Widebody med kun én midtgang?

Re: Widebody med kun én midtgang?

For de som ikke fikk med seg poenget så trodde jeg ikke at dette var et fly, men det var ment som et eksempel på hvor lite sikkerhet og reguleringer for transport betyr i enkelte land.

Fra noen som ikke har skjønt seg på veimerking i Nederland kan man aldri anta slikt ;)

Er enig i at ikke alle land tar transportsikkerhet like nøye, dog for fly som reiser internasjonalt er man pent nødt til å forholde seg til internasjonale regler. De færreste land har bruk for wide body fly innenriks.

Kunne man sett for seg en widebody uten midtgang da?

Det ville løst en del problemer. Man slapp for eksempel at folk hang i midtgangen for å prate med hverandre. Man slapp barn som løper opp og ned midtgangen og man slipper at folk stadig skal på do midt under serveringen av polarbrød.

Lurer på om denne tråden blir like lang som den med to midtganger i narrowbody og 3 i widebody..

Du har rett i at det i utgangspunktet er Amerikanske regler, men det er ikke korrekt at de kun gjelder for USA. De gjelder også for alle fly produsert i USA, for fly som trafikkerer USA og ikke minst brukes disse reglene som grunnlag for reglene i andre verdensdeler.
Hvordan i alle dager skulle USA tvinge operatører i andre land til å følge deres lover? Jeg skjønner at Boeing kan si at en vedlikeholdsavtale da ikke er gyldig, men hva om de som har det gamle flyet ikke bryr seg om det?

Denne båten er kanskje produsert i USA og godkjent for 5 personer der, men hvordan skal USA håndheve dette verden rundt?
1439834701607.jpg

Enn så lenge Boeing skrur sammen maskinene sine i USA så har vel FAA ganske mye de skulle sagt. Skal man unngå dette må man designe og skru sammen flyene et sted hvor hverken FAA, JAA eller andre siviliserte autoriteter har noe de skulle sagt

Kunne man sett for seg en widebody uten midtgang da?

Det ville løst en del problemer. Man slapp for eksempel at folk hang i midtgangen for å prate med hverandre. Man slapp barn som løper opp og ned midtgangen og man slipper at folk stadig skal på do midt under serveringen av polarbrød.

El Al har verdensrekorden med 1122 menesker ombord i en 747 under Operasjon Solomon
Da tenkte man ikke på seter for å si det pent.

Enn så lenge Boeing skrur sammen maskinene sine i USA så har vel FAA ganske mye de skulle sagt. Skal man unngå dette må man designe og skru sammen flyene et sted hvor hverken FAA, JAA eller andre siviliserte autoriteter har noe de skulle sagt
Så lenge flyet er inne i fabrikken så skjønner jeg at de har kontroll, men om det er 35 år siden flyet forlot fabrikken og de som nå har flyet ikke bryr seg om å følge noen internasjonale regler slik at de kan fly til Europa eller USA hva i alle dager skal da Boeing ha å stille opp med?

Hvor stor kontroll tror du de som engang lagde denne lastebilen(?) har over hvordan den blir ombygd og brukt idag?
Ql4jrM-z_cYVHK-TUtZ75A-hZ6vf6ytZ3t0GC_BrOE63L2pgUO9MIxOTkhBSKwgofhdLeYh5VpyySpaN-qtIf5Vr4LESgXGME2U8PDZecO4dIX1oOuFHJA1UsGm3y4EwDq1pY9HBJzxj2EzcglWP5xt6F3gOt-fayQHoPe27lVwymrizf7KJrg9IBZE7M4xrCayZeEk-9VMTX3r1UFNIDKAE_lgZ5ESl8sDyDU10jEbuIo1C9dBLcpTo2naH6zzQjMehYJbk_q3JoRHAMg-i-cJ-pVV6wvDWrTpJht8OrLYH1JZNQEsVZY3mmRLv8zfm2qI8y-FBal9_yxggrJNd0kU8J9FRVcyGMD_Qmw8aFGsX1Q5AL2N_DBO97fGec35xNXapoZ_hq_Ro3x1d9Wuv0cSZ6ueqjH-_5My_N4VSiC6_e0HP_XxB58PyYz2YJcZ-m-XG1iw4Y1AtJb4hrBfC-IUPDyUsB7VwTN7QEYhJhrX4Ve56oQFHQN5OLGpqsfgdrSGO_B6OLCzUcfeSe_wIGH4oB3RIEaOAKjX-yqHAuuDHWfNHGlGLbNRV5uai78frhTMCCdjciXU4Ckh7qf0oKpen_2GD7Ci3LJRGCKmPruUAxKrI57587XaNJg=w1224-h918-no

