Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

'Leningrad Cowboys' .....

An Ural Airlines Airbus A321-200, registration VQ-BDA performing flight U6-3511 from Moscow Domodedovo (Russia) to Rimini (Italy), attempted to fly below the ash clouds at FL180 all the way from Russia to Italy. On their way a few miles west of Krakow (Poland) the airplane was forced to descend to 9500 feet. When the airplane was about 60nm southwest of Vienna (Austria) and about 30nm northeast of Graz (Austria), the crew reported being low on fuel and diverted to Vienna, where the airplane landed safely about 30 minutes later.

http://www.avherald.com/h?article=42a3d003&opt=0

ural.gif

Hysteri eller ikke, poenget er det at alle vet at ansvaret blir plassert hos noen dersom man starter å fly igjen og det går galt. Sannsynligvis blir ansvaret ikke plassert hos enkelte frimodige sjefsflyvere og flyselskapsdirektører, men hos en eller annen myndighetsperson - og hvem har ryggrad til å stå opp i mediastormen da og si - Ja, men vi trodde...

Jeg er for så vidt enig det du skriver, men jeg synes personlig det er positivt at folk som Kjos og "erfarne SAS-piloter" tør stå frem med et kritisk blikk på myndighetenes beslutninger. At alle bare bukker for det som blir bestemt uten å stille kritiske spørsmål tjener ingen.

Vi har jo hørt om utrolig mange scenarioer tidligere, men jeg har i alle fall aldri lest noe om at vulkanutbrudd på Island kunne stanse all flytrafikk i hele Europa. Var myndighetene og flyselskapene klar over dette og hvordan kan man sitte med så dårlig verktøy til å måle om det faktisk er noen fare med å fly?? Dette gir jo enorme samfunnsmessige konsekvenser etterhvert.

Jeg er altså et null faglig på dette området, men for meg virker det absurd at man kan fly nærmest rett over vulkanen på Island med tv-kamera og filme den, mens man ikke kan ta av med fly helt ned til Nord-Italia. Jeg skjønner dette med vindretning, men allikevel...

Vi har jo hørt om utrolig mange scenarioer tidligere, men jeg har i alle fall aldri lest noe om at vulkanutbrudd på Island kunne stanse all flytrafikk i hele Europa. Var myndighetene og flyselskapene klar over dette og hvordan kan man sitte med så dårlig verktøy til å måle om det faktisk er noen fare med å fly?? Dette gir jo enorme samfunnsmessige konsekvenser etterhvert.

Jeg er altså et null faglig på dette området, men for meg virker det absurd at man kan fly nærmest rett over vulkanen på Island med tv-kamera og filme den, mens man ikke kan ta av med fly helt ned til Nord-Italia. Jeg skjønner dette med vindretning, men allikevel...

Del 1: ingen kan forutsi hvor høyt/lavt disse skyene legger seg. Pinatubo som nevnt i en annen tråd strakk seg 80,000 fot opp i lufta, denne skyen la seg "tilfeldigvis" midt i skipsleia til flyene på pluss/minus 20,000 fot - 30,000 fot. Samfunnsmessige konsekvenser ja - men hva kan man gjøre? Vi bor en gang på denne jorda og tar mange ting for gitt, ser ut til at mange blir tatt med buksa nede når de innser de ikke kan gjøre noe med naturkreftene. Hvis det går så langt at flyselskapene går konkurs så er det "the harsh truth" - virkelighetssjekk på hvor sårbare vi egentlig er. Her er det bare å holde på lua, for det er ikke noe sted å hoppe av ;) I verste fall kan dette pågå i flere år, og med utbrudd fra stormegga litt bortenfor jallafjullur så kan vi få en lang og uhyggelig mørk "liten istid" foran oss hvor konkurs av flyselskaper er et mindre problem... Sett med særs katastrofe-maksimerte øyne, that is.

Del 2: Absurd at du kan sitte rundt et bål og IKKE få bållukt på deg, når alle de andre får det?! Eller...?! :eek: Den tror jeg du må tenke over en gang til, så ser du svaret på det selv ;)

Last edited:

Del 1: ingen kan forutsi hvor høyt/lavt disse skyene legger seg. Pinatubo som nevnt i en annen tråd strakk seg 80,000 fot opp i lufta, denne skyen la seg "tilfeldigvis" midt i skipsleia til flyene på pluss/minus 20,000 fot - 30,000 fot. Samfunnsmessige konsekvenser ja - men hva kan man gjøre? Vi bor en gang på denne jorda og tar mange ting for gitt, ser ut til at mange blir tatt med buksa nede når de innser de ikke kan gjøre noe med naturkreftene. Hvis det går så langt at flyselskapene går konkurs så er det "the harsh truth" - virkelighetssjekk på hvor sårbare vi egentlig er. Her er det bare å holde på lua, for det er ikke noe sted å hoppe av ;) I verste fall kan dette pågå i flere år, og med utbrudd fra stormegga litt bortenfor jallafjullur så kan vi få en lang og uhyggelig mørk "liten istid" foran oss hvor konkurs av flyselskaper er et mindre problem... Sett med særs katastrofe-maksimerte øyne, that is.

