flyplasser skal få et system som bare de kan bruke, mao et monopol for Widerøe.
Nei, lag heller LPV, LNAV/VNAV RNP approacher som kan flys av de fleste moderne fly.
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Ser ikke helt poenget ditt...

Avinor er pålagt ansvaret for drift og finansiering av kortbaneplassene, inkludert implementeringen av SCAT1. De fleste av dem (kortbanene) trenger subsidier av overskuddet som skapes ved de større flyplassene, inkludert Gardermoen. På den måten er det overskuddet fra GDM, BGO, TRD etc. som betaler for "arbeidet med å installere et nytt sikkerhetssystem på kortbanenettet."

Når Rygge konkurrerer med Gardermoen om østfold passasjerene, vil påfølgende tap av passasjerer på Gardermoen indirekte påvirke utviklingen, om ikke minst finansieringen, av kortbanenettet og distriktflyplassene.

Jeg støtter fri konkurranse mellom Gardermoen, Torp og Rygge. Men da må man ikke samtidig pålegge kun Gardermoen å subsidiere distrikstnorge og landets distriktspolitikk.

Enten bør alle flyplasser ta en del av ansvaret eller ingen.
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Når Rygge konkurrerer med Gardermoen om østfold passasjerene, vil påfølgende tap av passasjerer på Gardermoen indirekte påvirke utviklingen, om ikke minst finansieringen, av kortbanenettet og distriktflyplassene.

Jeg støtter fri konkurranse mellom Gardermoen, Torp og Rygge. Men da må man ikke samtidig pålegge kun Gardermoen å subsidiere distrikstnorge og landets distriktspolitikk.

Enten bør alle flyplasser ta en del av ansvaret eller ingen.


Ok. Så la oss si at Rygge blir stengt. Østfoldpassasjerene må derfor kjøre 160 km for å komme seg til nærmeste flyplass. Dette på grunn av at de som bor i Mosjøen skal slippe å kjøre den forferdelig lange veien på 70 km for å ta fly fra Sandnesjøen i stedet. I Mosjøen-området bor det ca 14.000. I Østfold bor det 270.000.

Av Rygge, Torp og Gardermoen, er det Gardermoen, og bare Gardermoen som bør gi penger til disse flyplassene. OSL eies av Avinor.
Hvis OSL hadde vært privateid, tror du virkelig de ville gitt hele sitt overskudd til distrikstsflyplassene? Nei. Derfor gir ikke Torp eller Rygge noe.

Det er ikke snakk om å ta noe av ansvaret. Avinor tar bare penger fra der pengene finnes.
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Ok. Så la oss si at Rygge blir stengt. Østfoldpassasjerene må derfor kjøre 160 km for å komme seg til nærmeste flyplass. Dette på grunn av at de som bor i Mosjøen skal slippe å kjøre den forferdelig lange veien på 70 km for å ta fly fra Sandnesjøen i stedet. I Mosjøen-området bor det ca 14.000. I Østfold bor det 270.000.

Mosjøen / Sandesjøen problematikken er jeg enig med deg i. En av dem bør stenges. Men utover det er det få samfunn som idag betjenes av en kortbaneflyplass som ville overlevd uten den subsidiering de får idag. Men det er selvfølgelig en politisk debatt som vi ikke nødvendigvis trenger å debattere i denne sammenheng.


Hvis OSL hadde vært privateid, tror du virkelig de ville gitt hele sitt overskudd til distrikstsflyplassene? Nei. Derfor gir ikke Torp eller Rygge noe.

Nei, de hadde nok ikke det. Og det er vel hele grunnen til at vi som Nasjon har valgt å la offentligheten komme overskuddet til gode istedet for en gruppe norske eller utenlandske investorer som krever 10-20% i avkastning.

Men for all del, jeg er for at Gardermoen skal få konkurrere fritt mot Rygge og Torp. La private overta GDM, og overfør subsidieringen av distriktplassene til statsbudsjettet i form av skattekroner. La Gardermoen stå fri til å senke landingsavgifter, redusere bemanning, stenge rullebaner og overføre deler av parkering og cateringinntekter til operatørene etter behov for å konkurrere med Rygge og Torp. Fjern alle tak på bevegelser, og la markedet styre.
 
