Widebody med kun én midtgang?

Re: Widebody med kun én midtgang?

Det jeg prøver grave i er hvor mye rart disse selskapene har kunne funnet på.

Noen av disse selskapene flyr i krigsherjede områder, uten noen form for fungerende stat eller sivilsamfunn. Inntektene deres kan like gjerne komme fra våpensmugling som passasjertrafikk.

Så dersom spørsmålet ditt er: Gjelder amerikanske regler for en Boeing som flys av en våpensmugler i krigsområder som er utenfor kontroll av noen myndigheter?

Så blir mitt svar: Ja, det gjør de normalt. Dersom våpensmugleren ikke følger Boeings vedlikeholdsprogram er slik smugling i strid med (så godt som) alle lands luftfartslover.

Noen av disse selskapene flyr i krigsherjede områder, uten noen form for fungerende stat eller sivilsamfunn. Inntektene deres kan like gjerne komme fra våpensmugling som passasjertrafikk.

Så dersom spørsmålet ditt er: Gjelder amerikanske regler for en Boeing som flys av en våpensmugler i krigsområder som er utenfor kontroll av noen myndigheter?

Så blir mitt svar: Ja, det gjør de normalt. Dersom våpensmugleren ikke følger Boeings vedlikeholdsprogram er slik smugling i strid med (så godt som) alle lands luftfartslover.
Men altså ikke i strid med regler i sitt eget land som er "uten noen form for fungerende stat eller sivilsamfunn".

Hva er det du egentlig vil frem til?
At det finnes områder i verden hvor Boeing ikke har noen jurisdiksjon.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har problemer med å erkjenne dette. Dette står ikke i noen kontrast til at det er veldig regulerte forhold i flyfarten i de aller fleste land og at slike reguleringer er bra å ha.

Diskusjonen i denne tråden har gått omtrent slik:
-Det finnes motorveier i Tyskland ned fri hastighet, tro hvor fort de har kjørt der?
-Tull, det er fartsgrenser på alle veier i verden.
-Nja, i Tyskland har de jo...
-Det er fartssgrenser på veiene i Norge. Vet du ikke det?
-Det er ikke Norge jeg snakker om.
-Hvorfor ønsker du ikke fartsgrensen, vet du ikke at fart dreper?
-Jeg er på ingen måte mot fartsgrenser, jeg bare snaker om steder hvor dette ikke eksisterer.
-Det er fartsgrenser i alle land.
Etc, etc....

At det finnes områder i verden hvor Boeing ikke har noen jurisdiksjon.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har problemer med å erkjenne dette. Dette står ikke i noen kontrast til at det er veldig regulerte forhold i flyfarten i de aller flrste land og at slike reguleringer er bra å ha.

Diskusjonen i denne tråden har gått omtrent slik:
-Det finnes motorveier i Tyskland ned fri hastighet, tro hvor fort de har kjørt der?
-Tull, det er fartsgrenser på alle veier i verden.
-Nja, i Tyskland har de jo...
-Det er fartssgrenser på veiene i Norge. Vet du ikke det?
-Det er ikke Norge jeg snakker om.
-Hvorfor ønsker du ikke fartsgrensen, vet du ikke at fart dreper?
-Jeg er på ingen måte mot fartsgrenser, jeg bare snaker om steder hvor dette ikke eksisterer.
-Det er fartsgrenser i alle land.
Etc, etc....

Jeg tror at vi sliter med aa forstaa hva du snakker om naar du sier "Hvor Boeing ikke har noen jurisdiksjon" - det er vel her misforstaaelsen ligger - det er ikke snakk om Regler, Lovverk, Sertfiseringer som er utviklet av Boeing - Det er Regler, Lovverk, Sertfiseringer Boeing maa forholde seg til - utviklet - utarbeidet av mange Internasjonale Avtaler og Avtaleverk. Boeing er Privat Selskap uten noen Juridisk Myndighet

Last edited:

Jeg tror at vi sliter med aa forstaa hva du snakker om naar du sier "Hvor Boeing ikke har noen jurisdiksjon" - det er vel her misforstaaelsen ligger - det er ikke snakk om Regler, Lovverk, Sertfiseringer som er utviklet av Boeing - Det er Regler, Lovverk, Sertfiseringer Boeing maa forholde seg til - utviklet - utarbeidet av mange Internasjonale Avtaler og Avtaleverk. Boeing er Privat Selskap uten noen Juridisk Myndighet
Joda, slik er det i de fleste land.

Om noen sitter med en gammel Boeing som de flyr internt i Somalia og reservedeler fikses på svartebørsen så bryr de seg vel ikke om å få noen sertifisering godkjent fra Boeing. Ønsker de sette inn seter der hvor andre har cargo så gjør de det uten å spørre noen om lov. Dumt? Javisst, men det gjør de akkurat som de vil.

Joda, slik er det i de fleste land.

Om noen sitter med en gammel Boeing som de flyr internt i Somalia og reservedeler fikses på svartebørsen så bryr de seg vel ikke om å få noen sertifisering godkjent fra Boeing. Ønsker de sette inn seter der hvor andre har cargo så gjør de det uten å spørre noen om lov. Dumt? Javisst, men det gjør de akkurat som de vil.

For all del. Flyselskapet OgaBoga i indre Konfliktistan, som ikke forholder seg til internasjonale reguleringer ift luftfart, kan fint velge å fly en avdanket widebody med bare ståplasser innenlands.

Linken sier at 2 land som er medlemmer i FN ikke har signert. Og så har man landområder som ikke er fulle medlemmer i FN og i tillegg er mange land ikke så nøye med å følge avtaler de har signert.

Mehh... Eksisterer ikke. Bevisbyrden ligger hos deg :)

Flyprat 1 - Robert 0 :drink

Er det noen selskaper som noengang har prøvd seg med widebody med kun én midtgang? Altså 5-6-7(?) seter på hver side. :crowded
Svaret på spørsmålet ditt virker å være nei, så vidt forumet vet.

Ser ikke ut til at noen her vet om widebody med bare 1 midgang som et tiltak for å få plass til flere seter, nei. Derimot har vi jo faktisk fått et eksempel på widebody stappet med folk, men uten seter (bare gulvplass)...

Back