Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og da er en SAS-pilot ute og snakker litt også, så da får vi se om dere også klager på utspillene hans. Eller blir ikke det det samme? ;)

http://www.nordlys.no/nyheter/article5075686.ece

Det er vel i denne sammenhæng irrelevant hvilket selskab sådanne udtalelser kommer fra. Det er myndighedernes opgave at vurdere og det har de gjort. Deres beslutning er ganske givet truffet på grundlag af en vis viden på området. Jeg er overbevist om at myndighederne ikke tager så dramatiske og omlostningfulde midler i brug uden grund.

Derfor synes det er dumt at gå i medierne med sådanne meldinger da det ikke tjener noget formål udover at skabe endnu mere kaos blandt pax.

At I forsøger at gøre dette til en DY vs SK strid bliver for dumt. Det der er interessant her er hvad der bliver sagt og ikke hvem der siger det.

Ja, slik som det er nå så virker det at man er for overforsiktige. Ja, man har selvsagt BA9 i bakhodet, men slik jeg forstod det så var asketettheten relativt høy der den fløy da den fikk problemer, og det da ikke automatisk betyr at litt aske vil skape de samme problemene. Det ville forundre meg stort om noen av luftrommene som i dag er avstengt faktisk er trygge å fly i. Akurat på samme måte som det er forskjell på å røyke 20 uten filter om dagen og det å ta seg en sigar 2 ganger i året....

Jeg er helt enig i at det er legitimt å stille spørsmål, men at det kan være farlig å fly under slike forhold har jo Finland bevist. Jeg synes man raskest mulig bør få gjort målinger som er pålitelige, dette tar nok litt tid, for det holder ikke å tro at det er trygt, her må man vite helt sikkert.

Fra artikkelen i BT:
"Norsk Institutt for luftforskning (NILU) gir Norwegian-leder Bjørn Kjos rett i at det trolig ikke er farlig å fly i Norge nå. Men ingen vet sikkert."

Ordet "trolig" og setningen"ingen vet sikkert" er vel nok til å skjønne at myndighetene ikke kan ta noen risk.
Det at de fleste land nord for alpene nå har stengt luftrommet, tyder vel også på at dette ikke er en avgjørelse som er tatt av noen få uvitende hysterikere.

Ordet "trolig" og setningen"ingen vet sikkert" er vel nok til å skjønne at myndighetene ikke kan ta noen risk.

Ordene "trolig" og "ingen vet sikkert" tyder mer på at noen ikke gjør jobben sin :stir

Men hvordan kan de si at det er trygt å fly i nordnorge og ikke i sørnorge uten målinger, kun vindberegninger fra meteorologene? De vet jo ikke der heller, gjør de vel?

Last edited:

Uten å ønske å knytte innlegget til argumentasjon for eller mot om det gjøres riktige vurderinger eller ikke, så kan man vel med hånden på hjertet si at dette illustrasjonsbildet på VG-nett kunne tolkes i retning av å inneholde en del visuelle selvmotsigelser...

Attachments

• Snapz Pro XScreenSnapz003.jpg
    Snapz Pro XScreenSnapz003.jpg
    53.6 KB · Views: 724

Og hvem er det?

De som har ansvaret for luftfarten her i landet. Når de ikke vet om det er trygt eller ikke, men antar og tror ting så har gjør de ikke en god nok jobb

Da har vi jo styrmann og kaptein på test-flyet klare. Og siden den ene eier fly, sier det seg kanskje selv hvilke de skal bruke ;)

Ville vel tro at de første til å sende opp et passasjerfly under slike omstendigheter måtte være Airbus som ville gjøre en test... De har jo vært heldige å få perfekt testvær "servert" rett ved fabrikkene sine. Skulle vært interessant å vite hva som skjer, særlig med motorene. Hvis partikklene virkelig smelter i brennkammeret så tror jeg at selv veldig små mengder er skadelig, siden de ikke vil komme ut igjen, men stivne i litt kaldere soner, og at det på den måten bygges opp et lag. Så kanskje tiden før motorhavari går opp fra 15-20 minutter til 10 timer eller 50 timer, men fortsatt blir det ganske dyrt å bytte motor for hver 50. flytime.

Det blir ganske dyrt å ødelegge et passasjerfly også, selv om man produserer dem. "Testing to destruction" ser vi flygere helst blir gjort på bakken - av ingeniører. Spøk til side, så vil det i dette tilfelle være mer hensiktsmessig å bruke ubemannede luftfartøy, men selv da vil man måtte gjøre det over åpent hav eller i øde områder med tanke på risikoen for liv og eiendom på bakken. Det vil nok komme et program som går mer i dybden på slikt, men så langt har verken flyindustrien eller storsamfunnet funnet det økonomisk å nedlegge mer forskning i det enn det har blitt gjort; akkurat som ved tsunamivarsling i Stillehavet for noen år siden. Det må som regel en trigger og en konsekvens til for å prioritere midler til slikt som dette, når alt er "smooth sailing". Slik er nå en gang menneskeheten - kan ikke forsikre seg mot alt, og man prioriterer det som det er størst sannsynlighet for å bli utsatt for.

