Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Nuvell, SAS venter på dokumentasjon fra Boeing for å fly, noe som jeg skjønner er et krav fra Luftfartstilsynet for å få lov til å fly i områder med litt aske, mens Norwegain flyr der? Vil det si at Norwegian HAR dokumentasjon fra Boeing, eller er det fordi de driter i det?

Dersom siste er tilfelle, hvilke konsekvenser kan dette få fra Luftfartstilsynet sin side? Dersom Norwegian flyr når de ikke burde fly kan de få noen straff?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Har noen av selskapene eller myndighetsinstansene vært i kontakt med folk som har erfaring med dette, eller sitter man i Bodø og andre steder og grubler og googler? En kompetent kilde har nevnt at både Alaska og "DeltaNorth" (Northwest) har meget god kompetanse på dette området.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og med dette bildet i minnet, kan det fort bli en spennende dag også for Gardermoen imorgen tidlig..
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og med dette bildet i minnet, kan det fort bli en spennende dag også for Gardermoen imorgen tidlig..
Hvis de bare kan bruke litt tynnere penn på den røde streken så går det greit...:D
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det virker for meg litt spesielt at det kun er jagerfly som har merket noe når det er mange sivile fly som også har flydd gjennom områdene.. Er det vesentlig forskjell på temperaturen i jagermotorer vs brede fanmotorere (med high bypass ratio)?
Det har antagelig noe med at motorer til jagerfly er low-bypass motorer og mer av luften går gjennom kjernen (og blir oppvarmet og asken smelter) mens mye av luften i en high-bypass motor går utenfor kjernen (og asken smelter dermed ikke).

Derfor vil nok de merke det mer enn passasjerflyene. Men skal ikke si hvordan det blir med turbopropene, der all luft går gjennom kjernen. Men hvis det er "nok vekt" i askepartiklene så kan det vær at de blir "kastet" ut av innsuget uten å gå gjennom motoren. Men det vet jeg ikke om det er.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Prognose tilsier åpent luftrom fram til formiddagen 23. april
4/22/10 8:48 PM
Prognose basert på de siste værkartene og askevarslene tilsier med stor grad av sikkerhet at norsk luftrom vil være åpent fram til 0800 fredag 23. april. Prognosen antyder heller ingen restriksjoner videre utover formiddagen, men ny prognose klokken 0200 og 0800 den 23. april vil gi en sikrere beskrivelse av utviklingen.
Avinor.no says
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Nuvell, SAS venter på dokumentasjon fra Boeing for å fly, noe som jeg skjønner er et krav fra Luftfartstilsynet for å få lov til å fly i områder med litt aske, mens Norwegain flyr der? Vil det si at Norwegian HAR dokumentasjon fra Boeing, eller er det fordi de driter i det?

Dersom siste er tilfelle, hvilke konsekvenser kan dette få fra Luftfartstilsynet sin side? Dersom Norwegian flyr når de ikke burde fly kan de få noen straff?

Dokumentasjon må da være tilgjengelig fra Boeing, SK og DY er ikke akkurat de eneste 737 operatørene?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Men da er spm hvorfor sier SAS de venter på Boeing, og NAX sier de flyr?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Dokumentasjon må da være tilgjengelig fra Boeing, SK og DY er ikke akkurat de eneste 737 operatørene?

Forskjellen på SAS og DY er at DY forholder seg til luftfartstilsynet og har fått godkjenning til å få i denne sonen, mens SAS forholder seg til STK. De har ennå ikke godkjente prosedyrer for sonen. Om dette skyldes at SAS eller STK er trege, skal jeg ikke si noe om.

Johansen bekrefter at SAS i øyeblikket ikke flyr i det som i askesammenheng kalles sone 2, altså soner hvor det kan forekomme lav konsentrasjon av vulkanaske. SAS har for tiden ikke godkjenning fra skandinaviske tilsynsmyndigheter til å fly i denne sonen. Mens Norwegian får godkjenning fra Luftfartstilsynet i Norge, er det skandinaviske tilsynsmyndigheter som godkjenner prosedyrene for SAS.

fra http://www.aftenbladet.no/lokalt/solarandaberg/1193978/laquoSAS_ropte_at_Sola_er_stengtraquo.html


Ser ut som det er PRESISERING som mangler.
Mer fra http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3619230.ece

Mens Norwegian forholder seg til det norske Luftfartstilsynet, er SAS underlagt Skandinavisk Tilsynskontor (STK). SAS har blitt bedt om å presisere sine prosedyrer, og kan ikke fly før dette er på plass.

– Vi jobber med å fremskaffe tilleggsinformasjon, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hadde ikke SAS kansellert alle ankomster og avganger til/fra Flesland i dag? Så nettopp en A319 fra BGO til CPH...
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

I følge Avinor.no stemmer ikke det....
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det stemmer i følge flyradaren, ikke vet jeg. Kan sees akkurat nå rett før den lander på CPH
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Forskjellen på SAS og DY er at DY forholder seg til luftfartstilsynet og har fått godkjenning til å få i denne sonen, mens SAS forholder seg til STK. De har ennå ikke godkjente prosedyrer for sonen. Om dette skyldes at SAS eller STK er trege, skal jeg ikke si noe om.

Dette begynner å bli interessant... Både SAS og Norwegian ønsker å fly og mener at de har rutiner som er gode nok. Derimot har ikke SAS fått med seg sin tilsynsmyndighet på at rutinene deres er gode nok, noe Norwegian har.

Så lager SAS en mediaspin på dette, der de framstiller seg selv som forsiktige og Norwegian som uforsvarlige, samtidig som de ønsker å gjøre det samme som Norwegian, men ikke får lov.

Tror passende smiley er :stir, :headbang eller :crowded
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Så lager SAS en mediaspin på dette, der de framstiller seg selv som forsiktige og Norwegian som uforsvarlige, samtidig som de ønsker å gjøre det samme som Norwegian, men ikke får lov.

Eller vrir media maksimalt ut av dette for å holde liv i vulkanen spaltene?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hvor er det SAS sier at DY er uforsvarlige?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og med dette bildet i minnet, kan det fort bli en spennende dag også for Gardermoen imorgen tidlig..

Ahh, håper det er klart imorgen tidlig. SK2302 fra KSU jeg.. Kjipt å bli stående på flyplassen.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det meste tyder vel på at det er SAS som har rota, om man skal tro dette, fra Aftenposten:

Mens Norwegian forholder seg til det norske Luftfartstilsynet, er SAS underlagt Skandinavisk Tilsynskontor (STK). SAS har blitt bedt om å presisere sine prosedyrer, og kan ikke fly før dette er på plass.
– Vi jobber med å fremskaffe tilleggsinformasjon, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB, og legger til at de har forhåpninger om å kunne komme på vingene i løpet av torsdag kveld.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3619230.ece
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top