Westair er igang med postflyging

Evenes hadde vel vært det riktige navnet. Harstad har vel ikke mye med den flyplassen å gjøre heller.
Narvik og Evenes lufthavn tilhører vel Nordland fylke.det gjør vel ikke Harstad som ligger i Troms. Selv om Harstad ligger nærmest, er de ikke ekte nordlæninger oder g dermed ikke flyplass verdig i Nordland.....:D

haha whatever:) Jeg kommer fra sørlandet, så driter egentlig i det:) Men det er ikke heldig at den har to bynavn i alle fall! Kan oppstå mange rare situasjoner pga det!

Originally posted by TL

Evenes hadde vel vært det riktige navnet. Harstad har vel ikke mye med den flyplassen å gjøre heller.
Narvik og Evenes lufthavn tilhører vel Nordland fylke.det gjør vel ikke Harstad som ligger i Troms. Selv om Harstad ligger nærmest, er de ikke ekte nordlæninger oder g dermed ikke flyplass verdig i Nordland.....:D

Saklig! Harstad ligger da mye nærmere og er en større by enn Narvik - sjekk SSB

Tror uansett jeg hadde fått panikk om jeg var utlending, og av en eller annen årsak skulle opp hit. Ikke lett å skjønne at Evenes, er det samme som Harstad/Narvik, Harstad-Evenes, ekker Harstad-evenes and narvik airport. Det sies mye rart i innsjekkinger, og på flyene:colgate:

Originally posted by urqell

Gikk jo bra i går. 1.12 trailer med post gikk ikke med:lol:
Mye gjenligg av post
Er dette pga større volum enn hva man får med i flyene?
Hva er kapasitet pr destinasjon nå med Westair sammenlignet med SAS sin tidligere postkapasitet ?

Er dette pga større volum enn hva man får med i flyene?

Nei. Problemet er at posten benytter containere/lastebærere, noe som begrenser vekt og volum.(lastebærerne veier nesten halve lastekapasiteten og tar samtidig mye volum)

Noe godt har det da i alle fall kommet ut av denne saken.
Benair har jo fått flyene sine i aktivitet og bør tjene gode penger nå...:up:

Posten sparer vel mye penger på dette samtidig som de får en god kvalitet..:lol

TL:laola

Var visst kapasitet.Hvert fly tar 8 tonn og da er 3 tonn bur som posten er i.Hvert bur veier 49 kg

pussig.det jeg har hørt er at de var fulle.Hvorfor benytte benair for å fly post og sende semier med post i retur da???

Problemer har de i alle fall:clap

Er nok litt oppstartsproblemer ja... De siste dagene så har Posten kjørt post gjennom Torp for alt det er verdt. Normalt så er det kun post til/fra sorteringssentralen i Stokke vi har fått igjennom her, men pga. problemene på OSL så får vi også nå post til/fra Drammen for å avlaste OSL...

Originally posted by KennethGS

Er nok litt oppstartsproblemer ja... De siste dagene så har Posten kjørt post gjennom Torp for alt det er verdt. Normalt så er det kun post til/fra sorteringssentralen i Stokke vi har fått igjennom her, men pga. problemene på OSL så får vi også nå post til/fra Drammen for å avlaste OSL...

Vil dette da si at Widerøe flyr betydelig mer post enn vanlig nå da, eller ?

Snakket i dag med en av de som handler posten. Han kunne fortelle at posten ikke hadde tenkt på at burene talte med i den vekten flyet kunne ha med seg. De trodde med andre ord at de kunne få med 8 tonn med post på hver avgang.
Om dette er sant eller om det er en "vandrehistorie" vet jeg ikke, men er det noe i det så blir det travelt for Benair:D

Det er jo ganske utrolig at Posten tror de kan sende post "løst" med Westair. Embalasjen og containerer har de alltid brukt og hvis de har regnet feil her så ligger de ganske tynt ann i tiden som kommer.
Grunnen til at de sa opp kontrakten med SasBraathens var jo nemlig at det var for mye gjennligg noen ganger. Det var jo ikke alltid like lett å "tippe" hvor mye post som ville komme og dermed ble ikke kapasitene utnytte maskimalt. At Westair skal være noe flinkere til å "tippe" en SasBraathens har jeg ingen tro på og rapportene fra posten tyder på at de ikke er noe særlige fornøyde med kvaliteten så langt.

Originally posted by Tertit54
Grunnen til at de sa opp kontrakten med SasBraathens var jo nemlig at det var for mye gjennligg noen ganger. Det var jo ikke alltid like lett å "tippe" hvor mye post som ville komme og dermed ble ikke kapasitene utnytte maskimalt. At Westair skal være noe flinkere til å "tippe" en SasBraathens har jeg ingen tro på og rapportene fra posten tyder på at de ikke er noe særlige fornøyde med kvaliteten så langt.
Jeg kan aldri se for meg at det er West Airs (eller VAR BUSKs) oppgave å tippe hvor mye post som skal være med flyet/flyene om dagene?

Jeg vet ikke hvordan kontrakten mellom Posten og West Air er, men jeg vil inbille meg at den kanskje er slik at Posten har leid inn West Air for å fly x tonn post /dag, og hvis det blir mer enn dette (og dermed også 'gjenligg') så er det Postens problem og ingen annens feil?

Det er Posen Norge som "tipper" hvor mye post det blir hver dag. De en generelt dårlige til å tippe dette og ihverfall til hvilket tidspunkt de aktuelle postmengdene vil komme til flyplassen. Dermed hadde Sas Braathens problemer noen ganger ,og Westair vil få uforskyldte problemer ganske ofte.:old

Betyr det at effektivt så tar westair med seg maks 5 tonn med post? Er postkassettene og -sekkene inne i burene da? SAS Braathens pleide å ha med seg mellom 2-4 tonn post på postflyene.

Er det noen som har en komplett "ruteplan" eller en oversikt over flyutnyttelsen? Hadde vært interessant og sett...

Originally posted by Cedlind

Jeg kan aldri se for meg at det er West Airs (eller VAR BUSKs) oppgave å tippe hvor mye post som skal være med flyet/flyene om dagene?

Jeg vet ikke hvordan kontrakten mellom Posten og West Air er, men jeg vil inbille meg at den kanskje er slik at Posten har leid inn West Air for å fly x tonn post /dag, og hvis det blir mer enn dette (og dermed også 'gjenligg') så er det Postens problem og ingen annens feil?

Tror det heller er slik at post har blitt liggende fordi ikke har vært kapasitet ombord. Posten kommer litt før avgang med den vekten som de vønsker å ha med og så er det opp till flyselskapet om de har nok plass ombord. Det har derfor vært vanskelig for Posten å vite om de får med alt den usikkerheten er borte nå som du vet nøyaktig hvor mye plass de har, hver dag. At Posten har glemt at boksene sine veier litt de å har jeg utrolig vanskelig for å tro.

Hilsen,
Laurenz

Det er Posen Norge som "tipper" hvor mye post det blir hver dag. De en generelt dårlige til å tippe dette

De er generellt dårlige til å tippe, og like dårlige på å veie posten...

Avvik på 10-15% ved kontrollveiing er helt normalt, så på Torp så veier vi all posten...:clap

Back