Last edited:
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

...var vel egentlig det Widerøe ønsker. Dette systemet er vanskelig å få innstallert i annet enn Dash8

Feil. Systemet kan tilpasses andre fly og annen hardware/software enn det Widerøe har, men nå er det nå engang slik at hele prosjektet ble startet (på midten av 90-tallet?) av Widerøe i samarbeid med hardware/software-leverandørene. Og når man på eget initiativ starter et slikt prosjekt, så utvikles det først og fremst for det utstyret man selv har. Lufttransport kan også fly SCAT-1, men da må man vel tilpasse softwaren til det utstyret de har installert.
Og hvis du tror Widerøe ønsket seg SCAT-1 for å vinne fremtidige anbud, så tar du nok feil. Økt flysikkerhet på kortbanenettet var ønsket, og husker jeg riktig har SCAT-1 en kostnad på over 100 milioner for Widerøe. Hadde det vært opp til økonomene hadde man nok fortsatt flydd NDB-approacher :)

Selvfølgelig kan man diskutere om Avinor og Widerøe i dag ville gått for SCAT-1 om man skulle starte på nytt, men det blir en litt meningsløs diskusjon så lenge ikke det er realiteten.
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Selvfølgelig ønsker Widerøe at norske flyplasser skal få et system som bare de kan bruke, mao et monopol for Widerøe.

Da får vel andre installere utstyret hvis de vil være med på anbudskonkurransen, da?! Skjønner ikke helt argumentet ditt.
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Fordi det vil være billigere og mer hensiktsmessig å satse på teknologi som allerede er i de fleste nye fly enn å satse på egenutviklet teknologi som kun brukes av Widerøe.
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Fordi det vil være billigere og mer hensiktsmessig å satse på teknologi som allerede er i de fleste nye fly enn å satse på egenutviklet teknologi som kun brukes av Widerøe.

Og du er sikker på at eksisterende teknologi kan benyttes ned mellom ned mellom dype fjorder og høye fjell, uten forstyrrelser? Jeg vet ikke selv, jeg bare spør.
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Selvfølgelig ønsker Widerøe at norske flyplasser skal få et system som bare de kan bruke, mao et monopol for Widerøe.
Nei, lag heller LPV, LNAV/VNAV RNP approacher som kan flys av de fleste moderne fly.

Til info så har Widerøe flere GPS-innflyginger (eller LNAV/VNAV-app som du kaller det). Pr. dags. dato er det vel Vadsø, Mosjøen, Rørvik og Sogndal som har disse. De kan enten flys med LOC/VOR overlay, eller som "stand alone"-approacher, hvis LOC/VOR er u/s. Disse er definert som NON-precision app, og ditt minima blir deretter. Disse innflygingene er det Widerøe som har utviklet for å bedre flysikkerheten på de gitte plassene. Poenget er å ha en "glidebane" (CANPA) å følge. På den måten slipper man "step-downs", med de farene det medfører. Avinor har ikke hatt kapasitet, vilje eller økonomi til å utføre dette, og det har derfor ikke blitt prioritert. Følgelig er disse innflygingene ikke publisert i AIP/Jeppesen, siden de er "company procedures".

GLS-innflyginger (SCAT-1) er av en annen dimensjon. Dette er Precision approacher, på "lik linje" med en ILS. Det er en bakkestasjon (fix position) i nærheten av flyplassen, som kommuniserer med satelittene, sammenligner data og "tegner" en precision app. som flyet kan følge. Nøyaktigheten på en GLS-innflyging er derfor mye bedre enn på en ren GPS-innflyging, og etter min mening også bedre enn ILS. GLS har også bedre integritet (evnen til å gi pilotene beskjed om evt. feil eller unøyaktigheter) enn en ILS. På sikt, etter en prøveperiode, vil GLS kunne ta flyene ned til ILS CatI minima på 200 fot.
GLS-innflyginger er heller ikke publisert i AIP/Jeppesen, siden hver operatør må godkjennes for å bruke systemet. Lufttransport, som nevnt tidligere, kan derfor gjerne søke om å bruke systemet og oppdatere avionikken sin, men har valgt å ikke gjøre det. Hvorfor vet jeg ikke, men du skal vel ikke se bort fra at økonomi er en faktor...

Det hersker ihvertfall ingen tvil om, at GLS er et bedre verktøy enn både ren GPS og i.f.t. "konvensjonelle" navaids som ILS/LOC/VOR.

Håper dette var litt oppklarende for noen av dere :)
 
Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

GLS-innflyginger er heller ikke publisert i AIP/Jeppesen, siden hver operatør må godkjennes for å bruke systemet. Lufttransport, som nevnt tidligere, kan derfor gjerne søke om å bruke systemet og oppdatere avionikken sin, men har valgt å ikke gjøre det. Hvorfor vet jeg ikke, men du skal vel ikke se bort fra at økonomi er en faktor...

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENBN/EN_AD_2_ENBN_5-7_en.pdf GLS er med i AIP.
 
Back
Top