Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Man stenger ikke E6 fordi man tror noen kommer til å krasje i løpet av dagen....

Nei, men her i Møre og Romsdal stenges det ofte veger fordi man ser at det er en fare for ras. Disse vegene heter riktig nok ikke E6, men gjerne RV70, E39 osv...
Man vet ikke AT snøen vil rase, men erfaringer med rasene når de først går og at biler blir tatt er at følgene er fatale. Samme kan man si om asken... man vet ikke at det vil føre til flystyrt denne gangen, men man vet at lignende situasjoner tidligere har fått flymotorer til å stanse.

Derfor blir sammenligningen din helt feil. Man stenger altså ikke luftrommet pga at man tror at noen fly vil krasje, men det stenges fordi man har en situasjon med ytre faktorer som man ikke har kontroll på.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det er helt forståelig at man velger å "stenge" luftrommet hvis man ikke kan være sikker på at det er trygt. Hvis man åpner luftrommet igjen og f.eks DY flyer og får et uhell. Hvem får skylda da? DY eller myndighetene? Myndighetene sa jo at det var trygt.

Da er jeg mer kritisk til at man NILU ikke har fått penger til laser. Tipper at de to laserne hadde vært spart inn på de to første dagene av denne stegninga. Får håpe de får penger nå. Dette er sikkert ikke siste gang man får et utbrudd på Island.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Men kan ikke Kjos bare søke om tillatelse til å teste luftrommet på lik linje med KLM da .. så kan han sette seg bak spakene selv.
Det blir alltid så mye synsing i slike ekstreme situasjoner. Og det er mange som har ønske om å stikke hue sitt frem som eksperter.

La oss heller snakke om noe positivt, som at SAS mellomlandet i BOO for å plukke med seg et brudepar til LYR hehe
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

I natt kommer M/S Fram til Oslo med mange britiske passasjerer som liksom skal fly hjem til England på søndag pluss at de skal liksom få boardet på nye passasjerer som kommer til OSL for et 10 dagers baltisk cruise. Skal bli artig å se hvordan de løser denne om å få alle til Oslo, men dette cruiset fra i morgen er mer skandinaviske og Tyske passasjerer, kanskje noen fra England og litt Europa siden den er lagt for salg for EU pax
 
KLM made a “problem free” testflight,

Hei,

Testflyging gik bra

http://nos.nl/artikel/151324-klm-voert-testvlucht-uit.html

KLM made a “problem free” testflight,
The Boeing flew up to 13 KM hight
Air measurement where made, which will be analized , The filters will indicate hom much ash is in the air

The aircraft was first suppose to fly to dusseldorf but in consultation with the Netherlands CAA the flight remained in dutch airspace

CEO Peter Hartman was on the flight. He is critical of European ATC because air traffic is grounded to long, the situation is not everywhere the same and local solutions are needed
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Blant det flyvende personell tror jeg holdningen er gjennomgående at her har man vært for konservativ i vurderingen. Man bør kunne åpne opp lufrom der det er gjort målinger som indikerer trygge operasjoner.
I luftfarten har man tradisjon for konservativ trygghetsvurdering, og det er bra, men "hysteria" er man ikke tjent med.

En lengre grounding av personell og utstyr vil også få enorme konsekvenser etter hvert. De første permisjonsvarslene er rett rundt hjørnet. Og få startet opp dette "maskineriet" etter uker og måneder med stans vil ta mye lengre tid enn folk flest kan tenke seg...

Tally-Ho
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hvis myndighetene skal holde på med dette hysteriet i lang tid fremover så har vi ingen flyselskaper igjen når "askeskyene" forsvinner!
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Nå ser jeg forøvrig at kapteinen i SAS som uttaler seg er PG Stensvaag, og han har vel også tidligere stått motstander av overdrevet sikkerhetshysteri (jeg synes å huske et intervju i en av våre aviser om at han som kaptein ikke fikk ta med seg sine lengdeløpsskøyter inn i cockpit fordi det kunne være en sikkerhetsrisiko - dette syntes han åpenbart ikke så mye om).

