Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Vi flyr i Afganistan, Saudi Arabia, Nord Afrika, Australia. Der er det mange sandpartikler i luften. De sandpartklene i luften er nok høyre en aske partiklene som vi finer her.

Nå har de fleste aviser og nettaviser forklart i detalj gjentatte ganger, også med store og små bilder, hvilken innvirkning vulkansk aske har på flymotorer, så å sammenlikne med sandpartikler i Sahara og Australia virker nesten usedvanling smule uinformert. Anbefaler å lese om emnet.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Vi flyr i Afganistan, Saudi Arabia, Nord Afrika, Australia. Der er det mange sandpartikler i luften. De sandpartklene i luften er nok høyre en aske partiklene som vi finer her.

Nå er askepartiklene av et helt annet kaliber enn et sandkorn. Sandkorn i stort antall er heller ikke bra for motorene, men lavaaske er skarpe glassbiter.

Slikt som dette må man passe seg for ...
Det foerste tegnet er gnister fra vindusviskerene og paa front vinduene, ogsaa referert til som St. Elmo’s Fire, lysskjaer fra motorene (om natten) og sterk svovel lukt i kabinen. QRH (Quick Reference Handbook) gir piloten instrukser om aa svinge 180 grader umiddelbart, oeke bleed load for aa oeke motor stall margin osv.
(Fikk dette fra en utenlandsk operatør med litt erfaring)
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Nå har de fleste aviser og nettaviser forklart i detalj gjentatte ganger, også med store og små bilder, hvilken innvirkning vulkansk aske har på flymotorer, så å sammenlikne med sandpartikler i Sahara og Australia virker nesten usedvanling smule uinformert. Anbefaler å lese om emnet.

Man må vel nesten ha tilbrakt den siste uken i koma om man ikke har fått med seg dette.
Å sammenligen vulkanaske med sand er jo nesten utrolig.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Stavanger Aftenblad har en sak om at flyplassene fra Stavanger til Florø er stengt igjen.

I artikkelen står det at kl 0645 så var fremdeles ikke avinor.no oppdatert. Videre så opplyser Sindre Ånonsen at dette kom overraskende på, og at det ikke var noe som tilsa stenging i går kveld.

Da lurer jeg litt på hvorfor det sto her på forum kl 2115 i går at det ble kanselleringer, og utifra kartet utarbeidet 1800z så viser jo det også klart og tydelig at skyen kommer inn over vestlandet.

Har avinor gått og lagt seg fordi OSL er åpnet?


http://www.aftenbladet.no/lokalt/1193604/Sola_stengt_for_all_flytrafikk.html
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271872299.png
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Stavanger Aftenblad har en sak om at flyplassene fra Stavanger til Florø er stengt igjen.

I artikkelen står det at kl 0645 så var fremdeles ikke avinor.no oppdatert. Videre så opplyser Sindre Ånonsen at dette kom overraskende på, og at det ikke var noe som tilsa stenging i går kveld.

Da lurer jeg litt på hvorfor det sto her på forum kl 2115 i går at det ble kanselleringer, og utifra kartet utarbeidet 1800z så viser jo det også klart og tydelig at skyen kommer inn over vestlandet.

Har avinor gått og lagt seg fordi OSL er åpnet?


http://www.aftenbladet.no/lokalt/1193604/Sola_stengt_for_all_flytrafikk.html
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271872299.png


Enig. Avinor må bli bedre på oppdateringene. Da jeg dro hjem fra jobb i går kveld klokka 2100 kansellerte WF sine flyvninger til vestlandet. Samtidig ble det også sendt ut melding til de reisende i morges om at flyene deres var kansellert. Flere timer senere står det fortsatt på Avinor sin side at alle flyplasser er åpne. Avinor burde jo være de første til å oppdatere sine sider.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Folkens, her er det vårt kjære Luftfartstilsyn som ikke gjør jobben sin. Avinor tar sine grep basert på beslutningene hos LT i Bodø. Og der går det vel ikke akkurat på skinner, kan man si.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det bør være tilsynets jobb å evt. stenge og åpne luftrom, ikke en ANSP som Avinor. Slik det har vært har det virket som om Avinor har "stengt luft", da normalt Avinor-folk har informert pressen. Over tid bør det blir bedre målinger og ansvaret burde overføres til fartøysjef/operatør. Dette er min mening, forhåpentligvis vil prosedyrer og sertifiseringer for "lett VA" utvikles etter hvert. Denne gang har det gått litt i forteste laget, alle endringer av flysikringsting er gjenstand for sikkerhetsvurderinger, skulle likt å sett noen av de som er lagd de siste dagene..
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Noen som ha antydet eller informert om hvor lenge man tro det er fare for denne askeskyen? Mener ha hørt tidligere at den vil løse seg opp innen et par dager. Eller er dette en situasjon som vil vedvare i mange dager?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det er gammel morro som kommer inn over Vestlandet nå, og denne askeskyen beveger seg inn over søndre deler av Norge slik at de ytre flyplasser på Vestlandet ikke er klar denne før sent ut på kvelden. Kartet er siste fra Met Office

