Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)
Heisann,
Da ser det ut til at askestoevet legger seg for en stund og jeg faar tid til aa skrive litt.
Problemet som jeg ser her er at folk, media og selv vaare venner fra Avinor ikke klarer aa skille mellom dispatch av fly i omreaader med vulkan aske aktivitet og fly rett igjennom en vulkan askesky. Operasjon i slike omraader er ikke noe nytt fenomen, i alle fall for selskap som flyr over andre verdensdeler der vulkaner er nesten dagligdags…
Vulkan akse konsentrasjoner er beregnet fra analytiske modeler som tar i betraktning vind malinger, atmosfaere trykk osv… og her strides selv de laerde. Her i USA er vel tidligere Northwest Airlines, naa Delta og Alaskan Airlines milevis foran de fleste med sine beregninger, da dette er vanlig kost for mange av operasjonenen deres. Vi har brukt NW sine vulkan aktivitet plotte kart fra Soer Stillehavet i mange aar og de er flere ganger mer paalitelig enn NOTAMS fra disse omraadene. Nyere og oppdaterte alogoritmer vil ogsaa gjoere disse analysene mer og mer noeyaktig.
Det de europeiske myndighetene ser etter er informasjon fra fly og motor fabrikanter der de kan bekrefte hvilke mengder av askekonsentrasjon som er akseptablet uten noen fare for operasjon og vi snakker om konsentrasjoner fra 0.0001g/m3 til 0.002g/m3… med andre ord ting du knapt kan se.
Poenget er selvfoelgelig aa unngaa disse lagene med aske og du vil vite umiddelbart om du kommer inn i et slikt lag som kan skade flyet. Det foerste tegnet er gnister fra vindusviskerene og paa front vinduene, ogsaa referert til som St. Elmo’s Fire, lysskjaer fra motorene (om natten) og sterk svovel lukt i kabinen. Som sikkert vaare flyvende personnel kan bekrefte saa har QRH (Quick Reference Handbook) instrukser om hva man skal gjoere i slike tilfeller som for eksempel aa umiddelbart svinge 180 grader, oeke bleed load for aa oeke motor stall margin osv.
De eksemplene som er tatt fram her som BA flight 009, KLM B747 I Alaska osv., var at de floey rett igjennom store konsentrasjoner av askeskyen… selvfoelgelig ubevisst da flere av disse hendelsene skjedde om natten, og representerer noedvendigvis ikke hva som vil skje med alle fly.
Til slutt saa vil jeg nevne at selv om et fly er utsatt for stoerre konsentrasjoner av vulkansk aske vil det ikke noedvendigvis falle fra himmelen, men det kan selfoelgelig bli store oekonomiske skader paa fly og motorer… noe selskapene vil unngaa.
Dag