Noen som vet noe mer om dette?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7084811

Kan mellomlande i Tromsø

To fly som er på vei fra New York og Havanna mot Ukraina og Russland kan ende opp med å mellomlande i Tromsø.

– Slik situasjonen er nå så er jo all flytrafikk over Sverige stengt, så de kommer seg ikke over de respektive destinasjonene sine, og da er Tromsø et alternativ, slik situasjonen er nå sier Joakimsen.

Om flyene mellomlander i Tromsø, så er det enda ikke avklart hva som skjer med dem videre.

De som har ansvaret for luftfarten her i landet. Når de ikke vet om det er trygt eller ikke, men antar og tror ting så har gjør de ikke en god nok jobb

Tja... kanskje heller ta inn over oss at det faktisk ikke er alt vi vet her i verden ennå.
Men samtidig selvfølgelig prøve å få klarhet i ting så fort som mulig når nye og hittil ukjente problemstillinger oppstår.

Her i landet?

Nå har vel snart samtlige land i Europa gjort det samme, er luftfartsmyndigheter i samtlige land i Europa ute av stand til å gjøre jobben sin, bør vi vel slutte helt å fly for sikkerhets skyld, vulkan eller ikke?

JA det er omfattende det her....456 poster !!!!!
Hilsen
Ole

At I forsøger at gøre dette til en DY vs SK strid bliver for dumt. Det der er interessant her er hvad der bliver sagt og ikke hvem der siger det.

Var vel du som startet med å angripe et konkret flyselskap, istedet for å fokusere på budskapet i artikkelen.

Begynder det at gøre så ondt økonomisk nu, at man godt kan gå på kompromis med sikkerhed eller hvad?

Flyselskapene burde kanskje være med på et spleiselag til NILU for å få opp to målere til. Hadde ikke vært så dumt med en i trøndelag og en til lenger sør. De to er det NILU nevner, men for å få full oversikt antar jeg at det må opp en måler i øst-finnmark også (Kirkenes og Trondheim er vel omtrent like langt unna Andenes). Ellers burde jo mye av slik overvåkning/testing kunne foregå i samarbeid med Finland, Sverige og Danmark (samarbeid av denne typen med russland har jeg ikke tru på :P )

Slik jeg tolker det begynner Kjos å bli svett bak ørene og "desperat". Og hvem ville vel ikke bli desperat i slike tider? Desperasjon er endog ingen grunn til å begynne en noe barnslig parade mot naturkreftene selv. Er det noe jeg har fått inntrykk av innen luftfarten så er det at sikkerheten SKAL gå foran penger, tid og alt annet (selv om det i visse tilfeller ikke virker sånn / faktisk ikke er sånn) - bedre føre var. Desperasjon fører sjeldent til noe godt.

Det være sagt: det er selvsagt ikke slik at noen vet nøyaktig hvor denne "askeskyen" er. Slike undersøkelser ville nesten vært litt utopiske, omtrent på nivå med å prøve å telle antall sandkorn på ei strand. Derfor MÅ man bare ta til takke med estimeringer og modeller, de er i mange tilfeller svært nøyaktige. Fra den nordlysartikkelen sies det: "– Jeg tror at vi hvis vi hadde fatt foretatt slike målinger fra Birkeland og fra et sted i Midt-Norge, så ville vi ha kunnet fly mye mer i norsk luftrom i disse dager, sier Lund Myhre. " - hvordan skulle vi visst at det IKKE var noe i mellom disse stasjonene? Hvis skyen er estimert å ligge med høy tetningsgrad over Norge, vi gjør målinger i nord, midt og sør som sier det ikke er farlig å fly - hvordan kan vi vite at det ikke finnes isolerte områder med farlig høy konsentrasjon?

Det være sagt; ikke noe i veien for å la redningshelikoptre som er utrustet for slike forhold fly nå - det går jo an å legge ruta under / over estimert høyde på skyen.

Nest sist LER jeg av det grufulle bildet av Kjos hos VG! :lol:

Og sist men ikke minst holder jeg et skarpt øye med ut av vinduet, og "håper" at det kommer noen "askeflyktninger" (ja jeg har lært av avisene nå! ;) ) ned på øya. De vil vel neppe komme på radaren?

Status
Not open for further replies.
Back