Del 2: Absurd at du kan sitte rundt et bål og IKKE få bållukt på deg, når alle de andre får det?! Eller...?! :eek: Den tror jeg du må tenke over en gang til, så ser du svaret på det selv ;)

Helt enig.

'Leningrad Cowboys' .....

Hadde de i det hele tatt tillatelse til å fly i dette luftrommet ?
Brukte de mye mer fuel enn antatt pga. den lave høyden de fløy i ?

...jeg synes personlig det er positivt at folk som Kjos og "erfarne SAS-piloter" tør stå frem med et kritisk blikk på myndighetenes beslutninger. At alle bare bukker for det som blir bestemt uten å stille kritiske spørsmål tjener ingen.

Helt enig! Jeg mener det er viktig at noen tør å stå imot flertallet, og være kritisk til de beslutningene som blir fattet av myndighetene.

På en annen side igjen, så tror jeg faktisk vi skal la meterologer gjøre det de kan best, nemlig å spå vær og vind, og la noen andre ta seg av målingene i luften.

Luftfart går hånd i hånd med sikkerhet, og jeg synes det ville vært svært tragisk om det nå hadde skjedd en ulykke bare fordi noen mener at de beslutningene som er fattet, ikke er korrekte. Det ville vært svært ødeleggende, og dypt tragisk.

Jeg er vel ikke helt uenig, men samtidig så man man selvsagt sørge for at man innhenter såpass mye informasjon om effekten av denne askeskyen at man er nokså sikker på at det faktisk er en riktig beslutning å grounde all flytrafikk i Europa. Hadde det ikke hatt så store samfunnsmessige konsekvenser så hadde man kanskje ikke tatt seg bryet med å diskutere dette, men nettopp fordi det har så store konsekvenser så er det svært viktig at slike beslutninger fattes på best mulig grunnlag (og fra hva jeg leser både her & der så er det mange som mener at man ikke har godt nok grunnlag - les alle testflygningene som har vært foretatt, behovet for flere målestasjoner osv.).

Hvordan går det for den Marineøvelsen som skulle være sørpå? Har ikke franskene kommet opp med Hangarkskip for den øvelsen?

Hva skjer med dem? Pakker de sammen og drar hjem eller?

Det er farlig å fly i dampskyen som velter opp fra vulkanen! Der er vi nok enig alle fag personer og vi som deltar i debaten. Det som er nu er om det er forsvarlig å fly med utbrudet og med den konsentrasjon av støv i luften som det er over Europa. Disse animasjonene av skyen viser stor konsentrasjon, eller like stor konsentrasjon av aske selv mange hundre kilometer fra utbrudet. Stemer det, eller er det bare synsing og beregning av konsentrasjonen. Jeg ville nu tro att konsentrasjonen av partikler blir silt, tynet ut på sin ferd i det store luftromet. Det er ørken vinder som fører med seg sand partikler fra Sahara opp i store høyder rundt middelhavslandene. Det er et kjent problem. Denne har blitt varslet om på forhånd og blitt ført helt opp til skandinavia. Men flyene har gått selv om det er blitt varslet om mye sand i luften.http://no.wikipedia.org/wiki/Scirocco.

SkyNews rapporterte akkurat at både LH og KL har hatt flere fly oppe for å teste asken.. De har visst landet og funnet null skader og i følge Sky vil de nå kontakte EuroControl og be om å komme i gang...:rolleyes:

Stemmer ikke som dette er skrivet pa Skynews.

LH gjennomförte ingen testflygninger igar, men positioning-flights. Etter det hva jeg kan se ble dette 13 flygninger, plus 1 DE pluss 3 AB. Alle disse gikk som VFR traffik i FL125 / FL115 for AB.

KLM ogsa ferget 2 fly fra MUC til AMS under VFR.

Icelandair bruker åpningen over Norge til å sende skandinaver strandsatt i Island til Trondheim med to flygninger i ettermiddag.

FI330 og FI332 skal ankomme 1735 og 1835 og returene (FI331/FI333) går 1850 og 1950.

Last edited:

Den store skandalen i denne situasjonen er at myndighetene ikke har flykapasitet på vingene som kunne måle partikkeltetthet og andre nødvendige data løpende.

