WF med nye fancy Q400

Første Q400NG fra Bombardier leveres til Widerøe og kommer i sommer. Men ryktene sier at Bombardier først skal bruke maskinen under Paris Air Show i juni, og det i Widerøe-farger! :)
 
Så vidt jeg vet skal to tilbake til FlyBe i løpet av sommeren. Neste NG til WF (WFG) kommer etter at nr 2 er tilbake hos FlyBe, og det betyr at vi er en "short" i en kort periode.
 
Så vidt jeg vet skal to tilbake til FlyBe i løpet av sommeren. Neste NG til WF (WFG) kommer etter at nr 2 er tilbake hos FlyBe, og det betyr at vi er en "short" i en kort periode.

Tusen takk for oppdatering Olebno:) Får håper jeg snart ser et bilde fra WF's Q400 NG kabin.
 
Enig med EB. Widerøe fikk jo grønnfargen sin ved en feiltagelse i starten, og det er litt synd de har beholdt den synes jeg. Ikke mange settinger der grønt passer inn, annet enn i naturen. Men nå har det jo blitt en del av et sterkt varemerke, så de beholder vel grønne slips og grønne kabinuniformer som får de blonde CC-ene til å se grønnhåret ut, hehe.

Jeg tror forresten Air Berlin er inne på noe smart med å mixe Kua med større jetfly. Koster nok en god del ekstra å måtte operere dobbelt av alt fra dokumentasjon og treningsavdelinger til dobbelt av alle sjefer osv. men man slipper å jazze rundt med dobbel fuel burn og halvfullt fly! DY burde hatt Q400 på innenriks; spesielt fra Rygge og Værnes.

Blir spennende å se om Bombardier har fikset alle de elektriske snags og snodige ED-messages, eller om det blir en ny Q400 No-Go. Husker med gru den såkalte Nuisance Caution/WNG clearance manualen som lå der i "kjelleren" på flight deck i årevis. For pilotenes skyld håper jeg også at Bombardier har vært smarte nok til å resertifisere skuta med windshield wipers parkert paralellt med relativ vind. Støyen på flight deck mer enn halveres... Kua er i utgangspunktet et kongebra fly - men synd de ikke kunne utnytte potensialet fullt ut, siden de gikk for common rating med eldre modeller! Gikk kanskje litt off topic her. Sorry...
 
Blir noen av Flybe maskinene da returnert?

LNWDT ble levert til omlakkering i EIN på fredag 15 mai, og skal flys derfra til FlyBe i UK.

LNWDF kommer til TRF, mener å huske det var 11 el 12 Juni, for så å fly til Paris noen dager senere..

SVETHO
 
Det er vel ikke helt korrekt å kalle det en feiltakelse. Var det ikke dårlig økonomi som gjorde at de ikke hadde noe annet valg enn å beholde den fargen som et av flyene ble levert med, fremfor å lakkere det slik de ville?
 
Det er vel ikke helt korrekt å kalle det en feiltakelse. Var det ikke dårlig økonomi som gjorde at de ikke hadde noe annet valg enn å beholde den fargen som et av flyene ble levert med, fremfor å lakkere det slik de ville?

Når det gjelder grønnfargen og Widerøe, må vi nok ta frem historiebøkene. I boken "Grønne vinger over Norge" står det skrevet:
"2. januar 1934 sto det nye Waco Cabin flyet på Kjeller Flyplass ved Lillestrøm, skinnende blanklakkert i håpets lysegrønne farge, en farge som skulle følge selskapets fly så lenge det ble operert sjøflyruter i landet vårt."
Om fargen var lysegrønn kan vel diskuteres, men grønn har alltid vært Widerøes "varemerke". Årsaken til at Waco'en ble grønn er jeg ikke sikker på, men jeg mener dette var en av standard-fargene Waco brukte. Så kan man selvfølgelig diskutere om dagens Widerøe fly kler fargen, men jeg ville blitt en smule forundret hvis man brøt helt med den "grønne linjen".
 
Enig med EB. Widerøe fikk jo grønnfargen sin ved en feiltagelse i starten, og det er litt synd de har beholdt den synes jeg. Ikke mange settinger der grønt passer inn, annet enn i naturen. Men nå har det jo blitt en del av et sterkt varemerke, så de beholder vel grønne slips og grønne kabinuniformer som får de blonde CC-ene til å se grønnhåret ut, hehe.

Jeg tror forresten Air Berlin er inne på noe smart med å mixe Kua med større jetfly. Koster nok en god del ekstra å måtte operere dobbelt av alt fra dokumentasjon og treningsavdelinger til dobbelt av alle sjefer osv. men man slipper å jazze rundt med dobbel fuel burn og halvfullt fly! DY burde hatt Q400 på innenriks; spesielt fra Rygge og Værnes.

Blir spennende å se om Bombardier har fikset alle de elektriske snags og snodige ED-messages, eller om det blir en ny Q400 No-Go. Husker med gru den såkalte Nuisance Caution/WNG clearance manualen som lå der i "kjelleren" på flight deck i årevis. For pilotenes skyld håper jeg også at Bombardier har vært smarte nok til å resertifisere skuta med windshield wipers parkert paralellt med relativ vind. Støyen på flight deck mer enn halveres... Kua er i utgangspunktet et kongebra fly - men synd de ikke kunne utnytte potensialet fullt ut, siden de gikk for common rating med eldre modeller! Gikk kanskje litt off topic her. Sorry...

Grønnfargen er virkelig flott og gjenspeiler ruteområdene til WF, de går i "grønne" områder. Hvorfor DY skulle hatt Q400 på Værnes? Her går jo DY's avganger med meget bra belegg med det materiellet som selskapet har. Takk til oppdatering fra Svetho. Hvem gir meg det første kabinbildet fra NG'en? :)
 
En liten artikkel om overleveringen i Julinummeret av Airliner World - "Bombardier delivers first Q400 Nextgen". Med bilde av overrekkelse av "ceremonial key" til Director Dagfinn Danielsen i launch customer Widerøe's flyveselskap A/S.
 
Tjaha... Etter den turbulensen som SAS og Bombardier gikk igjennom, hadde jeg aldri trodd at man skulle høre SAS/Widerøe, Bombardier og Launch customer i samme setning.
 
Back
Top