WF med nye fancy Q400

Nja, skal man tro denne oversikten, så er det kun tre operatører som har bestilt Q400NG.
Siden ingen av disse har fått sine fly ennå, eller for den sakens skyld er i ferd med å få dem, så er det rimelig å anta at flyene ikke har rullet ut av fabrikken ennå.

Litt graving i Bombardier sine nyhetsarkiver viser dog at Q400.com ikke akkurat er oppdatert siste halvåret...

- SAS bestilte 14 NG i Mars 08 (og det er første gang NG er nevnt fra Bombardier sin side).
- SATA bestilte 4 NG i Mars 08.
- ANA bestilte 3 NG i Juni 08.
- Austrian bestilte 4 NG i September 08.
- Croatia Airlines bestilte 2 NG i September 08.
- Ethiopian Airlines bestilte 8 NG i November 08.

Pr. 31/10-08 hadde Bombardier en backlog på 103 Q400. Mener å ha lest et sted at de triller ut én i uka, så disse 35 er neppe de første som triller ut i lyset, da de stort sett ble bestilt sist...

Har SAS bestilt 14 nye Q400(NG) ?

Betyr det at WF skal få til sammen 14 nye Q400-fly?

Jeg er forundret over at enkelte her er så fryktelig negative til Q400.
Dette flyet er etter min mening det beste turbopropflyet jeg har reist med som passasjer.
Det er stillere enn andre av samme slaget, WF-versjonene jeg har reist med har bedre plass, samt at det går raskt unna.
Globalt sett er vel dette også et av de flyene i sin klasse som har lavest kostnad pr setekilometer, og det er ikke tilfeldig at det er så mange i bestilling fortsatt.
Det at SAS i sin tid ikke var heldige med sine, som første kunde på flytypen, tror jeg ikke har noen betydning for flyets videre suksess.

Selv ser jeg virkelig fram til de nye flyene kommer, og jeg tror jeg har med de aller fleste WF passasjerer, crew og andre ansatte på dette.

Du har rett. De skal selvsagt har CRJ de.

Hvordan er i så fall fordelingen mellom WF og BT?

Regner med at både Q400 og CRJ følger SAS Group og ikke de individuelle selskaper som selges ut, om det da SAS Group ikke gjør penger på dette.

Jeg synes også at Q400 er topp fly, gleder meg til de nye kommer på TRD-CPH. Noe av den positive opplevelsen med Q400 for min del er at de gir meg muligheten til å komme til CPH (og da videre i verden) uten å måtte kaste bort tid, og en ekstra boarding kø, på OSL. Ellers liker jeg godt små fly så lenge det ikke går utover min plass som pasasjer. Herlig at boarding går raskt, og bare 4 seter i bredden gjør det lett å komme inn og ut.

Og så får man passe på å sette seg lagt bak så slipper man så mye støy fra propellene. Satt på nest bakerste rad i Q400 YTZ-EWR og det var helt levelig ifht. støy og vibrasjoner. Vind- og a/c-suset i enkelte av smågrisene er tidvis like ille i mine ører.

Jeg er forundret over at enkelte her er så fryktelig negative til Q400.
Dette flyet er etter min mening det beste turbopropflyet jeg har reist med som passasjer.
Det er stillere enn andre av samme slaget, WF-versjonene jeg har reist med har bedre plass, samt at det går raskt unna.
Globalt sett er vel dette også et av de flyene i sin klasse som har lavest kostnad pr setekilometer, og det er ikke tilfeldig at det er så mange i bestilling fortsatt.
Det at SAS i sin tid ikke var heldige med sine, som første kunde på flytypen, tror jeg ikke har noen betydning for flyets videre suksess.

Selv ser jeg virkelig fram til de nye flyene kommer, og jeg tror jeg har med de aller fleste WF passasjerer, crew og andre ansatte på dette.

Helt enig med Farmer!!

Snublet over denne siden nå plutselig...

Skal man tro det som står der, så er den første WF Q400NG tildelt MSN4244 og testregistrering C-FUTZ.
Antar at det er snakk om en av WF's egne fly, siden de midlertidige maskinene har gått via G-reg og Flybe, mens denne er merket med LN- og Widerøe, i likhet med LN-WDE...

Skal WDE fortsatt beholdes av WF når Flybe individene går tilbake dit? Blir spennende og se de nye WF maskinene og hvilken cabinstyle/konfigurasjon WF legger opp til.

WDE er ikke innleid fra Flybe så den skal vel beholdes.

WDE er den 5 maskinen som skulle komme da Sas hadde de 3 hendelsene.

Back