Anbudsutlysningen på denne flyoperasjonen er etter det jeg forstår trenert i månedsvis av myndighetene i et spill for å få dette billigst mulig. Denne operasjonen er vel en kombinert kystvakt/forurensinings overvåking der to tunge statlige aktører skal ha sitt å si.

Som med mye annet i dette landet er det regjeringen som har ansvaret for at heller ikke dette er på plass.

I mellomtiden fører regjeringens unnfallenhet til at hele luftfartsbransjen blir presset ut på konkursens rand.

Titusenvis av arbeidsplasser står på spill - både i og utenfor luftfart.

Regjeringen må umiddelbart leie inn nødvendig fly og forskningskapasitet slik at den jobben som tidligere ble utført av KLIF omgående blir utført.

En viktig indikator på hvor mangelfull myndighetenes kunnskap er på området er som mange har påpekt forbudet mot hangliding/paragliding.

De kan umulig ha forstått noe som helst.

Den store skandalen i denne situasjonen er at myndighetene ikke har flykapasitet på vingene som kunne måle partikkeltetthet og andre nødvendige data løpende.

Enig, men med en offentlig forvaltning i dette landet som i stor grad består av inkompetente apekatter hele veien fra saksbehandlere og helt opp til (Tufte-) regjeringen er det nesten for mye å håpe på at de klarer få fingern ut av rævva og faktisk gjøre noe

Enig, men med en offentlig forvaltning i dette landet som i stor grad består av inkompetente apekatter hele veien fra saksbehandlere og helt opp til (Tufte-) regjeringen er det nesten for mye å håpe på at de klarer få fingern ut av rævva og faktisk gjøre noe

Kanskje et innlegg som bærer preg av en i overkant generaliserende utsagn? Man kan gjerne være uenig i politikken som føres, men jeg anmoder (selv om det ikke er meg som er moderator, men Someone) at man kanskje holder seg for god til dette.

Kanskje et innlegg som bærer preg av en i overkant generaliserende utsagn? Man kan gjerne være uenig i politikken som føres, men jeg anmoder (selv om det ikke er meg som er moderator, men Someone) at man kanskje holder seg for god til dette.

Sannheten smerter, gjør den ikke?

Sannheten smerter, gjør den ikke?

Jeg er litt usikker på hva du sikter til. Jeg jobber riktignok i det offentlige, men er nok ikke truffet av utsagnet til Someone (ikke er jeg i regjeringen og ikke er jeg saksbehandler). Kan du evt utdype?

For ordens skyld: Jeg er helt enig om at man må gjøre noe med dette (jfr diskusjonen som har gått siden i går).

Last edited:

For å krydre kritikken mot myndighetene ytterligere. På TV2 i går ettermiddag ble en avdelingsdirektør i NILU - Norsk Institutt fror Luftforskning - intervjuet om grunnlaget for beslutningen om å stenge luftrommene over Europa. Vi må anta at NILU er kvalifisert til å mene noe om denne situasjonen.

Bortsett fra at det kun eksisterer én eneste målestasjon i Norge, på Andøya, så ga hun uttrykk for at både datagrunnlaget og de matematiske modellene er syltynne. Vi har rett og slett ikke erfa-grunnlag for å vurdere dette, og det har da heller aldri skjedd tidligere. Det har vært mange vulkanutbrudd på Island tidligere, også etter at flyene kom.

Ordet synsning hang i luften under det intervjuet.

Derfor har Someone mye rett når han antyder at noen må ta aksjon for å få trafikken igang igjen. Hvem tør å si hva de mener?

Derfor har Someone mye rett når han antyder at noen må ta aksjon for å få trafikken igang igjen. Hvem tør å si hva de mener?

Med all respekt for Someone: Det var nettopp dette Kjos hevdet i går, og som en rekke andre her inne har påpekt siden oppslaget i DN ble referert her inne.:)

Vi kan vel være enige om at dagens beslutningstakere på politisk nivå (her i Norge) ikke er de mest operative som finnes. Men vi får de politiske myndigheter vi selv velger oss...
De burde kunne være en smule mer "undersøkende og operative", enn å bare lukke luftfarten som følge av direktiver fra et regnesenter i UK.

Men når dette er sagt, så er jo luftfarten internasjonal, og vi bindes jo opp av internasjonale avtaler, felles regelverk, og ikke minst at vi på utenlandsflyvninger er nødt til å følge de instrukser som gjelder der.

Men her har vi vel et slags form for massehysteri, der den ene følger den andre...litt tryggere for regjering og myndigheter å gjøre det sånn...

Men svaret får de i løpet av et par uker, med noen titusener nye typer klienter på NAV, tildels spesialister som ikke kan brukes til særlig annet lignende arbeid..
Dette kan bli interessant...

Tally-Ho

Status
Not open for further replies.
Back