• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Widebody med kun én midtgang?

Re: Widebody med kun én midtgang?

Det jeg prøver grave i er hvor mye rart disse selskapene har kunne funnet på.

Noen av disse selskapene flyr i krigsherjede områder, uten noen form for fungerende stat eller sivilsamfunn. Inntektene deres kan like gjerne komme fra våpensmugling som passasjertrafikk.

Så dersom spørsmålet ditt er: Gjelder amerikanske regler for en Boeing som flys av en våpensmugler i krigsområder som er utenfor kontroll av noen myndigheter?

Så blir mitt svar: Ja, det gjør de normalt. Dersom våpensmugleren ikke følger Boeings vedlikeholdsprogram er slik smugling i strid med (så godt som) alle lands luftfartslover.

Noen av disse selskapene flyr i krigsherjede områder, uten noen form for fungerende stat eller sivilsamfunn. Inntektene deres kan like gjerne komme fra våpensmugling som passasjertrafikk.

Så dersom spørsmålet ditt er: Gjelder amerikanske regler for en Boeing som flys av en våpensmugler i krigsområder som er utenfor kontroll av noen myndigheter?

Så blir mitt svar: Ja, det gjør de normalt. Dersom våpensmugleren ikke følger Boeings vedlikeholdsprogram er slik smugling i strid med (så godt som) alle lands luftfartslover.
Men altså ikke i strid med regler i sitt eget land som er "uten noen form for fungerende stat eller sivilsamfunn".

Hva er det du egentlig vil frem til?
At det finnes områder i verden hvor Boeing ikke har noen jurisdiksjon.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har problemer med å erkjenne dette. Dette står ikke i noen kontrast til at det er veldig regulerte forhold i flyfarten i de aller fleste land og at slike reguleringer er bra å ha.

Diskusjonen i denne tråden har gått omtrent slik:
-Det finnes motorveier i Tyskland ned fri hastighet, tro hvor fort de har kjørt der?
-Tull, det er fartsgrenser på alle veier i verden.
-Nja, i Tyskland har de jo...
-Det er fartssgrenser på veiene i Norge. Vet du ikke det?
-Det er ikke Norge jeg snakker om.
-Hvorfor ønsker du ikke fartsgrensen, vet du ikke at fart dreper?
-Jeg er på ingen måte mot fartsgrenser, jeg bare snaker om steder hvor dette ikke eksisterer.
-Det er fartsgrenser i alle land.
Etc, etc....

At det finnes områder i verden hvor Boeing ikke har noen jurisdiksjon.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har problemer med å erkjenne dette. Dette står ikke i noen kontrast til at det er veldig regulerte forhold i flyfarten i de aller flrste land og at slike reguleringer er bra å ha.

Diskusjonen i denne tråden har gått omtrent slik:
-Det finnes motorveier i Tyskland ned fri hastighet, tro hvor fort de har kjørt der?
-Tull, det er fartsgrenser på alle veier i verden.
-Nja, i Tyskland har de jo...
-Det er fartssgrenser på veiene i Norge. Vet du ikke det?
-Det er ikke Norge jeg snakker om.
-Hvorfor ønsker du ikke fartsgrensen, vet du ikke at fart dreper?
-Jeg er på ingen måte mot fartsgrenser, jeg bare snaker om steder hvor dette ikke eksisterer.
-Det er fartsgrenser i alle land.
Etc, etc....

Jeg tror at vi sliter med aa forstaa hva du snakker om naar du sier "Hvor Boeing ikke har noen jurisdiksjon" - det er vel her misforstaaelsen ligger - det er ikke snakk om Regler, Lovverk, Sertfiseringer som er utviklet av Boeing - Det er Regler, Lovverk, Sertfiseringer Boeing maa forholde seg til - utviklet - utarbeidet av mange Internasjonale Avtaler og Avtaleverk. Boeing er Privat Selskap uten noen Juridisk Myndighet

Last edited:

Jeg tror at vi sliter med aa forstaa hva du snakker om naar du sier "Hvor Boeing ikke har noen jurisdiksjon" - det er vel her misforstaaelsen ligger - det er ikke snakk om Regler, Lovverk, Sertfiseringer som er utviklet av Boeing - Det er Regler, Lovverk, Sertfiseringer Boeing maa forholde seg til - utviklet - utarbeidet av mange Internasjonale Avtaler og Avtaleverk. Boeing er Privat Selskap uten noen Juridisk Myndighet
Joda, slik er det i de fleste land.

Om noen sitter med en gammel Boeing som de flyr internt i Somalia og reservedeler fikses på svartebørsen så bryr de seg vel ikke om å få noen sertifisering godkjent fra Boeing. Ønsker de sette inn seter der hvor andre har cargo så gjør de det uten å spørre noen om lov. Dumt? Javisst, men det gjør de akkurat som de vil.

Joda, slik er det i de fleste land.

Om noen sitter med en gammel Boeing som de flyr internt i Somalia og reservedeler fikses på svartebørsen så bryr de seg vel ikke om å få noen sertifisering godkjent fra Boeing. Ønsker de sette inn seter der hvor andre har cargo så gjør de det uten å spørre noen om lov. Dumt? Javisst, men det gjør de akkurat som de vil.

For all del. Flyselskapet OgaBoga i indre Konfliktistan, som ikke forholder seg til internasjonale reguleringer ift luftfart, kan fint velge å fly en avdanket widebody med bare ståplasser innenlands.

Linken sier at 2 land som er medlemmer i FN ikke har signert. Og så har man landområder som ikke er fulle medlemmer i FN og i tillegg er mange land ikke så nøye med å følge avtaler de har signert.

Mehh... Eksisterer ikke. Bevisbyrden ligger hos deg :)

Flyprat 1 - Robert 0 :drink

Er det noen selskaper som noengang har prøvd seg med widebody med kun én midtgang? Altså 5-6-7(?) seter på hver side. :crowded
Svaret på spørsmålet ditt virker å være nei, så vidt forumet vet.

Ser ikke ut til at noen her vet om widebody med bare 1 midgang som et tiltak for å få plass til flere seter, nei. Derimot har vi jo faktisk fått et eksempel på widebody stappet med folk, men uten seter (bare gulvplass)...

Back