Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

SAS og WF vil kun fly i askefrie områder. Norwegian utelukker ikke at de vil fly i områder med aske.

Les artikkel fra nrk.no
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Famous last words:
Våre piloter frykter ikke å fly i områder med litt aske, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne Sissel Skånvik.
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Jaja, money talks.
Myndighetene toer sine hender og vi piloter må bevise at man faktisk kan bli bittelitt gravid.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det utsagnet tror jeg vil bli pensum på flytryggingskurs verden over. Og passasjerene vil nok gjøre seg tanker om det er andre ting flygerne i det aktuelle selskapet "ikke frykter".

Hadde en kommunikasjonsdirektør i vårt selskap uttalt noe slik hadde nok mange flygere reagert sterkt. Men det har kommet flere "pussige" utspill i media i det siste (ref Polen), så kanskje dette er normalt?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

En sitatstrek i en bildetekst behøver faktisk ikke å bety at hun har formulert seg slik...
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

En sitatstrek i en bildetekst behøver faktisk ikke å bety at hun har formulert seg slik...

Eller slik

– Alle i selskapet vet hvor alvorlig vi tar sikkheten, og det nok det også som gjør at våre piloter muligens da har en annen holdning enn det andre har, sier kommunikasjonsdirektøren.

, enig får håpe hun er totalt feilsiter.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det Norwegian sier er at de velger å ta en høyere sikkerhetsrisiko for sine ansatte og passasjerer enn hva SAS og Widerøe ser på som forsvarlig, fordi de har en litt annen holdning enn andre har.

Dette er resultatet av at myndighetene sier at det er aske i lufta, men at selskapene selv får bestemme. Men på hvilket grunnlag skal selskapene bestemme om det trygt nok? Sitter de på andre muligheter for å kontrollere luftkvaliteten enn myndighetene? Selvfølgelig ikke. Så hva er det da som bestemmer? Lommeboka?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Flere fly kanselleres nå til/fra Bergen og Stavanger.
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det er ikke over. Ny askesky er på vei til vestlandet. Treffer nok i natt eller morgen tidlig.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Selv ville jeg ikke tro det er direkte utrygt å fly uansett, men om forholdene fortsetter over noe tid så vil jeg nok tro at det blir en og annen flameout eller sikkerhetsstengning av motor, som blir konstatert at skyldes vulkansk aske. Eventuellt at det på bakkeinspeksjoner oppdages aske som fører til at motorer må byttes.

Enig med deg O_K. Husk at de maskinene som har vært involvert i alvorlige episoder tidligere har fløyet tvers igjennom askeskyene. Jeg vil tro at selskapene sjekker motorene ekstra nøye for tiden, og hvis det viser seg at disse tar skade av den asken som måtte finnes i de åpne luftrommene ombestemmer nok flyselskapene seg fort. Man kan innstille mange flighter for prisen av en CFM-56...
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Dere som er ute å "beføler" vinger, propeller og vifter, er støvet dere nå ser annerledes enn det som er normal ?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Enig med deg O_K. Husk at de maskinene som har vært involvert i alvorlige episoder tidligere har fløyet tvers igjennom askeskyene.

Ja, og de fleste motorene har startet igjen når de kom ut av det værste......
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ja, og de fleste motorene har startet igjen når de kom ut av det værste......
Finnes det eksempler på fatale ulykker innen sivil luftfart som følge av vulkansk aske? Der fly ikke har fløyet gjennom selve kjernen i askesøylen/skyen/whatever....
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Men er det egentlig slik at selskapene får bestemme hvor de skal fly? Er det ikke slik at selskapene får lage rutiner for trygg flyging i områder med minimale konsentrasjon av vulkanaske?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Finnes det eksempler på fatale ulykker innen sivil luftfart som følge av vulkansk aske? Der fly ikke har fløyet gjennom selve kjernen i askesøylen/skyen/whatever....

Det finnes vel strengt tatt ingen eksempler på fatale ulykker der man faktisk har fløyet igjennom askeskyene heller.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ja, og de fleste motorene har startet igjen når de kom ut av det værste......

Men jeg håper da du ikke mener dette er en god unnskyldning? Greit at det ikke er noen fatale ulykker, hva med forhøyet odds for motorhavari? Spesielt i forhold til "totalt" motorhavari (aka loss of both engines)? Er det noe man bare skal godta, for å holde liv i flyselskapene og (de billige) flyturene våre? Både som ansatt og som passasjer. Er det greit at pilotene skal "bære ansvaret" for "den siste" risikovurdering rundt dette hos Norwegian? Har jeg misforstått situasjonen når jeg spør om det?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Vi flyr i Afganistan, Saudi Arabia, Nord Afrika, Australia. Der er det mange sandpartikler i luften. De sandpartklene i luften er nok høyre en aske partiklene som vi finer her.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Vi flyr i Afganistan, Saudi Arabia, Nord Afrika, Australia. Der er det mange sandpartikler i luften. De sandpartklene i luften er nok høyre en aske partiklene som vi finer her.

Men når har du sett sand smelte?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Moss Glassverk burde vel være kjent for Østfoldinger...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top