Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Tror det ser dårlig ut over København nå. På hjemmesiden står det at det er åpent, men jeg tror det er like før...
WF311 fra Torp til København ble ihvertfall innstilt akkurat da man skulle til å starte boarding.
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Tror det ser dårlig ut over København nå. På hjemmesiden står det at det er åpent, men jeg tror det er like før...
WF311 fra Torp til København ble ihvertfall innstilt akkurat da man skulle til å starte boarding.

Men det meste annet virker gå der nede. Bortsett fra en og annen kansellering, inkl TRF, så virker flyplassen være åpen
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det som gjorde at flyplassene på vestlandet var stengt i formiddag, var "hoved"-skyen, som ga "Limited No-Fly Zone" og altså absolutt flyforbud.

Den har nå trukket seg langt ut i Atlanteren.

Kartene på nettavisen er "Low Contaminationa Zone" og her er det lov å fly innenfor begrensningene lagt i AIC-N 10/10.

Nå har visst SAS og Widerøe som company policy at de ikke vil fly i Low Contamination Zone, men mange andre flyselskap gjør det. Så man kan kanskje oppleve at SAS ikke flyr fra OSL i ettermiddag, mens andre fly går.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Nå har visst SAS og Widerøe som company policy at de ikke vil fly i Low Contamination Zone, men mange andre flyselskap gjør det. Så man kan kanskje oppleve at SAS ikke flyr fra OSL i ettermiddag, mens andre fly går.

Men ligger ikke f.eks BGO fortsatt i Low Contamination Zone? SAS har ihvertfall begynt å fly der nå, etter hva som står på Avinor sine sider der det står at SK267 landet for en halvtime siden! Så kanskje de har tatt til fornuften allikvel?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ingen restriksjoner i norsk luftrom
4/22/10 3:14 PM
Fra og med klokken 12.20 torsdag 22. april, opphevet Luftfartstilsynet alle restriksjoner i norsk luftrom etter at askekonsentrasjoner ga flyforbudssoner over store deler av Vestlandet i natt og utover dagen.

Sier Avinor
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Men ligger ikke f.eks BGO fortsatt i Low Contamination Zone? SAS har ihvertfall begynt å fly der nå, etter hva som står på Avinor sine sider der det står at SK267 landet for en halvtime siden! Så kanskje de har tatt til fornuften allikvel?

Er det i det hele tatt noen som har registrert noen forskjell på DYs og SAS' policy, annet enn i pratet på forhånd? :question:
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Heisann,

Da ser det ut til at askestoevet legger seg for en stund og jeg faar tid til aa skrive litt.

Problemet som jeg ser her er at folk, media og selv vaare venner fra Avinor ikke klarer aa skille mellom dispatch av fly i omreaader med vulkan aske aktivitet og fly rett igjennom en vulkan askesky. Operasjon i slike omraader er ikke noe nytt fenomen, i alle fall for selskap som flyr over andre verdensdeler der vulkaner er nesten dagligdags…

Vulkan akse konsentrasjoner er beregnet fra analytiske modeler som tar i betraktning vind malinger, atmosfaere trykk osv… og her strides selv de laerde. Her i USA er vel tidligere Northwest Airlines, naa Delta og Alaskan Airlines milevis foran de fleste med sine beregninger, da dette er vanlig kost for mange av operasjonenen deres. Vi har brukt NW sine vulkan aktivitet plotte kart fra Soer Stillehavet i mange aar og de er flere ganger mer paalitelig enn NOTAMS fra disse omraadene. Nyere og oppdaterte alogoritmer vil ogsaa gjoere disse analysene mer og mer noeyaktig.

Det de europeiske myndighetene ser etter er informasjon fra fly og motor fabrikanter der de kan bekrefte hvilke mengder av askekonsentrasjon som er akseptablet uten noen fare for operasjon og vi snakker om konsentrasjoner fra 0.0001g/m3 til 0.002g/m3… med andre ord ting du knapt kan se.

Poenget er selvfoelgelig aa unngaa disse lagene med aske og du vil vite umiddelbart om du kommer inn i et slikt lag som kan skade flyet. Det foerste tegnet er gnister fra vindusviskerene og paa front vinduene, ogsaa referert til som St. Elmo’s Fire, lysskjaer fra motorene (om natten) og sterk svovel lukt i kabinen. Som sikkert vaare flyvende personnel kan bekrefte saa har QRH (Quick Reference Handbook) instrukser om hva man skal gjoere i slike tilfeller som for eksempel aa umiddelbart svinge 180 grader, oeke bleed load for aa oeke motor stall margin osv.