Så det er DERFOR det står "kjent SAS-kaptein"? Skjønte ikke hvorfor han skulle være så kjent (aldri hørt om 'n før) - om man skulle kjenne han igjen om man fløy mye TOS-OSL eller noe :p
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hysteri eller ikke, poenget er det at alle vet at ansvaret blir plassert hos noen dersom man starter å fly igjen og det går galt. Sannsynligvis blir ansvaret ikke plassert hos enkelte frimodige sjefsflyvere og flyselskapsdirektører, men hos en eller annen myndighetsperson - og hvem har ryggrad til å stå opp i mediastormen da og si - Ja, men vi trodde...
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Så det er DERFOR det står "kjent SAS-kaptein"? Skjønte ikke hvorfor han skulle være så kjent (aldri hørt om 'n før) - om man skulle kjenne han igjen om man fløy mye TOS-OSL eller noe :p

Han har vel også vært litt politisk aktiv om jeg ikke tar feil, og er vel også en av SAS-kapteinene som i sin tid pleide å annonsere på samisk, norsk og engelsk (det er imidlertid mulig at jeg blander han sammen med en annen kar). Han var i tillegg i media i forbindelse med en rekordflygning mellom OSL og TOS (det gikk fort pga vind i riktig retning osv.). Han flyr vel ikke innenlands nå lenger, men før når det gikk mye i MD'er så fløy han nok relativt hyppig på TOS.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Kan se ut som Norge går litt klar?

pm10_eur_1h_movd2.gif
 
Re: KLM made a “problem free” testflight,

Hei,

Testflyging gik bra

http://nos.nl/artikel/151324-klm-voert-testvlucht-uit.html

KLM made a “problem free” testflight,
The Boeing flew up to 13 KM hight
Air measurement where made, which will be analized , The filters will indicate hom much ash is in the air

The aircraft was first suppose to fly to dusseldorf but in consultation with the Netherlands CAA the flight remained in dutch airspace

CEO Peter Hartman was on the flight. He is critical of European ATC because air traffic is grounded to long, the situation is not everywhere the same and local solutions are needed

PH-BXH som har vært ut å luftet seg i dag.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Han har vel også vært litt politisk aktiv om jeg ikke tar feil, og er vel også en av SAS-kapteinene som i sin tid pleide å annonsere på samisk, norsk og engelsk (det er imidlertid mulig at jeg blander han sammen med en annen kar). Han var i tillegg i media i forbindelse med en rekordflygning mellom OSL og TOS (det gikk fort pga vind i riktig retning osv.). Han flyr vel ikke innenlands nå lenger, men før når det gikk mye i MD'er så fløy han nok relativt hyppig på TOS.

Ja, formann i Tromsø Senterparti, og nei, du blander ham IKKE sammen med en annen. Han var forøvrig blant de første som fløy for Norlink (Missing Link?) med Fokker 50 i 90-91 eller deromkring. Nå sitter han på A340 og "ser på maling som tørker". Akkurat som jeg. 25 år er tiden i SAS. Før det var han vel nærmere 5 år i Norving. Base KKN.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det var vel også samme personen som endte opp med å fly baklengs på en tur fra Alta til Tromsø i en Islander grunnet vind...
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Fiskekasse med vinger kalte han den ja, det stemmer det er han.:D
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

.....å fly baklengs på en tur fra Alta til Tromsø i en Islander grunnet vind...

Ahhh.... Dritten Norman Drittlander. Jeg måtte fly nord om Lyngsalpene på en tur fra Alta til Tromsø pga. vestavinden. Den skapte så stor downdraugth på østsiden at Agaton Sax-flyet ikke klarte å klatre over. Max. cruise speed som en DC-9 på short final. Har en "dip" på venstre øre pga. støy fra propellbladene på venstre side.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Nei, men her i Møre og Romsdal stenges det ofte veger fordi man ser at det er en fare for ras. Disse vegene heter riktig nok ikke E6, men gjerne RV70, E39 osv...

Eller at bilene i Molde er for dårlige..fant et bilde av bilen din her om dagen Wiggo;-)



molde_patrulje.jpg
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top