Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og WF planlegger normal ops i morgen på alle ruter unntatt CPH og GOT.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Som nevnt andre steder, UK åpner i kveld og det kan høres ut som det forventes at ting er på vei tilbake til mer normale forhold:

Lord Adonis, the Transport Secretary, added that all British airports could reopen and he expected them to remain open.

“Since the flight restrictions were imposed, the CAA have been working around the clock with the aircraft manufacturing industry, the airlines and the research community to better understand how different concentrations of ash affect aircraft engines,” he said.

“As a result, the CAA has now established a wider area in which it is safe to fly, consistent with the framework agreed by the EU transport ministers yesterday.

http://www.timesonline.co.uk/tol/travel/news/article7103195.ece
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Wizard trenger en større server. ;)

Da blir det jobb igjen i morgen etter fri idag. Skal bli spennende å se hva som skjer, hvilke fly som går og hvor mange pax.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Har en venninde som nettopp sjekket inn på LH773 fra Bangkok til Frankfurt kl 23.45 (local time) i kveld. Det er bekreftet avgang kl 23.55. Merkelig at ikke Thai flyr... Regner da med at siste etappe fra Frankfurt til Oslo i morgen formiddag også skal gå bra:)

German Airspace is still closed for all IFR traffic. DFS says it is not safe to fly IFR. However, VFR is allowed, but all responsibility remains with the Pilot in Cockpit.

Airlines can obtain special permissions to fly commercial flights as VFR flights upon request. Reaction from the pilots is mixed. VC says it is not safe to fly commercial airplanes as VFR in big style. Given the bad weather today afternoon, I think they are right.

At this very moment, it is unclear how the insurance issue for these flights are handled. Some say, these flights that operate now as VFR are not even insured...
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Så akkurat første landing på Heathrow live på Sky News nå.

Tror det var BA84 fra Vancouver og maskinen var G-CIVT
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Så akkurat første landing på Heathrow live på Sky News nå.

Tror det var BA84 fra Vancouver og maskinen var G-CIVT

Kan stemme - den lå lenge på holding i FL330 over Irske-sjøen
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Nå tar det helt av her:

Stakkars folk, hva skal man tro..

Ja, nå er det i ferd med å bli skikkelig gallerlandsby ... Begge sider har gode argumenter, og jeg blir ikke forbauset om vi får en episode hvor en motor flamer ut eller lander med askeavfall i motoren. Og DA blr det leven ... *sukk*
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Slike utspill vil nok gjøre mange skeptiske til å fly. Spesielt når det kommer fra piloter.

Det lukter litt dobbeltmoral rundtom nå. Når myndighetene var veldig klare på at man ikke tok sjanser, så var det feil og farlig for økonomien, og når man nå gir etter og sier at man skal lage mer fleksible ordninger, så er dette også feil.

Man kan ikke tilfredsstille alle, og samtidig så er det veldig mange interesser som også har sitt å hente på å dekke ryggen sin med å si at ting ikke er bra på det ene eller andre viset.

På en annen side, folk er blitt så vandt til at alt skal være så godt som 100% trygt, så er det vanskelig å gjøre noen til lags her, hverken de som flyr flyene, de som lager reglene, de som forsikrer hele industrien og de som er kunder.

-A
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Jeg må si at jeg har litt blandede følelser når selskapene selv skal bestemme om de skal fly. Er jo nærliggende å tenke at selskaper som virkelig begynner å merke situasjonen på pungen kanskje vil fly tidligere enn de ellers ville gjort. Ender med at noen flyr, mens andre flyr ikke. Hva vil kundene tenke?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Jeg må si at jeg har litt blandede følelser når selskapene selv skal bestemme om de skal fly. Er jo nærliggende å tenke at selskaper som virkelig begynner å merke situasjonen på pungen kanskje vil fly tidligere enn de ellers ville gjort. Ender med at noen flyr, mens andre flyr ikke. Hva vil kundene tenke?

Ja, tja, man har jo tendenser til noe av det samme når det gjelder været. Flyplassen/luftrommet er åpent, men opp til besetningen å avgjøre om de vil fly dit. Det som har vært etterlyst er vel regler og målinger ifht. innhold av askepartikler i luften, slik man har når det gjelder sikt/vind o.l.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ja, tja, man har jo tendenser til noe av det samme når det gjelder været. Flyplassen/luftrommet er åpent, men opp til besetningen å avgjøre om de vil fly dit. Det som har vært etterlyst er vel regler og målinger ifht. innhold av askepartikler i luften, slik man har når det gjelder sikt/vind o.l.

Joda, men været er jo kjente problemer, som de er godt trent til å takle og har prosedyrer for. (Uansett om noen kanskje strekker seg litt langt noen ganger.) Men i dagens situasjon er jo forholdene ukjente, og ingen vet helt konsekvensen av å fly i disse forholdene.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Har en kollega som kom hjem med NVR504 i kveld... Den gikk fra Italia (opprinnelig fra Egypt forrige torsdag)..

De ble forøverig flydd inn med Mint Airways 757-200!!
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det må ha vært nok en sub-subcharter, for kjerra var ES-HDS fra Privilege Style.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ja, nå er det i ferd med å bli skikkelig gallerlandsby ... Begge sider har gode argumenter, og jeg blir ikke forbauset om vi får en episode hvor en motor flamer ut eller lander med askeavfall i motoren. Og DA blr det leven ... *sukk*

Ja... Jeg synes de setter veldig store områder som er opp til flysellskapet å bestemme. I disse områdene er det sikert store partier som er helt rene, men man må nok mer eller mindre regne med at det finnes aske i andre deler av områdene. Selv ville jeg ikke tro det er direkte utrygt å fly uansett, men om forholdene fortsetter over noe tid så vil jeg nok tro at det blir en og annen flameout eller sikkerhetsstengning av motor, som blir konstatert at skyldes vulkansk aske. Eventuellt at det på bakkeinspeksjoner oppdages aske som fører til at motorer må byttes.

Nå er heldigvis askeproduksjonen fra vulkanen vesentlig begrenset i det siste, så det kan jo hende at alt roer seg i denne omgang.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

LH melder nå om tilnærmet normal drift fra i morgen.

Lufthansa returns to normal flight operations

Last update: 21 April, 1330 UTC (15:30 German local time)

Lufthansa will operate all long-haul flights today. The flight plan for domestic and inner-european destinations will be expanded throughout the day.

Effective Thursday, 22 April, Lufthansa will resume normal flight operations and offer you the usual reliability.

http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/de/nonav/local?nodeid=1874371&l=en&cid=18002&solo=norm
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top