De eksemplene som er tatt fram her som BA flight 009, KLM B747 I Alaska osv., var at de floey rett igjennom store konsentrasjoner av askeskyen… selvfoelgelig ubevisst da flere av disse hendelsene skjedde om natten, og representerer noedvendigvis ikke hva som vil skje med alle fly.

Til slutt saa vil jeg nevne at selv om et fly er utsatt for stoerre konsentrasjoner av vulkansk aske vil det ikke noedvendigvis falle fra himmelen, men det kan selfoelgelig bli store oekonomiske skader paa fly og motorer… noe selskapene vil unngaa.

Dag
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Problemet som jeg ser her er at folk, media og selv vaare venner fra Avinor ikke klarer aa skille mellom dispatch av fly i omreaader med vulkan aske aktivitet og fly rett igjennom en vulkan askesky.


Alt du skriver er bra informasjon, men jeg slenger på en liten kommentar. Det er vel nettopp skillet på vulkanaske-aktivitet og askesky man har forsøkt seg på ved å skille mellom No-Fly-Zone og Low Contamitaion Area. No-Fly-Zone er der hvor man beregner at askeskyen (plume) er.

Men fortsatt er dette bare meteorologiske beregninger. Kartet over No-Fly-Zone viser i øyeblikket et mye mindre område (sør og øst av Island, nesten til Skottland) enn det som vises i diverse media, som altså er kartet over Low Contamination Area.

Forøvrig er det ikke våre venner i Avinor som finner på dette, retningslinjene kommer fra Luftfartstilsynet, som igjen forholder seg til felleseuropeiske regler. Avinor er bare budbringeren, og man skal som kjent ikke skyte på budbringeren.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Dårlig av SAS:angry: For første gang fikk jeg faktisk en grunn til å velge DY over SAS

Fordi SAS ikke vil fly før de har prosedyrer og opplegg klart for operasjon i samsvar med myndighetenes krav? :drunk:
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Fordi SAS ikke vil fly før de har prosedyrer og opplegg klart for operasjon i samsvar med myndighetenes krav? :drunk:

Vel spørsmålet er da hvordan DY tydeligvis har dette i orden, med ikke SAS:stir
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Vel spørsmålet er da hvordan DY tydeligvis har dette i orden, med ikke SAS:stir

Hallo igjen, Someone? Du ser ikke at Norwegian her åpenlyst velger penger og profitt foran potensielle faremomenter? :)
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hallo igjen, Someone? Du ser ikke at Norwegian her åpenlyst velger penger og profitt foran potensielle faremomenter? :)

Nei, jeg ser at Norwegian får kundene sine frem dit de skal på en trygg måte i likhet med de fleste andre selskapene som har funnet ut at bitte litt aske ikke er farlig
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ja da er det tydelig man ser ting på forskjellig måte ;)
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Flyr(?) heldigvis med SAS i morgen, så slipper jeg lure på om det er cowboy-holdningen som Skånvik antyder som gjelder i selskapet.


Dette er hva Braathen faktisk sa, ifølge Dagens Næringsliv:

Flesland er åpen og luftrommet er åpent. Luftfartstilsynet har godkjent våre prosedyrer for hvordan vi skal fly under disse forholdene, så da velger vi å fly, sier markedsdirektør Åsta Braathen i Norwegian til NTB.
– Er det dere som er uforsiktige eller er det SAS som er overforsiktige?
– Vi tør ikke uttale oss om hva SAS gjør. Men for å kunne fly i disse områdene ble vi bedt om å utarbeide svært nøye prosedyrer, og det har vi gjort, sier hun, og understreker at Norwegian aldri ville fløyet dersom det ikke var sikkert. De nye prosedyrene går ut på at flyene sjekkes mye oftere enn før.

Ikke fullt så cowboy som det løsrevne sitatet i VG.
 
Last edited:
SAS står på bakken - Norwegian opererer

Hva kan det komme av at SAS ikke opererer sine flyginger fra BGO, Flesland nå i kveld.
- Er det pilotene som nekter, eller andre årsaker?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top