Så alle som sier at det er uklart hva denne veimerkingen betyr vil ikke kunne vite forskjell på fly og tog?
attachment.php

Det der er ikke veimerking tror jeg. De har bare lånt teppene til Stena Saga

Jeg høyner med denne, og sier bare ett ord: SYLTEAGURK.
God helg, og god bedring!

Attachments

• Sylteagurk.jpg
    Sylteagurk.jpg
    82.2 KB · Views: 315

Hvordan i alle dager skulle USA tvinge operatører i andre land til å følge deres lover? Jeg skjønner at Boeing kan si at en vedlikeholdsavtale da ikke er gyldig, men hva om de som har det gamle flyet ikke bryr seg om det?

Denne båten er kanskje produsert i USA og godkjent for 5 personer der, men hvordan skal USA håndheve dette verden rundt?
1439834701607.jpg
Du er jo på en merkelig pussig måte din egen værste fiende, så mye som du flyr burde være svært takknemlig for at det finnes et meget sterkt, håndhevet regelverk, et regelverk som 100% som oppgave å trygge dine reiser, som på ingen måte er skapt for irritere deg og dine medreisende!

Ta bare en liten del av regelverket, kvalitetssikring av deler til fly, allt må bokføres, følges opp og hvis ikke det gjøres går det galt - Partnair ulykken utenfor Hirtshals ble vel sporet tilbake til en bolt som ikke var godkjent, som hadde blitt installert lenge før Partnair overtok flyet.

1439834701607.jpg

Jeg vil vel tro at det vil være mer korrekt å sammenlikne et flys livssyklus med en plattform på norsk sokkel enn en enkel gummibåt. Kravene til kvalitetssikring og sporbarhet er nok sammenliknbar mellom fly som går i internasjonalt luftrom og plattform på norsk sokkel.

Jeg vil vel tro at det vil være mer korrekt å sammenlikne et flys livssyklus med en plattform på norsk sokkel enn en enkel gummibåt. Kravene til kvalitetssikring og sporbarhet er nok sammenliknbar mellom fly som går i internasjonalt luftrom og plattform på norsk sokkel.

Det er trolig korrekt. Alle seriøse luftfartsmyndigheter har inspektører som gjør stikkontroller på flyplassene i tillegg til alt byråkratiet. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet gjemme ting fra FAA .. ;)

Så lenge flyet er inne i fabrikken så skjønner jeg at de har kontroll, men om det er 35 år siden flyet forlot fabrikken og de som nå har flyet ikke bryr seg om å følge noen internasjonale regler slik at de kan fly til Europa eller USA hva i alle dager skal da Boeing ha å stille opp med?

Reglene for luftdyktighet (airworthiness) er i betydelig grad styrt av ICAO. I praksis blir derfor reglene bygd opp på samme måte i store deler av verden.

Poenget her er vel at det er flyprodusenten som er ansvarlig for en flytypes "type certificate", og at en del av dette er krav om at vedlikehold følges opp på riktig måte.

Det er altså fullt mulig å tenke seg et land, la oss kalle de Escudistan, tillater at lokale flyselskaper bruker fly innenriks som ikke tilfredstiller fabrikantens krav. De kan til og med gjøre avtale med et naboland om at disse flyene kan flys dit. Problemet oppstår hvis de flyene må inn i luftrommet til tredjeland, som krever krever at ICAO-reglene følges.