VAG_1271914184.png


Disse finnes i folderen: http://metoffice.com/aviation/vaac/data/
Neste oppdatering av varsel er rundt 14:30 norsk tid (de har kommet ned i 30 minutters behandlingstid for publisering nå)

Eurocontrol gir også ut daglige farsoner for askevarsel (tar ikke for seg gammel morro), og siste utgitte er fra i går http://www.eurocontrol.int/corporat...AirAsh_Concentration_Chart_210410_0600UTC.pdf
For de som er interessert kan det være matnyttig å følge med på denne siden hos Eurocontrol: http://www.eurocontrol.int/corporate/public/site_preferences/display_news_list.html
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ser at Yr har lagt ut følgende :
Eksperter som yr.no tidligere har snakket med, antyder at asken kan bli værenede i luften i rundt ti dager, før den faller ned.
. Men den blir vel gradvis tynnere da. Det var nok litt for overoptimistiske signaler i går.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Men, er ikke dette sånn "tynn" aske som LT åpnet for å fly i?

så lager de et restriksjonområde der ingen får fly.. skjønner ikke dette jeg
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Har flere spørsmål i denne tråden. Vi har fått med oss at F-18 og F-16 har fått motor skader under flyging. Kan det være at forskjelige jet-motor typer har forskjellige "gangtider" før en eksponering av skade er påviselig.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Sas kansellerte nettopp avgangen til Haugesund 21.50 i kveld ´due to operational problems caused by vulcanic disturbances´ .
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Har flere spørsmål i denne tråden. Vi har fått med oss at F-18 og F-16 har fått motor skader under flyging. Kan det være at forskjelige jet-motor typer har forskjellige "gangtider" før en eksponering av skade er påviselig.

Skulle tro at makstemp har noe å si, mtp at denne asken skal smeltes før den setter seg.. eller er ikke det så ulikt?

Sjekkliste for stempelmotor: "if ash, mixture rich (for cooling)" :p
(beste er naturligvis å fly et annet sted eller lande..)
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Skulle tro at makstemp har noe å si, mtp at denne asken skal smeltes før den setter seg.. eller er ikke det så ulikt?

Sjekkliste for stempelmotor: "if ash, mixture rich (for cooling)" :p
(beste er naturligvis å fly et annet sted eller lande..)

Makstemp har ikke så mye å si, så lenge den er høyere enn smeltepunktet for asken. Askepartikklene er så små at de smelter nok uansett, bare temp er litt over smeltepunktet. Er asken først smeltet gjøre videre temperaturøkning noen stor forskjell siden kokepunktet vel ligger laaaangt høyere i temp.

Det som kan ha noen betydning er hvor asken igjen stivner, men så vidt jeg kan se er det ingen jetmotor som har så høy temperatur etter turbinene at ikke asken kommer til å stivne og sette seg et sted i turbinene.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Makstemp har ikke så mye å si, så lenge den er høyere enn smeltepunktet for asken.

Noen som vet smeltepunktet for asken?

Det virker for meg litt spesielt at det kun er jagerfly som har merket noe når det er mange sivile fly som også har flydd gjennom områdene.. Er det vesentlig forskjell på temperaturen i jagermotorer vs brede fanmotorere (med high bypass ratio)?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Skulle tro at makstemp har noe å si, mtp at denne asken skal smeltes før den setter seg.. eller er ikke det så ulikt?

Jo varmere motoren er dess mer av asken vil smelte og avsettes på turbinbladene. I vår QRH er prosedyren å redusere thrust så fort som mulig for å redusere temperaturen slik at asken ikke lenger smelter og avsettes. Avkjølingen vil også kunne føre til at metallet ekspanderer tilstrekkelig slik at noen av deposittene blir slynget av igjen.

Hva sand angår har den etter hva jeg har skjønt et høyere smeltepunkt, m.a.o. er det ikke varmt nok i turbinen til at sandkorn smelter.

Ser at vestlandet i Norge såvidt er innenfor buffer-sonen som er rundt "ash concentration area", d.v.s. no fly zone for alle og enhver på kartet som utgis av Eurocontrol (denne linken virker kanskje). (KLG har visst denne linken i sin post litt lenger oppe også)

Har akkurat kommet meg opp til Belfast fra Heathrow for å ta fatt på dagens 2 x t/r Belfast - Heathrow så får vi se om en blir sittende askefast, forvandles til askepott eller opplever askeplask siden det ikke er askestengt for øyeblikket :p
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og nå tynnes den også ut:

Nå viser beregninger fra Meteorologisk institutt at denne askeskyen tynnes kraftig ut. Dermed kan det se ut til at tettheten i skyen kommer innenfor akseptable grenser for Luftfartstilsynet.

Hva konklusjonen til Met Office i London blir, og hva Luftfartstilsynet bestemmer for i morgen, er for tidlig å si.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2889291.ece

Men det må da ha vært et eller annet fly som har vært i mer eller mindre nærkontakt med aske de siste dagene, eller er sonene så strenge at det overhodet ikke vil være spor av dette?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top