Hvis Escudistan er et tilstrekkelig stort land, så er det jo ikke umulig at det er et marked for flyselskaper som kun kan fly innenriks. Det kan jo ligne litt på situasjonen i Kongo, for eksempel, selv om jeg er usikker på om det er reglene eller oppfølginga av dem som primært mangler.

Men nå var spørsmålet ditt egentlig widebody. Dersom Escudistan Airlines har en widebody så er det sannsynligvis for å fly til et sted ganske langt borte. Da hjelper det fint lite at de innenriks kan fly uten å følge fabrikantens regler.

Denne problemstillinga blir mest hypotetisk for widebody. De blir fort ubrukelige hvis de ikke kan brukes internasjonalt, og de blir fort dyre å ha om de ikke kan viderselges til et internasjonalt flyselskap. For mikrofly, derimot, er det høyst reelle begrensninger på internasjonal bruk. Disse er normalt underlagt et enklere, nasjonalt, regelverk.

Kort oppsumert: Det er fabrikantens regler som gjelder for at et fly skal kunne fly lovlig. Da følger reglene til fabrikantens hjemland med på kjøpet.

Du er jo på en merkelig pussig måte din egen værste fiende, så mye som du flyr burde være svært takknemlig for at det finnes et meget sterkt, håndhevet regelverk, et regelverk som 100% som oppgave å trygge dine reiser, som på ingen måte er skapt for irritere deg og dine medreisende!

Ta bare en liten del av regelverket, kvalitetssikring av deler til fly, allt må bokføres, følges opp og hvis ikke det gjøres går det galt - Partnair ulykken utenfor Hirtshals ble vel sporet tilbake til en bolt som ikke var godkjent, som hadde blitt installert lenge før Partnair overtok flyet.
Her har du misforstått meg helt fullstendig. Jeg er klar over at det de fleste steder er et veldig strengt regime for kontroll av det meste rundt fly og at det er det som har ført til at fly omtrent er det tryggeste man kan reise med. Selvsagt er jeg ikke imot dette.

Det jeg diskuterer er de som faller utenfor dette regimet. Flere flyselskaper er svartelistet i Europa og får ikke fly hit, men likevel flyr de til andre land og nasjonalt. Det jeg prøver grave i er hvor mye rart disse selskapene har kunne funnet på.

Her har du misforstått meg helt fullstendig. Jeg er klar over at det de fleste steder er et veldig strengt regime for kontroll av det meste rundt fly og at det er det som har ført til at fly omtrent er det tryggeste man kan reise med. Selvsagt er jeg ikke imot dette.

Det jeg diskuterer er de som faller utenfor dette regimet. Flere flyselskaper er svartelistet i Europa og får ikke fly hit, men likevel flyr de til andre land og nasjonalt. Det jeg prøver grave i er hvor mye rart disse selskapene har kunne funnet på.

De fleste av disse selskapene som svartelistes i Europa (og ofte i USA samtidig) forsøker å få orden på årsakene som fører til svartelisting, når de svartelistes i områder langt unna har de ofte en Intercontinental operasjon og det er lite hensikts messig å operere i svært begrensede områder. Om de har utfører vedlikehold selv, eller har adgang til vedlikehold som «ikke er så nøye på det» og er villig på å signere - kan de få fortgang i løpet mot en ulykke.
Det er ikke rart det de holder på - det er uten unntak farlig og en ser nok ulykker rundt om pga «oppfinnelsene»

Husker godt kommentaren fra Lufthansa’s tekniker på FBU når han ble bedt om å hjelpe Pan Am med deres 727-200 på 80 tallet, “Thats not a Plane, its set of parts that happen to fly in the same directions......and not all of them even fly in the same direction” ja Han gav råd, men nektet plent å signere noe som helst :drunk:

Back